آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۸ -


(بحار ج 51 ص 33):

عن الريان بن الصلت، قال: سألت الرضا عليه السلام عن القائم فقال: (لا يرى جسمه ولا يسمّى باسمه).

ريان بن صلت گفت: از امام رضا عليه السلام درباره قائم عليه السلام پرسيدم فرمود: جسم او ديده نمي شود وبنام خوانده نمي شود.

(يوم الخلاص ص 640):

قال الجواد عليه السلام: (هو سميّ رسول الله وکنيته وهو الذي تطوى له الأرض ويذلُّ کلُّ صعب).

حضرت امام جواد عليه السلام فرمود: مهدي عليه السلام همنام رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وهم کنيه اوست واو همان کسي باشد که زمين براي او درنور ديده شود وهر امر سختي بر وي آسان گردد.

(عقد الدرر ص 9):

عن بن مسعود عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (لا تذهب الأيّام والليالي حتَّى يملک رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي).

بنقل از ابن مسعود از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: روزها وشب ها بپايان نرسد تا آنکه مردي از اهل بيت من که همنام من واسم پدرش اسم پدر من باشد حکومت زمين کند.

(بحار ج 52 ص 128):

عن عيسى بن عبد الله (بن محمد) بن علي بن أبي طالب عليه السلام: عن خاله الصادق جعفر ابن محمّد عليه السلام قال: قلت له: إن کان کون ولا أراني الله يومک فبمن أئتمّ؟ فأوما إلى موسى عليه السلام فقلت له: فإن مضى فإلى من؟ قال: (فإلى ولده)، قلت: فإن مضى ولده وترک أخاً کبيراً وابناً صغيراً فبمن أئتمّ؟ قال: (بولده ثمّ هکذا أبداً)، فقلت: فإن أنا لم أعرفه ولم أعرف موضعه فما أصنع؟ قال: (تقول: اللّهمّ إنّي أتولّى من بقي من حججک، من ولد الإمام الماضي، فإنَّ ذلک يجزيک).

بنقل از عيسى بن عبد الله بن محمد بن عمر بن علي بن ابي طالب عليه السلام از دائيش امام صادق عليه السلام پرسيد: اگر براي وجود مبارکت حادثه اي پيش آيد که آنروز را خدا بمن نشان ندهد، پيروي از چه کسي کنم؟ حضرت اشاره به امام کاظم عليه السلام فرمود عرض کردم: اگر او از دنيا برود چه کسي را امام بدانم؟ فرمود: فرزندش  عليه السلام، عرض کردم اگر او نيز از دنيا برود وبرادر بزرگ وفرزند خردسالي باقي گذارد چکنم؟ فرمود: پيروي از فرزندش کن سپس بهمين ترتيب هميشه عمل نما عرض کردم: من او را ومکانش را نمي شناسم در اينصورت چه کار کنم؟ فرمود: بگو: (بار الها من اظهار ولايت مي کنم از آنکس که از حجت هاي تو از فرزندان امام گذشته باقي مانده) که اين مقدار ترا کافي خواهد بود.

(بحار ج 12 ص 129):

عن أبي إبراهيم الکوفي قال: دخلت على أبي عبد الله عليه السلام فکنت عنده إذ دخل أبو الحسن موسى بن جعفر عليه السلام وهو غلام فقمت إليه وقبَّلت رأسه وجلست فقال لي أبو عبد الله عليه السلام: (يا أبا إبراهيم أمَا إنَّه صاحبک من بعدي أمَا ليهلکنَّ فيه أقوامک ويسعد آخرون، فلعن الله قاتله، وضاعف على روحه العذاب، أمَا ليخرجنَّ الله من صلبه خير أهل الأرض في زمانه، بعد عجائب تمرُّ به حسداً له ولکن الله بالغ أمره ولو کره المشرکون. يخرج الله تبارک وتعالى من صلبه تکملة اثني عشر إماماً مهدياً اختصَّهم الله بکرامته، وأحلَّهم دار قدسه، المنتظر للثاني عشر کالشاهر سيفه بين يدي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يذبُّ عنه). فدخل رجل من موالي بني أميّة فانقطع الکلام، وعدت إلى أبي عبد الله عليه السلام خمسة عشر مرَّة أريد استتمام الکلام فما قدرت على ذلک فلمَّا کان من قابل دخلت عليه وهو جالس، فقال لي: (يا أبا إبراهيم هو المفرّج للکرب عن شيعته، بعد ضنک شديد، وبلاء طويل وجور، فطوبى لمن أدرک ذلک الزمان وحسبک يا إبراهيم). قال أبو إبراهيم: فما رجعت بشيء أسرُّ إليَّ من هذا ولا أفرح لقلبي منه.

بنقل از ابراهيم کوفي گفت: بخدمت حضرت امام صادق عليه السلام رسيدم ونشسته بودم حضرت امام کاظم عليه السلام که طفلي بود وارد شد من برخاستم وسر مبارکش را بوسيدم ونشستم امام صادق عليه السلام به من فرمود: اي ابو ابراهيم بدان که او پس از من امام تو باشد هان که درباره ي او البته گروهي هلاک شوند وگروهي به سعادت رسند پس لعنت کناد قاتل او را وعذاب مضاعف به روح او رساند هان که خدا از صلب او بهترين خلق زمين را بيرون آورد پس از امرهاي شگفتي که از روي حسد بر او بگذرد ولي خدا امر خود را به نتيجه مي رساند اگر چه مشرکان نپسندند خداي تبارک وتعالى از صلب باقي دوازده امام عليه السلام را که همه هاديان اند خارج مي کند به سبب کرامتي که دارد وآنان را در خانه ي قدس خود جاي دهد کسي انتظار خروج دوازدهمين امام عليه السلام را داشته باشد مانند کسي است که با شمشير کشيده در پيشاپيش رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم براي دفاع از وجود مقدس او بجنگد. در اين موقع مردي از بني امية وارد شد وسخن منقطع گرديد ومن پانزده بار بخدمت امام صادق عليه السلام رسيدم ومي خواستم باقي سخن را حضرت تمام کند مقدورم نشد در سال دگر چون مشرف شدم ديدم حضرت نشسته به من فرمود: اي ابو ابراهيم او (مهدي عليه السلام) برطرف کننده گرفتاري از شيعيانش مي باشد پس از سختي شديدي که مي بينند وبلاء وظلم طولاني که متحمل مي شوند پس خوشا حال آنکس که آن زمان را درک کند واين مقدار از اطلاع ترا کافي است ابوابراهيم گفت: برنگشتم از محضر امام عليه السلام که چيزي شادي آورتر از اين مژده وفرح بخش تر از آن براي قلبم بمن رسيده باشد.

در بيان کساني که حضرت مهدي را ديده اند:

(أصول الکافي ج 1 ص 330):

عن محمّد بن اسماعيل بن موسى به جعفر  عليه السلام وکان أسن شيخ من ولد رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بالعراق فقال: رأيته بين المسجدين وهو غلام.

بنقل از محمد بن اسمعيل بن امام موسى بن جعفر عليه السلام که سالمندترين فرزند حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در عراق بود گفت: (مهدي عليه السلام) را در ميان دو مسجد (شايد مسجد الحرام ومسجد النبي صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشد) که طفلي بود ديدم.

(أصول الکافي ج 1 ص 331):

عن موسى بن جعفر بن محمّد بن القاسم بن حمزة بن موسى بن جعفر عليه السلام قال: حدَّثني حکيمة ابنة محمّد بن علي عليه السلام وهي عمّة أبيه أنَّها رأته ليلة مولده وبعده.

بنقل از موسى بن محمد بن قاسم بن حمزة بن امام موسى بن جعفر عليه السلام گفت: حکيمه دختر امام محمد تقي عليه السلام عمه حضرت مهدي عليه السلام گفت: که حضرت را در شب ولادت وپس از آن ديده است.

(أصول الکافي ج 1 ص 331):

عن أبي عبد الله بن صالح أنَّه رآه عند الحجر الأسود والناس يتجاذبون عليه وهو يقول: (ما بهذا اُمروا).

بنقل از ابي عبد الله بن صالح گفت که: حضرت مهدي عليه السلام را در کنار حجر الأسود ديد در حالي که مردم به حجر چسبيده بودند وحضرت مي فرمود: به اين کار مأمور نيستند.

(أصول الکافي ج 1 ص 332):

عن جعفر بن المکفوف عن عمرو الأهوازي قال: أرانيه أبو محمّد عليه السلام وقال: (هذا صاحبکم).

بنقل از جعفر بن مکفوف از عمر واهوازي گفت: حضرت امام ابو محمد عسکري عليه السلام را بمن نشان داد وفرمود: اين امام شما است.

القاب وکنيتهاي حضرت مهدي:

(المحجّة البيضاء ج 4 ص 337؛ ويوم الخلاص ص 73):

وألقابه المعروفة عليه السلام من الأخبار القدسية: حجّة الله، والمهدي وخاتم الأئمّة، ومنقذ الأمّة والمنتظر والباعث والوارث والخلف الصالح والقائم بالحقّ والمظهر للدين والباسط للعدل وبقية الله في الأرض وصاحب الزمان وصاحب السيف والمنتظر لدولة الإيمان.

والقاب معروف حضرت مهدي عليه السلام از اخبار قدسي: حجت الله ومهدي عليه السلام وخاتم امامان عليه السلام ونجات بخش امت، وکسي که چشمها به راه اوست، وبرانگيزاننده ووارث وجانشين شايسته وقيام کننده ي بحق وآشکار کننده ي دين وگسترش دهنده عدل واثر باقي خدا در زمين وصاحب زمان صلوات الله عليه وصاحب شمشير وکسي که همه چشم براه اويند براي دولت ايمان.

(يوم الخلاص ص 73):

وکناه عليه السلام: أبو القاسم وأبو عبد الله وأبو جعفر وذو الاسمين وخلف محمّد.. معه راية الحقّ من تبعها لحق.

وکنيه حضرت: ابو القاسم وابو عبد الله وابو جعفر وداراي دو اسم وجانشين محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم... پرچم حق با اوست هرکس پيروي او کند بحق ملحق شود.

وألقابه عليه السلام: المنصور والصاحب، والحجة والخالص، وصاحب الدار وصاحب الأمر، والمأمول والتالي، والنائب والبرهان، والباسط والثائر، والمنتقم والمؤيد، والسيّد، والجابر والخازن.

القاب حضرت: منصور وصاحب حجة وخالص، وصاحب خانه وصاحب امر ومورد آرزو وتابع ونائب وبرهان بسط دهنده عدل عليه السلام وصاحب خون عليه السلام وانتقام گير وتاييد شده وسرور وجبران کننده ونگهبان است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 601؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 471؛ وعقد الدرر ص 31):

عن حذيقة قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لبعث الله فيه رجلاً اسمه اسمي وخلقه خلقي، يکنّى أبا عبد الله).

بنقل از حذيفه رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از دنيا جز يک روز باقي نمانده البته خدا در آنروز مردي را برمي انگيزد که اسم او اسم من واخلاق او اخلاق من وکنيه اش ابو عبد الله باشد.

(عقد الدرر ص 32):

عن حذيفة رضي الله عنه عن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لبعث الله فيه رجلاً اسمه اسمي وخلقه خلقي، يکنّى أبا عبد الله يبايع له الناس بين الرکن والمقام يرد الله به الدين ويفتح له فتوح فلا يبقى على وجه الأرض إلاَّ من يقول: لا إله إلاَّ الله). فقام سلمان، فقال: يا رسول الله من أيّ ولدک؟ قال: (من ولد ابني هذا _ وضرب بيده على الحسين _).

بنقل از حذيفه رضي الله عنه از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از دنيا تنها يک روز باقي ماند خدا در آن روز مردي را مبعوث فرمايد که اسم او اسم من واخلاق او اخلاق من وکنيه اش ابو عبد الله باشد مردم در ميان رکن ومقام با او بيعت کنند خدا بوسيله او دين را برگرداند فتحهاي بسياري براي او باشد بر روي زمين کسي باقي نماند جز آنکه (لا اله الا الله) گويد، سلمان رضي الله عنه برخاست وعرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از کدام فرزندت باشد؟ فرمود: از فرزندان اين پسرم ودست مبارک را بر حضرت امام حسين عليه السلام نهاد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 509):

عن داود بن غسان البحراني قال: قرأت على أبي سهل إسماعيل بن علي النوبختي قال: ولد (م ح م د) بن الحسن بن علي بن محمّد بن علي الرضا عليه السلام ولد بسامرا سنة ستّ وخمسين ومائتين اُمّه صيقل ويکنّى أبا القاسم بهذه الکنية أوصى النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (اسمه اسمي وکنيته کنيتي ولقبه المهدي هو الحجة وهو المنتظر وهو صاحب الزمان...) الحديث.

بنقل از داود بن غسان بحراني گفت: بر ابي سهل بن علي نوبختي خواندم گفت: م ح م د بن حسن بن علي الرضا صلوات الله عليهم در سامرا به سال دويست وپنجاه وشش متولد شد مادرش صيقل وکنيه اش ابوالقاسم است که اين کنيه را رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وصيت کرد وفرمود: اسم او اسم من وکنيه اش کنيه من ولقبش مهدي عليه السلام است واو است که چشم ها براه او است واو صاحب الزمان عليه السلام باشد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 385):

زيد بن علي عن جعفر بن محمّد عن آبائه عليهم السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (أبشروا ثمّ أبشروا ثلاث مرَّات إنَّما مثل أمّتي کمثل غيث لا يدرى أوّله خير أم آخره إنَّما مثل أمّتي کمثل حديقة أطعم منها فوج عاماً ثمّ أطعم منها فوج عاماً لعلَّ آخرها فوجاً أن يکون أعرضها بحراً وأعمقها طولاً وفرعاً وأحسنها حباً وکيف تهلک أمّة أنا أوّلها واثنى عشر من بعدي من السعداء وأولي الألباب والمسيح بن مريم آخرها ولکن يهلک بين ذلک (نطح خ ل) الهرج ليسوا منّي ولست منهم).

زيد بن علي از حضرت امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم سه بار فرمود: شما را مژده وبشارت باد همانا مثل امت من مثل باران است دانسته نمي شود که اولش يا آخرش خير است همانا مثل امت من مثل باغي است که در سالي گروهي از آن مي خورند وبهره ور مي شوند وگروهي دگر در سالي دگر شايد قومي که بعد آيند از حيث عرض وطول عميق تر باشند وشاخه هاي نيکوتري داشته باشند وچگونه امتي هلاک شود که من در اولش باشم ودوازده تو (امام) از سعيدان وخردمندان ومسيح عيسى بن مريم عليه السلام در آخرش باشند ولي هلاک مي شوند در اين ميان مردم در هرج ومرج که آنها از من نيستند ومن نيز از آنها نيستم.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 398):

عن زيد بن علي بن الحسين بن علي أبيه علي بن الحسين عن أبيه الحسين بن علي عليه السلام قال: قال رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (کيف تهلک أمّة أنا وعلي وأحد عشر من ولدي أولو الباب الآيات أوّلها والمسيح بن مريم آخرها ولکن يهلک بين ذلک من لست منه وليس منّي).

بنقل از زيد بن علي بن الحسين بن علي از پدر بزرگوارش حضرت امام سجاد عليه السلام از پدر بزرگوارش حضرت امام حسين بن علي صلوات الله وسلامه عليهم فرمود: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: چگونه هلاک شود امتي که من وعلي عليه السلام ويازده فرزندم عليه السلام که همه صاحبان عقل وبينش باشد در اولش ومسيح بن مريم عليه السلام در آخرش باشيم ولي در ميان آن کساني بهلاکت رسند که نه من از آنها ونه آنها از من باشند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 447):

عن عمر بن زاهر عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سأله رجل عن القائم يسلَّم عليه بإمرة المؤمنين؟ قال: (لا ذاک اسم سمّى الله به أمير المؤمنين لم يسمَّ به أحداً قبله ولا يسمّى بعده إلاَّ کافر)، قال: جُعلت فداک کيف يسلَّم عليه؟ قال: (يقولون: السلام عليک يا بقية الله)، ثمّ قرأ: (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ).

بنقل از عمر بن زاهر از امام صادق عليه السلام مردي درباره ي حضرت قائم عليه السلام پرسيد که آيا در مقام خطاب وسلام او را امير المؤمنين عليه السلام گويند؟ فرمود: نه امير المؤمنين عليه السلام نامي است که خدا علي عليه السلام را بدان ناميده وهيچکس نه پيش از آن ونه پس از آن نام کسي نبوده مگر شخص کافر، عرض کرد: فدايت شوم پس چگونه به مهدي عليه السلام سلام گويند؟ فرمود: گويند: سلام بر تو اي بقية الله سپس حضرت آية شريفه (بقية الله براي شما بهتر است اگر مؤمن باشد) قرائت فرمود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 481؛ وبحار ج 51 ص 161):

عن أحمد بن إسحاق بن سعد قال: سمعت أبا محمّد الحسن بن علي العسکري عليه السلام يقول: (الحمد لله الذي لم يخرجني من الدنيا حتَّى أراني الخلف من بعدي، أشبه الناس برسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم خلقاً وخلقاً يحفظه الله تبارک وتعالى في غيبته ثمّ يظهره فيملأ الأرض عدلاً وقسطاً کما ملئت جوراً وظلماً).

بنقل از احمد بن اسحق بن سعد گفت: از حضرت امام ابو محمد حسن بن علي العسکري عليه السلام شنيدم مي فرمود: حمد وستايش خداي را که مرا از دنيا خارج نفرمود تا به من نشان داد جانشين پس از مرا که شبيه ترين مردم به حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در اخلاق وخلقت است خداي تبارک وتعالى در غيبت حفظش فرمايد سپس ظاهرش مي کند وزمين را پر از عدل وقسط نمايد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(بحار ج 51 ص 30؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 527):

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (إذا قام القائم دعا الناس إلى الإسلام جديداً وهداهم إلى أمر قد وثر وضل عنه الجمهور وإنَّما سمّي المهدي مهدياً لقيامه بالحقّ).

امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که قائم عليه السلام قيام کند مردم را به اسلام جديد دعوت کند وآنان را به امري که جمهور مردم از آن گمراه مانده اند رهبري نمايد واز آن جهت حضرت مهدي عليه السلام نام گرفت که قيام بحق فرمايد.

(بحار ج 51 ص 30):

والظاهر أبو محمّد عليه السلام حين ولد الحجة: (زعم الظلمة أنَّهم يقتلونني ليقطعوا هذا النسل فکيف رأوا قدرة الله) وسمّاه المؤمّل.

امام عسکري عليه السلام موقعي که حجت عليه السلام متولد شد فرمود: ظالمان پنداشتند که مرا مي کشند تا اين نسل پاک را از ميان ببرند پس قدرت خدا را چگونه ديدند؟ واو را مؤمل يعني آرزو واميد مردم ناميد.

اوصاف حضرت مهدي:

(يوم الخلاص ص 75):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي منّي، أجلى الجبهة، أقنى الأنف).

حضرت رسول اکرم صلي الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف از من است داراي پيشاني بلند ونوراني وبيني نازک که پشتش اندکي برآمدگي دارد.

(يوم الخلاص ص 75):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي من ولدي، وجهه کالقمر الدرّي، حسنة مستديرة، اللون لون عربي والجسم جسم إسرائيلي).

رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف از فرزندان من است چهره اش چون ماه درخشان وصورت گرد وزيبايي است رنگ او رنگ عربي وبدنش بدن اسرائيلي است.

(يوم الخلاص ص 75):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم (في المهدي): (وجهه کالدينار، أسنانه کالمنشار، وسيفه کحريق النار).

رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم درباره ي مهدي فرمود: چهره اش مانند دينار سفيد دندانهايش همچون اره وشمشيرش مانند آتش سوزان است.

(يوم الخلاص ص 76):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي طاووس أهل الجنّة، عليه جلابيت النور).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف طاووس اهل بهشت است بر او پرده هاي نور باشد.

(يوم الخلاص ص 76):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (المهدي أقبل أجعد، هو صاحب الوجه الأقمر، والجبين الأزهر، صاحب الشامة والعلامة، العالم الغيور المعلّم المخبر بالآثار).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف روشن وخوشرو وموي مجعد دارد. داراي چهره چون ماه وپيشاني درخشان است صاحب خال وعلامت است دانشمند غيرتمند وآموزگاري است که خبر از آثار مي دهد.

(يوم الخلاص ص 77):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (حسن الوجه، حسن الشعر، يسيل شعره علي منکبيه، ونور وجهه يعلو سواد لجبته).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: (مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف) زيبارو وزيبا مو است موي سرش بر شانه هايش ريخته ونور چهره اش بر سياهي محاسنش برتري دارد.

(يوم الخلاص ص 79):

قال الباقر عليه السلام: (مشرف الحاجبين، غائر العينين من سهر الليالي، بوجهه أثر).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: (مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف) داراي ابروان پيوسته وچشم ها بر اثر بيداري شبها به گودي فرو رفته در چهره مبارکش اثر نمودار است.

(يوم الخلاص ص 77):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يخرج رجل من ولدي في آخر الزمان، أبيض مشرب حمرة. مبدح البطن (واسعها) عريض الفخذين، عظيم مشاش المنکبين، بظهره شامتان. شامة على لون جلده، وشامة على شبه شامة النبيّ عليه السلام).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مردي از فرزندان من در آخر الزمان خروج مي کند سپيد رنگ متمايل به سرخي داراي شکم وسيع ورانهاي پهن واستخوانهاي شانه ها بزرگ در پشتش دو خال است يک خال برنگ پوست بدن وخالي هم مشابه خال حضرت رسول اکرم  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم.

(يوم الخلاص ص 78):

قال الحسين عليه السلام: (تعرفون المهدي بالسکينة والوقار، وبمعرفة الحلال والحرام، وبحاجة الناس إليه، ولا يحتاج إلى أحد).

حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف را مي شناسيد به سکينه وسنگيني وبشناخت عدل وحرام وبه نيازمندي مردم به او وبي نيازي او از همه کس.

(يوم الخلاص ص 79):

قال الباقر عليه السلام: (بالقائم علامات: داء الحزاز برأسه (القشرة) وشامة تحت کتفه الأيسر تحت کنفيه ورقة مثل الأس).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف علامت ونشانه ها دارد: شوره سر وخالي در زير شانه ي چپ دارد ودر زير دو شانه اش ورقه اي مانند آس است.

(يوم الخلاص ص 81):

قال الصادق عليه السلام (في المهدي): (ليس بالطويل الشامخ، ولا بالقصير اللازق (اللاصق) بل مربوع القامة، مدور الهامة، واسع الصدر، صلت الجبين (بارزه) مقرون الحاجبين، على خدّه الأيمن خال کأنَّه فتات المسک على رضراخته العنبر).

حضرت امام صادق عليه السلام درباره ي حضرت مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف فرمود: نه بسيار بلند قد ونه کوتاه اندام است بلکه چهارشانه وجمجمه اش گرد وسينه اش وسيع وگشاده وپيشاني بلند وابروان پيوسته دارد وبر گونه ي مبارک راستش خالي است گويي خرده مشک بر خرده عنبر پاشيده.

(عقد الدرر ص 226):

عن أبي هريرة قال: (يبايع المهدي بين الرکن والمقام، لا يوقظ نائماً ولا يهريق دماً).

بروايت از ابو هريره گفت با حضرت مهدي بين رکن ومقام بيعت مي شود بطوريکه هيچ خفته اي بيدار نگردد وخوني در اين بيعت ريخته نمي شود.

(بحار ج 52 ص 319):

قال الصادق عليه السلام: (إنَّ أبي (أي الباقر) لبس درع رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وکانت تسحب على الأرض وإنّي لبستها فکانت وکانت، وإنَّها تکون من القائم کما کانت من رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مشمرة ترفع نظاقها بحلقتين، وليس صاحب هذا الأمر من جاز أربعين).

امام صادق عليه السلام فرمود: پدرم (يعني امام باقر عليه السلام) زره رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را پوشيد وبر زمين کشيده مي شد ومن آنرا پوشيدم همانگونه بود ولي در تن قائم عليه السلام باشد که در بدن رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بود دامن بالا زده گويي کمربندش با دو حلقه بالا رفته وصاحب الامر عليه السلام در قيافه از مرد چهل ساله تجاوز نمي کند.

(يوم الخلاص ص 82):

قال کعب الأحبار: (إنَّ القائم المهدي من نسل علي، أشبه الناس بعيسى بن مريم خلقاً وخلقاً وسيماءً وهيبةً. يعطيه الله عزَّ وجلَّ ما أعطى الأنبياء ويزيده ويفضّله).

کعب الاحبار گويد: همانا قائم مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف از نسل امير المؤمنين علي عليه السلام شبيه ترين مردم از لحاظ خلقت واخلاق وسيما وهيبت به عيسى بن مريم عليه السلام مي باشد خداي عزَّ وجلَّ آنچه به پيغمبران عليه السلام بخشيده به او بيشتر وبرتر مي بخشد.

(عقد الدرر ص 25):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (منّا الذي يصلّي عيسى بن مريم خلفه).

بنقل از ابو سعيد خدري رضي الله عنه گفت: رسول الله فرمود: کسي که عيسى بن مريم عليه السلام در پشت سرش نماز خواند از ما است.

(يوم الخلاص ...):

قال محيي الدين بن العربي: يشبه رسول الله في الخلق، وينزل عنه في الخلق، إذ لا يکون أحد مثل رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في أخلاقه.

محيي الدين بن عربي گويد: مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف در خلقت شبيه رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است ولي در اخلاق پايين تر از آن حضرت مي باشد زيرا هيچکس به پايه ي اخلاق رسول خدا نمي رسد.

(عقد الدرر ص 41):

عن أبي جعفر محمّد بن علي الباقر عليه السلام قال: (سئل أمير المؤمنين عليه السلام عن صفة المهدي عجَّل الله تعالى فرجه الشريف، فقال: هو شاب مربوع، حسن الوجه، يسيل شعرة على منکبيه، يعلو نور وجهه سواد شعرة ولحيته ورأسه).

امام ابي جعفر باقر عليه السلام فرمود: از امير المؤمنين عليه السلام صفت حضرت مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف را پرسيدند فرمود: او جواني چهارشانه وزيبا رو است موي سرش بر شانه هايش ريخته نور چهره مبارکش بر سياهي موي سر وصورتش برتري دارد.

(عقد الدرر ص 41):

عن الحارث بن المغيرة النضري، قال: قلت لأبي عبد الله الحسين بن علي عليه السلام: بأيّ شيء يعرف الإمام المهدي؟ قال: (بالسکينة والوقار). قلت: وبأيّ شيء؟ قال: (بمعرفة الحلال والحرام وبحاجة الناس إليه، ولا يحتاج إلى أحد).

بنقل از حارث بن مغيره نضري گفت: از حضرت ابي عبد الله امام حسين بن علي عليه السلام پرسيدم به چه چيزي امام مهدي شناخته مي شود؟ فرمود: به آرامش وسنگيني عرض کردم: وبه چه چيز ديگر؟ فرمود: بشناخت حلال وحرام وبه نيازمند بودن مردم به آن حضرت ونيازمند نبودن حضرت به کسي.