گفتار هشتم : انواع استغفار و بركات آنها
يكى از پرسش هاى مهم در زمينه استغفار ، اين است كه چگونه
استغفار كنيم؟ و چه استغفارى مجرب تر است ، و ما را در دست يافتن به آثار و بركات
استغفار زودتر به مقصد مى رساند؟
پاسخ اين سؤال به صورت پراكنده در الهامات پيامبر و اهل بيت پاكش (عليهم
السلام) آمده است ، و با توجّه به موارد گوناگونى كه ، به تلاوت نسخه هاى متفاوت
استغفار سفارش شده ، به ميزان فهم و ظرفيّت اشخاص ، براى هر نوع استغفار ، آثار
خاصّى ذكر گرديده است . و هر يك جايگاه ويژه اى دارد و اثر خاصّى را ايفا مى كند .
و در اكثر موارد آثار مشتركى نيز دارند .
اين بدان خاطر است كه همانگونه كه بدن انسان ، به غذاها ، ميوه ها ، سبزى ها
و نوشيدنى هاى مختلف احتياج دارد ; تا انواع ويتامين هاى لازم بدن تأمين شود . و
اكتفا كردن به يك نوع خوردنى يا نوشيدنى ، باعث نارسايى ها و كمبودهايى در بدن گشته
و سلامت جسم او را به خطر مى اندازد ; روح بشر نيز محتاج به انواع عبادات ، اذكار و
ادعيه است ; كه هر نوعى از آن ها مكمّل نوع ديگر است و از تأثير آن ها در شادابى و
سبكبالى روح انسان ، نبايد غافل گشت .
در مورد استغفار نيز ، اين مسأله رعايت شده است. از آن جا كه گناهان انواع
مختلفى دارند ، هر گناهى استغفارى مخصوص لازم دارد ; در تعاليم نورانى قرآن و
اهل بيت (عليهم السلام) به تلاوت استغفارهاى گوناگونى سفارش شده است .
در نسخه هاى استغفار كه از معصومين (عليهم السلام) رسيده است ، به مناسبت هاى
گوناگون نوع خاصّى از استغفار ذكر گرديده است كه بايد قرائت شود . همچنين در بسيارى
از موارد ، زمان و تعداد آن نيز
مشخص شده است . پس شايسته است ، انسانى كه شيفته كمال و در جستجوى گل هاى هدايت
است ، در گلستان استغفار قدم گذارده و از هر شاخه اى گلى چيده و مشام جانش را به
انواع عطرهاى دل انگيز آن ها ، معطّر سازد.
در اين بخشِ كتاب ، ما ابتدا به نمونه هاى مختلف استغفار و آثار پربار آن
اشاره مى كنيم تا آن دسته از راهيان كوى دوست ، كه تشنه شربت گواراى بزرگى و
كرامت ، و دلباخته پرواز در آسمان معنويّت ، و شيفته صعود بر قله هاى بلند كمال و
فضيلت هستند ; با توجّه به فرازهاى متفاوت اين ذكر پر بار و تلاوت انواع گوناگونش ،
هستى خويش را از زندان تاريك گناهان رهانيده و دل و جان خود را به انوار سخنان
نورانى معصومين (عليهم السلام) ، روشن سازند .
البتّه در لابلاى بحث ، به استغفارهاى مجرّب نيز ، اشاره اى خواهيم داشت .
استغفارى براى نوشته نشدن
گناه در نامه عمل
يكى از انواع استغفار ، استغفارى است كه با عبارات مختلف در روايات ذكر شده
است و كمترين اثر آن جلوگيرى از نوشته شدن گناه در نامه عمل انسان است.
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند:
كسى كه مرتكب گناهى مى گردد ، هفت ساعت به او مهلت داده مى شود ،
اگر سه مرتبه گفت :
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ ».
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست
زنده اى ازلى و ابدى و سرپرستى بى همتا است » ;
آن گناه در نامه عملش نوشته نمى شود. (1)
در حديث ديگر ، امام صادق (عليه السلام) همين پاداش را براى اين نوع
استغفار ، با مختصر اضافه اى ، بيان مى كنند ، متن استغفار در اين روايت چنين است :
أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ
ذُوالجَلالِ وَ الإِكْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ . (2)
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست
اين اثر در روايتى ، براى استغفار ديگرى نيز بيان گرديده است ، با توجّه
به اين كه از نكات ارزنده و زيبايى برخوردار است تمام حديث
را ذكر مى كنيم .
امام صادق (عليه السلام) حديثى از جدّشان رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم)
روايت مى كنند كه در بخشى از آن رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى فرمايند :
بنده تصميم مى گيرد عمل نيكى را انجام دهد . اگر بعد از تصميم ، آن
را انجام نداد ، خدا به خاطر نيّت نيكش ثواب يك حسنه برايش مى نويسد . ولى اگر
براساس نيّتش عمل كرد ثواب ده حسنه براى او قرار مى دهد.
همين بنده تصميم مى گيرد گناهى را مرتكب شود ، چنانچه آن را انجام
ندهد ، هيچ چيز در نامه عملش نوشته نمى شود. و اگر مرتكب آن گشت ، هفت ساعت مهلت
داده مى شود، فرشته مأمورى كه كارهاى نيك را ثبت مى كند ، به فرشته مأمور كارهاى
زشت ـ كه فرشته سمت چپ است ـ مى گويد: عجله نكن شايد پس از گناه ، عمل نيكى انجام
دهد كه آن را از بين ببرد ، چرا كه خداوند مى فرمايد:
إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيّئاتِ . (3)
به راستى ، اعمال نيك ، اعمال بد را از بين مى برد .
و شايد توبه و استغفار كند .
اگر اين بنده بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو ، عالمُ الْغَيْبِ
والشَّهادَة ، العَزيزُ الحَكيمُ ، الغَفُورُ الرَّحيمُ ، ذُوالجَلالِ وَ
الإِكْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ ».
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست ، داناى نهان و
آشكار ، ارجمند و نيرومند و صاحب حكمت است ; ( نسبت به گنهكاران ) بسيار آمرزنده و
( نسبت به مؤمنان ) بسيار مهربان و صاحب جلالت و جوانمردى است . و به سوى او توبه
مى كنم » ;
چيزى در نامه عملش نوشته نمى شود.
ولى اگر هفت ساعت بگذرد ، حسنه اى انجام ندهد و توبه و استغفار هم نكند ، مأمور
حسنات به مأمور سيئات مى گويد:
« اُكْتُبْ عَلىَ الشَّقِىِّ المَحْرومِ ».
بنويس گناه او را كه ( بخاطر انجام ندادن عمل نيك و ترك توبه و استغفار ) شقىّ و
بدبخت ، و از رحمت خدا محروم گرديد. (4)
استغفارى براى بخشش تمام گناهان
استغفار ديگرى كه امامان (عليهم السلام) بدان سفارش كرده اند ، استغفار
كوتاهيست كه كمترين اثر آن ، آمرزش همه گناهان است.
امام باقر (عليه السلام) مى فرمايند:
هر كس بعد از نماز واجب و قبل از آن كه از حالت نماز
خارج شود و پايش را تكان دهد ; بگويد: « أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ
هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ ذُوالجَلالِ وَ الإِكْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ »
« از خداوند ، آمرزش مى طلبم ، خدائى كه معبودى جز او نيست ، زنده اى ازلى و
ابدى و سرپرستى بى همتا و صاحب جلالت و جوانمردى است به سوى او توبه مى كنم » .
خداوند همه گناهانش را مى آمرزد ، اگر چه گناهانش به اندازه كف دريا باشد. (5)
رسول خدا (صلى الله عليه وآله) اين اثر را براى استغفار ديگرى ، در ضمن
سفارش هايشان به اميرالمؤمنين (عليه السلام) بيان مى فرمايند:
اى على ، هر كس هنگامى كه سوار مركب شد ،
آية الكرسى را تلاوت كند و سپس بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَ
أَتُوبُ إِلَيْهِ ، اَللّهُمَّ اغْفِرْلى ذُنُوبى ، إِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ
إِلاّ أَنْتَ ».
« از خداوند ، آمرزش مى طلبم ، خدائى كه معبودى جز او نيست زنده اى ازلى و
ابدى ، سرپرستى بى همتا است ، و به سوى او توبه مى كنم . خدايا گناهانم را ببخش ،
كه كسى جز تو گناهان را نمى بخشد ».
سيّدالكريم ( خداوند ) خطاب به ملائكه مى فرمايد:
اى فرشتگان من ، بنده من مى داند كه غير از من كسى گناهان او را نمى بخشد . شما
شاهد باشيد كه من همه گناهان او را آمرزيدم . (6)
پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در سخن زيباى ديگرى ، براى استغفارى
كه قبل از خواب تلاوت مى شود نيز همين اثر را ذكر مى فرمايند:
هر كس هنگامى كه براى خوابيدن به بستر مى رود ، سه مرتبه بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ
إِلَيْهِ » خداوند همه گناهان او را مى بخشد ، اگر چه گناهانش مثل كف دريا، به
تعداد برگ درختان و ريگ هاى انباشته بيابان و به عدد روزهاى دنيا باشد . (7)
استغفارى براى آمرزش چهل گناه كبيره در روز
نوع ديگر استغفار ، استغفاريست كه به تلاوت آن با حال ندامت و پشيمانى ،
سفارش شده است و اثرش آمرزش چهل گناه كبيره است.
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند:
هر مؤمنى كه شبانه روز چهل گناه كبيره انجام دهد و با حالت ندامت و
پشيمانى ( از كردار زشت خويش ) بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ بَديعُ
السَّماواتِ وَ الأَرْضِ ، ذُوالجَلالِ وَ الإِكْرامِ ، وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ يَتُوبَ عَلَىَّ » .
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست ،
زنده اى ازلى و ابدى ، سرپرستى بى همتا ، پديد آورنده آسمان ها و زمين و صاحب جلالت
و جوانمردى است . از او مى خواهم كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستد و توبه مرا
بپذيرد » .
خداوند همه گناهان او را مى بخشد و كسى كه در روز بيش از چهل گناه
كبيره انجام دهد خيرى در او نيست . (8)
دو فرشته مأمور ، نامه اعمال زشت را پاره مى كنند
زيباترين استغفار از نظر پاداش ، استغفارى است كه بعد از نماز عصر خواندنش
مطلوب است . و اگر هر روز تلاوت گردد، فرشتگان مأمور انسان موظّف مى شوند ، نامه
اعمال زشت استغفار كننده را پاره كنند.
رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايند :
هر كس بعد از نماز عصر هر روز ، روزى يك بار بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ ،
الرَّحْمنُ الرَّحيمُ ، ذُوالجَلالِ وَ الإِكْرامِ ، وَ أَسْأَلُهُ اَنْ يَتُوبَ
عَلَىَّ تَوْبَةَ عَبد ذَليل خاضِع فَقير بائِس مِسْكين ( مُسْتَكين ) مُسْتَجير
لايَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لاضَرّاً وَ لا مَوْتاً
وَ لا حَياةً وَ لانُشُوراً ».
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست ، زنده اى ازلى و ابدى ، بخشنده و مهربان ، صاحب جلالت و
جوانمردى است . و از او مى خواهم كه توبه مرا بپذيرد ، بسان ( پذيرش ) توبه بنده
خوارى كه فروتن و تهيدست ، نيازمند و درمانده ، و حقير و پناهنده گشته ، و مالك هيچ
سود و زيان ، مرگ و حيات و دوباره زنده شدنى نيست » .
خداوند به دو ملك مأمور او دستور مى دهد كه نامه كردار زشت او را ،
هر چه هست ، پاره كنند . (9)
استغفارى براى دست يافتن به گنج علم يا مال
يكى از انواع استغفار كه تلاوت آن به تعداد خاصّى براى حلّ مشكلات اقتصادى يا
علمى به تجربه رسيده است ، استغفارى است كه خواندن آن به مدّت دو ماه ، روزى چهارصد
مرتبه سفارش شده است.
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند:
هر كس تا دو ماه روزى چهارصد بار پى در پى بگويد:
« أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الرَّحْمنُ الرَّحيمُ ،
الْحَىُّ الْقَيُّومُ ، بَديعُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ ، مِنْ جَِميعِ ظُلْمى وَ
جُرْمى و إِسْرافى عَلى نَفْسى وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. »
« از خداوند ، طلب آمرزش مى كنم ، خدائى كه معبودى جز او نيست ،
زنده اى ازلى و ابدى ، سرپرستى بى همتا و پديد آورنده آسمان ها و زمين است . از همه
ستمى كه به خود كرده و جرمى كه مرتكب گشته ام و اسراف و زياده روى كه بر نَفْس خويش روا داشته ام
( آمرزش طلبيده ) و به سوى او باز مى گردم » ;
يا گنجى از علم و دانش به او داده مى شود ، يا گنجى از مال و ثروت
روزيش مى گردد. (10)
استغفارى براى ثبت در « مُسْتَغْفِرينَ
بِالأَسْحارِ »
استغفار ديگرى كه ذكر پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) در سحر و در هر روز
عمرشان بوده است ، استغفارى است كه مداومت بر آن ، به مدّت يك سال ، باعث مى شود
نام انسان در شمار استغفار كنندگان در سحرها نوشته شود ، و عامل مهمى براى ورود
شيعيان و دوستان اميرالمؤمنين (عليه السلام) به بهشت است.
امام صادق (عليه السلام) در حديث زيبايى مى فرمايند:
هر كس در نماز وتر ( يك ركعت آخر نماز شب ، هنگام قنوت ) هفتاد
مرتبه بگويد:
« أَسْتَغْفِرُاللهَ رَبّى وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » و مدّت يك سال هر شب بر آن
مداومت نمايد ، خداوند در نزد خويش او را از استغفار گويان در سحرها ، مى نويسد، و
آمرزش ومغفرت خدا برايش واجب مى شود . (11)
استغفار پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در نماز شب همين استغفار بوده
است . علاوه بر اين ، حضرتش روزى هفتاد مرتبه مى فرمودند: « أَسْتَغْفِرُاللهَ
رَبّى وَأَتُوبُ إِلَيْهِ » و اهل بيت آن حضرت (عليهم السلام) و صالحين از اصحابشان نيز به همين
روش عمل مى كردند. (12)
استغفارى براى آمرزش هفت صد گناه
كوتاهترين استغفارى كه در روايات ، بدان اشاره شده است ، استغفارى است كه ذكر
پيامبر (صلى الله عليه وآله) نيز بوده است و باعث آمرزش هفت صد گناه انسان در روز
مى گردد . اين نوع استغفار براى همه افراد با فرصت هاى شغلى مختلفى كه
دارند ، قابل استفاده است . به گونه اى كه در مسير رفت و
آمد و ساير فرصت هاى بيكارى خويش ، مى توانند آن را تلاوت كنند و از بركات آن
بهره مند شوند.
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند :
هر كسى روزى هفتاد بار بگويد : « أَسْتَغْفِرُ اللهَ » خداوند
هفت صد گناه او را مى آمرزد . و در بنده اى كه روزى هفت صد گناه مى كند ، خيرى
نيست . (13)
در اهميّت و شرافت اين ذكر همين بس كه امام صادق (عليه السلام)مى فرمايند:
برنامه رسول خدا (صلى الله عليه وآله
وسلم) چنين بود كه روزى هفتاد بار استغفار كرده و هفتاد مرتبه به سوى خدا توبه
مى كردند .
حارث مى گويد: من گفتم : يعنى هفتاد مرتبه مى گفتند: أَسْتَغْفِرُ اللهَ
وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ ؟
امام صادق (عليه السلام) فرمودند :
روش آن حضرت چنين بود كه هفتاد مرتبه (به درگاه خدا) عرضه مى داشتند :
«أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ... » و هفتاد مرتبه مى گفتند: « وَ
أَتُوبُ إِلَى اللهَ ، وَ أَتُوبُ إِلَى اللهَ ... ». (14)
استغفارى براى ثروت بى گمان
گفتن استغفار همراه با اذكار ديگر ، بار معنوى آن را بيشتر مى كند ، به همين
خاطر امامان (عليهم السلام) براى حلّ مشكلات دوستان و شيعيانشان ، گاهى تلاوت
استغفار را همراه با اذكار ديگر سفارش مى نمودند، كه اين خود يكى از انواع استغفار
به شمار مى آيد و نقش به سزايى در رواساختن خواسته هاى انسان دارد.
ابى جعفر شامى گويد: در شام مردى به نام هلقام بود ، او اين حديث را برايم
نقل كرد :
خدمت مولايم موسى بن جعفر (عليهما السلام) رفتم و عرض كردم : به من دعايى
تعليم نماييد كه جامع دنيا و آخرت باشد و مختصر هم باشد .
امام (عليه السلام) فرمودند :
بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب اين ذكر را بگو:
« سُبْحانَ اللهِ العَظيمِ وَبِحَمْدِهِ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، وَأَسْأَلُهُ
مِنْ فَضْلِهِ »
« منزّه است خدائى كه با عظمت است و به حمد و ستايش او مشغولم ، از خداوند آمرزش مى طلبم و از فضل و عنايتش سؤال
مى كنم ».
هلقام گفت: وضعيّت من در ميان خاندانم از همه بدتر بود، نمى دانم چه شد كه
( بعد از تلاوت اين ذكر شريف ) ناگهان ارثى از طرف شخصى به من رسيد كه فكر نمى كردم
بين او و من پيوند خويشاوندى باشد ، به حدّى وضع مالى و اقتصاديم رونق يافت كه
امروز توانگرترين فرد در ميان بستگان خود هستم ، اين بركات نبود مگر به خاطر آنچه
بنده صالح خدا ، مولايم حضرت موسى بن جعفر (عليهما السلام) به من آموخت . (15)
استغفارى براى محبوبيّت نزد خدا و استجابت دعا
نمونه ديگر طلب آمرزش از خداوند كه در روايات متعدّدى بدان سفارش شده است و
فضايل زيادى برايش نقل گرديده است ، گفتن « أَتُوبُ إِلَى اللهِ » است ، كه آثار و
بركات فراوانى را براى انسان به ارمغان مى آورد. پيامبر و امامان معصوم (عليهم
السلام) مواظبت تامّى بر تلاوت اين ذكر داشته اند.
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند :
خدا مؤمنى را دوست دارد كه زيرك باشد و زياد توبه كند . آن گاه
فرمودند : رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم)بدون آن كه گناهى كرده باشند ، روزى
هفتاد بار توبه مى كردند.
حارث گويد: به امام صادق (عليه السلام) گفتم آيا پيامبر (صلى الله عليه وآله
وسلم) ( ذكر توبه را چنين ) مى فرمودند: « أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » ؟
فرمودند : رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمودند : « أَتُوبُ إِلَى
اللهِ ». (16)
بى جهت نيست كه در شب عيد فطر ـ كه شب نتيجه گيرى از عبادات و روزه هاى ماه
مبارك رمضان است ـ گفتن اين ذكر صد مرتبه سفارش شده است و اثر آن ، استجابت دعا و
روا گشتن حاجت ، ذكر گرديده است .
حارث اعور گويد: عادت مولايم اميرالمؤمنين (عليه السلام) اين بود كه شب عيد
فطر ، دو ركعت نماز مى خواندند ، در ركعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه سوره توحيد و
در ركعت دوم بعد از حمد يك مرتبه آن را تلاوت مى فرمودند، سپس به ركوع مى رفتند و
پس از آن سجده مى كردند و بعد از سلام نماز به سجده مى رفتند و صد بار مى گفتند :
« أَتُوبُ إِلَى اللهِ » سپس مى فرمودند: « يا ذَالمَنِّ وَ الجُودِ ، يا ذَا
المَنِّ وَ الطَّوْلِ ، يا مُصْطَفِىَ مُحَمَّد ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ
افْعَلْ بى كَذا و كَذا » « اى خدائى كه صاحب منّت و سخاوتى ، اى خدائى كه صاحب انعام و برترى هستى ، اى برانگيزنده
محمّد ، بر محمّد و آلش درود فرست و با من چنين و چنان كن ( حاجتم را برآور ».
و چون سر از سجده بر مى داشتند ، چهره نورانيشان را به طرف ما
برگردانده و مى فرمودند:
« وَالَّذى نَفْسى بِيَدِهِ لا يَفْعَلُها أَحَدٌ يَسْأَلُ اللهَ تَعالى شَيْئاً
إِلاّ أَعْطاهُ ، فَلَوْ أَتاهُ مِنَ الذُّنُوبِ بِعَدَدِ رَمْل عالِج ، غَفَرَاللهُ تَعالى لَهُ. »
سوگند به آن كس كه جان من در دست اوست ، هيچ كس اين عمل را انجام
نمى دهد و از خدا حاجتى نمى خواهد مگر اين كه خدا حاجتش را به او عطا مى فرمايد.
اگر كسى با كوله بارى از گناه به تعداد ريگ هاى روى هم انباشته شده ، به درگاه او
روى آورد ( و اين ذكر را بگويد ) ، خدا او را مى آمرزد. (17)
مهمتر اين كه ، يكى از اعمال شب قدر ، گفتن اين ذكر شريف در حال سجده است كه
استجابت دعا را براى انسان به ارمغان مى آورد .
حسن بن راشد حديثى را از امام صادق (عليه السلام) نقل مى كند كه بعضى از
اعمال شب قدر را در آن بيان مى كنند ، در بخشى از آن مى فرمايند:
وقتى نماز مغرب و عشايت را خواندى ، دستهايت را بلند كن و بگو:
« يا ذَالمَنِّ يا ذَا الطَّوْلِ ( والطَّوْلِ ) يا ذَالجُودِ يا مُصْطَفَِى
مُحَمَّد وَ ناصِرَهُ ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ اغْفِرْلى كُلَّ ذَنْب
اَحْصَيْتَه وَ هُوَ عِنْدَكَ فى كِتاب مُبين. »
« اى خدائى كه صاحب نعمت هستى و بر بندگانت منّت دارى ، اى كسى كه
صاحب برترى هستى ، اى كسى كه صاحب جود و سخاوتى ، اى برانگيزنده محمّد و ياور او ،
بر محمّد و آلش درود فرست و هر گناهى ( كه از من سر زده و ) تو آن را شماره كرده اى
و در نزد تو در كتاب مبين ثبت گرديده است ، ببخشاى ».
سپس به سجده رفته و صد بار در حال سجده مى گويى: « أَتُوبُ
إِلَى اللهِ ».
بعد حاجتت را مى خواهى انشاءالله برآورده مى شود . (18)
چقدر مناسب و بجاست كه منتظران و دلباختگان امام زمان (عليه السلام) بعد از
انجام اين عمل در شب عيد فطر و شبهاى قدر ، كه وعده استجابت داده شده است ، تعجيل
ظهور مولاى مظلوم خويش را از خدا بخواهند و اين دعا را ورد زبان خويش ساخته و
بگويند :
« اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيّكَ الْفَرَج »
به اين اميد كه آن يار سفر كرده كه در اين شبها ، بعد از مناجات با خداى
خويش ، دست به دعا برمى دارد ، دعا كنندگان براى ظهورش را نيز از دعاى پر بارش
بهره مند ساخته ; آن ها را از خاطر عاطرش دور نگرداند و براى گناهانشان استغفار
كند.
استغفارى براى نجات از سختى هاى قيامت
* نامه برائت از آتش به انسان داده مى شود
* مجوز عبور از صراط برايش نوشته مى شود
* در دارالقرار ساكن مى گردد
گرچه هر نوع استغفار ، در هر زمان ، محبوب خدا است، و آثار پربارى براى انسان
دارد. ولى گفتن بعضى از اذكار در برخى اوقات ، از پاداش و بهره بيشترى برخوردار است. از جمله نسخه هاى استغفار كه به آن سفارش شده است ،
گفتن : « أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبةَ » است.
تلاوت كردن اين نوع استغفار در هر روز ماه شعبان ، روزى هفتاد بار ، موجب
نجات يافتن از سختى هاى قيامت است.
ريّان بن صلت گويد: از مولايم على بن موسى الرّضا (عليه السلام) شنيدم كه
مى فرمودند:
هر كس در هر روز ماه شعبان ، هفتاد بار بگويد: « أَسْتَغْفِرُاللهَ وَأَسْأَلُهُ
التَّوبَةَ » خداوند نامه اى به عنوان برائت از آتش برايش مى نويسد و مجوّزى براى
عبور از صراط براى او صادر مى كند و او را در دارالقرار ( بهشت ) ساكن مى نمايد . (19)
گفتن اين استغفار ، اگر در ماه شعبان باشد هزار برابر استغفار در ماه هاى
ديگر است . و برترين عمل در اين ماه شمرده شده است .
ابراهيم بن ميمون گويد: از امام صادق (عليه السلام) سؤال كردم : برترين دعا
در ماه شعبان چيست؟
فرمودند: « استغفار » . آن گاه فرمودند:
هر كس در ماه شعبان روزى هفتاد بار استغفار بگويد مثل كسى است كه در ماه هاى
ديگر غير از ماه شعبان هفتاد هزار بار استغفار گفته است.
من گفتم : چگونه در اين ماه استغفار كنم؟
فرمودند : بگو « أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوبَةَ ». (20)
استغفار امام رضا (عليه السلام) در قنوت نماز وتر ، همين استغفار بوده است . (21)
استغفارى عجيب و مشكل گشا
* باعث آمرزش گناه گذشته انسان مى شود
* از گناه در آينده محفوظ مى ماند
* اگر گناهى نداشته باشد ، خدا پدر و مادرش را مى آمرزد
يكى از انواع استغفار كه در موارد متعددى به قرائت آن سفارش شده است و آثار
مادّى و بركات معنوى فراوانى برايش ذكر گرديده است ، و نتيجه بخش بودن آن هم به
تجربه ثابت شده است ; ذكر شريف « أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » است.
يكى از اوقات ، عصر روز جمعه است كه در فضيلت استغفار در اين ساعت امام
صادق (عليه السلام)مى فرمايند:
هر كس بعد از عصر روز جمعه هفتاد مرتبه بگويد: « أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ
إِلَيْهِ ».
خداوند گناه گذشته او را مى آمرزد و در باقى مانده عمرش او را از گناه حفظ
مى كند و چنانچه گناهى نداشته باشد ، گناهان پدر و مادرش را مى بخشد . (22)
* وجوب آمرزش خداوند را در پى دارد
* نام انسان در شمار استغفار گويان در سحرها نوشته مى شود
* بهشت برايش واجب مى شود
امام صادق (عليه السلام) براى تلاوت اين نوع استغفار ، در صورتى كه در نماز
وتر ( ركعت آخر نماز شب ) باشد ، اثر ديگرى بيان كرده اند:
كسى كه در آخر ( قنوت ) نماز وتر در سحر ، هفتاد بار بگويد: « أَسْتَغْفِرُاللهَ
وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » آمرزش ( خداوند ) براى او واجب مى شود . (23)
و نيز در سخن زيباى ديگرى مى فرمايند:
اگر اين ذكر را هفتاد بار در حال ايستاده در ( قنوت ) نماز وترش
بگويد، و يك سال بر آن مواظبت كند ، ( نام او ) نزد خداوند در شمار استغفارگويان در
سحرها نوشته مى شود و بهشت برايش واجب مى گردد . (24)
و در حديث سوّمى همين اثر ، براى گفتن اين نوع استغفار ، چهل شب در نماز
وتر ، بدون عبارت «بهشت برايش واجب مى گردد» ذكر شده است. (25)
براى گشايش در امور و حلّ مشكلات سخت
گفتن اين استغفار در حلّ معضلات سخت زندگى به تجربه رسيده است و گره هاى كور بسيارى از افراد ، با همين ذكر باز شده است ! آنچه مهم به نظر
مى رسد تعداد آن است كه در حديث پر بارى سى هزار بار ذكر شده است و اشخاص متعددى با
تلاوت آن به اين تعداد ، به حوايج خود دست يافته اند.
پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در حديث زيبايى مى فرمايند :
هر كس مشكلى طاقت فرسا پيدا كرد ، يا مصيبتى سخت بر او وارد شد ، يا در زندگى به
تنگنا افتاد ، سى هزار بار بگويد: « أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » در
اين صورت خداوند گره از كارش مى گشايد و گشايشى در زندگى او قرار مى دهد . (26)
و چگونه چنين اثر پر بارى نداشته باشد ، در حالى كه رسول خدا (صلى الله عليه
وآله وسلم)در سخن نورانى ديگرى اثر گفتن اين نوع استغفار را چنين بيان مى فرمايند:
چهار چيز است كه در هر كس باشد در نور اعظم خدا وارد گشته است :
1 ـ كسى كه نگه دار كارش شهادت به اين باشد كه معبودى در عالم جز خداى يكتا
نيست . و من رسول خدايم.
2 ـ كسى كه هر گاه مصيبتى به او رسد بگويد: « إِنّا للهِِ وَ إِنّا إِلَيْهِ
راجِعُونَ » .
3 ـ كسى كه هر گاه به خيرى دست يافت بگويد: « اَلْحَمْدُللهِِ ».
4 ـ كسى كه هر گاه گناهى مرتكب شد بگويد: « أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَأَتُوبُ
إِلَيْهِ ». (27)
ترديدى نيست كه اگر كسى با گفتن اين اذكار ، در نور اعظم خدا داخل شود، قطعاً
از ظلمت گناه و انحراف و ساير تاريكى ها نيز بيرون رفته است . وگرنه محال است داخل
در نور حق گردد ، بى ترديد كسى كه از اين ظلمت ها خارج شود و در نور خدا داخل
گردد ، ذات بى مثال حق عهده دار امورش مى شود و او را از رنج ها و تنگناهاى زندگى
نجات مى دهد و زندان تاريك دنيا را برايش بهشت روشنِ آرامش ، معنويّت و اُنس با خدا
مى سازد و در همه مشكلات و ناملايمات ، فرج و گشايشى برايش قرار مى دهد .
چه زيبا است ! كه شيعه گنهكارى ، به نيّت بر طرف شدن موانع فرج مولاى عزيزش
ـ كه گناه شيعيان يكى از آن ها است ـ همين استغفار را به تعداد مذكور ـ سى هزار
بار ـ در اوقات استجابت دعا ، تلاوت كند ; تا هم گناهش ريخته و غمى از دل مولاى
غريبش برداشته شود و هم مقدّمات خلاصى يوسف زندانى فاطمه (عليها السلام) را از
زندان غيبت فراهم كرده باشد ! و در ضمن خداوند گره از كارش بگشايد .
خانه اى در بهشت براى گوينده استغفار
نمونه ديگر استغفار كه بعد از نافله صبح روز جمعه ، تلاوت مى شود، ذكر « أَسْتَغْفِرُ رَبِّى وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » است ، كه همراه با تسبيح و
سپاس خداوند تلاوت مى شود و سبب دست يافتن به منازل بهشتى است.
ابى حمزه گويد: از امام صادق (عليه السلام) شنيدم مى فرمودند:
كسى كه بعد از دو ركعت نافله صبح قبل نماز واجب روز جمعه ، صد بار بگويد:
« سُبْحانَ رَبّى وَ بِحَمْدِهِ وَ أَسْتَغْفِرُ رَبّى وَ أتُوبُ إِلَيْهِ » خداوند
منزلى در بهشت برايش بنا مى كند. (28)
استغفارى پر بركت
* همه گناهان آمرزيده مى شود
* گوينده آن هيچ گاه فقير نمى شود.
* به تعداد آنچه در آسمان و زمين است ، برايش حسنات نوشته مى شود.
* اگر در شب يا روزى كه آن را تلاوت كرده بميرد وارد بهشت مى گردد.
نسخه ديگرى از استغفار ، كه به تلاوت آن بعد از نافله صبح در طول هفته ،
سفارش شده است ، و امام سجاد (عليه السلام) بر قرائت آن در اين ساعت مواظبت
مى كردند ; استغفارى است كه بركات فراوانى براى آن نقل شده و قرائت آن ، آثار پر
بارى را براى دين و دنياى انسان به ارمغان مى آورد.
رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) در فضيلت اين استغفار مى فرمايند :
خداوند گناهان صاحب اين استغفار را مى آمرزد ، اگر چه گناهان او
آسمان ها و زمين هاى هفتگانه را پر كرده باشد ، به سنگينى كوه ها و عدد قطرات باران ، و به تعداد آنچه در بيابان و دريا است ; باشد .
و به همين اندازه براى كسى كه اين استغفار را تلاوت كند ، حسنات نوشته مى شود . و
چنانچه بنده اى ، در شب يا روزى كه اين استغفار را قرائت مى نمايد ، بميرد ، داخل
بهشت مى شود و هيچ گاه فقير نمى گردد . (29)
متن اين استغفار چنين است :
« اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَغْفِرُكَ مِمّا تُبْتُ اِلَيْكَ مِنْهُ ثُمَّ عُدْتُ
فيهِ ، وَ اَسْتَغْفِرُكَ لِما اَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخالَطَنى فيهِ ما لَيْسَ
لَكَ ، وَ اَسْتَغْفِرُكَ لِلنِّعَمِ الَّتى مَنَنْتَ بِها عَلَىَّ فَقَوِيْتُ بِها
عَلى مَعاصيك .
أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الحَىُّ الْقَيُّومُ، عالِمُ
الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ ، لِكُلِّ ذَنْب اَذْنَبْتُهُ وَ
لِكُلِّ مَعْصِيَة ارْتَكَبْتُها.
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى عَقْلاً كامِلاً ، وَ عَزْماً ثابِتاً ، (30)
وَ لُبّاً راجِحاً ، وَ قَلْبًا زَكِيّاً ، (31) وَ
عِلْماً كَثيراً ، وَ اَدْباً بارِعاً ، وَاجْعَلْ ذلكَ كُلَّهُ لى ، وَ لا
تَجْعَلْهُ عَلَىَّ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ » .
« خداوندا ، از گناهى آمرزش مى طلبم كه از آن به سوى تو توبه كردم ، سپس به سوى آن باز گشتم ، از تو آمرزش مى جويم براى عملى كه
در انجامش تو را اراده نمودم سپس در نيّت من چيزى راه يافت كه براى تو نبود ، از تو
آمرزش مى خواهم براى نعمتهايى كه آن ها را بر من منّت نهادى ولى من از آن ها براى
نافرمانى هاى تو نيرو گرفتم .
از خدائى طلب آمرزش مى كنم كه معبودى جز او نيست ، زنده اى ازلى و
ابدى ، سرپرستى بى همتا ، دانايى به پنهان و آشكار و بخشنده اى مهربان است . از او
براى هر گناهى كه انجامش داده و هر معصيتى كه مرتكبش شده ام ، آمرزش مى طلبم .
« خدايا به من عقل كامل ، اراده پا بر جا ، عقل برتر ، قلب
پاكيزه ، علم فراوان و ادب نيكو عطا فرما ، و همه اين نعمت ها را به سود من قرار ده
و بر ضرر من قرار مده ، به رحمت خودت اى مهربان ترين مهربانان ».
سپس پنج مرتبه مى گويى:
« أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَ
أَتُوبُ إِلَيْهِ » . (32)
« از خدائى آمرزش مى طلبم كه معبودى جز او نيست ، زنده اى ازلى و
ابدى و سر پرستى بى همتا است و به سوى او باز مى گردم ».
1. كافى ، ج 2 ، ص 437 .
2. كافى ، ج 2 ، ص 438 ; وسائل الشّيعه ، ج 16 ، ص 65 .
3. سوره اعراف ، آيه 114 .
4. كافى ، ج 2 ، ص 429 ـ 430 .
5. كافى ، ج 2 ، ص 521 .
6. بحارالأنوار ، ج 73 ، ص 294 .
7. بحارالأنوار ، ج 73 ، ص 204 .
8. كافى ، ج 2 ، ص 438 ;
بحارالأنوار ، ج 84 ، 1 .
9. مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 120 .
10. وسائل الشّيعه ، ج 7 ، ص 225 .
11. وسائل الشّيعه ، ج 6 ، ص 279 ;
من لايحضره الفقيه ، ج 1 ، ص 489 .
12. وسائل الشّيعه ، ج 16 ، ص 81 .
13.
كافى ، ج 2 ، ص 439 .
14.
كافى ، ج 2 ، ص 504 .
15.
كافى ، ج 2 ، ص 550 .
16.
مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 320 .
17. بحارالأنوار ، ج 88 ، ص 120 .
18.
الاقبال ، ص 271 .
19.
وسائل الشّيعه ، ج 10 ، ص 509 .
20. وسائل الشّيعه ، ج 10 ، ص 511 .
21. وسائل الشّيعه ، ج 4 ، ص 55 .
22. بحارالأنوار ، ج 87 ، ص 91 .
23. مستدرك الوسائل ، ج 4 ، ص 407 .
24. مستدرك الوسائل ، ج 4 ، ص 407 .
25. مستدرك الوسائل ، ج 4 ، ص 408 .
26. مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص
143 .
27.سوره اعراف ، آيه 182 .
28. بحارالأنوار ، ج 87 ، ص 18 .
29. بحارالأنوار ، ج 84 ، ص 326 .
30. ثاقباً
( مصباح الكفعمى و البحار والعلوية ) .
31. ذاكياً
( مصباح الكفعمى ) .
32. بحارالأنوار ،
ج 84 ، ص 326 .