لذت زندگى
پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
خوشى در زندگى نيست مگر براى دو دسته يكى دانشمندى كه حرفش را بشنوند،
دوم شنونده اى كه به شنيده هاى سودمند عمل نمايد.(7)
در جستجوى علم
على(عليه السلام) مى فرمايد: علم و دانش
گم شده مؤمن است (يعنى مؤمن بايد اين گم شده را پيدا كند).(8)
اجر و پاداش تحصيل
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: استاد و دانشجو هر دو در اجر شريكند با اين تفاوت كه اجر استاد دو برابر است و هيچ چيز بهتر از اين نيست كه انسان يا استاد
باشد يا دانشجو.(9)
اهميت هدايت مردم
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: اگر خداوند به وسيله تو يك نفر را هدايت كند ارزش آن براى تو
بهتر است از دنيا و آنچه در آن است.(10)
به ارزش علم توجه كنيد
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: خواب دانشمند از نماز جاهل بهتر است.(11)
يكى از اين چهار كس باشيد
و نيز در حديث ديگرى مى فرمايد: روزهاى زندگيت را چنين آغاز كن: يا
معلم باش و يا دانشجو و يا شنونده (مسائل مفيد و لازم) و يا (حداقل)
دوستدار آنها، ولى سعى كن از اين چهار دسته بيرون نباشى كه هلاك
مى شوى.(12)
از خصوصيات همنشين
از امام صادق يا امام باقر(عليهما السلام)
روايت شده كه فرمودند: همنشينهاى تو از سه دسته بيرون نيستند: يا اينكه
تو از آنها استفاده مى كنى، در اين صورت با آنها باش و يا اينكه آنها
از تو بهره مند مى شوند پس در اين صورت به آنها احترام كن و يا اينكه
نه آنها و نه تو، هيچكدام از يكديگر استفاده نمى كنيد پس در اين صورت
تو از آنها فرارى باش.(13)
آموزش اجبارى
اسحاق بن عمّار مى گويد: از امام صادق(عليه
السلام) شنيدم كه فرمود: اى كاش شلاقى بر سر اصحاب من بود تا
(بالاجبار) مسائل حلال و حرام را مى فهميدند.(14)
شيطان و مرگ عالم
و نيز از آن حضرت روايت شده كه فرمود: مرگ هيچ مؤمنى به اندازه مرگ
فقيه و عالم دينى براى شيطان مسرت بخش تر و دوست داشتنى تر نيست.(215)
هر سؤالى ارزشمند نيست
اميرالمؤمنين(عليه السلام) در پاسخ كسى
كه سؤال مشكلى كرده بود فرمود: براى فهميدن سؤال كن نه براى اشتباه
انداختن.(16)
و بقول مثل معروف اگر نمى دانى سؤال كن نه اينكه كسى را دست
بيندازى.
دانش آموزان از فرصت استفاده كنند
و نيز در حديث ديگرى مى فرمايد: تحصيل علم در كودكى همانند نقشى است
كه بر روى سنگ بسته گردد.(17)
علما و شفاعت در قيامت
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: سه طايفه در قيامت شفاعت مى كنند كه شفاعتشان نيز پذيرفته
مى شود: اوّل پيامبران، بعد علما و سپس شهدا.(18)
ارزش كار عالم در قيامت
و باز در حديث ديگرى فرمود: آنگاه كه قيامت فرا رسد مركّب و جوهر
علما را (كه با آن فقه و تفسير و ساير معارف اسلامى را نوشته اند) با
خون شهدا توزين مى كنند كه در آن هنگام مداد و مركب علما از خون شهدا
سنگين تر مى شود.(19)
ارزش عالم سودمند از عابد بيشتر است
و باز در حديث ديگرى فرمودند(صلى الله عليه
وآله وسلم): عالمى كه (مردم) از علمش بهره مند شوند (ارزشش) از
عبادت هفتاد هزار عابد بيشتر است.(20)
علم هم زكات دارد
و همچنين آن حضرت فرمود: زكات علم تعليم دادن آن است به كسى كه
نمى داند.(21)
علماء چراغ هدايت مردم اند
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: مَثَل علما (عامل و هدايتگر) در روى زمين مَثَل ستارگان است در
آسمان كه به وسيله آنها (مردم) در صحرا و دريا راه خود را مى يابند، پس
هرگاه ستارگان ناپديد شوند احتمال گمراهى مردم در راه بيشتر مى شود.(و
علما هم هرگاه در ميان مردم نباشند گمراهى آنها از مسير حق و هدايت حتمى
است).(22)
مَثَل عالم بى عمل...
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: مثل كسى كه خوبيها را مى داند ولى به آن عمل نمى كند، همانند
چراغى است كه براى مردم مى سوزد و مردم از نور آن استفاده مى كنند ولى
براى خود سودى جز سوختن ندارد.(23)
احترام هم بايد براى خدا باشد
اسحاق بن عمار مى گويد: به امام صادق(عليه
السلام) گفتم (چه صورت دارد) كسى كه نشسته است جهت تعظيم ديگرى
از جاى خود برخيزد؟ حضرت فرمود: مكروه است مگر براى كسى كه جنبه دينى
داشته باشد.(24)
تملق به جز در تحصيل علم صحيح نيست
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: تملق و چاپلوسى از اخلاق مؤمن نيست، مگر در تحصيل علم. (يعنى
اگر مؤمنى براى تحصيل علم تملق عالم را بكشد سرزنش ندارد.(25)
احاديث امامان نيز همانند قرآن است
از امام رضا(عليه السلام) روايت شده كه
فرمودند كسى كه متشابهات قرآن را بر محكمات آن برگرداند در حقيقت بر
صراط مستقيم هدايت گشته، سپس فرمود: در اخبار ما هم محكم و متشابه وجود دارد و بايد متشابهات اخبار ما را بر محكمات آن
برگردانيد و بدون چنين كارى اگر به متشابهات اخبار ما عمل شود گمراهى
در پى خواهد داشت.(26)
افشاى حديث اهلبيت در حكم قتل آنها است
از امام صادق(عليه السلام) روايت شده كه
فرمود: از ما نيست كسى كه افشا كند گفتار ما را (در نزد دشمنان ما) كه
اگر كسى چنين كرد مثل اين است كه ما را عمداً كشته است نه از روى خطا.(27)
پيمان خدايى
أميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمود:
خداوند قبل از اينكه از بيسوادان پيمان بگيرد كه با سواد شوند از علما
پيمان گرفته كه بيسوادان را تعليم نمايند.(28)
حكمت را در اختيار نا اهل نگذاريد
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: حكمت را در اختيار غير اهلش نگذاريد كه در اين صورت به حكمت ظلم
كرده ايد و از اهلش نيز دريغ نداريد كه اگر چنين كرديد به اهلش ستم
كرده ايد.(29)
كيفر كتمان علم
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: كسى كه علم مفيدى داشته باشد و آن را پنهان كرده به كسى نياموزد خداوند در روز قيامت لجامى از آتش به دهانش مى زند.(30)
شكر علم تعليم جاهل است
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: شكر عالم بر نعمت علم، آموختن آن به جاهل است.(31)
علم همانند غذا ممكن است مسموم باشد
شخصى از امام باقر(عليه السلام) از
تفسير اين آيه سؤال كرد: «فليظر الانسان الى
طعامه»انسان بايد در خوردن غذا دقت كند منظور چيست؟ حضرت فرمود:
منظور از طعام علم است كه انسان بايد مواظب باشد كه از چه كسى آن را
فرا مى گيرد.(32)
يعنى همانگونه كه در غذا خوردن دقت مى كنيد در غذاى روح كه علم است
نيز بايد دقت كنيد كه آن را از چه كسى فرا مى گيريد.
دو چيز از دو كس بعيد است
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمودند: دو چيز از دو كس بعيد و دور از انتظار است: يكى كلمه حكمت
آميزى كه از شخص سفيهى شنيده شود (زيرا شخص سفيه و نادان هيچگاه حرف
حكيمانه نمى گويد و اگر گاهى حرف حكيمانه اى از او شنيده شود در واقع
حرف عجيب و غريبى گفته است) بپذيريد.
دوّم اينكه حرف سفيهانه اى را حكيمى بگويد (اين هم از حكيم بعيد است
لكن اگر چنين شد) از او بگذريد (و هيچگاه او را به جهت آن حرف نامربوطش
ملامت و سرزنش نكنيد و آن حرف را ناديده انگاريد و هرگز آن را در حضور
ديگران بازگو نكنيد).(33)
حكمت و اهميت آن
على(عليه السلام) فرمود: حكمت را فرا
بگيريد ولو از ناحيه كفّار و مشركين باشد.(34)
و در حديث ديگرى مى فرمايد: حكمت را در هر كجا باشد فرا بگيريد، و
حكمت نيز در سينه منافق ممكن است وجود داشته باشد اما (در آنجا آرام
نداشته پيوسته) در تلاش است كه از سينه او بيرون شود و در سينه صاحبان
اصلى خود كه سنيه مؤمن است قرار گيرد.(35)
ايمان و اعتقاد صحيح و نادرست را بدانيد
امام صادق(عليه السلام) فرمود: كسى كه
داخل دين اسلام شود و اعتقادات خود را از مردم (كوركورانه) بگيرد، كافى
است كه همان مردم او را از دين خارج كنند همچنانكه او را داخل
كرده اند. ولى كسى كه داخل دين شود (از راه تحقيق و) به وسيله قرآن و
سنّت، اگر كوهها از هم بپاشند او همچنان استوار خواهد ماند.(36)
دانشمندترين مردم كيست؟
از اميرالمؤمنين(عليه السلام) سؤال شد
كه دانشمندترين مردم كيست؟ فرمود: كسى كه علم ديگران را بر علم و دانش
خود بيفزايد.(37)
جاهل عالم نما
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: كسى كه بگويد من عالم هستم در حقيقت او جاهل است.(38)
ندانستن خجالت ندارد
على(عليه السلام) در يكى از سخنان خود
مى فرمايد: دانشمند نبايد از گفتن نمى دانم شرم كند و چنانچه چيزى
نمى داند بدون خجالت بگويد نمى دانم.(39)
عمل به قياس موجب هلاكت است
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: كسى كه (در امر دين) به قياس عمل كند در واقع هم خود و هم
ديگران را هلاك مى كند.
و همچنين كسى كه براى مردم فتوى دهد در حالى كه ناسخ و منسوخ، محكم
و متشابه (قرآن) را نداند، در حقيقت هم خود و هم ديگران را هلاك كرده
است.(40)
علامت تواضع چهار چيز است
امام صادق(عليه السلام) از پدران گرامش
نقل مى كند كه فرمودند: از علامت تواضع انسان اين است كه در نشستن ميان
مجلس مقيد به پائين و بالاى آن نباشد و در هنگام برخورد و ملاقات با
افراد ابتدا سلام كند و در موقع گفتگو با افراد، جرّ و بحث (بى فايده)
را ترك كند اگر چه حق به جانب باشد و از تعريف ديگران برپاكى او شادمان
نباشد.(41)
جانشينان پيامبر كيانند؟پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: خداى رحمت كند جانشينان مرا و اين مطلب را سه بار تكرار كرد.
گفته شد اى رسول خدا جانشينان شما كيانند؟
فرمود: آنها كسانى هستند كه بعد از من مى آيند و احاديث و سنت مرا
بازگو مى كنند و به مردم (و نسلهاى) بعد از من منتقل مى نمايند.(42)
درسهاى خود را يادداشت كنيد
از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
روايت شده كه فرمود: پايه هاى دانش خود را محكم كنيد، گفته شد اى رسول
خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)چگونه
پايه هاى علم را محكم كنيم؟ فرمود: به نوشتن (و يادداشت كردن).(43)
چهل حديث سودمند حفظ كنيد
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: هر كس از امتان من چهل حديث (سودمند) كه امر دينش به او بستگى
داشته باشد حفظ كند خداوند او را در قيامت عالم و فقيه محشور مى كند.(44)
حديث هر امامى را به امام ديگر مى توان نسبت داد
هشام بن سالم حمادبن عثمان و غير اينها نيز روايت كرده اند و گفتند
كه ما شنيديم از امام صادق(عليه السلام) كه
فرمود: گفته من، گفته پدرم، و گفته پدرم، گفته جدّم امام زين العابدين(عليه السلام)، و گفته او، گفته
امام حسين(عليه السلام)، و گفته امام حسين(عليه
السلام)، گفته امام حسن(عليه السلام)،
و گفته امام حسن(عليه السلام)، گفته
اميرالمؤمنين(عليه السلام)، و گفته
اميرالمؤمنين، گفته رسول خدا(صلى الله عليه وآله
وسلم)و گفته رسول خدا(صلى الله عليه وآله
وسلم)، گفته خداوند است.(45)
عالم بى عمل موعظه اش بى ثمر است
امام صادق(عليه السلام) فرمود: زمانى كه
عالم به علم خود عمل نكند پند و موعظه اش از دلهاى مردم فرو ريزد
همچنانكه باران از روى سنگها فرو غلطند.(46)
ارزش يك عالم واقعى برابر يك قبيله پرجمعيت است
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: مرگ يك قبيله (پرجمعيت) در مقابل مرگ عالم ناچيز است.(47)
نزول فرشتگان
ابى بصير از امام صادق(عليه السلام)
روايت مى كند كه فرمود: مراد از قول خداى تعالى كه مى فرمايد: آنهايى
كه گفتند پروردگار ما االله است و بر اين عقيده پايدار ماندند فرشتگان
بر آنها نازل مى شوند (و آنها را مژده مى دهند) كه ترسى و حزنى (از
گذشته و آينده خويش) نداشته باشيد تا آخر آيه. آنها ائمه(عليهم
السلام) هستند و درباره شيعيان ما هم كه استقامت در دين داشته
باشند و تسليم امر ما گردند (تاجايى كه) گفته هاى ما را در نزد
دشمنانمان كتمان كرده اسرار ما را فاش نكنند. اين موضوع صدق مى كند، كه
فرشتگان بر آنها نازل مى شوند و از طرف خداوند آنها را مژده بهشت مى دهند.
به خدا قسم در گذشته مردمى بودند كه همانند شما متدين بودند، پس در
دينشان استقامت كرده و تسليم امر ما شدند و گفته هاى ما را نزد
دشمنان مان بازگو نكردند و(از همه مهمتر اينكه در امر ما) شك نكردند
چنانكه شما شك كرديد، پس فرشتگان بر آنها نازل شده و آنها را از طرف
خداوند مژده بهشت دادند.(48)
امامان معصوم(عليهم السلام) هر دستورى
بدهند به مصلحت است
أبي عبيده از امام باقر(عليه السلام)
روايت مى كند كه فرمود: اى أبي عبيده، نظرت چگونه است در اين باره اگر
ما فتوى داديم مردى را از دوستان مان به يك چيزى كه بر وجه تقيه باشد؟
گفت: شما اعلم تر از ما هستيد فدايتان شوم (يعنى هر چه شما مصلحت
بدانيد همان مطلوب است) حضرت فرمود: اگر كسى از دوستان ما اوامر ما را
كه از روى تقيه (و بنابر مصلحت) صادر مى شود بپذيرد آن عمل براى او
بهترين عملى است كه داراى اجر عظيم مى باشد.
و در روايت ديگرى آمده است كه اگر بپذيرد أجر مى برد و اگر نپذيرد
به خدا قسم گناه كرده است.(49)
گفتار پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
موافق قرآن است
ابن أبي عمير و عده اى ديگر روايت كرده اند كه پيامبر اكرم(صلى
الله عليه وآله وسلم)در منى خطبه اى خواند و در بين آن فرمود:
ايّها الناس مردم اگر حديثى از من به شما
رسيد كه موافق قرآن بود (بدانيد) آن را من گفته ام و اگر مخالف قرآن
بود (بدانيد) من نگفته ام.(50)
روايت مخالف قرآن مردود است
محمد بن مسلم مى گويد: امام صادق(عليه السلام)
به من فرمود: اى محمد هر روايتى كه به شما از طرف ما رسيد خواه راوى آن
خوب باشد يا بد اگر با قرآن مطابق بود بپذيريد و هرگاه مطابق نبود راوى
آن هر كه باشد، خوب يا بد نپذيريد.(51)
ممكن است حديثى هفتاد معنى داشته باشد
ابراهيم كرخىّ از امام صادق(عليه السلام)
روايت كرده كه فرمود: يك حديث (از احاديث ما را) دانستن و فهميدن بهتر
است از هزار حديث كه ندانسته آن را روايت كنند. زيرا امكان ندارد كه
مردى از شما (شيعيان ما) فقيه باشد اما منظور گفتار ما را نداند (يعنى
نداند گفتار ما در چه وقتى و براى چه منظورى صادر گشته) چون هر كلمه از
كلام ما مى تواند هفتاد وجه داشته باشد كه براى همه آن وجوه ما راه
خروج (و مدرك گفتار) داريم.(52)
علما و شهدا هم درجه پيامبران
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: نزديك ترين مردم به درجه پيامبرى دو دسته هستند: يكى اهل علم و
ديگرى مجاهد فى سبيل الله امّا اهل علم بخاطر اينكه مردم را به اهداف و
مقاصد انبيا آشنا مى كند و مجاهد هم بخاطر اينكه براى حفظ مقاصد انبيا
مبارزه مى كند.(53)
روز نحس از نظر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله
وسلم)
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)
فرمود: هرگاه روزى بر من بگذرد كه در آن روز بر علمم افزوده نگردد كه
به وسيله آن تقربم به خدا بيشتر شود آن روز بر من مبارك مباد.(54)
خطرناكترين مردم
امام صادق(عليه السلام) فرمود: دو نفر
كمر مرا مى شكنند: يكى دانشمندى كه پايبند به عمل نباشد (يعنى در
كارهايش بى بند و بار و عالم بى عمل باشد).
دوم جاهلى كه عبادت جاهلانه انجام دهد پس آن عالم بى تقوا از راه
بى تقوائى مانع گرايش دينى مردم مى شود.
و آن جاهل نيز با عبادت جاهلانه خود از راه نادانى و خشك مقدسى،
مردم را از پيشرفت در دين باز مى دارد.(55)
1ـ اصول كافى ج 1 ص 42