فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۴۱ -


آوارگى

آوارگى، به معناى دور بودن از سرزمين و وطن، و بى‌خانمانى و سرگردانى است.[1] مفهوم اين واژه با هجرت كه كوچ كردن براى هدفى والا است و نيز تبعيد كه در اصطلاح حقوقى نوعى كيفر شمرده مى‌شود، تفاوت دارد. در اين مدخل از واژه‌هاى «اخراج»، «استفزاز»، «جلاء»، «طرح» و... استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آوارگى انبيا، آوارگى بنى‌اسرائيل، آوارگى در راه خدا، آوارگى مسلمانان، احكام آوارگى، تهديد به آواره‌گى، حقوق آوارگان، كيفرآواره كردن.

آوارگى آل‌لوط

1. قوم‌لوط، خواستار اخراج آل‌لوط از شهر و ديار خويش:
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * و‌ما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون.[2] ‌‌اعراف‌(7)‌80‌و‌82
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * فما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال‌لوط من قريتكم...‌. ‌‌نمل‌(27)‌54‌و‌56
2. پاكى آل‌لوط، دليل قوم‌لوط براى اخراج و آواره‌كردن آنان:
و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌82
فما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال لوط من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌نمل‌(27)‌56

آوارگى انبيا

3. گرفتار شدن به عذاب استيصال و نابودى، كيفر آواره ساختن انبيا:
و إن كادوا ليستفزّونك من الأرض ليخرجوك منها و إذا لايلبثون خلفك إلاّ قليلا‌ * سنّة من قد أرسلنا قبلك من رسلنا...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌76‌و‌77
4. تهديد شدن انبيا، به آوارگى و اخراج از سرزمين خود از سوى كافران:
و قال الّذين كفروا لرسلهم لنخرجنّكم من أرضنا...‌. ‌‌ابراهيم‌(14)‌13

آوارگى بنى‌اسرائيل

5. پيمان گرفتن خداوند از بنى‌اسرائيل براى آواره نساختن يك‌ديگر از ديارشان:
و إذ أخذنا ميثقكم لاتسفكون دماءكم و لا تخرجون أنفسكم من ديركم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌84
6. اقدام بنى‌اسرائيل به آواره‌سازى همديگر به‌رغم مفاد پيمان الهى:
ثمّ أنتم هؤلاء تقتلون أنفسكم و تخرجون فريقا منكم من ديرهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌85
7. بنى‌اسرائيل، سرگردان و آواره در بيابان تيه، به مدّت چهل سال:
قال فإنّها محرّمة عليهم أربعين سنة يتيهون فى الأرض...‌. ‌‌مائده‌(5)‌26
8. رانده شدن بنى‌اسرائيل از محلّ سكونت خويش به وسيله دشمنانشان:
...قالوا و ما لنا ألاّ نقتل فى سبيل الله و قد أخرجنا من ديرنا و أبنائنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌246
9. تصميم فرعون به آواره ساختن بنى‌اسرائيل از سرزمين خود:
فأراد أن يستفزّهم من الأرض...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌103
10. اخراج از وطن و اسارت فرزندان بنى‌اسرائيل (زمان طالوت) محرّك آنان به پيكار برضدّ متجاوزان:
ألم تر إلى الملإ من بنى إسرءيل من بعد موسى إذ قالوا لنبىّ لّهم ابعث لنا ملكا نّقـتل فى سبيل اللّه قال هل عسيتم إن كتب عليكم القتال ألاّ‌تقـتلوا قالوا وما لنا ألاّ‌نقـتل فى سبيل اللَّه وقد أخرجنا من ديـرنا وأبنائِنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌246

عوامل آوارگى بنى‌اسرائيل

1. سرپيچى از فرمان خدا

11. سرپيچى بنى‌اسرائيل از فرمان موسى(عليه السلام)عامل آوارگى آنان در بيابان:
قالوا يـموسى إنّا لن نّدخلهآ أبدا...فقـتلا إنّا هـهنا قـعدون‌ * قال فإنَّها محرَّمة عليهم أربعين سنة يتيهون فى الأرض...‌.[3] ‌‌مائده‌(5)‌24‌و‌26

2. فسق

12. فسق بنى‌اسرائيل سبب آوارگى آنان در بيابان به مدت چهل سال:
قال ربّ...فافرق بيننا وبين القوم الفـسقين‌ * قال فإنَّها محرَّمة عليهم أربعين سنة يتيهون فى الأرض فلاتأس على القوم الفـسقين. ‌‌مائده‌(5)‌25‌و‌26

آوارگى بنى‌نضير

13. فرمان الهى به آواره كردن يهود بنى‌نضير:
هو الذى أخرج الّذين كفروا من أهل الكتب من ديرهم لأوّل الحشر...‌ * و لولا أن كتب الله عليهم الجلاء لعذّبهم فى الدّنيا...‌.[4] ‌‌حشر‌(59)‌2‌و‌3
14. آواره شدن بنى‌نضير از كاشانه خود، كيفر مخالفت آنان با خدا و پيامبر(صلى الله عليه وآله):
هو الّذى أخرج الّذين كفروا من أهل الكتب...‌ * ولولا أن كتب اللّه عليهم الجلاء لعذّبهم...‌ * ذلك بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله...‌.[5] ‌‌حشر‌(59)‌2‌-‌4

آوارگى در راه خدا

15. آواره شدن در راه خدا، سبب بخشش گناهان و ورود به بهشت:
...فالذين هاجروا و أخرجوا من ديرهم و أوذوا فى سبيلى و قتلوا و قتلوا لأكفّرنّ عنهم سيّئاتهم و لأدخلنّهم جنّت تجرى من تحتها الأنهر ثوابا من عند الله...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌195
16. آوارگى به جهت طلب فضل الهى و خشنودى او و نصرت خدا و رسول، سبب قرار گرفتن در زمره راستگويان:
...الّذين أخرجوا من ديرهم و أمولهم يبتغون فضلا من الله و رضونا اولئك هم الصادقون. ‌‌حشر‌(59)‌8

آوارگى زن

1. زن بيوه

17. استحباب وصيّت مرد به عدم اخراج همسرش از خانه خود به مدّت يك سال:
الّذين يتوفّون منكم و يذرون أزوجا وصيّة لأزوجهم متعا إلى الحول غير إخراج...‌.[6] ‌‌بقره‌(2)‌240

2. زن مطلّقه

18. ناپسندى آواره كردن زن مطلّقه از خانه و كاشانه خود:
...إذا طلّقتم النساء فطلّقوهنّ لعدّتهنّ و أحصوا العدّة و اتّقوا الله ربّكم لاتخرجوهنّ من بيوتهنّ...‌. ‌‌طلاق‌(65)‌1

آوارگى ساكنان مكّه

19. آواره كردن ساكنان مكّه، گناهى بزرگ:
يسئلونك عن الشهر الحرام قتال فيه قل قتال فيه كبير و صدّ عن سبيل الله و كفر به و المسجد الحرام و إخراج أهله منه أكبر عند الله...‌. ‌‌بقره‌(2)‌217
20. اخراج ستمگرانه مسلمانان صدر اسلام از زادگاهشان (مكّه) به جرم اعتقاد آنان به يگانگى خدا:
الّذين أخرجوا من ديـرهم بغير حقّ إلاّ أن يقولوا ربّنا...اللّه. ‌‌حج‌(22)‌40

آوارگى قوم لوط

21. آواره كردن مخالفان، شيوه رايج ميان قوم لوط:
قالوا لـئن لّم تنته يــلوط لتكوننّ من المخرجين.[7] ‌‌شعراء‌(26)‌167

آوارگى كافران

22. مسلمانان، موظّف به پراكندن و آواره كردن كافران مكّه:
واقتلوهم حيث ثقفتموهم وأخرجوهم مّن حيث أخرجوكم والفتنة أشدّ من القتل...كذلك جزاء الكـفرين.[8] ‌‌بقره‌(2)‌191

آوارگى محمّد(صلى الله عليه وآله)

23. تصميم مشركان به آواره ساختن پيامبر(صلى الله عليه وآله)از سرزمين خود:
و إن كادوا ليستفزّونك من الأرض ليخرجوك منها...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌76
24. تهديد شدن مشركان مكّه به نابودى، در صورت آواره ساختن پيامبر(صلى الله عليه وآله) از مكّه:
و إن كادوا ليستفزّونك من الأرض ليخرجوك منها و إذا لايلبثون خلفك إلاّ قليلا‌ * سنّة من قد أرسلنا قبلك من رسلنا...‌.[9] ‌‌اسراء‌(17)‌76‌و‌77
25. توطئه مشركان براى آواره كردن پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله)از مكّه:
و إذ يمكر بك الّذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك...‌. ‌‌انفال‌(8)‌30
26. آواره كردن پيامبر(صلى الله عليه وآله) و مؤمنان از سرزمين خود از سوى مشركان به دليل ايمان آنان به خداوند:
...و قد كفروا بما جاءكم من الحقّ يخرجون الرسول و إيّاكم أن تؤمنوا بالله ربّكم...‌. ‌‌ممتحنه‌(60)‌1
27. دلدارى خداوند به پيامبر(صلى الله عليه وآله) به دليل آواره‌شدنش از سوى مشركان:
و كأيّن من قرية هى أشدّ قوّة من قريتك التى أخرجتك أهلكنهم...‌.[10] ‌‌محمّد‌(47)‌13
28. اقدام مشركان به اخراج پيامبر(صلى الله عليه وآله):
إلاّ تنصروه فقد نصره الله إذ أخرجه الّذين كفروا ثانى اثنين إذ هما فى الغار...‌. ‌‌توبه‌(9)‌40
29. اقدام مشركان به اخراج پيامبر(صلى الله عليه وآله)انگيزه براى جنگ با آن‌ها:
ألا تقتلون قوما نكثوا أيمنهم و همّوا بإخراج الرسول...‌. ‌‌توبه‌(9)‌13
30. تصميم منافقان مدينه مبنى بر آواره ساختن پيامبر(صلى الله عليه وآله) و مسلمانان از آن ديار:
يقولون لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجنّ الأعزّ منها الأذلّ... و لكنّ المنفقين لايعلمون. ‌‌منافقون‌(63)‌8
31. تصميم يهوديان بنى‌قريظه براى اخراج پيامبر(صلى الله عليه وآله)از مدينه:
ألاتقـتلون قوما نّكثوا أيمـنهم وهمّوا بإخراج الرّسول وهم بدءوكم أوّل مرّة أتخشونهم فاللّه أحقّ أن تخشوه إن كنتم مّؤمنين.[11] ‌‌توبه‌(9)‌13

آوارگى مسلمانان

32. اقدام كافران به آواره‌كردن مسلمانان از مكّه:
و اقتلوهم حيث ثقفتموهم و أخرجوهم من حيث أخرجوكم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌191
33. آواره شدن مسلمانان به دليل اعتقاد به توحيد:
الّذين أخرجوا من ديـرهم بغير حقّ إلاّ أن يقولوا ربّنا اللّه...‌. ‌‌حج‌(22)‌40
...يخرجون الرسول و إيّاكم أن تؤمنوا بالله ربّكم...‌. ‌‌ممتحنه‌(60)‌1
34. نهى خداوند از ايجاد رابطه و دوستى مسلمانان با آواره‌كنندگان آن‌ها:
يـأيّها الّذين ءامنوا لاتتّخذوا عدوّى وعدوّكم أولياء تلقون إليهم بالمودّة وقد كفروا بما جاءكم مّن الحقّ يخرجون الرّسول وإيّاكم أن تؤمنوا باللّه ربّكم...‌. ‌‌ممتحنه‌(60)‌1
إنّما ينهـيكم اللّه عن الّذين قـتلوكم فى الدّين وأخرجوكم مّن ديـركم وظـهروا على إخراجكم أن تولّوهم...‌. ‌‌ممتحنه‌(60)‌9
35. صدور اجازه پيكار از سوى خدا با اخراج كنندگان مسلمانان از سرزمين خود:
أذن للّذين يقـتلون بأنّهم ظـلموا و إنّ اللّه على نصرهم لقدير‌ * الّذين أخرجوا من ديـرهم بغير حقّ إلاّ أن يقولوا ربّنا اللّه...‌. ‌‌حج‌(22)‌39‌و‌40
36. آواره كردن مسلمانان از ديارشان، از مصاديق فتنه‌انگيزى كافران:
واقتلوهم حيث ثقفتموهم وأخرجوهم مّن حيث أخرجوكم والفتنة أشدّ من القتل...‌. ‌‌بقره‌(2)‌191
37. صادر نشدن فرمانى از سوى خداوند براى آوارگى مسلمانان:
و لو أنّا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من ديركم ما فعلوه إلاّ قليل منهم...‌.[12] ‌‌نساء‌(4)‌66
38. خوددارى اكثريّت مسلمانان از فرمان آوارگى، در صورت صدور آن از سوى خداوند:
و لو أنّا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أواخرجوا من ديركم ما فعلوه إلاّ قليل منهم...‌. ‌‌نساء‌(4)‌66

آوارگى ملكه سبا

39. تهديد سليمان(عليه السلام) به اخراج و آواره كردن ملكه سبا و پيروانش با ذلّت و خوارى در صورت تسليم‌نشدن:
إنّه من سليمـن وإنّه بسم اللّه الرّحمـن الرّحيم‌ * الاّ تعلوا علىّ واتونى مسلمين‌ * ارجع إليهم فلنأتينّهم بجنود لا قبل لهم بها و لنخرجنّهم منها أذلّة...‌. ‌‌نمل‌(27)‌30‌و‌31‌و‌37

آوارگى موسى(عليه السلام)

40. آوارگى موسى(عليه السلام) از سرزمين مصر پس از اطّلاع از رايزنى فرعونيان درباره كشتن وى:
...قال يموسى إنّ الملأ يأتمرون بك ليقتلوك فاخرج...‌ * فخرج منها خائفا يترقّب...‌. ‌‌قصص‌(28)‌20‌و‌21

آوارگى يوسف(عليه السلام)

41. توطئه برادران يوسف(عليه السلام) براى آواره ساختن و دور كردن او از پدرش:
إذ قالوا ليوسف و أخوه أحبّ إلى أبينا منّا و نحن عصبة...‌ * اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا يخل لكم وجه أبيكم...‌. ‌‌يوسف‌(12)‌8‌و‌9
42. حسادت برادران يوسف(عليه السلام) منشأ تصميم آنان بر كشتن يا آواره‌سازى آن حضرت:
إذ قالوا ليوسف وأخوه أحبّ إلى أبينا منّا ونحن عصبة إنّ أبانا لفى ضلـل مّبين‌ * اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا يخل لكم وجه أبيكم وتكونوا من بعده قوما صــلحين. ‌‌يوسف‌(12)‌8‌و‌9
43. علاقه برادران يوسف(عليه السلام) به محبوب شدن، عاملى در جهت قتل يا آواره‌سازى يوسف(عليه السلام):
إذ قالوا ليوسف وأخوه أحبّ إلى أبينا منّا ونحن عصبة إنّ أبانا لفى ضلـل مّبين. ‌‌يوسف‌(12)‌8
اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا يخل لكم وجه أبيكم وتكونوا من بعده قوما صــلحين. ‌‌يوسف‌(12)‌9
44. بهبود وضعيّت و صلاح امور، عامل آواره ساختن يوسف(عليه السلام) به وسيله برادران وى:
اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا يخل لكم وجه أبيكم وتكونوا من بعده قوما صــلحين.[13] ‌‌يوسف‌(12)‌9

آوارگى يهود

45. آواره شدن يهوديان بنى‌نضير از ديار خود، سرنوشت حتمى آنان:
هو الذى أخرج الّذين كفروا من أهل الكتب من ديرهم لأوّل الحشر...‌ * و لولا أن كتب الله عليهم الجلاء لعذّبهم فى الدّنيا...‌.[14] ‌‌حشر‌(59)‌2‌و‌3
46. دستور الهى به آواره ساختن يهوديان بنى‌قينقاع از اطراف مدينه:
فإمّا تثقفنّهم فى الحرب فشرّد بهم مّن خلفهم لعلّهم يذّكّرون.[15] ‌‌انفال‌(8)‌57

احكام آوارگى

47. آواره كردن هم‌كيشان امرى حرام بر بنى‌اسرائيل:
وإذ أخذنا ميثـقكم لاتسفكون دماءكم ولاتخرجون أنفسكم مّن ديـركم ثمّ أقررتم وأنتم تشهدون‌ * ثمّ أنتم هـؤلاء ... وتخرجون فريقا مّنكم مّن ديـرهم تظـهرون عليهم بالإثم والعدون وإن يأتوكم أسـرى تفـدوهم وهو محرّم عليكم إخراجهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌84‌و‌85
48. حرمت يارى رسانى به آواره كنندگان بنى‌اسرائيل:
ثمّ أنتم هـؤلاء تقتلون أنفسكم وتخرجون فريقا مّنكم مّن ديـرهم تظـهرون عليهم بالإثم والعدون... وهو محرّم عليكم إخراجهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌85
49. آواره ساختن اهل مسجدالحرام از گناهان بزرگ:
يسـلونك عن الشّهر الحرام قتال فيه قل قتال فيه كبير وصدٌّ عن سبيل اللّه وكفر به والمسجد الحرام وإخراج أهله منه أكبر عند اللّه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌217
50. حرمت آواره كردن زن مطلّقه از خانه خود:
فإذا بلغن أجلهنّ فأمسكوهنّ بمعروف أوفارقوهنّ بمعروف...‌. ‌‌طلاق‌(65)‌2
51. نهى خداوند از ايجاد رابطه با آواره‌كنندگان مؤمنان و همدستان آن‌ها:
إنّما ينهـيكم اللّه عن الّذين قـتلوكم فى الدّين وأخرجوكم مّن ديـركم وظـهروا على إخراجكم أن تولّوهم ومن يتولّهم فأولـئك هم الظّـلمون. ‌‌ممتحنه‌(60)‌9
52. نهى خداوند از ايجاد رابطه با آواره كنندگان پيامبر(صلى الله عليه وآله) و مؤمنان:
يـأيّها الّذين ءامنوا لاتتّخذوا عدوّى وعدوّكم أولياء تلقون إليهم بالمودّة وقد كفروا بما جاءكم مّن الحقّ يخرجون الرّسول وإيّاكم أن تؤمنوا باللّه ربّكم...‌. ‌‌ممتحنه‌(60)‌1
53. موظّف شدن مسلمانان صدر اسلام به نبرد و آواره كردن مشركان مكّه:
واقتلوهم حيث ثقفتموهم وأخرجوهم مّن حيث أخرجوكم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌191
54. جواز آواره كردن زن مطلّقه از خانه و كاشانه خود، در صورت ارتكاب فحشا:
...إذا طلّقتم النساء فطلّقوهنّ لعدّتهنّ و أحصوا العدّة و اتّقوا الله ربّكم لاتخرجوهنّ من بيوتهنّ و لايخرجن إلاّ أن يأتين بفحشة مبيّنة...‌. ‌‌طلاق‌(65)‌1

ترس از آوارگى

55. ترس از رانده شدن، مانع جدّى براى ايمان و هدايت در ديدگاه مشركان مكّه:
وقالوا إن نّتّبع الهدى معك نتخطّف من أرضنا أولم نمكّن لّهم حرما ءامنا يجبى إليه ثمرت كلّ شىء رّزقا مّن لّدنّا ولـكنّ أكثرهم لايعلمون. ‌‌قصص‌(28)‌57

تهديد به آوارگى

1. تهديد آل لوط

56. تهديد شدن آل لوط از سوى قوم خود به آواره شدن:
و ما كان جواب قومه الاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم انـّهم أناس يتطهـّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌82
فما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال لوط مّن قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌نمل‌(27)‌56

2. تهديد شايعه‌پراكنان

57. تهديد شايعه پراكنان شهر مدينه به آواره گشتن و اخراج از شهر:
لّئن لّم ينته المنـفقون و الّذين فى قلوبهم مّرض والمرجفون فى المدينة لنغرينّك بهم ثمّ لايجاورونك فيها إلاّ قليلا.[16] ‌‌احزاب‌(33)‌60

3. تهديد شعيب(عليه السلام)

58. تهديد شدن شعيب(عليه السلام) و پيروان وى از سوى قوم خود به آواره شدن:
قال الملأ الّذين استكبروا من قومه لنخرجنّك يشعيب و الّذين ءامنوا معك من قريتنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌88

4. تهديد لوط(عليه السلام)

59. تهديد شدن لوط(عليه السلام) از سوى قوم خود به آواره شدن:
وما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم مّن قريتكم إنَّهم أناس يتطهَّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌82
إذ قال لهم أخوهم لوط ألاتتّقون‌ * إنّى لكم قالوا لـئن لّم تنته يــلوط لتكوننّ من المخرجين. ‌‌شعراء‌(26)‌161‌و‌167

5‌. تهديد ملكه سبا

60. تهديد سليمان(عليه السلام) به اخراج و آواره كردن ملكه سبا و مردم آن در صورت تسليم نشدن:
ألاّ‌تعلوا علىّ وأتونى مسلمين‌ * فلمّا جاء سليمـن قال أتمدّونن بمال فما ءاتـين اللّه خير مّمّا ءاتـيكم بل أنتم بهديّتكم‌تفرحون‌ * ارجع إليهم فلنأتينّهم بجنود لاّ قبل لهم بها ولنخرجنّهم مّنها أذلّة وهم صـغرون. ‌‌نمل‌(27)‌31‌و‌36‌و‌37

تهمت آواره‌كردن

61. تهمت فرعون به موسى(عليه السلام) مبنى بر تصميم او براى آواره كردن فرعونيان از سرزمين خود با جادوگرى:
قال أجئتنا لتخرجنا من أرضنا بسحرك يموسى. ‌‌طه‌(20)‌57
قال للملأ حوله إنّ هذا لسحر عليم‌ * يريد أن يخرجكم من أرضكم بسحره فماذا تأمرون. ‌‌شعراء‌(26)‌34‌و‌35
62. آواره نمودن مردم مصر از سرزمين خود با جادوگرى، تهمت فرعونيان به موسى(عليه السلام):
و قال موسى يفرعون إنّى رسول من ربّ العلمين‌ * قال الملأ من قوم فرعون إنّ هذا لسحر عليم‌ * يريد أن يخرجكم من أرضكم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌104‌و‌109‌و‌110
63. بيرون راندن مردم مصر از سرزمين خود با جادو، تهمت فرعونيان به موسى و هارون(عليهما السلام):
قالوا إن هذان لسحرن يريدان أن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما...‌. ‌‌طه‌(20)‌63
64. تهمت فرعون به جادوگران خود مبنى بر توطئه آنان براى آواره كردن مردم از سرزمين خود:
و ألقى السحرة سجدين‌ * قال فرعون ءامنتم به قبل أن ءاذن لكم إنّ هذا لمكر مكرتموه فى المدينة لتخرجوا منها أهلها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌120‌و‌123

حقوق آوارگان

65. آواره شدگان به ناحق، مجاز به اقدام نظامى به نفع خود:
...ابعث لنا ملكا نقتل فى سبيل الله قال هل عسيتم إن كتب عليكم القتال ألاّ تقتلوا قالوا و ما لنا ألاّ نقتل فى سبيل الله و قد أخرجنا من ديرنا و أبنائنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌246
ألا تقتلون قوما نكثوا أيمنهم و همّوا بإخراج الرسول و هم بدءوكم أوّل مرّة...‌. ‌‌توبه‌(9)‌13
أذن للذين يقتلون بأنّهم ظلموا...‌ * الّذين أخرجوا من ديرهم بغير حقّ إلاّ أن يقولوا ربّنا الله و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدّمت صومع و بيع...‌. ‌‌حج‌(22)‌39‌و40
66. آواره شدگان از وطن، مستحقّ استفاده از اموال فىء:
ما أفاء الله على رسوله من أهل القرى فلله و للرسول و لذى القربى...‌ * للفقراء المهجرين الّذين أخرجوا من ديرهم و أمولهم...‌.[17] ‌‌حشر‌(59)‌7‌و‌8

رابطه با آواره‌كنندگان

67. رابطه دوستانه مسلمانان با آواره‌كنندگان خود، سبب قرار گرفتن در زمره ستمگران:
إنّما ينهـيكم اللّه عن الّذين قـتلوكم فى الدّين وأخرجوكم مّن ديـركم وظـهروا على إخراجكم أن تولّوهم ومن يتولّهم فأولـئك هم الظّـلمون. ‌‌ممتحنه‌(60)‌9
68. برقرارى رابطه دوستانه با آواره‌كنندگان مسلمانان، سبب گمراهى از راه حق:
يـأيّها الّذين ءامنوا لاتتّخذوا عدوّى وعدوّكم أولياء تلقون إليهم بالمودّة وقد كفروا بما جاءكم مّن الحقّ يخرجون الرّسول وإيّاكم أن تؤمنوا باللّه ربّكم إن كنتم خرجتم جهـدا فى سبيلى وابتغاء مرضاتى تسرّون إليهم بالمودّة وأنا أعلم بما أخفيتم وما أعلنتم ومن يفعله منكم فقد ضلّ سواء السّبيل. ‌‌ممتحنه‌(60)‌1
نيز=>همين مدخل، احكام آوارگى

سختى آوارگى

69. سختى تحمّل دورى از خانه و كاشانه، سبب تمرّد اكثريت مردم از فرمان الهى:
ولو أنّا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من ديـركم مّا فعلوه إلاّ قليل مّنهم...‌. ‌‌نساء‌(4)‌66

كيفر آواره‌كردن

1. آخرتى

70. عذاب دردناك آخرتى، كيفر آواره‌سازان يهود و حاميان آنان:
ثمّ أنتم هؤلاء تقتلون أنفسكم و تخرجون فريقا منكم من ديرهم...فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلاّ خزى فى الحيوة الدّنيا و يوم القيمة يردّون إلى أشدّ العذاب...‌. ‌‌بقره‌(2)‌85

2. دنيايى

71. تصميم فرعون بر آواره‌سازى بنى‌اسرائيل از سرزمين خود، عامل غرق شدن او و پيروانش:
فأراد أن يستفزّهم من الأرض فأغرقنه و من معه جميعا. ‌‌اسراء‌(17)‌103
72. گرفتارى به ذلّت و خوارى در دنيا، سزاى آواره‌كنندگان يهود و حاميان آنان:
ثمّ أنتم هؤلاء تقتلون أنفسكم و تخرجون فريقا منكم من ديرهم...فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلاّ خزى فى الحيوة الدّنيا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌85
73. گرفتار شدن به عذاب استيصال و نابودى، كيفر آواره كردن انبيا:
و إن كادوا ليستفزّونك من الأرض ليخرجوك منها و إذا لايلبثون خلفك إلاّ قليلا‌ * سنّة من قد أرسلنا قبلك من رسلنا... ‌‌اسراء‌(17)‌76‌و‌77
74. لزوم سركوب پيمان‌شكنان و اخراج‌كنندگان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از محلّ زندگى خود:
ألاتقـتلون قوما نّكثوا أيمـنهم وهمّوا بإخراج الرّسول...‌. ‌‌توبه‌(9)‌13
75. آوارگى چهل ساله بنى‌اسرائيل، كيفر تخلّف آنان از جهاد:
يـقوم ادخلوا الأرض المقدّسة الّتى كتب اللّه لكمولاتر تدّوا على أدباركم فتنقلبوا خـسرين‌ * قالوا يـموسى إنّ فيها قوما جبّارين وإنّا لن نّدخلها حتّى يخرجوا منها فإن يخرجوا منها فإنّا دخلون‌ * قالوا يـموسى إنّا لن نّدخلهآ أبدا مّا داموا فيها فاذهب أنت وربّك فقـتلا إنّا هـهنا قـعدون‌ * قال فإنَّها محرَّمة عليهم أربعين سنة يتيهون فى الأرض فلاتأس على القوم الفـسقين. ‌‌مائده‌(5)‌21‌و‌22‌و‌24‌و‌26




[1]. لغت‌نامه دهخدا; فرهنگ فارسى معين.
[2]. به قرينه آيه 27 نمل، مرجع ضماير آيه 82 اعراف، آل‌لوط است.
[3]. برداشت فوق بر اين اساس است كه جمله «فانّها محرّمه‌...» تفريع بر نافرمانى آنان از دستور موسى(عليه السلام)باشد.
[4]. مقصود از «اهل‌كتاب» طبق شأن نزول، يهود بنى‌نضير است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[5]. مفسّران آيات فوق را در رابطه با يهوديان بنى‌نضير ذكر نموده‌اند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[6]. «وصّية لازواجهم» منصوب به فعل مقدر مثل «ليوصوا» است كه در اين صورت، خداوند دستور داده مردان درباره منافع همسران از جمله سكونت به مدّت يك‌سال، وصيّت كنند. بعضى گفته‌اند آيه نسخ شده است ولى در صورت قائل شدن به استحباب حكم باقى خواهد بود و دليلى بر نسخ آن نخواهد بود. (زبدة‌البيان، ص471)
[7]. تعبير «من المخرجين» به جاى «لنخرجنك» مى‌رساند كه پيش از لوط، ديگرانى نيز تبعيد و از شهر اخراج شده بودند.
[8]. مجاز بودن مؤمنان در بيرون راندن متجاوزان از حريم خود، نشان مى‌دهد كه آنان در استفاده از منازل و جايگاه سكونتشان حقوقى دارند و چون مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، به اقدام مجاز هستند.
[9]. منظور از «لايلبثون خلفك الاّ قليلا» به قرينه آيه بعد، نابودى است.
[10]. يادآورى اين نكته براى پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه اقوام پيشين داراى قدرتى بسيار بودند، امّا در برابر قدرت خداوند توان ايستادگى نداشتند و در نتيجه همه از پا در آمدند، به‌منظور دلدارى به حضرت است.
[11]. نكته فوق بر اين اساس است كه منظور از «قوما نكثوا ايمانهم» يهوديانى باشد كه با احزاب جهت آواره‌ساختن پيامبر(صلى الله عليه وآله) از مدينه اعلام همكارى كردند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[12]. مرجع ضمير «عليهم» مسلمانانى هست كه در آيه فوق از آنان ياد شده كه به حكمت و داورى پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) را پذيرا نبودند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[13]. مقصود از «صلاح» در «قوما صالحين» صلاح امور دنيايى است; زيرا ظاهر آن است كه فعل مضارع «تكونوا» عطف بر «يخل» و جواب امر «اقتلوا» و «اطرحوه» باشد بر اين اساس، جمله «تكونوا...» چنين معنا مى‌شود: اگر يوسف را بكشيد و آواره كنيد، امور شما اصلاح، و بدبختى از شما برطرف مى‌شود.
[14]. مقصود از «اهل‌كتاب» طبق شأن نزول، يهود بنى‌نضير است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[15]. در شأن نزول، افراد مذكور در آيه، يهوديان بنى‌قينقاع معرّفى شده‌اند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[16]. «رَجف»، مصدر ثلاثى مجرّد «مرجفون» به معناى اضطراب شديد است. (مفردات راغب) در آيه، به تناسب معناى لغوى، منظور كسانى‌اند كه با پخش سخنان بيهوده، آرامش مردم را سلب مى‌كردند.
[17]. نكته ياد شده بنابراين احتمال كه «للفقرا... الّذين اخرجوا»، بدل از «ذى القربى» باشد، قابل استفاده است.