آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۶ -


مهدي از اهل بيت است:

(إثبات الهداة ج 3 ص 614):

وأسند الحافظ الدارقطني من أهل السُنّة ثمّ ذکر حديثاً عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال لفاطمة عليها السلام: (اُعطينا خصالاً لم يعطها أحد: نبيّنا خير الأنبياء وهو أبوک، ووصيّنا خير الأوصياء وهو بعلک، وشهيدنا خير الشهداء وهو حمزة عمّ أبيک، وسبطا هذه الأمّة ابناک، ومنّا المهدي مهدي هذه الأمّة، الذي يصلّي عيسى خلفه)، ثمّ ضرب على منکب الحسين وقال: (من هذا مهدي هذه الأمّة).

حافظ دارقطني که از اهل سنت است مسندا حديثي از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ذکر کرده به حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها فرمود: بما خصلتهايي داده اند که به هيچ کس عطاء نشد: پيغمبر ما بهترين پيغمبران است واو پدر تو مي باشد ووصي ما بهترين اوصياء است واو شوهرت مي باشد وشهيد ما بهترين شهداء است واو حمزه ي عموي پدر تست ودو سبط اين امت دو پسر عزيز تو مي باشند ومهدي عليه السلام اين امت از ما است آنکس که عيسى عليه السلام در نماز به او اقتداء کند سپس دست مبارک به شانه امام حسين عليه السلام زد وفرمود: از اين پسر مهدي عليه السلام اين امت باشد.

(الأربعون حديثاً، الحديث الثامن والثلاثون؛ والحاوي للفتاوي ص 64؛ والجامع الصغير ج 2 ص 472؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 649):

المهدي عليه السلام يصلّي عيسى خلفه.

مهدي عليه السلام که عيسى عليه السلام پشت سر او نماز گذارد.

(المعجم الصغير ص 150؛ وصحيح الترمذي ج 3 ص 232؛ عن إثبات الهداة ج 3 ص 650):

المهدي يکسر الصليب وعنده عيسى عليه السلام.

مهدي عليه السلام صليب را مي شکند در حالي که عيسى عليه السلام در حضورش باشد.

(سنن المصطفى ج 9 ص 519؛ والبيان في أخبار آخر الزمان ص 312؛ وتاريخ بغداد ج 9 ص 434؛ عن إثبات الهداة ج 3 ص 650):

المهدي عليه السلام من سادات أهل الجنّة.

مهدي عليه السلام از سادات اهل بهشت باشد.

حضرت مهدي از فرزندان امام حسين است:

(إثبات الهداة ج 3 ص 592؛ وعقد الدرر ص 218):

عن علي بن علي الهلالي، عن أبيه، قال: دخلت على رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وهو في الحالة التي قبض فيها، فإذا فاطمة عند رأسه، وذکر الحديث بطوله، وفي آخره أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (يا فاطمة والذي بعثني بالحقّ أنَّ منهما _ يعني الحسن والحسين عليهما السلام _ مهدي هذه الأمّة، إذا صارت الدنيا هرجاً ومرجاً وتظاهرت الفتن، وتقطَّعت السبل وأغار بعضهم علي بعض فلا کبير يرحم صغير، ولا صغير يوقر کبيراً فيبعث الله عزَّ وجلَّ عند ذلک منهما من يفتح حصون الضلالة وقلوباً غلفاً، يقوم بالدين في آخر الزمان کما قمت به في أوّل الزمان، ويملأ الدنيا عدلاً کما ملئت جوراً).

بنقل از علي بن علي هلالي از پدرش گفت: به محضر حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رسيدم در حالي که آخرين لحظات عمر مبارک را مي گذراند وحضرت فاطمه زهراء صلوات الله وسلامه عليها در بالين حضرت نشسته بود راوي حديث را طولاني ذکر کرده ودر آخر آورده: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: يا فاطمه عليها السلام قسم به آنکس که مرا بحق مبعوث فرمود از امام حسن وامام حسين عليهما السلام مهدي عليه السلام اين امت خواهد بود هنگامي که هرج ومرج دنيا را فرا گيرد وفتنه ها ظاهر شود وراه ها قطع گردد ومردم برخي بر برخي غارت آورد نه بزرگ بر کوچک رحم کند ونه کوچک بر بزرگ احترام گذارد در اين هنگام خداي عزَّ وجلَّ از نسل اين دو فرزندم کسي را برانگيزد که قلعه هاي گمراهي ودلهاي بسته را بگشايد در آخر الزمان قيام بدين کند همچنانکه من در اول زمان قيام کردم ودنيا را پر از عدل وداد فرمايد همچنانکه پر از ظلم شده باشد.

(عقد الدرر ص 223):

عن عبد الله بن عمر قال: يخرج المهدي من ولد الحسين من قبل المشرق، لو استقبلته الجبال لهدَّمها، واتَّخذ فيها طرقاً.

عبد الله ابن عمر وگويد: مهدي عليه السلام از فرزندان امام حسين عليه السلام از سوي مشرق خروج کند اگر کوه ها رو بوي نهند (مانعش شوند) کوه ها را از جاي برکند وراه پيروزي خود را از ميان آنها باز کند.

(عقد الدرر ص 158؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 605؛ وسنن ابن ماجة ج 2 ص 1367؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص 50):

عن إبراهيم بن محمّد بن الحنفية عن أبيه عن علي، قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي منّا أهل البيت يصلحه الله في ليلة واحدة).

بنقل از ابراهيم بن محمد بن الحنيفة از پدرش از حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از ما اهل بيت عليه السلام باشد خداي تعالى در يک شب اصلاح کار او فرمايد.

مهدي وبرکاتش:

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53؛ وعقد الدرر ص 157):

عن جابر بن عبد الله رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (من کذَّب بالدجّال فقد کفر، ومن کذَّب بالمهدي فقد کفر).

بنقل از جابر بن عبد الله انصاري رضي الله عنه گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هر کس دجال را تکذيب کند کافر است وهر کس مهدي عليه السلام را تکذيب نمايد کافر باشد.

(عقد الدرر ص 169):

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (تنعم أمّتي في زمن المهدي نعمة لم ينعموا مثلها قطّ، ترسل عليهم السماء مدراراً ولا تدع الأرض شيئاً من نباتها إلاَّ أخرجته).

بنقل از أبي سعيد خدري رضي الله عنه از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امتم متنعم مي شوند در زمان مهدي عليه السلام نعمتي که هرگز آنگونه متنعم نبودند آسمان باران خود را بموقع مي رساند وزمين چيزي از روئيدني هاي خود را باقي نمي گذارد جز آنکه بيرونش مي دهد.

(عقد الدرر ص 170):

عن ابي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، قال: (تنعم أمتي في زمن المهدي نعمة لم ينعموا مثلها قطّ يرسل السماء عليهم مدراراً، ولا تدع الأرض شيئاً من نباتها إلاَّ أخرجته، والمال يومئذٍ کدوس يقوم الرجل فيقول: يا مهدي أعطني فيقول: خذ).

بنقل از ابو سعيد خدري رضي الله عنه از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امتم در زمان مهدي عليه السلام آنچنان بهره از نعمت برند که هرگز آنگونه بهره نبرده اند آسمان باران خود را مي رساند وزمين از روئيدني هاي خود فرو گذار نمي کند مگر آنکه بيرونش مي دهد ومال در آن روز فراوان وخرمن شده باشد شخص برخيزد وگويد: يا مهدي عليه السلام بمن مال ببخش فرمايد بگير.

(يوم الخلاص ص 361):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (وزراء المهدي من الأعاجم، ما فيهم عربي. يتکلَّمون العربية، وهم أخلص الوزراء، وأفضل الوزراء).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وزيران مهدي عليه السلام همه عجمي باشند در ايشان عرب وجود ندارد وهمه به لغت عرب تکلم کنند وآنان مخلصترين وبرترين وزيران باشند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 472):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکون عند انقطاع من الزمان وظهور من الفتن رجل يقال له: المهدي يکون عطاءه هنيئاً).

بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بهنگام منقطع شدن زمان وآشکار شدن فتنه ها مردي که او را مهدي عليه السلام گويند که بخشش هاي او گوارا باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 468):

عن ابي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (يکون من أمّتي المهدي عليه السلام وإن قصر عمره فسبع سنين وإلاَّ فثمان وإلاَّ فتسع تتنعَّم أمّتي في زمانه نعيماً لم يتنعّموا مثله البرّ والفاجر يرسل الله السماء عليهم مدراراً ولا تدخر الأرض شيئاً من نباتها).

بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از امت من است اگر چه عمرش کوتاه باشد هفت واگر نه هشت ويا نه سال در آن مدت امتم از نعمتي برخوردار شوند که بمانند آن برخوردار نبوده اند خواه مردم نيکوکار وخواه بدکار خدا بوسيله آسمان باران رحمت برساند وزمين از روئيدني هاي خود چيزي ذخيره نمي کند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 474):

عن عبد الله بن العبّاس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لن تهلک أمّة أنا في أوّلها، وعيسى بن مريم في آخرها، والمهدي في وسطها).

بنقل از عبد الله بن عباس رضي الله عنه گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امتي که من در اولش باشم وعيسى بن مريم عليه السلام در آخرش ومهدي عليه السلام در وسطش باشد هرگز هلاک ونابود نگردد.

(عقد الدرر ص 216):

عن أبي إسحاق، عن نوف، قال: راية المهدي فيها مکتوب، البيعة لله.

بنقل از ابي اسحاق از نوف گفت: بر پرچم مهدي عليه السلام نوشته باشد: بيعت براي خدا است.

(عقد الدرر ص 222):

عن أبي أمامة الباهلي قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في قصَّة المهدي عليه السلام: (کأنَّه من رجال بني إسرائيل فيستخرج الکنوز، وبه يفتح مدائن الشرک).

بنقل از ابي امامة باهلي گفت: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در داستان مهدي عليه السلام فرمود: گوئي او از مردان بني اسرائيل است که گنجها استخراج کند وشهرهاي شرک را گشايد.

مهدي وحلية آن حضرت:

(عقد الدرر ص 235):

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي منّي) وذکر حليته وعدله، ثمّ قال: (يملک سبع سنين).

بنقل از ابي صسعيد خدري رحمه الله گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از من است وحليه وعدلش را ذکر فرمود: سپس فرمود: هفت سال حکومت مي کند.

(منتخب الأثر ص 940):

قال رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا حسين أنت الإمام وابن الإمام تسعة من ولدک أمناء معصومون والتاسع مهديهم فطوبى لمن أحبَّهم والويل لمن أبغضهم).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: يا حسين عليه السلام تو امامي وبرادر امام وفرزند امام مي باشي ونه تن از فرزندانت امين ومعصومند ونهمين آنان مهدي عليه السلام است پس خوشا حال کسي که آنان را دوستدار باشد وواي بر آن کسي که با آنان دشمني کند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 438؛ وعقد الدرر ص 144؛ والمحجّة البيضاء ج 4 ص 340؛ وينابيع المودّة ج 3 ص 91؛ والغيبة للشيخ الطوسي ص 183):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (نحن ولد عبد المطَّلب سادات أهل الجنّة أنا وحمزة وعلي وجعفر والحسن والحسين والمهدي).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ما فرزندان عبد المطلب سروران اهل بهشت مي باشيم من وحمزه وعلي وجعفر وحسن وحسين ومهدي.

(يوم الخلاص ص 61؛ ومنتخب الأثر ص 214):

قال الصادق عليه السلام: (الخلف الصالح من ولدي هو المهدي).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: خلف صالح از فرزندان من مهدي عليه السلام است.

مهدي واوصاف آن حضرت:

(يوم الخلاص ص 44):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ خلفائي وأوصيائي، وحجج الله على الخلق بعدي الاثنا عشر أوّلهم علي وآخرهم المهدي).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا خلفاء واوصياي من وحجت هاي خدا بر خلق پس از من دوازده تن مي باشند اول آنان علي عليه السلام وآخرشان مهدي عليه السلام است.

(يوم الخلاص ص 67):

قال الشيخ محي الدين بن العربي: هو من عترة رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم من ولد فاطمة، جدّه الحسين بن علي ووالده الحسن العسکري.

شيخ محي الدين بن عربي گويد: او (مهدي  عليه السلام) از عترت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از فرزندان فاطمه عليه السلام است جدش حسين بن علي عليه السلام وپدرش حسن عسکري عليه السلام مي باشد.

(يوم الخلاص ص 66):

قال کعب الأحبار: إنّي لأجد المهدي مکتوباً في أسفار الأنبياء: ما حکمه ظلم ولا عنت اي: فساد.

کعب الاحبار گويد: من مهدي عليه السلام را باين وصف در کتابهاي انبياء عليه السلام يافته ام که حکمش ظلم وفساد نيست.

(يوم الخلاص ص 80):

قال الصادق  عليه السلام: (المهدي خاشع لله کخشوع الزجاجة).

امام صادق عليه السلام فرمود: مهدي عليه السلام براي خدا خشوع دارد همانند خشوع شيشه که چگونه زود آب مي شود يا خاشع است وشکل ها را مي پذيرد.

(عقد الدرر ص 17):

عن عائشة عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم (في المهدي): (هو رجل من عترتي، يقاتل على سُنَّتي کما قاتلت أنا على الوحي).

عائشه از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم درباره ي مهدي عليه السلام فرمود: او مردي از عترت من است که بر اساس سنت من کارزار مي کند چنانکه من بر اساس وحي کارزار کردم.

(عقد الدرر ص 18؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 614):

عن حذيقة رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يلتفت المهدي، وقد نزل عيسى ابن مريم کأنَّما يقطر من شعره الماء، فيقول المهدي: تقدَّم صلّ بالناس فيقول عيسى: أمَا اُقيمت الصلاة لک؟ فيصلّي خلف رجل من ولدي).

بنقل از حذيفه رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام توجه مي کند در حالي که عيسى بن مريم عليه السلام نازل شده باشد گويي از موهاي سرش آب مي چکد (کنايه از عرق کردن است) ومهدي عليه السلام به عيسى عليه السلام فرمايد: جلو بايست وبا مردم نماز بگذار عيسى عليه السلام گويد مگر نماز براي امامت تو منعقد نشده؟ پس عيسى  عليه السلام پشت سر فرزد من نماز گذارد

(عقد الدرر ص 21):

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (المهدي منّا أهل البيت).

بنقل از ابي سعيد خدري رضي الله عنه از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از ما اهل بيت عليه السلام است.

(عقد الدرر ص 23):

عن قتادة، قال: قلت لسعيد بن المسيب: أحقّ المهدي؟ قال: نعم، هو حقّ. قلت: ممَّن هو؟ قال: من قريش، قلت: من أيّ قريش؟ قال: من بني هاشم. قلت: من أيّ بني هاشم؟ قال: من ولد عبد المطَّلب. قلت: من أيّ ولد عبد المطَّلب؟ قال: من أولاد فاطمة. قلت: من أيّ ولد فاطمة؟ قال: حسبک الآن.

بنقل از قتادة گفت: به سعيد بن مسيب گفتم: آيا مهدي عليه السلام حق است؟ گفت: آري او حق است گفتم: از کدام قبيله است؟ گفت: از قريش، گفتم: از کدام قريش؟ گفت: از بني هاشم، گفتم: از کدام بني هاشم؟ گفت: از فرزندان عبد المطلب. گفتم: از کدام فرزند عبد المطلب؟ گفت: از فرزندان فاطمه عليه السلام گفتم: از کدام فرزند فاطمه عليها السلام؟ گفت: ترا بس است.

(عقد الدرر ص 25):

عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام قال: قلت: يا رسول الله أمنّا المهدي أو من غيرنا؟ فقال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (بل منّا يختم الله به الدين کما فتحه بنا...) الحديث.

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: عرض کردم: يا رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، آيا مهدي عليه السلام از ما است؟ يا از غير ما؟ رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بلکه از ما است خدا دين را بوسيله او ختم مي کند همچنانکه با ما دين را گشود وآغاز کرد.

(عقد الدرر ص 148):

عن عبد الله بن عبّاس رضي الله عنه عن النبي صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (المهدي طاووس أهل الجنّة).

بنقل از عبد الله بن عباس رضي الله عنه: از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام طاوس اهل بهشت است.

(عقد الدرر ص 25):

عن أبي أيّوب الأنصاري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم لفاطمة: (نبيّنا خير الأنبياء وهو أبوک، وشهيدنا خير الشهداء وهو عمّ أبيک حمزة، ومنّا من له جناحان يطير بهما في الجنّة حيث شاء وهو ابن عمّ أبيک جعفر، ومنّا سبطا هذه الأمّة الحسن والحسين وهما ابناک، ومنّا المهدي).

بنقل از أبي أيّوب أنصاري رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به حضرت فاطمه زهرا صلوات الله وسلامه عليها فرمود: پيغمبر ما بهترين پيغمبران است واو پدر تست وشهيد ما بهترين شهداء است واو عموي پدر تست واو حمزه مي باشد واز ما است کسي که دو بال دارد وبا آنها در بهشت هر کجا که خواهد پرواز مي کند واو پسر عموي پدر تست واز ما هستند دو سبط اين امت امام حسن وامام حسين عليه السلام وهر دو فرزندان تو مي باشند واز ما است مهدي  عليه السلام.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 472؛ وعقد الدرر ص 142):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: قلت: يا رسول الله، أمنّا آل محمّد المهدي أو من غيرنا؟ فقال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (بل منا، يختم الله به الدين، کما فتحه بنا، وبنا ينقذون من الفتن، کما اُنقذوا من الشرک وبنا يؤلف الله بين قلوبهم بعد عداوة الفتنة إخواناً کما ألَّف بين قلوبهم بعد عداوة الشرک وبنا يصبحون بعد عداوة الفتنة إخواناً کما أصبحوا بعد عداوة الشرک إخواناً في دينهم).

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: عرض کردم: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم آيا مهدي عليه السلام از ما آل محمد عليه السلام است يا از غير ما رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از ما مي باشد که خدا بوسيله او دين را ختم مي کند همچنانکه بوسيله ما فتح وآغاز کرد ومردم بوسيله ما از فتنه آزاد مي شوند همچنانکه از شرک آزاد شدند وبوسيله ما خدا ميان آنها الفت قلوب ايجاد مي کند وبرادرشان مي سازد پس از دشمني فتنه چنانکه الفت افکند ميان قلب هاي ايشان پس از دشمني شرک وبوسيله ما بعد از دشمني فتنه برادر شدند آنچنان که پس از دشمني شرک در دين خود برادر گشتند.

(يوم الخلاص ص 282):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّما سمّي المهدي لأنَّه يهدي إلى أمر قد خفي، ويستخرج التوراة والإنجيل من أرض يقال لها: أنطاکية).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا مهدي عليه السلام از ان جهت نام گرفت زيرا او به امري که مخفي وپنهان بود هدايت مي کند وتوراة وانجيل را از زمين انطاکيه استخراج مي نمايند.

(يوم الخلاص ص 283):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ المهدي يستخرج تابوت السکينة من غار انطاکية وأسفار التوراة من جبل بالشام يحاج به اليهود فيسلم کثير منهم).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا مهدي عليه السلام تابوت سکينه را از غار انطاکيه واسفار تورات را از کوهي در شام بيرون مي کشد وبا يهود بوسيله آن احتياج مي کند در نتيجه بسياري از يهود مسلمان مي شوند.

نام مهدي با نام رسول الله يکسان است:

(کشف الغمّة ج 2 ص 436):

إذا ما وصل الجمع إلى أخبار مولانا   ما أجدرنا بالشکر لله وأولانا
إمام نتولاّه فطوبى لو تولاّنا   رآنا الله في عطل وبالمهدي خلاّنا
وأولانا به لطفاً وتأييداً وإحساناً   ونرجو أنَّنا نلقاه في الدنيا ويلقانا

عسى يروي به قلب به ما ذال ظلمانا

هنگامي که جمع وگروه اتفاق کنند بر اخبار مولا وسرور ما

چقدر سزاوار است که شکر وسپاس خدا کنيم به اين نعمتي که به ما ارزاني داشته امامي که دوستش مي داريم پس خوشا حال ما که او هم ما را دوست بدارد

خدا ما را ديد که در بيچارگي گرفتار بوده ايم وبوسيله مهدي عليه السلام آزاد وراحتمان کرد بوسيله او لطف واحسان وتأييد بما بخشيد

و اميدوارم که در دنيا او را ملاقات کنيم واو هم ما را ديدار کند

اميد آنکه سيراب شود آنکه هميشه تشنه بود.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

عن عبد الله ابن عمر قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى يملک رجل من أهل بيتي، يواطئ اسمه اسمي، يملأ الأرض عدلاً وقسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً).

عبد الله ابن عمر گويد: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت قيام نمي کند تا آنکه مردي از اهل بيت عليه السلام من که اسم او با اسم من موافق باشد حکومت کند وزمين را پر از عدل وداد نمايد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

عن حذيفة قال: قال رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لبعث الله فيه رجلاً اسمه اسمي وخلقه خلقي يکنّى أبا عبد الله).

بنقل از حذيفه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از عمر دنيا فقط يک روز باقي ماند البته خداي تعالى در آن روز مردي را که اسمش با اسم من يکسان وخوي وخصلش چون خوي وخصلت باشد وکنيه اش ابو عبد الله مبعوث فرمايد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 608؛ کشف الغمّة ج 2 ص 473؛ أعيان الشيعة ج 2 ص 50):

عن أنس ابن مالک أنَّه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (نحن سبعة بنو عبد المطَّلب سادات أهل الجنّة: أنا وأخي علي وعمّي حمزة وجعفر والحسن والحسين والمهدي).

انس بن مالک گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ما هفت تن از فرزندان عبد المطلب سروران اهل بهشت مي باشيم! من وبرادرم علي عليه السلام وعمويم حمزه عليه السلام وجعفر عليه السلام وحسن وحسين عليهما السلام ومهدي  عليه السلام.

(کشف الغمّة ج 2 ص 476):

في کتاب مناقب الشافعي ذکر هذا الحديث وقال فيه: وزاد زايدة في روايته: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يبعث الله فيه رجلاً منّي أو من اهل بيتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

در کتاب مناقب اين حديث ذکر شده ودر آن گفته باضافه اين مطلب: اگر از دنيا باقي نماند مگر يک روز البته خداي تعالى آن روز را طولاني مي کند تا برانگيزد در آن مردي از من واهل بيت عليه السلام من اسم او برابر وموافق اسم من ونام پدر ا ومطابق نام پدر من مي باشد زمين را پر از عدل وقسط مي کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.