رجوع به روايات امام عسكرى عليه السلام درباره فرزندش صاحب الزمان عليه السلام
2- حدثنا أبو طالب المظفر بن جعفر بن المظفر العلوىالسمرقندى قال حدثنا جعفر بن
محمد بن مسعود عن أبيه محمد بن مسعود العياشى قال حدثنا آدم بن محمد البلخى قال
حدثنى على بن الحسين بن هارون الدقاق قال حدثنا جعفر بن محمد بن عبد الله بن قاسم
بن إبراهيم بن مالك الأشتر قال حدثنى يعقوب بن منقوش قال دخلت على أبى محمد الحسن
بن على ع و هو جالس على دكان فى الدار و عن يمينه بيت عليه ستر مسبل فقلت له يا
سيدى من صاحب هذا الأمر فقال ارفع الستر فرفعته فخرج إلينا غلام خماسى له عشر أو
ثمان أو نحو ذلك واضح الجبين أبيض الوجه درى المقلتين شثن الكفين معطوف الركبتين فى
خده الأيمن خال و فى رأسه ذؤابة فجلس على فخذ أبى محمد (ع) ثم قال لى هذا صاحبكم ثم
وثب فقال له يا بنى ادخل إلى الوقت المعلوم فدخل البيت و أنا أنظر إليه ثم قال لى
يا يعقوب انظر من فى البيت فدخلت فما رأيت أحدا.
2- يعقوب بن منقوش گويد: وارد بر امام عسكرى عليه السلام شدم و او بر مصطبه سرا
(نيمكت سنگى) نشسته بود و سمت راستش اتاقى بود كه بر در آن پردهاى آويزان بود،
گفتم: سرورم! صاحب الأمر كيست؟ فرمود: پرده را بردار، آن را بالا بردم و پسر بچهاى
كه حدود پنج وجب طول او بود و سنش هشت يا ده سال بود بيرون آمد با پيشانى نورانى و
روئى سپيد و چشمانى درخشان و كف دستى سطبر و زانوائى برگشته، برگونه راستش خالى بود
و بر سرش گيسوانى، آمد و بر زانوى پدرش امام عسكرى عليه السلام نشست، آنگاه به من
فرمود: اين صاحب شماست، سپس آن فرزند از جا برجست و امام بدو گفت: فرزندم! به درون
خانه برو تا وقت معلوم بيايد و او به داخل خانه رفت و من او را نگريستم، سپس فرمود:
اى يعقوب! بنگر كه در خانه كيست؟ من داخل خانه شدم اما كسى را نديدم!
3- حدثنا على بن عبد الله الوراق قال حدثنا سعد بن عبد الله قال حدثنى موسى بن جعفر
بن وهب البغدادى أنه خرج من أبى محمد (ع) توقيع زعموا أنهم يريدون قتلى ليقطعوا هذا
النسل و قد كذب الله عز و جل قولهم و الحمد لله.
3- موسى بغدادى گويد: از امام عسكرى عليه السلام توقيعى صادر شد كه در آن نوشته
بود: پنداشتند كه مىتوانند مرا بكشند تا اين سه نسل منقطع شود و خداى تعالى گفتار
آنها را باطل كرد و الحمدلله.
4- حدثنا محمد بن محمد بن عصام رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن يعقوب الكلينى قال
حدثنى علان الرازى قال أخبرنى بعض أصحابنا أنه لما حملت جارية أبى محمد (ع) قال
ستحملين ذكرا و اسمه محمد و هو القائم من بعدى
4- علان رازى گويد: يكى از اصحاب به من خبر داد كه چون جاريه امام عسكرى عليه
السلام باردار شد به او فرمود: تو حامل پسرى هستى كه نامش محمد است و او قائم پس از
من مىباشد.
5- حدثنا أبو طالب المظفر بن جعفر بن المظفر العلوى رضىالله عنه قال حدثنا جعفر بن
محمد بن مسعود عن أبيه قال حدثنا أحمد بن على بن كلثوم قال حدثنا على بن أحمد
الرازى قال خرج بعض إخوانى من أهل الرى مرتادا بعد مضىأبى محمد (ع) فبينما هو فى
مسجد الكوفة مغموما متفكرا فيما خرج له يبحث حصى المسجد بيده فظهرت له حصاة فيها
مكتوب محمد قال الرجل فنظرت إلى الحصاة فإذا فيها كتابة ثابتة مخلوقة غير منقوشة
5- على بن احمد رازى گويد: يكى از برادران من از اهل رى پس از درگذشت امام عسكرى
عليه السلام در طلب امام بر آمده بود و در اين ميان كه در مسجد كوفه اندوهگين نشسته
بود و در مقصد خود انديشه مىنمود، با دست ريگهاى مسجد را كاوش مىكرد و ناگاه ريگى
به دستش رسيد كه روى آن نوشته شده بود محمد آن
مرد گويد: در آن ريگ نگريستم نوشتهاى ثابت و حك شده بود و نه آنكه با مركب بر آن
نوشته باشند.
6- حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار رضى الله عنه قال حدثنى أبى عن جعفر بن محمد
بن مالك الفزارى قال حدثنىمحمد بن أحمد المدائنى عن أبى غانم قال سمعت أبا محمد
الحسن بن على (ع) يقول فى سنة مائتين و ستين تفترق شيعتى ففيها قبض أبو محمد (ع) و
تفرقت الشيعة و أنصاره فمنهم من انتمى إلى جعفر و منهم من تاه و منهم من شك و منهم
من وقف على تحيره و منهم من ثبت على دينه بتوفيق الله عز و جل.
6- ابوغانم گويد: از امام عسكرى عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: در سال دويست و شصت
پيروانم فرقه فرقه مىشوند. و در آن سال امام عسكرى عليه السلام رحلت فرمود و
پيروان و ياورانش متفرق شدند، دستهاى خود را منتسب به جعفر (پسر امام دهم) كردند و
دستهاى سرگردان شدند و دستهاى به شك افتادند و دستهاى در حالت تحير ايستادند و
دستهاى ديگر به توفيق خداى تعالى بر دين خود ثابت ماندند.
7- حدثنا المظفر بن جعفر بن المظفر العلوى السمرقندىرضى الله عنه قال حدثنا جعفر
بن محمد بن مسعود العياشى عن أبيه عن أحمد بن على بن كلثوم عن علىبن أحمد الرازى
عن أحمد بن إسحاق بن سعد قال سمعت أبا محمد الحسن بن على العسكرى (ع) يقول الحمد
لله الذى لم يخرجنى من الدنيا حتى أرانى الخلف من بعدى أشبه الناس برسول الله (ص)
خلقا و خلقا يحفظه الله تبارك و تعالى فى غيبته ثم يظهره فيملأ الأرض عدلا و قسطا
كما ملئت جورا و ظلما.
7- احمد بن اسحاق گويد: از امام عسكرى عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: سپاس از آن
خدايى است كه مرا از دنيا نبرد تا آنكه جانشين مرا به من نشان داد، او از نظر
آفرينش و اخلاق شبيهترين مردم به رسول خداست. خداى تعالى او را در غيبتش حفظ
فرمايد سپس او را آشكار كند و او زمين را پر از عدل و داد فرمايد همچنان كه مملو از
جور و ستم شده باشد.
8- حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله قال
حدثنا موسى بن جعفر بن وهب البغدادى قال سمعت أبا محمد الحسن بن على (ع) يقول
كأنىبكم و قد اختلفتم بعدى فى الخلف منى أما إن المقر بالأئمة بعد رسول الله (ص)
المنكر لولدى كمن أقر بجميع أنبياء الله و رسله ثم أنكر نبوة رسول الله (ص) و
المنكر لرسول الله (ص) كمن أنكر جميع أنبياء الله لأن طاعة آخرنا كطاعة أولنا و
المنكر لآخرنا كالمنكر لأولنا أما إن لولدى غيبة يرتاب فيها الناس إلا من عصمه الله
عز و جل.
8- موسى بغدادى گويد: از امام عسكرى عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: گويا شما را
مىبينم كه پس از من درباره جانشين من اختلاف مىكنيد، آگاه باشيد كه هر كس مقر به
ائمه بعد از رسول خدا باشد اما منكر فرزندم شود مانند كسى است كه به همه انبياء
الهى و رسولانش اقرار داشته باشد اما نبوت رسول اكرم را انكار كند و منكر رسول خدا
مانند كسى است كه جمع انبياء الهى را انكار كند، زيرا اطاعت از آخر ما مانند اطاعت
از اول ماست و منكر آخر ما مانند منكر اول ماست. آگاه باشيد كه براى فرزندم غيبتى
است كه مردم در آن شك كنند مگر كسى كه خداى تعالى وى را حفظ فرمايد.
9- حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق رضى الله عنه قال حدثنى أبو على بن همام قال
سمعت محمد بن عثمان العمرى قدس الله روحه يقول سمعت أبى يقول سئل أبو محمد الحسن بن
على (ع) و أنا عنده عن الخبر الذى روى عن آبائه (ع) أن الأرض لا تخلو من حجة لله
على خلقه إلى يوم القيامة و أن من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية فقال
(ع) إن هذا حق كما أن النهار حق فقيل له يا ابن رسول الله فمن الحجة و الإمام بعدك
فقال ابنى محمد هو الإمام و الحجة بعدى من مات و لم يعرفه مات ميته جاهلية أما إن
له غيبة يحار فيها الجاهلون و يهلك فيها المبطلون و يكذب فيها الوقاتون ثم يخرج
فكأنى أنظر إلى الأعلام البيض تخفق فوق رأسه بنجف الكوفة
9-ابو على بن همان گويد: از محمد بن عثمان عمرى- قدس الله روحه- شنيدم كه مىگفت:
از پدرم شنيدم كه مىگفت: من نزد امام عسكرى عليه السلام بودم كه از آن حضرت از
خبرى كه از پدران بزرگوارش روايت شده است پرسش كردند كه زمين از حجت الهى بر خلايق
تا روز قيامت خالى نمىماند و كسى كه بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت
در گذشته است. فرمود: اين حق است همچنان كه روز روشن حق است. گفتند: اى فرزند رسول
خدا حجت و امام پس از شما كيست؟ فرمود: فرزندم محمد، او امام و حجت پس از من است،
كسى كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهليت درگذشته است، آگاه باشيد كه براى او
غيبتى است كه نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاك گردند و كسانى كه
براى آن وقت معين كنند دروغ گويند، سپس خروج مىكند و گويا به پرچمهاى سپيدى
مىنگرم كه بر بالاى سر او در نجف كوفه در اهتزاز است.
باب 39: كسانى كه منكر قائم يا فرد دوازدهمين ائمه عليهم السلام شوند
باب 39: فيمن أنكر القائم الثانى عشر من الأئمة (ع)
1- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى عن صفوان بن
يحيى عن ابن مسكان عن أبىعبد الله (ع) قال من أنكر واحدا من الأحياء فقد أنكر
الأموات.
1- ابن مسكان از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: كسى كه يكى از زندگان
را انكار كند مانند كسى است كه اموات را انكار كرده باشد.
2- و حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن
الصفار و الحسن بن متيل الدقاق و عبد الله بن جعفر الحميرى جميعا قالوا حدثنا محمد
بن الحسين بن أبى الخطاب و يعقوب بن يزيد و إبراهيم بن هاشم جميعا عن محمد بن أبى
عمير و صفوان بن يحيى جميعا عن عبد الله بن مسكان عن أبى عبد الله (ع) قال من أنكر
واحدا من الأحياء فقد أنكر الأموات
2- روايت فوق به سندهاى ديگر نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده است.
3- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى عن إسماعيل
بن مهران عن محمد بن سعيد عن أبان بن تغلب قال قلت لأبى عبد الله (ع) من عرف الأئمة
و لم يعرف الإمام الذى فى زمانه أ مؤمن هو قال لا قلت أ مسلم هو قال نعم قال مصنف
هذا الكتاب رضى الله عنه الإسلام هو إقرار بالشهادتين و هو الذى به تحقن الدماء و
الأموال و الثواب على الإيمان و قال النبى (ص) من شهد أن لا إله إلا الله و أن
محمدا رسول الله فقد حقن ماله و دمه إلا بحقهما و حسابه على الله عز و جل.
3- ابان بن تغلب گويد: به امام صادق عليه السلام گفتم: كسى كه ائمه را بشناسد ولى
امام زمانش را نشناسد آيا او مؤمن است؟ فرمود: خير، گفتم: آيا او مسلمان است؟
فرمود: آرى.
مصنف اين كتاب رضى الله عنه گويد: اسلام عبارت از اقرار شهادتين است و آن همان است
كه خونها و مالها بدان محفوظ ماند، اما ثواب و پاداش به واسطه داشتن ايمان است و
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرموده است: هر كه گواهى دهد به لا اله الا
الله و محمد رسول الله مال و خونش محفوظ است مگر به واسطه حقوق آن دو، و حساب او با
خداى تعالى است.
4- حدثنا على بن أحمد بن محمد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن أبى عبد الله الكوفى
قال حدثنا سهل بن زياد الأدمى قال حدثنا الحسن بن محبوب عن عبد العزيز العبدىعن
ابن أبى يعفور قال قال أبو عبد الله (ع) من أقر بالأئمة من آبائى و ولدى و جحد
المهدى من ولدى كان كمن أقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا (ص) فقلت يا سيدى و من
المهدى من ولدك قال الخامس من ولد السابع يغيب عنهم شخصه و لا يحل لهم تسميته
4- ابن أبى يعفور گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه به ائمه از پدران و
فرزندانم اقرار كند اما مهدى از فرزندانم را انكار نمايد مانند كسى است كه به جميع
انبياء اقرار كند اما محمد صلى الله عليه و آله و سلم را انكار نمايد، گفتم: سرورم!
مهدى از فرزندان شما كيست؟ فرمود: پنجمين امام از فرزندان امام هفتم كه شخص او از
ديدگان مردم نهان شود و نام بردنش روا نباشد.
5- حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس رضى الله عنه قال حدثنا أبى عن أيوب بن نوح عن
محمد بن سنان عن صفوان بن مهران عن الصادق جعفر بن محمد (ع) أنه قال من أقر بجميع
الأئمة و جحد المهدى كان كمن أقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا (ص) نبوته فقيل له يا
ابن رسول الله فمن المهدى من ولدك قال الخامس من ولد السابع يغيب عنكم شخصه و لا
يحل لكم تسميته
5- صفوان بن مهران از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: كسى كه به جميع
ائمه اقرار كند اما مهدى را انكار نمايد مانند كسى است كه به جميع انبياء اقرار كند
اما نبوت محمد صلى الله عليه و آله و سلم را انكار نمايد. بدو گفتند: اى فرزند رسول
خدا! مهدى از فرزندان شما كيست؟ فرمود: پنجمين امام از فرزندان امام هفتم كه شخص او
از ديدگان مردم نهان شود و نام بردنش روا نباشد.
6- حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوس النيسابورى العطار رضى الله عنه قال حدثنا
على بن محمد بن قتيبة النيسابورى عن حمدان بن سليمان قال حدثنى أحمد بن عبد الله بن
جعفر الهمدانى عن عبد الله بن الفضل الهاشمى عن هشام بن سالم عن الصادق جعفر بن
محمد عن أبيه عن جده (ع) قال قال رسول الله (ص) القائم من ولدى اسمه اسمى و كنيته
كنيتى و شمائله شمائلى و سنته سنتى يقيم الناس على ملتى و شريعتى و يدعوهم إلى كتاب
ربى عز و جل من أطاعه فقد أطاعنى و من عصاه فقد عصانى و من أنكره فى غيبته فقد
أنكرنى و من كذبه فقد كذبنى و من صدقه فقد صدقنى إلى الله أشكو المكذبين لى فى أمره
و الجاحدين لقولى فى شأنه و المضلين لأمتى عن طريقته و سيعلم الذين ظلموا أى منقلب
ينقلبون.
6- هشام بن سالم از امام صادق و او از پدرش و او از جدش و او از رسول خدا صلى الله
عليه و آله و سلم روايت كند كه فرمود: قائم از فرزندان من است نامش نام من و
كنيهاش كنيه من است، شمائل او شمائل من و روش او روش من مىباشد و مردم را بر آئين
و دينم بدارد و آنها را به كتاب پروردگارم فراخواند، كسى كه او را اطاعت كند مرا
اطاعت كرده است و كسى كه او را نافرمانى كند مرا نافرمانى كرده است و كسى كه او را
در دوران غيبتش انكار نمايد مرا انكار نموده است و كسى كه او را تكذيب كند مرا
تكذيب كرده است و كسى كه او را تصديق نمايد مرا تصديق نموده است، از كسانى كه گفتار
مرا درباره او انكار و تكذيب مىكنند و از كسانى از امتم كه مردم را از طريقه او
گمراه مىسازند به خداوند شكايت مىبرم و سيعلم الذين ظلموا أى منقلب ينقلبون.
7- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله عن أحمد بن أبى عبد الله عن
أبيه عن ابن أبى عمير عن محمد بن عبد الرحمن بن أبى ليلى عن أبيه عن أبى عبد الله
الصادق (ع) فى حديث طويل يقول فى آخره كيف يهتدى من لم يبصر و كيف يبصر من لم ينذر
اتبعوا قول رسول الله (ص) و أقروا بما نزل من عند الله عز و جل و اتبعوا آثار الهدى
فإنها علامات الأمانة و التقى و اعلموا أنه لو أنكر رجل عيسى ابن مريم (ع) و أقر
بمن سواه من الرسل (ع) لم يؤمن اقصدوا الطريق بالتماس المنار و التمسوا من وراء
الحجب الآثار تستكملوا أمر دينكم و تؤمنوا بالله ربكم.
7- ابوليلى از امام صادق عليه السلام حديثى طولانى روايت كند كه در پايان آن فرموده
است: كسى كه بصيرت نداشته باشد چگونه هدايت شود؟ و كسى كه ترسانيده نشود چگونه
بصيرت يابد؟ از كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پيروى كنيد و بر آنچه كه
از جانب خداى تعالى فرود آمده است اقرار نمائيد و از آثار هدايت تبعيت كنيد كه آن
نشانههاى امانت و تقوا است و بدانيد كه اگر كسى عيسى بن مريم عليه السلام را انكار
كند و به ساير پيامبران اقرار نمايد ايمان نياورده است، راه را به واسطه منارهها
بجوئيد و از وراى پردهها آثار را طلب كنيد تا امر دينتان را كامل نموده و به
پروردگارتان ايمان آورده باشيد.
8- حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمدانى رضى الله عنه قال حدثنا على بن إبراهيم بن
هاشم عن أبيه عن محمد بن أبىعمير عن غياث بن إبراهيم عن الصادق جعفر بن محمد عن
أبيه عن آبائه (ع) قال قال رسول الله (ص) من أنكر القائم من ولدى فقد أنكرنى.
8- غياث بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام و او از پدرش و اجدادش روايت كند كه
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: كسى كه قائم از فرزندان مرا انكار كند
مرا انكار كرده است.
9- حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار رضى الله عنه قال حدثنا أبى عن عبد الله بن
محمد بن عيسى عن الحسن بن موسى الخشاب عن غير واحد عن مروان بن مسلم قال قال الصادق
جعفر بن محمد (ع) الإمام علم فيما بين الله عز و جل و بين خلقه فمن عرفه كان مؤمنا
و من أنكره كان كافرا.
9- مروان بن مسلم گويد امام صادق عليه السلام فرمود: امام نشانه بين خداى تعالى و
خلقش مىباشد، كسى كه او را بشناسد مؤمن و كسى كه او را انكار نمايد كافر است.
10- حدثنا أبى و محمد بن الحسن رضى الله عنهما قالا حدثنا سعد بن عبد الله عن محمد
بن عيسى بن عبيد عن الحسن بن على بن فضال عن ثعلبة بن ميمون عن محمد بن مروان عن
الفضيل بن يسار عن أبى جعفر (ع) قال من مات و ليس له إمام مات ميته جاهلية و لا
يعذر الناس حتى يعرفوا إمامهم
10- فضيل بن يسار از امام باقر عليه السلام روايت كند كه فرمود: كسى كه بميرد و
امامى نداشته باشد به مرگ جاهليت مرده است و مردم اگر امامشان را نشناسند معذور
نخواهند بود.
11- حدثنا أبى و محمد بن الحسن و محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنهم قالوا
حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن جعفر الحميرى جميعا عن محمد بن عيسى عن الحسن
بن محبوب عن أبى سعيد المكارى عن عمار عن أبىعبد الله (ع) قال سمعته يقول من مات و
ليس له إمام مات ميته جاهلية كفر و شرك و ضلالة.
11- عمار گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: كسى كه بميرد و امامى
نداشته باشد به مرگ كفر جاهلى و شرك و ضلالت مرده است.
12- حدثنا على بن عبد الله الوراق قال حدثنا أبو الحسين محمد بن جعفر الأسدى رضى
الله عنه قال حدثنا موسى بن عمران النخعى عن عمه الحسين بن يزيد النوفلى عن غياث بن
إبراهيم عن الصادق جعفر بن محمد عن أبيه عن آبائه (ع) قال قال رسول الله (ص) من
أنكر القائم من ولدى فى زمان غيبته فمات فقد مات ميتة جاهلية.
12- غياث بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام و او از پدر و اجدادش از رسول خدا
صلى الله عليه و آله و سلم روايت كند كه فرمود: كسى كه قائم از فرزندان مرا در زمان
غيبتش انكار كند به مرگ جاهلى مرده است.
13- حدثنا المظفر بن جعفر بن المظفر العلوى السمرقندىرضى الله عنه قال حدثنا جعفر
بن محمد بن مسعود عن أبيه عن على بن محمد قال حدثنى عمران عن محمد بن عبد الحميد عن
محمد بن الفضيل عن على بن موسى الرضا عن أبيه موسى بن جعفر عن أبيه جعفر بن محمد عن
أبيه محمد بن على عن أبيه على بن الحسين عن أبيه الحسين بن على عن أبيه على بن أبى
طالب (ع) قال قال رسول الله (ص) يا على أنت و الأئمة من ولدك بعدى حجج الله عز و جل
على خلقه و أعلامه فى بريته من أنكر واحدا منكم فقد أنكرنى و من عصى واحدا منكم فقد
عصانى و من جفا واحدا منكم فقد جفانى و من وصلكم فقد وصلنى و من أطاعكم فقد أطاعنى
و من والاكم فقد والانى و من عاداكم فقد عادانىلأنكم منى خلقتم من طينتى و أنا
منكم.
13- محمد بن فضيل از امام رضا عليه السلام و او از پدرانش روايت كند كه رسول خدا
صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اى على! پس از من تو و ائمه از فرزندان تو حجتهاى
الهى بر خلايق و اعلام او بر مردمان هستيد، كسى كه يكى از شما را انكار نمايد مرا
انكار نموده است و كسى كه يكى از شما را نافرمانى كرده است و كسى كه بر يكى از شما
جفا نمايد بر من جفا نموده است و هر كه به شما بپيوندد به من پيوسته است و هر كه از
شما اطاعت كند از من اطاعت كرده است و هر كس با شما دوستى يا دشمنى نمايد با من
دوستى و دشمنى نموده است، زيرا شما از من هستيد و از گل من سرشته شدهايد و من نيز
از شمايم.
14- حدثنا على بن محمد رضى الله عنه قال حدثنا حمزة بن القاسم العلوى رضى الله عنه
قال حدثنا الحسن بن محمد الفارسى قال حدثنا عبد الله بن قدامة الترمذى عن أبى الحسن
(ع) قال من شك فى أربعة فقد كفر بجميع ما أنزل الله تبارك و تعالى أحدها معرفة
الإمام فى كل زمان و أوان بشخصه و نعته.
14- عبدالله بن قدامه گويد امام كاظم عليه السلام فرمود: كسى كه در چهار چيز شك كند
به جميع كتابهاى خداى تعالى كافر شده است يكى از آنها معرفت امام است كه در هر عصر
و زمانى بايستى او را به شخص و صفاتش بشناسد.
15- حدثنا أبى و محمد بن الحسن رضى الله عنهما قالا حدثنا سعد بن عبد الله و عبد
الله بن جعفر الحميرى جميعا عن محمد بن عيسى و يعقوب بن يزيد و إبراهيم بن هاشم
جميعا عن حماد بن عيسى عن عمر بن أذينة عن أبان بن أبىعياش عن سليم بن قيس الهلالى
أنه سمع من سلمان و من أبى ذر و من المقداد حديثا عن رسول الله (ص) أنه قال من مات
و ليس له إمام مات ميتة جاهلية ثم عرضه على جابر و ابن عباس فقالا صدقوا و بروا و
قد شهدنا ذلك و سمعناه من رسول الله (ص) و إن سلمان قال يا رسول الله إنك قلت من
مات و ليس له إمام مات ميتة جاهلية من هذا الإمام قال من أوصيائى يا سلمان فمن مات
من أمتى و ليس له إمام منهم يعرفه فهى ميتة جاهلية فإن جهله و عاداه فهو مشرك و إن
جهله و لم يعاده و لم يوال له عدوا فهو جاهل و ليس بمشرك
15- سليم بن قيس هلالى از سلمان و ابوذر و مقداد حديثى را شنيده است كه پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله و سلم فرموده است: كسى كه بميرد و براى او امامى نباشد به مرگ
جاهلى مرده است. سپس آن حديث را به جابر و ابن عباس عرضه كرده است و آنها گفتهاند:
راست گفتهاند و نيكى كردهاند، ما هم بر آن گواهيم و آن را از رسول خدا صلى الله
عليه و آله و سلم شنيدهايم و به دنبال آن سلمان گفته است: اى رسول خدا شما
فرموديد: من مات و ليس له امام مات ميته جاهليه، اين امام كيست؟ فرمود: اى سلمان!
او از اوصياى من است، كسى كه از امت من بميرد و امامى از ايشان نداشته باشد و او را
نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است، و اگر به نادان باشد و با او دشمنى ورزد مشرك است و
اگر به او نادان باشد اما با او دشمنى نورزد و با دشمن او دوستى نكند چنين كسى
نادان است اما مشرك نيست.
باب 40: پس از امام حسن و امام حسين عليهما السلام امامت در دو برادر نباشد
باب 40: ما روى فى أن الإمامة لا تجتمع فى أخوين بعد الحسن و الحسين (ع)
1- حدثنا أبى و محمد بن الحسن رضى الله عنهما قالا حدثنا سعد بن عبد الله و عبد
الله بن جعفر الحميرى جميعا عن محمد بن عيسى بن عبيد عن يونس بن عبد الرحمن عن
الحسين بن ثوير بن أبى فاختة عن أبى عبد الله (ع) قال لا تكون الإمامة فى أخوين بعد
الحسن و الحسين (ع) أبدا إنها جرت من على بن الحسين (ع) كما قال الله جل جلاله وَ
أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِى كِتابِ اللَّهِ و لا تكون بعد
على بن الحسين إلا فى الأعقاب و أعقاب الأعقاب
1- حسين بن ثوير از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: هرگز امامت پس از
امام حسن و امام حسين عليهما السلام در دو برادر نباشد، امامت از امام سجاد عليه
السلام بدينسان جارى شد، چنانكه خداى تعالى فرمود: و
اولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض فى كتاب الله
و امامت پس از امام سجاد عليه السلام در فرزندان و فرزندان فرزندان جارى است.
2- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن
الصفار عن يعقوب بن يزيد و محمد بن عيسى بن عبيد عن الحسين بن الحسن الفارسى عن
سليمان بن جعفر الجعفرى عن حماد بن عيسى عن أبى عبد الله (ع) قال لا تجتمع الإمامة
فى أخوين بعد الحسن و الحسين (ع) إنما تجرى فى الأعقاب و أعقاب الأعقاب
2- حماد بن عيسى از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: پس از امام حسن و
امام حسين عليهما السلام امامت در دو برادر نباشد و آن در فرزندان و فرزندان
فرزندان جارى است.
3- حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنا على بن الحسين السعدآبادى
عن أحمد بن محمد بن خالد عن أبيه عن محمد بن سنان عن يونس بن يعقوب عن أبى عبد الله
(ع) قال أبى الله عز و جل أن يجعلها يعنى الإمامة فى أخوين بعد الحسن و الحسين (ع)
3- يونس بن يعقوب از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: خداى تعالى ابا
دارد كه پس از امام حسن و امام حسين عليهما السلام امامت را در دو برادر قرار دهد.
4- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى الله عنه قال حدثنا الحسين بن الحسن
بن أبان عن الحسين بن سعيد عن محمد بن سنان عن أبى سلام عن سورة بن كليب عن
أبىبصير عن أبى جعفر (ع) فى قول الله عز و جل وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِى
عَقِبِهِ إنها فى الحسين (ع) تنتقل من ولد إلى ولد لا ترجع إلى أخ و لا عم
4- ابو بصير از امام باقر عليه السلام در تفسير اين سخن خداى تعالى: و جعلها كلمه
باقيه فى عقبه روايت كند كه فرمود: اين آيه درباره امام حسين عليه السلام است كه
امامت در فرزندان او از فرزندى به فرزندى ديگر منتقل مىشود و به برادر و عمو بر
نمىگردد.
5- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن جعفر الحميرى
جميعا عن إبراهيم بن هاشم عن أبى جعفر محمد بن جعفر عن أبيه عن عبد الحميد بن نصر
عن أبى إسماعيل عن أبى عبد الله (ع) قال لا تكون الإمامة فىأخوين بعد الحسن و
الحسين (ع) أبدا إنما هى فى الأعقاب و أعقاب الأعقاب.
5- ابو اسماعيل از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: هرگز پس از امام حسن
و امام حسين عليهما السلام امامت در دو برادر نباشد، بلكه آن در فرزندان و فرزندان
فرزندان جارى است.
6- حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنا على بن الحسين السعدآبادى
عن أحمد بن أبى عبد الله البرقى عن أبيه عن محمد بن أبى عمير عن غير واحد عن أبى
بصير عن أبى عبد الله (ع) قال لما ولدت فاطمة (ع) الحسين (ع) أخبرها أبوها (ص) أن
أمته ستقتله من بعده قالت و لا حاجة لىفيه فقال إن الله عز و جل قد أخبرنى أن يجعل
الأئمة من ولده قالت قد رضيت يا رسول الله.
6- ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: چون فاطمه عليهما السلام
حسين عليه السلام را به دنيا آورد و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به او خبر
داد كه امتش بعد از وى حسين را خواهند كشت. فاطمه گفت: مرا به وى نيازى نيست. رسول
خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: خداى تعالى به من خبر داده است كه ائمه را در
فرزندان وى قرار داده است. فاطمه گفت: اكنون خشنود شدم.
7- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن جعفر الحميرى
جميعا عن محمد بن الحسين بن أبى الخطاب و محمد بن عيسى بن عبيد جميعا عن عبد الرحمن
بن أبى نجران عن عيسى بن عبد الله العلوى العمرىعن أبى عبد الله جعفر بن محمد
الصادق (ع) قال قلت له جعلت فداك إن كان كون و لا أرانى الله يومك فبمن أئتم قال
فأومأ إلى موسى (ع) قلت فإن مضى موسى (ع) فبمن أئتم قال بولده قلت فإن مضى ولده و
ترك أخا كبيرا و ابنا صغيرا فبمن أئتم قال بولده ثم هكذا أبدا قلت فإن أنا لم أعرفه
و لم أعرف موضعه فما أصنع قال تقول اللهم إنى أتولى من بقى من حججك من ولد الإمام
الماضى فإن ذلك يجزئك.
7- عيسى بن عبدالله گويد به امام صادق عليه السلام گفتم: فداى شما گردم، اگر پيش
آمدى كرد- و خدا روز مرگ شما را به من ننمايد- چه كسى را امام بدانم؟ گويد: به موسى
عليه السلام اشاره كردم، گفتم اگر موسى عليه السلام درگذشت چه كسى را امام بدانم؟
فرمود: به فرزندش، گفتم: اگر فرزندش درگذشت چه كسى را امام بدانم؟ فرمود: به
فرزندش، گفتم: اگر فرزندش درگذشت و برادرى كبير و فرزندى صغير بجاى گذاشت، كدام را
امام بدانم؟ فرمود: به فرزندش و پس از او نيز هميشه چنين خواهد بود. گفتم: اگر او و
مكان او را نشناسيم چه كنم؟ فرمود: مىگويى: بارالها! من باقيمانده از حجتهاى تو را
كه از فرزندان امام در گذشته است به ولايت بر مىگزينم و آن تو را كافى است.
8- حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميرى
قال حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى قال حدثنا الحسن بن محبوب عن على بن رئاب قال قال
أبو عبد الله (ع) لما أن حملت فاطمة (ع) بالحسين (ع) قال لها رسول الله (ص) إن الله
عز و جل قد وهب لك غلاما اسمه الحسين تقتله أمتى قالت فلا حاجة لى فيه فقال إن الله
عز و جل قد وعدنى فيه عدة قالت و ما وعدك قال وعدنى أن يجعل الإمامة من بعده فى
ولده فقالت رضيت
8- على بن رئاب گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: چون فاطمه عليهما السلام به
حسين عليه السلام باردار گرديد، رسول خدا به وى فرمود كه خداوند پسرى به تو مىبخشد
كه نامش حسين عليه السلام است و امت من او را خواهند كشت، فاطمه عليها السلام گفت:
مرا به وى نيازى نيست، فرمود: خداى تعالى درباره وى به من وعدهاى فرموده است، گفت:
آن وعده چيست؟ فرمود مرا وعده فرموده است كه امامت پس از حسين در فرزندان وى باشد،
فاطمه عليها السلام گفت: اكنون خشنود شدم.
9- حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق رضى الله عنه قال أخبرنا أحمد بن محمد الهمدانى
قال حدثنا على بن الحسن بن على بن فضال عن أبيه عن هشام بن سالم قال قلت للصادق
جعفر بن محمد (ع) الحسن أفضل أم الحسين فقال الحسن أفضل من الحسين قال قلت فكيف
صارت الإمامة من بعد الحسين فى عقبه دون ولد الحسن فقال إن الله تبارك و تعالى أحب
أن يجعل سنة موسى و هارون جارية فى الحسن و الحسين (ع) ألا ترى أنهما كانا شريكين
فى النبوة كما كان الحسن و الحسين شريكين فى الإمامة و إن الله عز و جل جعل النبوة
فى ولد هارون و لم يجعلها فى ولد موسى و إن كان موسى أفضل من هارون (ع) قلت فهل
يكون إمامان فى وقت واحد قال لا إلا أن يكون أحدهما صامتا مأموما لصاحبه و الآخر
ناطقا إماما لصاحبه فأما أن يكونا إمامين ناطقين فى وقت واحد فلا قلت فهل تكون
الإمامة فى أخوين بعد الحسن و الحسين (ع) قال لا إنما هى جارية فى عقب الحسين (ع)
كما قال الله عز و جل وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِى عَقِبِهِ ثم هى جارية فى
الأعقاب و أعقاب الأعقاب إلى يوم القيامة.
9- هشام بن سالم گويد: به امام صادق عليه السلام گفتم: حسن افضل است يا حسين؟
فرمود: حسن از حسين افضل است. گويد گفتم: پس چگونه است كه امامت پس از حسين در
فرزندان وى است و نه در فرزندان حسن؟ فرمود: خداى تعالى خواسته است كه روش موسى و
هارون را در حسن و حسين عليهما السلام جارى سازد آيا نمىبينى كه آن دو در نبوت
شريك بودند همچنان كه حسن و حسين در امامت شريك بودند و خداى تعالى نبوت را در
فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسى، گر چه موسى افضل از هارون بود، گفتم:
آيا ممكن است در يك زمان دو امام باشند؟ فرمود: خير، مگر آنكه يكى از آن دو خاموش
باشد و از ديگرى پيروى نمايد و ديگرى ناطق و پيشواى وى باشد، اما در يك زمان دو
امام ناطق نخواهد بود، گفتم: آيا مىشود پس از حسن و حسين عليهما السلام دو برادر
امام باشند فرمود: خير و امامت در عقب حسين عليه السلام جارى است همچنان كه خداى
تعالى فرموده است: و جعلها كلمه باقيه فى عقبه، بعد از آن نيز در فرزندان و فرزندان
فرزندان او تا روز قيامت جارى است.
10- حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن يحيى العطار عن
محمد بن الحسين بن أبىالخطاب عن على بن أسباط عن على بن أبى حمزة عن أبى بصير عن
أبى عبد الله (ع) فى قول الله عز و جل وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ
فقال البئر المعطلة الإمام الصامت و القصر المشيد الإمام الناطق.
10- ابو بصير گويد: از امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه و
بئر معطله و قصر مشيد فرمود:
مقصود از بئر
معطله امام خاموش و مقصود از قصر
مشيد امام ناطق است.