اسرار ملكوت جلد ۲

آیت اللـه سید محمد محسن حسینی طهرانی

- فهرست -


 مجلس نهم ،‌ عدم كفايت اشتغال به علوم ظاهري و متعارف در تحصيل مراتب يقين و كمال
علّت رجوع عنوان از مالك به امام صادق عليه السّلام پيوستن به كانون علم و حيات است
أميرالمؤمنين در خصائص رسول خدا مي‌فرمايد: طَبيبٌ دَوّارٌ بِطبِّه...
إشراف اولياي الهي بر ضمائر افراد.
كلام مرحوم علاّمه در «رساله لبّ اللباب» ناظر بر لزوم فراگيري علوم باطني است.
از نمونه هاي بارز طالبين معرفت حقيقي مرحوم مطهري است.
نياز دستيابي به مراتب عيني و شهودي، مرحوم مطهّري را به خدمت علاّمه كشانيد
بعضي از عوامل گرايش مرحوم مطهّري به علاّمه طهراني..
دعوت مرحوم مطهّري از شريعتي جهت سخنراني در حسينيّه ارشاد و پيامدهاي آن
ذكر بعضي از اشكالهاي مرحوم علاّمه به شريعتي و تأليفات او
معارضه مرحوم مطهّري با افكار و عقائد شريعتي پس از ملاقات با مرحوم علاّمه
تبدّل حالات روحي مطهّري، و جلسات هفتگي با مرحوم علاّمه
شرط اساسي در مسأله تربيت و تهذيب انقياد كامل در برابر استاد است.
مرحوم علاّمه در تبيين مسائل جهت رشد معنوي پرده پوشي نمي‌كرد.
با ورود مرحوم مطهّري در مسائل انقلاب ارتباط با علاّمه كاهش مي‌يابد
برخي از پيشنهادات مرحوم علامه به رهبر فقيد انقلاب توسط مرحوم مطهري.
شرح ارتباط مرحوم مطهري با علامه جهت تبيين ظرافت مسير است..
وجوب رجوع به امام عليه السّلام و يا فرد كامل و عارف واصل عقلاً و شرعآً
در مسأله هدايت و ارشاد، خداوند هيچ دعوتي را جز به سمت خود نمي پذيرد
هدايت انحصاراً از آنِ خداست و اطاعت از افرادي مجاز است كه به كمال مطلق رسيده باشند.
از اغواء شيطان فقط مخلَصين در امانند
زمينه مناسب، و احاطه وجودي شيطان بشر را به هلاكت مي‌كشاند
تنها راه خلاصي از كيد شيطان انقياد محض از اوامر الهي است.
جزاء و پاداش فقط بر عملي است كه از روي اخلاص سر زده باشد
انسان با مجاهده مي‌تواند مصداق حديث: عَبدي أطِعني حتّي أجعَلَك مِثلي گردد
خداوند مي‌فرمايد: من گوش و چشم و زبان عبد مطيع مي‌باشم
مسأله انقياد و اطاعت منحصر در تكاليف بسيطه شرعيّه نيست.
بُعد زمان و مكان تأثيري در اشراف اولياء الهي بر نفوس ندارد
مخلصين از مقام عرض و حساب معافند
بني آدم از جهت انقياد در برابر حقّ به سه دسته تقسيم مي‌شوند
مقرّبين پا را از دائره اطاعت فراتر نهاده، فاني در ذات شده اند
مقرّبين خارج از مقام حساب و ارزشيابي اعمال وارد بر پروردگار مي‌گردند
انسان كامل مصداق (و مِنْهم سابقٌ بالخَيرات) مي‌گردد.
مقام عبوديّت امام صادق عليه السّلام در حين نماز
فقط بندگان مخلَص خدا مي‌توانند تسبيح‌گوي حضرت حق باشند
عواقب سوء زعامت و ولايت كسي كه خود از مراحل نفس نگذشته است.
مقدّمه نامه پيش نويس قانون اساسي از مرحوم علامه طهرانی
لغزش علماء در واقعه مشروطيّت حاكي از عدم كفايت فقاهت ظاهري است.
از شاخصه هاي انسان كامل وصول به مرتبه يقين و علم حقيقي است.
مسائل شرع در يك سطح نبوده تا موجب تنجّز حجيّت ظاهريّه بر مجتهد و مقلّد گردد
داستان مشروطيّت به دو فتواي مقابل هم برمي‌گردد
هر حكمي را نمي‌توان به تمام افراد مكلّف تسرّي داد و در رساله‌هاي علميّه آورد
طرح سؤالي از مرحوم علامه طهرانی از عالمي ديني و جواب و ايرادات آن
فرمايش امام باقر عليه السّلام به أبي حمزه: فَاطلُب لِنَفْسِكَ دليلاً
لوازم وجودي انسان كامل در كلام أميرالمؤمنين عليه السّلام
خداوند در ايّام فترت، بندگان خلّص خود را جهت ارشاد مردم هدايت مي‌كند
خداوند با اولياء خود در مقام فكر و انديشه به نجوي مي‌پردازد
كلام رسول خدا: لا تَسبُّوا عَليًّا! فإنَّه مَمسوسٌ في ذاتِ اللهِ.
تفاوت مراتب اولياء الهي در سعه وجودي آنان است.
مقام و منزلت عباد مخلَص خدا در كلام ابن فارض.
ابن فارض نيل به مرتبه وحدت حقيقي و عيني را برهاني مي‌كند
سعادتمند آنكه دامن خود را از هر دو جهان برچيد و دنيا را به اهل دنيا سپرد
رسول خدا: لِي مَعَ الله حالاتٌ لا يسعُها ملك مقرّب و لا نبيٌّ مُرسَل
مقام لي مع اللهي رسول خدا در اشعار سعدي.
تعابير مرحوم علامه طهرانی از استاد خود يادآور كلمات أميرالمؤمنين و اشعار ابن فارض است.
امام صادق عليه السّلام ائمّه را مصداق آيه «نور» مي‌داند
همانگونه كه خداوند بوصف درنيايد، رسول او و مؤمني كه تسليم خدا باشد بوصف درنيايد
علّت عدم توصيف حضرت حقّ و رسول او و مؤمنين
اميرالمؤمنين عليه السّلام امام است تا بي‌نهايت.
خلقت حضرات معصومين عليهم السّلام با ساير افراد از جهت ظاهر تفاوتي ندارد
امام عليه السّلام مانند ساير افراد مبتلا به حدث مي‌گردد
نفس ائمّه عليهم السّلام مجراي مشيّت حقّ در عالم وجود است..
مشاهده حالات اولياء خدا براي هر كسي قابل درك و تحمّل نيست..
كلام مرحوم علامه طهرانی در «الله شناسي» راجع به كيفيّت فناء سالك در اسم «هو»
وجود همه اشياء متدلّي به وجود پروردگار و قائم به ذات اوست..
مرحوم كمپاني فناء ذاتي ممكنات در ذات حق را در اواخر عمر مي پذيرد
مثالي ساده از مرحوم حداد در سريان حقيقت و نور وجود در عالم اسماء و صفات.
فناء ذوات ممكنات در ذات حقّ قهري است، وليكن ادراك
فرق بين عارف و غير عارف در مسأله فناء اشياء در ذات پروردگار در مقام اثبات است.
فرق بين حكومت اميرالمؤمنين عليه السّلام و غير او به نحوه شناخت حق بر مي‌گردد
سؤال از مرحوم علامه طهرانی درباره كلام رسول خدا: ضربة عليٍّ يومَ الخنَدق ...
جذبات الهي أميرالمؤمنين عليه السّلام در حين جنگ، در كلام مولانا
تعبير از «علي زمان» و «حسين زمان» و نسبت دادن آنها به غير غلط مي‌باشد
نهضت عاشورا قضيّه اي متفرّد بوده و تكرار شدني نيست.
تجلّي ذات حق بر امام معصوم و عارف كامل موجب تحوّل و تبدّل جوهري آنان مي‌گردد
لزوم انسان كامل در دستگيري نفوس مستعدّه در كلام ملاّي رومي.
حقيقت علم و عرفان عارف به انقلاب شخصيّت و هويّت وجودي او برمي‌گردد.
خصوصيات عارف واصل
شاخصه اوّل إشراف كامل عارف واصل بر مشاهدات خود
فردي كه خود به حقائق توحيدي دست نيافته، نمي‌تواند بيانگر آن باشد
عرفاي بالله در كلامشان اضطراب و ترديد راه ندارد
كلام و حجّت الهي بالاترين حجّت‌هاست..
تقليد كوركورانه در مكتب تشيّع راه ندارد
شرح خصوصيّات عالم توحيد و مقام هوهويّت در اشعار ابن فارض...
اشعار و مقالات عرفاي عظيم الشّأن كه بجان مي‌نشيند حاكي از وصل آنان بعالم توحيد است.
علّت عدم تمايل انسان به بسياري از نوشتجات صوري بودن مدركات مؤلّف است.
شاخصه دوّم گفتار انسان كامل فقط بر محور توحيد بوده و از آن تنازل نمي‌كند
مرحوم حدّاد: سالك نبايد خود را به مادون ذات تنزّل دهد
آيات قرآن غناء ذاتي و استقلال در وجود را از آنِ خدا مي‌داند و بس...
اشاره به توحيد ذاتي حقّ در كلمات أميرالمؤمنين عليه السّلام
عارف كامل همانند ربّ خود به غير از توحيد سخني نمي‌گويد
تشكيل مجالسي كه به امام عليه السّلام به ديد استقلالي نظر شود ممضاي آنان نيست.
جايگاه واقعي امام عليه السّلام در فقراتي از زيارت جامعه
هر فعل و تصرّفي در عالم وجود ظهور نمايد عين ولايت مطلقه حضرت حق است.
سرّ و ضمير عارف با امام عليه السّلام معيّت داشته و افتراق از آن محال است.
شدّت مصيبت و محنت تغيير دهنده مرتبه امامت نيست..
گريه بر سيّد الشّهداء عليه السّلام بايد گريه عشق باشد نه ماتم
حالات مرحوم حدّاد و علامه طهرانی در مجالس سيّد الشّهداء عليه السّلام وصف ناشدني است.
اساس مجالس عزاداري اهل توحيد رسيدن به غايت سير معصومين است.
مكتب امام حسين عليه السّلام مكتب تعقّل و آزادي و انتخاب است.
عشق واقعي جداي از مباني عقل نيست.
روايت زيد شحّام در فضيلت اقامه مجلس عزا و گريه بر سيّد الشهداء عليه السّلام.
شركت كننده در مجلس عزاي أباعبدالله عليه السّلام بايد خود را تحت اشراف آن حضرت ببيند.
مرحوم حاج هادي ابهري نمونه اي است از شيفتگان أباعبدالله الحسين عليه السّلام.
مرحوم حاج هادي حساب اهل توحيد را از مرام ائمّه جدا كرده بود.
معاندين مكتب عرفان ذهن مرحوم حاج هادي را مشوب ساخته بودند.
جرياني باعث تغيير عقيده مرحوم حاج هادي نسبت به حضرت حدّاد مي‌گردد.

 

منبع:
این کتاب از نسخه موجود در كتابخانه آل البيت(ع)-الشيعه ( ) تهیه گردیده است و پس از تبدیل به فورمت مناسب کتابخانه ما تقدیم مومنین محترم می گردد.

اجازه مولف:
در حال حاضر ندارد. کوشش می کنیم که رضایت صاحبان حقوق را انشاءالله اخذ نمائیم. در صورت عدم رضایت آنان ، دسترسی به این کتاب مقدور نخواهد گردید.