کاروان شعر عاشورا

محمد علي مجاهدي

- ۳ -


معرفى منظومه‏هاى عاشورايى دور از دسترس وآفرينندگان آنها

همان‏طور كه در پيشگفتار آمد، در اين فصل هفتاد و چهار منظومه‏عاشورايى معرفى مى‏گردد كه اغلب آنها هنوز به صورت دست‏نويس ونسخه خطى مى‏باشد. لذا اين فصل بيشتر جنبه كتاب‏شناسى پيدا كرده ومى‏تواند راهگشاى پژوهشگران علاقه‏مند به احياى آثار مرتبط با عاشوراباشد. همه اين آثار، از مجلد سوم كتابِ »فهرستواره كتابهاى فارسى« به‏كوشش احمد منزوى نقل شده است كه علاقه‏مندان مى‏توانند جهت كسب‏اطلاعات بيشتر درباره هر يك از نسخه‏ها و مكان نگهدارى آنها، به اين كتاب‏
1. ابوالمفاخر رازى )سده پنجم و ششم»؛ ابوالمفاخر رازى از ادبا ودانشمندان پرآوزه سده پنجم و ششم هجرى است كه در روزگار سلطان‏غياث الدين محمد سلجوقى مى‏زيسته و با حكيم خاقانى شروانى »595- 520) معاصر بوده:
)مقتل الشهداء» فارسى لِاَبى المفاخر رازى المذكور فى )ج 9 - ص 50)ينقل عنه فى »روضة الشهداء« كثيراً لاسيما من منظوماته. منها نظم رجز قاسم‏بن الحسن)ع» و منها نظم قول اهل الكوفه فى كتبهم الى الحسين)ع»
هيچ راهى نيست ما را جز وصال روى تو
هيچ دامى نيست ما را جز خم گيسوى تو
ر. ك: الذرّيعه، ج 22، ص 32 و 33، ش 5906.
2. طغان شاه قمى شاهرودى؛ )نيمه سده نهم» طغان شاه قمى شاهرودى‏فرزند نظام، سراينده حماسه دينى انتقاميه كه آن را در محرم 884 ه .ق به پايان‏برده است. اين اثر به مثنوى انتقاميه نيز موسوم مى‏باشد:
»انتقاميه. شاهرودى، طغان شاه قمى فرزند نظام، به نام ابوالغازى سلطان‏حسين ميرزا بايقرا »912 - 878 ق»، از حماسه‏هاى دينى است، در داستان‏ضرير خزاعى و كين‏جويى از ستمگران رويداد كربلا، سروده 884 ق. آغاز:
به نام خداوند فرد كريم‏
خدايى كه بخشنده است و رحيم‏
ر. ك: فهرستواره كتابهاى فارسى، احمد منزوى )انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، تهران، 1376)ج 3، ص 1552.
3. عاصى )مقتل الشهداء» فارسى، للشاعر المتخلص بالعاصى، لم يعلم‏الهشداء« للكاشفى المتوفى سنه 910.
ر. ك: الذريعه، ج 22، ص 33.
4. ابن همام شيرازى؛ )سده دهم» ابن همام شيرازى، سراينده مثنوى‏حماسى، دينى شهادت نامه در 1200 بيت پيرامون رويداد كربلا: شهادت‏نامه. ابن‏همام شيرازى سروده 902 ق / 1496 م. يكى از مثنوى‏هاى حماسى‏دينى است، در رويداد كربلا در 1200 بيت. به مثنوى شهادت‏نامه نيز موسوم‏است.
ر. ك: فهرستواره كتابهاى فارسى ج 3، ص 1711.
5. نداى يزدى نيشابورى؛ )سده دهم هجرى» حسين نداى يزدى نيشابورى‏به سال 928 ه . ق كه روضة الشهداى ملاحسين واعظ كاشفى را به رشته نظم‏كشيده و آن را سيف النبوة يا مشهدالشهداء ناميده است:
سيف النبوة: مشهد الشهداء نداى يزدى نيشابورى، حسين به سال 928 ق/1521 - 2 م. نظم »روضة الشهداى« كاشفى )هف».
ر. ك: همان، ج 3، ص 1697.
6. لامعى برسوى »939 ه . ق»؛ محمود لامعى برسوى، مقتل منظومى دررثاى حضرت سيدالشهداء دارد كه به مقتل حضرت امام حسين نيز موسوم‏است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 790.
7. حيرتى »961 ق»؛ ملاتونى حيرتى منظومه‏اى دارد به نام شاهنامه حيرتى:
شيعه.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1698.
8. عطاءاللَّه هروى؛ )سده نهم و دهم» عطاءاللَّه هروى سراينده منظومه‏مختارنامه است. انجام آن را به سال 891 يا 981 ه . ق ذكر كرده‏اند. متن منثور اين‏منظومه موسوم به روضة المجاهدين در سال 1322 ه . ق در 530 صفحه به چاپ‏رسيده و پس از آن نيز چندين بار تجديد چاپ شده است:
مختارنامه، هروى، عطاءاللَّه فرزند حسام... مثنوى است در داستان مختارثقفى و انتقام از خاندان اموى. منثور آن به نام »روضة المجاهدين« به سال‏1322 در 530 ص و چند بار پس از آن به چاپ رسيده است )الذّريعه» انجام‏آن در شهر هرات به سال 981 )مشار» و يا 891 )دانش پژوه» ياد شده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1762 و 1763.
9. نگاهى آرانى كاشانى )سده دهم هجرى»؛ نگاهى آرانى كاشانى، سراينده‏منظومه‏حماسى - دينى مختارنامه است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1762.
10. سرمست ديوانه )سده يازدهم هجرى»
سرمست ديوانه، سراينده مصيبت‏نامه به سال 1042 ه . ق:
ر. ك: همان، ج 3، ص 1772.
11. ابوتراب اصفهانى )متوفاى 1143 ه . ق»؛ ابوتراب اصفهانى فرزند ميرزامحمد طاهر اصفهانى و احتمالاً وقايع نگار عالمگير شاه »1118 - 1069)گويا وقايع نويسى عالمگير شاه»1118 - 1069) و فرزند ميرزا محمدطاهر اصفهانى درگذشته 1143 باشد.حماسه دينى در داستان مختار ثقفى است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1760.
12. نديم مشهدى )سده دوازدهم هجرى»؛ زكى )نديم» مشهدى، منظومه‏اى‏دارد به نام تسبيح كربلا كه آن را به سال 1158 ه . ق در قالب مثنوى پيرامون‏رويداد كربلا سروده و حاوى حدود 4570 بيت است:
تسبيح كربلا. مثنوى، نديم مشهدى، زكى )سروده 1158 ق». رويداد كربلا وريشه‏هاى تاريخى آن از پس مرگ پيامبر در قالب مثنوى، پيرامون 4570 بيت، كه‏پس از برگشت از سفر نخستين خود در سپاهان بدان آغاز و در نجف به سال‏1158 )= فيض سحر» به انجام رسانده است. آغاز:
چون قلم مى‏كشم الف از آه‏
مددم كرد مدّ بسم اللَّه‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1599.
13. شعاع )سده دوازدهم هجرى» منظومه جنگ‏نامه خامس آل عبا را كه به‏سال 1170 ه . ق سروده شده به شعاع نسبت داده‏اند: جنگ‏نامه خامس آل عبا.گويا از شعاع سروده 1170 ق. به گواهى دو بيتى كه در پايان آن آمده:
خدايا! اگر هست تاب قبول‏
عطا كن جنانش شعاع وصول‏
شعاعش به عرش الهى رسد
زمه پرتوش تا به ماهى رسد
رويداد كربلا در قالب مثنوى در بحر متقارب، در 2000 بيت آغاز:
به نام خداوند بسيار بخش‏
همه كار دنيا و دين، كردگار
از ين هر سه نعمت نمود آشكار
ر. ك: همان، ج 3، ص 1611.
14. فقير دهلوى )سده دوازدهم هجرى»؛ شمس‏الدين )فقير» دهلوى، مثنوى‏سانحه كربلارا در وقايع كربلا سروده است. در ابتدا )مفتون» تخلص مى‏كرده و پس از آن كه ازمذهب اجدادى خود به مذهب تشيع روى مى‏آورد تخلص خود را به )فقير»تغيير مى‏دهد: سانحه كربلا، مثنوى... از فقير دهلوى، شمس الدين )د 1183 ق/ 1769 م» پدرانش سنى بوده و خود شيعى شده است. نخست )مفتون»تخلص داشته است:
مدتى داشت مرا قحبه دنيا »مفتون«
آخر الامر »فقير« شه مردان گشتم‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1676.
مثنوى شمس الضحى نيز ازوست.
15. شمس الضحى. فقير دهلوى، مير شمس‏الدين »1183 - 1115 ق / 1703م 1769 م»... مثنوى در امامت و فضايل و معجزات و تاريخ چهارده معصوم با نقل از:بحار الانوار مجلسى، ارشاد مفيد، خرايج و جرايح قطب راوندى، تفسير امام‏عسكرى، عيون المعجزات سيد مرتضى، اعلام الورى طبرسى، علل الشرايع‏ابن بابويه، اصول كافى و جز آنها. نسخه گنج بخش ديباچه را ندارد. نام‏منظومه و سراينده و تاريخ سرودن در »خاتمه« آمده است:
للَّه الحمد كاين دُر منظوم‏
كه به »شمس الضّحى‏« شده موسوم...
»سايه« از نام او چو دور آيد
لب ببند از حديث جهل )فقير»!
حلقه باب علم محكم گير
)اشاره به انا مدينة العلم و...». آغاز نسخه گنج بخش افتاده و آغاز مى‏شودبا: استدلال بر نبوت انبياء، استدلال بر امامت ائمه اثنى عشر، و سبب نظم:
حق كه دايم به خلق احسان كرد
به چه رو منع لطف از ايشان كرد؟
مناظره هشام بن عبدالعزيز با عمروبن عبيد بصرى.... سپس 14 »لمعه«: لمعه‏1. نعت پيامبر و ذكر معجزاتى از وى. 2. منقبت اميرالمؤمنين)ع» و بعضى ازنصوص درباره وى. 3. در منقبت حضرت فاطمه. 4. امام حسن 5. حضرت‏حسين... 10. على بن موسى الرضا 12. امام دهم على الهادى، 13. حسن‏عسكرى، 14. حضرت مهدى، خاتمه در وصف حال اين مثنوى آغاز:
اى به نامت زبان سحرْ طراز
نطق را داده مايه اعجاز
ر. ك: همان، ج 3، ص 1707.
16. صابر تونسوى )سده 12 ه . ق»؛ خدابخش )صابر» تونسوى حماسه‏منظوم شيوايى دارد موسوم به روضةالصابرين كه درباره رويداد كربلا است: صابرتونسوى، خدابخش نگاشته 1198 ق / 1784 م. نگارنده در سنگهر علاقه تونسه‏و نزديك ديره غازيخان )پنجاب پاكستان» مى‏زيسته است و در هيجده سالگى اين‏كار را انجام داده است با سربندهاى: مناجات كه در پايانش مى‏گويد:
بر اين بارگه )صابر» پرگناه
نيارد به جز مصطفى عذرخواه‏
نعت اول، نعت دوم، نعت سوم، مدح خديوشاه زمان، سلطان معين‏الدين‏مبارزالدين ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزئى )از خانواده‏هاى افغان»،پسران توأمان عبدمناف، آغاز عداوت يزيد پليد وبيعت نكردن و نكاح كردن زينب زوجه عبداللَّه‏بن زبير، مرگ معاويه... درسبب تأليف گويد:
شده »روضة الصابرين« نام او
نكوكن خدايا سرانجام او
به امداد شاهنشه ذوالجلال‏
نوشتم به عمر ده و هشت سال‏
صد و يكهزار و نود بود و هشت‏
كه اين داستان كهن تازه گشت‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1665 و 1666.
17. عبدالطيف )سده دوازدهم هجرى»؛ روضة الحسين، عنوان قصيده‏اى‏است كه عبداللطيف به سال 1185 ه . ق آن را سروده است: روضة الحسين.عبداللطيف، سروده »1185 ق / 1771 م» قصيده‏اى است در حالات‏حسين)ع».
ر. ك: همان، ج 3، ص 1659.
18. قانع تتوى »1202 - 1140)؛ ميرعلى شير قانع تتوى منظومه‏اى دارد به نام‏اعلام غم كه آن را به سال 1192 ه .ق پيرامون وقايع كربلا سروده است:
اعلام غم. قانع تتوى، ميرعلى شير »1788 - 1727 / 1202 - 1140م» رويدادكربلا، به نظم ساخته 1192 ق.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1549.
19. و نيز مختارنامه از اوست: مختارنامه. قانع تتوى، ميرعلى شير »1140 -تاريخ آن در بيت پايانى آن‏آمده است:
بمانى به اين حشمت و اعتلا
به حق محمد، به آل عبا
آغاز:
به نام جهانْ داور كردگار
كه بر قدرت اوست مختار كار
ر. ك: همان، ج 3، ص 1762.
تاريخ درگذشت وى به اختلاف ذكر شده است.
20. اكرم گورالى )سده دوازدهم هجرى»؛ اكرم از اهالى گورالى واقع درگچرات پنجاب از كشور پاكستان است كه امام نامه خود را در بيستم صفر1193 ه .ق به پايان برده است.
وى در سرودن اين منظومه حماسى - دينى از روضة الشهداى ملاحسين‏واعظ كاشفى و جنگنامه محمد حنفيه تصنيف شيخ سعدى سود جسته است:
امام نامه. اكرم سروده در 20 صفر 1193 ق / 1779 م. سراينده از مردم‏گورالى )نزد گچرات پنجاب پاكستان» بوده است. حماسه دينى است. و ازمنابع كار او »روضةالشهدا«ى كاشفى و »جنگنامه محمد حنفيه« تصنيف شيخ‏سعدى )چنين» مى‏باشد. با سربندهاى: حمد، نعت، مناجات، سبب تأليف،ولادت اميرالمؤمنين امام حسن)ع» ولادت اميرالمؤمنين امام حسين)ع»،ولادت يزيد، وفات حضرت رسول)ع»، خلافت امام حسن، شهادت امام‏حسن، رفتن اميرالمؤمنين امام حسين از مدينه به مكه، شهادت مسلم بن‏عقيل، رفتن امام حسين به كربلا و محاربه نمودن با خارجيان و اعداء اللَّه.
آغاز:
كليد در مخزن آن حكيم‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1551.
21. محمداكبر اصفهانى قائنى )سده دوازدهم هجرى»؛ محمداكبر اصفهانى‏قائنى منشى همروزگار احمدشاه درانى »1187 - 1160 ق»، سراينده منظومه‏مقامات حسينى در رويداد كربلا، كه ميرزا مذنب. بمرودى مؤلف مقامات آن‏را به پايان برده است:
مقامات حسينى. اصفهانى قائنى، محمداكبر منشى، روزگار احمدشاه درانى»1187 - 1160 ق» حماسه دينى است در رويداد كربلا، سراينده در آغاز ازشاه‏درانى ستايش كرده است. گويا او نتوانسته داستان را به پايان رساند ومذنب بمرودى... داستان را به انجام رسانده باشد. آغاز:
اگر بسمله تاج عنوان نبود
مطالب نگاريدن، آسان نبود
ر. ك: همان، ج 3، ص 1789.
22. محسن تتوى »1163 ه . ق»؛ محمدمحسن تتوى متخلص به »محسن«سراينده منظومه اعلام ماتم يا حمله حسينى به سال 1136 ه . ق: اعلام ماتم:حمله حسينى. تتوى، محمد محسن )د 1163 ق / 1750 م»، متخلص به‏محسن سروده 1136 ق / 1824 م. مثنوى حماسى دينى است و سوگوارى دربرابر »حمله حيدرى« پيرامون 10/000 »بيت« گويد: ...
سزد آن كه سرمايه غم شود
مخاطب به اعلام ماتم شود
عجب نيست گريان ار خامه شد
چو تاريخ‏يابى ز )غمنامه» شد »1136)
)ديباچه»، و از پايان آن برمى‏آيد كه مى‏خواسته مختار نامه بسرايد.
سپاس خرد صانع پاك را
همان جانْ ده پيكر خاك را
فرازنده سقف نيلى سپهر
مقرنس كن آن به شنجرف مهر
ر. ك: همان، ج 3، ص 1549.
23. ميرمحمد يوسف برهانپورى )نيمه دوم سده دوازدهم هجرى»؛ميرمحمد يوسف برهانپورى، سراينده منظومه حماسى دينى مختارنامه:
مختارنامه، برهانپورى، ميرمحمد يوسف )نيمه دوم 12 ق». يكى ازمنظومه‏هاى حماسى دينى است، در داستان مختار ثقفى.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1761.
24. سحاب اصفهانى )نيمه اول سده سيزده هجرى»؛ محمد سحاب‏اصفهانى مؤلف سحاب البكاء به نظم و نثر در رويداد كربلا. روضة البكاء نيزازوست:
سحاب البكاء، سحاب اصفهانى، محمد )د 1222 ق». كه ياد او در »ديوان«نسخه‏ها 2345 / 3 آمده است. در رويداد كربلا، به نظم و نثر. در برخى ازتذكره‏ها كتابى به نام »روضة البكاء« از او ياد شده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1677.
25. عابد اصفهانى )نيمه اول سده سيزده هجرى»؛ زين العابدين )عابد»اصفهانى فرزند حاجى محمد جعفر، سراينده منظومه روضة المؤمنين يا چهارده‏گنج در مناقب و مراثى چهارده معصوم عليهم السلام در 3000 بيت و در قالب‏مثنوى به سال 1224 ه . ق: ]روضة المؤمنين: چهارده گنج. عابد اصفهانى، زين‏سوگوارى 14 تن پاكان، در پيرامون 3000 »بيت« مثنوى سروده 1224 ق.آغاز:
به نام خداوند جان جهان‏
كزو رنگ هستى جهان ديد و جان‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1667.
26. خطايى يزدى عقدايى )سده سيزدهم هجرى»؛ آقا محمدعلى )خطايى»يزدى عقدايى در زمانه فتحعلى شاه »1250 - 1212) مى‏زيسته و منظومه‏نورالانوار خود را درباره رويداد كربلا سروده است:
نور الانوار. خطايى يزدى عقدايى، آقا محمد على )روزگار فتحعلى شاه». اواز عقدا به اصفهان آمده و سپس به گيلان رفته است. سراينده مى‏خواسته»فضايل الانوار« را در 14 دفتر بسازد، نتوانسته و اين يكى را در رويداد كربلاساخته است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1820.
27. مقبل كشميرى اصفهانى )سده سيزدهم هجرى»؛ محمد شيخا )مقبل»كشميرى اصفهانى همروزگار شاه سلطان حسين صفوى »1135 - 1105)سراينده مثنوى شهادت نامه‏و منظومه‏هاى »واقعات كربلا« و »زبدة الاذكار« است:
از روزگار شاه سلطان حسين صفوى »1135 - 1105 ق» كه در يورش‏افغان به هند گريخته و در گجرات در گذشته است. به سوگوارى مى‏پرداخته وبرخى از نسخه‏هاى ديوانش نام ويژه‏اى دارند: واقعه مقبل، هفت بند )وقايع‏الطف»... .
ر. ك: همان، ج 3، ص 1672 و 1711 و 1830.
38. سلطانى كلهر كرمانشاهى )متولد 1247 ه . ق»؛ نامش حسين قلى خان‏از شاعران پر آوازه سده سيزدهم هجرى است. ديوان اشعارش را حدود70000 بيت نوشته‏اند. ... آثار منظوم و منثور سلطانى عبارتند از: 1 - »ضياءالفرقدين« مثنوى بحر رمل در حدود پنج هزار بيت در مصيبت سيدالشهداءحسين بن على )ع»... .
ر. ك: باغ هزار گل )تذكره سخنوران كرمانشاهان، تأليف فرشيد يوسفى، فرهنگ خانه اسفار،بى‏تا»، ص 325.
29. مفتون دنبلى »1243 - 1176)؛ عبدالرزاق )مفتون» دنبلى فرزند نجف‏قلى، منظومه همايون نامه خود را در قالب مثنوى به سال 1240 ه.ق پيرامون‏قيام مختارثقفى سروده است. از اين منظومه با عناوين مختارنامه، مثنوى‏مختارنامه و مثنوى همايون‏نامه نيز ياد شده است:
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1832.
30. جعفرى تالپور )سده سيزده هجرى»؛ محمدنصيرخان جعفرى تالپور،سراينده منظومه مختارنامه به سال 1241 ه . ق: مختارنامه. جعفرى تالپور،محمد نصير خان. سروده 1241 ه . ق مشترك 426/5 )نامش»؛ تكمله مقالات‏104 تا 111؛ پاكستان مين 701/3.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1761.
31. وحيد طبرسى )سده سيزده هجرى»؛ ميرزا محمدتقى نورى طبرسى‏متخلص به )وحيد» مؤلف ماتمكده به نثر و نظم درسرگذشت و سوگوارى درده انجمن. مؤلف الذريعه نسخه‏اى از اين اثر را در كتابخانه فرزند شاعر )شيخ‏نورى» ديده است.
ماتمكده. نورى طبرسى، ميرزا تقى فرزند على محمد فرزند تقى )د 1263و بسيار شيوا. پدرم نسخه‏اى از آن را در كتابخانه فرزندش شيخ نورى ديده‏است. )ديوان مجنون نسخه‏ها 2513 كه گويا از هموست» آغاز: )ستايش،سزاى كيهان خدايى است كه هر ذره بر كمال صنعش...»
ر. ك: همان، ج 3، ص 1751.
32. بيدل رودبارى قزوينى )سده سيزده هجرى»؛ قربان )بيدل» رودبارى‏قزوينى داراى منظومه‏اى است ماتمى موسوم به مثنوى بيدل رودبارى. وى تاسال 1264 ه . ق زنده بوده است. ماتمكده و مصيبت‏نامه از ديگر آثار اوست:
نسخه‏ها 2) 3119/4 نسخه»: ذريعه 153/9؛ مشار، مؤلفين 917/4. آستان‏قدس 665/7.
آغاز:
دوستان آييد از پير و جوان‏
گل به سر با ناله و آه و فغان‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1752.
33. عاصى اصفهانى رشتى )سده سيزدهم هجرى»؛ محمد محسن عاصى‏اصفهانى رشتى، سراينده منظومه معراج الشهاده به سال 1267 ه . ق»، در قالب‏مثنوى حماسى - دينى:
مثنوى است حماسى دينى، در آن شهادت حضرت حسين را به معراج‏پيامبر مانند كرده است. در آن آمده كه اين منظومه را پس از نگارش صد وبيست كتاب ساختم.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1781.
34. مهجور اصفهانى )سده سيزده هجرى»؛ محمدعلى )مهجور» اصفهانى‏سراينده بحرالبكاء در سوگوارى به سال 1287 ه . ق.
35. فاتحى اصفهانى )سده سيزده هجرى»؛ ميرعلى رضا فاتحى اصفهانى‏سراينده ضياءالابصار، زندگينامه منظوم امامان.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1714.
36. شعاعى قاجار )سده سيزده هجرى»؛ محمدحسين )شعاعى» قاجار،سراينده منظومه واقعه كربلا يا وقعه كربلا به سال 1287ه . ق كه آن را پيش ازمثنوى مختارنامه خود سروده است:
در آن آمده:
هزار و دوصد بود و هشتاد و هفت‏
كه گفتند از روز هجرت برفت...
چو شد ختم اين نامه نامدار
زسال شعاعى شده سى و چهار
چو آخر رسانم من اين داستان‏
به »مختارنامه« گشايم زبان‏
آغاز:
به نام خداوند بالا و پست‏
كه بالاتر از دست او نيست دست‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1761 1824 و 1762.
37. واصف سلماسى )سده سيزده»؛ محمدباقر )واصف» سلماسى فرزندزين‏العابدين سراينده منظومه جواهر الولايه به سال 1293 ه . ق به دو زبان‏فارسى و تركى پيرامون معجزات و سوگوارى پيامبر اسلام و خاندان پاكش:
آغاز:
خدا راست حمد و پسنديدگى‏
جز او را نشايد پرستندگى‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1613.
38. ساغر اصفهانى )سده سيزده هجرى»؛ محمد ابراهيم )ساغر» اصفهانى‏سراينده مثنوى حماسى - دينى مظفرنامه يا سبع المثانى يا سبعة ابحُر )هفت دريا»در 14 دفتر براى چهارده معصوم كه اين كار را در سال 1290 ه . ق شروع و به‏سال 1294 ه . ق آن را به پايان برده است و كنز المصائب منظوم نيز ازوست:
مراين »سبع المثانى« نامه تو
كه روشن‏تر زمهر و ماه باشد
»مظفرنامه« نامش بر نهادم‏
كه او نام مظفر شاه باشد
آغاز: )دفتر 3): دفتر سوم از چهارده دفتر... سبع المثانى و سبعة ابحر دراحوال صديقه... در توحيد...
ر. ك: همان، ج 3، ص 1775 و 1745.
39. اسير لكهنوى )سده سيزده هجرى»؛ مير مظفرخان )اسير» لكهنوى‏بهادر جنگ سراينده منظومه رياض المسلمين به سال 1295 ه . ق كه به كربلاى‏معلا و كربلا نامه نيز موسوم است درباره رويداد كربلا.
آغاز:
عروس ذات بارى را كه يكتاست‏
نبى: زيور، على: ملبوس زيباست‏
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1742.
كه در سروده‏هاى عربى خود به )مفيد» و در اشعار فارسى به )دوارى»تخلص مى‏كند. كعبة الباكين مجموعه سروده‏هاى ماتمى اوست. فرزند وى به‏نام محمد هاشم بعدها ملحقاتى از آثار ديگر شاعران به آن افزود و نيزمجموعه ديگرى كه حكم ذيل كعبة الباكين را دارد، فراهم آورد و حجراسماعيل ناميدش. آغاز: الحمد للَّه الواحد الفرد الاحد الحىّ القيّوم.
ر. ك: ف.ك. ف، ج 3، ص 1743.
41. قطره اصفهانى )سده سيزده هجرى»؛ ميرزا عبدالوهاب )قطره»اصفهانى معاصر فتحعلى شاه قاجار »1250 - 1221 ق» صاحب فتح نامه مختاربا لحنى حماسى در انتقام مختار ثقفى از دشمنان امام حسين عليه‏السلام وى‏منظومه ديگرى نيز دارد موسوم به غزونامه يا جنگنامه درباره غزوات رسول‏گرامى اسلام:
ر. ك: همان، ج 3، ص 1726.
42. وفا )سده سيزده هجرى»؛ )وفا» بايد تخلص اين شاعر باشد. از نام وزندگينامه او اطلاعى نداريم. وى منظومه غمكده را بر وزن مثنوى معنوى دررويداد كربلا سروده و معاصر با محمد شاه قاجار »1264 - 1250 ق» بوده‏است:
آغاز:
ابتدا برنام حق داور كنم‏
مدح مولايم على حيدر كنم‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1724.
43. گريان اصفهانى )پايان سده سيزده هجرى»؛ محمد حسين شهرابى‏ارجستانى اصفهانى متخلص به گريان معاصر دوره ناصرى، دارنده حمله وى‏به سال 1323 ه . ق چاپ شده است.
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1630.
44. صامت بروجردى )سده سيزده هجرى»؛ محمدباقر )صامت» بروجردى)متولد حدود 1331 - 1260) همعصر فتحعلى شاه قاجار »1250 - 1212) وشاعر بنام آيينى در آن روزگار، سراينده گلشن زهرا در سرگذشت حضرت‏فاطمه و امام حسين حاوى 23 »مجلس«، كتاب رياض الشهاده نيز از اوست.
آغاز:
باره‏اى خالق الاصباح آفاق )!؟»
كه هستى همچون ذات خويش طاق )!؟»
ر. ك: همان، ج 3، ص 1747 و تذكرة حسين حزين ص 293 و 294.
45. شهاب اصفهانى )سده سيزده هجرى»؛ ميرزا نصراللَّه )شهاب» اصفهانى‏ملقب به تاج الشعراء و از شعراى دوره ناصرى است: ... در اوايل دولت‏ناصرى كه وزارت ملك و امارت نظام به ميرزا تقى‏خان )= اميركبير» كه ازكفاة و دهاة ايام بود، قرارگرفت وى نيز كمال قدر او بر شناخت و مرسومى كه‏در ديوانش مقرر بود امضا نمود و از آنجا كه در مجالس تعزيت و محافل شبيه‏ماتم و مصيبت خامس آل عبا)ع» اشعارى فى مابين اشباه اهل بيت مكالمه‏مى‏شد غالباً سست و غير مربوط و مهمل و مغلوط بود، ميرزا تقى خان وى رامأمور داشته كه: دوازده مجلس از آن وقايع را موزون سازد.
ر. ك: حديقة الشعراء، ج 2، ص 894 و مجمع الفصحاء، ج 4، ص 476.
46. گلشن شيرازى )سده سيزدهم هجرى»؛ ميرزا محمدعلى )گلشن»شيرازى پدر ميرزا حبيب اللَّه قاآنى شيرازى »1270 - 1223) از شعراى زمانه... در شاعرى نسبت شاگردى به مولانا مشرب عامرى مى‏رساند. صحبتش‏مكرر اتفاق افتاده. در قواعد نظم استحضار كاملى دارد. صاحب ديوان است.در شاعرى و شعرْ فهمى سليقه خاصى دارد.... . به هر تقدير مردى آهسته ودرويش منش است. در مرثيه به طريق مولانا محتشم تركيب بند در شهادت‏سيدالشهدا گفته، الحق بد نگفته.
ر. ك: حديقة الشعراء، ج 2، ص 1478.
47. پروين نورى )سده سيزدهم هجرى»؛ محمدرضا پروين نورى، منظومه‏حروب الحسينيه را به سال 1213 ه . ق سروده است:
آغاز:
ز بسم اللَّه آغاز سازم كلام‏
كه بخشد به نظم كلامم، نظام‏
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1617.
48. جهانگير نگرى )سده سيزدهم هجرى»؛ جهانگير نگرى، غلام على‏رضوى منظومه حماسى دينى حمله حسينى را به سال 1263 ه . ق سروده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1626.
49. جوهرى اصفهانى )سده سيزدهم هجرى»؛ ابراهيم )جوهرى» اصفهانى‏فرزند محمدباقر، طوفان البكاء خود را به سال 1250 ه . ق به نثر و بيشتر به نظم‏سامان داده و در مقدمه آن چهارده‏بندى در سوگوارى سالار شهيدان دارد.وى اين اثر را در 14 »آتشكده« و هر آتشكده را در چند »شعله« تأليف كرده و هر»آتشكده« آن اختصاص به يكى از ذوات مقدس معصومين عليهم السلام دارد:
آغاز:
ز من حمد، حرفى است بسيار سست‏
شكسته قلم كى نويسد درست؟
ر. ك: همان، ج 3، ص 1717 و 1718.
50. محرم يزدى )سده سيزدهم هجرى»؛ عبدالوهاب )محرم» يزدى،منظومه فرهنگ خداپرستى را به سال 1277 ه . ق در سوگوارى و نيزستايش كارگزاران دولت قاجار سروده است:
آغاز:
در موسم عاشورا، در تكيه دولت‏
بگرفته عزا بهر دعاى شه ملت‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1730.
51. نادم استرآبادى )سده سيزده هجرى»؛ ملامحمد )نادم» زادگاهش‏كهسار از توابع استرآباد است و با حاج على اكبر نواب شيرازى )بسمل»مؤلف تذكره دلگشا معاصر بوده است. وى در شرح حال او مى‏نويسد:
... بيشتر ابياتش در مصائب سيدالشهداء و مدايح ائمه هدى است. شاعرى‏است قادر و از سخنانش قدرت طبعش ظاهر و در حسن تقابل ماهر. و درقصيده سرايى و مثنويات بر بسيارى از همگانش رتبه برترى، و در سرعت‏خيال كمتر كسى را با او لاف همسرى است. بعد از آن‏كه از هزل و هجا تائب‏شده، مشغول به مدح ائمه طاهرين صلوات اللَّه عليهم اجمعين - بود. روزى‏محجوب شيرازى مى‏گفت: شبى جده خود را در خواب ديدم كه او مى‏گفت‏كه حضرت رسول به يكى از ائمه هدى فرمود: »اُذكُروا نادماً فانَّهُ مادحكُم«.صاحب ديوان است قريب 20,000 بيت شعر در هر باب گفته.
ر. ك: تذكره دلگشا، بخش معاصرين، ص 584.
الائمه است. گويا واقعه كربلا نيز ازوست:
كربلا همراه با سروده‏هايى، آغاز: بسمله حضرت ابا عبداللَّه الحسين درروز عاشورا با آن قوم بيحيا... .
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1824.
53. خاموش يزدى نجفى )متولد 1287 ه . ق»؛ ميرزا على خان )خاموش»يزدى نجفى )متولد 1287 ه . ق» سراينده منظومه شهنشاه‏نامه حسينى حدود60,000 بيت و مثنوى مختارنامه در شش دفتر و منظومه حديث كسا نيزازوست:
شهنشاه‏نامه حسينى فى حياة سيدالشهداء )عليه السلام» بلغ الى ما يقرب‏من 60,000 بيتاً الى ارجاع يزيد اهل البيت عليهم السلام من الشام - لميرزاعلى خان خاموش اليزدى النجفى المولود سنه 1287 - وله ديوان غزل ورباعيات و غيرها.
ر. ك: الذريعه، ج 14، ص 267.
54. مختارنامه، خاموش يزدى؛ ميرزا على خان )سده 14 ق» حماسه‏اى‏است دينى در 6 »دفتر«. در داستان مختار ثقفى.
آغاز
به نام خداوند عرش برين‏
حكيم تواناى جان آفرين‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1761 1615.
55. حقير دزفولى »1347 - 1260)؛ شاعر واعظ حسين بن ابى الحسن‏دزفولى متخلص به )حقير» »1347 - 1260) مؤلف مخزن الدّرر شامل قصايدسروده مؤلف است. اين كتاب به سال 1304 در بمبئى به چاپ رسيده است.
ر. ك: الذريعه، ج 20، ص 225 و 226.
56. شيخ عبداللَّه كرمانى )متوفاى 1327 ه . ق»؛ شيخ عبداللَّه كرمانى)متوفاى 1327 ه . ق در نجف» سراينده منظومه مصائب الاوليا مقتل منظومى‏است با بيت آغازين:
بعد حمدِ كردگار لايزال‏
مى‏كنم بر عقل كل، فتح مقال‏
ر. ك: همان، ج 21، ص 74.
57. ميرزا محمد تنكابنى )زنده پيرامون سال 1310 ه . ق»؛ ميرزا محمدتنكابنى فرزند سليمان، سراينده منظومه حماسى - دينى مرحله حسينيه در بحرتقارب و بر وزن شاهنامه فردوسى:
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1768.
58. باقر لاهيجانى )حدود 1300 ه . ق»؛ حاج باقر لاهيجانى، هفت بندى‏دارد در رثاى سالار شهيدان كه نسخه‏اى از آن در كتابخانه شيخ محمد سمامى‏حائرى در نجف موجود است.
منها:
باز ز خون شفق چشم مَنت تر چراست؟
چشمه خور در نظر باز مكدَّر چراست؟
59. منظور خوانسارى »1323 ه . ق»؛ ميرزا احمد )منظور» خوانسارى‏فرزند محمدرضا، ديوانى دارد به نام بهار و خزان در ستايش و سوگوارى آل‏اللَّه:
ق». ديوانى است در سوگوارى و ستايش از خاندان پيامبر، آميخته باداستان يوسف.
نسخه‏ها 2670/4 )يك نسخه»؛ ذريعه 1111/9؛ تذكرة القبور 77؛ برگل‏1031/2؛ دانشگاه 1684/10.
ر. ك: ف. ك. ف، ج 3، ص 1563؛ ر. ك: همان، ج 1761 3 و 1762.
60. شعرى اصفهانى )سده چهاردهم هجرى»؛ ميرزاطاهر)شعرى» اصفهانى‏كه‏در دوره ناصرى مى‏زيسته است و منظومه بهجت‏نامه خود را در 6 دفتر به پايان‏برده. سفرنامه نوروكجور نيز ازوست:
آغاز:
سپاس گويمت اى خالق زمين و زمان‏
بود زرنج دوكون از توام اميد امان‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1563.
61. فاتحى اصفهانى )متولد 1328 ه . ق»؛ ميرعلى رضا )فاتحى» اصفهانى‏ملقب به محمد شفيعى سراينده تذكرة المراثى منظوم است، منظومه ضياء الابصاردر زندگينامه امامان نيز از اوست:
ر. ك: همان، ج 3، ص 1584 و 1714.
62. غمناك فومنى )سده چهاردهم هجرى»؛ عبدالحسين فومنى فرزندمحمد، مؤلف غمناك به نثر و نظم درباره حادثه كربلا و شهادت امام حسين‏عليه‏السلام.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1724 و 25.
63. ميرزا على‏اكبر تبريزى )سده سيزدهم هجرى»؛ ميرزا على اكبر تبريزى‏فى رزايا آل ابى‏طالب در حالات پنج تن آل عبا و معجزات و مصايب آنان بااشعارى از مؤلف و ديگران براى استفاده اهل منبر.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1671.
64. خرم شيرازى )سده سيزدهم هجرى»؛ ابوالحسن )خرم» شيرازى‏ملقب به صدرالشعرا در زمانه ناصرى مى‏زيسته و منظومه شجاعت حسينى‏ازوست.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1698 و 1699.
65. هدايت طبرستانى »1288 - 1215)؛ رضاقلى خان )هدايت» طبرستانى)از ادباى بنام سده سيزده، و سراينده مثنوى حماسى و دينى منهج الهدايه:
يكى از مثنوى‏هاى حماسى دينى است كه پس از حمد و ستايش و اشاره‏به تاريخ صدر اسلام، به رويدادهاى كربلا مى‏پردازد و تا كشته شدن مختار ثقفى‏را در 5000 بيت مى‏سرايد... .
آغاز:
به نام آن كه به نامش شفاى هر دردى است‏
به نام آن كه به يادش نجات هر مردى است‏
ر. ك: همان، ج 3، ص 1800.
66. عباس واعظ اصفهانى)سده چهاردهم هجرى»؛ عباس واعظاصفهانى‏فرزند ابراهيم تأليفى دارد به نثر و نظم كه دارنده نسخه خطى اين مجموعه مراثى،آن را مجموعة المراثى ناميده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1757 و 1758.
67. ميرزا محسن شيرازى )سده چهاردهم ه . ق»؛ ميرزا محسن شيرازى‏حضرت حسين.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1833.
68. صحاف تبريزى )سده چهاردهم هجرى»؛ محمدحسين )صحاف»تبريزى سراينده كوكب المصائب است كه در سال 1331 ه . ق به طريق سنگى‏در تبريز چاپ شده است گلشن شهدا نيز از اوست.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1746 و 1748.
69. ذاكر قمى )سده چهاردهم هجرى»؛ حاج غلامرضا ذاكر قمى فرزندمحمدحسين سراينده منظومه رياض الحسينى كه پنج بار ]در سال‏هاى دور[ به‏چاپ رسيده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1668 و 1669.
70. سلماسى ذهبى )سده چهاردهم هجرى»؛ پرويز سلماسى ذهبى،سراينده منظومه مختصر المراثى در قالب مثنوى.
ابتدا بر اسم خَلّاق وَدود
كو عدم را داده از قدرت وجود
ر. ك: همان، ج 3، ص 1764.
71. مبكى )سده چهاردهم هجرى»؛ )مُبكى» تخلص اوست و از نام ونشانش اطلاعى نداريم. وى سراينده منظومه مجمع البكاء است كه به سال‏1331 ه . ق چاپ شده است.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1756.
منظومه اشارات حسينيه را با سربندهايى به نثر به سال 1314 ه . ق سروده‏است.
آغاز:
يا قديم الذّات تهدى مَن تَشاء
يا كثير الخير تؤتى من تشاء
ر. ك: همان، ج 3، ص 1548.
72. سيد قمى )سده چهاردهم هجرى»؛ عبدالمجيد اوچى قمى متخلص به)سيد» معروف به )بلبل حسين» منظومه‏اى حماسى دارد موسوم به حمله‏حسينى حاوى حدود دو هزار بيت.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1626.
73. ميرزا دبير )سده چهاردهم هجرى»؛ ميرزا دبير، »هفت بند« كاشفى راتخميس كرده و آن را شمس المشرقين ناميده است. در اين كه اين هفت بند ازملاحسين واعظ كاشفى مؤلف روضة الشهداء است يا ديگرى، اطلاعى‏نداريم و تاكنون به هفت بند مذكور نيز دسترسى نداشته‏ايم.
ر. ك: همان، ج 3، ص 1708.
74. مينو صغادى )معاصر»؛ در شرح حال اورنگ خضرايى )شاعر معاصر»آمده است:
عمويش نيز مردى اديب و شعرشناس بوده و )مينو» تخلص مى‏كرده، و چون‏بيشتر اشعارش در مراثى حسين بن على و دودمان پيغمبر عليهم السلام بود،ورد زبان سوگواران بود و مردم صغاد )= از توابع آباده كه زادگاه اوست» آنهارا در حافظه دارند و هنوز هم در موقع عزادارى حضرت حسين بن على )ع»
از آن مراثى استفاده مى‏كنند... .
فصل سوم