كتابشناسی توصيفی امام حسين (ع)

سلمان حبيبى

- ۷ -


21 - شروه‏هاي عاشورا

ده‏بزرگي، احد، تهران، پيام‏آزادي، چاپ‏اول، 1379، 112 ص.

همچنانكه از نام اين كتاب پيداست. بيشتر دوبيتي‏هاي آن پيرامون وقايع كربلا و عاشورا است كه با نظم زيباي شاعر متعهد آقاي احد ده‏بزرگي به رشته تحرير درآمده است.

22 - شكوه شعر عاشورا در زبان فارسي‏

مجاهدي، محمدعلي، قم، مركزتحقيقات اسلامي سپاه، چاپ‏اول، 1379، 560 ص.

اثر حاضر جهت پاسداشت، احيا و گسترش فرهنگ فني و پوياي عاشورا است. كه مركز تحقيقات اسلامي نمايندگي ولي‏فقيه در سپاه زمينه تهيه اين اثر تحقيقي عاشورايي را فراهم آورده است.

در «شكوه شعر عاشورا در زبان‏فارسي» ابعاد گوناگون تجلي فرهنگ عاشورا در شعر فارسي و تاريخ پديداري و تطور محتوايي و ساختاري شعر اصيل و الهي عاشورايي به وسيله شاعر و اديب توانا ... محمدعلي مجاهدي(پروانه) با ظرافت، تيزبيني، دقت و موشكافي قابل تحسيني مورد بررسي قرار گرفته است. مطالب كتاب از شش فصل تشكيل شده است كه برخي عناوين آن عبارت‏اند از: شعر از نظر قرآن و سنّت، تعريف شعر و نظم، رفتار پيامبراكرم‏صلي الله عليه وآله وسلم با شعر ارزشي و ضدّ ارزشي، جانبداري معصومين‏عليهم السلام از شعر ارزشي، رجزهاي عاشورايي امام‏حسين‏عليه السلام و اصحاب آن حضرت، تعريف «شعر عاشورا» و «شعر عاشورايي» قلمرو «شعر ئييني» در گستره زبان فارس، چهره‏هاي شاخص «شعر آئيني» تا سده نهم، پيشينه شعر عاشورا در زبان‏فارسي، آغاز عزاداري عمومي براي شهداي كربلا در ايران، نخستين شعر عاشورايي مكتوب در زبان فارسي، محتشم، قافله‏سالار شعر عاشورا، دامنه تأثير شعر محتشم در قلمرو و شعر عاشورا، سير تطور تدريجي شعر عاشورا، عوامل دخيل در تطوّر بيروني و ساختاري شعر عاشورا، عوامل دخيل در تطوّر دروني و محتوايي شعر عاشورا، علل رويكرد شاعران به مفاهيم ارزشي عاشورا، در دو دهه اخير، بايدها و نبايدها در شعر عاشورايي، و بررسي نوحه‏ها و شعارهاي عاشورايي.

23 - سه مقتل در حماسه عاشورا

عقيقي بخشايشي، عبدالرحيم، قم، نويد اسلام، چاپ‏اول، 1379،319 ص.

مجموعه چند رساله در معرفي شخصيت امام‏حسين‏عليه السلام و شهداي كربلا است. هدف نويسندگان، ثبت كامل اسامي و مشخصات شهيدان كربلا بوده است. روش تحقيق، توصيفي موردي و شيوه آن تاريخي و نقلي است. رساله اول «تسمية من قتل مع الحسين‏عليه السلام فضيل‏بن‏عمر رساني» اثري از قرن دوم هجري است. رساله دوم «ابصارالعين في انصارالحسين‏عليه السلام محمد سماوي»، قبيله‏ها و ياران امام‏حسين را مورد بررسي قرار مي‏دهد و تقريبا به صورت موضوعي است. در پايان، نام اصحاب به‏ترتيب حروف الفبا ذكر شده است. رساله سوم با متن عربي و به همراه ترجمه فارسي آن آمده است. اين رساله به عنوان تتمه كتاب نفس المهموم است و حاوي بخشي از احوال و خصوصيات زندگي امام‏حسين و ياران و اصحاب آن حضرت مي‏باشد.

24 - سوگ‏سرخ‏

سنگري، محمدرضا، شيراز، قو، چاپ‏دوم، 1376، 104 ص.

«سوگ‏سرخ» مجموعه‏اي است از قطعات ادبي در خصوص سرور شهيدان حسين‏عليه السلام. مقدمه كتاب كه خود يك قطعه ادبي است به تلميح ظهور پيامبران را از نوح گرفته، تا محمدصلي الله عليه وآله وسلم بازمي‏نويسد و سپس به گودالي مي‏رسد كه حنجري خشك بوسه‏گاه خنجري آبگون مي‏شود. آن‏گاه با همان نثر شاعرانه به معرفي كربلا، اشك، محرم، حسين، تاسوعا، عاشورا، عباس، علي‏اكبر، قاسم، زينب، اربعين و چون آن مي‏پردازد. اين شيوه بيان براي آن غمنامه بزرگ تاريخ بشريت بس زيبا و دلنشين است و فرصتي بدست مي‏دهد تا از منظري ديگر، منظري پر از سرخي «كلمات آتشين» به تماشاي اين صحنه از آثار تاريخ بنشينيم.

25 - سوگنامه اباعبدللَّه‏عليه السلام: يكصد و پنجا آيه، حديث، حكايت تاريخي و مرثيه و مصيبت در مورد امام‏حسين‏عليه السلام‏

ظهيري، علي‏اصغر، قم، نهاوندي، چاپ‏دوم، 1378، 160 ص.

كتاب حاضر در چهار فصل با اين مطالب تدوين شده است: بيست و هشت آيه از قرآن، چهل حديث از ائمه معصومين‏عليهم السلام، چهل حكايت تاريخي، و چهل مرثيه و مصيبت درباره امام‏حسين‏عليه السلام است. در پايان كتاب اشعاري از مداحان اهل‏بيت‏عليهم السلام، همچنين نوشته‏اي با عنوان «اشكواره امام‏زمان(عج) بر امام‏حسين‏عليه السلام» به چاپ رسيده است.

26 - سوگنامه كربلا به ضميمه: اشعار محتشم كاشاني و زيارت عاشورا.

ابن طاووس؛ علي‏بن‏موسي، مترجم: محمدطاهر، موسوي دزفولي، قم، مؤمنين، چاپ اول 1378، 424 ص.

«سوگ‏نامه كربلا» ترجمه فارسي كتاب «لهوف علي قتل الطفوف سيدرضي‏الدين علي‏بن‏موسي‏بن‏جعفر علوي حسني(سيدبن‏طاووس)» است كه درباره واقعه كربلا و شهادت امام‏حسين‏عليه السلام تدوين شده است. كتاب متشكل از سه قسمت است. در بخش نخست كتاب اين عناوين به طبع رسيده است: تولد امام‏حسين‏عليه السلام، سخنراني امام‏عليه السلام در مكه، شهادت قيس‏بن‏مسهر، سخنراني امام‏عليه السلام بعد از گفت‏وگو با حر و سخنراني زهير و جمعي از اصحاب امام. مطالب قسمت دوم به وقايع روزهاي اول تا دهم عاشورا و شهادت امام و ياران اختصاص يافته و قسمت سوم نيز شامل اين موضوعات است: وقايع پس از خاك‏سپاري شهداي كربلا، سخنراني‏هاي زينب‏كبري و امام‏سجادعليه السلام و همچنين اشعاري از محتشم كاشاني.

27 - سوگنامه امام‏حسين‏عليه السلام‏

توكل، محمدحسن، قم، حضرت‏معصومه‏عليها السلام، چاپ‏اول 1379، 56 ص.

«سوگنامه امام‏حسين‏عليه السلام» مشتمل بر مطالبي درباره مظلوميت امام‏حسين‏عليه السلام و برخي وقايع عاشورا است. كه با اين مطالب به اختصار بيان شده است: اعمال روز عاشورا، پاداش گريستن بر امام‏حسين‏عليه السلام، ارزش و والائي مقام ياران امام‏حسين‏عليه السلام، ارزش زيارت امام‏حسين‏عليه السلام در روز عاشورا، و جانبازي حضرت ابوالفضل‏العباس در صحراي كربلا.

28 - سوگنامه كربلا(لهوف‏ابن‏طاووس).

ابن‏طاووس، سيدعلي‏بن‏موسي، ترجمه سيدمحمدطاهر موسوي دزفولي، قم، مؤمنين، چاپ‏اول، 1378، 424 ص.

لهوف يكي از كتب معتبر و موجز در زمينه مقتل در جهان تشيع است و كتاب حاضر ترجمه فارسي آن است كه د حدود يك قرن پيش توسط آقاي محمدطاهر دزفولي انجام يافته است. ويراستار در آغاز كتاب، شرح‏حال سيدبن‏طاووس و اهميت كتاب او و معرفي برخي ترجمه‏هاي آن را آورده است. سپس متن كامل كتاب همراه با ترجمه و اعراب‏گذاري متن عربي آن توسط مترجم ارائه گرديده است. اين كتاب در سه فصل قيام امام‏حسين‏عليه السلام را بررسي مي‏كند كه شامل حوادث عاشورا و وقايع قبل و بعد از آن است. بخشي از فصل نخست شامل شرح تولد امام‏حسين‏عليه السلام و اخبار شهادت آن حضرت توسط جبرئيل به پيامبراسلام‏صلي الله عليه وآله وسلم و نيز ارزش گريه بر امام‏حسين‏عليه السلام است. بقيه مطالب كتاب بدين قرار است: گزارش قيام امام‏حسين‏عليه السلام از مدينه تا كربلا و قيام عاشورا و وقايع پس از آن تا هنگام برگشت اسراي اهل‏بيت‏عليهم السلام به مدينه. اشعار محتشم كاشاني و متن زيارت عاشورا هم به ضميمه اين كتاب چاپ شده است.

29 - سيري در مرثيه عاشورايي.

صاحبكاري، ذبيح‏اللَّه، مشهد، تاسوعا، چاپ‏اول، 1379، 376 ص.

كتاب، مشتمل بر مجموعه سروده‏ها و مرثيه‏هايي است كه درباره واقعه عاشوراي حسيني طي سه بخش به طبع رسيده است. نگارنده پس از مقدمه‏اي درباره نقش مرثيه در تحولات اجتماعي اين مطالب را فراهم مي‏آورد: عاشورا در ادب فارسي، مرثيه‏سرايي و تأثير فردي و اجتماعي آن، اثر اجتماعي و فرهنگي شعر، و مرثيه عاشورايي در دوران ائمه‏طاهرين‏عليه السلام. در بخش نخست كه با عنوان نمونه‏هايي از سروده‏هاي شاعران به چاپ رسيده، نگارنده ضمن معرفي شاعران عرب و ذكر سبك آنان، نمونه‏اي از شعر آنها را آورده است كه از آن جمله‏اند: ابوالاسود دوئلي، يحيي بن حكم، عقبة بن عمرو، بشير بن جذلم، كميت، و جعفربن‏عفان، بخش‏دوم با همان ترتيب به شاعران فارسي زبان كسائي مروزي، امير معزي، حكيم سنايي، مولوي،ابن يمين، خواجوي‏كرماني، صائب تبريزي و ديگران اختصاص يافته است. در بخش پاياني نمونه‏هايي از سروده‏هاي شاعران معاصر گرد آمده است.

30 - شورش در خلق عالم( سيري در تركيب بند محتشم كاشاني و استقبالهاي آن در رثاي سيدالشهداعليه السلام‏

محتشم، علي‏بن‏احمد؛ تصحيح حميد اجتماعي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي، چاپ‏دوم 1378، 207 ص.

شامل گزارش كوتاهي است از زندگي محتشم كاشاني و تركيب‏بند او در سوگ امام‏حسين‏عليه السلام. پس از آن متن بيست و يك تركيب بند ديگر، كه در استقبال از تركيب بند محتشم درباره امام‏حسين‏عليه السلام سروده شده، به ترتيب تاريخي آمده است. از جمله مي‏توان به تركيب بند وحشي‏بافقي، حزين لاهيجي، عاشق اصفهاني، وصال شيرازي، نيرتبريزي، مدرس‏اصفهاني و جلال‏الدين همائي اشاره كرد اين تركيب بندها بدون شرح و توضيح آورده شده‏اند، اما گزارش مختصري از زندگي شاعران آنها ارائه گرديده است.

31 - طنين عشق: جزوه آموزشي حاوي آداب مرثيه‏خواني به ضميمه دوازده مجلس.

وافي، مرتضي، قم، شفق، جلداول، چاپ‏اول، 1380، 96 ص.

در نخستين شماره از مجموع جزوات آموزشي «آداب مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت» نخست به نكاتي در باب روضه‏خواني و مداحي اهل‏بيت‏عليهم السلام اشاره مي‏شود، سپس دوازده مجلس روضه و توسل مربوط به ايام محرم الحرام به طبع مي‏رسد.

32 - طنين عشق: جزوه آموزشي مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت به ضميمه دوازده مجلس.

وافي، مرتضي، قم، شفق، جلددوم، چاپ‏اول، 1380، 120 ص.

در جزوه دوم از مجموعه چهارجلدي آموزش آداب مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت نخست از شيوه‏هاي ذكر مصيبت و مرثيه‏خواني و نحوه تقويت صوت و لحن سخن به ميان آمده، در پي آن ده مجلس در رثاي امام‏حسين‏عليه السلام و اصحاب باوفايش به طبع رسيده است.

33 - طنين عشق: جزوه آموزشي مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت به ضميمه دوازده مجلس.

وافي، مرتضي، قم، شفق، جلدسوم، چاپ‏اول، 1380، 96 ص.

در صفحات نخست اين جزوه به نكاتي در خصوص درست خواندن مراثي و مصايب اشاره شده، سپس دوازده مجلس در رثاي امام‏حسين‏عليه السلام و اصحاب آن حضرت به طبع رسيده است.

34 - طنين عشق: جزوه آموزشي مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت به ضميمه دوازده مجلس.

وافي، مرتضي، قم، شفق، جلدچهارم، چاپ 1380، 96 ص.

جزوه چهارم از مجموعه جزوات آموزشي آداب مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت حاوي نكاتي آموزشي در باب مرثيه‏خواني و ذكر مصيبت است اين مطالب بر اساس سخنان و جلسات اساتيد و پيش كسوتان مرثيه‏خواني تدوين شده است. در بخشي از كتاب ده مجلس در ذكر مصايب‏امام‏حسين‏عليه السلام با اشاره به‏منابع و ماخذ اشعار به طبع رسيده است.

35 - طنين عشق: جزوه آموزشي حاوي آداب روضه‏خواني به ضميمه دوازده مجلس روضه و ذكر مصائب امام‏حسين‏عليه السلام و يارانش‏عليه السلام‏

تهيه و تنظيم، مدرسه علميه‏معصوميه، قم، م رسه علميه‏معصوميه، چاپ‏اول، 1377، 96 ص.

نكاتي در باب روضه‏خواني و مدح مراثي اهل‏بيت‏عليهم السلام، توجه به جنبه‏هاي ظاهري صوت و لحن، روش خواندن شعر و نوحه، مطالبي است كه مخاطبان اين كتاب با آن آشنا مي‏شوند. افزون بر آن، در بخشي از كتاب دوازده مجلس روضه و توسل براي ايام محرم‏الحرام و مجالس سوگواري و عزاداري به طبع رسيده است.

36 - قراءه في مقاتل‏الحسين‏عليه السلام‏

صنقور، محمد، تهران، غفور، چاپ‏اول، 1379، 176 ص.

در اين كتاب برخي مسائل و مباحث واقعه عاشورا و قيام امام‏حسين‏عليه السلام نقد و بررسي مي‏شود. اين مباحث به زبان‏عربي و در سه بخش سامان يافته است. در بخش‏اول نگارنده، ضمن برشمردن دلايل يزيد مبني بر كشتن امام‏حسين‏عليه السلام و مباح دانستن خون آن حضرت، برخي فتاوي شيوخ آن زمان را ذكر مي‏كند. در بخش‏دوم دلايل شخصي و سياسي يزيد براي كشتن امام‏حسين‏عليه السلام بيان مي‏شود. در بخش‏سوم مؤلف ضمن پاسخ‏گويي به دو بخش‏اول و دوّم به رفع برخي شبهات موجود در قيام امام‏حسين‏عليه السلام همت گمارده است.

37 - قيام جاويد(مقتل‏الحسين ابي‏مخنف)

ترجمه و تصحيح: حجت‏اللَّه رودكي، تهران، مؤسّسه فرهنگي انتشاراتي تبيان، چاپ‏اول، 1377.

درباره واقعه كربلا، نگارشهاي بسياري شده و آثار بسياري به زيور طبع آراسته شده است، اما عظمت قيام امام‏حسين‏عليه السلام آن‏چنان اثر عميقي بر اركان جامعه به‏ويژه تشيع گذاشته است كه عارف و عامي، شاعر و نويسنده و دانشمند وامي، هر يك به فراخور حال و معرفت، درباره اين حادثه تاريخي، مطالبي را عرضه داشته و آن را به اشكال گوناگون به تصوير كشيده‏اند. بسياري از مقتل‏نويسان، حماسه كربلا را گزارش كرده‏اند، به‏ويژه آن‏كه جريان كربلا و شهادت مظلومانه امام‏حسين‏عليه السلام براي همه مسلمانان جاذبه داشته است و حتي غير مسلمانان خواستار اطلاع يافتن از جوانب اين حادثه و علل سياسي و اجتماعي اين فاجعه تاريخي بوده‏اند. متأسفانه در اين ميان دوستان جاهل و دشمنان مغرض بيكار ننشسته، هر يك با پيرايه‏هاي خرافي و گزافه‏ها و داستان‏سرايي‏هاي غير واقعي، آن‏چنان صحنه‏هاي اين ماجرا را مشوب و مغشوش جلوه داده‏اند كه در باور شماري از اهل خرد، نسبت به اهداف اين حماسه جاويد، خلل وارد كرده و اعتقاد گروه كثيري از عامه مردم را از مسير اصلي و آنان را در ا ام عاشورا، به كارهاي خلاف شرع، از قبيل تيغ و قمه‏زني واداشته‏اند. دو علت عمده بروز اين مشكل در روايت تاريخي حادثه عاشورا، نخست و از همه بيشتر، آميختگي آن با عقيده و ايمان مذهبي، و دوم؛ كسب مايه‏اي براي برانگيختن توده، عليه حاكمان‏جور و فرمانروايان ستمگر، به شكل مبارزه منفي يا مثبت بوده است. البته گذشت زمان، وجود خفقان و عوامل ديگر نيز مؤثر بوده‏اند كه برخي از آنان در كتابهاي مختلف، از جمله حماسه حسيني استاد شهيد مطهري برشمرده شده‏اند. يكي از گزارشگران جريان كربلا و شهادت امام‏حسين و ياران او در عاشوراي سال 61 هجري، ابومخنف لوطبن‏يحيي ازدي غامدي(متوفي 157 ه)است. وي شيعه و تاريخدان و سيره‏نويس پركار و از مردم كوفه بود. سيره‏نويسان، 32 كتاب به وي نسبت مي‏دهند. از جمله: فتوح‏الشام، فتوح‏العراق، جمل، صفين، نهروان، مقتل‏علي، الشوراء، مقتل‏عثمان، مقتل‏الحسين و اخبارالمختار كه بدان اخذالثار نيز مي‏گويند. بيشتر اين آثار در تاريخ طبري ثبت شده است، گزارش ابومخنف از حماسه كربلا، به علت نزديكي او به زمان واقعه و نيز امامي وثقه بودن او، در مجموع اطمينان ما را بدين مقتل استوار مي‏كند، ولي بادرنگ در برخي از مطالب كتاب، به ترديد دچار مي‏شويم كه با قاطعيت بايد اظهار كنيم نوش

ه‏هاي كنوني وي - كه به ما رسيده - از ساخته‏هاي متأخران است. براي آن‏كه واقعيت تاريخي اين حماسه جاوداني را به نحوي بايسته و سزاوار، از درياي مواج و متلاطم تاريخ بيرون آورده و زنگار مبالغه‏گويي‏ها و خيالبافي‏هاي جاهلانه و متعصبانه از آن زدوده شود، نياز بود كه از مكتوبات آن دسته از وقايع‏نگاران سده‏هاي آغازين هجرت پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم كه به دور از هرگونه حب و بغض، عاشوراي حسيني را شرح كرده‏اند، كمك گرفته شود. از جمله اين منابع، كتاب تاريخ‏الرسل و الملوك ابوجعفر محمدبن‏جرير طبري(متوفي 310 ه) است كه گرچه با ابي‏مخنف، سه يا چهار نسل فاصله دارد، اما روايات تاريخي وي را با واسطه‏هايي نقل كرده است كه مي‏توان تا اندازه‏اي به آنها اطمينان كرد. انجام اين مهم را آقاي حجت‏اللَّه جودكي - پژوهشگر در رشته تاريخ و محقق در كتاب‏شناسي مقتلها - برعهده گرفتند. وي با روشي نقادانه و علمي به استخراج گنجينه پرارزش مقتل ابي‏مخنف از تاريخ‏طبري همت گماشت و 113 روايت را كه از طريق راويان مختلف درباره جريان كربلا به وسيله ابي‏مخنف زارش شده بود، به ترتيب حوادث تاريخي مدون كرد. ايشان با رعايت اصل رجحان حقيقت بر عقيدت به مراجع مختلفي مراجعه كرده و براي تشخيص و تعيين صحت اين گزارش‏ها تحقيق و پژوهش دامنه‏داري كردند. آن‏گاه پس از احراز يقين، به ترجمه مطالب پرداخت. وي در مقدمه، توضيح روشنگري درباره روايات و راويان داده و با جدول باارزشي كه تنظيم كرده، بر روشني كتاب افزوده است. ايشان در چند روايت از باب تنزيه، پاره‏اي از اعمال خلاف را كه قتله ظالم در اين واقعه مرتكب شده بودند، به صورت كلي متذكر شده‏اند، تا هم رعايت حفظ امانت در ترجمه شده و هم موجب نزول شأن و كاستي مقام امام و اهل‏بيت گراميشان نشده باشد. اكنون مي‏تون گفت كه اين كتاب، همان مقتل ابي‏مخنف است، اما شايد همه آن نباشد، و با بررسي و پژوهش در گنجينه‏هاي ميراث گرانبهاي اسلامي، چه‏بسا اين كتاب كامل شود و كتابهاي از دست رفته ديگري به دست آيد. اميد است اين گام باارزش با گامهاي ارجمند ديگري دنبال شود و راه پژوهشهاي تاريخي به روش علمي تا رسيدن به هدف - كه تدوين تاريخي كامل و روشن و بدون ابهام از اسلام است - پيموده شود.

38 - كندوكاوي در تعزيه و تعزيه‏خواني‏

گلي‏زواره، غلامرضا [بي‏جا] مهراس، چاپ اوّل، 1379، 148 ص.

پژوهشي در تاريخ پيدايش تعزيه‏خواني در ايران و اهميت و فضايل آن است. مؤلف، به منظور زنده نگاه داشتن اين هنر و تلاش در جهت اصلاح آن از نقصان‏ها و تحريفات، اين كتاب را نوشته است. وي، ابتدا به بيان فلسفه، انگيزه و فوايد سوگواري بر خاندان عصمت و طهارت مي‏پردازد. سپس شرح مختصري از اهميت و انگيزه تعزيه‏خواني به دست مي‏دهد. در بخشي از كتاب چگونگي پيدايش تعزيه و شبيه‏خواني كربلا، همراه با معرفي بعضي از تعزيه‏خوانان آمده است. در انتهاي كتاب تصاويري از اجراي برخي از تعزيه‏ها به چاپ رسيده است.

39 - گلچين‏احمدي: مدايح و مراثي ائمه اطهارعليهما السلام به‏ضميمه سوگنامه محرم.

احمدي‏گورجي، ذبيح‏اللَّه، قم، مشهور، چاپ‏اول، 1379، 286 ص.

اين اثر از نوع شعر مذهبي معاصر به زبان فارسي در زمينه مناجات، مدايح و مراثي چهارده‏معصوم‏عليه السلام بخش كتاب بدين قرار است: مناجات، مدايح و مراثي چهارده‏معصوم‏عليه السلام سوگنامه محرم، مصائب امام‏حسين‏عليه السلام و برخي از ياران آن حضرت.

40 - گنجينه‏اسرار به انضمام قصائد و معراج‏ امه.

عمان ساماني،نوراللَّه‏بن عبداللَّه، با تصحيح محمد بهشتي، به كوشش حسين بدرالدين، تهران، سنائي، چاپ‏اول، 1379، 464 ص.

منظومه ادبي و عرفاني گنجينه اسرار كه در رثاي امام‏حسين‏عليه السلام سروده شده است، تفسيري عرفاني از حادثه كربلا و قيام آن حضرت به‏دست مي‏دهد. شاعر در اين منظومه، امام‏حسين و شهيدان عاشورا را عاشقان پاكباخته‏اي توصيف مي‏كند كه به پيمان ازلي خود با خدا وفا كردند و خشنود از فداكاري خود، به حق پيوستند. در اين مجموعه علاوه بر منظومه گنجينه اسرار، قصايد شاعر و مثنوي معراج‏نامه نيز به دنبال آمده است. مصحح در تصحيح اين مثنوي از نسخه‏هاي متعددي بهره جسته است. وي با تطبيق و مقايسه آنها و اضافه كردن پاورقي‏هايي سودمند در شرح و توضيح لغات و استعارات و ابيات مشكل، سعي فراواني در ارائه يك نسخه كامل و بي‏نقص داشته است. او در مقدمه‏اي مبسوط به معرفي دودمان شاعر و زادگاه و نيز شرح وقايع دوران حياتش پرداخته است. همچنين اهميت سوگواري و برپايي مجالس عزاداري و پيشنيه تاريخي آن و نيز مرثيه‏سرايي بر اهل‏بيت‏عليهم السلام را مورد اشاره قرار داده است.

41 - مجالس تعزيه(دوره دوجلدي)

صالحي‏راد، حسن، تهران، سروش، چاپ‏اول، 1380، 518 + 465 ص.

بستر رشد و تكامل تعزيه بطن جامعه است و صدايي كه از آن شنيده مي‏شود، صداي يك نفر يا دونفر نيست، بلكه نجوايي است عميق كه از درون جامعه در طي قرون و اعصار برخاسته و اوج گرفته تا مگر فريادي را بازگو كند. تعزيه در حالي كه جنبه فني نمايشي حيرت‏انگيزي دارد، جنبه خاص خود را كه تعزيت بر مرگ بزرگان ديني است، كاملاً حفظ مي‏كند. كتاب دو جلد است. جلد اول آن از تعزيه ذبح اسماعيل شروع و با ذكر تعزيه شهادت غلام‏ترك در صحراي كربلا پايان مي‏پذيرد و جلددوم از تعزيه طفلان حضرت زينب‏عليها السلام شروع و به تعزيه زوار غريب ختم مي‏شود.

42 - معجم شعراءالحسين‏عليه السلام‏

هلالي، جعفر، تهران، ام‏القري، چاپ‏اول، 1379، 620 ص.

كتاب حاضر شامل معرفي شاعراني است كه به نوعي زندگي و قيام امام‏عليه السلام را به زبان‏عربي به وصف كشيده‏اند، همچنان‏كه نمونه‏اي از اشعار آنان نيز درج گرديده است. عناوين برخي فصل‏هاي كتاب عبارت‏اند از: عوامل نظم شعر حسيني، مدايح و اشعاري كه درباره امام حسين‏عليه السلام سروده شده است، منزلت امام‏حسين عليه السلام از منظر قرآن‏كريم و احاديث، شعر در عصر جاهلي، نظر اسلام و اهل‏بيت درباره شعر و شاعري، سيرت و شخصيت امام‏حسين‏عليه السلام، و شعراي شيعي، در عصر حديث.

43 - مقتل‏الحسين‏عليه السلام‏

بن‏اعثم كوفي، احمدبن‏محمد، عربي، قم، انوارالهدي، چاپ‏اول، [1379]، 352 ص. مؤلف به تشريح واقعه عاشورا، شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و حوادث بعد از شهادت آن حضرت پرداخته است. وي وقايع كربلا را از زمان فوت معاويه و خلافت يزيد تا شهادت مختار و قتل مصعب‏بن‏زبير به دست اهالي شام بيان مي‏دارد. روش كتاب، روايي - تاريخي است و بيشتر با استفاده از تاريخ طبري نگارش يافته است. مرگ يزيد، طلب بيعت از امام‏حسين، نامه‏نگاري اهالي كوفه براي دعوت از امام‏حسين، شهادت امام‏حسين و يارانش در كربلا، تحركات مختار و قيام توابين و مختار از فصلهاي اصلي كتاب است.

44 - مقتل‏الحسين‏عليه السلام‏

آل‏كاشف‏الغطاء، محمد حسين؛ گردآورنده، هادي‏هلالي، قم، شريف الرضي، چاپ‏اول، 1377، ص 76 ص.

«مقتل‏الحسين‏عليه السلام» شرحي است از زندگاني و شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و ياران باوفاي وي در كربلا كه توسط «محمد حسين آل‏كاشف‏الغطاء» به زبان‏عربي نگاشته شده است. برخي قسمت‏هاي كتاب عبارت‏اند از: مقتل سيدالشهدا، ليلة العاشر من المحرم، يوم‏العاشر من المحرم، عدد اصحاب‏الامام، كندن خندق به دور خيمه‏ها، كرامت امام‏حسين‏عليه السلام و خطبه سوم امام‏حسين‏عليه السلام.

45 - مقتل‏الحسين‏عليه السلام‏

موسوي مقرم، عبدالرزاق، قم، شريف‏الرضي، چاپ‏اول، 1377، 412 ص.

اثر حاضر كه به زبان‏عربي نگارش يافته، شرح و تفسيري از واقعه كربلا و شهادت امام‏حسين‏عليه السلام كه مطالب آن طي چهار فصل تدوين شده است. مباحث فصل نخست بدين قرار است: آرايي در لعن يزيد، گريه بر امام‏حسين‏عليه السلام، بررسي آيه تهلكه، آگاهي امام‏حسين‏عليه السلام از شهادتش و مباحثي ديگر. در فصل دوم واقعه كربلا از آغاز حكومت يزيد تا روز عاشورا بررسي مي‏شود. فصل‏سوم كه امام‏حسين‏عليه السلام در روز عاشورا عنوان گرفته با دعا و خطبه امام آغاز شده و در پي آن شرح شهادت آن حضرت و يارانش آمده است. فصل پاياني مشتمل است بر: حوادث بعد از شهادت امام‏حسين‏عليه السلام مانند سفر به شام، خطبه حضرت‏زينب‏عليها السلام و مباحثي ديگر.

46 - مق ل‏الحسين الخوارزمي‏

خوارزمي، موفق‏بن‏احمد موفق مكي؛ تدوين: محمد، سماوي، قم، انوارالهدي، چاپ‏اول 1377، 670 ص.

مجموعه دوجلدي «مقتل‏الحسين» كه اينك در يك مجلد به چاپ رسيده است. در جلد اول ذيل دوازده فصل فضايل و كرامات پيامبران، فاطمه‏بنت‏اسد، علي‏عليه السلام، پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم، امام‏حسين و حسن‏عليه السلام و ماجراي خروج امام‏حسين از مكه و هجرت او به سوي كوفه و واقعه عاشورا تشريح شده است. جلددوم ذيل چهار فصل اصلي به عقوبت قاتلان، فضايل زيارت قبر امام‏حسين‏عليه السلام و نحوه انتقام مختار از قاتلان آن حضرت اختصاص دارد. اين اثر به زبان‏عربي تحرير شده است.

47 - مقتل‏الحسين‏عليه السلام و مصرع أهل‏بيته و أصحابه في كربلاء.

ابومخنف، لوطبن‏يحيي، عربي، قم، شريف‏رضي، چاپ‏سوم 1378، 231 ص.

اين اثر تأليف ابي‏مخنف لوطبن‏يحيي ازدي(م 157) از مورخان و مقتل نگاران مشهور شيعي است كه در موضوع مقتل و تاريخ شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و شيوه روايي و گزارشي نگارش يافته است. در مقدمه كتاب، برفراز حوادث دوران امامت امام‏حسن‏عليه السلام و امام‏حسين‏عليه السلام و حكومت معاويه آمده است و آنگاه به تفصيل وقايع قيام حسيني‏عليه السلام پرداخته است كه اهم عناوين آن عبارت‏اند از: ماجراي درخواست بيعت يزيد از متنفذين عرب و امام‏حسين‏عليه السلام و عدم بيعت آن حضرت، خروج امام‏حسين‏عليه السلام از مدينه به سوي مكه، نامه‏هاي كوفيان به امام‏حسين‏عليه السلام و گسيل مسلم‏بن‏عقيل‏عليه السلام به كوفه، وارد شدن ابن‏زياد به كوفه، شهادت مسلم و هاني‏عليه السلام، حركت امام‏حسين‏عليه السلام به سوي عراق و نزول در كربلا، وقايع روز عاشورا و شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و اصحاب و خاندانش، اسارت اهل‏بيت‏عليهم السلام و حركت دادن آنها به سوي كوفه و شام، اقدامات و خطبه امام‏سجادعليه السلام و زينب‏كبري‏عليها السلام در كوفه و شام، بازگشت كاروان اسرا به مدينه، مرگ يزيد.

48 - مقتل‏الحسين‏عليه السلام،يا سوگنامه سيدالشهداعليه السلام‏

نجفي‏يزدي، جليل، قم، نصايح، چاپ‏اول، 1380، 272 ص.

«مقتل‏الحسين‏عليه السلام» شامل مجموعه مباحثي است كه در بيان شرح وقايع كربلا از ابتداي شروع نهضت امام‏حسين‏عليه السلام تا كوفه و شام يافته است. نگارنده ضمن روايتي از نحوه شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و يارانش، يامدهاي نهضت كربلا، همچنين اشعاري در مدح و ثنا و سوگواري شهداي عاشورا درج كرده است.

49 - مقتل سالار شهيدان و گزارش كربلا

كربلائي، نادعلي، تهران، خزر، چاپ‏اول، 1377، 468 ص.

نويسنده در هشت قسمت كتاب حاضر، اين موضوعات را درباره «سالار شهيدان» بازگو مي‏كند: ولادت و فضيلت امام‏حسين‏عليه السلام شهادت حضرت مسلم و طفلان، ورود به كربلا و عاشورا و شهادت انصار، شهادت بني‏هاشم حضرت علي‏اكبر تا شهادت امام‏حسين‏عليه السلام، غارت كردن خيمه‏ها تا اسارت در كوفه و خطبه زينب، شهرشام مجلس يزيد و حضرت‏رقيه و بازگشت به كربلا، اربعين و دفن راس شهيدان، در قسمت پاياني نيز روايات و خاطرات، كرامات و معجزات امام‏حسين‏عليه السلام و سرزمين كربلا ذكر شده است.

50 - مقتل السبطالشهيدعليه السلام‏

شريفي، حسين، قم، سيدالشهداعليه السلام، چاپ‏اول،1379، 156 ص.

در كتاب حاضر وقايع روز عاشورا و چگونگي شهادت امام‏حسين‏عليه السلام و يارانش توصيف شده است. مطالب كتاب به زبان عربي تدوين يافته و با اشعاري نيز همراه گشته است.

51 - مقتل مطهر: روضه‏هاي شهيد مطهري رحمه‏اللَّه.

تدوين: صالحان، جعفر، تهران، سلطان، چاپ‏اول 1379، 347 ص.

مجموع حاضر كه با استفاده از آثار شهيد مطهري تدوين يافته حاوي خطابه‏ها و سخنراني‏هاي ايشان درباره مصايب و شدايدي است كه امامان‏عليه السلام در مقابله با ظلم و جور و تبليغ دين اسلام متحمل شده‏اند. قسمت عمده‏اي از مطالب كتاب به شرح وقايع كربلا اختصاص دارد.

52 - المنتخب في جمع المراثي و الخطب: الفخري.

طريحي نجفي، فخرالدين، عربي، جلد 1 و 2، شريف رضي، چاپ‏دوم 1378، 496 ص.

كتاب المنتخب كه به كتاب الفخري نيز شناخته شده است، برگزيده‏اي از مراثي و خطبه‏هاي عربي است كه در مجالس عزاداري امام‏حسين‏عليه السلام خوانده مي‏شود. كتاب از متون به جاي مانده از سده يازدهم هجري است كه اخبار غير مستند و ضعيف و مجعول در آن فراوان ديده مي‏شود. بسياري از تحريفات پيرامون قيام عاشورا براي نخستين بار در اين كتاب آمده است و متأخران بيشتر از آن أخذ و اقتباس كرده‏اند.

53 - نخستين گزارش مستند از عاشورا

يوسفي غروي، محمدهادي، ترجمه محمدجواد سليماني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام‏خميني‏رحمه الله، 1377، 216 ص.

يكي از ارزشمندترين آ ار أبي‏مخنف كتاب [مقتل‏الحسين‏] مي‏باشد كه به فرموده علامه تستري صحيح‏ترين مقتل ابي‏عبداللَّه‏عليه السلام به حساب مي‏آيد (علامه تستري، قاموس‏الرجال، 8 / 620.) وي اين كتاب را تقريباً هفتادسال پس از واقعه عاشورا يعني در دهه يكصد و سي هجري نوشته است(4). و از آن رو كه خود جزو اهالي كوفه مركز اخبار فاجعه عاشورا بوده است، غالباً حوادث را با يك و يا حداكثر دو واسطه نقل نموده است، اما متأسفانه اين كتاب درگذر زمان مفقود گرديده و اكنون هيچ نسخه‏اي از آن در دست نيست و اهميت و اعتبار آن موجب گرديد كه مورخين متأخرين كه به مقتل أبي‏مخنف دست‏رسي داشته‏اند بسياري از روايات اين مقتل را در آثار خويش نقل كنند.

طبري بيش از سايرين و سپس شيخ مفيد بيش از ابوالفرج و ابوالفجرج بيشتر از ابن‏جوزي اخبار أبي‏مخنف را نقل نموده‏اند، بعلاوه تنها طبري و ابوالفرج به ذكر دقيق اسناد و واسطه‏هاي أبي‏مخنف در نقل حوادث اهتمام ورزيده و شيخ‏مفيد و ابن‏جوزي غالباً اخبار را بدون ذكر اسناد و تنها با درج يك نفر از اعضاء سلسله سند نقل نموده‏اند. پس از مفقود شدن نسخه اصلي مقتل أبي‏مخنف هراز چندگاهي بعضي از فضلا و نويسندگان تلاشهايي را در جهت جمع‏آوري روايات مقتل ابي‏مخنف انجام داده و پاره‏اي از اخبار مقتل أبي مخنف از آثار مورخين پس از او، گزينش كرده و به صورت نيز مستند و ناقص و گاه تحريف شده و يا آميخته با گزارشهاي روايات ديگر منتشر مي‏كردند، ولي كاستيهايي چون عدم ذكر اسناد، آميختن گزارشهاي أبي‏مخنف با اخبار ساير روايات و يا حتي تحريف و تغيير از اعتبار علمي آنها كاست، تا اينكه استاد محترم و محقق ارجمند جناب آقاي حجةالاسلام و المسلمين محمدهادي يوسفي غروي پس از كوشش فراوان و با روش علمي، ابتدا روايات مقتل أبي مخنف را از تاريخ طبري استخراج نموده و سپس منقولات طبري را با آنچه را كه شيخ‏مفيد و ابوالفرج و سبط ابن‏جوزي از مقتل أبي‏مخنف نقل كرده بودند تطبيق نموده و پس از يك مقايسه تطبيقي بين اين چهار منبع آنرا با مقدمه‏اي محققانه پيرامون معرفي أبي‏مخنف و واسطه‏هايش در نقل حوادث و با پاورقي‏هاي ارزشمند و راهگشا تحت عنوان «وقعة الطف لأبي‏مخنف» به چاپ رسانده (ر.ك: به مقدمه محقق بر همين كتاب [وقعة الطف‏]، 16.) و بدين وسيله منبع معتبر و گراف سنگي از منابع زندگي امام‏حسين‏عليه السلام را احياء نموده‏اند، ترجمه حاضر برگردان فارسي متن آن كتاب مي‏باشد. كه با رعايت امانت و استفاده از نزديكترين واژه‏هاي معادل زير نظر محقق ممتاز كتاب به پايان رسيده و تا آنجا كه رعايت امانت در ترجمه اجازه مي‏داد مطالب آن به فارسي روان برگردانيده شده است.

54 - نغمه حسيني‏

الهي قمشه‏اي، مهدي، تهران، روزنه، چاپ اوّل، 1379، 177 ص.

قيام امام حسين را به‏صورت منظوم از آغاز نهضت تا شهادت امام حسين و قافله اسيران كربلا شرح داده است. در آغاز، قطعه شعري در تاريخ ولادت امام حسين‏عليه السلام آمده است. برخي عناوين عبارتند از: سير نهضت و قيام، فرستادن حضرت مسلم به كوفه، حركت امام حسين در روز هشتم ذي‏الحجة، وقايع روز عاشورا، مناجات امام حسين‏عليه السلام در قتلگاه، ورود كاروان اسيران به شام، در پايان، بخش چهارم ديوان الهي قمشه‏اي با عنوان نغمه عاشق ضميمه شده است.

55 - وقايع الايام در احوال محرم الحرام مشتمل بر اخبار صحيحه و ذكر مصائب امام الهادي حضرت سيدالشهداعليه السلام‏

تبريزي خياباني، علي، تهران، اسلاميه، چاپ اوّل، 1381، 500 ص.

كتاب در فضيلت عزاداري و بكا بر حسين‏عليه السلام تدوين شده است.

برخورد حر با امام حسين‏عليه السلام و اشاراتي به فضايل مكه، مدينه، كوفه، نجف، و بيت المقدس مباحث آغازين كتاب را تشكيل مي‏دهد كه در پي آن، از مواجهه انبيا با زمين كربلا سخن مي‏رود. بخش عمده‏اي از مطالب كتاب نيز به شرح مظالم ابن سعد، واقعه تاسوعا و عاشورا اختصاص مي‏يابد كه طي آن، مولف به شهادت وهب، مسلم، زهير، جيب بن مظاهر. علي‏اكبر، قاسم و ابوالفضل‏عليه السلام نيز اشاره مي‏كند. اين مطالب با توصيف شهادت امام حسين‏عليه السلام و ذكر كراماتي از ابوالفضل‏عليه السلام خاتمه مي‏يابد.

56 - يا قتيل العبراة

رجبي، حسين، تهران، مرسا، چاپ اوّل، 1379، 60 ص.

«يا قتيل العبراه» كتابي است به عربي در باب سوگواري و مديحه‏سرايي براي اهل‏بيت‏عليهم السلام، علاوه بر آن بخش كوچكي از اين نوشتار به ويژگي‏هاي مداح اهل‏بيت‏عليهم السلام اختصاص يافته است.

بخش چهارم‏: موضوعات گوناگون

سخنان و خطبه‏هاي امام‏حسين‏عليه السلام (فرهنگ‏ها و دائرةالمعارف‏ها...)

قرآن و امام حسين‏عليه السلام‏

امام‏حسين‏عليه السلام و حضرت مهدي(عج)

دعاهاي امام حسين‏عليه السلام‏

عزاداري امام‏حسين‏عليه السلام‏

زيارت امام‏حسين‏عليه السلام‏

زيارت عاشورا

تربت امام حسين‏عليه السلام‏

اربعين امام حسين‏عليه السلام‏

چند موضوع ديگر

سخنان و خطبه‏هاي امام‏حسين‏عليه السلام (فرهنگ‏ها، دائرةالمعارف‏ها و ...).

1 - بازتاب وحي: سخنان امام حسين عليه السلام‏

با مقدمه: مهدي حائري طهراني، تهران، امام‏مهدي(عج)، چاپ اول، 1379، ص 180.

كتاب حاضر، گزيده‏اي از خطبه‏هاي امام‏حسين‏عليه السلام، و اهل‏بيت آن حضرت است. كه طي آن اهداف نهضت حسيني تبيين مي‏شود. كتاب با اين عناوين تدوين شده است: سخنان امام‏حسين‏عليه السلام در مني، خطبه امام‏حسين‏عليه السلام در امربه‏معروف و نهي‏از منكر، بيان امام‏حسين‏عليه السلام با مروان، سخنان امام‏حسين‏عليه السلام بر قبر پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم، سخنان امام‏عليه السلام در برخورد با حر، و سخنان امام‏حسين‏عليه السلام در صبح عاشورا.

2 - بلاغةالحسين‏عليه السلام‏

آل‏اعتماد، سيدمصطفي، ترجمه از علي كاظمي، قم، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان، محرم 1406 ق 345 ص.

اين كتاب به سبك و ترتيب نهج‏البلاغه تنظيم شده است و در سه بخش شامل خطبه‏ها و نامه‏ها و كلمات قصار امام‏حسين‏عليه السلام است.

3 - چهل حديث از امام‏حسين‏عليه السلام: گوهرهاي حسيني.

شريفي، محمود، قم، معروف، چاپ اول، 1376، 80 ص.

كتاب مشتمل بر چهل حديث از امام‏حسين‏عليه السلام است، كه با استفاده از منابع مختلف و معتبر اسلامي تدوين و ترجمه و به شكل جيبي نشر يافته است. موضوعات اين احاديث عمدتاً حول شش موضوع: اهل‏بيت، شعارها، اخلاق، عبادت و مبارزه با گناه است.

4 - چلچراغ حسيني: چهل حديث برگزيده از سخنان گهربار حضرت حسين‏بن‏علي‏عليه السلام‏

رهبر، محمدتقي، تهران، بنيادبعثت، موسسه الحسين‏عليه السلام،چاپ اول 1376، 40 ص.

مجموعه حاضر، مشتمل است بر چهل حديث برگزيده از سخنان گهربار حضرت حسين‏بن‏علي‏عليه السلام از منابع مختلف اسلامي، كه به مناسبت سوم‏شعبان، سالروز ولادت آن حضرت، گلچين شده است. صفات مؤمن، پاداش كارنيك، پرهيز از ظلم، حفظ آبرو، كرامت نفس، حقيقت مرگ، سعادت شهادت و ... از جمله موضوعاتي است كه پيرامون آن حديث نقل گرديده است. منبع و ماخذ هر حديث با متن عربي و ترجمه فارسي آن در كتاب قابل بازيابي است.

5 - خطبه حسين‏بن‏علي‏عليه السلام در مني‏

نجمي، محمدصادق، مشهد، بنيادپژوهشهاي‏اسلامي آستان قدس‏رضوي، چاپ‏اول، 1371، 128 ص.

ترجمه و شرح و تحقيق خطبه پرشور و عظيم اباعبداللَّه‏الحسين‏عليه السلام در اجتماع حاجيان در مكّه است. اين خطبه از غَرر خطب امام است و نويسنده با دقت تمام آن را ترجمه كرده و افزون بر برگردان فارسي آن در ضمن چند فصل، از محتوي خطبه، سند آن، انگيزه و چگونگي ايراد خطبه، و حاضران در خطبه سخن گفته و بر روي هم اثر خواندني و سودمندي ارائه كرده است.

6 - سخنان حسين‏بن‏علي‏عليه السلام از مدينه تا كربلا

نجمي، محمدصادق، قم، دفتر انتشارات اسلامي(جامعه مدرسين)، 1373، 360 ص‏

اين اثر در بردارنده سخنان امام‏حسين‏عليه السلام از مدينه تا كربلا است. از عنوان كتاب پيدا است كه مولف درصدد نبوده تا همه سخنان امام‏عليه السلام را گردآوري كند بلكه آن بخش از سخناني را نقل كرده كه در برهه خاص از زندگاني ايشان نقل شده است. اين بخش همان آغاز قيام از مدينه است كه در كربلا خاتمه پيدا مي‏كند. بنا به گفته مولف در مقدمه، اين بخش از سخنان امام تنها شامل آن آن روايات و احاديث و خطبه‏ها و نامه‏ها و اشعاري است كه در منابع معتبر و موثق آمده ولي بصورت منسجم گردآوري نشده بود.

نويسنده كتاب را در سه بخش «از مدينه تا مكه»، «از مكه تا كربلا» و «كربلا» تدوين نموده و به مناسبت هر خطبه يا سخني به شرح و توضيح آن پرداخته و نيز لغات مشكله را به فارسي برگردانده و ريشه‏يابي كرده است. در واقع مي‏توان گفت كه اين كتاب يك دور تاريخ عاشورا از زبان امام حسين‏عليه السلام است و با توجه به اينكه محل ايراد خطبه‏ها نامه‏ها و موقعيت آنها را آورده منبع مناسبي براي مبلغين به حساب مي‏آيد. از جمله خطبه‏هاي اين كتاب مي‏توان به خطبه امام حسين‏عليه السلام در شب عاشورا اشاره كرد.