تقريظهاى منظوم
اين تقريظها مال جمعى از شعراء غدير در عصر
حاضر است كه شرح حالشان بعداخواهد آمد:
1- علامه جليل.شيخ محمد سماوى صاحب تاليفات
ارزنده مى فرمايند:
" امينى بوستان و غدير آورد و جام دوستى را در
خم نه در خورنق و سدير گرداند.اى فداى گرداننده آن
شوم، و در اين باره شروع كرد به نغمه سرائى با نص
و دليل آشكار، از ناحيه خداى قديم و توانا و گفتار
بهترين پيامبر، و اشعار افراد دانا و شايسته، تا
آنكه در سال 1365ه اين آرمان مقدس جامه عمل پوشيد
و به چاپ آن اقدام گرديد ".
و براى استاد ما علامه سماوى گفتارى درباره
كتاب است كه بعدا با كمال تشكر از جناب ايشان نقل
خواهيم كرد.
2- خطيب توانا شيخ محمد على يعقوبى نجفى صاحب
بابليات مى فرمايند:
" براى احمد در روز غدير خم، در باره على نصوصى
است كه از قرآن سرچشمه گرفته و روح الامين آن را
سر بسته آورده و قلم امينى آنرا شرح كرده است..."
3- از خطيب شاعر شيخ حسن سبتى نجفى صاحب "
الكلم الطيب ":
" امينى براى ما كتاب ارزشمندى آورده كه انجيل
و زبور در برابر آن بسيار ناچيز است.
آيات مربوط به فضائل على در آن مندرج، و عنوانش
" الغدير " است.
جبرئيل آنها را براى پيامبر اكرم طورى آورده كه
جاى هيچگونه شك و شبهه اى در آنها نيست فضائل او
همانند علمش بقدرى زياد است كه يكى از هزار آن را
نشان داده است.
او براى ما سرجشمه جوشانى كه آب گوارا دارد و
بى نظير آورده است.
او در اوراقش علومى را كه چشمها را خيره مى كند
و همواره از آن نور مى پاشد بوديعت نهاده است ".
4- از شاعر توانا حاج محمد شيخ بندر:
" اى عبد الحسين با تاليف الغدير به آرزوى
ديرينه ات نائل شدى.
و به طور تحقيق درهاى گرانبها را در آن گرد
آوردى.
و بيعت روز غدير را براى همسر زهرا و پدر امام
منتظر با نص پيامبر و آيات قرآن با بهترين بيان
وروشنترين اثر ثابت نمودى، در نتيجه حقيقت چون
خورشيد درخشيده آشكار گرديد و آيا كسى منكر خورشيد
خواهد بود؟ عليهذا عذر كسانى كه نص غدير را منكرند
چيست؟ در صورتى كه نص را اهل سير و تواريخ تاييد
كرده اند.
آنان كه با ما مخالف مى كنند اگر ارزوى علم
باشد، و در حقيقت با فرمان خدا مخالفت مى كنند ".
5- از شاعر اهلبيت شيخ محمد رضا خالصى كاظمى:
" اى كسى كه در قلعه افتخار و عظمت قرار گرفتى
تو آقاى من هستى اى آيت خدا!
آيا غدير رابراى ما آوردى يا اقيانوس، كه براى
سير كننده در آن فرارى نيست؟ آيا باغستان است كه
چنين شكوفه هاى معطر و زيبا دارد يا آسمان است كه
در آن اينهمه ستارگان مى درخشيد؟ و يا آنكه بهشت
است كه درختانش از كثرت ميوه هاى پاكيزه سنگين شده
است؟ تو در جهان علومى را نشر كردى كه پيش از "
الغدير " زير پرده بوده است.
تو براى مردم راه درستى را آماده كردى كه با
نورها روشن است.
تو با اين عملت به ما لباس عزت و وقار و بزرگى
و افتخار پوشيدى. تو در غديرت درهائى را به وديعت
نهاده اى كه درخشندگى آنها از مرواريد دريا
بيشتراست.
تو شايسته اى كه با صداى بلند طورى اعلام كنى
كه مردم همه شهرها بشنوند كه:" اين آثار ما دلالت
بر ما مى كند و بعد از ما به آثار مان بنگريد ".
نيكى براى شما جاودانه گوارا باد و بزودى حيدر
كرار به تو پاداش نيك بدهد ".
او نامه اى به مانوشته و در ضمن آن درباره غدير
چنين گفته است: " روز غدير تا قيامت عيد است و در
هر سالى بر مردم لازم است آن را تجديد كننده، به
كسى كه منكر آنست بگو: شهود آن آشكار شده است، و
آن كسى است كه همواره وجودش مايه هدايت مردم است،
و او امينى است كه همانند ندراد، عبد الحسين صاحب
تقوى كسى كه سعادتش درخشيد.
بگو به امينى كه هم سوگند با پرهيزگارى است،
خداوند ترا به آروزهايت برساند.
غدير مملو از آب گوارايت، جگرهاى دوستانت را
خنك كرده است.چشمم نگاه به محتواى آن نكرده مگر
آنكه با نظر اعجاب به نگريست و دستهاى را بزرگ
شمرد كسى كه به عمق آن فرو رود و انصاف داشته
باشددرباره بزرگى و عظمت حيران خواهد ماند.
براى مردم راه هدايت را آشكاركردى آنگاه كه
حكمت از دهانت باريد.
همواره كامياب و پيروز باشى و خدا دشمنانت را
ذليل و خوار نمايد ".
و بعد از ده بيت آن چنين ادامه مى دهد: " اى
غديرى كه آب گوارايت جارى است گوهرهايت دريا را
شرمنده كرده است، همواه براى ما جوشان و پاينده
بمانى كه خداى جهان آفرين تر پديد آورده است ".
از او رحمه الله عليه قصائد چندى درباره اين
كتاب " الغدير " دريافت كردم كه نشان دهنده علاقه
خاصش نسبت به عترت پاك پيامبر اكرم است، خداوند در
برابر اين و اخلاصش او را جزاي خير عنايت فرمايد.