در انتهاى اين بحث ، براى روشن شدن چگونگى و تعداد استغفار در روز براى
برادران و خواهران مؤمن ، به دو روايت اشاره مى كنيم تا مشوّق و راهگشاى كسانى باشد كه در جست و جوى انواع بيشتر آمرزش خواهى و فيوضات فراوان
آنند .
عبدالله بن سنان حديثى را از امام صادق (عليه السلام) چنين روايت مى كند :
هر كس روزى بيست و پنج مرتبه بگويد:
« اَللّهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ
وَالْمُسْلِماتِ » .
خداوند به تعداد همه مؤمنانى كه از دنيا رفتند و هر مرد و زن با
ايمانى كه تا روز قيامت خواهند آمد ، براى او حسنه نوشته ، گناه پاك كرده و درجه
بالا مى برد . (43)
امام صادق (عليه السلام) در حديثى ، سخن درربار پيامبر (صلى الله عليه وآله)
را چنين نقل مى كنند :
هر مرد و زن با ايمانى ـ كه از اول روزگار آمده و يا تا روز قيامت مى آيند ـ
شفيع كسى خواهندبود كه در دعايش بگويد:
« اَللّهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ » .
به راستى ، روز قيامت ( از طرف خداوند ) دستور مى آيد بنده اى را
به سوى آتش برند ، پس او به سوى آتش كشيده مى شود . ناگاه مردان و زنان مؤمنى كه
اين شخص برايشان دعا كرده ، به درگاه خداوند عرضه مى دارند :
پروردگارا ، اين شخص ( در دنيا ) براى ما دعا مى كرد ، شفاعت ما را درباره او بپذير ( و او را از آتش نجات بده ) .
خداوند ، شفاعت آنان را درباره او پذيرفته و او نجات مى يابد . (44)
با توجه به آثار و بركاتى كه دعا براى مؤمن در دين و دنياى انسان دارد ،
بسيار بجاست كه شيعيان و چشم انتظاران امام عصر عجل الله
فرجه ، هر زمان دست به دعا برداشتند قبل از هر چيز براى تعجيل فرج مولاى مظلومشان
دعا كرده و سپس براى آمرزش گناهان خود و ديگر مؤمنان به حضرتش استغفار كنند ، تا به
استجابت دعا دست يابند .
شروع و ختم استغفار با صلوات
يكى از نكاتى كه در استغفارِ براى خود يا ديگران بايد رعايت كرد ، فرستادن
صلوات بر محمّد و آل محمّد (عليهم السلام) قبل از استغفار و بعد از آن است . زيرا
استغفار دعا براى آمرزش خود و ديگران است و يكى از شرايط استجابت هر دعايى فرستادن
صلوات در ابتدا و انتهاى آن است.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در حديث دُرر بارى به اين مطلب تصريح
مى كنند :
لاتَجْعَلُونى كَقَدَحِ الرّاكِبِ ، فَإِنَّ الرّاكِبَ يَمْلاَُ قَدَحَهُ
فَيَشْرِبُه إِذا شاءَ ، إِجْعَلُونى فى أَوَّلَ الدُّعاء وَ فى آخِرِهِ وَ فى
وَسَطِهِ . (45)
مرا مثل ظرف آب كسى كه سوار مركب است قرار ندهيد چرا كه شخص سواره ظرف آبش را پر مى كند و هر گاه خواست از آن مى آشامد،
بلكه مرا در ابتدا و انتها و وسط دعا قرار دهيد .
گويا مقصود پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) از اين سخن آن است :
آن گونه كه عادت سواران است كه ظرف آب را در انتهاى مركب خويش ، پشت سر ،
ميان خورجين مى نهند و هرگاه بدان احتياج پيدا كرده سراغش مى روند ; با من رفتار
نكنيد . بلكه ياد من و صلوات بر من و آل مرا در ابتدا ، انتها و وسط دعاى خويش
بياوريد ، تا دعايتان مستجاب گردد و از بركات آن كاملاً برخوردار شويد.
امام صادق (عليه السلام) در حديث پربارى ، با صراحت بدين مطلب سفارش
مى كنند :
هر كس حاجتى به سوى خدا دارد ، بايد با صلوات بر محمد و آل
محمد (عليهم السلام)شروع كند ، سپس حاجتش را بخواهد و در انتهاى دعا نيز صلوات
بفرستد . به راستى خداوند ، كريم تر از آن است كه ابتدا و انتهاى دعايى را بپذيرد ،
امّا وسط دعا را رها كند و نپذيرد. چرا كه ، صلوات بر محمد و آل محمد (عليهم
السلام) از درگاه خداى متعال محجوب نمى ماند ( و مستجاب مى گردد ) . (46)
در حديث ديگرى آن حضرت ، صلوات نفرستاندن را يكى از علل عدم استجابت دعا
مى شمارند :
لا يَزالُ الدُّعا مَحْجُوباً عَنِ السَّماءِ حَتّى يُصَلّى عَلى مُحَمَّد وَ
آلِ مُحَمَّد (عليهم السلام) . (47)
« هر دعايى دائماً از آسمان محجوب است ( و بالا نمى رود ) ، مگر آن
كه ( در كنار آن ) بر محمّد و آل محمّد (عليهم السلام) صلوات فرستاده شود .
پس با توجّه به اين كه استغفار بهترين دعا است و داراى آثار و بركات فراوانى
است ، خوب است كه آن را با صلوات شروع كنيم و با صلوات نيز پايان دهيم ; تا از بركت
پيامبر و آلش (عليهم السلام) به تمام خواص مادّى و آثار معنوى استغفار دست يابيم.
مخصوصاً كه صلوات خود يكى از عوامل مهمّ آمرزش و ريزش گناهان است .
امام رضا (عليه السلام)در سخن زيبايى مى فرمايند:
مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلى ما يُكَفِّر بِهِ ذُنُوبَهُ ، فَلْيُكْثِرْ مِنَ
الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ ، فَإِنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً . (48)
هر كس قدرت ندارد ، كارى كند كه كفاره گناهانش باشد ( و بار عقوبت
گناه را از دوشش بردارد ) بايد بر محمد و آل محمد (عليهم السلام)زياد صلوات
بفرستد . مسلماً ، صلوات ، گناهان را نابود مى سازد بگونه اى كه اثرى از آن
نمى ماند .
1. مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 319 .
2. مستدرك الوسائل ، ج 14 ، ص 309 .
3. مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 318 .
4. مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 188 .
5. مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 122 .
6. مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 122 .
7. مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 124 .
8. مستدرك الوسائل ، ج 12 ، ص 129 .
9. كافى ، ج 2 ، ص 567 .
10. كافى ، ج 2 ، ص 504 ; وسائل
الشّيعه ، ج 7 ، ص 176 ; بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 190 .
11. وسائل الشّيعه ، ج 10 ، ص 309 ;
من لايحضر الفقيه ، ج 2 ، ص 608 .
12. بحارالأنوار ، ج 66 ، ص 407 .
13.
بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 281 .
14.
وسائل الشّيعه ، ج 5 ، ص 102 .
15.
بحارالأنوار ، ج 98 ، ص 138 ، ح 83 . در اين حديث امام باقر (عليه السلام) آداب
برداشتن تربت قبر امام حسين (عليه السلام) را براى جابر بن يزيد جعفى بيان مى كنند
كه شايسته دقت و تأمّل است.
16.
مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 317 .
17. مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 306 .
18.
وسائل الشّيعه ، ج 16 ، ص 71 ، باب 86 .
19.
كافى ، ج 2 ، ص 434 ; وسائل الشّيعه ، ج 16 ، ص 64 .
20. كافى ، ج 2 .
21. وسائل الشّيعه ، ج 7 ، ص 177 .
22. مستدرك الوسائل ، ج 5 ، ص 120 .
متن اين استغفار را در بخش « انواع استغفار و بركات آنها » در همين كتاب صفحه 238 ،
ملاحظه فرماييد.
23. وسائل الشّيعه ، ج 12 ، ص 124 .
24. الجعفريات ، ص 288 .
25. عوالى اللئالى ، ج 2 ، ص 53 .
26. ارشاد القلوب ديلمى ، ج 1 ، ص
33 .
27. سوره ابراهيم ، آيه 41 .
28. سوره نوح ، آيه 28 .
29. كافى ، ج 2 ، ص 163 .
30. سوره
حشر : آيه 10 .
31. سوره
غافر : آيه 7 .
32. مفاتيح
الجنان ، زيارت جامعه ائمّة المؤمنين (عليهم السلام) ; مصباح الزائر ، سيد بن
طاووس ، ص 462 .
33. سوره
نوح : آيه 28 .
34. بحارالأنوار ،
ج 53 ، ص 180 .
35. بحارالأنوار ،
ج 53 ، ص 180 .
36. بحارالأنوار ،
ج 90 ، ص 387 ، ح 19 .
37. كافى ، ج 2 ، ص 507 ، ح
3 .
38. كافى ، ج 2 ، ص 507 و
508 .
39. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص
387 ، ح 19 .
40. بحارالأنوار ،
ج 90 ، ص 384 .
41. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص
387 .
42. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص
387 .
43. وسائل الشّيعه ، ج 7 ، ص
114 ، ح 3 .
44. وسائل الشّيعه ، ج 7 ، ص
114 .
45. كافى ، ج 2 ، ص 492 ;
وسائل الشّيعه ، ج 7 ، ص 94 ; بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 316 .
46. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص
316 .
47. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص
312 ; امالى طوسى ، ج 2 ، ص 275 .
48. بحارالأنوار ، ج 91 ، ص
63 .