(بحار ج 51 ص 17):
عن حکيمة بنت محمّد بن علي الرضا قالت: بعث إليَّ أبو محمّد عليه السلام سنة خمس
وخمسين ومأتين في النصف من شعبان وقال: (يا عمّة اجعلي الليلة افطارک عندي فإنَّ
الله عزَّ وجلَّ سيسرّک بوليّه وحجَّته على خلقه خليفتي من بعدي)، قالت حکيمة:
فتداخلني لذلک سرور شديد وأخذت ثيابي عليَّ وخرجت من ساعتي حتَّى انتهيت إلى أبي
محمّد عليه السلام وهو جالس في صحن داره وجواريه حوله فقلت: جُعلت فداک يا سيّدي.
الخلف ممَّن هو؟ قال: (من سوسن)، فأدرت طرفي فيهنَّ فلم أرَ جارية عليها أثر غير
سوسن، قالت حکيمة: فلمَّا أن صلَّيت المغرب والعشاء الآخرة أتيت بالمائدة فأفطرت
أنا وسوسن وبايتها في بيت واحد فغفوت غفوة ثمّ استيقظت فلم أزل مفکّرة فيما وعدني
أبو محمّد عليه السلام من أمر وليّ الله عليه السلام فقمت قبل الوقت الذي کنت أقوم
في کلّ ليلة للصلاة فصلَّيت صلاة الليل حتَّى بلغت إلى الوتر فوثبت سوسن فزعة وخرجت
وأسبغت الوضوء ثمّ عادت فصلَّت صلاة الليل وبلغت إلى الوتر فوقع في قلبي أنَّ الفجر
قد قرب فقمت لأنظر فإذا بالفجر الأول قد طلع فتداخل قلبي الشکّ من وعد أبي محمّد
عليه السلام فناداني من حجرته: (لا تشکّي وکأنَّک بالأمر الساعة قد رأيته إن شاء
الله وتعالى). قالت حکيمة: فاستحييت من أبي محمّد عليه السلام وممَّا وقع في قلبي،
ورجعت إلى البيت وأنا خجلة فإذا هي قد قطعت الصلاة وخرجت فزعة فلقيتها على باب
البيت فقلت: بأبي أنت واُمّي هل تحسّين شيئاً؟ قالت: نعم يا عمّة إنّي لأجد أمراً
شديداً، قلت: لا خوف عليک إن شاء الله تعالى وأخذت وسادة فألقيتها في وسط البيت،
وأجلستها عليها وجلست منها حيث تقعد المرأة من المرأة للولادة، فقبضت على کفّي
وغمزت غمزة شديدة ثمّ أنَّت أنة وتشهَّدت ونظرت تحتها، فإذا أنا بوليّ الله عليه
السلام متلقّياً الأرض بمساجده. فأخذت بکتفيه فأجلسته في حجري فإذا هو نظيف مفروغ
منه، فناداني أبو محمّد عليه السلام: (يا عمّة هلمّي فأتيني بابني) فأتيته به،
فتناوله وأخرج لسانه فمسحه على عينيه ففتحها، ثمّ أدخله في فيه فحنَّکه ثمّ (أدخله)
في أذنيه وأجلسه في راحته اليسري، فاستوى وليّ الله جالساً، فمسح يده على رأسه وقال
له: (يا بني انطق بقدرة الله) فاستعاذ وليّ الله عليه السلام من الشيطان الرجيم
واستفتح: (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * وَنُرِيدُ
أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ
أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ * وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الأَْرْضِ
وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ)
وصلَّى على رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وعلى أمير المؤمنين عليه السلام
والأئمّة عليهم السلام واحداً واحداً حتَّى انتهى إلى أبيه، فناولنيه أبو محمّد
عليه السلام وقال: يا عمّة ردّيه إلى اُمّه حتَّى (تَقَرَّ
عَيْنُها وَلا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلكِنَّ
أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ) فرددته إلى اُمّه وقد انفجر الفجر الثاني،
فصلَّيت الفريضة وعقَّبت إلى أن طلعت الشمس، ثمّ ودَّعت أبا محمّد عليه السلام
وانصرفت إلى منزلي. فلمَّا کان بعد ثلاث اشتقت إلى وليّ الله، فصرت اليهم فبدأت
بالحجرة التي کانت سوسن فيها، فلم أرَ أثراً ولا سمعت ذکراً فکرهت أن أسأل، فدخلت
على أبي محمّد عليه السلام فاستحييت أن أبدأه بالسؤال، فبدأني فقال: (هو) يا عمّة
في کنف الله وحرزه وستره وغيبه حتَّى يأذن الله له، فإذا غيَّب الله شخصي وتوفّاني
ورأيت شيعتي قد اختلفوا فأخبري الثقات منهم، وليکن عندک وعندهم مکتوماً، فإنَّ ولي
الله يغيّبه الله عن خلقه ويحجبه عن عباده فلا يراه أحد حتَّى يقدم له جبرئيل عليه
السلام فرسه (لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً).
حضرت حکيمه دختر امام محمد تقي عليه السلام گفت ابو محمد امام حسن عسکري عليه
السلام در شب نيمه شعبان سال دويست وپنجاه وپنج مرا احضار کرد وفرمود: اي عمه امشب
افطارت رانزد من باش چون خداوند ترا خوشحال مي نمايد به خليفه وحجت وجانشين بعد از
من از اين خبر خوشحالي زايد الوصفي مرا فرا گرفت لباسهايم را جمع کردم همان ساعت به
محضر حضرت ابي محمد عليه السلام آمدم واو در صحن خانه نشسته بود واطرافش را خدمة آن
حضرت گرفته بودند گفتم فدايت شوم جانشين شما از کدام يک از همسرانت مي باشد فرمود
از سوسن من به همه خدمه چشم گرداندم از هيچيک اثر حمل نديدم بجز سوسن حکيمه گفت
وقتي که نماز مغرب وعشا را اداء کردم کنار سفره آمديم من وسوسن افطار کرديم ودر يک
اتاق خوابيديم اندکي خوابيدم واز خواب بيدار شدم همواره درباره مژده امام عليه
السلام که امشب خلف (مهدي عليه السلام) بدنيا مي آيد وولي خدا عليه السلام امشب پا
به عرصه وجود مي گذارد قبل از وقت نماز بيدار شدم ونماز شب را بجاي آوردم وبه نماز
وتر رسيدم سوسن هم از خواب بيدار شد وتجديد وضوء نمود وبه نماز شب ايستاد وبه نماز
وتر رسيد در دلم خطور کرد طلوع فجر نزديک است وعده امام عليه السلام تحقق نيافت وبه
افق نگريستم ديدم فجر اول طالع شد. شکم زيادتر شد از وعده امام حسن عسکري عليه
السلام در اين هنگام صداي امام عليه السلام را از حجره اش شنيدم مي فرمود: شک نکن
آن امري که مي بايد اتفاق افتد الساعة انشاء الله خواهد بوقوع پيوست حکيمه گفت از
حضرت ابي محمد عليه السلام شرمنده شدم واز آنچه که در دلم افتاده بود خجل شدم
وبرگشتم به اتاق در حالي که شرمنده بودم ديدم سوسن نمازش را قطع کرد وبيرون آمده در
حالي که ترسان بود باو گفتم پدر ومادرم بفدايت آيا احساس درد مي کني گفت اي عمه من
درد شديدي دارم گفتم انشاء الله ترسي بر تو نيست فرشي در وسط اتاق گسترانيدم واو را
بر آن فرش نشاندم ومن بجايي که معمولا قابله ها براي گرفتن بچه مي نشينند نشستم او
دستم را گرفت وتکاني شديد خورد سپس ناله اي کرد وکلمه ي شهادتين گفت به دامن نرجس
نگريستم در اين هنگام ولي الله حجة بن الحسن عليه السلام صلوات وسلامه عليه را ديدم
بر هفت موضع خود را به زمين گذارده دو بازويش را گرفتم وبه دامن خود نشاندم او را
نظيف وپاکيزه از هر چيز يافتم صداي حضرت ابو محمد عليه السلام را در اين لحظه شنيدم
مي فرمود: اي عمه فرزندم را به نزد من بياور ومن او را بدست پدر دادم حضرت امام حسن
عسکري عليه السلام زبانش را بيرون آورد وبچشم کودک ماليد او چشم گشود آنگاه زبان
خود را به دهان کودکش نهاد وکامش را با زبان خود برداشت زبان خود را بگوش کودکش
نهاد واو را به پاي چپ خود نشانيد وحجة خدا عليه السلام درست نشست ودست مبارک خود
را بر سر کودک کشيد وفرمود پسرم به اذن وقدرت وامر خدا سخن بگو واستعاذه نمود از
شيطان مردود ورانده شده وسخن را چنين شروع کرد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم
الله الرحمن الرحيم. وما اراده نموده ايم بر مستضعفان عالم منت گذاريم وآنان را
پيشوا سازيم ووارث گردانيم وآنها را در زمين قدرت بخشيم وبه فرعون وهامان ولشکريانش
چيزي را که از آن وحشت دارند نشان دهيم. آنگاه صلوات بر رسول خدا صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم وامير مؤمنان عليه السلام ويکايک ائمه عليه السلام فرستاد تا اينکه به
پدرش رسد پس حضرت ابومحمد عليه السلام کودک را بمن سپرد وفرمود اي عمه او را به
مادرش برگردان تا چشمش روشن شود وغمگين نباشد وبداند که وعده خداوند حق است ولکن
بيشتر مردم اين موضوع را نمي دانند او را به مادرش سپردم در حاليکه طلوع فجر صادق
شده بود نماز صبح را بجاي آوردم وتا طلوع آفتاب تعقيبات خواندم آنگاه با حضرت ابي
محمد عليه السلام خداحافظي نمودم وبه منزلم برگشتم وپس از سه روز مشتاق ديدار ولي
خدا شدم به نزد وي رفتم وبه حجره سوسن رفتم نه اثري يافتم ونه ذکري شنيدم دوست
نداشتم که از کسي بپرسم بخدمت امام ابي محمد عليه السلام رسيدم شرم داشتم که آغاز
سئوال کنم حضرت آغاز سخن کرد وفرمود: اي عمه ولي خدا عليه السلام در حمايت ونگهداري
وپوشش وغيب الهي است تا خدا اذنش بدهد وظاهر شود وچون وفات من فرا رسد وديدي که
شيعيانم درباره ي جانشينم اختلاف کنند به افراد موثق خبر ده وبايد اين امر نزد تو
وآنان مخفي ومکتوم بماند زيرا خدا ولي خود را از مردم پنهان ومحجوب از بندگانش
فرموده هيچکس او را نمي بيند تا آنکه جبرئيل عليه السلام اسب سواريش را حاضر کند (و
خدا هر امر شدني را انجام فرمايد).
(بحار ج 51 ص 22):
روي أنَّ بعض أخوات أبي الحسن عليه السلام کانت لها جارية ربَّتها تسمّى نرجس
فلمَّا کبرت دخل أبو محمّد عليه السلام فنظر إليها فقالت له: أراک يا سيّدي تنظر
إليها فقال: (إنّي ما نظرت إليها إلاَّ متعجّباً أمَا أنَّ المولود الکريم على الله
يکون منها) ثمّ أمرها أن تستأذن أبا الحسن عليه السلام في دفعها إليه ففعلت فأمرها
بذلک.
روايت است که برخي از خواهران حضرت امام هادي عليه السلام کنيزي داشت بنام نرجس واو
را تربيت کرده بود تا بزرگ شود حضرت امام حسن عسکري عليه السلام وارد بر او شد ونظر
بر آن کنيز دوخت خواهر امام هادي عليه السلام عرض کرد: مي بينم به اين کنيز نظر
داري؟ فرمود: نظر من از روي تعجب است زيرا فرزندي که بسيار بر خدا کريم است از او
بوجود مي آيد سپس به وي فرمان داد که از امام هادي درباره ي آن کنيز اذن بخشيدن
طلبد او نيز حسب امر عمل کرد واز امام عليه السلام اذن بخشش گرفت.
(بحار ج 51 ص 28):
عن إبراهيم صاحب أبي محمّد عليه السلام أنَّه قال: وجّه إليَّ مولاي أبو الحسن عليه
السلام بأربعة أکبش وکتب إليَّ: (بسم الله الرحمن الرحيم، عِقْ هذه عن ابني محمّد
المهدي وکُلْ هنّاک وأطعم من وجدت من شيعتنا).
بنقل از ابراهيم مصاحب امام عسکري عليه السلام گفت: امام ابو الحسن هادي عليه
السلام چهار گوسفند براي من فرستاد وبه من نوشت: بسم الله الرحمن الرحيم اين
گوسفندان را از براي فرزندم محمد مهدي عليه السلام عقيقه کن واز آن بخور که گوارايت
باد وهر کس از شيعيان ما را يافتي به آنان نيز بخوران.
(کتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 230):
عن حنظلة بن زکريا عن الثقة قال: حدَّثني عبد الله بن العبّاس العلوي وما رأيت أصدق
لهجة منه وکان خالفنا في أشياء کثيرة قال: حدَّثني أبو الفضل الحسين بن الحسن
العلوي قال: دخلت على أبي محمّد عليه السلام بسُرَّ من رأى فهنأته بسيّدنا صاحب
الزمان عليه السلام لمَّا ولد.
بنقل از حنظله بن زکريا از يکي از موثقين گفت: عبد الله بن عباس علوي که راستگوتر
از او نديده بودم ودر بسياري از امور با ما مخالفت مي کرد به من گفت که: حسين بن
حسن علوي مرا حديث کرد وگفت: بر امام ابو محمد عسکري عليه السلام در سامراء وارد
شدم وميلاد سرور ما حضرت صاحب الزمان عليه السلام را به ايشان تبريک عرض کردم.
(يوم الخلاص ص 85):
قال الصادق عليه السلام: (إنَّه لا يموت منّا ميّت حتَّى يخلف من بعده من يعمل
بعمله ويسير بسيرته ويدعو إلى ما دعا إليه).
امام صادق عليه السلام فرمود: همانا نمي ميرد از ما کسي تا اينکه بعد از خود
جانشيني تعيين نمايد که کار امام قبلي را انجام دهد وبه روش وسيره امام قبل باشد
ومردم را بخواند به انچه که امام قبل خوانده بوده است.
تاريخ مولد حضرت مهدي به نقل از کتب اهل سنت:
(عن کتاب إثبات الهداة ج 3 ص 654 وغيره من الأثار):
قد أثبت علماء أهل السُنّة في کتبهم ولادة القائم محمّد بن الحسن المهدي عليه
السلام في حياة أبيه سنة 255 وبعضهم صرَّح بأنَّه ابن الحسن العسکري عليه السلام
فتقرب ولادته من تلک السنة وهاک أسامي جملة من أسمائهم
منهم: العلاّمة الشيخ شمس الدين محمّد بن طولون الدمشقي الحنفي في (الشذورات
الذهبية في تراجم الأئمة عشرية/ ص 117/ ط بيروت).
ومنهم العلاّمة کمال الدين محمّد بن طلحة الشامي الشافعي في (مطالب السؤول/ ص 89/ ط
طهران).
ومنهم العلاّمة ابن خلّکان في (وفيات الأعيان/ ج 1/ ص 571/ ط بولاق بمصر).
ومنهم العلاّمة سبط ابن الجوزي في (تذکرة الخواصّ/ ص 204/ ط طهران).
ومنهم العلاّمة ابن الصبّاغ المصري في (الفصول المهمّة/ ص 274/ ط الغري).
ومنهم العلاّمة المولوي محمّد بن مبين الهندي في (وسيلة النجاة/ ص 417 و420/ مطبعة
گلشن فيض في للکهنو).
ومنهم العلاّمة ابن حجر الهيتمي في (الصواعق/ ص 124/ ط مصر).
ومنهم العلاّمة الشيخ عثمان العثماني في (تاريخ الإسلام والرجال/ ص 370/ محظوظ).
ومنهم العلاّمة الحمزاوي في (مشارق الأنوار/ ص 153/ ط مصر).
ومنهم العلاّمة السالک عبد الرحمن بن محمّد بن حسين بن عمر باعلوي مفتي الديار
الحضرمية في کتابه (بغية المسترشدين).
ومنهم العلاّمة الشبلنجي في (نور الأبصار/ ص 229/ ط العثمانية بمصر).
ومنهم العلاّمة الشيخ عبد الله بن محمّد بن عامر الشبراوي الشافعي المصري في کتابه
(الاتحاف بحبّ الأشراف/ ص 68/ ط مصر).
ومنهم العارف عبد الرحمن من مشايخ الصوفية في (مرآة الأسرار/ ص 31).
ومنهم العلاّمة السيّد عبّاس بن علي الملکي في (نزهة الجليس/ ج 2/ ص 128/ ط
القاهرة).
ومنهم العلاّمة القندوزي في (ينابيع المودّة/ ج 3/ ص 113/ ط العرفان ببيروت).
ومنهم العلاّمة الأبياري في (جالية الکدر شرح منظومة البزرنجي/ ص 207/ ط مصر).
ومنهم العلاّمة البدخشي في (مفتاح النجا/ ص 189/ مخطوط).
ومنهم العلاّمة نور الدين عبد الرحمن الدشتي الجامي الحنفي في (شواهد النبوّة/ ص
21/ ط بغداد).
ومنهم العلاّمة محمّد خواجه پارسا البخاري في (فصل الخطاب على ما في ينابيع
المودّة/ ص 387/ ط إسلامبول).
ومنهم الحافظ جلال الدين السيوطي في (إحياء الميّت).
ومنهم القاضي روزبهان في (إبطال نهج الحقّ).
ومنهم العلاّمة محمّد أمين السويدي البغدادي في (سبائک الذهب/ ص 78).
ومنهم العلاّمة أمير خواند في (اليواقيب والجواهر/ ج 2/ ص 143).
ومنهم الحافظ الکنجي في (کفاية الطالب/ ص 458).
ومنهم العلاّمة الذهبي في (العبر في خبر من غبر/ ج 2/ ص 31/ ط الکويت).
ومنهم العلاّمة الشيخ محمّد بن الصبّان المالکي في (إسعاف الراغبين).
ومنهم الحافظ أبو الفتح محمّد بن أبي الفوارس في (الأربعين على ما في کشف الأستار/
ص 27).
ومنهم أبو المجد عبد الحقّ الدهلوي البخاري في (رسالته على ما في کشف الأستار/ ص
30).
ومنهم شمس الدين بن عمر الهندي المعروف بملک العلماء في (هداية السعداء على ما في
کشف الأستار/ ص 37).
ومنهم الناصر لدين الله أحمد بن المستضي بنور الله من خلفاء العبّاسية في الشباک
التي جعلها على الصفة وکذا في الخشب الذي جعلها في داخل الصفة على ما في کشف
الأستار/ ص 42.
ومنهم المولوي علي الأکبر أسد الله المردودي في (المکاشفات على ما في کشف الأستار/
ص 46).
ومنهم الشيخ العارف سعد الدين محمّد بن المؤيد الحموي خليفة نجم الدين الکبري في
کتابه في حالات المهدي وصفاته نقل عنه في مواة الأسرار على ما في کشف الأستار/ ص
53.
ومنهم الشيخ العارف عامر البصري في قصيدة ذات الأنوار على ما في کشف الأستار/ ص 55.
ومنهم العالم الکامل السيّد علي بن شهاب الدين الهمداني في (المودّة القربي/
المودّة العاشرة على ما في کشف الأستار/ ص 60).
ومنهم الشيخ الکبير العالم بأسرار الحروف صلاح الدين الصفدي في (شرح الدائرة على ما
في ينابيع المودّة/ ج 3/ ص 139).
ومنهم الشيخ أحمد الجامي النامقي على ما في ينابيع المودة/ ج 3/ ص 139.
ومنهم العارف شمس الدين التبريزي على ما في ينابيع المودة/ ج 3/ ص 139.
ومنهم جلال الدين الرومي على ما في ينابيع المودّة/ ج 3/ ص 139.
ومنهم الفاضل البارع عبد الله بن محمّد المطيري في (الرياض الزاهرة على ما في منتخب
الأثر/ ص 336).
ومنهم العلاّمة شيخ الإسلام أبو المعالي محمّد سراج الدين في (صحاح الأخبار على ما
في منتخب الأثر/ ص 336).
ومنهم القاضي المحقّق بهلول بهجت أفندي في (تاريخ آل محمّد على ما في منتخب الأثر/
ص 337).
ومنهم العلاّمة محمّد بن يوسف الزرندي في (معراج الوصول على ما في منتخب الأثر/ ص
337).
ومنهم العلاّمة الشيخ أحمد الفاروقي النقشبندي في (المکاتيب/ ج 3/ ص 123).
ومنهم العلاّمة أبو الوليد محمّد بن سختة الحنفي في تاريخه المسمّى (روضة المناظر/
ج 1/ ص 294/ على ما في منتخب الأثر).
ومنهم العلاّمة الميبدي في (شرح الديوان/ ص 371/ کما في منتخب الأثر).
ومنهم العارف الشهير الشيخ فريد الدين العطّار في (مظهر الصفات).
ومنهم العلامة نصر بن علي الجهضمي على ما في النجم الثاقب/ ص 18.
وقال البيهقي الشافعي في (شعب الإيمان على ما في منتخب الأثر/ ص 324).
دانشمندان اهل سنت در کتابهاي خويش ولادت حضرت قائم محمد بن الحسن المهدي صلوات
الله وسلامه عليهما را که در حال زندگاني پدر بزرگوارش به سال 255 هجري واقع شده
ثابت کرده اند وبرخي تصريح نموده که حضرت فرزند امام حسن عسکري عليه السلام ودر
همان سال متولد شده واينکه نامهاي جمله اي از آنها را مي آوريم.
از آنان است: علامه شيخ شمس الدين محمد ابن طولون دمشقي حنفي در کتاب (الشذورات
الذهبته درتراجم ائمه اثني عشر عليه السلام در صفحه 117 چاپ بيروت.
از جمله: علامه کمال الدين محمد ابن طلحه شامي شافعي در صفحه 89 کتاب (مطالب
السؤول) چاپ طهران.
از جمله: علامه ابن خلکان در صفحه 571 ج اول کتاب (وفيات الاعيان) چاپ بولاق مصر.
از جمله علامه سبط ابن جوزي در صفحه 204 کتاب (تذکرة الخواص) چاپ.
از جمله: علامه ابن صباغ مصري در صفحه 274 کتاب (الفصول المهمة) چاپ نجف اشرف.
از جمله: علامه مولوي محمد ابن مبين هندي در صفحه 417 و420 کتاب (وسيلة النجاة) چاپ
گلشن فيض للکهنو.
از جمله: علامه ابن حجر هيتمي در صفحه ي 124 کتاب (الصواعق) چاپ مصر.
از جمله: علامه شيخ عثمان عثماني در صفحه 370 کتاب (تاريخ الأسلام والرجال) خطي.
از جمله: علامه حمزاوي در (مشارق الأنوار) صفحه 153 چاپ مصر.
از جمله: علامه سالک عبد الرحمن ابن محمد ابن حسين ابن عمر باعلوي مفتي بلاد حضرموت
در کتاب (بغية المسترشدين).
از جمله: علامه (نورالابصار) صفحه 239 ط عثماني مصر.
از جمله: علامه شيخ عبد الله ابن محمد ابن عامر شبراوي شافعي مصري در کتاب (الاتحاف
بحبالا شراف) صفحه 68 چاپ مصر.
از جمله: عارف عبد الرحمن از شيوخ صوفيه در صفحه 31 کتاب (مرآت الاسرار).
از جمله: علامه سيد عباس بن علي مکي در صفحه 128 ج 2 کتاب (نزهة الحليس) چاپ قاهره.
از جمله: علامه قندوزي در صفحه 113 ج 3 کتاب (ينابع المودة چاپ العرفان بيروت).
از جمله: علامه آبياري در صفحه 189 کتاب (مفتاح النجا) حطي.
از جمله: علامه نورالدين عبد الرحمان دشتي جامي حنفي در صفحه 2 (کتاب شواهد النبوة)
چاپ بغداد.
از جمله: علامه محمد خواجه پارسا بخاري در صفحه 387 کتاب (فصل الخطاب) چاپ مصر
چنانچه در ينابيع الموده است.
واز جمله: حافظ جلال الدين سيوطي در کتاب: (احياء الميت).
واز جمله: قاضي روزبهان در کتاب: (ابطال نهج الحق).
واز جمله: علامه محمد امين سويدي بغدادي در کتاب (سبائک الذهب) صفحه 78.
واز جمله: علامه امير خواند در جلد سوم کتاب: (روضة الصفاء).
واز جمله: علامه شعراني در ج 2 ص 143 کتاب: (اليواقيب والجواهر).
واز جمله: حافظ کنجي در ص 458 کتاب: (کفاية الطالب).
واز جمله: علامه ذهبي در ص 21 ج 2 کتاب: (العبر في خبر من غبر) چاپ کويت.
از جمله: علامه شيخ محمد ابن العلي الحموي در کتاب: (تاريخ منصور) خطي.
از جمله: علامه شيخ محمد ابن صبان مالکي در کتاب (اسعاف الراغبين).
از جمله: حافظ ابوالفتح محمد ابن ابي الفوارس در کتاب: (الاربعين) بنقل از ص 27
کتاب کشف الاستار.
از جمله: ابو المجد عبد الحق دهلوي بخاري در: (رسالة خود) چنانچه در ص 30 کتاب کشف
الاستار آمده.
از جمله: سيد عطاء الله دستکي در کتاب: (روضة الاحباب) بنا بنقل کتاب کشف الاستار ص
31.
از جمله: شمس الدين ابن عمر هندي معروف بملک العلماء در کتاب: (هداية اسعدا) بنا
بنقل کتاب کشف الاستار ص 37.
واز جمله: الناصر الدين الله احمد بن المسضي بنور الله از خلفاي عباسي در شباک مقدس
که بر روي صحن مطهره در سرداب شريف قرار داده وهمچنين بر روي چوبي که در داخل صفه
نصب کرده. بنقل کتاب کشف الاستار ص 42.
واز جمله: مولوي علي اکبر اسد الله مرودي در کتاب (المکاشفات) بنقل کتاب کشف
الاستار ص 46.
واز جمله: شيخ عارف سعدالدين محمد ابن مؤيد حموي خليفه نجم الدين کبري در کتابي که
در حالات حضرت مهدي عليه السلام وصفات حضرت نوشته ودر کتاب مرآت الأسرار از او نقل
شده. بنقل کتاب کشف الاستار ص 53.
واز جمله: شيخ عارف عامرين عامر بصري در قصيده ذات الأنوار بنقل کتاب کشف الاستار ص
55.
واز جمله: عالم کامل سيد علي شهاب الدين همداني در کتاب: (المودة القربي) در مودت
وهم بنقل کتاب کشف الاستار ص 60.
واز جمله: شيخ بزرگ عالم به اسرار حروف صلاح الدين صفدي در کتاب: (شرح الدائرة)
بنقل کتاب ينابيع المودة ص 139 جلد سيم.
واز جمله: شيخ احمد جامي نامقي: بنقل ج 3 ص 139 کتاب ينابيع المودة.
واز جمله: عارف شمس الدين تبريزي. بنقل ص 139 جلد سيم کتاب ينابيع المودة.
واز جمله: جلال الدين رومي. بنقل ص 139 جلد سيم کتاب ينابيع المودة.
واز جمله: سيد نسيمي. بنقل کتاب ينابيع المودة ج 3 ص 139.
از جمله: فاضل بارع عبد الله ابن
محمد مطهري در کتاب: (الرياض الزاهرة) بنقل کتاب منتخب الأثر ص 33.
از جمله: شيخ الاسلام ابوالمعالي
محمد سراج الدين در کتاب (اصحاب الاخبار) بنقل کتاب منتخب الأثر ص 336.
از جمله: قاضي محقق بهلول بهجت
افندي در کتاب:(تاريخ آل محد عليه السلام ) بنقل کتاب منتخب الأثر ص 337.
از جمله: علامه محمد ابن يوسف زرندي
در کتاب: (معراج الوصول) بنقل کتاب منتخب الاثر ص 337.
از جمله: علامه حسن ابن حمدان
الحضيني در کتاب: (الهداية). بنقل کتاب منتخب الاثر ص 338.
از جمله: علامه شيخ احمد فاروقي
نقشبندي در کتاب (مکاتيب) ج 3 ص 123.
از جمله: علامه ابو الوليد محمد ابن
سخته حنفي در تاريخش بنام (روضة المناظر) ج 1 ص 294 بنقل کتاب منتخب الأثر.
از جمله: علامه ميبدي در شرح ديوان
ص 371 بنقل کتاب منتخب الأثر.
از جمله: عارف شهير شيخ فريدالدين
عطار در کتاب مظهر الصفات.
از جمله: علامه نصر ابن علي جهضمي
بنقل کتاب النجم الثاقب ص 18.
از جمله: بيهقي شافعي در کتاب (شعب
الأيمان) بنقل کتاب منتخب الأثر ص 324.
مهدي از فرزندان فاطمه است:
(عقد الدرر ص 15):
عن اُمّ سَلَمة رضي الله عنها قالت: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
يقول: (المهدي من ولد فاطمة رضي الله عنها).
بنقل از ام سلمه رضي الله عنها گفت: از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
شنيدم مي فرمود: مهدي عليه السلام از فرزندان فاطمه زهرا صلوات الله وسلامه عليها
است.