على اى هماى رحمت تو چه آيتى خدا را |
|
كه به ما سوى فكندى همه سايه هما را |
دل اگر خداشناسى همه در رخ على بين |
|
به على شناختم من بخدا قسم خدا را |
به خدا كه در دو عالم اثر از فنا نماند |
|
چو على گرفته باشد سرچشمه بقا را |
مگر اى سحاب رحمت تو ببارى ارنه دوزخ |
|
به شرار قهر سوزد همه جان ماسوى را |
برو اى گداى مسكين در خانه على زن |
|
كه نگين پادشاهى دهد از كرم گدا را |
بجز از على كه گويد به پسر كه قاتل من |
|
چو اسير تست اكنون به اسير كن مدارا |
بجز از على كه آرد پسرى ابوالعجائب |
|
كه علم كند به عالم شهداى كربلا را |
چو بدوست عهد بندد ز ميان پاكبازان |
|
چو على كه مى تواند بسر برد وفا را |
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت |
|
متحيرم چه نامم شه ملك لافتى را |
به دو چشم خونفشانم هله اى نسيم رحمت |
|
كه ز كوى او غبارى به من آر، توتيا را |
به اميد آنكه شايد برسد به خاكپايت |
|
چه پيامها سپردم همه سوز دل صبا را |
چو تويى قضايگردان ، به دعاى مستمندان |
|
كه زجان ما بگردان ره آفت قضا را |
چه زنم چو ناى هر دم ز نواى شوق او دم |
|
كه لسان غيب خوشتر بنوازد اين نوا را |
همه شب در اين اميدم كه نسيم صبحگاهى |
|
به پيام آشنايى بنوازد آشنا را |
زنواى مرغ يا حق بشنو كه در دل شب |
|
غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهريارا |
يك جرعه كه از حريف مستت برسد |
|
پس چاشنى دم الشتت برسد |
اين جام نهاده اند بر طاق بلند |
|
پا بر سر خويش نه كه دستت برسد |
در آينه حال پشت چشم ار بينى |
|
يك چشم بپوشى و به ديگر بينى |
كورت بيند هر آنكه بيند ز قفا |
|
اينست مثال خير و شر، گر بينى |
در باغ ، چو ميل چيدن گل كردم |
|
بلبل نگران بود، تغافل كردم |
كردند حريفان همه ، دامن پرگل |
|
من ، سينه پر از ناله بلبل كردم |
منظور يقين ، دو حالتست از اشيا |
|
هر لحظه ، وجود دگر و حكم بقا |
تجديد وجود از عدم ، ذاتى ماست |
|
وان حكم بقا، رابطه فعل خدا |
و نيز، جناب ايشان - آقاى گلچين معانى - در پانوشت آن مصحف گرانسنگ ، در ترجمت
احوال پدر - يعنى محمود دهدار - رضوان الله تعالى عليه نگاشته اى دارند كه بعد از
عنوان نظر جناب هانرى كربن در