آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۲ -


(بحار ج 51 ص 51):

عن اُمّ هاني قالت: لقيت أبا جعفر محمّد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليه السلام فسألته عن هذه الآية: (فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ * الْجَوارِ الْكُنَّسِ) فقال: (إمام يخنس في زمانه عند انقضاء من علمه سنة ستّين ومأتين ثمّ يبدو کالشهاب الوقّاد في ظلمة الليل فإن أدرکت ذلک قرَّت عيناک).

به روايت ام هاني گفت: ملاقات کردم حضرت ابي جعفر محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابي طالب عليه السلام را پس از او پرستش نمودم درباره اين آيه شريفه: (سوگند به ستارگان بازگردنده سير کننده غائب شوند وسوگند به شب چون تاريک شود وسوگند به صبح چون بدمد) فرمود: امام غائب مي شود در زمان خود پس گذشت دويست وشصت سال آنگاه ظاهر مي شود مانند شهاب فرو رونده تند در شب تاريک اگر آن زمان را درک کردي چشمانت روشن باد.

(بحار ج 51 ص 52):

عن أبي عبد  الله عليه السلام في قول الله عزَّ وجلَّ: (الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ) قال: (من أقرَّ بقيام القائم عليه السلام أنَّه حقّ).

امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه (آنانکه ايمان به غيب مي آورند) فرمود: مقصود اقرار به قيام حضرت قائم عليه السلام است وآن را حق وباور دارند.

(بحار ج 51 ص 52):

عن يحيى بن أبي القاسم قال: سألت الصادق عليه السلام عن قول الله عزَّ وجلَّ: (الم * ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ)، فقال: المتّقون شيعة علي عليه السلام وأمَّا الغيب فهو الحجّة الغائب وشاهد ذلک قول الله تعالى: (وَيَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ).

به روايت يحيى بن ابي القاسم گفت پرسيدم از امام صادق عليه السلام از سخن خداي تعالى: (الف لام ميم، اين است همان کتاب که در آن هيچ ريب وشکي نيست پرهيزگاران را رهنماست آنان که به غيب ايمان مي آورند) فرمود: پرهيزگاران شيعيان علي عليه السلام هستند واما مقصود از ايمان به غيب حضرت حجة بن الحسن عليه السلام حجة غائب وشاهد است واين است معني آيه شريفه (و مي گويند چرا از سوي پروردگارش معجزه اي بر او نازل نمي شود؟ بگو علم غيب از آن خداست انتظار بکشيد من نيز با شما منتظر مي مانيم).

(بحار ج 51 ص 53):

عن أبي صالح، عن ابن عبّاس رحمه الله في قوله تعالى: (وَفِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَما تُوعَدُونَ) قال: هو خروج المهدي.

به روايت ابي صالح از ابن عباس در سخن خداي تعالى: در آسمان روزيهاي شما است وآنچه به آن وعده داده شده ايد، فرمود: آن خروج حضرت مهدي است.

(بحار ج 51 ص 53):

عن ابن عباس في قوله تعالى: (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الأَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها) يعني يصلح الأرض بقائم آل محمّد من بعد موتها يعني من بعد جور أهل مملکتها (قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآْياتِ) بقائم آل محمّد (لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ).

به روايت ابن عباس در آيه کريمه: (بدانيد که خدا زمين را پس از مردنش زنده مي کند ما آيات را برايتان به روشني بيان کرديم باشد که به عقل دريابيد) فرمود: يعني اصلاح مي نمايد زمين را به قائم آل محمد عليه السلام پس از آنکه بميرد يعني پس از ستم وبيدادگري اهل مملکت زمين ما آيات را برايتان روشن نموديم باشد که به عقل دريابيد.

(بحار ج 51 ص 53؛ والغيبة للطوسي ص 176):

عن ابن عبّاس رحمه الله في قول الله: (وَفِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَما تُوعَدُونَ * فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَالأَْرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ) قال: قيام القائم عليه السلام هو خروج المهدي، ومثله: (أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً) قال: أصحاب القائم يجمعهم الله في يوم واحد.

به روايت ابن عباس در آيه شريفه (ورزق شما وهر چه به شما وعده شده در آسمان است پس سوگند به پروردگار آسمانها وزمين که اين سخن آنچنان باشد که سخن مي گوييد حتمي است) فرمود: مقصود قيام حضرت قائم عليه السلام وخروج حضرت مهدي عليه السلام است ومثل آيه فوق است آيه شريفه (هر جا که باشيد خدا شما را حاضر مي نمايد خداوند شما را در يکجا جمع نمايد) فرمود: مقصود اصحاب حضرت مهدي عليه السلام است که همه در خدمت حضرت جمع شوند.

(بحار ج 51 ص 54):

عن علي عليه السلام في قوله تعالى: (وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ)، قال: (هم آل محمّد يبعث الله مهديّهم بعد جهدهم فيعزّهم ويذلُّ عدوّهم).

به روايت علي عليه السلام در تفسير آيه مبارکه (و ما اراده نموده ايم که بر مستضعفان روي زمين منت گذاريم وآنان را پيشوا سازيم ووارثان گردانيم) فرمود: آنان آل محمد عليهم السلام هستند خداوند مهدي عليه السلام ايشان عليهم السلام را مبعوث مي نمايد بعد از آنکه منکر وي شوند پس دوستان را عزيز ودشمنان را ذليل مي نمايد.

(بحار ج 51 ص 54):

عن زرارة، عن أبي عبد  الله عليه السلام في قول الله: (وَتِلْكَ الأَْيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ) قال: (ما زال منذ خلق الله آدم دولة لله ودولة لإبليس فأين دولة الله أما هو قائم واحد).

به روايت زرارة از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه (و اين روزگار وايام است که هر روزش به مراد کسي مي گردانيم تا خدا کساني را که ايمان آورده اند بشناسد) فرمود: از روزي که خداوند آدم را بيافريد دولت وحکومت روزي از آن آدم وروز ديگر از آن ابليس بوده است پس کجا است دولت خداوند آگاه باشيد وبدانيد آن دولت قائم آل محمد عليه السلام است ويک دولت بيش نيست.

(بحار ج 51 ص 55):

عن جابر قال: قال أبو جعفر عليه السلام في هذه الآية: (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ) يوم يقوم القائم عليه السلام يئس بنو أميّة فهم الذين کفروا، يأسوا من آل محمّد.

به روايت جابر گفت امام باقر عليه السلام فرمود: (امروز کافران از بازگشت شما از دين خويش نوميد شده اند از آنان مترسيد از من بترسيد امروز دين شما را به کمال رسانيدم ونعمت بر شما تمام کردم) فرمود: روزي است که قائم عليه السلام قيام کند وبنو اميه وآنان که کافر شده اند مأيوس گردند از آل محمد  عليه السلام.

(بحار ج 51 ص 55):

عن زرارة قال: قال أبو عبد  الله عليه السلام: سئل أبي عن قول الله تعالى: (وَقاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً) حتَّى لا يکون مشرک (وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ) ثمّ قال: إنَّه ثمّ يجيء تأويل هذه الآية ولو قد قام قائمنا سيري من يدرکه ما يکون من تأويل هذه الآية وليبلغن دين محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ما بلغ الليل حتَّى لا يکون شرک على ظهر الأرض کما قال الله).

به روايت زرارة گفت امام صادق عليه السلام فرمود: از پدر بزرگوارم عليه السلام تفسير آيه کريمه: (هم چنانکه مشرکان دسته جمعي وهمگي به جنگ برخاستند شما هم همگي به جنگ ايشان برخيزيد) تا اينکه ديگر مشرکي باقي نماند (وتمام دين از آن خداوند باشد) پرسيدند فرمود: هنوز تأويل آيه شريفه نيامده است وروزي که قائم عليه السلام ما قيام کند به زودي مي بيند کسي که آن حضرت را ديدار ودرک کند تأويل آيه معلوم شود وبتحقيق دين محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم تا آنجا که شب پيش رود مي رسد يعني به محل غروب وطلوع آفتاب (هر دو طرف کره) مي رسد تا اينکه ديگر مشرکي در روي زمين باقي نماند چنانچه خداي تعالى فرمود.

(بحار ج 51 ص 55):

عن أبي عبد  الله عليه السلام في قول الله تعالى: (وَلَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ) يعني عدّة کعدّة بدر، قال: (يجمعون له في ساعة واحدة قزعاً کقزع الخريف).

امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه (اگر چند وقتي عذابشان را به تأخير افکنيم مي پرسند چه چيز مانع آن شده است) فرمود: جمعيتي به عدد جمعيت بدر در آن واحد دور آن جمع شوند خيلي تند وجست چالاک مانند حرکت ابرهاي پاييزي.

(بحار ج 51 ص 57):

عن حمران، عن أبي جعفر عليه السلام قال: کان يقرأ: (بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ) ثمّ قال: (وهو القائم وأصحابه أولي بأس شديد).

به روايت حمران از امام باقر عليه السلام که قرائت مي فرمود (گروهي از بندگان خويش را که رزمندگاني زورمند بودند بر سر شما فرستاديم) سپس امام عليه السلام فرمود او حضرت قائم ويارانش مي باشد که جنگاوراني زورمند هستند.

(تفسير الصافي چاپ قديم ص 510):

عن الصادق عليه السلام: (فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ * عَلَى الْكافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ) في هذه الآية قال: (إنَّ منّا إماماً مظفراً مستتراً فإذا أراد الله إظهار أمره نکت في قلبه نکتة فظهر فقام بأمر الله).

از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه (آن روز روزي سخت خواهد بود وبراي کافران ناگوار) فرمود اين آيه شريفه درباره ما است واز ما امامي پيروز وپنهان خواهد بود وزماني که خداوند اراده نمايد امر ظهورش را در قلب مبارکش نکته وعلامتي ظاهر شود پس در اين وقت به دستور خداوند قيام کند.

(بحار ج 51 ص 59):

عن محمّد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام في قول الله عزَّ وجلَّ: (أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ) قال: (هذا نزلت في القائم عليه السلام إذا خرج تعمَّم وصلَّى عند المقام وتضرَّع إلى ربّه فلا ترد له راية أبداً).

به روايت محمد بن مسلم رحمه الله از امام باقر عليه السلام درباره آيه شريفه (امن يجيب المضطر الاية) فرمود: اين آيه نازل شده است درباره حضرت قائم عليه السلام به هنگامي که خروج کند وعمامه بر سر گذارد وبه نزد مقام نماز گزارد وبه سوي خداوند تضرع وزاري نمايد پس هرگز پرچمي از او مردود نگردد.

(بحار ج 51 ص 61):

عن أبي عبد  الله عليه السلام في قوله تعالى: (إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الأَْوَّلِينَ) يعني تکذيبه بقائم آل محمّد عليه السلام إذ يقول له: لسنا نعرفک ولست من ولد فاطمة کما قال المشرکون لمحمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم.

به روايت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه: (چون آيات ما بر او خوانده شود گويد اساطير وداستان پيشينيان است) فرمود: زماني که به حضرت قائم عليه السلام مي گويند ما ترا نمي شناسيم وتو از فرزندان فاطمه عليه السلام نمي باشي چنانکه مشرکان به محمد عليه السلام مي گفتند.

ولادت حضرت مهدي:

(تفسير نور الثقلين ج 4 ص 111):

في کتاب الغيبة لشيخ الطائفة نوَّر الله مرقده، بإسناده إلى حکيمة حديث طويل تذکر فيه مولد القائم تقول فيه: وقد ذکرت اُمّ القائم عليه السلام: وجلست منها حيث تقعد المرأة من المرأة للولادة، فقبضت على کفّي وغمزته غمزة شديدة ثمّ أنَّت أنّة وتشهَّدت ونظرت تحتها فإذا أنا بوليّ الله متلقّياً الأرض بمساجده، فأخذت بکتفيه فأجلسته في حجري وإذا هو نظيف مفروغ منه، فناداني أبو محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا عمّة هلمّي فأيتيني بابني)، فأتيته به فتناوله وأخرج لسانه فمسحه علي عينيه ففتحها، ثمّ أدخله في فيه فحنَّکه ثمّ أدخله في أذنيه وأجلسه في راحته اليسرى فاستوى وليّ الله جالساً فمسح يده علي رأسه وقال له: (يا بني انطق بقدرة الله)، فاستعاذ وليّ الله من الشيطان الرجيم واستفتح: (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الأَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ * وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الأَْرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ) وصلَّى علي رسول الله وأمير المؤمنين عليه السلام والأئمّة عليهم السلام واحداً واحداً حتَّى انتهى إلى أبيه، فناولنيه أبو محمّد عليه السلام وقال: (يا عمّة ردّيه إلى اُمّه حتَّى تقرّ عينها ولا تحزن ولتعلم أنَّ وعد الله حقّ ولکن أکثر الناس لا يعلمون).

در کتاب غيبت شيخ الطائفة نور الله مرقده الشريف بسند خود از حکيمه عليه السلام در حديث طولاني که ميلاد حضرت قائم عليه السلام را در آن ذکر کرده فرمود: که (بهنگام ولادت) من آنگونه که زن (قابله) در کنار زن باردار مي نشيند در کنار مادر حضرت قائم عليه السلام نشستم دست مرا گرفت وفشار سختي داد وناله برآورد ومن در زيرش ديدم که حضرت ولي الله عليه السلام به حالت سجده قرار دارد شانه هاي حضرت را گرفتم ودر کنار خود نشاندم وديدم پاک وپاکيزه است حضرت امام ابو محمد حسن عسکري عليه السلام فرياد برآورد: اي عمه فرزندم را به نزد من آور. من اطاعت کردم حضرت طفل را از من گرفت وزبان مبارک را بر چشمانش کشيد طفل چشمان خود را گشود امام عليه السلام زبان در دهانش نهاد وسپس به گوشهايش دهان نهاد واو را در کف دست چپ خود گذاشت حضرت ولي الله عليه السلام بر روي دست امام نشست امام عليه السلام دست بر سر مبارکش کشيد وفرمود: پسر جانم سخن بگو به قدرت خدا. ولي الله عليه السلام از شيطان رجيم بخدا پناه برد وآغاز سخن کرد وفرمود: (بسم الله الرحمن الرحيم واراده مي کنيم که منت گذاريم بر مستضعفان زمين وآنان را پيشوايان ووارثان حکومت ومکانت در زمين قرار دهيم ونشان دهيم به فرعون وهامان وسپاهيانشان از آنچه عذر مي کردند) وصلوات ودرود بر حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وحضرت امير المؤمنين عليه السلام وائمه طاهرين صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين يکي يکي فرستاد تا به پدر بزرگوارش عليه السلام رسيد. آنگاه امام عليه السلام طفل را به من سپرد وفرمود: اي عمه پسرم را به مادرش برگردان (تا چشمش روشن شود واندوهناک نگردد وبداند که وعده خداي تعالى حق است ولي بيشتر مردم نمي دانند).

(تفسير نور الثقلين ج 4 ص 109):

قال سيّد العابدين علي بن الحسين عليه السلام: (والذي بعث محمّداً بالحقّ بشيراً ونذيراً إنَّ الأبرار منّا أهل البيت وشيعتهم بمنزلة موسى وشيعته وإنَّ عدوّنا وأشياعهم بمنزلة فرعون وأشياعه).

حضرت سيد العابدين امام علي بن الحسين صلوات الله وسلامه عليهما فرمود: قسم به خدايي که محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را بحق برانگيخت وبشير ونذيرش قرار داد همانا نيکان از ما اهل بيت عليه السلام وشيعيانش منزلت موسى عليه السلام وشيعيانش را دارند وهمانا دشمنان ما وپيروانشان منزلت فرعون وپيروان او را دارند.

تولد حضرت مهدي ومخفي بودن ولادتش:

(إثبات الهداة ج 3 ص 668؛ وبحار ج 51 ص 4؛ ويوم الخلاص ص 86):

عن الرضا عليه السلام: سقط من بطن اُمّه جاثياً على رکبتيه، رافعاً سبابته نحو السماء ثمّ عطس فقال: الحمد الله ربّ العالمين، وصلَّى الله على محمّد وآله، عبد  ذاکر لله، غير مستنکف ولا مستکبر زعمت الظلمة أنَّ حجّة الله داحضة ولو أذن لنا في الکلام لزال الشکّ.

امام رضا عليه السلام فرمود: حضرت مهدي وقتي به دنيا آمد بر زانوان خود تکيه کرد ودو انگشت سبابه خود را به طرف آسمان گرفت سپس عطسه زد وفرمود: حمد خداي را که پروردگار عالميان است وصلوات بر محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وآل محمد عليه السلام به بنده ذکر کننده خداوند بودن سرکشي وبدون تکبر، ستمکاران را گمان اين است که حجت خدا از ميان رفته اگر بما اذن در سخن گفتن داده شود آنگاه شک وترديد از آنها برطرف شود.

(بحار ج 53 ص 60):

سئل الصادق عليه السلام: لا يرى وقت ولادته؟ فأجاب: بلى والله ليرى من ساعة ولادة إلى ساعة وفاة أبيه... إلى أن قال: ثمّ يغيب في آخر يوم الجمعة لثمان خلون من ربيع الأوّل سنة ستّين ومأتين.

از امام صادق عليه السلام پرسيده شد وقت ولادتش ديده مي شود (يعني امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف) جواب داد آري به خداوند ديده مي شود از ساعت ولادتش تا ساعت فوت پدر بزرگوارش آنگاه غايب مي گردد در آخرين لحظه روز جمعه که هشت روز از ربيع الاول گذشته باشد در سال دويست وشصت هجري.

(کشف الغمّة ج 2 ص 524؛ ومنتخب الأثر ص 288؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 446):

عن أيّوب بن نوح قال: قلت لأبي الحسن الرضا: إنّا نرجو أن تکون صاحب هذا الأمر وأن يسوقه إليک عفواً بغير سيف فقد بويع لک وضربت الدارهم باسمک، فقال: (ما منّا أحد اختلف الکتب إليه واُشير إليه بالأصابع وسئل عن المسائل وحملت إليه الأموال إلاَّ اغتيل أو مات على فراشه حتَّى يبعث الله لهذا الأمر غلاماً منّا خفي المولد والمنشأ غير خفي في نفسه (نسبه نخ).

به روايت ايوب بن نوح گفت به امام رضا عليه السلام عرض کردم اميد وآرزوي ما اين است که شما صاحب الامر شما باشيد وولايت وحکومت به شما رسيده است بدون شمشير وخون ريزي وبراي شما بيعت گرفته شده وبنام مبارک شما سکه ها زده شده فرمود: از ما اهل بيت کسي نيست که نامه ها به او نوشته شود ومشار بالبنان باشد (يعني انگشت نما باشد) واز او مسائل احکام دين پرسيده شود واموال بيت المال بسوي او حمل گردد مگر اينکه ناگهان وغفلة او را مي کشند ويا در بسترش مي ميرد تا اينکه خداوند مبعوث فرمايد وبرانگيزد بر اين زمين جواني را از ما خاندان نبوت وامامت را که ولادت ومحل زندگي او مخفي باشد ولکن براي خود او مخفي نيست (و نسبت او مخفي نيست).

(بحار ج 51 ص 2):

عن الکيلني، عن علان الرازي، قال: أخبرني بعض أصحابنا أنَّه لمَّا حملت جارية أبي محمّد عليه السلام قال: (ستحملين ذکراً واسمه محمّد وهو القائم من بعدي).

به روايت کليني از علان رازي گفت خبر داد مرا بعضي از اصحاب ما زمانيکه کنيز حضرت ابي محمد امام حسن عسکري عليه السلام حمل برداشت وآبستن گرديد فرمود: زود است که به پسري بازدار شوي ونام او محمد است واو قائم عليه السلام بعد از من خواهد بود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 668؛ وبحار ج 51 ص 5؛ وکتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 232):

عن نسيم خادم أبي محمّد عليه السلام قالت: قال لي صاحب الزمان عليه السلام وقد دخلت عليه بعد مولده بليلة فعطست عنده فقال لي: يرحمک الله، قالت نسيم: ففرحت بذلک، فقال لي: ألا اُبشرک في العطاس؟ فقلت: بلي، قال: هو أمان من الموت ثلاثة أيّام.

به روايت نسيم خادم حضرت ابي محمد عليه السلام گفت به نزد حضرت امام زمان عليه السلام پس از يک شيب از تولدش رفتم وقتي که به حضورشان رفتم عطسه زدم فرمود: خداوند ترا رحمت کند نسيم گفت من خشنود شدم به اين عنايت آگاه فرمود: آيا بشارت بدهم ترا درباره عطسه زدن گفتم آري فرمود: عطسه امان است از مرگ تا سه روز (و به روايت کليني تا ده شب).

(بحار ج 51 ص 5):

عن أبي جعفر العمري قال: لمَّا ولد السيد عليه السلام قال أبو محمّد عليه السلام: ابعثوا إلى أبي عمرو، فبعث إليه فصار إليه فقال: اشتر عشرة آلاف رطل خبزاً وعشرة آلاف رطل لحماً وفرّقه احسبه، قال علي بني هاشم: وعقَّ عنه بکذا وکذا شاة.

به روايت ابي جعفر عمري گفت زماني که حضرت امام زمان عليه السلام به دنيا آمد امام حسن عسکري عليه السلام فرمود کسي را به نزد ابي عمرو بفرستد وبه دنبالش فرستادند واو حاضر شد سپس فرمود: ده هزار پيمانه نان وده هزار پيمانه گوشت بخر وآنها را بين مردم تقسيم کن وگمان دارم فرمود بر بني هاشم تقسيم کن واز براي اين مولود فلان مقدار گوسفند عقيقه بده.

(کتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 222):

عن أحمد بن محمّد الأشعري، عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر عن عقبة بن جعفر قال: قلت لأبي الحسن عليه السلام: قد بلغت ما بلغت وليس لک ولد، فقال: يا عقبة بن جعفر إنَّ صاحب هذا الأمر لا يموت حتَّى يرى ولده من بعده.

به روايت احمد بن محمد اشعري از احمد بن محمد بن ابي نصر از عقبة بن جعفر گفت به امام رضا عليه السلام گفتم از شما سني گذشته وشما را فرزندي نيست فرمود: اي عقبة بن جعفر صاحب اين امر (يعني امامت وولايت) نمي ميرد تا اينکه فرزندش را که بعد از او بايد به امامت برسد ببيند.

(منتخب الأثر ص 286):

عن عبد  العظيم بن عبد  الله الحسني قال: قلت لمحمّد بن علي بن موسى: إنّي لأرجو أن تکون القائم من أهل بيت محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً، فقال: يا أبا القاسم ما منّا إلاَّ قائم بأمر الله، وهادياً إلى دين الله، ولکن القائم الذي يطهّر الله به الأرض من أهل الکفر والجحود يملأها عدلاً وقسطاً هو الذي يخفي علي الناس ولادته ويغيب عنهم شخصه ويحرم عليهم تسميته هو سمي رسول الله وکنيته (وکنيه نخ) وهو الذي يطوي له الأرض، ويذلّ له کلّ صعب يجتمع إليه من أصحابه عدد أهل بدر ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً من أقصى الأرض... الحديث.

به روايت عبد  العظيم حسني عليه السلام گفت: به حضرت محمد بن علي بن موسى عليه السلام عرض کردم. من اميدوارم اينکه شما قائم عليه السلام از اهل بيت محمد عليه السلام باشد آنکه جهان را پر از عدل وداد کند چنانچه پر از ستم وجور شده باشد فرمود: اي ابو القاسم هيچ يک از ما نيست مگر اينکه قائم به امر خداوند وهدايت کننده در دين خداست ولکن قائم عليه السلام آن کس است که خداوند زمين را به وجود او از اهل کفر انکار پاک مي نمايد وزمين را پر از عدل وداد نمايد واو کسي است که ولادتش بر مردم مخفي است وشخص او از مردم غايب مي شود وبر مردم حرام است که نام مبارکش (م ح م د) را ببرند واو هم نام وهم کنيه با پيامبر صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است واو کسي است که زمين در زير پاي او جمع مي شود واو کسي است که همه مشکلات در نزدش آسان مي گردد وبه دور او جمع مي شوند جمعيتي که عددشان به اندازه اهل بدر (سيصد وسيزده نفر مرد) از نقاط دور دست زمين خواهد بود.

(منتخب الأثر ص 287):

قال علي بن الحسين سيّد العابدين عليه السلام: (القائم منّا يخفى على الناس ولادته حتَّى يقولوا: لم يولد بعد، ليخرج حتَّى يخرج وليس لأحد في عنقه بيعة).

امام سجاد علي بن الحسين عليه السلام زين العابدين عليه السلام فرمود: قائم از ما آل محمد عليه السلام ولادتش بر مردم مخفي مي ماند تا آنکه گويند هنوز به دنيا نيامده است تا روزي که قيام وخروج کند از کسي در گردن مبارکش بيعتي نباشد.

عن أبي بصير رحمه الله عن أبي عبد  الله قال: (صاحب هذا الأمر تخفى ولادته عن هذا الخلق لئلاَّ يکون لأحد في عنقه بيعة إذا خرج، ويصلح الله عزَّ وجلَّ أمره في ليلة واحدة).

به روايت ابي بصير رحمه الله از امام صادق عليه السلام فرمود: صاحب اين امر يعني (امام زمان  عليه السلام ) ولادتش از مردم مخفي مي ماند تا اينکه براي کسي حق بيعتي بر آن حضرت نباشد وزماني که قيام کند وخروج نمايد خداوند کارش را در يک شب به اصلاح آورد (و در قيام خود مشکلي نخواهد داشت).

(منتخب الأثر ص 288):

عن أبي جعفر قال: (القائم من تخفى ولادته على الناس).

به روايت امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت قائم عليه السلام کسي است که ولادتش بر مردم مخفي ماند.

(منتخب الأثر ص 288؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 461):

عبد  الله بن عطاء قال: قلت لأبي جعفر عليه السلام: إنَّ شيعتک بالعراق کثيرة، فوَالله ما في أهل بيتک مثلک فقال: (يا عبد  الله بن عطاء قد أمکنت الحشو (الحشوة نخ) من أذنيک، والله ما أنا بصاحبکم)، قال: (أنظروا من تخفى على الناس ولادته فهو صاحبکم).

عبد  الله بن عطا گويد به امام باقر عليه السلام عرض کردم شما را در عراض شيعيان زيادي است وبه خداوند سوگند در اهل بيت شما مانند کسي نيست، فرمود: اي عبد  الله بن عطاء پرده هاي گوشت را خاک گرفته به خداوند سوگند من آن صاحب الامري که تو نظر داري نيستم بنگريد از ما کسي که ولادتش بر مردم مخفي باشد پس اوست صاحب الامر.

(نور الثقلين ج 4 ص 125):

عن عبد  الله بن سنان عن أبي عبد  الله عليه السلام: قال سمعته يقول: (في القائم عليه السلام سُنّة من موسى بن عمران  عليه السلام)، فقلت: وما سُنّته من موسى بن عمران؟ قال: (خفاء مولد وغيبة عن قومه)، فقلت: وکم غاب موسى عن أهله؟ قال: (ثمانية وعشرين سنة).

به روايت عبد  الله بن سنان از امام صادق عليه السلام گفت: شنيدم که آن حضرت درباره حضرت قائم عليه السلام مي فرمود: که آن حضرت را روشي از موسى عليه السلام است. پس من گفتم: آن سنت چه بوده است که ايشان از موسى بن عمران دارند فرمود: مخفي بودن تولد آن حضرت وپنهان شدنش از قوم خود، پس من پرسيدم که موسى چند سال از قوم خود غايب بود؟ فرمود: بيست وهشت سال.

(إثبات الهداة ج 3 ص 484):

عن غياث بن أسيد، قال: ولد المهدي، يوم الجمعة، اُمّه ريحانة، ويقال لها: نرجس، ويقال لها: صيقل، ويقال لها: سوسن.

به روايت غياث بن اسيد گفت: حضرت مهدي عليه السلام از مادرش ريحانه که او را نرجس مي گفتند در روز جمعه متولد شد ونام ديگري که مادرش را مي ناميدند صيقل بود ونيز سوسن هم مي خواندند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 449؛ وکتاب الغيبة للشيخ طوسي ص 232؛ وأصول الکافي ج 1 ص 327):

عن أبي هاشم الجعفري قال: قلت لأبي محمّد الحسن بن علي عليه السلام: جلالتک تمنعني من مسألتک فتأذن لي أن أسألک؟ فقال: (سل)، قلت: يا سيّدي هل لک ولد؟ قال: (نعم)، قلت: فإن حدث فأين أسأل عنه؟ قال: (بالمدينة).

ابي هاشم جعفري گويد: به حضرت ابي محمد امام حسن عسکري عليه السلام عرض کردم: مقام وعظمت شما مانع مي شود آنچه قصد پرسش دارم از شما بپرسم آيا اجازه مي فرمائيد که از شما چيزي بپرسم؟ فرمود: بپرس، عرض کردم اي آقا وسرورم آيا براي شما فرزندي هست؟ فرمود: آري، گفتم: اگر براي شما حادثه اي رخ دهد (يعني اگر از دنيا برويد) در کجا از او پرسش وسئوال نمايم؟ فرمود: در مدينه.

(إثبات الهداة ج 3 ص 440):

عن داود بن القاسم قال: سمعت أبا الحسن عليه السلام يقول: (الخلف من بعدي الحسن، فکيف لکم بالخلف من بعد الخلف؟)، قلت: ولِمَ جعلني الله فداک؟ قال: (لأنَّکم لا ترون شخصه).

داود بن قاسم گفت: از امام علي النقي عليه السلام شنيدم مي فرمود: جانشين من بعد از من حضرت امام حسن عسکري عليه السلام است پس چگونه است حال شما درباره جانشين بعد از جانشين؟ (يعني درباره جانشين امام عسکري عليه السلام چه مي انديشيد) گفتم: چرا خدا مرا فداي شما گرداند، فرمود: چون شما نمي توانيد شخص او را ببينيد.