پيشگفتار
قبل از انقلاب شكوهمند اسلامى و برقرارى حكومت دينى در ايران،
انحرافملموس و خطرناكى در تفكر و عقايد امت مسلمان پديد آمده بود كه باعث
دورى آناناز اسلام راستين و نيز عقب ماندگى ايشان از مسائل اجتماعى و
سياسى گشته بود، و آن، چيزى نبود جز محدود كردن اسلام در پارهاى از
دستورهاى اخلاقى وعبادات فردى، كه با لطف و عنايتخاص پروردگار و همت والاى
روشنگرقرن، حضرت آية الله العظمى امام خمينى-قدس سره-انحراف ياد شده از
دامانجامعه اسلامى رختبربست و اسلام از زندان تاريك اوهام و زواياى
خانههاآزاد گشت و به ميدان سياست و حكومت گام نهاد-لله الحمد و له المنة.
اكنون كه ساليانى از پيروزى و تحقق انقلاب اسلامى مىگذرد، كم كمانحراف
ديگرى در حال شكل گيرى و رخ نمودن است كه اگر در مقابل آن اقدامىجدى و همه
جانبه صورت نگيرد مىرود تا اسلام را به زندان ديگرى بكشاند بهمراتب
وحشتناكتر از سابق، و اين انحراف، محصور كردن اسلام در پارهاىاز مسائل
شعارگونه سياسى و برخى قوانين و مقررات خشك اجتماعى است كه، نتيجه آن دورى
مردم از مسائل مهم اخلاقى و ارزشهاى والاى معنوى استو متاسفانه روز به
روز در حال قوت گرفتن است.
بىشك همان گونه كه طرز تفكر نخست، انحراف از اسلام راستين و محكومبه
تفريط بود، اين طرز تفكر نيز انحراف و محكوم به افراط است، زيرا دين
مبيناسلام دينى است جامع و كامل، داراى ابعاد مختلف فردى، اجتماعى، سياسى،
اخلاقى، عبادى، علمى و عملى، و انسان هنگامى مىتواند ادعا كند به
اسلامتمسك كرده است كه در تمام ابعاد زندگى، دستورهاى اسلام را نصب العين
خويشقرار داده و به تك تك آنها-چه در صحنه سياست و امور اجتماعى و چه در
بعداخلاق و امور معنوى-عملا ملتزم باشد.
بنابر اين، اين كه اكنون در بعضى از موارد ديده مىشود زشتى برخى از
گناهاناز ميان رفته و بسيارى از مردم در برابر مسائل اخلاقى و ارزشهاى
معنوىحساسيتخود را از دست دادهاند و در عين حال، خود را مسلمان دو
آتشهمىپندارند، انحراف بزرگى است كه بايد از عواقب وخيم آن به خدا پناه
برد.
به هر حال، كتاب حاضر حركتى هر چند ضعيف، در مسير احيا و ابقاى روحتقوا
و پرهيزكارى و دور سازى مردم از گناهان و مفاسد اخلاقى است.
به اميد آن كه اين خدمت ناچيز مقبول درگاه حضرت حق واقع شود و
جامعهاسلامى را در رسيدن به اهداف اسلامى و كسب ارزشهاى الهى و تقوا يارى
كند.
و ما ذلك على الله بعزيز. (1)
قم-حسن رمضانى
15 دى ماه 1374/13 شعبان 1416