روش موعظه بر سه ركن استوار است : موعظه كننده ، موعظه ، و موعظه شونده ؛ و براى
اينكه اين روش نقش تربيتى خود را بدرستى ايفا كند، بايد هر يك از اين اركان
ويژگيهايى را دارا باشند.
انسانى كه موعظه مى كند خود بايد نمونه اى عملى از موعظه خويش باشد تا موعظه
بدرستى تاءثير كند. موعظه اى دل را زنده مى كند كه از دلى زنده برخاسته باشد، دلى
تسليم حق و فردى عامل بدانچه به سوى آن دعوت مى كند.
((و من احسن قولا ممن دعا الى
الله و عمل صالحا و قال اننى من المسلمين .))(785)
گفته چه كس نيكوتر از گفته كسى است كه مردمان را به خدا فراخواند و خود عمل صالح
كند و گويد كه من نيز از مؤ منان به اسلامم .
موعظه چون از دل برخيزد، در دل مى نشيند و چون از زبان برخيزد، راهى به دل پيدا نمى
كند كه گفته اند:
((اذا خرج الكلام من القلب وقع
فى القلب ، و اذا خرج من اللسان لم يجاوز الآذان .))(786)
اگر سخن از دل برآيد، بر دل نشيند، و اگر از زبان برآيد از گوشها فراتر نرود.
در اين باره از امام صادق (ع ) روايت شده است كه فرمود:
((ان العالم اذا لم يعمل بعلمه
، زلت موعظته عن القلوب كما يزل المطر عن الصفا.))(787)
چون عالم به علم خود عمل نكند، موعظه اش از روى دلها چنان بلغزد و فرو افتد كه دانه
باران از روى تخته سنگ صاف .
پس ادب موعظه اقتضاى اين دارد كه موعظه كننده خود بدانچه مى گويد دل سپرده باشد و
آن را در عمل خويش به ظهور رسانده باشد. در روايتى وارد شده است كه خداوند به حضرت
عيسى (ع ) چنين وحى كرد:
((عظ نفسك بحكمتى ، فان انتفعت
فعظ الناس ، و الا فاستحيى منى .))(788)
خود را با حكمت من موعظه كن ، پس آن گاه كه جانت از آن بهره مند شد به موعظه مردم
بپرداز و گرنه از من حيا كن .
آن كه چراغ وجودش به حكمت الهى و موعظه دينى روشن شده است مى تواند ديگران را از
اين نور بهره مند كند. پس موعظه اى آبادكننده دل است كه از دلى آباد شده برخيزد،
زيرا موعظه از سنخ علم به عمل درآمده است كه در واعظى متعظ جلوه دارد. امير مؤ منان
على (ع ) فرموده است :
((استصبحوا من شعلة واعظ متعظ.))(789)
چراغ وجود خدا را از شعله واعظى متعظ برافروزيد.
دلا نزد كسى بنشين كه او از دل خبر دارد
|
به زير آن درختى رو كه او گلهاى تر دارد
|
در اين بازار عطاران مرو هر سو چو بيكاران
|
به دكان كسى بنشين كه در دكان شكر دارد
|
به هر ديگى كه مى جوشد، مياور كاسه و منشين
|
كه هر ديگى كه مى جوشد درون چيز دگر دارد
|
نه هر كلكى شكر دارد، نه هر زيرى زبر دارد
|
نه هر چشمى نظر دارد، نه هر بحرى گهر دارد(790)
|
خود موعظه نيز بايد ويژگيهايى داشته باشد تا در جان انسان نفوذ كند و به دل نشيند،
از جمله آنكه موعظه بايد رسا و بليغ باشد. كلام الهى كه بهترين و والاترين سخنهاست
، رساترين و بليغترين موعظه هاست . رسول خدا(ص ) فرموده است :
((ان اصدق القول و ابلغ الموعظة
و احسن القصص كتاب الله .))(791)
همانا راست ترين سخن و رساترين موعظه و نيكوترين داستانها، كتاب خداست .
موعظه بليغ از جانب انسانهاى الهى آدمى را منقلب مى كند و تاءثير تربيتى آن از
هزاران امر و نهى بيشتر است ، چنانكه مواعظه امير مؤ منان ، فرزند قرآن اين گونه
است . ((ابن ابى الحديد معتزلى ))
در ذيل يكى از خطبه هاى نهج البلاغه كه موعظه اى بليغ و بى نظير است
(792) چنين مى نويسد:
((به آنچه همه امتها به آن سوگند ياد مى كنند، سوگند
ياد مى كنم كه از پنجاه سال پيش تاكنون بيش از هزار بار اين خطبه را خوانده ام و
هرگز نشده است كه آن را بخوانم مگر اينكه در درونم لرزش و ترس و موعظه اى تازه پيدا
شده است و اين سخنان در دلم بشدت تاءثير گذاشته و اعضا و جوارحم را به لرزه افكنده
است . نشده است كه در آن تاءمل كنم مگر آنكه به ياد مرگ خانواده ، نزديكان و
دوستانم افتاده ام ، و چنان تصور نموده ام كه گويا من آن كسى هستم كه امام (ع )
حالش را توصيف كرده است .
چه بسيار واعظان و خطيبان و فصيح سخن گويان در اين باره سخن گفته اند و من به آن
سخنان گوش فرا داده و مكرر در آن سخنان دقت كرده ام ، اما در هيچ كدام از آن سخنان
تاءثير اين كلام را در وجود خويش و بر قلب خود نيافته ام . بنابراين تاءثيرى كه اين
كلام در من دارد يا به سبب اعتقادى است كه من به گوينده آن دارم ، يا نيت صالح و
يقين ثابت و اخلاص محض گوينده كلام موجب شده است كه اين تاءثير در جان انسانها
بيشتر شود و نفوذ موعظه اش در دلها رساتر گردد.))(793)
البته موعظه بايد متناسب با حال و وضع مخاطب باشد. در بسيارى از اوقات مواعظ طولانى
جز خستگى و ملال نتيجه اى در بر ندارد و شنونده يا به موعظه گوش نمى سپارد و يا اگر
گوش دهد تاءثيرى اندك مى پذيرد. از امير مؤ منان (ع ) درباره رساترين سخنان چنين
آمده است :
((ابلغ البلاغة ما سهل فى
الصواب مجازه و حسن ايجازه .))(794)
رساترين سخن رسا و شيوا سخنى است كه فهميدن معنى درست آن آسان باشد و اختصار نيكويى
داشته باشد.
همچنين زبان موعظه بايد زبانى نرم و لين باشد تا سبب رقت و خشيت شود و نيز موعظه
شونده احساس كند كه موعظه گر خيرخواه و دوستدار اوست . خداى متعال حتى براى موعظه
ستمگرانى چون فرعون به موسى (ع ) و برادرش هارون فرمان داد كه با او به ملايمت و
نرمى سخن گويند، شايد از كجى دست كشد و به راستى گرايد.
((اذهبا الى فرعون انه طغى
فقولا له قولا لينا لعله يتذكر او يخشى .))(795)
به سوى فرعون رويد كه او به سركشى برخاسته است ، و با او سخنى نرم گوييد، شايد كه
پند پذيرد و يا بترسد.
انسان به گونه اى است كه موعظه را بهتر از امر و نهى مى پذيرد و شاخصه موعظه نيز
همين نرمى و ملايمت آن است كه پذيرش آن را سهل مى كند؛ البته اگر انسان موعظه پذير
باشد و به مرحله اى از سختى و قساوت دل نرسيده باشد كه موعظه در دلش هيچ تاءثير
نكند. اگر انسان به سبب وابستگى به دنيا دريچه دل خود را به روى سخن حق ببندد، كسى
نمى تواند او را متحول سازد و نجات دهد. چنين آدميانى به منزله مردگانى اند كه سخن
حق و موعظه نيكو در آنها تاءثيرى ندارد.
((انك لاتسمع الموتى و لاتسمع
الصم الدعاء اذا ولوا مدبرين .))(796)
البته تو نتوانى كه مردگانى را بشنوانى ، و نه به كران آواى دعوت را بشنوانى آن گاه
كه روى برمى گردانند و پشت مى كنند.
اگر انسان گوش موعظه پذير خود را ببندد، چه كسى مى تواند او را بيدار كند و از غفلت
بيرون آورد و به سوى حق هدايت كند؟ كنعان
(797) نفس آدمى موعظه نمى پذيرد و به سبب آنكه به حقيقت وجود خود پشت مى
كند، خداوند بر گوش جان او مهر مى نهد؛ و تا زمانى كه انسان از كنعان نفس خود جدا
نشود و گوش دل به موعظه اولياى خدا نسپارد روى سعادت نمى بيند.
گر دو صد چندين نصيحت پرورم
|
گوش كنعان كى پذيرد اين كلام
|
كه برو مهر خدايست و ختام
(798)
|
موعظه زمانى مؤ ثر مى افتد كه واعظ درونى انسان زنده باشد و اهل موعظه پذيرى ، و
گرنه چيزى در انسان تاءثير نمى كند. از امام باقر(ع ) روايت شده است كه فرمود:
((من لم يجعل الله له من نفسه
واعظا فان مواعظ الناس لن تغنى عنه شيئا.))(799)
هر كه از جانب خود واعظى نداشته باشد، بى گمان مواعظ مردم در او تاءثيرى نخواهد
كرد.
بنابراين در روش موعظه بايد به زمينه پذيرش توجه داشت و اگر اين زمينه فراهم نيست
تلاش كرد كه آن را آماده نمود، زيرا بدون زمينه پذيرش تحولى صورت نمى پذيرد، به
بيان امير مؤ منان على (ع ):
((و اعلموا انه من لم يعن على
نفسه حتى يكون له منها واعظ و زاجر لم يكن له من غيرها زاجر و لا واعظ.))(800)
بدانيد آن كس كه نتواند خود را پند دهد تا از گناه باز دارد، ديگرى را نيايد تا اين
كار را براى او به جاى آرد.
البته اگر انسان خواهان موعظه و هدايت باشد و دل خود را در معرض مواعظ رسا و شيواى
واعظى متعظ قرار دهد، بى گمان در او تحولى اساسى صورت مى پذيرد. ((شريف
رضى ))(ره ) آورده است كه يكى از ياران امير مؤ منان (ع
)، به نام ((همام )) كه
مردى عابد بود، به حضرت گفت : ((اى امير مؤ منان ،
پرهيزگاران را براى من توصيف كن ، چنانكه گويى آنان را مى بينم !))
امام (ع ) در پاسخ او درنگ كرد. سپس فرمود: ((اى همام ،
از خدا بترس و نيكوكار باشت كه : ((ان الله مع الذين
اتقوا و الذين هم محسنون .))(801)
همانا خدا با كسانى است كه پرهيزگارند و آنان كه نيكوكارند.))
((همام )) بدين سخن قانع
نشد و در خواهش خود اصرار نمود و حضرت را سوگند داد. امير مؤ منان (ع ) خدا را ستود
و بر او ثنا گفت و بر پيامبر(ص ) و خاندان او درود فرستاد. سپس اوصاف پرهيزگاران را
در موعظه اى بليغ و بى نظير برشمرد. راوى گويد: چون سخن امام (ع ) به پايان رسيد،
((همام )) بيهوش گشت و در آن بيهوشى جان
سپرد. امير مؤ منان (ع ) گفت : به خدا سوگند از همين بر او مى ترسيدم . سپس فرمود:
((اهكذا تصنع المواعظ البالغة باهلها.))(802)
مواعظ رسا با آنان كه شنواى آنند چنين كند!
البته در آداب موعظه بايد به وضع روحى و روانى مخاطب توجه داشت و بر اين اساس
بهترين صورت موعظه را برگزيد، گاهى موعظه مستقيم و صريح در جمع مؤ ثر است ، گاهى
موعظه به صورت غير مستقيم و غير صريح ، و گاهى به صورت تعريض و كنايه . عدم شناخت
وضع و حال موعظه شونده نقش تربيتى موعظه را مى كاهد و يا خنثى و منفى مى سازد. از
امام عسكرى (ع ) در اين باره چنين روايت شده است :
((من وعظ اخاه سرا فقد زانه و
من وعظه علانية فقد شانه .))(803)
هر كه برادر خود را نهانى موعظه كند، او را آراسته است و هر كه در برابر ديگران او
را موعظه كند، زشتش نموده است .
گاهى سخنى كوتاه و رسا به كنايه و اشاره در درون قلبى كه حيات دارد، دگرگونى اساسى
ايجاد مى كند و نيازى به مواعظ طولانى و مكرر و رو در رو و صريح نيست . مهم آن است
كه مربى واعظى متعظ و آشنا به روح انسان و آداب موعظه باشد.
نقل شده است كه ((بشر حافى ))(804)
به دست حضرت موسى بن جعفر(ع ) توبه كرد و سببش آن شد كه روزى آن حضرت از در خانه او
در بغداد مى گذشت ، صداى ساز و آواز و غنا و نى و رقص از خانه بيرون مى آمد؛ در اين
هنگام كنيزكى از خانه بيرون آمد تا خاكروبه را خارج كند. حضرت به او فرمود:
((اى كنيزك ! صاحب اين خانه آزاد است يا بنده ؟))
گفت : ((آزاد است .))
فرمود: ((راست گفتى كه اگر بنده بود از مولاى خود مى
ترسيد!))
چون كنيزك برگشت ، آقاى او ((بشر))
كه بر سر سفره شراب بود، پرسيد: ((چه باعث شد كه دير
آمدى ؟)) كنيزك حكايت را براى ((بشر))
نقل كرد. ((بشر)) با پاى
برهنه بيرون دويد و به آن حضرت رسيد و عذر خواست و گريست و اظهار شرمندگى كرد و از
كار خود به دست شريف آن حضرت توبه كرد.(805)
روش توبه
روش توبه راهى است يگانه براى جدا شدن انسان از بديها و پستيها و سلوك كه سوى خدا،
كه اگر پروردگار جهانيان از سر رحمت خويش اين راه را بر آدميان نمى نمود، هيچ كس را
به درگاهش راهى نبود.
راه اتصاف آدمى به صفات الهى و دستيابى به سعادت حقيقى ، متوقف بر اين است كه انسان
از مغاك شقاوت و چاه دورى از خداوند به درآيد و به سوى او بازگردد و اين همان توبه
و رجوع است .(806)
انسان نسبت به كمال و سعادت اخروى كه هيچ كس از آن بى نياز نيست ، فقير و تهى دست
است و تنها خداست كه بى نياز محض است .(807)
اگر راه توبه و رجوع به خداوند نباشد، انسان در مرتبه اسفل سافلين متوقف مى ماند و
نمى تواند به هيچ روى به كمالى دست يابد.(808)
بنابراين توبه راه گشاده خروج از ظلمات به سوى نور و لطف و رحمتى است از جانب خدا
براى نجات و هدايت آدميان در هر مرتبه اى كه باشند و سير دادن ايشان به كمال
مستحقشان . در كتاب شريف ((مصباح الشريعه
)) از امام صادق (ع ) درباره اين روش تربيتى چنين وارد شده است :
((التوبة حبل الله و مدد عنايته
، و لابد للعبد من مداومة التوبة على كل حال . و كل فرقة من العباد لهم توبة ،
فتوبة الانبياء من اضطراب السر، و توبة الاولياء من تلوين الخطرات ، و توبة
الاصفياء من التنفيس ، و توبة الخاص من الاشتغال بغير الله تعالى ، و توبة العام من
الذنوب .))(809)
توبه ريسمان خدا و وسيله لطف و عنايت اوست ، و هر بنده اى ناگزير است كه پيوسته (و
در همه اوضاع و احوال و مراتب خود) در حال توبه باشد. و هر دسته از بندگان را توبه
اى است مخصوص ؛ توبه پيامبران از اضطراب باطن است و توبه اوليا از انديشه ها و
خيالاتى است كه به خاطر ايشان خطور مى كند، و توبه برگزيدگان از فراموشى كدورت غفلت
است ، و توبه خواص از اشتغال به غير خداست ، و توبه عوام از گناهان است .
عمر بى توبه همه جان كندن است
|
مرگ حاضر، غايب از حق بودن است
|
عمر و مرگ اين هر دو با حق خوش بود
|
بى خدا آب حيات آتش بود(810)
|
معنا و مفهوم توبه و استغفار
((توبه )) در لغت به معناى
رجوع و بازگشتن است .(811)
برخى لغت شناسان در معناى آن قيد ((معصيت و گناه
)) را افزوده اند و گفته اند: توبه رجوع و بازگشت از معصيت و گناه است .(812)
ولى با توجه به اينكه توبه مراتبى دارد و براى هر انسانى با توجه به مرتبه اش توبه
اى است ؛ و نيز واژه توبه در قرآن كريم درباره خداى متعال به كار رفته است ، مطلق
رجوع و بازگشتن در معناى توبه صحيح است ، زيرا رجوع و بازگشتن از معصيت و گناه
درباره خداى سبحان معنا ندارد و توبه خداوند به معناى بازگشت لطف و رحمت پروردگار
است به سوى بنده گنهكار، چنانكه فرموده است :
((ثم تاب عليهم ليتوبوا ان الله هو التواب الرحيم .))(813)
پس (خدا) به آنان (توفيق ) توبه داد، تا توبه كنند. بى ترديد خدا همان توبه پذير
مهربان است .
بنابراين انسان هم در توفيق براى توبه به خدا نيازمند است و هم در پذيرش توبه و
شمول غفران و پاك شدن از پليديها و اسباب دورى از خدا،(814)
يعنى توبه بنده هميشه ميان دو توبه از جانب خداى متعال قرار دارد، يكى بازگشتن خداى
مهربان به سوى بنده خود از سر لطف و رحمت تا بنده توفيق استغفار و توبه بيابد و
ديگر بازگشتن دوباره خدا به بنده در اينكه او را بپذيرد و توبه اش را قبول نمايد.(815)
و البته بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده به سوى او بيشتر است .
((انه هو التواب الرحيم .))(816)
آرى ، اوست كه بسيار توبه پذير مهربان است .
بدين ترتيب توبه خداوند براى بندگانش عبارت است از ارسال رحمت براى بخشايش گناهان
آنها و زدودن تاريكى دلشان از شرك و معصيت و هر چه سبب دورى از ساحت قرب الهى مى
شود، و توبه بندگان به سوى خدا عبارت است از بازگشت آنان به سوى پروردگار براى
آمرزش گناهان و پاك شدن از معاصى و زدودن اسباب دورى از ساحت قرب الهى .(817)
پس توبه آن است كه انسان به توفيق الهى به مقام غفاريت حق تعالى پناه برد و حالت
استغفار و آمرزش خواستن واقعى را تحصيل كند،(818)
و دل خود را از گناه بشويد و بر ترك آنچه از او رفته است عزم نمايد و تلافى و تدارك
تقصير گذشته كند و از دورى ساحت ربوبى به نزديكى بازآيد.(819)
((و من يعمل سوءا او يظلم نفسه
ثم يستغفر الله يجد الله غفورا رحيما.))(820)
هر كه كارى بد كند، يا خويشتن ستم ورزد؛ سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده
مهربان خواهد يافت .
نقش توبه در تربيت
همان طور كه در مباحث گذشته اشاره شد، انسان در ابتداى آفرينشش خالى از هر صلاح و
فسادى است ؛ نه داراى كمالات روحانى و نه متصف به اضداد آن است ، و در عين حال
قابليت پذيرش هر صلاح و فساد و استعداد حصول هر كمال و هر ضد آن را دارد. و چون
فطرتش كه عشق به كمال مطلق است و حقيقتش كه منور به انوار الهى است در حجاب كدورتها
و ظلمتها قرار گيرد و بر دلش تاريكيهاى معصيت نشيند، بايد پيش از آنكه كدورتها و
ظلمتها افزون گردد و به جايى رسد كه يكسره دل را تاريك كند، به خود آيد و توبه
نمايد كه توبه و بازگشت به خدا يگانه راه زدودن تاريكيها از دل و بازگشت به فطرت
انسانى و حقيقت الهى است .(821)
((ابوبصير)) گويد كه از امام صادق (ع )
شنيدم كه مى فرمود:
((اذا اذنب الرجل خرج فى قلبه
نكتة سوداء، فان تاب انمحت و ان زاد زادت حتى تغلب على قلبه فلايفلح بعدها ابدا.))(822)
هرگاه انسان گناهى كند، در دلش نقطه اى تاريك برآيد، پس اگر توبه نمايد، پاك شود، و
اگر بر گناه بيفزايد، آن تاريكى افزايش يابد تا بر دلش غالب آيد، پس هرگز رستگار
نشود.
از اين روست كه جز با توبه و بازگشت به سوى خدا و رهايى از شقاوتها و تباهيها نمى
توان به منزل سعادت و كرامت رسيد؛ و قرب به ساحت مقدس ربوبى و اتصاف به صفات الهى
متوقف به توبه از شرك و هر معصيت ديگر است و خداى كريم مؤ منان را به توبه فرا مى
خواند تا راه رستگارى بر ايشان گشوده شود.
((و توبوا الى الله جميعا ايه المؤ منون لعلكم تفلحون .))(823)
اى مؤ منان ، همگى به درگاه خدا توبه كنيد، اميد كه رستگار شويد.
توبه بهترين راه براى زدودن بديهاى نفس است ، بديهايى كه سبب شقاوت و بدبختى انسان
در زندگى دنيا و آخرت مى شود و او را از ورود به ساحت قدس الهى محروم مى كند. امير
مؤ منان على (ع ) فرموده است :
((و لا شفيع انجح من التوبة .))(824)
شفيعى رهاننده تر از توبه نيست .
ملاك تشريع توبه ، رهايى از هلاكت به سبب گناه و نجات از تباهى حاصل از معصيت است ،
زيرا توبه وسيله رستگارى و مقدمه دستيابى به سعادت است . بعلاوه توبه وسيله حفظ روح
اميدوارى در انسان است ، زيرا انسان براى سير به سوى مقصد تربيت بايد در اعتدال بيم
و اميد سير كند تا از آنچه در اين سير او را آسيب مى رساند بگريزد، و به سوى آنچه
در رسيدن به مقصد يارى اش مى كند بشتابد؛ و اگر اين روح اميد در انسان نباشد يا
رو به كاستى نهد، آدمى از مسير اعتدال بيرون مى رود و به هلاكت ميل مى كند.(825)
خداى مهربان اين روح اميد را در بندگان گنهكار خود مى دمد تا آنان را به بازگشت
برانگيزد و از هلاكت برهاند.
((قل يا عبادى الذين اسرفوا على
انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم .))(826)
بگو: اى بندگان من كه بر خويش زياده روى روا داشته ايد (در گناهان از حد گذشته ايد
و بر خود ستم كرده ايد)، از رحمت خدا نوميد نشويد كه همانا خداوند همه گناهان را مى
آمرزد كه او آمرزنده مهربان است .
مادام كه انسان روح نشاط و اميد به نجات دارد، در راه تربيت خود عزم مى نمايد و
جديت به خرج مى دهد، اما اگر روح ياءس و نااميدى بر او چيره شود و راه نجات و اصلاح
و تربيت را بر خود بسته ببيند، در عمل به سستى و ناتوانى و پستى كشيده مى شود تا
جايى كه خود را تا مرز تباهى و هلاكت پيش مى برد؛ و تنها راه درمان آدمى از اين
بيمارى مهلك توبه است .(827)
هين مكن زين پس فراگير احتراز
|
كه ز بخشايش در توبه ست باز
|
تا ز مغرب بر زند سر آفتاب
|
باز باشد آن در، از وى رو متاب
|
يك در توبه ست زان هشت اى پسر
|
آن همه گه باز باشد گه فراز
|
و آن در توبه نباشد جز كه باز
|
هين غنيمت دار، در بازست زود
|
رخت آنجا كش به كورى حسود(828)
|
البته اين همه لطف و رحمت براى حفظ روح اميدوارى و تاءثير عميق آن در تربيت انسان
است و نبايد چنين توهم كرد كه اين همه لطف سبب تشويق مردمان به گناه و معصيت مى شود
و ممكن است انسانها را برانگيزد كه گناه كنند با اين قصد كه پس از آن توبه نمايند،
زيرا چنين امرى به هيچ وجه رنگ و بويى از توبه ندارد و آن همه لطف براى كسانى است
كه از عمل خود پشيمان مى شوند و از گناه و معصيت مى برند و به خدا بازمى گردند و
توبه در آنان متحقق مى شود. بنابراين آنچه مايه اصلاح و تربيت انسان است حقيقت توبه
است .
حقيقت توبه
حقيقت توبه از مقوله لفظ نيست ، بلكه توبه گوياى تحولى درونى و انقلابى باطنى است
كه نشانه هايى بيرونى و عوارضى ظاهرى دارد.
توبتى كن كه توبه گفتن نيست
|
باز گفتن چو باز خفتن نيست
|
رو به يكبارگى به درگاه آر
|
تحفه از درد و ناله و آه آر
|
چند ازين بى كسى و بى باكى
|
جامه تن به آب ديده نگار(829)
|
حقيقت توبه انقلابى است به سوى خدا. ((قلب
)) در لغت به معناى دگرگونى ، تحول و زير و رو شدن است .
((قلب الشى ء)) يعنى برگرداندن و وارونه
كردن چيزى از سويى و رويى به سويى و رويى ديگر و ((قلب
الانسان )) يعنى برگرداندن انسان از راه و روش و سيره
اش به راه و روش و سيره اى ديگر.(830)
((انقلاب )) نيز به معناى
برگشتن و دگرگونى و تغيير ماهيت است .(831)
اين معنا در داستان ساحران فرعون بخوبى تصوير شده است . آنان با همه وابستگى شان به
راه و رسم فرعون ، پس از آنكه حق بر ايشان آشكار شد، دچار انقلابى درونى شدند و
پرده ها و حجابهاى فطرتشان را كنار زدند و تسليم حق گرديدند و ايمان آوردند. اين
صحنه زيباى تحول و دگرگونى انسانها به توفيق الهى در قرآن كريم چنين آمده است :
((و جاء السحرة فرعون قالوا ان
لنا لاجرا ان كنا نحن الغالبين قال نعم و انكم لمن المقربين . قالوا يا موسى اما ان
تلقى و اما ان نكون نحن الملقين . قال القوا فلما القوا سحروا اعين الناس و
استرهبوهم و جاءوا بسحر عظيم . و اوحينا الى موسى ان الق عصاك فاذا هى تلقف ما
ياءفكون . فوقع الحق و بطل ما كانوا يعملون . فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرين . و
القى السحرة ساجدين . قالوا آمنا برب العالمين . رب موسى و هارون .))(832)
و ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: آيا اگر ما پيروز شديم براى ما پاداشى خواهد
بود؟ گفت : آرى ، و مسلما شما از مقربان (دربار من ) خواهيد بود. گفتند:
اى موسى ، آيا تو مى افكنى و يا اينكه ما بيفكنيم ؟ گفت : شما بيفكنيد. و چون
افكندند، ديدگان مردم را افسون كردند و آنان را به ترس انداختند و سحرى بزرگ در
ميان آوردند. و به موسى وحى كرديم كه عصايت را بينداز؛ پس (انداخت و اژدها شد و)
ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعيد. پس حقيقت آشكار گرديد و كارهايى كه
مى كردند باطل شد. و در آنجا مغلوب و خوار گرديدند. و ساحران به سجده درافتادند.
(و) گفتند: به پروردگار جهانيان ايمان آورديم ، پروردگار موسى و هارون .
چون اين صحنه پيش آمد، فرعون سخت متوحش شد و تلاش كرد با هر وسيله ممكن اراده ايشان
را در هم شكند، اما آنان كه به توفيق الهى به حق روى كرده بودند، بر ايمان خود
استوار ماندند و در پاسخ تهديدهاى هولناك فرعون از انقلاب درونى خود و توبه اى
حقيقى سخن گفتند.
((قالوا لا ضير انا الى ربنا
منقلبون . انا نطمع ان يغفر لنا ربنا خطايانا ان كنا اول المؤ منين .))(833)
گفتند: باكى نيست ، همانا ما به سوى پروردگار خود بازمى گرديم . ما اميدواريم كه
پروردگارمان گناهانمان را بر ما ببخشايد كه ما نخستين ايمان آورندگان بوديم .
بنابراين توبه از چنين حقيقتى برخوردار است ؛ اينكه انسان خود بر پستيها و
نادرستيهاى خويش قيام كند و آنها را بر هم زند و به كمالات و راستيها روى كند و
آنها را در وجود خود پا برجا كند. استاد شهيد مرتضى مطهرى در اين باره مى فرمايد:
((توبه عبارت است از عكس العمل نشان دادن مقامات عالى و
مقدس روح انسان عليه مقامات دانى و پست و حيوانى انسان . توبه عبارت است از قيام و
انقلاب مقدس قواى فرشته صفت انسان عليه قواى بهيمى صفت و قواى شيطان صفت انسان .
اين ماهيت توبه است . حالا چطور مى شود كه اين حالت بازگشت ، حالت ندامت ، حالت
پشيمانى براى انسان پيدا مى شود، اين را بدانيد كه اگر در وجود انسان كارى بشود كه
آن عناصر مقدس وجود انسان بكلى از كار بيفتد، يك زنجيرهاى بسيار نيرومندى به آنها
بسته شده باشند كه نتوانند آزاد بشوند، ديگر انسان توفيق توبه پيدا نمى كند، ولى
همان طورى كه در يك كشور آن وقت انقلاب مى شود كه عده اى ولو كم ، عناصر پاك در
ميان آن مردم باقى مانده باشند، در وجود انسان هم اگر عناصر مقدس و پاكى فى الجمله
باقى باشند، انسان توفيق توبه پيدا مى كند و الا هرگز توفيق توبه پيدا نمى كند.))(834)
توبه حقيقى كه توبه اى نصوح (خالص و راستين ) است ،(835)
چنان تحولى در انسان ايجاد مى كند كه انسان را شايسته اين مى كند كه خداوند از سر
محبت خويش گناهان او را بزدايد.
((يا ايها الذين آمنوا توبوا
الى الله توبة نصوحا عسى ربكم ان يكفر عنكم سيئاتكم .))(836)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، به درگاه خدا توبه اى راستين كنيد، اميد است كه
پروردگارتان بديهايتان را از شما بزدايد.
شيخ كلينى (ره ) به اسناد خود از ((معاوية بن وهب
)) روايت كرده است كه گفت : شنيدم كه حضرت صادق فرمود:
((اذا تاب العبد توبة نصوحا
احبة الله فستر عليه فى الدنيا و الآخرة . (فقلت ، و كيف يستر عليه ؟ قال :) ينسى
ملكيه ما كتبا عليه من الذنوب و يوحى الى جوارحه : اكتمى عليه ذنوبه . و يوحى الى
بقاع الارض : اكتمى ما كان يعمل عليك من الذنوب . فيلقى الله حين يلقاه و ليس شى ء
يشهد عليه بشى ء من الذنوب .))(837)
چون بنده توبه اى خالص و راستين كند، خداوند او را دوست بدارد و در دنيا و آخرت بر
او پرده پوشى كند. (پس عرض كردم : چگونه بر او پرده پوشى كند؟ فرمود:) گناهان او را
از ياد دو فرشته اى كه مى نويسند مى برد، و به اعضا و جوارح او و به زمينى كه در آن
گناه كرده است وحى مى كند كه گناهان او را بپوشانيد. پس توبه كننده خدا را در حالى
ملاقات خواهد كرد كه چيزى نخواهد بود كه بر ضد او شهادت دهد.
توبه اى كه انسان را منقلب مى كند، توبه اى است كه توبه كننده خود را با آب حسرت و
ندامت شست و شو دهد و تيرگيها و ظلمتهايى را كه به سبب معاصى ايجاد شده است بزدايد
و به حق بازگردد تا شايسته محبت الهى شود. به بيان امير مؤ منان على (ع ):
((التوبة تطهر القلوب و تغسل الذنوب .))(838)
توبه دلها را پاك مى كند و گناهان را مى شويد.
اگر حقيقت توبه حاصل شود، خداوند از سر لطف و رحمت خويش چنان تحولى ايجاد كند كه
بديهاى بنده به نيكيها تبديل شود؛ و آيا نويدى بالاتر از اين براى نجات آدميان هست
؟
((الا من تاب و آمن و عمل صالحا
فاولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات و كان الله غفورا رحيما.))(839)
مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند. پس خداوند بديهايشان را به
نيكيها تبديل مى كند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است .
بنابراين آدمى از راه توبه و عمل صالح از صورت حيوانى خارج مى شود و صورتى انسانى
مى يابد. آن كه به سبب انقلابى درونى ، به شقاوت و خباثت وجود خود پشت مى كند و به
حقيقت نورانى وجود خويش روى مى نمايد، اين گونه مورد مغفرت و رحمت الهى قرار مى
گيرد. و البته چنين توبه منقلب كننده اى ، توبه اى است كه با آدابش صورت گيرد.
آداب توبه
براى توبه آدابى است كه تا آن آداب تحقق نيابد، توبه خالص فراهم نمى شود. بخشى از
اين آداب اركان توبه است و بخشى شرايط آن .
توبه صحيح با دو ركن معنا مى يابد كه بدون آن دو، توبه مفهومى ندارد. يكى ندامت و
پشيمانى از گناهان و تقصيرات گذشته و ديگر تصميم و عزم بر ترك بازگشت به آن گناهان
براى هميشه ، از امير مؤ منان على (ع ) در اين باره چنين نقل شده است :
((التوبة ندم بالقلب ، و
استغفار باللسان ، و ترك بالجوارح ، و اضمار ان لايعود.))(840)
توبه عبارت است از پشيمانى قلبى و درخواست آمرزش زبانى و ترك عملى و عزم بر
بازنگشتن به گناه .
آنچه اساس توبه است پشيمانى حقيقى از گناه است و عزم راسخ بر ترك و عدم بازگشت به
گناه . امام خمينى (ره ) درباره اين دو ركن ركين توبه مى فرمايد:
((اين دو در حقيقت محقق اصل حقيقت توبه و به منزله
مقومات ذاتيه آن است . و عمده در اين باب ، تحصيل اين مقام و تحقق به اين حقيقت است
. و آن ، چنان صورت پذيرد كه انسان متذكر تاءثير معاصى در روح و تبعات آن در عالم
برزخ و قيامت بشود از وجه معقول و منقول ...
پس انسان عاقل اگر تنبه بر اين معانى پيدا كرد، و به فرموده هاى انبيا و اوليا
عليهم السلام و عرفا و حكما و علما رضوان الله عليهم به قدر قول (يك ) نفر طبيب
معالج اعتنا كرد، لابد از معاصى پرهيز مى كند و گرد آنها نمى گردد. و اگر خداى
نخواسته مبتلا شد، بزودى از آن منزجر مى شود و پشيمان مى گردد، و صورت ندامت در
قلبش ظاهر مى شود. و نتيجه اين پشيمانى و ندامت خيلى بزرگ است ، و آثار آن خيلى
نيكو است ؛ و عزم بر ترك مخالفت و معصيت بر اثر ندامت حاصل شود. و همين كه اين دو
ركن توبه حاصل شد، كار سالك طريق آخرت آسان شود و توفيقات الهيه شامل حال او شود، و
به حسب نص آيه شريفه ((ان الله يحب التوابين
))(841)
محبوب حق تعالى شود، اگر در اين توبه خالص باشد.
و نيز بايد انسان بكوشد تا آنكه صورت ندامت را در دل قوت دهد تا ان شاء الله به بيت
احتراق وارد شود. و آن چنان است كه به واسطه تفكر در تبعات و آثار موحشه معاصى
ندامت را در دل قوت دهد، و نمونه ((نار الله الموقدة
))(842)
را در خود به اختيار خود در دل خود روشن كند و قلب را به آتش ندامت محترق كند تا
آنكه همه معاصى از آن آتش بسوزد و كدورت و زنگار قلب مرتفع شود. (انسان بايد) بداند
كه اگر اين آتش (را) در اين عالم خود براى خود روشن نكند، و اين در جهنم را، كه خود
باب الابواب بهشت است ، به روى خود مفتوح نكند، از اين عالم كه منتقل شد، ناچار در
آن عالم آتش سخت سوزناكى براى او تهيه شود و ابواب جهنم به روى او بازگردد و ابواب
بهشت و رحمت به روى او منسد گردد.))(843)
البته اين پشيمانى حقيقى بايد پيش از آن باشد كه زنگارها بر دل نشيند و انباشته
گردد و ديگر صيقل نپذيرد و محوپذير نباشد.
((انما التوبة على الله للذين
يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فاولئك يتوب الله عليهم و كان الله عليما
حكيما.))(844)
توبه ، نزد خدا، تنها براى كسانى است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى شوند، سپس
بزودى توبه مى كنند؛ اينانند كه خدا توبه شان را مى پذيرد، و خداوند دانانى حكيم
است .
توبه زمانى صحيح است كه انسان در حال اختيار باشد، يعنى تا در اين دنياست ؛ و تا
وقتى كه مرگ به انسان روى نياورده است مهلت توبه هست ، اما آنجا كه انسان هيچ
اختيارى در صلاح و فساد و يا سعادت و شقاوت ندارد و كار از كار گذشته است و انسان
در چنگال مرگ گرفتار است و هيچ اميدى به نجات ندارد، جاى توبه نيست ؛ همچنان كه در
عالم آخرت توبه معنى ندارد.
((و ليست التوبة للذين يعملون
السيئات حتى اذا حضر احدهم الموت قال انى تبت الآن و لا الذين يموتون و هم كفار
اولئك اعتدنا لهم عذابا اليما.))(845)
و توبه كسانى كه گناه مى كنند، تا وقتى كه مرگ يكى از ايشان در رسد، مى گويد: اكنون
توبه كردم ، پذيرفته نيست ؛ و (نيز توبه ) كسانى كه در حال كفر مى ميرند، پذيرفته
نخواهد بود، آنانند كه برايشان عذابى دردناك آماده كرده ايم .
توبه زمانى توبه شمرده مى شود كه انقلابى درونى باشد نه آنكه انسان از سر اضطرار
تسليم شود كه چنين انسانى اگر فرصت داشته باشد به همان راه خود ادامه مى دهد، پس
چنين توبه اى اساسا توبه نيست تا پذيرفته شود. براى پذيرش توبه راهى روشن و گشوده
وجود دارد، چنانكه خداى متعال فرموده است :
((انه من عمل منكم سوءا بجهالة
ثم تاب من بعده و اصلح فانه رحيم .))(846)
هر كس از شما كه از روى نادانى مرتكب گناه شود، سپس توبه آرد و به كار نيك و شايسته
پردازد، هر آينه او آمرزنده مهربان است .
انسانى كه از سر طغيان و غلبه شهوت و غضب و نه از روى دشمنى و عداوت با حق مرتكب
گناه مى شود، با اينكه علم به گناه و حرام دارد، چون علمش تحت الشعاع هوا و هوس
قرار گرفته است ، جاهل شمرده مى شود. مسلما چنين كسى در برابر گناه خود مسئول است ،
اما چون از روى دشمنى و عداوت به وادى گناه نرفته است ، سعى و تلاش مى كند كه اصلاح
و جبران نمايد و خداوند راه پذيرش و آمرزش را براى اينان باز گذاشته است .(847)
((فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح
فان الله يتوب عليه ان الله غفور رحيم .))(848)
پس هر كه بعد از ستم كردنش توبه كند و به صلاح آيد، خدا توبه او را مى پذيرد، كه
خدا آمرزنده مهربان است .
بنابراين توبه را شرايطى براى قبول است ، اينكه انسان پس از پشيمانى و عزم بر
بازنگشتن به گناه ، به اصلاح و جبران روى آورد و حقوق پايمال شده و واجبات به جا
نياورده را جبران كند؛ و توبه اى كه جامع شرايط باشد پذيرفته درگاه حق است .(849)
((و هو الذى يقبل التوبة عن
عباد و يعفوا عن السيئات و يعلم ما تفعلون .))(850)
و اوست كسى كه توبه را از بندگان خود مى پذيرد و از گناهان درمى گذرد و آنچه را مى
كنيد مى داند.
البته براى توبه شرايط كمالى نيز وجود دارد كه عبارت است از زدودن آثار جسمى و روحى
كه در نتيجه معاصى پيدا شده است و اقدام كردن براى رياضتهاى جسمى و روحى تا آن آثار
و تبعات بكلى پاك شود و نشانه اى از ميل به آنها در انسان باقى نماند و حالت تنفر
از معاصى و انزجار كامل از آنها حاصل شود.(851)
امير مؤ منان (ع ) در سخنى والا آداب كامل توبه را چنين بيان فرموده است :
((الاستغفار درجة العليين ، و
هم اسم واقع على ستة معان : اولها الندم على ما مضى ، و الثانى العزم على ترك العود
ابدا، و الثالث ان تودى الى المخلوقين حقوقهم حتى تلقى الله املس ليس عليك تبعة ، و
الرابع ان تعمد الى كل فريضة عليك ضيعتها فتودى حقها، و الخامس ان تعمد الى اللحم
الذى نبت على السحت فتذيبه بالاحزان حتى تلصق الجلد بالعظم و ينشاء بينهما لحم
جديد، و السادس ان تذيق الجسم الم الطاعة كما اذقته حلاوة المعصية .))(852)
استغفار مقام بلند مرتبگان است و آن يك كلمه است اما شش مرحله دارد: نخست پشيمانى
بر آنچه گذشت ، دوم عزم بر ترك هميشگى بازگشت ، سوم آنكه حقوق ضايع شده مردم را به
آنان بازگردانى ، چنانكه خدا را پاك ديدار كنى و خود را از گناه تهى سازى ، چهارم
اينكه حق هر واجبى را كه ضايع ساخته اى ادا كنى ، پنجم اينكه گوشتى را كه از حرام
روييده است ، با اندوهها آب كنى ، چندان كه پوست بر استخوان بچسبد و ميان آن دو
گوشتى تازه رويد، و ششم آنكه درد طاعت را به تن بچشانى ، چنانكه شيرينى معصيت را
چشاندى .
انقلاب درونى توبه با چنين آدابى كامل مى شود و انسان به كمال دوستى خدا و مرتبه
بلند مرتبگان دست مى يابد. امام خمينى (ره ) در شرح اين سخن نورانى ، نكاتى نغز
فرموده اند كه قسمتى از آن ذكر مى شود:
((اين حديث شريف مشتمل است اولا بر دو ركن توبه كه
پشيمانى و عزم بر عدم عود است ؛ و پس از آن بر دو شرط مهم قبول آن كه رد حق مخلوق و
رد حقوق خالق است . انسان به مجرد آنكه گفت توبه كردم ، از او پذيرفته نمى شود.
انسان تائب آن است كه هر چه از مردم به ناحق برده به آنها رد كند؛ و اگر حقوق ديگرى
از آنها در عهده اوست ، و ممكن است تاءديه يا صاحبش را راضى نمايد، به آن قيام كند.
و هر چه از فرايض الهيه ترك كرده (است )، قضا كند يا تاءديه نمايد؛ و اگر تمام آنها
را ممكنش نيست ، به مقدار امكان قيام كند. بداند كه اينها حقوقى است كه از براى هر
يك از آنها مطالبى است ، و در نشانه ديگر از او به شق احوال (مطالبه ) مى كنند؛ و
در آن عالم راهى براى تاءديه آنها ندارد جز آنكه بار گناهان ديگران را حمل كند و
اعمال حسنه خود را رد نمايد. پس ، در آن وقت بيچاره و بدبخت مى شود و راهى براى
خلاص و چاره اى براى استخلاص ندارد.
اى عزيز، مبادا شيطان و نفس اماره وارد شوند بر تو و وسوسه نمايند و مطلب را بزرگ
نشان دهند و تو را از توبه منصرف كنند و كار تو را يكسره نمايند. بدان كه در اين
امور هر قدر، ولو به مقدار كمى نيز باشد، اقدام بهتر است . اگر نمازهاى فوت شده و
روزها و كفارات و حقوق خدايى بسيار است و حقوق مردم بيشمار است ، گناهان متراكم است
و خطايا متزاحم ، از لطف خداوند ماءيوس مشو و از رحمت حق نااميد مباش كه حق تعالى
اگر تو به مقدار مقدور اقدام كنى ، راه را بر تو سهل مى كند و راه نجات را به تو
نشان مى دهد. بدان كه ياءس از رحمت حق بزرگترين گناهى است كه گمان نمى كنم هيچ
گناهى بدتر و بيشتر از آن در نفس تاءثير نمايد. انسان ماءيوس از رحمت چنان ظلمتى
قلبش را فرا بگيرد و چنان افسارش گسيخته شود كه با هيچ چيز اصلاحش نمى توان نمود.
مبادا از رحمت حق غافل شوى و گناهان و تبعات آن در نظرت بزرگ آيد. رحمت حق از همه
چيز بزرگتر و به هر چيز شامل است ...
و اما آن دو امر ديگر كه جناب اميرالمؤ منين عليه السلام فرموده است از شرايط كمال
توبه و توبه كامله است ؛ نه آنكه توبه بدون آنها تحقق پيدا نمى كند يا قبول نمى
شود، بلكه توبه بدون آنها كامل نيست ... پس اين دو مقام از متممات و مكملات منزل
توبه است . و البته انسان كه در مرحله اولى مى خواهد وارد منزل توبه شود گمان نكند
آخر مراتب را از او خواستند، و به نظرش راه صعب و منزل پرزحمت آيد و يكسره ترك آن
كند. هر مقدارى كه حال سالك طريق آخرت اقتضا مى كند، همان اندازه مطلوب و مرغوب است
. پس از آنكه وارد طريق شد، راه را خداى تعالى بر او آسان مى كند. پس نبايد سختى
راه انسان را از اصل مقصد بازدارد، زيرا كه مقصد خيلى بزرگ و مهم است . اگر عظمت
مقصد را بفهميم ، هر زحمتى در راه آن آسان مى شود. آيا چه مقصدى از نجات ابدى و روح
و ريحان هميشگى بالاتر است ، و چه خطرى از شقاوت سرمدى و هلاكت دائمى عظميتر است ؟
با ترك توبه و تسويف و تاءخير آن ممكن است انسان به شقاوت ابدى و عذاب خالد و هلاك
دائم برسد؛ و با دخول در اين منزل ، ممكن است انسان سعيد مطلق شود و محبوب حق گردد.
پس وقتى مقصد بدين عظمت است ، از زحمت چند روزه چه باك است .
و بدان كه اقدام به قدر مقدور و هر چه هم كم باشد مفيد است . مقايسه كن امور آخرتى
را به امور دنيايى كه عقلا (اگر) نتوانستند به مقصد عالى خود برسند، از مقصد كوچك
دست برنمى دارند؛ و اگر مطلوب كامل را نتوانستند تحصيل كنند، از مطلوب ناقص صرف نظر
نمى كنند. تو نيز اگر به كمال آن نمى توانى نايل شوى ، از اصل مقصد و از صرف حقيقت
آن بازنمان و هر مقدارى ممكن است در تحصيل آن اقدام كن .))(853)