آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۵ -


(مسند أحمد ج 3 ص 36؛ عن إثبات الهداة ج 3 ص 594؛ وأعيان الشيعة ج ... ص 51؛ وعقد الدرر ص 61):

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى تملأ الأرض ظلماً وعدواناً ثمّ يخرج من عترتي، أو من أهل بيتي، من يملأها قسطاً وعدلاً، کما ملئت ظلماً وعدواناً).

بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت واقع نمي شود تا آنکه زمين سرشار از ظلم وتجاوز گردد سپس از عترت من يا از خاندان من کسي خارج شود تا زمين را لبريز کند از قسط وعدل همچنانکه از ظلم وتجاوز پر شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 469؛ وعقد الدرر ص 18):

عن حذيفة رضي الله عنه قال: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي رجل من ولدي وجهه کالکوکب الدرّي).

بنقل از حذيفه رضي الله عنه گفت: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام مردي از فرزندان من است چهره اش مانند ستاره ي درخشان مي باشد.

(عقد الدرر ص 18):

عن عبد الله بن عمر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى يخرج المهدي من ولدي ولا يخرج المهدي حتَّى يخرج ستّون کذّاباً کلّهم يقول: أنا نبيّ).

عبد الله ابن عمر گويد: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت واقع نمي گردد تا مهدي عليه السلام از فرزندان خارج گردد ومهدي عليه السلام خارج نمي شود تا شصت تن دروغگو خارج شوند وهمه مدعي نبوت باشند.

(عقد الدرر ص 19):

عن قيس بن جابر الصدفي عن أبيه عن جدّه أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، قال: (سيکون بعدي خلفاء ومن بعد الخلفاء أمراء، ومن بعد الأمراء ملوک جبابرة ثمّ يخرج المهدي من أهل بيتي، يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً ثمّ يؤمر القحطاني فوَالذي بعثني بالحقّ ما هو دونه).

بنقل از قيس ابن جابر صدفي از پدر از جدش که رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پس از من خلفاء زمامدار شوند وپس از خلفاء اميران فرمانروايي کنند وپس از اميران، پادشاهان ستمگر روي کار آيند سپس مهدي عليه السلام از خاندان واهل بيت عليه السلام من خارج مي گردد وپر مي کند از عدل زمين را به چنانکه لبريز از ستم پر شده باشد آنگاه قحطاني فرمانروا شود قسم به خدايي که مرا به حق مبعوث فرمود.

(سنن ابن ماجة ج 2 ص 1368؛ وعقد الدرر ص 21؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 438):

عن سعيد بن المسيب قال: کنّا عند اُمّ سَلَمة فتذاکرنا المهدي، فقالت: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (المهدي من ولد فاطمة  عليها السلام).

بنقل از سعيد بن مسيب گفت: ما در نزد ام سلمه رضي الله عنها مذاکره درباره ي مهدي عليه السلام مي کرديم او فرمود: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: مهدي عليه السلام از فرزندان فاطمه عليها السلام است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 605):

ذکر أبو محمّد بن مسعود في کتاب المصابيح في حديث يرفعه إلى النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (يبعث الله رجلاً من عترتي فيملأ به الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

ابو محمد بن مسعود در کتاب مصابيح در ضمن حديثي مرفوعا از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حديث کرده که فرمود: خداي تعالى مردي از عترت مرا مبعوث کند وبا دست او زمين را لبريز از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 608):

من البعث والنشور للبيهقي يرفعه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي من ولدي).

از کتاب بعث ونشور بيهقي است که مرفوعا از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم روايت کرده فرمود: مهدي عليه السلام از فرزندان من است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 611):

عن ابن أبي ليلى عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في حديث أنَّه قال في علي عليه السلام: (أخبرني جبرئيل أنَّهم يظلمونه ويغصبونه حقّه ويقاتلونه ويقتلون ولده ويظلمونهم بعده وأخبرني جبرئيل عن الله عزَّ وجلَّ أنَّ ذلک يزول إذا قام قائمهم وعلت کلمتهم واجتمعت الأمّة على محبّتهم...)، إلى أن قال: (وذلک عند تغيّر البلاد وضعف العباد واليأس من الفرج، فعند ذلک يظهر القائم فيهم هو من ولد ابنتني فاطمة، يظهر الله بهم الحقّ ويخمد الباطل بأسيافهم).

بنقل از ابن ابي ليلي از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در ضمن حديثي درباره ي حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: جبرئيل عليه السلام به من خبر داد که امت به او ظلم مي کنند وحقش را غضب مي نمايند وبا او مي جنگند وفرزندانش را بقتل مي رسانند وپس از شهادت او به آنان ظلم وستم روا مي دارند وجبرئيل عليه السلام از خداي عزَّ وجلَّ بمن خبر آورد که اين ستم وظلم وبيدادگري وقتي که قائمشان قيام کند وکلمه آنان بالايي گيرد وهمه ي امت بر محبتهاي آنان جمع شوند از ايشان زائل مي گردد تا آنجا که فرمود: اين امر بهنگامي که صورت مي گيرد که شهرها دگرگون وبندگان ناتوان شوند ومأيوس ونوميد از فرج وگشايش گردند در اين موقع قائم عليه السلام آشکار مي شود واو از فرزندان دخترم فاطمه زهرا سلام الله عليها است که خدا بوسيله آنان حق را ظاهر وبا شمشيرهاي ايشان باطل را خاموش مي سازد.

(أعيان الشيعة ج 3 ص 50؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 476):

عن زر بن عبد الله قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تذهب الدنيا حتَّى يملک العرب رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي).

بنقل از زر بن عبد الله گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: دنيا بپايان نمي رسد تا مردي از اهل بيت من که نام او با نام من برابر مي باشد عرب را زير حکومت خود قرار دهد.

(الغيبة للشيخ الطوسي ص 186):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي من عترتي من ولد فاطمة).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از عترت عليه السلام من از فرزندان فاطمه عليه السلام است.

(کشف الغمّة ج 2 ص 481):

عن أبي هارون العبدي قال: أتيت أبا سعيد الخدري فقلت له: هل شهدت بدراً؟ قال: نعم، فقلت له: ألا تحدّثني بشيء ممَّا سمعته من رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في علي وفضله؟ فقال: بلى أخبرک أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مرض مرضة نقه منها فدخلت عليه فاطمة عليها السلام تعوده وأنا جالس عن يمين رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فلمَّا رأت ما برسول الله من الضعف خنقتنها العبرة حتَّى بدت دموعها على خدّها فقال لها رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: ما يبکيک يا فاطمة؟ قالت: أخشى الضيعة يا رسول الله فقال: يا فاطمة أمَا علمت أنَّ الله اطلع إلى الأرض اطلاعة فاختار منهم أباک فبعثه نبيّ ثمّ اطلع ثانية فاختار منهم بعلک فأوحي إليَّ فأنکحته، واتَّخذته وصيّاً أمَا علمت أنَّک بکرامة الله إيّاک زوَّجک أغزرهم علماً وأکثرهم حلماً وأقدمهم سلماً فاستبشرت فأراد رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أن يزيدها مزيد الخير کلّه الذي قسمه الله لمحمّد وآل محمّد فقال لها: يا فاطمة عليها السلام ولعلي ثمانية أضراس يعني مناقب إيمان بالله ورسوله وحکمته وزوجته وسبطاه الحسن والحسين، وأمره بالمعروف ونهيه عن المنکر يا فاطمة أنّا أهل بيت أعطينا ستّ خصال لم يعطها أحد من الأوّلين ولا يدرکها أحد من الآخرين غيرنا: نبيّنا خير الأنبياء وهو أبوک، ووصيّنا خير الأوصياء وهو بعلک، وشهيدنا خير الشهداء وهو حمزة عمّ أبيک، ومنّا سبطا هذه الأمّة وهما ابناک، ومنّا مهدي الأمّة الذي يصلّي عيسى خلفه، ثمّ ضرب على منکب الحسين فقال: من هذا مهدي الأمّة. (أخرجه الدارقطني صاحب الجرح والتعديل).

بنقل از ابي هارون عبدي گفت: بنزد ابو سعيد خدري رحمه الله رفتم وبه او گفتم: آيا در غزوه بدر حضور داشتي؟ گفت: آري گفتم: آيا به من خبر نمي دهي از آنچه از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در فضيلت امير المؤمنين عليه السلام شنيده اي؟ گفت: بلي به تو خير مي دهم: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بيمار شد ودوران نقاهت مي گذرانيد فاطمه زهرا سلام الله عليها به عيادت نزد حضرت آمد من در طرف راست رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نشسته بودم هنگامي که حضرت فاطمه عليه السلام ضعف وناتواني حضرت را ديد گريه راه گلويش را گرفت تا آنجا که اشک از ديدگانش پديد آمد وبر چهره اش فرو ريخت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: يا فاطمه عليها السلام چه چيز تو را به گريه درآورده؟ عرض کرد: ترس آن دارم که ترا از دست بدهم فرمود: اي فاطمه عليه السلام جان مگر نمي داني که خدا به زمين توجه فرمود واز همه خلائق پدرت را برگزيد واو را پيغمبر قرار داد وتوجه دويم به زمين کرد وشوهرت را برگزيد وبه من وحي کرد ومن او را به وصايت خود برگزيدم مگر نمي داني که خدا ترا مکرم داشت وترا تزويج مردي کرد که عملش از همگان بيشتر وحلمش از همه فزونتر واسلام پذيري او از همه قديمتر است حضرت فاطمه عليه السلام خوشحال شد رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم خواست از خير وکرامت بسياري که خدا قسمت محمد وآل محمد عليه السلام فرموده بيشتر به فاطمه عليه السلام بگويد فرمود: يا فاطمه عليه السلام براي علي عليه السلام هشت نسبت است: ايمان به خدا ورسولش وحکمتي که دارد وهمسر ودو فرزند حسن عليه السلام وحسين عليه السلام وامر به معروف ونهي از منکرکردنش يا فاطمه عليها السلام ما اهل بيتي هستيم که شش خصلت بما عطا شده که به هيچيک از گذشتگان داده نشده وهيچيک از آيندگان بجز ما به آن نمي رسند. پيغمبر ما بهترين پيغمبران عليه السلام است واو پدرت مي باشد ووصي ما بهترين اوصياء است واو شوهرت مي باشد وشهيد ما بهترين شهيدها است واو حمزه عموي پدرت مي باشد ودو سبط اين امت از ما مي باشند وآنان فرزندانت حسن عليه السلام وحسين عليه السلام هستند ومهدي عليه السلام امت که عيسى عليه السلام در نماز به او اقتداء کند از ما است سپس دست مبارک به شانه ي امام حسين عليه السلام زد وفرمود: مهدي امت از اين پسر من است (اين حديث را دارقطني صاحب کتاب جرح وتعديل آورده است).

(إثبات الهداة ج 3 ص 598؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص 50؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 477):

عن سعيد بن المسيب قال: کنّا عند اُمّ سَلَمة فتذاکرنا المهدي فقالت: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (المهدي من ولد فاطمة).

بنقل از سعيد بن مسيب گفت ما نزد ام سلمه رضي الله عنها بوديم وسخن از حضرت مهدي عليه السلام بميان آمد گفت: از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: مهدي عليه السلام از فرزندان فاطمه عليه السلام است (اين حديث را ابن ماجة در سنن خود آورده است).

(إثبات الهداة ج 3 ص 598؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 477):

عن سعيد بن المسيب عن اُمّ سَلَمة قالت: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (المهدي من عترتي من ولد فاطمة). (أخرجه الحافظ أبو داود في سننه).

بنقل از سعيد بن مسيب از ام سلمه رضي الله عنها گفت: از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: مهدي عليه السلام از عترت من از فرزندان فاطمه سلام الله عليها است. (حافظ ابو داود در سنن خود اين حديث را ذکر کرده).

(بحار ج 51 ص 86؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 477):

عن علي عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي منّا أهل البيت يصلحه الله في ليلة).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از ما اهل بيت عليه السلام است که خداي تعالى کار او را در يک شب اصلاح فرمايد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 425؛ وعيون أخبار الرضا ج 1 ص 42):

عن أبي بصير رحمه الله عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (قال أبي عليه السلام لجابر بن عبد الله الأنصاري رضي الله عنه: إنَّ لي إليک حاجة فمتى يخفُّ عليک أن أخلو بک وأسألک عنها؟ فقال له جابر: في أي الأوقات شئت، فخلى به أبو جعفر عليه السلام فقال له: يا جابر أخبرني عن اللوح الذي رأيته في يد اُمّي فاطمة بنت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وما أخبرتک به أنَّ في ذلک اللوح مکتوباً؟ قال جابر: أشهد بالله أنّي لمَّا دخلت على اُمّک فاطمة عليه السلام في حياة رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اُهنّيها بولادة الحسين عليه السلام فرأيت في يدها لوحاً أخضر ظننت أنَّه من زمرّد ورأيت فيه کتاباً أبيض شبيهة بنور الشمس فقلت لها: بأبي أنت واُمّي يا بنت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ما هذا اللوح؟ فقالت عليها السلام: هذا اللوح أهداه الله جلَّ جلاله إلى رسوله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فيه اسم أبي واسم بعلي واسم ابني وأسماء الأوصياء من ولدي فأعطانيه أبي ليسرّني بذلک، قال جابر: فأعطتنيه اُمّک فاطمة عليها السلام فقرأته وانتسخته، فقال له أبي: يا جابر هل لک أن تعرضه عليَّ؟ قال: نعم، فمشى معه أبي عليه السلام حتَّى انتهى إلى منزل جابر فأخرج إلى أبي صحيفة من رقّ فقال له أبي: يا جابر أنظر أنت في کتابک لأقرأة أنا عليک فنظر جابر في نسخته فقرأه عليه أبي عليه السلام فوَالله ما خالف حرف حرفاً، قال جابر: فإنّي أشهد بالله أنّي هکذا رأيته في اللوح مکتوباً: بسم الله الرحمن الرحيم هذا کتاب من الله العزيز الحکيم لمحمّد نوره وسفيره وحجابه ودليله نزل به الروح الأمين من عند ربّ العالمين عظم يا محمّد أسمائي وأشکر نعمائي ولا بتجحد آلائي إنّي أنا الله لا إله إلاَّ أنا قاصم الجبّارين ومذل الظالمين ومبير المتکبرين وديان يوم الدين إنّي أنا الله لا إله إلاَّ أنا فمن رجا غير فضلي أو خاف غير عدلي عذَّبته عذاباً لا أعذبه أحداً من العالمين فإيّاي فاعبد وعليَّ فتوکَّل إني لم أبعث نبيّاً فأکملت أيّامه وانقضت مدَّته إلاَّ جعلت له وصيّ وإنّي فضَّلتک على الأنبياء وفضَّلت وصيّک على الأوصياء وأکرمتک بشبليک بعده وبسبطيک الحسن والحسين وجعلت حسناً معدن علمي بعد انقضاء مدّة أبيه وجعلت حسيناً خازن وحيي وأکرمته بالشهادة وختمت له بالسعادة فهو أفضل من استشهد وأرفع الشهداء درجة جعلت کلمتي التامّة معه والحجّة البالغة عنده بعترته أثيب وأعاقب أوّلهم علي سيّد العابدين وزين أولياء الماضين وابنه سميّ جدّه المحمود محمّد الباقر لعلمي والمعدن لحکمتي سيهلک المرتابون في جعفر الرادّ عليه کالراد عليَّ حقّ القول منّي لأکرمنَّ مثوى جعفر ولاسرنه في أشياعه وأنصاره وأوليائه وانتجبت بعده موسى (في العيون بعد قوله: موسى: وانتجبت بعده فتنة عمياء حندس لأنَّ حفظ فرخي لا ينقطع خ ل) وانتجبت بعده فتاه لأنَّ حفظه فرخي لا ينقطع وحجَّتي لا تخفى وأنَّ أوليائي لا تنقطع أبداً لا ومن جحد واحداً منهم فقد جحد نعمتي ومن غيَّر آية من کتابي فقد افترى عليَّ وويل للمفترين الجاحدين عند انقضاء مدّة عبدي موسى وحبيبي وخيرتي إنَّ المکذب بالثامن مکذّب بکلّ أوليائي وعلي وليّي وناصري من أضع عليه أعياء النبوّة وأمنحه (امتجبه خ ل) بالاضطلاع يقتله عفريت مستکبر يدفن بالمدينة التي بناها العبد الصالح ذو القرنين إلى جنب شرّ خلقي حقّ القول منّي لأقرن عينه بمحمّد ابنه وخليفته من بعده فهو وارث علمي ومعدن حکمتي وموضع سرّي وحجَّتي على خلقي جعلت الجنّة مثواة وشفَّعته في سبعين من أهل بيته کلّهم قد استوجبوا النار واختم بالسعادة لابنه علي وليّي وناصري والشاهد في خلقي وأمين على وحيي أخرج منه الداعي إلى سبيلي والخازن لعلمي الحسن ثمّ أکمل ذلک بابنه رحمة للعالمين عليه کمال موسى وبهاء عيسى وصبر أيّوب ستذلّ أوليائي في زمانه ويتهادون (يتهادون: خ ل) رؤسهم کما تتهادي رؤس الترک والديلم فيقتلون ويحرقون ويکونون خائفين مرعوبين وجلين تصبغ الأرض من دمائهم وينشأ الويل والرنين في نسائهم أولئک أوليائي حقّاً بهم أدفع کلّ فتنة عمياء حندس وبهم أکشف الزلازل وأرفع الآصار (القيود خ ل) والانحلال أولئک عليهم صلوات من ربّهم ورحمة وأولئک هم المهتدون).

بنقل از ابي بصير رحمه الله از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: پدر بزرگوارم عليه السلام به جابر بن عبد الله انصاري رضي الله عنه فرمود: من از تو حاجتي دارم چه وقتي براي تو فراهم است که با تو خلوت کنم وحاجتم را از تو بخواهم؟ جابر عرض کرد: هر وقتي که خود تعيين فرمايي حضرت امام باقر عليه السلام با جابر به خلوت نشست وفرمود: اي جابر از لوحي که در دست مادرم حضرت فاطمه عليها السلام دختر رسول خدا ص ديده اي وآنچه از مادرم عليها السلام درباره ي مکتوب در لوح شنيده اي به من خبر ده. جابر عرض کرد دژ خداي را شاهد مي گيرم که من در روزگار حيوة رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بخدمت ما در شما فاطمه سلام الله عليها رسيدم که ولادت امام حسين سلام الله عليه را به ايشان تبريک عرض کنم، در دستش لوح سبز رنگي ديدم که گمان کردم از زمرد است وبر آن نوشته اي بود بخط سفيد همانند نور آفتاب. من به ايشان عرض کردم: پدر ومادرم فدايت باد اي دختر رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين لوح چيست؟ فرمود: يا جابر آيا آن را به من عرضه مي داري؟ عرض کرد آري پس پدرم همراه او به خانه اش رفت جابر صحيفه اي از (کاغذ يا پوست) بيرون آورد. پدرم عليه السلام فرمود: يا جابر تو به مکتوبت نظر کن تا من آنرا بر تو قرائت کنم پس جابر به نسخه خود نظر مي کرد وپدرم بر او خواند بخدا قسم حرف بحرف مطابق بود وحرفي مخالفت نداشت جابر عرض کرد: من خداي را شاهد مي گيرم که من آنچنان که قرائت مي کني در لوح مي بينم که نوشته: (بسم الله الرحمن الرحيم اين مکتوبي است از خداي عزيز حکيم براي محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نور وسفير وحجاب دليل خدا که روح الأمين از پيشگاه پروردگار جهانيان نازل کرده يا محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نامهاي من را بزرگ بشمار وبه نعمت هاي من شکرگذار باش ومنکر نعمتهاي من مباش که من خداي يگانه ام وخدايي جز من نباشد در هم شکننده ي جباران وخوار وذليل کننده ي ستمگران ونابود کننده ي مستکبران وپاداش وجزاء دهنده ي روز قيامتم همانا من خداي يکتايم وخدايي جز من نيست پس هر کس اميد به غير فضل من کند يا از غير عدل من بترسد او را گرفتار عذابي کنم که هيچيک از جهانيان آنگونه عذاب نشوند پس مرا پرستش کن وبر من متوکل باش من هيچ پيغمبري را مبعوث نکردم که ايام نبوتش کامل ومدتش بسر آيد جز آنکه براي او وصي مقرر داشتم ومن ترا بر همه ي پيغمبران عليه السلام برتري دادم ووصي ترا بر همه ي اوصياء برتر ساختم وترا بداشتن دو سبط برگزيده حسن وحسين عليهما السلام پس از تو گرامي داشتم، وحسن عليه السلام را معدن علم خود پس از پدرش عليه السلام قرار دادم وحسين عليه السلام را خازن ونگهبان وحيم ساختم واو را به شهادت مکرم نمودم وختم کردم براي او سعادت را واو برتر وبالاتر از همه شهداء است کلمه تامه را با او قرار دادم وحجت بالغه وکامله را در نزد او نهادم بوسيله عترت پاک او پاداش مي دهم وکيفر مي رسانم اولين کس از عترت عليه السلام او علي عليه السلام سرور عابدان وآرايه وزينت اولياي گذشته وفرزندش همنام جدش محمود محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شکافنده علم من ومعدن حکمت من بزودي مردمي که شک وترديد در جعفر عليه السلام دارند هلاک شوند کسي که رد حکم ورأي او کند همانند کسي باشد که رد حکم من نموده گفتار من ثابت است که جايگاه جعفر عليه السلام را گرامي مي دارم وياريش مي نمايم در پيروان وياوران ودوستانش واختيار مي کنم پس از او موسى عليه السلام را (در کتاب عيون اخبار الرضا عليه السلام پس از کلمه موسى  عليه السلام: وبرمي گزينم پس از او فتنه کور وظلمت را زيرا حفظ واجب من منقطع نگردد خ ل) وبر مي گزينم پس از او جوانمرد او را زيرا حفظ کردن او واجب است ومنقطع نمي شود وحجت من پنهان نمي ماند وهمانا اولياي من منطقع نگردد هرگز هان هرکس يکي از آنان را انکار کند محققا انکار نعمت من نموده وکسي که تغيير وتبديل دهد آيه اي از کتاب مرا محققا به من افتراء زده وواي بر افتراء زنندگان منکر بهنگام سرآمدن مدت بنده ام موسى عليه السلام ومحبوب وبرگزيده ام همانا تکذيب کننده ي هشتمين (امام) تکذيب کننده ي همه اولياي من باشد وعلي عليه السلام ولي وياور من است کسي که بارهاي سنگين نبوت را بدوش او مي گذارم وبه او نيرو مي بخشم. عفريت مستکبري او را بقتل مي رساند در شهري که آنرا بنده ي صالح ذو القرنين بناء کرده در کنار بدترين خلق من دفن مي شود گفتار من حق وثابت است که البته چشم او را به فرزندش محمد عليه السلام که جانشين او پسر از وي مي باشد روشن مي کنم پس او وارث علم من ومعدن حکمت من وجايگاه سرور از من وحجت من بر خلق است بهشت را جايگاه او قرار مي دهم وشفاعت او را در هفتاد تن از خاندانش که همه سزاوار آتشند مي پذيرم وپايان کار او را بوسيله فرزندش علي عليه السلام به سعادت ختم مي کند آن علي عليه السلام که ولي وناظر من وگواه در خلق من وامين بر وحي من است از او بيرون مي آورم دعوت کننده به راه من ونگهبان علم من حسن عليه السلام را سپس آنرا کامل مي سازم به فرزند ارجمندش که رحمت براي جهانيان است بر او است کمال موسى عليه السلام ونور عيسى عليه السلام وصبر ايوب عليه السلام اولياي من در زمان او ذليل شوند سرهاي آنان را هديه کنند همچنانکه سرهاي ترک وديلم را هديه ي نمايند وکشته وسوخته شوند ودر ترس وخوف وهراس باشند زمين از خونشان رنگين گردد وواي وفرياد وزنانشان خواهد برخاست حقا آنان اولياي من باشند بوسيله ايشان برطرف مي کنم همه فتنه هاي کور وتاريک را وبوسيله آنان زلزله ها را مرتفع وبارهاي سنگين وقيد وبندها را دفع مي سازم بر آنان صلوات ودرود ورحمت از پروردگارشان باشد وآنان هدايت شدگان مي باشند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 611):

قال الشيخ القرطبي من علماء أهل السُنّة في تفسيره عند قوله تعالى: (لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ)، قال السدي: ذاک عند خروج المهدي، لا يبقى أحد إلاَّ دخل في الإسلام أو أدّى الجزية.

قرطبي در تفسير آيه شريفه تا تمام دين آشکار وظاهر شود گفته اين آيه بهنگام خروج مهدي عليه السلام است که هيچکس باقي نماند مگر در اسلام داخل شود يا جزيه بپردازد.

(المحجّة علي ما في ينابيع المودّة ص 422 عن إثبات الهداة ج 3 ص 648):

المهدي من ولد النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يفتح الله له المشارق والمغارب.

مهدي عليه السلام از فرزندان حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است که خداي تعالى مشرقها ومغربها را براي او مي گشايد.

(ينابيع المودّة ص 445؛ ومودّة القربي ص 445؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 648):

لا يصلح الدين إلاَّ المهدي عليه السلام.

تنها مهدي عليه السلام دين را اصلاح مي کند.

(تاريخ دمشق ج 5 ص 284؛ والحاوي للفتاوي ص 244؛ عن إثبات الهداة ج 3 ص 650):

إذا قام قائم آل محمّد عليه السلام جمع الله أهل الشرق والغرب.

چون قائم آل محمد عليه السلام قيام فرمايد خداي تعالى مردم شرق وغرب را جمع کند.

(المستدرک ج 5 ص 557؛ وفرائد السمطين والحاوي للفتاوي ص 93؛ عن إثبات الهداة ج 3 ص 651):

المهدي  عليه السلام يسقيه الله الغيث وتخرج الأرض نباتها لأجله.

خداي تعالى مهدي عليه السلام را از آب باران سيراب سازد وزمين روئيدنيهاي خود را بخاطر او بيرون مي دهد.

(البدء والتاريخ ج 2 ص 180؛ وسنن أبي داود ج 4 ص 151؛ والمسند ج 1 ص 376 و430 و448؛ عن اثبات الهداة ج 3 ص 651):

يواطئ اسم المهدي  عليه السلام اسم رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وهو من أهل بيته.

نام مهدي عليه السلام برابر است با نام حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم واو از اهل بيت رسول خدا است.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 50):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا فاطمة أما المهدي فمنک).

رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: يا فاطمه عليه السلام مهدي عليه السلام از تست.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53):

عن علي  عليه السلام: قلت: يا رسول الله أمنّا آل محمّد المهدي أم من غيرنا؟ فقال صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا بل منّا يختم الله به الدين کما فتح بنا وبنا ينقذون من الفتنة کما اُنقذوا من الشرک وبنا يؤلّف الله بين قلوبهم بعد عداوة الفتنة کما ألَّف بين قلوبهم بعد عداوة الشرک وبنا يصبحون بعد عداوة الفتنة إخواناً کما أصبحوا بعد عداوة الشرک إخواناً في دينهم).

علي عليه السلام فرمود: به رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم عرض کردم مهدي عليه السلام از ما است يا از غير ما فرمود: نه بلکه مهدي از ما است وبوسيله آن خداوند دين را به پايان مي برد چنانکه از ما شروع شده وبوسيله او دين نجات مي يابد از فتنه چنانکه بواسطه ما از شرک نجات يافت وبوسيله ما خداوند تأليف بين قلوب بنمايد بعد از آنکه گرفتار دشمني هاي فتنه گردند چنانکه بوسيله ما قلبهاي گرفتار به شرک را نجات داد بوسيله ما اهل بيت پس عداوت فتنه صبح مي کنند در صورتي که با هم برادر شوند چنانکه بوسيله ما از عداوت شرک نجات يافتند وبرادر ديني با هم شدند.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53):

عن بن عبّاس رحمه الله عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (أنا سيّد النبيّين وعلي سيّد الوصيّين وأنَّ أوصيائي بعدي إثنا عشر أوّلهم علي وآخرهم المهدي عليه السلام).

بنقل از ابن عباس رحمه الله از رسول اکرم فرمود: من سرور پيغمبرانم وعلي عليه السلام سرور اوصياء مي باشد وهمانا اوصياء پس از من دوازده نفرند اول آنان علي عليه السلام وآخرشان مهدي عليه السلام است.

(بحار ج 51 ص 43):

عن جابر، عن أبي جعفر عليه السلام قال: (المهدي رجل من ولد فاطمة وهو رجل آدم).

بنقل جابر از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: مهدي عليه السلام مردي از فرزندان فاطمه سلام الله عليها است واو مردي گندمگون باشد.

(بحار ج 51 ص 79):

عن علي بن هلال، عن أبيه قال: دخلت على رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وهو في الحالة التي قبض فيها فإذا فاطمة عند رأسه فبکت حتَّى ارتفع صوتها فرفع رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إليها رأسه فقال: (حبيبتي فاطمة ما الذي يبکيک؟)، فقالت: (أخشى الضيعة من بعدک)، فقال: (يا حبيبتي أمَا علمت أنَّ الله عزَّ وجلَّ اطلع علي الأرض اطلاعة فاختار منها أباک فبعثه برسالته ثمّ اطلع اطلاعة فاختار منها بعلک وأوحى إليَّ أن أنکحک إيّاه يا فاطمة ونحن أهل بيت قد أعطانا الله عزَّ وجلَّ سبع خصال لم يعط أحداً قبلنا ولا يعطي أحداً بعدنا: أنا خاتم النبيّين وأکرم النبيّين على الله عزَّ وجلَّ وأحبّ المخلوقين إلى الله عزَّ وجلَّ وأنا أبوک ووصيّي خير الأوصياء وأحبّهم إلى الله عزَّ وجلَّ وهو بعلک وشهيدنا خير الشهداء وأحبّهم إلى الله عزَّ وجلَّ وهو حمزة بن عبد المطَّلب عمّ أبيک وعمّ بعلک ومنّا من له جناحان يطير في الجنّة مع الملائکة حيث يشاء وهو ابن عمّ أبيک وأخو بعلک ومنّا سبطا هذه الأمّة وهما ابناک الحسن والحسين وهما سيّدا شباب أهل الجنّة وأبوهما والذي بعثني بالحقّ خير منهما يا فاطمة والذي بعثني بالحقّ إنَّ منهما مهدي هذه الأمّة إذا صارت الدنيا هرجاً ومرجاً وتظاهرت الفتن وانقطعت السبل وأغار بعضهم علي بعض فلا کبير يرحم صغيراً ولا صغير يوقّر کبيراً فيبعث الله عند ذلک منهما من يفتح حصون الضلالة وقلوباً غلفاً يقوم بالدين في آخر الزمان کما قمت به في أوّل الزمان ويملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً. يا فاطمة لا تحزني ولا تبکي فإنَّ الله عزَّ وجلَّ أرحم بک وأرأف عليک منّي وذلک لمکانک منّي وموقعک من قلبي قد زوَّجک الله زوجک وهو أعظمهم حسباً وأکرمهم منصباً وأرحمهم بالرعيّة وأعدلهم بالسويّة وأبصرهم بالقضيّة وقد سألت ربّي عزَّ وجلَّ أن تکوني أوّل من يلحقني من أهل بيتي) قال علي عليه السلام: (لم تبقَ فاطمة بعده إلاَّ خمسة وسبعين يوماً حتَّى ألحقها الله به).

بنقل از علي بن هلال از پدرش گفت به محضر رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رسيدم وحضرت لحظات آخر عمر مبارک را مي گذراند وحضرت فاطمه زهرا صلوات الله وسلامه عليها در کنارش بود فاطمه عليه السلام گريست وصداي گريه ي او بلند شد رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم سر برداشت وفرمود: اي محبوبه من فاطمه عليه السلام چه چيز ترا به گريه در آورده؟ عرض کرد: مي ترسم پس از تو ضايع شوم فرمود: اي محبوبه من مگر نمي داني که خداي عزَّ وجلَّ به زمين توجه کرد وپدرت را برگزيد واو را به رسالت مبعوث ساخت سپس توجه دگر بزمين فرمود وشوهرت را برگزيد وبه من وحي فرمود که ترا تزويجش کنم اي فاطمه عليه السلام ما خانداني هستيم که خداي عزَّ وجلَّ هفت خصلت بما عطاء فرمود که به هيچ کس پيش از ما وبعد از ما عطاء نفرموده ونفرمايد: من خانم وگرامي ترين پيغمبرانم بر خداي عزَّ وجلَّ ومحبوبترين خلق در پيشگاه او مي باشم ومن پدر تو هستم ووصي من بهترين اوصياء ومحبوبترين آنان در نزد خداي عزَّ وجلَّ است واو شوهر تو مي باشد وشهيد ما بهترين شهداء ومحبوبترين شهيدان در نزد خداي عزَّ وجلَّ است واو حمزه بن عبد المطلب عموي پدرت وعموي شوهرت مي باشد واز ما است کسي که او را دو بال باشد که با فرشتگان در بهشت هر کجا که بخواهد پرواز مي کند واو پسر عموي پدرت وبرادر شوهرت مي باشد واز ما هستند دو سبط گرامي اين امت وآنان فرزندانت حسن عليه السلام وحسين عليه السلام باشند که سرور جوانان اهل بهشت هستند وپدرشان قسم به آنکس که مرا به حق مبعوث فرمود بهتر از آنان است يا فاطمه عليه السلام قسم به آنکس که مرا به حق مبعوث فرمود همانا از اين دو فرزندت مهدي عليه السلام اين امت بوجود آيد هنگامي که دنيا هرج ومرج شود وفتنه ها ظاهر گردد وراه ها بريده شود وبرخي غارت برند نه بزرگ بر کوچک رحم کند ونه کوچک بزرگ را احترام نمايد در نتيجه در اين هنگام خدا از اين دو فرزندت برمي انگيزد کسي را که قلعه ها ودژهاي گمراهي وقلب هاي بسته را بگشايد وقيام بدين کند در آخر الزمان همچنانکه من در اول الزمان قيام بدين کردم وزمين را پر از عدل وداد کند همچنانکه پر از ستم وجور شده باشد. يا فاطمه عليه السلام اندوهناک مباش وگريه مکن زيرا خداي عزَّ وجلَّ از من به تو مهربان تر ورؤف تر است بخاطر منزلتي که تو در نزد من وجايگاهي که در قلب من داري محققا شوهرت را خدا به تو تزويج کرد وحسب او از همه بزرگتر ومنصبش از همه گراميتر است واز همگان به رعيت رحم بيشتر دارد ودر مساوات عادلتر عمل کند ودر احکام وقضايا از همه بصيرتر وبيناتر است من از خدا خواسته ام که ترا نخستين کس از اهل بيت من قرار دهد که بمن ملحق گردي، حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: حضرت فاطمه سلام الله عليها هفتاد وپنج روز بيشتر پس از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در دنيا باقي نماند وخدا او را به پدر ملحق فرمود.

(تفسير نور الثقلين ج 5 ص 517):

عن اُمّ هاني الثقفية قالت: غدوت على سيّدي محمّد بن علي الباقر عليه السلام فقلت: يا سيّدي آية من کتاب الله عزَّ وجلَّ: (فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ * الْجَوارِ الْكُنَّسِ) قال: (نعم المسألة سألتني يا اُمّ هاني هذا مولود في آخر الزمان هو المهدي من هذه العترة يکون له حيرة وغيبة يضل فيها قوم ويهتدي فيها قوم فيا طوبي لک إن أدرکتيه ويا طوبي لمن أدرکه).

بنقل از ام هاني ثقفيه گفت: صبحگاهي به محضر سرورم حضرت امام باقر محمد بن علي صلوات الله وسلامه عليهما رسيدم وعرض کردم: اي سرور من آيه شريفه اي از قرآن کريم است: (پس قسم به ستارگان...) فرمود: خوب سئوالي کردي اي ام هاني منظور مولود در آخر الزمان است که او مهدي عليه السلام از اين عترت باشد براي او حيرت وغيبتي است که گروهي در آن گمراه وگروهي راه هدايت پيش گيرند پس خوشا حال تو اگر آنرا دريابي وخوشا حال کسي او را دريابد.