مبادى اخلاق در قرآن كريم

آيت الله عبدالله جوادى آملى

- ۱ -


تذكر چند نكته

1 انسان از منظر قرآن، مسافرى است رهسپار لقاى خداوند سبحان: «يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه‏» (1) و در اين سير، عوالمى را پيموده تا سرانجام به عالم طبيعت و نشئه دنيا، كه در بيان عارفان به كفش كن كاخ با عظمت آفرينش تعبير شده، رسيده است: «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم× ثم رددناه اسفل سافلين‏» (2) و عوالمى را پيش‏رو دارد تا به لقاى مهر و جمال يا قهر و جلال حضرت حق راه يابد.

سالك، كه در اين سفر، سير به سوى «مكانت‏برتر» را طلب مى‏كند، به ره‏توشه‏اى علمى نيازمند است; او بايد موانع نظرى و عملى سير و سلوك الى الله را به خوبى بشناسد و با راههاى مانع‏زدايى و مراحل اين سير آشنا شود و چون مجموعه اين شناختها را علم اخلاق بر عهده دارد و علم اخلاق نيز، خود داراى مبادى خاصى است، پيش از هر چيز، بايد با «مبادى اخلاق‏» آشنا شود.

اين مبادى، كه اكنون به «فلسفه اخلاق‏» موسوم شده كاوشهاى علمى اخلاق شناسانه‏اى است كه از بيرون به اين علم مى‏نگرد; از اين‏رو كتاب حاضر، عهده‏دار تبيين برخى از مبادى اخلاق از منظر وحى است و در بخش يكم، از رابطه جهان‏بينى و اخلاق، در بخش دوم از رابطه انسان و اخلاق و در بخش سوم در باره اهميت و آثار اخلاق بحث مى‏كند. بخش پايانى كتاب نيز عنايت علمى و عملى فرزانگان بشرى به اخلاق را مورد ارزيابى قرار مى‏دهد.

2 مباحث ارزشمند اين كتاب، محصول درسهاى تفسير موضوعى حكيم متاله ومفسر ژرف‏انديش قرآن كريم، حضرت آية الله جوادى آملى (دامت‏بركاته العاليه) است كه‏در جمع دانشجويان محترمى كه از سراسر كشور براى ملاقات با ايشان در مركزتحقيقاتى اسراء (در شهر مقدس قم) گرد مى‏آمدند، مطرح مى‏شد و سپس‏ازسيماى جمهورى اسلامى ايران پخش و مورد استفاده شيفتگان معارف و اسرار قرآن قرار مى‏گرفت و اكنون پس از تنظيم و ويرايش، توسط مركز نشر اسراء منتشر مى‏شود.

3 مباحث اين كتاب بخشى از بحثهاى «اخلاق در قرآن‏» است كه هنگام تنظيم، به دو بخش تقسيم شد: بخشى كه بيشتر صبغه مباحث «فلسفه اخلاق‏» و «فلسفه علم اخلاق‏» داشت، در همين جلد، با عنوان «مبادى اخلاق در قرآن‏» آمده و بخش ديگر كه بيشتر صبغه مباحث اخلاقى داشت، با عنوان «مراحل اخلاق در قرآن‏» در جلد يازدهم گردآورى شده است.

4 بجز نكاتى كه حضرت استاد (مد ظله العالى) در بازنگرى، ذيل بعضى مباحث افزودند، ساير مباحث، اثر گفتارى معظم له است كه در تنظيم و ويرايش كوشش شد تا از حالت گفتارى خارج گردد.

5 در اغلب مباحث كتاب، زمينه غنى‏سازى بحثها وجود داشت، ليكن براى اين كه حجم مطالب از ميزان كنونى فراتر نرود و از دسترس فهم و استفاده عموم قرآن‏پژوهان محترم نيز خارج نگردد، اين كار صورت نپذيرفت و تنها، مباحث موجود آماده نشر گرديد. شيفتگان مباحث قرآنى مى‏توانند در هر مبحث، به تفسير «تسنيم‏» (تفسير ترتيبى حضرت استاد مد ظله العالى) مراجعه كنند.

6 شرح مختصرى كه همراه برخى آيات و روايات آمده، ترجمه خالص و دقيق آن نيست.

در پايان از زحمات و تلاش علمى جناب حجة الاسلام آقاى سيد رسول جعفرى به منظور نزديك كردن مباحث و هماهنگى مطالب اين كتاب و همچنين جلد يازدهم تفسير موضوعى تقدير، و توفيق روزافزون ايشان را از ولى توفيق مسئلت مى‏كنيم.

ناشر


پى‏نوشت‏ها:

1. سوره انشقاق، آيه 6.

2. سوره تين، آيات 4-5.