بخش اول: «مفاسد اجتماعى در عصر بعثت»
قرآن كريم با تعابير گوناگونى از عصر بعثت ياد كرده است گاه به صورت كلى گاه به
صورت جزئى كه برخى از جلوههاى جاهليت عصر بعثت را تبيين كرده است. بر اين اساس در
سه فصل عصر بعثت را مورد بحث قرار خواهيم داد.
فصل اول: ترسيم كلى قرآن و روايات از عصر بعثت
فصل دوم: جلوههاى برجسته مفاسد اجتماعى در عصر بعثت
فصل سوم: ريشههاى جاهليت در عصر بعثت
فصل اول:
ترسيم كلى قرآن و روايات از عصر بعثت
الف( عصر بعثت در قرآن
قرآن كريم عصر بعثت را، عصر گمراهى آشكار معرفى مىنمايد
»هُوَ الَّذِى بَعَثَ فى الأُمِّيِّينَ رَسولاً مِّنهُمْ يَتْلُوا عَلَيهِمْ
ءَايَتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَ الحِْكْمَةَ وَ إِن
كانُوا مِن قَبْلُ لَفِى ضلَلٍ مُّبِينٍ«(23)
و كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر
آنها مىخواند و آنها را تزكيه مىكند و به آنان كتاب )قرآن( و حكمت مىآموزد هر
چند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.
ضلالت آشكار كه در ذيل اين آيه به عنوان سابقه قوم عرب بيان شده است اشاره سربسته و
پرمعنايى است به آن دوران كه گمراهى در سراسر جامعه آنها حكم فرما بود. قرآن مجيد
اين گونه گمراهى را گاه در بينشهاى جاهلى مطرح مىكند و گاه در ارزشهاى جاهلى و
گاه در رفتارهاى جاهلى.
»ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاساً يَغْشى طائفَةً
مِّنكُمْ وَ طائفَةٌ قَدْ أَهَمَّتهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظنُّونَ بِاللَّهِ غَيرَ
الْحَقِّ ظنَّ الجَْهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَل لَّنَا مِنَ الأَمْرِ مِن شىْءٍ قُلْ
إِنَّ الأَمْرَ كلَّهُ للَّهِ يخْفُونَ فى أَنفُسِهِم مَّا لا يُبْدُونَ لَك
يَقُولُونَ لَوْ كانَ لَنَا مِنَ الأَمْرِ شىْءٌ مَّا قُتِلْنَا َههُنَا قُل لَّوْ
كُنتُمْ فى بُيُوتِكُمْ لَبرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى
مَضاجِعِهِمْ وَ لِيَبْتَلىَ اللَّهُ مَا فى صدُورِكمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فى
قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصدُورِ«(24)
سپس ]خداوند[ بعد از آن اندوه، آرامشى ]به صورت[ خواب سبكى، بر شما فرو فرستاد، كه
گروهى از شما را فرا گرفت، و گروهى ]تنها [در فكر جان خود بودند؛ و در باره خدا،
گمانهاى ناروا، همچون گمانهاى ]دوران[ جاهليت مىبردند. مىگفتند: »آيا ما را در
اين كار اختيارى هست؟« بگو: »سررشته كارها ]شكست يا پيروزى[، يكسر به دست خداست.«
آنان چيزى را در دلهايشان پوشيده مىداشتند، كه براى تو آشكار نمىكردند. مىگفتند:
»اگر ما را در اين كار اختيارى بود ]و وعده پيامبرصلى الله عليه وآله واقعيت داشت
[در اينجا كشته نمىشديم.« بگو: »اگر شما در خانههاى خود هم بوديد، كسانى كه كشته
شدن بر آنان نوشته شده، قطعاً ]با پاى خود[ به سوى قتلگاههاى خويش مىرفتند. و
]اينها [براى اين است كه خداوند، آنچه را در دلهاى شماست ]در عمل [بيازمايد؛ و آنچه
را در قلبهاى شماست پاك گرداند؛ و خدا به راز سينهها آگاه است.
در اين آيه بخشى از بينشهاى جاهلى عصر بعثت را خداوند مطرح مىنمايد به اين صورت
كه: خداوند مسلمانان در جنگ احد به دو دسته تقسيم مىنمايد براى گروهى آرامش بعد از
غم را نازل مىكند و گروه ديگر را رجعت كننده به دوران جاهليت معرفى مىنمايد زيرا
در صحنه سخت جنگ احد نشان دادند كه بينش جاهليت در عمق جانشان وجود دارد. و ايمان
آنها يك اقرار لسانى و سطحى است.
علامه طباطبائى رحمةالله عليه در ذيل اين آيه مىنويسد: بت پرستان جاهليت معتقد
بودند كه براى هر صنف از اصناف حوادث از قبيل زرق، حيات، موت، عشق، جنگ و امثال آن
و همچنين براى هر نوع از انواع موجودات عالم از قبيل انسان، زمين درياها و غير
اينها، ربّ و مدبّرى، جداگانه است كه امور هر يك را ربّ آنها اداره مىكند و اين
ارباب و خدايان در اداره خود شكست ناپذيرند.
مشركان، پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله را ربّى پنداشتند كه خداوند امر پيروزى و
غنيمت گرفتن از آنها به خود آن حضرت واگذار نموده است و لذا اعتقاد داشتند كه اگر
پيامبر بر حق باشد خداوند مشركين را بر او مسلّط نمىكرد و به همين جهت قرآن مجيد
اين بينش و تفكر را، تفكر جاهليت مىداند كه در عرب قبل از اسلام وجود داشته
است(25)
»أَ فَحُكْمَ الجَْهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً
لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ«(26)
آيا آنها حكم جاهليّت را )از تو( مىخواهند؟ و چه كسى بهتر از خدا براى قومى كه
اهل يقين هستند حكم مىكند؟!
اين آيه با ارزشهاى دوران جاهليت اشاره مىكند كه عدهاى از مسلمانان خواستار قضاوت
پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله بر اساس ارزشهاى قبل از اسلام بودند.
قرآن كريم با ردّ درخواست اين گروه اعلام مىكند قوانين قبل از اسلام را جاهلى
دانسته زيرا پايه و ركن آنها تبعيض و عدم رعايت اصول انسانى است. در حالى كه احكام
الهى بر اساس حق و عدل استوار است نه ارزشهاى جاهلى. در همين موضوع )يعنى ارزشهاى
جاهلى( مىتوان به ماجراى صلح حديبيه اشاره كرد قرآن كريم به اين موضوع اين گونه
پرداخته است.
»إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فى قُلُوبِهِمُ الحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ
الجَْهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ اللَّهُ سكينَتَهُ عَلى رَسولِهِ وَ عَلى الْمُؤْمِنِينَ
وَ أَلْزَمَهُمْ كلِمَةَ التَّقْوَى وَ كانُوا أَحَقَّ بهَا وَ أَهْلَهَا وَ كانَ
اللَّهُ بِكلِّ شىْءٍ عَلِيماً«(27)
)به خاطر بياوريد( هنگامى را كه كافران در دلهاى خود خشم و نخوت جاهليّت داشتند؛ و
)در مقابل( خداوند آرامش و سكينه خود را بر فرستاده خويش و مؤمنان نازل فرمود و
آنها را به حقيقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر كس شايستهتر و اهل آن بودند؛ و
خداوند به همه چيز دانا است.
در عصر بعثت ، طبق آداب و سنن عربهاى جاهلى، زيارت خانه خدا براى همه مجاز و سرزمين
مكه حرم امن بود حتى اگر قاتلى را در آن سرزمين مىديدند مزاحم او نمىشدند با اين
وجود در ماجراى حديبيه آنان مانع ورود پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله و مسلمانان
به خانه و انجام مراسم عمره و قربانى شدند گفتند »اگر اينها كه در ميدان جنگ پدران
و مادران ما را كشتهاند وارد سرزمين و خانههاى ما شوند و سالم باز گردند عرب
درباره ما چه خواهد گفت و چه اعتبار و حيثيتى براى ما باقى خواهد ماند؟«
اين كبر و غرور و تعصب جاهلى و ارزشهاى خيالى موجب گرديد مشركين با اين عمل )يعنى
منع ورود پيامبر به مكه( هم احترام خانه خدا و حرم امن او را شكنند و هم سنتهاى خود
را زير پا بگذارند.
و اما رفتارهاى جاهلى: قرآن مجيد نمونهاى از رفتار جاهلى آن دوران را در رفتار
زنان آن عصر مطرح نموده است.
»وَ قَرْنَ فى بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبرَّجْنَ تَبرُّجَ الْجَهِلِيَّةِ الأُولى وَ
أَقِمْنَ الصلَوةَ وَ ءَاتِينَ الزَّكوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسولَهُ «(28)
و در خانههاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين )در ميان مردم( ظاهر
نشويد، و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و خدا و رسولش را اطاعت كنيد .
درباره جاهليت اولى دو نظر وجود دارد، گروهى از مفسرين جاهليت اولى را دوران مابين
حضرت آدم و حضرت نوح يا زمان داوود و سليمان يا زمان ولادت حضرت ابراهيم يا دوران
فترت بين حضرت عيسى و حضرت محمدصلى الله عليه وآله مىدانند و گروهى ديگر جاهليت
اولى را عصر بعثت مىدانند زيرا در آن زمان زنان حجاب درستى نداشتند و دنباله
روسريهاى خود را پشت سر مىانداختند بطورى كه گلو و قسمتى از سينه و گردنبند و
گوشوارههاى آنها نمايان بود. بر همين اساس به آن دوران جاهليت اولى گفته شده است
يعنى جاهليت قديم.(29)
نمونه ديگرى كه قرآن از رفتارهاى جاهلى آن عصر مطرح نموده است موضوع خشونت و جنگ
مىباشد.
»وَ اعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ
اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِكُمْ
فَأَصبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَ كُنتُمْ عَلى شفَا حُفْرَةٍ مِّنَ
النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنهَا كَذَلِك يُبَينُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ
لَعَلَّكمْ تهْتَدُونَ«(30)
و همگى به ريسمان خدا ]= قرآن و اسلام، و هر گونه وسيله وحدت[ چنگ زنيد ، و پراكنده
نشويد! و نعمت )بزرگِ( خدا را بر خود به ياد آريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او
ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او برادر شديد! و شما بر لبِ
حفرهاى از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را
براى شما آشكار مىسازد؛ شايد پذيراى هدايت شويد.
در تفسير اين آيه مفسرين گفتهاند: مراد از آتش يا آتش دوزخ است يا آتش جنگ و تفرقه
.اگر منظور آتش آخرت باشد يعنى: شما اى ياران پيامبر در كنار گودالى از جهنم بوديد
كه بين شما و آن جز مرگ فاصلهاى نبود ولى خداوند شما را واسطه بعثت نجات داد. و
اگر مراد از آتش، جنگ و خونريزى باشد يعنى شما قبل از اسلام ، در لبه آتش جنگهاى
جاهلى بوديد كه هر لحظه ممكن بود به بهانههاى واهى برپا گردد ولى خداوند شما را
آرامش هدايت كرد. البته ممكن است مراد از آتش در آيه شريفه، آتش جنگ در دنيا و آتش
جهنم در آخرت باشد يعنى شما در عصر جاهلى به واسطه داشتن بينش و رفتار غير انسانى
هم در آخرت و هم در دنيا از آرامش و امنيت بى بهره بوديد و به واسطه بعثت پيامبر
اكرمصلى الله عليه وآله از اين آتش نجات يافتيد و به سعادت دنيا و آخرت
رسيديد.(31) از بررسى اين آيات اين نتيجه به دست مىآيد كه، از نظر قرآن كريم عصر
بعثت، عصر ضلالت آشكار و عصر جاهليت است. زيرا مردم آن دوران هدف و راه رسيدن به آن
را گم كرده بودند و در بينشها و ارزشها و رفتارهاى جاهلى سرگردان و متحير بودند و
به همين لحاظ در سراشيبى سقوط و انحطاط قرار گرفته بودند كه خداوند آنها را به بركت
بعثت نبوى از اين هلاكت نجات داد و آنها را به هدف عالى انسانى هدايت نمود.
ب( عصر بعثت در روايات
روايت اوّل: خطبه تاريخى پيامبر گرامى اسلامصلى الله عليه وآله در حجةالوداع در
سرزمين عرفات(32): اى مردم اين سخنان را بشنويد شايد پس از اين شما را در اين نقطه
ملاقات نكنم.
اى مردم خونها و اموال شما بر يكديگر تا روزى كه خدا را ملاقات نماييد مانند امروز
و اين ماه، محترم و هر نوع تجاوز به آنها حرام است.
بعد از سؤال و جواب مختصرى كه بين آن حضرت و مردم رد و بدل شد، فرمودند.
هان! اى مردم خونهايى كه در دوران جاهليت ريخته شده همگى بايد به دست فراموشى
سپرده شود و قابل تعقيب نيست حتى خون ابن ربيعه )يكى از نزديكان پيامبر( نيز بايد
فراموش شود، شما به زودى به سوى خدا باز مىگرديد، در آن جهان به اعمال نيك و بد
شما رسيدگى مىشود، من به شما ابلاغ مىكنم هر كس امانتى نزد او باشد بايد به صاحبش
برگرداند، اى مردم بدانيد ربا در آيين اسلام شديداً حرام است كسانى كه سرمايههاى
خود را در راه اخذ ربا بكار انداختهاند فقط مىتوانند سرمايههاى خود را باز
ستانند نه ستم كنند و نه ستم كشند و سودى كه عباس قبل از اسلام از بدهكاران خود
مىخواست اكنون ساقط است و حق مطالبه ندارد.
اى مردم شيطان از اين كه در سرزمين شما مورد پرستش قرار گيرد نا اميد گشته ولى اگر
در امور كوچك از او پيروى كنيد از شما راضى و خرسند مىگردد، از پيروى شيطان
بپرهيزيد.
تغيير و تبديل ماههاى حرام ناشى از افراط در كفر است و افراد كافر كه با ماههاى
حرام آشنايى ندارند بر اثر اين تبديل گمراه مىشوند و اين تغيير باعث مىشود كه ماه
حرام در يكسال ماه حلال گردد و سال ديگر ماه حرام شود، آنان بدانند كه با اين عمل
حرام خدا را حلال و حلال او را حرام مىكنند بايد ترتيب ماههاى حرام و حلال در سال
همچون روزى باشد كه خداوند در آن روز آسمان و زمين و ماه خورشيد را آفريد. شماره
ماهها نزد خداوند دوازده است و چهار ماه از دوازده ماه را ماه حرام قرار داده است و
اين چهار ماه عبارتند از ذىالقعده، ذىالحجة و محرم كه پشت سرهم قرار دارند و ماه
رجب. اى! مردم زنان شما بر شما حق دارند شما نيز به گردن آنان حق داريد، حق شما اين
است كه بدون رضايت شما كسى را به خانه نپذيرند و مرتكب خلافى نشوند و در غير اين
صورت خدا به شما ِاذن داده كه بستر آنها را ترك كنيد و آنان را تأديب نماييد اگر
به راه حق باز گشتند سايه لطف و محبت خود را به بستر آنها بيفكنيد و وسائل زندگى
آنها را به طور مرفه فراهم سازيد.
من در اين سرزمين به شما سفارش مىكنم كه به زنان نيكى كنيد زيرا آنان امانتهاى
الهى در دست شما هستند و با قوانين الهى بر شما حلال شدهاند.
اى مردم در سخنان من دقت كنيد و فكر كنيد من در ميان شما دو چيز به يادگار
مىگذارم، مادامى كه به آنها چنگ بزنيد گمراه نمىشويد يكى كتاب خدا و ديگرى سنت و
گفتار من.
اى مردم سخنان مرا بشنويد و درباره آنها فكر كنيد هر مسلمانى با مسلمان ديگر برادر
است و همه مسلمانان جهان با يكديگر برادرند و چيزى از اموال مسلمانان براى مسلمانى
حلال نيست مگر اين كه آن را به طيب خاطر بدست آورده باشد.
اى مردم! حاضران به غايبان برسانند بعد از من پيامبرى نيست و پس از شما مسلمانان
امتى نيست.
اى مردم! بدانيد من امروز اعلام مىكنم كه تمام مراسم و عقايد دوران جاهلى را زير
پاى خود نهاده بطلان آن را به اطلاع شما مىرسانم در اين جا پيامبر اكرمصلى الله
عليه وآله سخنان خود را قطع كرد و در حالى كه با انگشت سبابه به آسمان اشاره
مىكرد. فرمود: خدايا! پيامهاى ترا رسانيدم پس با گفتن سه بار »اَللهُم اَشْهِد«
گفتار خود را به پايان رسانيد(33).
روايت دوم: در خطبه دوم نهج البلاغه حضرت علىعليه السلام مىفرمايد: خداوند متعال
رسول گرامى اسلامصلى الله عليه وآله را فرستاد در وقتى كه مردم مبتلى به فتنههاى
بسيار بودند كه در آن ريسمان دين پاره شده ستونهاى ايمان و يقين متزلزل گرديده، اصل
دين مورد اختلاف و كار آن درهم و برهم، راه خارج شدن از آن فتنهها تنگ، فرار از
آنها غير ممكن و وسيلهاى براى هدايت نبود، پس راهنمايى و هدايت از بين رفته، كورى
و گمراهى شيوع داشت بر خداوند سبحان، عاصى و شيطان را يار بودند، ايمان ذليل و
ستونهاى آن ويران گشته بود آثار و نشانههايش تغيير كرده راههاى آن خراب و نابود
شده بود مردم پيرو شيطان بودند در راههاى او قدم نهاده به سر چشمههايش وارد
مىشدند و به كمك ايشان حيلههاى او بكار افتاد و پرچم كفر و ضلالتش افراشته گرديد،
در فتنههاى كه مردم را پايمال و لگدكوب كرد و همگى در آن سرگردان و حيران و نادان
و گرفتار بودند، در بهترين محل دنيا )مكه معظمه( و ميان بدترين همسايه )اهل مكه( كه
خواب آنان بىخوابى و سرمه چشمشان گريه بود در سرزمينى كه دهان داناى آن بسته و
ذليل و نادانش افسار گسيخته و ارجمند بود.
روايت سوم - اميرالمومنين على بن ابى طالبعليه السلام مىفرمايد: بتحقيق خداوند
متعال فرستاد حضرت محمدصلى الله عليه وآله را در حالى كه ترساننده بود جهانيان را
از عذاب الهى و امين بود بر آنچه نازل مىشد.
و شما اى گروه عرب در آن هنگام پيرو بدترين كيش بوديد كه شرك و بت پرستى بود و در
بدترين جايگاه به سر مىبرديد.
)قحطى و فتنه و فساد در آنجا بسيار بود( و در زمينهاى سنگلاخ و ميان مارهاى پُر
زهرى اقامت داشتيد كه گويا كر بودند و از فريادها فرار نمىكردند. آب لجن سياه را
مى آشاميديد و غذاى خشن مىخورديد و خون يكديگر را مىريختيد و از خويشاوندان دورى
مىكرديد. بتها در ميان شما نصب شده بود و از گناهان دورى نمىكرديد...(34)
روايت چهارم - خطبه 234 نهج البلاغة
در قسمت دوازدهم اين خطبه كه به خطبه قاصعه معروف است مىفرمايد: خاموش كنيد آتش
عصبيّت و كينههاى زمان جاهليت را كه در دلهاى شما پنهان است.
در قسمت ديگرى فرمودند: آگاه باشيد شما در ستمگرى بسيار جهد و كوشش نموديد و در
زمين فساد و تباهكارى كرديد.(35)
در قسمت ديگرى فرمودند: اعراب زبونترين امتها بودند از جهت خانه و جايگاه و
بدبختترين آنها از جهت آسايشگاه، كسى نبود كه آنها را به دين و آيينى دعوت نمايد
تا از اين بدبختى نجات پيدا كنند و نه به زير سايه الفت و مهربانى كه بر عزت و
بزرگوارى آن تكيه كنند پس با حالات نگران و دستهاى مختلف و پراكنده، در رنج سخت و
جهل و نادانى از قبيل زنده به گور كردن دختران، پرستيدن بتها و دورى جستن از
خويشان و غارتگرى از هر راهى بودند.(36)
روايت پنجم: حضرت فاطمه زهراعليها السلام در بخشى از خطبه فدكيه، دوران بعثت را اين
گونه ترسيم مىنمايند: گواهى مىدهم كه پدرم محمدصلى الله عليه وآله بنده و فرستاده
اوست پيش از آن كه او را بيافريند
برگزيدش و پيش از فرستادن او را به نامى ناميدش كه سزاوار آن بود و اين در آن هنگام
بود كه بندگان در حجاب غيب مستور در پس پرده هولانگيز نيستى پوشيده و در پهنه
بيابان عدم سرگردان بودند.
پروردگار بزرگ بر پايان هر كار توانا و بر دگرگونىها محاط و به انجام هر چيز
بيناست. حضرت محمدصلى الله عليه وآله را برانگيخت تا فرمانش را كامل و حكمش را نافذ
و آنچه را مقدر ساخته بود به انجام رساند. پيامبر مشاهده نمود كه هر گروه آيينى
پذيرا گشتهاند دستهاى بر گرد آتش در طواف، گروهى در برابر بت به نماز، همگان ياد
خداى را كه مىشناسند از خاطر زدودهاند پس خداوند به نور حضرت محمدصلى الله عليه
وآله بساط ظلمت را سترد، دلها را از تيرگى كفر رهانيد و ابرهاى تيره و تار از مقابل
ديدگان به يك سو افكند...
شما )اعراب قبل از اسلام( در حالى كه گروهى اندك بوديد و از نادارى و تهىدستى سپيد
روى و شكم بر پشت چسبيده بوديد، شما در آن روز بر كنار گودالى از آتش بوديد، از كمى
نفرات همچون جرعهاى براى تشنه و لقمهاى براى خورنده و شكار هر درنده و لگدكوب هر
رونده بوديد از آب گنديده و ناگوار مىنوشيديد و از پوست جانور و مردار سدّجوع
مىنموديد، پست و ناچيز بوديد و از هجوم همسايه و همجوار در هراس، پس خداوند -
تبارك و تعالى - حضرت محمدصلى الله عليه وآله را به سوى شما گسيل داشت، او پس از آن
همه رنجها كه ديد و سختىها كه كشيد شما را از ذلّت و خوارى رهايى بخشيد.(37)
روايت ششم: جعفر بن ابى طالبعليه السلام در دربار نجاشى پادشاه حبشه: در پاسخ به
اين سؤال كه: چرا از آئين نياكان خود دست برداشتهايد و به آئين جديد كه نه با دين
ما تطبيق مىكند و نه با كيش پدران شما، گرويدهايد گفت: ما گروهى بوديم نادان و
بتپرست، از مردار اجتناب نمىكرديم همواره به گرد كارهاى زشت بوديم، همسايه پيش ما
احترام نداشت ضعيف و افتاده محكوم زورمندان بود، با خويشاوندان خود به ستيزه و جنگ
بر مىخواستيم، روزگارى به اين منوال بوديم تا اين كه يك نفر از ميان ما كه سابقه
درخشانى در پاكى و درستكارى داشت برخاست و با فرمان خداوند ما را به توحيد و
يكتاپرستى دعوت نمود و ستايش بتان را نكوهيده شمرد و دستور داد در ردّ امانت بكوشيم
و از ناپاكيها اجتناب ورزيم و با خويشاوندان و همسايگان خوشرفتارى نماييم و از
خونريزى و آميزشهاى نامشروع و شهادت دروغ و از بين بردن اموال يتيمان و نسبت دادن
زنان به كارهاى زشت دور باشيم.(38)
چكيده مباحث ترسيم كلى قرآن و روايات از عصر بعثت
1 - قرآن كريم عصر بعثت را عصر گمراهى مبين و آشكار معرفى مىكند و در آيات گوناگون
اين ضلالت را تبيين مىنمايد .
2 - گمراهى آشكار مردم آن عصر، در بينش ،رفتار ، قضاوت در ارتباط با همديگر و...
ظهور داشته است كه همگى اينها را قرآن با وصف جاهليت توصيف نموده است .
3 - در روايات )مانند آيات قرآن( وضعيت زندگى مردم حجاز قبل از بعثت در همه ابعاد
مورد بررسى قرار گرفته است ونكته محورى اين وضعيت بودن مردم در جاهليت مطلق مىباشد .