بسم الله الرحمن الرحيم
پيش نوشت
يكي از انگيزه هاي تهاجم گسترده وهابيّت بر ضد مذهب اهل
بيت ( عليهم السلام ) ، هراس آنان از
گسترش اين فرهنگ ناب و پوياست . مخالفان مكتب اهل بيت
( عليهم السلام ) هرگز تصور نمي كردند كه فرهنگ غني شيعه بتواند
دگرگوني هاي وسيعي را در سطح ايران و جهان به وجود آورد . به همين دليل ،
آنان موقعيت خود را در خطر مي بينند و براي حفظ آن به تلاش هاي گوناگوني
دست مي زنند .
شيخ محمد مغراوي ، يكي از نويسندگان مشهور وهابي
مي نويسد :
« بعد انتشار المذهب الاثني عشري في مشرق العالم
الاسلامي فخفت علي الشباب في بلاد المغرب ( 1 ) ؛ با گسترش
مذهب تشيع در ميان جوان هاي مشرق زمين بيم آن دارم كه اين فرهنگ در ميان
جوان هاي مغرب زمين نيز گسترش يابد . »
دكتر ناصر قفاري ، استاد دانشگاه هاي مدينه
هم مي نويسد :
« و قد تشيّع بسبب الجهود التي يبدلها شيوخ الاثني عشريّه من شباب المسلمين و من يطالع كتاب
"عنوان المجد في تاريخ البصرة و نجد" يَهُولُه الأمر حيث يجدُ قبائل
بأكملها قد تشيّعت ( 2 ) ؛ اخيراً شمار زيادي از اهل سنّت
به طرف مذهب شيعه گرويده اند و اگر كسي كتاب "عنوان المجد في تاريخ البصرة
و نجد" را مطالعه كند ، به وحشت مي افتد كه چگونه برخي از قبايل عربي به
صورت كامل ، مذهب شيعه را پذيرفته اند . »
بايد دانست ابن تيميّه و شاگردانش ، مبارزه خود
با تشيع را قرن ها پيش با بهره گرفتن از حربه تكفير آغاز كرده بودند . با
اين حال ، با توجه به مخالفت هاي صريح علماي اهل سنّت و شيعه با روش آنان ،
در كار خود ناكام ماندند . بعدها محمد بن عبدالوهّاب عقايد ابن
تيميّه را به صورت فرقه و مذهب جديدي سامان تازه اي بخشيد كه با تمام مذاهب
چهارگانه اهل سنت و مذهب شيعه تفاوت داشت .
محمد بن عبدالوهّاب ، شيعيان را به جرم توسل به انبيا و
اولياي الهي و مسائل ديگر ، مشرك و بت پرست مي دانست . از اين رو ، با
تكفير شيعيان خون آنان را حلال و قتلشان را جايز اعلام كرد و اموال آنان را
غنيمت جنگي شمرد . پيروان او به استناد همين فتوا ، هزاران مسلمان بي گناه
را به خاك و خون كشيدند و اين انديشه باطل امروزه نيز در گوشه و كنار جهان اسلام ، انسان هاي بي شماري را
قرباني مي كند .
كشتار وهّابيان در عتبات عاليات چنان دهشتناك
بود كه صلاح الدين مختار از پيروان وهابيت در اين باره مي نويسد :
« در سال 1216 ، امير سعود با لشكر انبوهي از
مردم نجد و عشاير جنوب و حجاز و ديگر نقاط به قصد عراق حركت كرد .
در ماه ذي قعده به كربلا رسيد و تمام برج و باروي شهر را خراب كرد و
بيشتر مردم را كه در كوچه و بازار بودند ، به قتل رساند . نزديك ظهر با
اموال و غنايم فراوان از شهر خارج شد . آن گاه خمس اموال غارت شده را خود
سعود برداشت و بقيّه را به نسبت هر پياده ، يك سهم و هر سواره ، دو سهم بين
لشكريان تقسيم كرد . » ( 3 )
شيخ عثمان نجدي از تاريخ نگاران وهّابي نيز مي نويسد :
« وهابيان به صورت غافلگيرانه وارد كربلا شدند و
بسياري از اهل آنجا را در كوچه و بازار و خانه ها كشتند . روي قبر حسين
( عليه السلام ) را خراب و آنچه در داخل قبّه بود ، چپاول كردند و
هر چه در شهر از اموال ، اسلحه ، لباس ، فرش ، طلا و قرآن هاي نفيس يافتند
، ربودند . نزديك ظهر از شهر خارج شدند ، در حالي كه قريب به دو هزار نفر از
اهالي كربلا را كشته بودند . ( 4 )
به طور كلي ، وهابيان در مدت نزديك به ده سال ، چندين
بار به شهر كربلا و نجف يورش بردند . ( 5 )
شايد بعضي چنين تصور كنند كه وهابيان فقط به مناطق
شيعه نشين هجوم برده اند ، ولي نگاهي به علمكرد آنان در حجاز و
شام روشن مي كند كه حتي مناطق سني نشين نيز از يورش وحشيانه آنان در
امان نبوده است . جميل صدقي زهاوي درباره حمله وهابيان به طائف
كه همانند خودشان از مذهب حنبلي پيروي مي كردند ، مي نويسد :
« از زشت ترين كارهاي وهّابيان در سال 1217 ، قتل
عام مردم طائف است كه بر صغير و كبير رحم نكردند . طفل شيرخوار را بر روي
سينه مادرش سر بريدند . جمعي را كه مشغول راگرفتن قرآن بودند ، كشتند و حتي
گروهي را كه در مسجد مشغول نماز بودند ، به قتل رساندند و كتاب هايي را كه
در ميان آنها ، تعدادي قرآن و نسخه هايي از صحيح بخاري و مسلم و ديگر كتب
حديث و فقه نيز بود ، در كوچه و بازار افكندند و پايمال كردند . ( 6 )
وهابيان پس از قتل عام مردم طائف ، در نامه اي به علماي مكه ، آنان را به آيين خود دعوت كردند . علماي
مكه در كنار كعبه گرد آمدند تا به نامه وهابيان پاسخ گويند كه ناگهان جمعي
از ستم ديدگان طائف به مسجدالحرام آمدند و آنچه را بر آنان گذشته بود ،
بيان داشتند .
مردم سخت به وحشت افتادند ، چنان كه گويي قيامت بر پا
شده است . آن گاه علما و مفتيان مذاهب اربعه اهل سنّت كه از مكه مكرّمه و
ديگر بلاد اسلامي براي اداي مناسك حج آمده بودند ، به كفر وهابيان حكم
كردند .
آنان در حكم خود بيان داشتند كه بر امير مكه واجب است
به مقابله با وهابيان بشتابد و فتوا
دادند كه بر مسلمانان واجب است تا در اين جهاد شركت كنند و در صورت كشته
شدن ، شهيد خواهند بود . ( 7 )
در شرايط كنوني وهابيت مي كوشد باورهاي شيعي را كه
برگرفته از آموزه هاي قرآني و مكتب اهل بيت (
عليهم السلام ) است ، هدف تبليغات مسموم خود قرار دهد . از اين رو ،
خود را در صف اهل سنّت جا مي زند تا تشيع را بخشي جدا افتاده از جهان اسلام
معرفي كند و حتي مذهب اربعه اهل سنت را نيز براي مبارزه با تشيع با خود
همراه سازد . اين در حالي است كه وهابيان ، عقايدي متفاوت با آموزه هاي
اسلام دارند .
وهابيان با در پيش گرفتن سياست جداسازي شيعيان از اهل
سنّت ، به تدريج به مقابله با تك تك مذاهب شيعي و اهل سنت خواهند پرداخت .
سوگمندانه بايد گفت علما و عوام و مذاهب نيز در دام توطئه وهابيون براي
خرده گيري و حمله به عقايد شيعه افتاده اند ، غافل از اين كه پس از حمله به
عقايد تشيع ، نوبت به خود آنان خواهد رسيد ؛ زيرا بين وهابيت و اهل سنّت
اختلافات فاحشي وجود دارد .
اگر به مجموعه فتاواي علماي بزرگ وهابي بنگريم ،
درخواهيم يافت آنان ، فرقه هاي اسلامي را تكفير كرده و شرط ورود به وهابيت
را تكفير همه مسلمانان دانسته اند .
آنان با حلال دانستن جان و مال و ناموس مسلمانان ،
كافران واقعي را برادران خود گرفته و با استفاده ابزاري از كلمه مقدس «
جهاد » بي گناهان را كشته اند و هنوز نيز در سرزمين هاي اسلامي ، به اين
رفتار ضد انساني دست مي زنند . وهابيان گاهي بهشت را بهاي عمليات انتحاري
مي دانند و با سوء استفاده از احساسات پاك نوجوانان ، مسلمانان شيعه و سني
را از پير و جوان و زنان و كودكان بي گناه به خاك و خون مي كشند . در حقيقت
، وهابيان ، سنّت ها را بدعت و بدعت ها را سنّت مي شمارند .
آنچه در اين نوشتار مي آيد ، در حقيقت ، روشن گري و
شناسايي عقايد وهابيت و مخالفت ماهوي آموزه هاي اين فرقه ساختگي با عقايد اصيل اهل سنّت و تشيع است .
بايد دانست بخش جدا افتاده از جهان اسلام ، وهابيت است
، نه تشيع . اين سخن نيز نه ادعاي صرف است ، بلكه به گواهي متون و سخنان و
نظر علما و بزرگان اهل سنت و دلايل قرآني و روايي است كه در پي خواهد آمد .
در اين نوشتار ، اختلافات آشكار بين وهابيت و اهل سنت
به تصوير كشده شده و پاسخ وهابيان از مكتوبات علماي اهل سنت داده شده است .
انديشمندان اهل سنّت با وهابيت همراه نيستند ، بلكه در
مقابل آنان قرار دارند و حتي به تكفير بنيان گذاران اين فرقه دست زده اند .
آشنايي با اين نوشتار براي شيعيان به ويژه حجاج ارجمند
، ضرورتي اجتناب ناپذير است و بايد به طور جدي آن را مطالعه كرد تا به جز
بر كنار ماندن از سم پاشي وهابيان ، در ارشاد و راهنمايي ديگر همراهان سفر
نيز مؤثر باشد .
در اين سال ها ديده مي شود كه شماري از عوامل وهابيت در
اطراف و اكناف مدينه منوره و مكه معظمه با حاجيان ايراني به بحث و جدل
مي پردازند .
آنان مي كوشند در خيابان يا قبرستان بقيع يا صحن
مسجدالنبي و اطراف مسجدالحرام ، با مغالطه هايي همچون تمسّك جستن به بعضي
روايات ضعيف ، يا تفسير به رأي آيات الهي و درست پنداشتن برداشت خود از
آيات و روايات ، به دليل نزول قرآن به زبان عربي ـ يعني زبان
مادري آنان ـ و دور دانستن ايرانيان از زبان قرآني ، تكليف مباحث عقيدتي را
در راه يا در قبرستان بقيع تمام شده تلقي كنند !
اين سخنان سطحي و بي پايه تنها در افرادي اثرگذار است
كه از مباني مكتب تشيع ، آگاهي درستي ندارند و مرعوب سخنان مبلّغان وهابي
مي شوند . در مقابل ، حجاج بصير و دانا مي دانند كه اين مسائل ريشه اي را
بايد در جاي خود بررسي كرد .
عقل و تدبير ايجاب مي كند اين گونه بحث هاي تخصصي به
اهل فن احاله شود . حجاج بايد با مراجعه به روحاني كاروان يا مسئولان
فرهنگي بعثه ، ابهامات خود را برطرف كنند .
همچنين بايد دانست كه شتاب زدگي در داوري و نظر دادن
بدون آگاهي و مشاوره با اهل فن شايسته نيست .
حجاج ارجمند بايد توجه داشته باشند اين نوشتار تنها
براي آشنايي اجمالي با عقايد وهابيت و شبهه هاي بي اساس آنان نگاشته شده
است .
ردّ تفصيلي هر يك از شبهه ها به بررسي جدّي تر و
تخصّصي تر نياز دارد كه بايد در جاي خود آن را نقد و بررسي كرد و اين موارد
به عهده علماي اعلام و متخصصان فن است .
ناگفته نماند امروز وهابيان در جهان اسلام ، جمعيّت
اندكي دارند ، ولي به دليل برخورداري از پشتيباني بي دريغ بعضي قدرت هاي منطقه اي و جهاني كه اسلام را قطعه قطعه
مي خواهند نه يك پارچه ، با بهره گيري از امكانات مادي و تبليغي ، به عوامل
اثرگذاري تبديل شده اند . حتي گاهي ديده مي شود در بعضي مناطق جهان اسلام
كه مسلمانان با مباني اصيل مكتب اهل بيت ( عليهم
السلام ) آشنايي كامل ندارند اهل سنت محوريت را به دست گرفته اند .
يكي از شگردهاي وهابيان ، استفاده تبليغي فراوان از
موسم حج است كه در آن ، صدها هزار حاجي مسلمان از سراسر دنيا در عربستان
گرد مي آيند . وهابيان از اين موقعيّت به خوبي براي نشر افكار خود استفاده
مي كنند و با گسيل داشتن مبلغان كه به زبان هاي مختلف سخن مي گويند ، و
اهداي كتاب و دعوت شخصيت هاي علمي به مراكز علمي خود ، به تبليغ عقايد خود
در ميان حاجيان مي پردازند .
به تازگي ديده شده است كه وهابيان در ميان حجاج ايراني
، كتاب هاي فارسي متعددي را با محتواي ضدّ شيعي در شمارگان بالا به طور
رايگان پخش مي كنند .
اين كتاب ها بسيار مرموزانه نوشته شده و درصدد تثبيت
عقايد وهابيت و تخريب عقايد شيعه و ديگر مذاهب اسلامي است .
وهابيان براي ترويج عقايد خود از نشر كتاب بهره
مي گيرند براي مثال تنها 321000 نسخه كتاب براي مسموم كردن افكار مسلمانان
، براي بوسني آماده كرده و فرستاده اند .
آنان براي ترويج عقايد خود از ساخت مساجد نيز استفاده
ابزاري مي كنند . ساخت 104 مسجد در فيليپين ، ساخت و ترميم 90 مسجد
در بوسني ، كمك به 300 مسجد در بلژيك ، ساخت 18 مسجد در كردستان
و سهيم شدن در ساخت 1359 مسجد در جهان ، از اقدامات ديگر آنان است .
همچنين آنان هر ساله مبلغاني را پس از گذراندن دوره هاي
آموزشي ، براي فعاليت تبليغي به كشورهاي مختلف از جمله امارات متحده
عربي ، افغانستان ، ايران ، هند ، نپال ، موريتاني ، بريتانيا ، فرانسه ،
هلند ، تاتارستان ، آرژانتين ، قزاقستان ، كنيا ، تايلند ، سنگال ،
قرقيزستان ، اوكراين ، روسيه ، چچن ، آذربايجان و . . . گسيل مي دارند
.
به راستي اگر همه اين هزينه ها و نيروهاي انساني در راه
تقويت بنيه اسلام و انسجام اسلامي و مبارزه با دشمنان اسلام به كار مي رفت
، نتايج مثبتي به همراه داشت .
به همين دليل ، بايد پرسيد چه كساني از پراكندگيِ جهان
اسلام سود مي برند . آيا زمان آن نرسيده است تا انديشمندان وهابيت به خود
آيند و ببينند كه ره به كجا مي سپارند ! ( فَاَيْنَ تَذْهَبُونَ )
( 8 ) ؟
مؤلف
پىنوشتها:
1 . مقدمه كتاب من سبَّ الصحابة و معاوية فأمّه هاوية ، ص 4 .
2 . مقدمه أصول مذهب الشيعة الامامية الاثني عشريّة ، ج1 ، ص9 .
3 . تاريخ المملكة السعودية ، ج 3 ، ص 73 .
4 . عنوان المجد في تاريخ نجد ، ج 1 ، ص 121 .
5 . تاريخ المملكة السعودية ، ج 1 ، ص 92 .
6 . الفجر الصادق ، ص 22 .
7 . سيف الجهر المسلول علي الاعداد ، شاه فضل رسول قادري ، ص2 .
8 . تكوير ، 26