10آداب و سنن آن حضرت در بیت الخلاء
.218 هیچگاه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در حال بول یا غائط دیده نشد.
.219 على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله چون مىخواست آب
بینى یا خلطسینه خود را بگیرد سر خود را مىپوشانید و سپس آن را دفن مىکرد. در
هنگام آبدهان انداختن نیز چنین مىکرد. و چون مىخواست به بیت الخلاء رود نیز سر
خود رامىپوشانید .
.220 رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در سفارشات خود به ابوذر فرمود: اى اباذر،
از خداشرم بدار، که من ـ سوگند به خدایى که جانم به دست اوست ـ چون به بیت
الخلاءمىروم لباس خود را بر سر مىکشم، زیرا از دو فرشتهاى که با من هستند شرم
مىکنم.
.221 شیخ مفید رحمه اللّه گوید: پوشانیدن سر ـ در صورتى که برهنه باشد ـ درهنگام
قضاء حاجت از سنن پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است.
.222 على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله پس از بول کردن سه
بار دست خود رابه مجراى بول مىکشید.
.223 حسین بن خالد گوید: به حضرت رضا علیه السّلام عرض کردم: به ما حدیثرسیده
است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در حالى که انگشتر در دست داشت و نقش
آن«محمّد رسول اللّه»بود طهارت مىگرفت، و امیر مؤمنان علیه السّلام نیز چنین
مىکرد؟!فرمود: راویان راست گفتهاند. گفتم: براى ما هم سزاوار است که چنین
کنیم؟فرمود: آنان انگشتر را به دست راست مىکردند و شما به دست چپ مىکنید (بنابر
این بایدهنگام طهارت گرفتن انگشتر را بیرون آورید) .
.224 امام صادق علیه السّلام فرمود: سه سنّت از سنن رسول خدا صلّى اللّه علیه و
آله درباره براء بنمعرور انصارى جارى شد(1): 1) مردم قبلا با سنگها خود
را پاک مىکردند؛یک باربراء بن معرور کدو خورد و مزاجش نرم شد، پس با آب طهارت
گرفت، خداونددرباره او این آیه را نازل کرد: «خداوند توبه کنندگان و پاکیزگىجویان
را دوستدارد (2). »از آن وقت طهارت گرفتن با آب سنّت شد. 2) هنگام
وفات، او در مدینه بود[و رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در مکّه]، ولى دستور داد
تا او را به طرف قبله (یعنى کعبه کهرسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در آنجا بود)
دفن کنند. این بود که آیه توجه به قبله نازل شد[وتوجیه میّت به قبله نیز از سنن
پیامبر صلّى اللّه علیه و آله گردید]. 3) وصیت کرد ثلث مالش را[بهرسول خدا صلّى
اللّه علیه و آله]بدهند، در نتیجه وصیت به ثلث سنّت گردید .
.225 امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بیش از هر
کس از ترشح بولاجتناب داشت، از اینرو هرگاه مىخواست بول کند به زمین بلندى
مىرفت یا زمیننرم و پر خاکى را انتخاب مىکرد تا مبادا بول به او ترشح کند.
.226 امام باقر علیه السّلام فرمود: پدرم على بن الحسین علیه السّلام به من
فرمود: فرزندم، براى من لباسى مخصوص قضاء حاجت آماده کن، زیرا دیدم مگسها پس
ازنشستن روى مایعات نجس بر جامه من مىنشینند. من هم لباس را آماده کرده، خدمت پدرم بردم، اما فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه
و آله و یاران او یک جامه بیشتر نداشتند[کهدر همه احوال مىپوشیدند]، از اینرو آن
را قبول نکرد و کنار گذاشت(3)
ملحقات
224) صدوق رحمة اللّه گوید: سنّت در بیت الخلاء آن است که هنگام ورود پاىچپ را قبل
از پاى راست پیش گذارد، و سر را بپوشاند، و خدا را یاد کند (ذکربگوید) .
225) مردى از امام صادق علیه السّلام پرسید: آداب و سنن رفتن به بیت
الخلاءچیست؟فرمود : خدا را یاد مىکنى، و از شیطان رانده شده به خداوند پناه مىبرى
(اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم مىگویى) و چون فارغ شدى مىگویى: الحمد للّهعلى
ما اخرج منّى من الاذى فى یسر و عافیة«سپاس و ستایش خدا را که در آسانىو سلامتى،
فضولات آزار دهنده را از من خارج ساخت».
226) امام باقر علیه السّلام فرمود: نمازى نیست مگر با طهارت، و
براى«طهارتگرفتن»سه عدد سنگ کافى است، و سنّت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نیز
بر این جارى بودهاست، اما بول را حتما باید آب کشید.
227) امام صادق علیه السّلام فرمود: سنّت در«طهارت گرفتن»به سه عدد سنگتمیز
جارى شده، و پس از آن شستن با آب (4)
228) على علیه السّلام فرمود: سنّت
در طهارت گرفتن با آب است، اول محل بول رابشوید، سپس به شستن مقعد بپردازد، و هر دو
را با هم نشوید.
229) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در سفر براى
قضاى حاجت، مقدار زیادى از مردمدور مىشد و خود را پنهان مىساخت.
230) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه به بیت الخلاء مىرفت سرش را
مىپوشانید، وهیچ کس او را[در حال قضاى حاجت]ندید.
پاورقي
[1] یعنى براء بن معرور سه کار کرد که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله آنها را به
عنوان سنّت حسنه پذیرفت.
[2] بقره/ .222
[3] ظاهرا این عمل امام سجاد علیه السّلام براى آن بود تا عملا وسواس را از خود دور
کند و به دیگران نیزدورى از وسواس را تعلیم دهد.
[4] شستن با آب زمانى لازم است که نجاست به اطراف مقعد رسیده باشد، و گرنه مستحب
است .
[5] صدر
[6] ذيل
[7] ذيل
[8] مطالب گفته شده
[9] صدر آية
[10] ذيل آية
[11] ذيل آية
[12] مطالب
[13] صدر آية
[14] ذيل
[15] ذيل آية
[16] مطالب گفته