آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۷ -


(کشف الغمّة ج 2 ص 521؛ کمال الدين وتمام النعمة ص 404):

عن جابر الجعفي عن جابر بن عبد الله الأنصاري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي من ولدي اسمه اسمي وکنيته کنيتي، أشبه الناس بي خلقاً وخُلُقاً تکون له غيبة وحيرة تضلُّ فيها الأمم، ثمّ يقبل کالشهاب الثاقب فيملأها عدلاً کما ملئت جوراً).

بنقل از جابر جعفي از جابر بن عبد الله انصاري رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: عليه السلام از فرزندان من اسم در اسم من وکنيه او کنيه ي من است، شبيه ترين مردم از لحاظ خوي وخلقت بمن مي باشد او را غيبت وحيرتي است که امت ها در آن گمراه شوند سپس او مانند شهاب ثاقب رو مي آورد وزمين را از عدل وداد پر مي کند همچنانکه پر از ظلم شده باشد.

(أصول الکافي ج 1 ص 332):

عن أبي أحمد بن راشد عن بعض أهل المدائن قال: کنت حاجّاً مع رفيق لي، فوافينا إلى الموقف فإذا شاب قاعد عليه إزار ورداء، وفي رجليه نعل صفراء، قوَّمت الإزار والرداء بمائة وخمسين ديناراً وليس عليه أثر السفر فدنا منّا سائل فرددناه فدنا من الشاب فسأله، فحمل شيئا من الأرض وناوله فدعا له السائل واجتهد في الدعاء وأطال فقام الشاب وغاب عنّا فدنونا من السائل فقلنا له: ويحک ما أعطاک؟ فأرانا حصاة ذهب مضرسة قدَّرناها عشرين مثقالاً، فقلت لصاحبي: مولانا عندنا ونحن لا ندري ثمّ ذهبنا في طلبه فدرنا الموقف کلّه فلم نقدر عليه فسألنا کلّ من کان حوله من أهل مکّة والمدينة فقالوا: شاب علوي يحجّ في کلّ سنة ماشياً.

بنقل از احمد بن راشد از برخي از اهل مدائن گفت: من با رفيقم به حج رفتيم تا به موقف رسيديم جواني ديديم جامه وردائي در تن دارد ونعلين زردرنگ در پا بر موقف نشسته من جامه ورداي او را به يکصد وپنجاه دينار قيمت تخمين زدم وآثار سفر در وي نبود گدائي بنزد ما آمد ما او را رد کرديم بنزد آن جوان رفت واز او چيزي خواست آن جوان چيزي از زمين برداشت وبه او داد گدا در حق او دعاي بسياري کرد ودعايش طولاني شد جوان برخاست واز نظر ما غائب گشت ما به گدا نزديک شديم وبه او گفتيم چه چيز به تو بخشيد؟ قطعه طلاي دندانه دار بما نشان داد ما آنرا بيست مثقال تقدير کرديم من به رفيقم گفتم مولا وصاحب اختيار ما در نزد ما بود وما نمي دانستيم سپس به طلب او شتافتيم وموقف را دور زديم نتوانستيم او را ببينيم از هر کس از اهل معظمه ومدينه منوره که در آن اطراف بودند پرسيديم علوي که هر سال پياد به حج مي آيد.

(عقد الدرر ص 226):

عن زرارة عن أبي جعفر عليه السلام قال: قلت له: رجل صالح من الصالحين سمعه لي أريد المهدي عليه السلام قال: (اسمه اسمي). قلت: أيسير بسيرة محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إنَّه يسير بالقتل ولا يستتيب أحداً، ويل لمن ناواه).

بنقل از زرارة رضي الله عنه گفت: به حضرت امام باقر عليه السلام عرض کردم مرد صالحي از صالحان را براي من نام ببرد من مهدي عليه السلام را مي خواستم فرمود: اسم او اسم من باشد، عرض کردم: آيا روش حضرت خاتم الأنبياء صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را دارد؟ فرمود: روش قتل وکشتار دارد واز کسي توبه نمي طلبد واي بر آنکس که با او درافتد. (کشف الغمّة ص 464):

عن جابر الجعفي قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: سأل عمر بن الخطاب أمير المؤمنين عليه السلام فقال: أخبرني عن المهدي ما اسمه؟ فقال: (أمَا فإنَّ حبيبي عهد إليَّ أن لا اُحدّث به حتَّى يبعثه الله)، قال: فأخبرني عن صفته؟ قال: (هو شاب مربوع حسن الوجه حسن الشعر، يسيل شعره علي منکبيه ويعلو نور وجهه سواد شعر لحيته ورأسه بأبي ابن خيرة الإماء).

بنقل از جابر جعفي گفت: از امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: عمر ابن الخطاب از حضرت امير المؤمنين عليه السلام پرسيد اسم مهدي عليه السلام چيست؟ فرمود: محبوبم رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با من پيمان بست که نام او را به کسي نگويم تا خدايش مبعوث فرمايد عرض کرد: از صفاتش مرا با خبر کن فرمود: او جواني است چهارشانه زيباروي وزيبا موي موهايش بر شانه ها ريخته نور چهره اش بر موي سياه محاسن وموي سرش لمعان ودرخشندگي برتر دارد پدر ومادرم فداي فرزند بهترين کنيزان باد.

(بحار ج 52 ص 387):

عن أبي عبد الله عليه السلام عن أبيه عليه السلام في حديث اللوح: (م ح م د يخرج في آخر الزمان على رأسه عمامة بيضاء تظلله من الشمس تنادي بلسان فصيح يسمعه الثقلين والخافقين: هو المهدي من آل محمّد يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً).

حضرت إمام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش در ضمن حديثي فرمود: م ح م د در آخر الزمان خروج مي کند وبر سرش عمامه سفيدي باشد که او را از آفتاب سايباني کند با زبان فصيح که جن وانس ومشرق ومغرب آنرا بشنوند: او مهدي عليه السلام از آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است زمين پر از عدل فرمايند همچنانکه پر از ظلم وستم شده باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 479):

عن أحمد بن إسحاق بن سعد الأشعري عن أبي محمّد الحسن بن علي عليه السلام في حديث قال: قلت: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فمن الإمام والخليفة بعدک؟ فنهض مسرعاً ودخل البيت ثمّ خرج وعلى عاتقه غلام کأنَّ وجهه القمر ليلة البدر، من أبناء ثلاث سنين فقال: (يا أحمد بن إسحاق لولا کرامتک على الله وعلى حججه ما عرضت عليک ابني هذا، إنَّه سميّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وکنيته، الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً، يا أحمد بن إسحاق مثله في هذه الأمّة مثل الخضر عليه السلام ومثله مثل ذي القرنين، والله ليغيبن غيبة لا ينجو فيها من الهلکة إلاَّ من ثبَّته الله على القول بإمامته ووفَّقه للدعاء بتعجيل فرجه)، قال أحمد بن إسحاق: فقلت له: فهل من علامة يطمئن إليها قلبي؟ فنطق الغلام بلسان عربي فصيح، فقال: (أنا بقية الله في أرضه والمنتقم من أعدائه فلا تطلب أثراً بعد عين يا أحمد بن إسحاق)، قال أحمد بن إسحاق: فخرجت مسروراً فرحاً... الحديث.

بنقل از احمد بن اسحاق بن سعد اشعري در ضمن حديثي گفت: به حضرت امام حسن عسکري عليه السلام عرض کردم يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم امام وخليفه پس از تو کيست؟ حضرت بسرعت برخاست ووارد خانه شد وبيرون آمد در حالي که پسرش بر دوش مبارک خود داشت صورت شريفش گوئي چون ماه شب چهاردهم مي درخشيد وبسن سه سال بود فرمود: اي احمد بن اسحق اگر در پيشگاه خدا حجت هاي خدا مکرم نبودي اين پسرم را به تو عرضه نمي کردم او همنام وهم کنيه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است زمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد اي احمد بن اسحق مثل او در اين امت مثل خضر عليه السلام است ومثل او مثل ذوالقرنين باشد بخدا قسم البته غيبتي کند که از مهلکه آن کسي نجات نيابد مگر آنکس که خدايش به قول وعقيده به امامت او ثابت داشته وتوفيق دعا کردن به تعجيل فرجش يافته باشد احمد بن اسحق گفت: عرض کردم: آيا علامتي وجود دارد که قلبم بدان اطمينان يابد؟ پس از طفل عزيز بزبان عربي فصيح بسخن در آمد وفرمود: من بقية الله در زمينم من انتقام گيرنده از دشمنان خدايم اي احمد بن اسحق پس از اين اثري از من طلب مکن احمد بن اسحق گفت: من در کمال شادي وسرور بيرون آمدم.

(إثبات الهداة ج 3 ص 535):

عن داود بن کثير الرقي قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: جُعلت فداک قد طال هذا الأمر علينا حتَّى ضاقت قلوبنا ومتنا کمداً فقال: (إنَّ هذا الأمر آيس ما تکون منه وأشدّه غمّاً ينادي مناد من السماء باسم القائم واسم أبيه)، فقلت: جُعلت فداک ما اسمه؟ قال: (اسمه اسم نبيّ واسم أبيه اسم وصيّ).

بنقل از داود بن کثير رقي گفت به حضرت امام صادق عليه السلام عرض کردم: فدايت شوم اين امر بر ما طولاني شد تا آنجا که قلب هاي ما تنگ گرديده واز غصه مي ميرم فرمود: همانان اين امر مأيوس کننده است وسخت تر غمگين مي کند همينکه ندا، از منادي آسمان بنام حضرت قائم عليه السلام وبه نام پدر بزرگوارش عليه السلام برسد. عرض کردم: فدايت شوم اسم او چيست؟ فرمود: نام پيغمبري صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را دارد ونام پدرش عليه السلام نام وصي عليه السلام مي باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 598):

وفي کتاب مناقب الشافعي وزاد زايدة في روايته: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يبعث الله رجلاً منّي أو من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي، يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً)، قال الکنجي: وقد ذکر الترمذي الحديث في جامعه ولم يذکر (اسم أبيه اسم أبي) وذکره أبو داود في معظم روايات الحفّاظ الثقات يواطئ اسمه اسمي فقط والذي روي (واسم أبيه اسم أبي) زايدة وکان يزيد في الأحاديث وإن صحَّ فمعناه اسم أبيه اسم أبي أي الحسين عليه السلام وکنيته أبو عبد الله عليه السلام فجعله الکنية اسماً کناية عن أنَّه من ولد الحسين عليه السلام.

در کتاب مناقب شافعي آمده در روايت خود اين زيادي را آورده: (واگر باقي نماند از دنيا مگر يکروز البته خداي تعالى آنروز را طولاني کند تا آنکه خدا مبعوث فرمايد مردي از من يا از اهل بيت عليه السلام مرا که نام او موافق نام من ونام پدرش عليه السلام موافق نام پدر من باشد زمين را از عدل وقسط پر کند همچنانکه از ظلم وجور پر شده باشد) گنجي گويد: ترمذي اين حديث را در جامع خود ذکر کرده ولي جمله (نام پدر او نام پدر من است) را ذکر نکرده. ابو داود در معظم روايات حافظان موثق گفته: (اسم او موافق اسم من است) وکسي که روايت کرده: (اسم پدرش اسم پدر من است) زائد است ودر احاديث کارش اين بود که زياد مي کرد واگر هم صحيح باشد معناي آن زائد اين است اسم پدر من حسين عليه السلام وکنيه اش ابو عبد الله است پس کنيه را اسم قرار داده تا کنايه باشد مهدي عليه السلام از فرزندان امام حسين عليه السلام مي باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 605):

في الجمع بين الصحاح الستّة عن أبي إسحاق قال: قال علي عليه السلام ونظر إلى ابنه الحسين عليه السلام: (إنَّ ابني هذا سيّد کما سمّاه رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وسيخرج منه رجل باسم نبيّکم، يشبهه في الخلق ولا يشبهه في الخلق يملأ الأرض عدلاً).

در کتاب جمع بين صحاح ستة بنقل از ابي اسحق است که گويد: حضرت امير المؤمنين عليه السلام در حالي که نظر بفرزندش حضرت امام حسين عليه السلام مي کرد فرمود: همانا اين پسرم سيد است همچنانکه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم او را سيد ناميده وبزودي از او مردي بنام پيغمبر شما صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بيرون مي آيد که در اخلاق شبيه آن حضرت است نه در خلقت که زمين را پر از عدل کند.

کسي که مهدي را ديده:

(أصول الکافي ج 1 ص 330):

عن عبد الله بن جعفر الحميري قال: اجتمعت أنا والشيخ أبو عمرو رحمه الله عند أحمد بن إسحاق فغمزني أحمد بن إسحاق أن أسأله عن الخلف فقلت له: يا أبا عمرو إنّي أريد أن أسألک عن شيء وما أنا بشاکّ فيما أريد أن أسألک عنه فإنَّ اعتقادي وديني أنَّ الأرض لا تخلو من حجّة إلاَّ إذا کان قبل يوم القيامة بأربعين يوماً فإذا کان ذلک رفعت الحجّة واُغلق باب التوبة فلم يکُ ينفع نفساً إيمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت في إيمانها خيراً، فأولئک أشرار من خلق الله عزَّ وجلَّ وهم الذين تقوم عليهم القيامة ولکنّي أحببت أن أزداد يقيناً وإنَّ إبراهيم عليه السلام سأل ربّه عزَّ وجلَّ أن يريه کيف يحيي الموتى قال: (قالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَلكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي) وقد أخبرني أبو علي أحمد بن إسحاق عن أبي الحسن عليه السلام قال: سألته وقلت: من اُعامل أو عمَّن آخذ وقول من أقبل؟ فقال له: (العمري ثقتي فما أدّى إليک عنّي فعنّي يؤدّي وما قال لک عنّي فعنّي يقول، فاسمع له وأطع فإنَّه الثقة المأمون)، وأخبرني أبو علي أنَّه سأل أبا محمّد عليه السلام عن مثل ذلک فقال له: (العمري وابنه ثقتان فما أدّيا إليک عنّي فعنّي يؤدّيان وما قالا لک فعنّي يقولان، فأسمع لهما وأطعهما فإنَّهما الثقتان المأمونان) فهذا قول إمامين قد مضيا فيک، قال: فخرَّ أبو عمر ساجداً وبکى ثمّ قال: سل حاجتک، فقلت له: أنت رأيت الخلف من بعد أبي محمّد عليه السلام؟ فقال: إي والله ورقبته مثل ذا _ وأومأ بيده _، فقلت له: قبقيت واحدة، فقال لي: هات، قلت: فالاسم؟ قال: محرَّم عليکم أن تسألوا عن ذلک، ولا أقول هذا من عندي فليس لي أن اُحلّل ولا اُحرّم ولکن عنه عليه السلام فإنَّ الأمر عند السلطان أنَّ أبا محمّد عليه السلام مضى ولم يخلف ولداً وقسم ميراثه وأخذه من لا حقّ له فيه وهو ذا، عياله يجولون ليس أحد يجسر أن يتعرَّف إليهم أو ينيلهم شيئاً، وإذا وقع الاسم وقع الطلب، فاتَّقوا الله وأمسکوا عن ذلک.

بنقل از عبد الله بن جعفر حميري گفت: من وشيخ ابو عمرو رحمه الله بنزد احمد بن اسحاق حاضر شديم احمد بن اسحق با چشم به من اشاره کرد که درباره ي حضرت مهدي عليه السلام از شيخ ابو عمرو سئوال کنم. من گفتم: اي ابو عمرو من مي خواهم از تو چيزي بپرسم وشک ندارم در آنچه از تو مي پرسم زيرا اعتقاد ودين من اين است که زمين از از وجود حجت عليه السلام خالي نيست واگر چهل روز مانده بوقوع قيامت باشد ودر اين موقع حجت برداشته ودر توبه بسته شود (وايمان کسي سودي بحالش نبخشد آن کس که بيشتر ايمان نياورده يا بوسيله ايمان خود کسب خيري نکرده باشد) وآنها بدکاران از خلق خداي عزَّ وجلَّ هستند وآنهايند که قيامت بر آنها قيام مي کند ولي من دوست مي دارم که يقينم افزون گردد وهمانا ابراهيم عليه السلام از پروردگار خود عزَّ وجلَّ خواست که به او نشان دهد که چگونه مرده زنده مي کند خطاب رسيد مگر ايمان نداري؟ عرض کرد: آري ايمان دارم ولي اين سئوال براي اطمينان قلب من بود وابوعلي احمد بن اسحاق به من خبر داده که از حضرت امام هادي عليه السلام پرسيدم با چه کسي معامله کنم واز چه کسي احکام دين را بگيرم وگفتار چه کسي را قبول کنم؟ فرمود: عمروي مورد وثوق من است آنچه از من به تو رساند از من رسانده وآنچه از من به تو گويد از من مي گويد پس از او بشنو واطاعت کن که او مورد وثوق وامين است وابوعلي به من خبر داده که از حضرت امام حسن عسکري عليه السلام مانند آن سئوال کرده امام عليه السلام فرمود عمروي وپسرش هر دو مورد وثوق مي باشند آنچه از من به تو گويند از من مي گويند پس از آنان بشنو واطاعتشان کن که هر دو مورد وثوق امين هستند واين فرموده دو امام عليه السلام مي باشد که درباره ي تو رسيده گويد: ابو عمرو بسجده افتاد وگريست سپس گفت: حاجت خود را بپرس من گفتم: تو حضرت مهدي عليه السلام را بعد از امام عسکري عليه السلام را ديده اي؟ گفت: آري بخدا قسم.

پس به من گفت: بياور. گفتم اسم او چيست؟ فرمود: بر شما حرام است که از اسم او بپرسيد واين سخنرا از خود نمي گويم زيرا حق من نيست که حرامي را حلال وحلالي را حرام کنم وهر چه گويم از او است زيرا سلطان وقت فرمان داد که امام عسکري عليه السلام رحلت کرده وفرزندي باقي نگذاشته وميراث او را تقسيم کرد وکسي ميراث او را گرفت که حق او نبود واينک عيالات حضرت اين سود آن سود مي روند کسي را جرأت وجسارت آن نيست که آنانرا شناسائي کند وچيزي به آنان برساند واگر اسم برده شود در طلبش برآيند پس از خدا بترسيد واز اين تقاضا دست برداريد.

(أصول الکافي ج 1 غير مترجم ص 333):

عن علي بن محمّد عن أبي عبد الله الصالحي قال: سألني أصحابنا بعد مضي أبي محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أن أسأل عن الاسم والمکان فخرج الجواب: (إن دللتهم على الأسم أذاعوه وإن عرفوا المکان دلّوا عليه).

بنقل از علي بن محمد از ابو عبد الله صالحي گفت: پس از رحلت حضرت امام عسکري عليه السلام از من پرسيدند که اسم ومکان مهدي عليه السلام را بپرسم جواب رسيد اگر آنان را به اسم راهنمائي کنيد فاش کنند واگر مکانش را بدانند دگران به آنجا راهنمايي نمايند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 406):

عن الأصبغ بن نباتة قال: أتيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام فوجدته متفکّراً ينکت في الأرض، فقلت: يا أمير المؤمنين ما لي أراک متفکّراً تنکت في الأرض أرغبت فيها؟ فقال: (لا والله ما رغبت فيها ولا في الدنيا يوماً قطّ ولکن فکَّرت في مولود يکون في ظهري الحادي عشر من ولدي هو المهدي يملأها عدلاً کما ملئت جوراً وظلماً تکون له حيرة وغيبة تضلُّ فيها أقوام وتهتدي فيها آخرون)، فقلت: يا أمير المؤمنين عليه السلام وإن هذا لکائن؟ فقال: (نعم کما أنَّه مخلوق وأنّى لکم بالعلم بهذا الأمر يا أصبغ أولئک خيار هذه الأمّة مع أبرار هذه العترة)، قلت: وما يکون بعد ذلک؟ قال: ثمّ يفعل الله ما يشاء فإنَّ له إرادات وغايات ونهايات).

بنقل از اصبغ بن نباتة گفت: به محضر امير المؤمنين عليه السلام رسيدم ديدم که متفکر نشسته ودست مبارک به زمين مي زند عرض کردم: يا امير المؤمنين عليه السلام چرا متفکر نشسته ودست بزمين مي زني آيا رغبتي به زمين داري؟ فرمود: بخدا قسم نه رغبتي به زمين ودنيا هرگز يک روز هم ندارم ولي در فکرم در مولودي که از صلب من يازدهمين فرزندم که مهدي عليه السلام زمين را پر از عدل داد فرمايد همچنانکه پر از ظلم وجور مي باشد براي او حيرت وغيبتي باشد که گروهي در گمراهي افتند وگروه ديگر هدايت يابند عرض کردم: يا امير المؤمنين عليه السلام اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري همچنانکه او آفريده شده وشما کجا علم وآگاهي باين امر داريد اي اصبغ اينان گزيدگان اين امتند با نيکان اين عترت عليه السلام عرض کردم: پس از آن چه مي شود؟ فرمود: خداي تعالى هر چه خواهد کند زيرا خدا خواسته ها وپايانها وسرانجامها دارد.

علت نامگذاري مهدي:

(أعيان الشيعة ج 2 ص 50):

عن ابن مسعود عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تذهب الدنيا حتَّى يلي أمّتي رجل من أهل بيتي يقال له: المهدي  عليه السلام).

بنقل از ابن مسعود از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: دنيا بپايان نمي رسد تا حکومت کند مردي از اهل بيت عليه السلام من که او را مهدي عليه السلام گويند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 516؛ بحار ج 51 ص 30):

عن أبي سعيد الخراساني، قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: المهدي والقائم واحد؟ فقال: (نعم)، فقلت: لأيّ شيء سمّي المهدي؟ قال: (لأنَّه يهدي إلى کلّ أمر خفي وسمّي القائم لأنَّه يقوم بعد ما يموت، إنَّه يقوم بأمر عظيم).

بنقل از ابو سعيد خراساني گفت: به حضرت امام صادق عليه السلام عرض کردم: مهدي عليه السلام وقائم عليه السلام يکي است؟ فرمود: آري. عرض کردم: چرا مهدي عليه السلام نامگذاري شده؟ فرمود: زيرا بهرکار مخفي وپنهان هدايت مي کند واز آن جهت قائم عليه السلام ناميده شد که پس از مردن قيام کند وقيام به امر عظيمي فرمايد.

(أصول الکافي ج 1 ص 331):

عن حمدان القلانسي قال: قلت للعمري: قد مضى أبو محمّد عليه السلام؟ فقال: قد مضى ولکن قد خلَّف فيکم من رقبته مثل هذا _ وأشار بيده _.

بنقل از حمدان قلانسي گفت: به عمروي گفتم: آيا امام حسن عسکري عليه السلام رحلت فرمود: گفت: آري رحلمت فرموده ولي کسي را جانشين خود ساخت که مسئوليت امامت چون او داود سپس بادست اشاره نمود بطرف خانه امام.

حضرت مهدي همنام حضرت رسول الله ونام بردن حضرت جائز نيست:

(إثبات الهداة ج 3 ص 456):

عن الحسن بن محبوب عن أبي الحسن الرضا عليه السلام قال: قال لي: (لا بدَّ من فتنة صمّاء صيلم يسقط فيها کلّ بطانة ووليجة وذلک عند فقدان الثالث من ولدي يبکي عليه أهل السماء والأرض، وکلّ حرّ أو حرّان وکلّ حزين لهفان)، ثمّ قال: (بأبي واُمّي سميّ جدّي شبيهي وشبيه موسى بن عمران عليه السلام عليه جيوب النور تتوقَّد بشعاع ضياء القدس کم من حري مؤمنة وکم من مؤمن متأسف حيران حزين عند فقد الماء المعين، کأنّي بهم آيس ما کانوا قد نودوا نداء يسمع من بعد کما يسمع من قرب يکون رحمة للمؤمنين وعذاباً للکافرين).

بنقل از حسن بن محبوب گفت: حضرت امام ابو الحسن رضا عليه السلام به من فرمود: ناگريز از وقوع فتنه سخت وبلا انگيز است که هر دوست رازدار وهمدرد ساقط مي شود واين بهنگام نبودن فرزند سوم من باشد که ساکنان آسمان وزمين وهر تشنه اي را سيراب وهر تيرگي را مي زدايد وهر اندوهگين ودريغ خورده بر او مي گويد سپس فرمود: پدر ومادرم همنام جدم که شبيه من وشبيه موسى بن عمران عليه السلام است داراي مخزنهاي نور است که بوسيله شعاع قدس روشني مي دهد اي بسا تشنه مؤمنه اي واي بسا مرد مؤمن اسفناک سرگردان اندوهگين بهنگام نداشتن آب گوارا گوئي مي بينم آنها را که نوميد باشند ندائي از دور به گوشتان مي رسد همچنان کسي که ندائي از نزديک شنود که آن نداء رحمت براي مؤمنان وعذاب براي کافران باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 490):

عن جابر بن يزيد الجعفي قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: (سأل عمر أمير المؤمنين عليه السلام عن المهدي؟ قال: يا ابن أبي طالب أخبرني عن المهدي من ولدک ما اسمه؟ قال: أمَّا اسمه فلا إنَّ حبيبي وخليلي عهد إليَّ أن لا اُحدّث باسمه حتَّى يبعثه الله عزَّ وجلَّ وهو ممَّا استودع الله عزَّ وجلَّ رسوله في علمه).

بنقل از جابر بن يزيد جعفي گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: عمر از حضرت امير المومنين عليه السلام درباره ي مهدي عليه السلام پرسيد وعرض کرد: اي پسر ابو طالب عليه السلام از مهدي عليه السلام که از فرزندان تست به من خبر ده که اسمش چيست؟ فرمود: اسم او را نمي گويم همانا محبوب ودوستم از من پيمان گرفت که نامش را به کسي نگويم تا خداي عزَّ وجلَّ او را مبعوث فرمايد واو از چيزهائي است که خداي عزَّ وجلَّ علم آنرا به پيغمبرش صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بود يقيه سپرده است.

مهدي همنام رسول الله است وذکر نام او جايز نيست:

(بحار ج 51 ص 110؛ إثبات الهداة ج 3 ص 609):

روى أحمد بن محمّد بن عياش الجوهري من علمائنا في کتاب مقتضب الأثر بإسناده من طريق العامّة عن علي بن أبي طالب عليه السلام أنَّه کان إذا أقبل إليه الحسن قال: (مرحباً يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم). وإذا أقبل الحسين عليه السلام يقول عليه السلام: (بأبي أنت يا أبا ابن خير الإماء)، فقيل: يا أمير المؤمنين عليه السلام ومن ابن خير الإماء؟ فقال: (ذاک الفقيد الطريد الشريد محمّد بن الحسن بن علي بن محمّد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمّد بن علي بن الحسين هذا)، ووضع يده علي رأس الحسين  عليه السلام.

احمد بن محمد بن عياش جوهري که از علماي ما است در کتاب مقتضب الاثر بسند خود از طريق عامة از حضرت امير المؤمنين عليه السلام علي بن ابي طالب روايت کرده هنگامي که حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام بخدمت پدر بزرگوار عليه السلام مي رسيد امام عليه السلام به ايشان مي فرمود: خوش آمدي اي فرزند رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وچون حضرت امام حسين عليه السلام بخدمت مي رسيد مي فرمود: پدرم فدايت باد اي پدر فرزندي که مادرش بهترين کنيزان است عرض شد: يا امير المؤمنين عليه السلام فرزند بهترين کنيزان کيست؟ فرمود: او فقيد آواره ي بي خانمان: محمد عليه السلام بن الحسن عليه السلام بن علي عليه السلام بن محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بن علي عليه السلام بن موسى عليه السلام بن جعفر عليه السلام بن محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بن علي عليه السلام بن الحسين عليه السلام (اين حسين  عليه السلام ) ودست مبارک را بر سر امام حسين عليه السلام نهاد.

(بحار ج 51 ص 32):

عن أبي الحسن الثالث عليه السلام أنَّه قال في القائم عليه السلام: (لا يحلُّ ذکره باسمه حتَّى يخرج فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

حضرت ابي الحسن الثالث امام هادي عليه السلام درباره ي حضرت قائم ارواحنا فداه فرمود: ذکر نام او حلال کيست تا وقتي که خروج کند وزمين را پر از قسط وعدل فرمايد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(بحار ج 51 ص 32):

عن الصادق عليه السلام: (المهدي من ولدي الخامس من ولد السابع يغيب عنکم شخصه ولا يحلُّ لکم تسمية).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: مهدي عليه السلام از فرزندان پنجم من است که شخص او از شما غائب مي شود ونامبردن او حلال نيست.

(بحار ج 51 ص 32):

عن موسى بن جعفر عليه السلام أنَّه قال عند ذکر القائم  عليه السلام: (يخفى على الناس ولادته ولا يحلُّ لهم تسميته حتَّى يظهره الله عزَّ وجلَّ فيملأ به الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).

حضرت امام کاظم عليه السلام بهنگام ذکر حضرت قائم عليه السلام فرمود: ولادتش بر مردم مخفي وپنهان مي شود وبردن نامش حلال نيست تا وقتي که خداي عزَّ وجلَّ ظاهرش کند وبا دست او زمين را پر از عدل وداد فرمايند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(بحار ج 51 ص 33):

عن علي به عاصم الکوفي، قال: خرج في توقيعات صاحب الزمان  عليه السلام: (ملعون ملعون من سمّاني في محفل من الناس).

بنقل از علي بن عاصم کوفي گفت: در توقيعاتي که از ناحيه مقدسة حضرت صاحب الزمان عليه السلام بيرون آمده: ملعون است ملعون است کسيکه نام مرا در مجالس مردم ببرد.

(بحار ج 51 ص 33):

محمّد بن إبراهيم بن إسحاق قال: سمعت أبا علي محمّد بن همام يقول: سمعت محمّد بن عثمان العمروي قدَّس الله روحه يقول: خرج توقيع بخطّ أعرفه: (من سمّاني في مجمع من الناس باسمي فعليه لعنة الله).

محمد بن ابراهيم بن اسحق گفت: از ابو علي محمد بن همام شنيدم مي گفت: از عثمان عمروي قدس الله روحه شنيدم مي فرمود: توقيعي بيرون آمد بخطي که مي شناختم: هر کس نام مرا در مجمع مردم ببرد لعنت خداي بر او باد.

(بحار ج 51 ص 33):

عن ابن رئاب عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (صاحب هذا الأمر رجل لا يسمّيه باسمه إلاَّ کافر).

بنقل از ابن رئاب از امام صادق عليه السلام فرمود: صاحب الأمر عليه السلام مردي است تنها کافر نامش را مي برد.