بـرخى وقف بر كلمه قبل از (ثم ) و ابتداى به (ثم ) را در تمام قرآن
جايز دانسته و دربيان عليت آن گـفـته اند: (ثم ) براى فاصله و مهلت است
((193)) , اما بايد گفت كه در همه جا اين حكم صحيح نـيـست , بلكه ثم حرف
عطف است , گاهى جمله اى را به جمله اى كه محلى از اعراب ندارد عطف مى
كند و گاهى جمله اى را به جمله داراى محلى از اعراب عطف مى كند, در
صورت اول , ابتداى بـه ثـم صـحـيح است ,زيرا جمله بعد از آن , مانند
جمله مستاءنفه است , اما در صورت دوم , ابتداى بـه ثم صحيح نيست , زيرا
عامل اعراب جمله بعد از ثم در جمله قبل از ثم است ,بنابراين بين قبل و
بعد ثم رابطه لفظى و معنوى وجود دارد, لذا ممكن است وقف بر قبل از ثم ,
وقف حسن باشد, ولى ابتداى به ثم صحيح نيست .
مثالهايى از نوع اول : (ولـقد خلقنا الانسان من سلالة من طين , ثم
جعلناه نطفة فى قرار مكين , ثم خلقناالنطفة علقة ...
فكسونا العظام لحما ثم انشاءناه خلقا اخر فتبارك اللّه احسن الخالقين ,
ثم انكم بعد ذلك لميتون , ثم انكم يوم القيمة تبعثون ), (مؤمنون
(23),آيه 12 ـ 16).
(اللّه الذى خلقكم ثم رزقكم ثم يميتكم ثم يحييكم ), (روم (30), آيه
40).
(ان الـذيـن فـرقـوا ديـنهم وكانوا شيعا لست منهم فى شى ء انما امرهم
الى اللّه ثم ينبئهم بما كانوا يفعلون ), (انعام (6), آيه 159).
(ولا تزر وازرة وزر اخرى ثم الى ربكم مرجعكم فينبئكم بما كنتم فيه
تختلفون ),(همان , آيه 164).
در تمام موارد فوق , جمله بعد از ثم عطف به جمله اى شده است كه محلى
ازاعراب ندارد.
مثالهايى از نوع دوم : (وان تتولوا يستبدل قوما غيركم ثم لا يكونوا
امثالكم ), (محمد (47), آيه38 ).
جمله (لا يكونوا...) عطف به جمله (يستبدل ...) است كه محلا مجزوم است
,بنابراين , جمله معطوف نيز محلا مجزوم است , در اينجا مى توان گفت كه
وقف بر(غيركم ) وقف حسن است , يعنى مى توان بر آن وقف كرد, ولى نمى
توان به (ثم )ابتدا نمود.
(افاءمنتم ان يخسف بكم جانب البر او يرسل عليكم حاصبا ثم لا تجدوا لكم
وكيلا), (اسراء (17), آيه 68).
(ام امنتم ان يعيدكم فيه تارة اخرى فيرسل عليكم قاصفا من الريح فيغرقكم
بماكفرتم ثم لا تجدوا لكم علينا به تبيعا), (همان , آيه 69).
در دو آيه فوق , فعل بعد از (ثم ) به واسطه عطف به فعل منصوب , منصوب
شده است , لذا بين قبل و بعد (ثم ) رابطه لفظى و معنوى وجود دارد.
در مـوارد زيـر نـيـز بـه دلـيـل وابـسـتـگـى مـابـعـد (ثـم ) بـه
مـاقـبـل آن , وقـف بـر ماقبل را جايزندانسته اند
((194)) : (او لا يـرون انـهـم يـفتنون فى كل عام مرة او مرتين ثم لا
يتوبون ولا هم يذكرون ),(توبه (9), آيه 126).
(مـن كـان يريد العاجلة عجلنا له فيها ما نشء لمن نريد ثم جعلنا له
جهنم يصليهامذموما مدحورا), (اسراء (17), آيه 18).
(اذا لا ذقناك ضعف الحيوة وضعف الممات ثم لا تجد لك علينا نصيرا),
(همان ,آيه 75).
(ولئن شئنا لنذهبن بالذى اوحينا اليك ثم لا تجد لك به علينا وكيلا),
(همان , آيه86 ).
ابتدا به حتى .
در صورتى كه قبل از حتى , مغيى براى بعد از آن باشد, ابتدا به آن
جايز نيست ,زيرا اتصال بين غايت و مغيى , اتصالى قوى است
((195)) , مانند مواردزير: (ولا تقربوهن حتى يطهرن ,.
و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند), (بقره (2), آيه 222).
(وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتى يغنيهم اللّه من فضله ,.
و كـسـانـى كـه [وسـيله ] زناشويى نمى يابند, بايد عفت ورزند تا خدا
آنان را از فضل خويش بى نياز گرداند), (نور (24), آيه 33).
در غير اين صورت , ابتدا به (حتى ) جايز است , مانند: (الهيكم التكاثر,
حتى زرتم المقابر)
((196)) .
ابتدا به (حتى اذا) نيز جايز است , مانند موارد زير: (قـل مـن كـان فى
الضلالة فليمدد له الرحمن مدا حتى اذا راءوا ما يوعدون اماالعذاب واما
الساعة فسيعلمون من هو شر مكانا واضعف جندا), (مريم (19), آيه75 ).
(وحـرام عـلـى قرية اهلكناها انهم لا يرجعون , حتى اذا فتحت ياءجوج
وماءجوج وهم من كل حدب ينسلون ), (انبياء (21), آيه 95 و 96).
(وسيق الذين كفروا الى جهنم زمرا حتى اذا جءوها فتحت ابوابها), (زمر
(39),آيه 71).
(وسيق الذين اتقوا ربهم الى الجنة زمرا حتى اذا جءوها وفتحت ابوابها),
(همان ,آيه 73).
(ويـوم يـحـشـر اعـداء اللّه الى النار فهم يوزعون , حتى اذا ما جاؤها
شهد عليهم سمعهم وابصارهم وجلودهم بما كانوا يعملون ), (فصلت (41), آيه
19 و 20).
(وانـهم ليصدونهم عن السبيل ويحسبون انهم مهتدون , حتى اذا جءنا قال يا
ليت بينى وبينك بعد المشرقين ), (زخرف (43), آيه 37 و 38).
ابـتـدا بـه (حتى اذا) در آيه 6 سوره نساء: (وابتلوا اليتامى حتى اذا
بلغوا النكاح )صحيح نيست , زيرا جمله قبل از (حتى ) داراى معناى مفيد
مقصود نيست .
وقف بر هذا.
در دو مورد مى توان بر كلمه (هذا) وقف كرد: 1 ـ (ان هذا لرزقنا
ماله من نفاد, هذا # وان للطاغين لشر مب ), (ص (38), آيه54 و 55).
2 ـ (جهنم يصلونها فبئس المهاد, هذا # فليذوقوه حميم وغساق ), (همان ,
آيه56 و 57).
در دو مورد فوق , از نظر تركيبى , هذا يا مبتدا براى خبر محذوف است و
يا خبرواقع شده است براى مبتداى محذوف
((197)) .
وقف بر ذلك .
وقف بر روى (ذلك ) در چهار مورد صحيح است , آن موارد عبارتند از:
(وليطوفوا بالبيت العتيق , ذلك # ومن يعظم حرمات اللّه فهو خير له ),
(حج (22), آيه 29 و 30).
(ومـن يـشـرك بـاللّه فكانما خر من السمء فتخطفه الطير او تهوى به
الريح فى مكان سحيق , ذلك # ومن يعظم شعائر اللّه فانها من تقوى القلوب
), (همان , آيه31 و 32).
(وان اللّه لعليم حليم , ذلك # ومن عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغى عليه
لينصرنه اللّه ), (همان , آيه 59 و 60).
(فـشـدوا الـوثـاق فاما منا بعد واما فدآء حتى تضع الحرب او زارها ذلك
# ولويشء اللّه لانتصر منهم ), (محمد (47), آيه 4).
(ذلك ) در موارد فوق مى تواند يكى از اعرابهاى زير را دارا باشد: 1 ـ
خبر براى مبتداى محذوف باشد.
2 ـ مبتدا باشد كه خبرش محذوف است .
در هر صورت , بين (ذلك ) و عبارت بعدى رابطه لفظى وجود ندارد, ولى از
آنجاكه رابطه معنوى وجود دارد, وقفش وقف كافى است
((198)) .
وقف بر كذلك .
وقف بر روى (كذلك ) در چهار مورد صحيح است , آن موارد عبارتند از:
(حـتـى اذا بـلـغ مـطلع الشمس وجدها تطلع على قوم لم نجعل لهم من دونها
سترا,كذلك # وقد احطنا بما لديه خبرا), (كهف (18), آيه 90 و 91).
(فـاخـرجناهم من جنات وعيون , وكنوز ومقام كريم , كذلك # واورثناهابنى
اسرائيل ), ( شعراء (26), آيه 57 ـ 59).
(و مـن الـنـاس والـدواب والانـعام مختلف الوانه كذلك # انما يخشى
اللّه من عباده العلمؤا),( فاطر (35), آيه 28).
(ونعمة كانوا فيها فاكهين , كذلك # واورثناها قوما اخرين ), (دخان
(44), آيه 27و 28).
(كذلك ) در موارد فوق مى تواند يكى از اعرابهاى زير را دارا باشد: 1 ـ
صفت براى مصدر محذوف .
2 ـ خبر براى مبتداى محذوف .
به هر صورت , وقف بر آنها كافى است
((199)) .
پرسش و تمرين .
1 ـ سه نمونه از (الذى ) يا (الذين ) ذكر كنيد كه اعرابهاى مختلف
مى پذيرد؟
.
2 ـ چند مثال ديگر براى (بل ) و (ام ) ذكر كنيد كه ابتداى به آنها جايز
باشد؟
.
3 ـ موارد مربوط به (ثم ) را در سوره هاى اعلى , بلد, تين و تكاثر,
استخراج كرده ,حكم ابتدا به آن را يادآور شويد؟
.
4 ـ (حتى اذا) در آيات 86, 90 و 93 سوره كهف چه حكمى دارد؟
.
5 ـ چرا نمى توان بر كلمه (هذا) در آيه 52 سوره يس وقف كرد؟
.
درس پانزدهم :
مسائل متفرقه در وقف و ابتدا (3).
وقف معانقه يا مراقبه
((200))
.هـرگاه كلمه يا عبارتى چنان باشد كه احتمال دارد به عبارت قبل از
خود وابسته باشد و احـتـمـال دارد بـه عبارت بعد از خود وابسته باشد,
از آنجا كه امكان نداردبه هر دو طرف وابسته بـاشد, لذا قارى مخير است
كه آن را وابسته به عبارت دوم بداند و قبل از آن وقف كند, و يا وابسته
به عبارت اول بداند و بعد از آن وقف كند, ولى نمى تواند هم قبل و هم
بعد از آن وقف كند, زيرا كه ايـن امـر نـشـان از آن دارد كـه كـلـمـه
يـا عـبارت مذكور, مستقلا داراى معناست , در حالى كه چنين نيست .
اولين كسى كه اين نوع وقف را در علم قرائت مطرح كرد, امام ابوالفضل
رازى بوده است
((201)) .
عـلامـت ايـن وقف , (مع ) يا (معا) و يا سه نقطه (.:) ماءخوذ از نون و
قاف در كلمه معانقه است , كه بالاى كلمات قرآنى گذارده مى شود
((202)) .
وقفهاى معانقه در قرآن فراوان است , كه معروفترين آنها موارد زير است :
(ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين ), (بقره (2), آيه 2).
وقـف بـر (لا ريـب ), از عـاصـم و نـافـع روايت شده است و اين مانند
آيه (قالوا لا ضيران ا الى ربنا مـنقلبون )
((203)) است كه تقديرش (لا ضير فيه ) است , بنابراين وقتى بر (لا ريب ) وقف
مى شود, تـقـديـر آيه چنين است : (ذلك الكتاب لا ريب فيه ,فيه هدى
للمتقين ), كه (فيه ) اول حذف شده اسـت , طـبـق ايـن نظر, جمله (فيه
هدى للمتقين ), جمله مستاءنفه است و وقف بر (لا ريب ), تام است .
امـا بـنـابـر وقـف بر (لا ريب فيه ), جمله (هدى للتقين ), يا خبر دوم
براى (ذلك ) است ,كه در اين صـورت , وقف بر (لا ريب فيه ), حسن است , و
يا خبر براى مبتداى محذوف است و تقديرش چنين است : (هو هدى للمتقين ),
كه در اين صورت ,وقف بر (لا ريب فيه ), كافى است
((204)) .
(وامـا الـذين كفروا فيقولون ماذا اراد اللّه بهذا مثلا.: يضل به كثيرا
ويهدى به كثيرا), (بقره (2), آيه 26).
در صـورت وقـف بـر (مـاذا), مـقول قول كفار نيست , بلكه قول خداوند است
, وجمله (يضل به ...) صفت براى (مثلا) است , در صورتى كه بر (مثلا) وقف
شود,مجموع جمله (ماذا اراد اللّه بهذا مثلا), قول كافران است , و جمله
(يضل به ...),جمله مستاءنفه است .
(وانـفقوا فى سبيل اللّه ولا تلقوا بايديكم الى التهلكة واحسنوا.: ان
اللّه يحب المحسنين ), ( بقره (2), آيه 195).
گفته شده كه وقف بر (احسنوا) اولى است .
(ولا ياءب كاتب ان يكتب .: كما علمه اللّه .: فليكتب ), (بقره (2), آيه
282).
وقف بر (كما علمه اللّه ) مناسبتر است .
(وما يعلم تاءويله الا اللّه .: والراسخون فى العلم يقولون امنا به ),
(آل عمران (3),آيه 7).
هـريـك از ايـن دو وقـف , بـسـتگى به نوع تفسيرى دارد كه از آيه مى
شود, اگر كسى بگويد: فق ط خـداونـد, علم به تاءويل دارد, وقف بر اللّه
, لازم و تام مى شود, و اگركسى بگويد: راسخان در علم نيز به تاءويل
آگاهند, وقف بر اللّه , حسن و غير لازم است , و بهتر آن است كه به كلمه
(العلم ) وقف شود.
(يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا.: وما عملت من سوء.: تود لوان
بينها وبينه امدا بعيدا), ( آل عمران (3), آيه 30).
در اين آيه , اگر بر كلمه (سوء) وقف شود و آنگاه از (وما عملت من سوء)
ابتداشود, بهتر است .
(قال يا ويلتى اعجزت ان اكون مثل هذا الغراب فاءوارى سواة اخى فاصبح من
الن ادمين .:, من اجل ذلـك .: كـتـبـنا على بنى اسرائيل انه من قتل
نفسا بغير نفس اوفساد فى الارض فكانما قتل الناس جميعا), (مائده (5),
آيه 31 و 32).
(قال فانها محرمة عليهم .: اربعين سنة .: يتيهون فى الارض ), (همان ,
آيه 26).
(ان هذا لرزقنا ماله من نفاد.:, هذا.: وان للطاغين لشر ماب ), (ص (38),
آيه 54و 55).
وقف نبى .
در بـعضى از كتب مربوط به وقف و ابتدا, مواردى به عنوان (وقوف
النبى ) آمده است , كه مجموعا در هفده مورد به شرح زير است : 1 ـ
(ولـكـل وجـهة هو موليها فاستبقوا الخيرات # اين ما تكونوا ياءت بكم
اللّه جميعا), (بقره (2), آيه 148).
2 ـ (وما تفعلوا من خير يعلمه اللّه # وتزودوا فان خير الزاد التقوى ),
(همان , آيه197 ).
3 ـ (وما يعلم تاءويله الا اللّه # والراسخون فى العلم يقولون امنا به
كل من عندربنا), ( آل عمران (3), آيه 7).
4 ـ (فاصبح من النادمين ), (مائده (5), آيه 31).
5 ـ (فاستبقوا الخيرات # الى اللّه مرجعكم جميعا), (همان , آيه 48).
6 ـ (قـال سـبـحـانك ما يكون لى ان اقول ما ليس لى بحق # ان كنت قلته
فقدعلمته ), (همان , آيه 116).
7 ـ (اكان للناس عجبا ان اوحينا الى رجل منهم ان انذر الناس # وبشر
الذين امنوا ان لهم قدم صدق عند ربهم ), (يونس (10), آيه 2).
8 ـ (ويستنبئونك احق هو قل اى وربى انه لحق وما انتم بمعجزين ), (همان
, آيه53 ).
9 ـ (قل هذه سبيلى ادعوا الى اللّه # على بصيرة انا ومن اتبعنى ),
(يوسف (12),آيه 108).
10 ـ (كذلك يضرب اللّه الامثال ), (رعد (13), آيه 17).
11 ـ (والانعام خلقها # لكم فيها دف ء ومنافع ومنها تاءكلون ), (نحل
(16), آيه5 ).
12 ـ (واذ قـال لقمان لابنه وهو يعظه يا بنى لا تشرك باللّه # ان الشرك
لظلم عظيم ), (لقمان (31), آيه 13).
13 ـ (وكذلك حقت كلمة ربك على الذين كفروا انهم اصحاب النار), (مؤمن
(40), آيه 6).
14 ـ (ثم ادبر يسعى , فحشر # فنادى ), (نازعات (79), آيه 22 و 23).
15 ـ (ليلة القدر خير من الف شهر), (قدر (97), آيه 3).
16 ـ (تنزل الملائكة والروح فيها باذن ربهم من كل امر), (همان , آيه
4).
17 ـ (فسبح بحمد ربك واستغفره # انه كان توابا), (نصر (110), آيه3 )
((205)) .
وقف غفران .
وقف غفران , آن است كه بنابر آنچه از پيامبر (ص ) نقل شده , هرگاه
بر آن كلمه وقف شود, موجب مغفرت و آمرزش است و آن در ده موضع زير است :
1 ـ (يا ايها الذين امنوا لا تتخذوا اليهود والنصارى اوليء # بعضهم
اوليءبعض ), (مائده (5), آيه 51).
2 ـ (انما يستجيب الذين يسمعون # والموتى يبعثهم اللّه ثم اليه يرجعون
),(انعام (6), آيه 36).
3 ـ (افمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا # لا يستوون ), (سجده (32), آيه
18).
4 ـ (افمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا يستوون ), (همان جا).
5 ـ (انـا نـحـن نـحـيى الموتى ونكتب ما قدموا و اثارهم # وكل شى ء
احصيناه فى امام مبين ), ( يس (36), آيه 12).
6 ـ (يا حسرة على العباد # ما ياءتيهم من رسول الا كانوا به يستهزؤن ),
(همان ,آيه 30).
7 ـ (قالوا يا ويلنا من بعثنا من مرقدنا # هذا ما وعد الرحمن وصدق
المرسلون ),(همان , آيه 52).
8 ـ (وان اعبدونى # هذا صراط مستقيم ), (همان , آيه 61).
9 ـ (او لـيـس الـذى خـلق السموات والارض بقادر على ان يخلق مثلهم #
بلى وهوالخلاق العليم ), (همان , آيه 81).
10 ـ (او لـم يـروا الـى الطير فوقهم صافات ويقبضن # ما يمسكهن الا
الرحمن انه بكل شى ء بصير), ( ملك (67), آيه 19).
وقف ازدواج .
گـاهـى در بـيـن آيـات قرآن , عبارتهايى وجود دارد كه با هم قرينه
هستند, مانند:(لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت )
((206)) .
در اينگونه موارد, گرچه وقف بر عبارت اول جايز است , اما بهتر است كه
برعبارت دوم وقف شود, ايـن نـوع وقـف را وقـف ازدواج نـامـيـده اند, با
اين مناسبت كه دو عبارت قرينه , همچون دو زوج هستند, موارد زير, نمونه
هايى از وقف ازدواج هستند: (لها ما كسبت ولكم ما كسبتم ), (بقره (2),
آيه 134 و 141).
(فمن تعجل فى يومين فلا اثم عليه ومن تاخر فلا اثم عليه ), (همان , آيه
203).
(تولج الليل فى النهار وتولج النهار فى الليل ), (آل عمران (3), آيه
27).
(وتخرج الحى من الميت وتخرج الميت من الحى ), (همان جا).
(من عمل صالحا فلنفسه ومن اساء فعليها), (فصلت (41), آيه 46), (جاثيه
(45), آيه 15).
اين نوع وقف , اختيار نصير بن محمد و پيروان او از ائمه وقف است
((207)) .
آيات داراى وقوف كثير.
بعضى از آيات , داراى وقفهاى زياد است كه در اينجا نمونه هايى رامى
آوريم :
((208)) . آيـه 255 بقره (آية الكرسى ): اللّه لا اله الا هو (ك ) الحى
القيوم (ك ) لا تاءخذه سنة ولا نوم (ك ) وما فـى الارض (ك ) الا
بـاذنـه (ك ) ومـا خلفهم (ك ) الا بما شء (ك )السموات والارض (ك )
حفظهما (ك ) العظيم (ت ).
آيه 154 آل عمران : طائفة منكم (ح ) انفسهم (ح ) الجاهلية (ك ) من شى ء
(ك ) كله للّه (ك ) يبدون لك (ك ) هاهنا (ك ) مضاجعهم (ح ) فى قلوبكم
(ك ) بذات الصدور(ت ).
آيـه 15 شـورى : فـلـذلك فادع (ك ) واستقم كما امرت (ك ) اهوآءهم (ك )
من كتاب (ك ) لا عدل بينكم (ك ) وربكم (ك ) ولكم اعمالكم (ك ) بيننا
وبينكم (ك ) يجمع بيننا (ك ) المصير (ت ).
آيـه 10 مـمـتـحنه : مهاجرات فامتحنوهن (ك ) بايمانهن (ك ) الى الكفار
(ك ) يحلون لهن (ك ) ما انـفقوا (ك ) اجورهن (ك ) بعصم الكوافر (ك )
ليسئلوا ما انفقوا (ك )يحكم بينكم (ك ) عليم حكيم (ت ).
وقف بر انتهاى آيات .
گـرچه اكثر آيات قرآن به گونه اى خاتمه مى يابد كه وقف بر آنها
كافى يا تام است , اما اقسام ديگر وقف نيز در انتهاى آيات يافت مى شود,
مانند آنچه درآيات زير مشاهده مى كنيم : (فوربك لنسئلنهم اجمعين , عما
كانوا يعملون ), (حجر (15), آيه 92 و 93).
كلمه (عما) در آيه 93, متعلق به (لنسئلنهم ) در آيه 92 است , بنابراين
, طبق قاعده , ابتداى به (عما كانوا...) جايز نيست , گرچه وقف به
(اجمعين ) صحيح است , چون آيه 92, خود داراى معناى مفيد و مقصود است .
(ارءيت الذى ينهى , عبدا اذا صلى ). (علق (96), آيه 9 و 10).
كـلـمه (عبدا) در آيه 10, مفعول (ينهى ) در آيه 9 است , و طبق قاعده ,
وقف بر(ينهى ) قبيح است , چون بين فعل و مفعول آن جدايى افكنده است .
(فويل للمصلين , الذين هم عن صلوتهم ساهون ), (ماعون (107), آيه 4 و
5).
كلمه (الذين ) در آيه 5, صفت براى (مصلين ) در آيه 4 است , در واقع ,
(ويل ) برنمازگزارانى تعلق گرفته كه از نمازشان غافلند, ولى وقتى بر
(مصلين ) وقف شود, اين معنا توهم مى شود كه (ويل ) به همه نمازگزاران
تعلق گرفته است ,بنابراين , وقف بر (مصلين ), وقف قبيح است .
(الا انهم من افكهم ليقولون , ولد اللّه وانهم لكاذبون ), (صافات (37),
آيه 151و 152).
در آيـات فـوق , وقـف بـر (لـيقولون ), به دليل جدايى افكندن بين قول و
مقول قول ,قبيح است و ابتداى به (ولد اللّه ) قبيحتر است .
نظرات مختلف در مورد وقف بر انتهاى آيات .
در مورد وقف بر انتهاى آيات , دو نظر وجود دارد: 1 ـ وقف بر آنها
مطلقا جايز است , چه وقف از نوع تام باشد يا كافى , حسن باشديا قبيح .
2 ـ حـكم وقف بر آنها هيچ تفاوتى با حكم وقف در بين آيات ندارد, يعنى
درصورتى كه تام يا كافى باشد, هم وقف بر آنها جايز است و هم ابتداى به
آيه بعدى , و در صورتى كه حسن باشد, وقف بر آنها جايز است , ولى ابتداى
به مابعدجايز نيست , و در صورتى كه قبيح باشد, وقف بر آن نيز جايز نيست
, بلكه بايد به آيه بعد وصل كرد.
طرفداران نظريه اول به حديثى از پيامبر (ص ) ـ كه توسط ام سلمه نقل شده
آاستناد كرده اند: ام سـلـمـه گـويـد: رسول خدا (ص ) وقتى قرآن مى
خواند, در پايان هر يك از آيه هاوقف مى كرد, مـى فـرمـود: (بسم اللّه
الرحمن الرحيم ), وقف مى كرد, و بعدمى فرمود: (الحمد للّه رب العالمين
), وقـف مـى كـرد, و سپس مى فرمود: (الرحمن الرحيم ), وقف مى كرد, و
آنگاه مى فرمود: (مالك يوم الدين )... تا پايان حديث
((209)) .
مـخـالفان نظريه اول , هم در سند و هم در متن اين حديث , خدشه كرده
اند, درباره سند گفته اند كه سندش متصل نيست , و درباره متن گفته اند
كه متن اين حديث فقط وقف بر آيات سوره حمد را بيان مى كند, لذا معلوم
نيست وقف در بقيه سورقرآن را شامل شود
((210)) .
وقف بر جمله ندائيه .
سيوطى مى گويد: وقف بر جمله ندائيه , جايز است , چنانكه ابن حاجب
از محققان نقل كرده است , زيـرا كـه آن يـك جـمله مستقل و مابعدش جمله
ديگرى است ,هرچند كه جمله اولى به آن تعلق دارد
((211)) .
وقف بر حروف مقطعه .
در ابـتـداى 29 سـوره قـرآن , حروف مقطعه قرار دارد, كه در بعضى از
آنها به عنوان يك آيه , و در بـعـضى به عنوان بعضى از آيه آمده است ,
به طور مثال ,(الم ) در سوره بقره , يك آيه است , و (ص ) جـزئى از آيـه
اسـت , علماى وقف وابتدا گفته اند: در صورتى كه حروف مقطعه , اسمى براى
سور قرآن باشند و ياخود كلامى مستقل باشند, وقف بر تمام آنها تام است
((212)) .
روش قراى مشهور در وقف و ابتدا.
عـاصـم , تـمام شدن كلام را مبناى وقف خود قرار مى داد و ابوالفضل
رازى گويد:عاصم به حسن ابتدا پايبند بود.
كسائى , تمام شدن كلام را مبناى وقف خود قرار مى داد.
حمزه , در هنگام قطع نفس وقف مى كرد, زيرا قرائتش با تحقيق و مد طويل
همراه بود, لذا نفسش به محل وقف تام يا كافى نمى رسيد, يا به اين دليل
كه تمام قرآن نزد او مانند يك سوره بود.
نافع , از نظر معنا, وقف و ابتدا را مراعات مى كرد.
ابن كثير, بر رؤوس آيات وقف مى كرد و در ميانه آيات وقف نمى كرد, جز در
سه مورد زير: (وما يعلم تاءويله الا اللّه ), (آل عمران (3), آيه 7).
(وما يشعركم ), (انعام (6), آيه 109).
(انما يعلمه بشر), (نحل (16), آيه 103).
ابوعمرو, بر وقف بر رؤوس آيات تعمد داشت
((213)) .
علائم وقف .
م ـ وقف لازم .
ط ـ وقف مطلق .
ج ـ وقف جايز.
ز ـ وقف مجوز لوجه .
ص ـ وقف مرخص لضرورة .
لا ـ لا تقف (وقف ممنوع ).
س ـ سكته .
قف ـ وقف مطلق .
ق ـ قيل عليه الوقف (گفته شده بر آن وقف است ), وصل آن اولى است .
قلا ـ قيل لا وقف عليه (گفته شده بر آن وقف نيست ), وقف آن اولى است .
قلى ـ الوقف اولى من الوصل (وقف بهتر از وصل است ).
صلى ـ الوصل اولى من الوقف (وصل بهتر از وقف است ).
صق ـ وصل به ماقبل (يعنى از آنجا ابتدا نشود).
صب ـ وصل به مابعد (يعنى در آنجا وقف نشود).
جه ـ وجه له فى الوقف (مانند وقف مجوز لوجه است ).
ك ـ كذلك (يعنى وقف آن مانند وقف در مورد قبلى است ).
... ـ وقف مراقبه يا معانقه .
پرسش و تمرين .
1 ـ وقف معانقه را تعريف كنيد؟
.
2 ـ آيات زير را استخراج كرده و محل وقف معانقه را در آنها تعيين كنيد:
اعـراف (7), آيـه 91 و 92 و 172 و 188, هود (11), آيه 49, ابراهيم
(14), آيه9 , فرقان (25), آيه 32, شعراء (26), آيه 208 و 209, احزاب
(33), آيه 13 و60 و 61, ص (38), آيه 54 و 55, محمد (47), آيه 4, فتح
(48), آيه 29,انشقاق (84), آيه 14 و 15.
3 ـ پنج نمونه از جمله ندائيه را مثال بزنيد؟
.
ضميمه :
تجزيه و تركيب حزب اول قرآن همراه با تعيين نوع وقف و ابتدا در
هريك ازكلمات .
علائم مورد استفاده :
ت ـ تام .
ك ـ كافى .
ح ـ حسن .
ق ـ قبيح .
ج ـ جايز.
كلمات قرآنى ـ نقش آنها در جمله ـ وقف ـ ابتدا.
بسم ـ جار و مجرور, متعلق به فعل محذوف (ابتداء) ـ ق ـ ت .
اللّه ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق .
الرحيم (1) ـ صفت براى اللّه ـ ت ـ ق .
الحمد ـ مبتدا ـ ق ـ ت .
للّه ـ جار و مجرور, متعلق به محذوف , خبر ـ ح ـ ق .
رب ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق .
العالمين (2) ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
الرحيم (3) ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
مالك ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق (ج ).
يوم ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
الدين (4) ـ مضاف اليه ـ ت ـ ق .
اياك ـ مفعول به براى نعبد ـ ق ـ ت .
نعبد ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
اياك ـ مفعول به مقدم ـ ق ـ ك .
نستعين (5) ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ت ـ ق .
اهدنا ـ اهد, فعل و فاعل (انت ), نا, مفعول به ـ ح ـ ت .
الصراط ـ مفعول به دوم ـ ح ـ ق .
المستقيم (6) ـ صفت براى الصراط ـ ح ـ ق .
صراط ـ بدل از الصراط ـ ق ـ ق (ج ).
الذين ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
انعمت ـ فعل و فاعل (ت ) ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور, متعلق به انعمت ـ ح ـ ق .
غير ـ بدل از الذين ـ ق ـ ق .
المغضوب ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور متعلق به المغضوب ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
لا ـ لا زايد, تاكيدكننده نفى ـ ق ـ ق .
الضالين (7) ـ معطوف به مغضوب ـ ت ـ ق .
بسم ـ جار و مجرور متعلق به محذوف (ابتداء) ـ ق ـ ت .
اللّه ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق .
الرحيم ـ صفت دوم براى اللّه ـ ح ـ ق .
الم (1) ـ خبر براى مبتداى محذوف ـ ت ـ ت .
ذلك ـ مبتدا (جمله لا ريب فيه , خبر آن است ) ـ ق ـ ت .
الكتاب ـ بدل از ذلك ـ ق ـ ق .
لا ـ لا نفى جنس ـ ق ـ ق .
ريب ـ اسم لا ـ ق ـ ق .
فيه ـ جار و مجرور, متعلق به محذوف , خبر لا ـ ح ـ ق هدى ـ خبر دوم
براى ذلك , يا خبر براى مبتداى محذوف ـ ق ـ ق .
للمتقين (2) ـ جار و مجرور متعلق به هدى ـ ح ـ ق .
الذين ـ صفت براى متقين ـ ق ـ ح .
يؤمنون ـ فعل و فاعل (و), صله ـ ق ـ ق .
بالغيب ـ جار و مجرور متعلق به يؤمنون ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
يقيمون ـ فعل و فاعل (و), معطوف به يؤمنون ـ ق ـ ق .
الصلوة ـ مفعول به براى يقيمون ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
مما ـ جار و مجرور, متعلق به ينفقون ـ ق ـ ق .
رزقنا ـ فعل و فاعل (نا), صله ـ ق ـ ق .
هم ـ مفعول به براى رزقنا ـ ق ـ ق .
ينفقون (3) ـ فعل و فاعل (و), معطوف به يقيمون ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
الذين ـ اسم موصول , معطوف به الذين ـ ق ـ ح .
يؤمنون ـ فعل و فاعل (و), صله ـ ق ـ ق .
بما ـ جار و مجرور, متعلق به يؤمنون ـ ق ـ ق .
انزل ـ فعل و نايب فاعل (هو), صله ـ ق ـ ق .
اليك ـ جار و مجرور, متعلق به انزل ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
ما ـ معطوف به ما ـ ق ـ ق .
انزل ـ فعل و نايب فاعل (هو), صله ـ ق ـ ق .
من ـ حرف جر, متعلق به انزل ـ ق ـ ق .
قبلك ـ قبل : اسم مجرور, ك : مضاف اليه ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
بالاخرة ـ جار و مجرور, متعلق به يوقنون ـ ق ـ ق .
هم ـ مبتدا ـ ق ـ ق .
يوقنون (4) ـ فعل و فاعل (و), خبر ـ ك ـ ق .
اولئك ـ مبتدا ـ ق ـ ك .
على ـ حرف جر, همراه با مجرور خبر براى اولئك ـ ق ـ ق .
هدى ـ اسم مجرور, جار و مجرور متعلق به محذوف ـ ح ـ ق .
من ـ حرف جر, همراه با مجرور صفت براى هدى ـ ق ـ ق .
ربهم ـ رب : اسم مجرور, جار و مجرور متعلق به محذوف , هم : مضاف اليه ـ
ك آق .
و ـ حرف عطف , عطف جمله به جمله ـ ق ـ ك .
اولئك ـ مبتدا ـ ق ـ ك .
هم ـ ضمير فصل ـ ق ـ ق .
المفلحون (5) ـ خبر ـ ت ـ ق .
ان ـ از حروف مشبهة بالفعل ـ ق ـ ت .
الذين ـ موصول , اسم ان ـ ق ـ ح .
كفروا ـ فعل و فاعل (و), صله ـ ق ـ ق .
سوآء ـ خبر مقدم ـ ق ـ ح .
عليهم ـ جار و مجرور, متعلق به سواء ـ ق ـ ق .
ءانذرتهم ـ ء: همزه مصدرى براى تسويه , انذرتهم : فعل و فاعل و مفعول ,
مبتدامؤخر ـ ق ـ ق .
ام ـ حرف عطف , معادل همزه ـ ق ـ ق .
لم ـ حرف جزم ـ ق ـ ق .
تنذر ـ فعل و فاعل (انت ) ـ ق ـ ق .
هم ـ مفعول به ـ ح ـ ق .
لا ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يؤمنون (6) ـ فعل و فاعل (و), خبر ان ـ ك ـ ق .
ختم ـ فعل ـ ق ـ ك .
اللّه ـ فاعل ـ ق ـ ق .
على ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به ختم ـ ق ـ ق .
قلوبهم ـ قلوب : اسم مجرور, هم : مضاف اليه ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
على ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به ختم ـ ق ـ ق .
سمعهم ـ سمع : اسم مجرور, هم : مضاف اليه ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف , عطف جمله به جمله ـ ق ـ ك .
على ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ك .
ابصار ـ اسم مجرور ـ ق ـ ق .
هم ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
غشاوة ـ مبتداى مؤخر ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف , عطف جمله به جمله ـ ق ـ ك .
لهم ـ جار ومجرور, متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ك .
عذاب ـ مبتداى مؤخر ـ ح ـ ق .
عظيم (7) ـ صفت براى عذاب ـ ت ـ ق .
و ـ حرف استيناف ـ ق ـ ت .
من ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ت .
الناس ـ اسم مجرور ـ ق ـ ق .
من ـ اسم موصول , مبتداى مؤخر ـ ق ـ ق .
يقول ـ فعل و فاعل (هو), صله ـ ق ـ ق .
امنا ـ فعل و فاعل (نا), مقول قول ـ ح ـ ق .
باللّه ـ جار و مجرور متعلق به امنا ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
باليوم ـ جار و مجرور متعلق به امنا, معطوف به باللّه ـ ق ـ ق .
الاخر ـ صفت براى اليوم ـ ك ـ ق .
و ـ واو حاليه ـ ق ـ ق .
ما ـ حرف نفى به جاى ليس ـ ق ـ ق .
هم ـ اسم ما ـ ق ـ ق .
بمؤمنين (8) ـ جار و مجرور, خبر ما ـ ك ـ ق .
يخادعون ـ فعل و فاعل (و) ـ ق ـ ك .
اللّه ـ مفعول به ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
الذين ـ موصول , معطوف به اللّه ـ ق ـ ق .
امنوا ـ فعل و فاعل (و), صله ـ ك (ح ) ـ ق .
و ـ واو حاليه يا عطف ـ ق ـ ك (ح ).
ما ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يخدعون ـ فعل و فاعل (و) ـ ق ـ ق .
الا ـ حرف استثنا (ادات حصر) ـ ق ـ ق .
انفسهم ـ مفعول به , هم : مضاف اليه ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف , عطف به جمله حاليه (محلا منصوب ) ـ ق ـ ك .
ما ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يشعرون (9) ـ فعل و فاعل (و) ـ ك ـ ق .
فى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ك .
قلوبهم ـ قلوب : اسم مجرور, هم : مضاف اليه ـ ق ـ ق .
مرض ـ مبتداى مؤخر ـ ك ـ ق .
فزاد ـ و: حرف عطف , زاد: فعل ـ ق ـ ك .
هم ـ مفعول به ـ ق ـ ق .
اللّه ـ فاعل ـ ق ـ ق .
مرضا ـ مفعول به دوم ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
لهم ـ جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ك .
عذاب ـ مبتداى مؤخر ـ ح ـ ق .
اليم ـ صفت براى عذاب ـ ح ـ ق .
بما ـ جار و مجرور متعلق به محذوف ـ ق ـ ق .
كانوا ـ كان : فعل ناقص و: اسم كان ـ ق ـ ق .
يكذبون (10) ـ فعل و فاعل (و), خبر كان ـ ك ـ ق .
و ـ حرف استيناف ـ ق ـ ك .
اذا ـ ظرف زمان , متضمن معناى شرط, متعلق به قالوا (جواب ) ـ ق ـ ك .
قيل ـ فعل و نايب فاعل (هو), فعل شرط ـ ق ـ ق .
لهم ـ جار و مجرور متعلق به قيل ـ ق ـ ق .
لا ـ حرف نهى ـ ق ـ ق .
تفسدوا ـ فعل و فاعل ـ ح ـ ق .
فى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به تفسدوا ـ ق ـ ق .
الارض ـ اسم مجرور ـ ح ـ ق .
قالوا ـ فعل و فاعل , جواب شرط ـ ق ـ ح .
انما ـ حرف كافه , (عامل نيست ) ـ ق ـ ق .
نحن ـ مبتدا ـ ق ـ ق .
مصلحون (11) ـ خبر ـ ك ـ ق .
الا ـ حرف تنبيه (حرف استفتاح ) ـ ق ـ ك .
انهم ـ ان : از حروف مشبهة بالفعل , هم : اسم ان ـ ق ـ ك .
هم ـ ضمير فصل ـ ق ـ ق .
المفسدون ـ خبر ان ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
لكن ـ حرف استدراك ـ ق ـ ق .
لا ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يشعرون (12) ـ فعل و فاعل (و) ـ ك ـ ق .
و ـ واو استيناف ـ ق ـ ك .
اذا ـ ظرف زمان , متضمن شرط, متعلق به قالوا (جواب ) ـ ق ـ ك .
قيل ـ فعل و نايب فاعل (هو), فعل شرط ـ ق ـ ق .
لهم ـ جار و مجرور متعلق به قيل ـ ق ـ ق .
امنوا ـ فعل و فاعل (انت ), مقول قول ـ ح ـ ق .
كما ـ ك : حرف جر, ما: حرف مصدرى ـ ق ـ ق .
امن ـ مصدر مؤول از (ما) و فعل , مجرور و متعلق به محذوف است ـ ق ـ ق .
الناس ـ فاعل , تقدير كلام چنين است : امنوا ايمانا كايمان الناس ـ ح ـ
ق .
قالوا ـ فعل و فاعل , جواب شرط غيرجازم , محلى از اعراب ندارد ـ ق ـ ح
.
اءنؤمن ـ ا: همزه استفهام , نؤمن : فعل و فاعل , مقول قول ـ ق ـ ق .
كما ـ ك : حرف جر, ما: حرف مصدرى ـ ق ـ ق .
امن ـ فعل به تاءويل مصدر, جار و مجرور متعلق به محذوف (ايمانا كايمان
...) ـ ق ـ ق .
السفهء ـ فاعل ـ ك ـ ق .
الا ـ حرف تنبيه (حرف استفتاح ) ـ ق ـ ك .
انهم ـ ان : از حروف مشبهة بالفعل , هم : اسم ان ـ ق ـ ك .
هم ـ ضمير فصل ـ ق ـ ق .
السفهء ـ خبر ان ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
لكن ـ حرف استدراك ـ ق ـ ق .
لا ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يعلمون (13) ـ فعل و فاعل (و) ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
اذا ـ ظرف زمان , متضمن شرط ـ ق ـ ك .
لقوا ـ فعل و فاعل (و), فعل شرط ـ ق ـ ق .
الذين ـ اسم موصول , مفعول به ـ ق ـ ق .
امنوا ـ فعل و فاعل , صله ـ ق ـ ق .
قالوا ـ فعل و فاعل (و), فعل جواب ـ ق ـ ق .
امنا ـ فعل و فاعل (نا), مقول قول ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
اذا ـ ظرف زمان , متضمن شرط ـ ق ـ ك .
خلوا ـ فعل و فاعل (و), فعل شرط ـ ق ـ ق .
الى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به خلوا ـ ق ـ ق .
شياطينهم ـ شياطين : اسم مجرور هم : مضاف اليه ـ ق ـ ق .
قالوا ـ فعل و فاعل (و), جواب شرط ـ ق ـ ق .
انا ـ ان : از حروف مشبهة بالفعل , نا: اسم ان ـ ق ـ ق .
معكم ـ مع : ظرف مكان , متعلق به محذوف , خبر ان , كم : مضاف اليه ـ ك
ـ ق .
انما ـ حرف كافه (عامل نيست ) ـ ق ـ ك .
نحن ـ مبتدا ـ ق ـ ق .
مستهزؤن (14) ـ خبر ـ ك ـ ق .
اللّه ـ مبتدا ـ ق ـ ك .
يستهزى ء ـ فعل و فاعل (هو), خبر ـ ق ـ ق .
بهم ـ جار و مجرور متعلق به يستهزى ء ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ح .
يمد ـ فعل وفاعل (هو), معطوف به يستهزى ء ـ ق ـ ق .
هم ـ مفعول به ـ ق ـ ق .
فى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به يمد يا يعمهون ـ ق ـ ق .
طغيانهم ـ طغيان : اسم مجرور, هم : مضاف اليه ـ ح ـ ق .
يعمهون (15) ـ فعل و فاعل (و), حال ـ ك ـ ق .
اولئك ـ مبتدا ـ ق ـ ك .
الذين ـ موصول , خبر ـ ق ـ ح .
اشتروا ـ فعل و فاعل (و), صله ـ ق ـ ق .
الضلالة ـ مفعول به ـ ق ـ ق .
بالهدى ـ جار و مجرور متعلق به اشتروا ـ ك ـ ق .
فما ـ ف: حرف عطف , ما: حرف نفى ـ ق ـ ك .
ربحت ـ فعل و فاعل (هى ), معطوف به اشتروا ـ ق ـ ق .
تجارتهم ـ تجارت : فاعل , هم : مضاف اليه ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف , عطف جمله به جمله ـ ق ـ ك .
ما ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
كانوا ـ كان : از افعال ناقصه , و: اسم كان ـ ق ـ ق .
مهتدين (16) ـ خبر كان ـ ك ـ ق .
مثلهم ـ مثل : مبتدا, هم : مضاف اليه ـ ق ـ ك .
كمثل ـ جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر ـ ق ـ ق .
الذى ـ اسم موصول , مضاف اليه ـ ق ـ ق .
استوقد ـ فعل و فاعل (هو), صله ـ ق ـ ق .
نارا ـ مفعول به ـ ق ـ ق .
فلما ـ ف: عطف , لما: ظرف زمان , متضمن شرط, متعلق به ذهب ـ ق ـ ق .
اضءت ـ فعل و فاعل (هى ), فعل شرط ـ ق ـ ق .
ما ـ اسم موصول , مفعول به ـ ق ـ ق .
حوله ـ ظرف مكان , متعلق به محذوف , صله ما, مفعول فيه ـ ق ـ ق .
ذهب ـ فعل جواب ـ ق ـ ح .
اللّه ـ فاعل ـ ق ـ ق .
بنورهم ـ جار و مجرور متعلق به ذهب , هم : مضاف اليه ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
تركهم ـ ترك : فعل و فاعل (هو), هم : مفعول به ـ ق ـ ق .
فى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به محذوف , مفعول به دوم براى ترك ـ ق
آق .
ظلمات ـ اسم مجرور ـ ح ـ ق .
لا ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يبصرون (17) ـ فعل و فاعل (و), حال ـ ك ـ ق .
صم ـ خبر براى مبتداى محذوف (هم صم ...) ـ ح ـ ك .
بكم ـ خبر دوم ـ ح ـ ق .
عمى ـ خبر سوم ـ ك ـ ق .
فهم ـ ف: حرف عطف , هم : مبتدا ـ ق ـ ك .
لا ـ حرف نفى ـ ق ـ ق .
يرجعون (18) ـ فعل و فاعل (و), خبر ـ ك ـ ق .
او ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
كصيب ـ جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر براى مبتداى محذوف (مثلهم )
آق ـ ق .
من ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به محذوف , صفت براى صيب ـ ق ـ ق .
السماء ـ اسم مجرور ـ ق ـ ق .
فيه ـ جار و مجرور متعلق به محذوف , خبر مقدم ـ ق ـ ق .
ظلمات ـ مبتداى مؤخر (جمله فيه ظلمات , صفت دوم براى صيب است ) ـ ح آق
.
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
رعد ـ معطوف به ظلمات ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
برق ـ معطوف به ظلمات ـ ك ـ ق .
يجعلون ـ فعل و فاعل (و), جمله استئنافيه بيانيه ـ ق ـ ك .
اصابعهم ـ اصابع : مفعول به , هم : مضاف اليه ـ ق ـ ق .
فى ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به يجعلون ـ ق ـ ق .
اذانهم ـ اذان : اسم مجرور, هم : مضاف اليه ـ ح ـ ق .
من ـ حرف جر, جار و مجرور متعلق به يجعلون ـ ق ـ ق .
الصواعق ـ اسم مجرور ـ ح ـ ق .
حذر ـ مفعول له ـ ق ـ ق .
الموت ـ مضاف اليه ـ ت ـ ق .
و ـ واو استيناف ـ ق ـ ت .
اللّه ـ مبتدا ـ ق ـ ت .
محيط ـ خبر ـ ق ـ ق .
بالكافرين (19) ـ جار و مجرور متعلق به محيط ـ ك ـ ق .
يكاد ـ فعل ناقص ـ ق ـ ك .
البرق ـ اسم يكاد ـ ق ـ ق .
يخطف ـ فعل و فاعل (هو), خبر يكاد ـ ق ـ ق .
ابصار ـ مفعول به ـ ق ـ ق .
هم ـ مضاف اليه ـ ك ـ ق .