عطر ولايت

حبيب الله صادقي

- ۴ -


(ع)

62ـ  قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عادى الله من عادى عليها )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( خداوند دشمن كسي است كه دشمن على باشد )).

63ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عشره فى الجنّه : النبى في الجنّه ... و عليّ فى الجنّه ... )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( ده نفر اهل بهشتند { كه از ايشان است } پيامبر خدا و على )).

64ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ اخى فى الدنيا و الاخره )) (1):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على در دنيا و آخرت برادر م است )).

65ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ اصلى و جعفر فرعى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على ريشه و جعفر شاخه من است )).

66ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ امام البرره ، و قاتل الفجره ، منصور من نصره ، مخذول من خذله )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( على پيشواى نيكوكاران و كشنده تبهكاران است ، هر كس او را يارى كند ، يارى خواهد شد و هر كس دست از ياريش بردارد رسوا خواهد گرديد )).

67 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ باب حطّه ، من دخل منه كان مومناً ، و من خرج منه كان كافراً )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على (( باب حطّه )) (2) است ، هر كس از آن وارد شود مومن ، و هر كس از آن خارج شود كافر است ))(3).

68ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ عيبه علمى )) (4) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( عل مخزن علم   من است )).

69ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ مع القرآن و القرآن مع عليّ ، لن يفتراقا حتى يردا عليّ الحوض )) (5):

پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على با قرآن ، و قران با على است ، هرگز از يكديگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض { كوثر } بر من وارد شوند )).

70ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى و انا من عليّ ، و لا يودّى عنّى الا انا او علّى )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على از من است و من از على هستم ، و { هيج كس } جز خودم يا على { دين مرا } از سوى من ادا نمى كند )).

71ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى بمنزله راسى من بدنى )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على نسبت به من به منزله سر در بدن من است )) (6) .

72ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى بمنزله هارون من موسى ، الّا انّه لا نبيّ بعدى )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسى ، جز آنكه پس از من پيامبرى وجود ندارد )).

73ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ بن ابى طالب مولى من كنت مولاه )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عل بن ابى طالب سرور هر كسى است كه من سرور اويم )).

74ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ يزهر فى الجنّه ككواكب الصّبح لاهل الدنيا )) (7):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على در بهشت مي درخشد چنانكه اختران بامداد براى مردم   دنيا مى درخشند )).

75ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ يعسوب المومنين (8) ، و المال يعسوب المنافقين )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( على سرور مومنان است ، و دارايى و ثروت سرور منافقات )).

76ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ يقضى دينى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على ديّن مرا ادا مى كند )).

77 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عمّار تقتله الفئه الباغيه )) :

پيامبرخدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( يك گروه ستمگر عمّار را خواهد كشت )) (9) .

78 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عنوان صحيفه المومن حبّ عليّ بن ابى طالب )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( عنوان نامه { عمل } مومن ، دوستى على بن ابى طالب است )) (10).

(ف)

79 ـ قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( فاطمه بضعهّ (11) منّى ، فمن اغضبها اغضبنى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه پاره تن من است ، هر كس او را به خشم بياورد مرا خشمگين ساخته است )).

80 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( فاطمه بضعه منّى ، يقبضني ما يقبضها ، و يبسطنى ما يبسطها ، و انّ الانساب تنقطع يوم القيامه غير نسبى و سببى و صهرى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه پاره تن من است ، آنچه وى را اندوهگين كند مرا اندوهگين مى كند ، و آنچه وى را شاد مان سازد مرا شادمان مى سازد ، و روز رستاخيز همه خويشاوند يها بجز خويشاوندى نسبى و سببى و دامادى من بريده خواهد شد )).

 81 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( فاطمه سيده نساء اهل الجنّه ، الا مريم بنت عمران ))(12):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه سرور زنان اهل بهشت است بجز مريم دختر عمران )) (13) .

82 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) لعلّى (عليه السلام ) : (( فاطمه احبّ الى منك ، و انت اعزّ اليّ منها )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على ( عليه السلام ) فرمود : (( فاطمه نزد من محبوب تر از توست ،  و تو نزد من عزيزتر از او هستى )).

(ق)

83 ـ قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( قال جبريل : (( قلبت مشارق الارض و مغاربها قلم اجد رجلاً من محمّد ، و قلّبت مشارق الارض و مغاربها فلم اجد بنى اب افضل من بنى هاشم )) (14) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( جبرئيل گفت : مشرق و مغرب زمين را زير و رو كردم ، كسى را برتر از محمّد نيافتم ، و مشرق و مغرب زمين را زير و رو نمودم ، فرزندان پدرى را برتر از بنى هاشم نيافتم )).

84 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( الّهم صلّ على محمّد و علي آل محمّد ، كما صلّيت على ابراهيم و على آل ابراهيم ، انّك حميدّ مجيدّ ، اللهم بارك على محمّد و على آل محمّد ، كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم ٍانّك حميدّ مجيدّ )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( بگوييد : بار خدايا ! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست ، چنانكه بر ابراهيم و خاندان ابراهيم درود فرستادى ، بى گمان تو ستوده و بزرگوارى . بار خدايا! بركت خود را بر محمّد و خاندان محمّد فرود آور ، همان گونه كه بر ابراهيم و خاندان ابراهيم فرود آوردى ، بيقين تو ستوده و بزرگوارى )).

(ك)

85 ـ قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله و سلم )   للحسن (عليه السلام ) : (( كخ كخ (15) ، ارم بها ، اما شعرت انّا لاناكل الصّدقه )) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( آ، { خرما } را نخور و از دهان بيفكن ، مگر نمي دانى كه ما صدقه نمى خوريم ؟!)).

86 ـ قال   ( صلي الله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ بنى آدم ينتمون الى عصبه  ، الّا ولد فاطمه فانا وليّهم و انا عصبتهم )) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( بنى آدم همه به ريشه اى منسوبند ، مگر فرزندان فاطمه كه من سرپرست و ريشته آنانم )).

87 ـ قال   ( صلي الله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ بنى انثى فانّ عصبتهم ، ماخلا ولد فاطمه فانّى انا عصبتهم و انا باوهم )) :

پيامبر خدا  ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( پسران هر دخترى ريشه آنان به پدرشان وابسته است بجز فرزندان فاطمه كه من ريشته آنان و پدرشان هستم )) .

88 ـ قال   ( صلي الله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ سببٍ و نسبٍ منقطعّ يوم القيامه ، الّا سببى و نسبى )) :

پيامبر خدا ( صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( روز رستاخيز هر سبب و نسبى جز سبب و نسب من قطع خواهد شد )) .

89 ـ قال  ( صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ نسب و صهّر ينقطع يوم القيامه الّا نسبى و صهّرى )) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( روز رستاخيز هر نسب و سببى جز نسب و سبب من قطع خواهد شد )) .

90 ـ عن امّ سلمه قالت : (( كانّ   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) اذا عضب لم يجترئ عليه احد الّا عليّ )) :

از ام سلمه (16) نقل كرده اند كه گفت : (( { پيامبر } هنگامى كه خشمگين مى شد ، هيچ كس جز علي در برابر او جرات { سخن گفتن } نداشت )) (17).

91 ـ عن ابي ثعلبه قال : (( كان   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) اذا قدم من سفر بدا بالمسجد فصلّى فيه ركعتين ، ثمّ يثنّي بفاطمه ، ثم ياتى ازواجه )) :

از ابو ثعلبه نقل كرده اند كه گفت : (( { پيامبر } هنگامى كه از سفر مى ‌آمد ، نخست وارد مسجد مي شد و دو ركعت نماز مى گذارد ، سپس به ديدن فاطمه مى رفت ، آنگاه نزد همسرانش مى آمد )) .

92 ـ عن عائشه قالت : (( كانّ  ( صلي الله عليه و آله و سلم ) كثيراً ما يقبّل عرف فاطمه )) (18) :

از عايشه نقل نموده اند كه گفت : (( { پيامبر } بسيارى از اوقات فرق سر فاطمه را مى بوسيد )).


پى‏نوشتها:

1 . ديلمى نيز اين حديث را نقل نموده است ، و در المعجم الاوسط طبرانى از او امامه نقل شده كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ميان مردم برادرى قرار داد و ميان خود و على نيز برادرى بر قرارا كرد .
2 . يعنى راه فروريختن گناهان است .
3 . يعنى همان گونه كه خداوند ورود خاضعانه بنى اسرائيل به دروازه شهر را وسيله آمرزش آنان قرار داد ، براى اين امّت نيز دوستى على و راهيابى به هدايت و پيروى از راه او و پذيرفتن ولايتش را وسيله آمرزش و ورود به بهشت و رهايى از آتش قرار داده است ، و مقصود از (( خرج منه )) ، (( خرج عليه )) است ( يعنى كسى كه بر او خروج كند ) (( فيض القدير ، ج 4 ، ص 356)).
4 . (( عيبه )) چيزي است كه انسان اشياى گرانبهاى خود را در آن نگهدارى مى كند . اين دريد گفته : اين از سخنان كوتاه پيامبر است كه هيچ كس پيش از او به آن مثل نزده است . پيامبر با اين سخن على را به كارهاى باطنى خود كه هيچ كسى جز او از آنها آگاهى ندارد اختصاص داده است واين نهايت ستايش على (عليه السلام ) است . (( فيض القدير ، ج 4 ص 356 )).
5 . حاكم گفته : اين حديث صحيح است ، و ذهبى آن را ثابت دانسته است .
6 . اين تعبير شدّت ارتباط و اتصال به آن حضرت را مى رساند .
7 . اين حديث را حاكم نيز نقل نموده است .
8 . (( يعسوب )) به معنى سرور و سالار است . صاحب كتاب (( المحكم )) مى گويد : يعسوب شاه زنبوران است ، سپس استعمال آن شايع شده تا جايي كه به هر رئيسى يعسوب گفته اند . ثعلب مى گويد : يعسوب زنبور نرى است كه جلو زنبوران حركت مى كند و از آنها دفاع مى نمايد .
9 . يعنى : گروه ستمگرى كه از اطاعت امام راستين بيرون رفته است . طبراني در روايتى جمله (( النّاكبه عن الحق )) را نيز بر آن افزوده است . مقصود از اين گروه ، گروه معاويه است ، چنانكه در روايت طبرانى و ديگران به تفصيل آمده است ، و اين از معجزات پيامبر به شمار مى رود ، زيرا اخبار از غيبى است كه به وقوع پيوسته است . (( فيض القدير ، ج 4 ، ص 359 )) . در اين روايت براى على (عليه السلام ) و عمار بن ياسر (رضى الله عنه ) فضيلت آشكارى به چشم مى خورد .
10 . يعنى : دوستى على نشانه اى است كه مومن در روز رستاخيز به آن شناخته مي شود . مناوى نيز چنين است . من مى گويم : (( در دنيا نيز همين گونه است . خداوند ما را بر دوستى او بميراند و با مودّت وى ما را به سوى خود برگيرد ( آمين ) )).
11 . (( بضعه )) به فتح با، ، پاره گوشت را گويند . گاهى نيز به كسر با’ خوانده مى شود چنانكه در نهايه آمده است . در قاموس آمده است كه (( بضعه )) به فتح با’ و سكون ضاد پاره گوشت است ، و به ضّم با’ و كسر آن نيز نقل شده و معنى آن اين است كه فاطمه جز’ من است ، چنانكه يك تكّه گوشت ، جزئى از گوشت به شمار مى رود . چه خوب گفته است مالك كه : هيچ كس را بر پاره تن پيامبر خدا برترى نمى دهم . (( مرقاه المفاتيح ، ج 5 ، ص 592 ))   . سهيلى به اين روايت استدلال نموده است بر اينكه هر كس به فاطمه دشنام دهد كافر شده است ، زيرا دشنام دادن به آن حضرت باعث خشم پيامبر مى شود ، و همچنين استدالال نموده است بر اينكه فاطمه از ابوبكر و عمر افض است . (( فيض القدير ، ج 4 ، ص 421)).
12 . پس معلوم مى شود فاطمه از عايشه برتر است ، زيرا فاطمه پاره تن پيامبر است ، ولى برخى از آنان با اين عقيده مخالفت كرده اند . سبكى مى گويد : آنچه ما به آن اعتقاد داريم و آن را بر گزيده ايم اين است كه فاطمه برتر است ، سپس خديجه و آنگاه عايشه در مرحله بعد قرار دارند ، و اختلاف در اين مساله از ما پوشيده نيست ، ولى هنگامى كه نهر خدا جارى شد ، نهر معقل بيهوده خواهد بود . (( فيض القدير ، ج 4 ، ص 421)).
13 . حاكم گفته : اين حديث صحيح است ، و ذهبى آن را ثابت دانسته است . ان حديث را احمد و طبرانى نيز از ابو سعيد نقل نموده اند .
14 . اين حديث را احمد در مناقب و ديگران مانند طبرانى ، بيهقى ، ديلمى ، ابن لال و محاملى نيز نقل نموده اند .
15 . (( كخ )) به فتح كاف و كسر آن ، و سكون خا، با تشديد و تخفيف ، و به كسر خا، با تنونى و غير تنوين ، شش واژه است كه براى باز داشتن كودك از خوردن چيز آلوده به كار مى رود . اين سخن را پيامبر آنگاه كه حسن ( عليه السلام ) يك دانه از خرماهاى صدقه را برداشته و در دهانش گذاشته بود ، به وى فرمود و او را { از خوردن آن } بازداشت . (( فيض القدير  ج 4 ، ص 549)) .
16 . اين حديث را طبرانى نيز از امّ سلمه نقل نموده است .
17 . اين بدان سبب بود كه پيامبر از مقام و منزلت على آگاه بود و محبّت او به گونه اى در قلب پيامبر جاى داشت كه سخن وى را در حال خشم مى پذيرفت ، و اين بزرگترين فضيلت است كه تنها به على اختصاص داشت .
18 . (( عرف )) به ضمّ ، فرق سر را گويند .