پژوهشى درباره صابئين
اين كتاب تاليف يعقوب جعفرى می باشد .
در سه آيه از قرآن، از صابئين نام برده شده كه در دو جا در كنار يهود و نصارى و در
يك جا در كنار يهود و نصارى و مجوس و مشركين آمده و در دو مورد به صورت «صابئين» و
در يك مورد به صورت «صابئون» ذكر شده است. علىرغم حضور اين واژه در قرآن،
دانشمندان اسلامى در معرفى آيين صابئين اهتمام لازم را به عمل نياوردهاند و
آگاهىهاى بسيار اندكى به دست دادهاند و حتى گاهى سخنان ضد و نقيضى گفتهاند، به
گونهاى كه پژوهنده را دچار سردرگمى و آشفتگى مىسازد.
اين اضطراب و پريشانى، هم مفسران و هم لغتنويسان و هم متكلمان و هم نويسندگان كتب
ملل و نحل را در بر مىگيرد و حتى فقها نيز در بيان حكم فقهى صابئين كه آيا اهل
كتاب هستند يا نه، با شك و ترديدهاى بسيار سخن گفتهاند و جمعى از آنها اساساً
صابئين را مطرح نكردهاند.
مولف محترم تفسیر کوثر با بررسى آنچه كه در منابع گوناگون آمده و به دست رسيده است
و با بهرهگيرى از نوشتههاى بعضى از مستشرقان و يا نويسندگان معاصر صابئين مندائى،
بحث درباره صابئين را دنبال مىكند و مجموع آن بحثها را همراه با برداشتهاى خود
از آيات قرآنى در مورد صابئين عرضه مىدارد.
ترجمه تفسير مجمع البيان جلد ۶
اين كتاب تاليف امين الاسلام طبرسي با ترجمه استاد علي کرمي می باشد .
مجمع البيان فى تفسير القرآن ، اثر شيخ ابو على الفضل (مشهد 468- سبزوار 548 ق )
فرزند حسن بن الفضل طبرسى ملقب به امين الدين و امين الاسلام مشهور به طبرسى و شيخ
طبرسى از مشاهير مفسران شيعه مى باشد. مجمع البيان تفسيرى است به زبان عربى در ده
مجلد و حجم آن تقريبا كمى بيش از تبيان شيخ طوسى است سبك و شيوه تدوين و تبويب اين
تفسير در ميان همه تفاسير فريقين و فارسى و عربى بى سابقه و بى نظير است و با نظمى
متين و مرتب و با روش علمى و ساده كه بين تمامى تفسيرهاى موجود از منزلت خاصى
برخوردار است . همچنين مسائل ادبى از نحو و لغت و اشتقاق و تصريف و مسائل نحوى را
مشروح و مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است كه جنبه نحو و لغت در آن قوى تر است
. در اين تفسير تبويب و تنظيم مطالب به نحوى است كه به مراجعه كننده امكان مى دهد
تا خواسته خود را ذيل يكى از ابواب و فصول به سرعت باز يابد. مفسر نخست از نظر
قرائت و اختلاف قراءآت تحت عنوان الحجّة ، بعد از نظر لغت و مشكلات لغوى و از نظر
اعراب كلمات سپس از نظر اسباب النزول و معنا، آيه را مورد بحث قرار داده و بعد
احكام آيه و قصص را به ميان مى آورد و گاهى به اشعار نيز استشهاد كرده است و در
پايان تحت عنوان نظم ، ربط و پيوند معنايى آيات را به يك ديگر و ربط در آيه از آيات
را با آيات قبل و بعد از آنها و همچنين ارتباط سوره هاى قرآن مجيد را با هم بازگو
نموده است .
این ترجمه جلد ششم از مجموعه سی حلدی می باشد که شامل تفسیر آیات 27 تا 81 سوره
مائده می باشد،
امام شناسى ، جلد سوم
اين كتاب تاليف علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
امام شناسى ، جلد دوم
اين كتاب تاليف علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
امام شناسى ، جلد اول
اين كتاب تاليف علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى می باشد .
اين مجموعه كه شامل 270 درس و در قالب هجده مجلّد است، مجموعهاي است از
بحثهاي تفسيري ، فلسفي ، روائي ، تاريخي ، اجتماعي دربارۀ امامت و ولايت
بطور كلّي ، و دربارۀ امامت و ولايت أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب و ائمّۀ
معصومين سَلام الله عَلَيْهم أجمَعين بالخصوص ، كه بصورت درسهاي استدلالي
علمي متّخذ از قرآن كريم و روايات وارده از خاصّه و عامّه و ابحاث حلّي و
نقدي پيرامون ولايت ميباشد .
مسئله امامت و ولايت از مهمترين مسائل حياتى است، و با شناخت اين واقعيت، تمام
جهات استعداديه انسان در مدارج و معارج كمال رشد و نمو ميكند، و با عدم شناخت و
پيروى نكردن ازين حقيقت استعدادها و قابليتها همه در مسير انحراف قرار گرفته
ميشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پيرامون مسئله امامت و
ولايت را به نحوی که مبناى بحث آيات قرآن بوده، و براى اهميت موضوع نسبتبه برادران
عامه مسلك، از روايات و تواريخ عامه نقل شود، و نيز روايات خاصه نيز اجمالا مورد
استفاده قرار گيرد شیوه کار قرار داده است.
چون اين دروس در خصوصيات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حكومت، و لزوم عصمت در
ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين قرار ميگيرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت
و آثار و خواص پيامبران نيز بحث و گفتگو ميشود، در حقيقت، اين بحثبحث كامل و شاملى
است كه بحث در نبوت عامه را نيز در برگرفته است.