شهادت در
محراب
اميرالمؤمنين علي ( عليه السلام ) در رمضان سال 40 هجري
پيوسته از شهادت خود خبر مي داد . و نيز به
اطرافيان خويش مي فرمود : « از قضاي الهي
نمي توان گريخت » سپس در حالي كه اين اشعار را
زمزمه مي كرد عازم مسجد شد .
« كمر خود را براي مرگ
محكم ببند زيرا مرگ تو را ملاقات خواهد كرد و
از مرگ آنگاه كه به سراي تو درآيد جزع و فرياد
مكن » .
پس از ورود علي ( عليه السلام ) به مسجد شقي ترين و
زيانمندترين مردم ، ابن ملجم مرادي ، در نماز
و به هنگام سجده ضربه اي بر آن حضرت وارد نمود
.
علي ( عليه السلام ) در شب بيست و يكم ماه
رمضان سال 40 هجري با حضور خاندان ، وصاياي
خود را بيان داشت ، و به وصي خود چنين فرمود :
« فرزندم حسن ( عليه السلام ) با تو سخني چند دارم ،
امشب آخرين شب عمر من است چون درگذشتم با دست
خود مرا غسل ده و كفن كن و بر جنازه ام نماز
بخوان ، تمام اين كارها را
خودت شخصاً انجام ده ، سپس
جنازه ام را در تاريكي شب ، مخفيانه دور از
شهر كوفه به خاك سپار تا كسي از آن باخبر نشود
» .
و در وصيتي ديگر به حسن و
حسين ( عليهما
السلام ) فرمود :
« هر گاه مرگم فرا رسيد
مرا در تابوتم گذاريد و در حالي كه عقب آن را
به دوش گرفته ايد حركت كنيد جلوي تابوت خود
حركت خواهد كرد . مرا به سمت غريين ببريد در
آنجا صخره اي سفيد خواهيد ديد كه نوراني است
آنجا را حفر كنيد و مرا در آن مكان مدفون
سازيد » .
آن دو بزرگوار همانگونه كه
پدرشان فرموده بود عمل كردند و پس از حفر مكان
مورد نظر ، نوشته اي در آنجا يافتند كه بدين
مضمون بود :
« اين مكاني است كه آن را
نوح ( عليه السلام ) براي علي بن ابي طالب ( عليه السلام ) فراهم كرده است » .
حسن و حسين بعد از هموار
كردن روي قبر و مخفي نمودن مكان آن در حالي كه
از احترام و عنايت خداوند بر پدرشان ، آگاه
شده بودند ، با همراهان به خانه بازگشتند .
فرداي آن شب يعني روز بيست
و يكم ماه رمضان ، مردم كوفه كه مشتاق به
تشييع و خواندن نماز بر پيكر مطهر
اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) بودند به خانه آن بزرگوار
مراجعه كردند . فرزندان علي ( عليه السلام ) آنان را به آنچه انجام
داده بودند آگاه ساختند و چون مردم خواهان
معرفي مرقد او گشتند در پاسخ گفتند :
« بنا به وصيت او محل دفنش
را مخفي ساختيم »
مردم و شيعيان كوفه كه
چنين ديدند ، با قلبي محزون و شكسته به
خانه هاي خود بازگشتند .
امام ( عليه السلام ) به فرزندان خود سفارش
كرد كه او را مخفيانه به خاك سپارند ، زيرا
مي دانست دشمنان از هيچ كاري حتي شكافتن مرقد
او خودداري نمي كنند و فرزندان و بستگان او
براي جلوگيري از بي حرمتي به آن بزرگوار در
برابر دشمنان مي ايستند در نتيجه خونريزي و
اختلاف در جامعه به وجود مي آيد .
پيش بيني امام صحيح بود
زيرا در دوران امارت حجاج ثقفي بر كوفه حدود
3000 قبر براي پيدا كردن مدفن علي ( عليه السلام ) نبش گرديد ولي موفق به
كشف مدفن او نشدند . ( 1 )
فضيلت زيارت
مرقد اميرالمؤمنين علي ( عليه السلام )
در روايات ، تأكيد زيادي
بر زيارت مرقد مطهر اميرالمؤمنين علي ( عليه السلام ) شده و پاداش فراواني
هم بر آن مترتب گشته است كه به برخي از آن ها
اشاره مي شود :
1 - اجر صد هزار شهيد .
2 - آمرزش گناهان .
3 - ايمن شدن از اهوال روز
قيامت و آسان شدن حساب در آن روز .
4 - استقبال ملائكه از
زائرين آن حضرت و مشايعت
زائرين تا هنگامي كه به منزل خويش مراجعت
نمايند و عيادت از آنان چنانچه بيمار شوند و
شركت در تشييع جنازه زائرين چنانچه فوت كنند .
5 - هر كه پياده به زيارت
اميرالمؤمنين رود خداوند به هر گامي ، ثواب يك
حج و يك عمره را براي او مي نويسد و اگر پياده
باز گردد در برابر هر گام او پاداش دو حج و دو
عمره ، جزاي او منظور مي دارد .
6 - شفاي از بيماري ها و
رفع گرفتاري ها . ( 2 )
كيفيت زيارت
زيارات وارده و متعدد
اميرالمؤمنين علي( عليه السلام )بر دو دسته اند :
الف - زيارات مطلقه ،
زياراتي است كه اختصاص به وقت معيني ندارد و
هر زمان براي خواندن آنها مناسب است .
هفت زيارت مطلقه و آنها در
مفاتيح الجنان نقل شده است .
ب - زيارات مخصوصه ، اين
زيارات مربوط به اوقات مخصوص يا ويژه اي هستند
و شرح آنها بدين ترتيب است :
1 - زيارات مربوط به روز
عيد غدير
2 - زيارت مخصوص در روز
ولادت پيامبر ( صلّي
الله عليه وآله ) .
3 - زيارات ويژه شب مبعث
رسول خدا ( صلّي
الله عليه وآله ) و روز مبعث .
حرم مطهر
مرقد شريف بزرگترين فداكار
و تلاشگر تاريخ اسلام در پي انحراف جامعه از
طريق الهي و فراموش كردن نصايح و راهنمايي هاي
رسول اكرم ( صلّي
الله عليه وآله ) از سال 40 هـ . ق .
تا پايان دوران حكومت امويان يعني سال 132 هـ
. ق كاملا مخفي و از اسرار شيعيان سوخته دل
بود .
در اين دوران سياه و سخت ،
فرزندان علي ( عليه السلام ) و شيعيان خاص و مورد اعتماد ،
با راهنمايي ائمه (
عليهم السلام ) مخفيانه به زيارت مرقد
اولين جانشين پيامبر مي آمدند .
زوال بني اميه باعث گشت
افراد بيشتري از مدفن علي ( عليه السلام ) آگاه شده و تردد و رفت
و آمد در اطراف مزار ساده و بي آلايش آن حضرت
بيشتر گردد . پس از صد سال و چندي انتظار ،
نور اميد در دل شيفتگان تابيده و آرزوي ديرين
آنان تحقق يافت .
اخبار زيادي در مشخص ساختن
آن موضع شريف به ويژه از امام صادق ( عليه السلام ) منتشر گشت . پس از آن
علويان و عباسيان به زيارت شتافته و مردم از
هر سوي
بدان روي آوردند .
داود بن علي از بزرگان بني
عباس كه اعتقادي نسبت به مقام شامخ علي ( عليه السلام ) نداشت ، چون توجّه و
روي آوردن مردم به مرقد آن حضرت را مشاهده كرد
، غلامي را كه جمل نام داشت و از قوت بدني
بسياري برخوردار بود به همراه چند تن ديگر به
سمت مرقد فرستاد و به آنان دستور داد آن محل
را حفر كنند و هر چه در آن يافتند بيرون آورند
.
كارگران محل مرقد را حفر
كرده و 5/2 متر پائين رفتند تا آنكه به سنگ
سختي برخورد كرده و هر چه سعي كردند نتوانستند
بيش از آن حفر نمايند . جمل غلام قدرتمند داود
كه چنين ديد خود پائين رفته و ضربه سختي بر
سنگ وارد كرد كه طنين شديدي به دنبال داشت او
ضربه دوم را هم وارد كرد ليكن اثري نداشت و
صداي مهيب تري از آن برخاست و ضربه سوم را نيز
وارد كرد پس از وارد كردن ضربه سوم ، جمل
فريادي كشيده و به سختي جان داد .
همراهان غلام كار را تعطيل
و جريان را به داود بن علي گزارش دادند داود
كه چنين ديد از كار خود توبه كرد و به تشيع
گرائيد ، سپس شبانه نزد علي بن مصعب رفته و از
او خواست صندوقي براي قبر تهيه نمايد . بدين
ترتيب اولين صندوق بر روي قبر مطهر علي ( عليه السلام ) نصب گرديد .
ساختمان اول
در دوران خلافت هارون
الرشيد ( نيمه دوم قرن دوم هجري ) روزي هارون
براي شكار به زمين هاي اطراف كوفه
( نجف يا غريين ) رفت و
مشاهده كرد كه سگ هاي شكاري آهويي را دنبال
مي كنند ولي پس از آنكه آهو به منطقه خاصي
مي رود سگان از تعقيب آهو باز مي ايستند .
هارون دانست كه آن سرزمين ، مقدس و مطهر است
كه سگ ها وارد آن نمي شوند ، لذا در صدد تحقيق
بر آمد و سرانجام دانست كه آن موضع ، مرقد
مطهر علي ( عليه السلام ) مي باشد .
هارون به دنبال اين واقعه
در حدود سال 175 هـ . ق اولين بارگاه و
ساختمان مرقد علوي را بنا نهاد .
تا چند دهه قبل در زير طاق
نزديك قبر مطهر ، نقشي بديع و زيبا جلب توجه
مي كرد كه در آن مردي تير و كمان در دست ،
آهويي در پيش روي او قرار داشت . در سال
1364هـ . ق . لوح نقاشي مذكور از جاي خود
برداشته شد و به گنجينه حرم مطهر منتقل گرديد
.
ارشادالقلوب ديلمي ساختمان
اول را چنين توصيف مي كند :
« چهار در داشت و ضريح
مقدس از سنگ سفيد بوده و گنبد از گل سرخ كه
بالاي آن علامت سبز نصب بود » .
ساختمان دوم
توسط عمر بن يحيي ايجاد
گشت . او از اصحاب امام كاظم
( عليه السلام )
بود .
ساختمان سوم
داعي صغير ( محمد بن زيد )
پس از آنكه در طبرستان
به قدرت رسيد عمارت سوم
آستان علوي را بنا نهاد اين عمارت هفتاد طاق
داشت .
ساختمان چهارم
در حدود سال 372هـ . ق .
توسط عضدالدوله ديلمي بنا گرديد . او در شكوه
و جلال دادن به ساختمان سعي فراوان كرده و
اموال زيادي صرف نمود و معماران و هنرمندان را
از اطراف براي اين كار دعوت كرد ساختمان مذكور
در سال 755هـ . ق . دچار آتش سوزي گشت .
ساختمان پنجم
در عصر صفويه تعميرات حرم
مطهر به دست شاه اسماعيل صفوي در سال 914هـ .
ق آغاز شد و در عصر شاه عباس با طرح و نقشه
شيخ بهايي صحن شريف آستانه تكميل گشت . سپس
شاه صفيّ صفوي در سال 1042هـ . ق . دستور
اصلاحات و تعميرات و نيز افزودن به مساحت و
وسعت ساختمان حرم را صادر كرد .
طلا كاري گنبد و تعويض
ضريح
نادر شاه افشار در سال
1156 هـ . ق موفق به زيارت حضرت اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) گرديد او به هنگام
حضور در نجف دستور داد كاشي هاي سبز رنگي را
كه در عصر صفويه با طرح شيخ بهايي گنبد و دو
گلدسته را تزيين كرده بود بردارند و تمامي
آنرا مزين به طلا كنند .
وي اموال زيادي براي
تعميرات آستانه صرف كرده و
هداياي بي شماري نيز به
حرم مطهر اهدا كرد كه بيشتر آنها تا عصر حاضر
باقي است .
گنبد مطهر حرم در عصر
عضدالدوله سفيد بود و در دوران صفويه با
كاشي هاي سبز رنگ مزين گشت و سرانجام در عصر
نادر شاه طلاكاري و زرين گرديد . اين اقدام
تأثير عميقي در قلوب شيعيان نهاد و جمع زيادي
از شاعران شيعه به فارسي ، عربي ، تركي و هندي
اشعاري بدان مناسبت سرودند .
تزيين حرم مطهر و
كاشي كاري صحن شريف در عصر نادر شاه تكميل و
بر شكوه آن افزود . كاشي كاري ايوان العلماء
كه در آن ، بسياري از علماي شيعه و برخي از
بزرگان صفويه مدفون مي باشند ، از آثار نادر
شاه مي باشد و تاكنون باقي مانده است .
آغا محمد خان قاجار در سال
1211هـ . ق . ضريحي نقره اي به آن آستان مقدّس
تقديم كرد و فتحعلي شاه در سال 1236هـ . ق .
تعميراتي در ساختمان حرم
انجام داد و در سال 1262هـ . ق . عباس قلي خان
وزير محمد شاه ضريح ديگري از نقره به حرم مطهر
اهدا نمود .
آستان علوي در عصر حاضر
آستان مقدس علوي در حال
حاضر از صحن و حرم تشكيل مي شود .
بر روي قبر مطهر صندوقي از
ساج خاتم كاري شده و نفيس قرار گرفته كه
اهدائي شاه اسماعيل صفوي است .
در اطراف صندوق مطهر سوره
دهر و احاديثي در شأن حضرت علي ( عليه السلام ) با خط زيبا نوشته شده
است .
بر روي صندوق ، ضريح
نقره اي قرار گرفته كه از ده هزار و پانصد
مثقال طلاي خالص و دو ميليون مثقال نقره تشكيل
شده است .
در وسط ايوان طلا قصيده اي
فارسي با حروف طلا به خط زيباي محمد جعفر
اصفهاني و به تاريخ 1156هـ . ق . در مدح حضرت
امير نوشته شده است اين قصيده از سروده هاي
شاعر مشهور سيد محمد عرفي شيرازي است و مطلع
آن چنين است :
اين بارگاه كيست كه گويند
بي هراس * * * كاي اوج عرش سطح حضين تو را
مماس
در طرف شمال و جنوب ايوان
دو گلدسته ( مناره ) طلا به ارتفاع 35 متر
واقع است كه در بالاي آن بعضي از آيات سوره
جمعه كتيبه شده است .
ايوان نجف چه خوش صفايي
دارد * * * حيدر بنگر چه بارگاهي دارد
ايوان العلماء
ايواني است بزرگ كه در
قسمت شمال حرم شريف قرار دارد . اين ايوان از
آثار عصر آل بويه مي باشد كه در عصر صفويه
تجديد بنا گشت .
اين ايوان را از آن رو
ايوان العلماء مي گويند كه بسياري از بزرگان
شيعه در آن مدفون شده اند از جمله :
مولي علي نقي كمره اي
فراهاني متوفاي سال 1060 ق .
ميرزا علي رضا اردكاني
شيرازي متوفاي سال 1166 ق .
شيخ احمد جزائري متوفاي
سال 1151 ق .
مير محمد باقر هزار جريبي
متوفاي سال 1245 ق .
شيخ ملا محمد مهدي نراقي
متوفاي سال 1209 ق .
فرزندش شيخ احمد نراقي
متوفاي سال 1245 ق .
و جمعي ديگر .
پس از شكست عراق در جنگ
خليج فارس و در پي قيام مردم عراق ، شهر نجف و
بارگاه اميرمؤمنان علي ( عليه السلام ) مورد هجوم و تعرض ارتش
بعث قرار گرفت و آسيب هاي فراوان به ساختمان
حرم وارد آمد .
صحن مطهّر
صحن شريف آستان علوي با
طرحي بديع بنا گشته و يكي از مهم ترين
ويژگي هاي آن اين است كه در هر چهار فصل سال
آفتاب مستقيم بر قبر مطهر مي تابد و زوال ظهر
در هر دو فصل زمستان و تابستان مشخص مي گردد .
در حال حاضر پنج درب ، صحن
شريف را با خارج مرتبط مي سازد :
1 - درب جهت قبله
2 - درب مقابل جهت قبله كه
به باب الطوسي مشهور است
3 و 4 - دو درب در جهت
مشرق
5 - تا زمان شاه عباس
درب هاي ورودي 4 باب بود ولي در عهد سلطان
عبدالعزيز عثماني در سال 1279ق ، در
طرف غرب نيز دري ايجاد
گرديد كه پنجمين درب مي باشد .
در حال حاضر ، صحن بزرگي
در بخش غربي حرم ، در حال ساخت است .
توسعه و باز سازي بناي حرم
و صحن مطهر پس از سقوط رژيم بعثي ، از
بزرگترين و وسيع ترين مراحل توسعه آستان علوي
است ، حضور و مديريت ايرانيان در امر بازسازي
مشهود است .
مدفن علماء
در ايوان و حجره هاي صحن ،
شخصيت هاي برجسته شيعه مدفون هستند كه به نام
برخي از ايشان اشاره مي كنيم .
1ـ علامه حلي ، در ايوان
طلا و در ايوان جنب گلدسته شمالي .
2ـ مقدس اردبيلي ، در
ايوان طلا و حجره جنب گلدسته جنوبي .
3ـ شيخ انصاري ، حجره سمت
چپ درب ورودي باب القبله .
در حجره هاي صحن نيز
عالماني چون محدث نوري ، نائيني ، حاج آقا
حسين قمي ، سيد ابوالحسن اصفهاني ، شيخ عباس
قمي ، سيد محمود شاهرودي و سيد ابوالقاسم خويي
به خاك سپرده شده اند .
مقام سدانت ( توليت )
در حرم مطهر
سلاطين آل بويه پس از آنكه
اقدامات شايسته اي در رابطه با آبادي و رونق
نجف و مرقد مطهر انجام دادند ، افرادي را نيز
به عنوان متولي ( سادن ) و خدمتكار در حرم
مطهر مشخص و براي آنان حقوق و مزاياي معين
قرار دادند .
خاندان هايي كه توليت
را عهده دار بودند
1 - آل شهريار ، از
خانواده هاي مشهور نجف بوده و اهل علم و فضل
به شمار مي آمدند .
2ـ خاندان « الملالي » ،
اقدامات زيادي در آباد ساختن شهر نجف انجام
دادند در دوران حكومت عثماني كه سدانت حرم با
آنان بود از نفوذ و قدرت بسياري بهره داشتند و
دوران سدانت آنها از بهترين ايام نجف مي باشد
. اين خانواده از نوادگان ملاعبدالله يزدي
نويسنده كتاب « الحاشيه » در علم منطق
مي باشند .
3 - آل رفيعي ، از قرن
يازدهم هجري تا حال حاضر در نجف سكونت دارند و
هم اكنون از بزرگترين خاندان هاي علوي نجف
مي باشند .
خدمتكاران حرم مطهر
علوي
خاندان هايي كه مقام خدمت
در حرم مطهر را عهده دار شده اند دو دسته اند
:
1 - علوي 2 - غير علوي
اماكن نجف
اماكن مقدس ديگر نجف :
1 - مقام امام
زين العابدين( عليه السلام )
در نزديكي حرم مطهر مكاني
به مقام « امام زين العابدين » مشهور است و
گفته مي شود كه آن بزرگوار هر گاه به زيارت
جدش اميرالمؤمنين مي آمد در مكان مزبور اقامت
كرده و از آنجا به بعد را با پاي پياده به حرم
و مرقد جدش ( كه در آن دوران براي همه مشخص
نبود و فقط خواص ، محل قبر مطّهر را
مي دانستند ) مشرف مي شد .
مكان ديگري در جوار صحن
مطهر نيز به مقام امام زين العابدين ( عليه السلام ) مشهور بود كه به صورت
مسجد در آمده و بسياري در آن نماز مي گذاشتند
، مسجد مذكور در تعمير و بازسازي ساختمان صحن
و به هنگام گشودن درب غربي صحن از ميان رفت .
2 و 3 - مقام امام مهدي ( عليه السلام ) و مقام امام صادق ( عليه السلام )
در نجف و در وادي السلام
بنايي است كه در حال حاضر مقام امام مهدي ( عليه السلام ) خوانده مي شود . در
روايتي از امام
صادق ( عليه السلام ) آورده اند كه آن
بزرگوار هنگامي كه براي زيارت مرقد مطهر جدش
وارد نجف گشت در سه محل نماز گذارده و توقف
كردند و چون از آن سه مكان سؤال شد فرمودند :
مكان اول : مرقد جدم
اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) بود .
مكان دوم : محل رأس الحسين ( عليه السلام ) ( مكاني كه سر مطهر
امام حسين ( عليه السلام ) را هنگام انتقال به كوفه مدتي
در آنجا بر زمين نهاده بودند ) .
و مكان سوم : محل منبر
قائم ( عج ) مي باشد . ( 3 )
از روايت فوق پي مي بريم
كه در نجف مقامي به نام موضع منبر حضرت
صاحب الزمان وجود دارد ولي به مشخصات آن مكان
تصريح نشده است .
در كنار مقام امام زمان (
عج ) ، مقام امام صادق ( عليه السلام ) قرار دارد .
4ـ مرقد هود و صالح ( عليه السلام )
مقبره دو پيامبر بزرگ الهي
؛ حضرت هود و حضرت صالح
( عليهما السلام ) ، در گورستان
وادي السلام قرار دارد . اين دو مقبره از
مكان هاي معروف و مشهور نجف مي باشند . در
زمان علامه بحرالعلوم
( قدس سره ) بنايي از گچ و سنگ بر روي
آن دو مرقد مطهر ساخته شد . پس از گذشت حدود
يك قرن ساختمان باشكوه ديگري در آن مكان بنا
گرديد ، آن ساختمان در سال 1337 هـ . ق تجديد
بنا شد كه هم اكنون باقي است .
5 - قبرستان
وادي السلام
در شمال شهر نجف واقع شده
، 20هزار متر مربع مساحت دارد و قدمت تاريخي
آن بيش از هزار سال مي باشد و شيعيان بسياري
از نقاط مختلف ، در آن به خاك سپرده شده اند .
عده زيادي قبل از مرگ وصيت
مي كنند آنان را به نجف برده و در قبرستان
وادي السلام دفن كنند .
6 - مرقد شيخ طوسي
اين آستان مقدّس در 100
متري شمال آستان مقدّس علوي در نزديكي يكي از
درهاي صحن مطهر واقع شده كه درب شيخ طوسي (
باب الطوسي ) نام دارد و مشهور است كه شيخ از
اين درب به حرم مطهر مشرف مي گرديد .
همچنين خياباني كه در سال
1369 هـ . ق احداث شده و از مقابل درب طوسي به
سمت وادي السلام مي رود به « شارع طوسي » -
خيابان طوسي - نامگذاري شده است .
7ـ مرقد صاحب جواهر
اين آستان مقدّس مدفن شيخ
محمد حسن اصفهاني نجفي مشهور به صاحب جواهر ،
از فقهاي گرانقدر عالم تشيع مي باشد و در محله
« عماره » واقع شده است . آستان مذكور
ساختماني مجلل و گنبدي بزرگ دارد كه كاشيكاري
شده است و در كنار آن ، مسجد صاحب جواهر واقع
شده است .
8 ـ مرقد سيد بحرالعلوم
اين مكان مدفن سيد محمد
مهدي طباطبايي مشهور به سيد بحرالعلوم و
فرزندان او مي باشد . اين آرامگاه ،
نزديك صحن مطهر
اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) و در جوار مرقد شيخ طوسي
( رحمه الله ) قرار دارد .
9 ـ مرقد كاشف الغطاء
اين آستانه در محله «
عمارة » بر سر گذر سه كوچه قرار دارد . شيخ
جعفر كبير مشهور به كاشف الغطاء در اين مقبره
به خاك سپرده شده است ، شيخ اكبر يكي از
مريدان شيخ جعفر اين مقبره را بنا نهاد و بر
حسب وصيت ، خود نيز در آن دفن گشت .
10ـ مرقد كميل بن زياد
نخعي
كميل بن زياد يكي از ياران
خاص امير مؤمنان( عليه السلام )و از اصحاب سرّ حضرت بود
كه توسط حجاج ثقفي به شهادت رسيد . آرامگاه او
يكي از زيارتگاه هاي معروف نجف است و در اين
محل شخصيت هاي بر جسته اي نيز دفن هستند .
11ـ ثويّه
ثويّه نام تلي در نزديكي
حنانه و نيز از اماكن مشهور نجف مي باشد كه
برخي از شخصيت هاي اسلامي در آن مدفون هستند .
الف : رشيد هجري از اصحاب
و ياران فداكار علي ( عليه السلام ) .
ب : عمروبن حُمق خُزاعي از
اصحاب و ياران علي( عليه السلام )
ج : سليم بن قيس هلالي از
اصحاب و ياران علي( عليه السلام )و مؤلف كتاب اسرار آل
محمد ( صلّي الله
عليه وآله )
د : نصربن مزاحم منقري
مؤلف كتاب وقعة صفين ، كه از مدفونين در ثويّه
مي باشند .
مساجد مشهور
نجف
نجف از مساجد زيادي
برخوردار است كه مجموع مساجد بزرگ آن قريب به
يكصد مسجد مي باشد . در محله « عماره » 25
مسجد ، در محله « حويش » 21 مسجد ، در محله «
براق » 14 مسجد ، در محله « مشراق » 18 مسجد و
در محله « جديده » 8 مسجد و در برخي محلات
ديگر نيز تعدادي مسجد وجود دارد .
تا قبل از دوران اخير و در
زمان مرحوم كاشف الغطاء نماز جماعت در حرم
مطهر برگزار نمي گرديد بلكه در مساجد برپا
مي شد . زيرا كاشف الغطاء عقيده داشت كه اقامه
نماز جماعت در حرم باعث آزار زائرين مي گردد ،
همين مسأله موجب گشت مساجد نجف آبادتر گردد و
مورد تأكيد بيشتري قرار گيرند .
برخي از مساجد مشهور و مهم
شهر نجف :
1 - مسجد حنانه
از مساجدي است كه زائرين
نجف از آن ديدن كرده و
بدان تبرك مي جويند .
بنابر احاديث وارده ، هنگام انتقال سر مبارك
امام حسين ( عليه السلام ) از كربلا به كوفه آن رأس
مبارك را در محل فعلي ـ مسجد حنانه ـ بر زمين
نهاده اند لذا به موضع « رأس الحسين » نيز
مشهور است .
امام جعفر صادق
( عليه السلام ) هنگام زيارت مرقد
مطهّر جدّش اميرالمؤمنين
( عليه السلام ) در اين مكان نماز
گزارده است . مرحوم سيدبن طاووس در آداب و
اعمال مربوط به زيارت ، زيارتي مربوط به امام
حسين ( عليه السلام
) در آن مكان ( مسجد حنانه ) ذكر
نموده اند .
2 - مسجد عمران بن
شاهين
از قديمي ترين و مشهورترين
مساجد نجف مي باشد كه عمران بن شاهين آنرا در
اواسط قرن چهارم بنا نهاده است . عمران در
دوران حكومت عضدالدوله در عراق عليه وي قيام
كرد و شكست خورد . پس از شكست ، نذر نمود كه
چنانچه عضدالدوله او را ببخشايد رواقي در نجف
و در مرقد امام علي ( عليه السلام ) بنا كند ، چون
عضدالدوله او را عفو نمود به نذر خويش عمل كرد
.
در سال هاي بعد ، بر اثر
تغيير بناي حرم ، اين مكان از رواق بودن خارج
و به مسجد عمران بن شاهين مشهور شد و حال آنكه
بناي آن به نيت مسجد نبوده بلكه به عنوان
رواقي در ساختمان حرم مطهر ايجاد گرديد و لذا
بزرگاني چون سيد محمدكاظم يزدي صاحب «
عروة الوثقي » ، علامه سيد محمد كاظم مقدس و
شيخ محمد باقر قمي و برخي ديگر از علما در آن
به خاك سپرده شده اند .
3 - مسجدالخضراء
از مساجد قديمي است و اثر
تاريخي خاصّي در مورد آن نقل نشده است .
4 - مسجد شيخ طوسي
يادگاري گرانقدر از فرزانه
نامدار جهان اسلام ، شيخ طوسي است اين مسجد
هنگام مهاجرت شيخ از بغداد به نجف ، منزل و
محل سكونت آن بزرگوار بود كه جلسات درس و
مذاكرات علمي شيخ طوسي در آن برپا مي گشت ،
اين منزل پس از وفات شيخ طوسي طبق وصيت او به
مسجد تبديل گشت .
مسجد شيخ طوسي امروزه يكي
از مشهورترين مساجد نجف مي باشد كه در محله
مشراق قرار دارد و از ابتداي بنا تا حال حاضر
دو بار ساختمان آن مورد مرمّت و تعميرات اساسي
قرار گرفته است .
5 - مسجد شيخ جعفر
شوشتري
در محله مشراق قرار دارد و
واعظ مشهور شيخ جعفر شوشتري سال ها در آن به
موعظه و ايراد سخن اشتغال داشت .
6 - مسجد علامه ميرزاي
شيرازي
از مساجدي است كه در بيشتر
اوقات مملوّ از نمازگزاران مي باشد .
7 - مسجد صفة الصفا
از مساجد قديمي نجف است كه
در محله « شيلان » قرار دارد و تاريخ بناي آن
به قرن هشتم هجري مي رسد .
8 - مسجد شيخ مرتضي
انصاري
مسجد مذكور در محله « حويش
» واقع شده و همانگونه كه از نام آن بر مي آيد
با مساعدت و تحت نظارت مرجع والامقام شيخ
مرتضي انصاري بنا نهاده شده است . مسجدي است
با بنايي باشكوه و مستحكم كه محل برگزاري
جلسات درس بزرگان حوزه مقدسه نجف از جمله ،
سيد محمد كاظم يزدي و حضرت امام خميني
( قدس سره ) بوده است .
9 - مسجد هندي
پس از حرم مطهر مهم ترين و
اساسي ترين مكان نجف مي باشد كه در ايام
اعتكاف ، معتكفين در آن اقامت مي كنند . هيچ
يك از ساختمان هاي مساجد نجف به استحكام و
زيبايي بناي مسجد هندي نيستند مراسم عزاداري
امام حسين و ائمه (
عليهم السلام ) و نيز مجالس بزرگداشت
علما و بزرگان در آن بر پا مي گردد .
10 - مسجد شيخ طريحي
از مساجد بزرگ و مشهور نجف
است كه به محقق كركي نسبت داده مي شود . در
سال 1376 هـ . ق . مورد تعمير و بازسازي قرار
گرفت .
پىنوشتها:
1 . مشهد الامام علي
( عليه السلام ) في النجف ، ص 121 .
2 . كتاب المزار ، شيخ مفيد ، ص19 ـ 23 ؛ كامل الزيارات ، ابن قولويه قمي ، ص38ـ46
؛ بحار الانوار ، ج97 ، ص263 ؛ مفاتيح الجنان ، ص456ـ 511 .
3 . بحارالانوار ، ج97 ، ص249 ـ 250 ، 454 .