3آداب و سنن آن حضرتدر نظافت و آرایش و مانند آن
.86 رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه مىخواست موى سر و محاسن
خود را بشوید باسدر مىشست.
.87 على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله موى خود
را شانه مىزد و بیشتر اوقاتآن را با آب صاف و مرتب مىکرد، و مىفرمود: آب براى
خوشبو کردن مؤمن کافىاست .
.88 امام صادق علیه السّلام در تفسیر این آیه: «نزد هر مسجدى زینت
کنید (1)»فرمود: مراد از زینت شانهزدن است؛زیرا شانهزدن روزى را جلب
مىکند، موى را نیکو وحاجت را بر آورده مىسازد؛بر قوّت مردانگى مىافزاید و بلغم
را برطرف مىکند.
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله زیر محاسن خود را چهل بار و روى آن را
هفت بار شانه مىزد، و مىفرمود: این کار حافظه را زیاد مىکند و بلغم را از بین مىبرد.
.89 رسول الله صلّى اللّه علیه و آله فرمود: گرفتن از موى شارب به حدى
که خط لب آشکارشود از سنّت است.
.90 رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: مجوس (زرتشتیان) ریش خود
را مىتراشند وسبیل را پر پشت مىگذارند، و ما سبیل خود را مىزنیم و ریش خود را
بلندمىگذاریم.
.91 روایت است که دفن کردن مو و ناخن و خون از سنّت است.
.92 امام صادق علیه السّلام فرمود: گرفتن ناخنها از سنّت است.
.93 محمّد بن مسلم از امام باقر علیه السّلام از خضاب کردن (رنگ کردن
موى سر وصورت) پرسید، آن حضرت فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خضاب مىکرد،
و اکنون موىخضاب شده آن حضرت نزد ماست.
.94 حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و حسین بن على و امام باقر علیهم
السّلام با رنگ مخصوصى بهنام«کتم» (برگ نیل، وسمه) خضاب مىکردند، و امام سجاد
علیه السّلام با حنا و کتم خضابمىنمود.
.95 رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نوره مىکشید، و تا حدى که لنگ به
کمر بسته بوددیگرى براى آن حضرت نوره مىمالید و آن مقدار را که زیر لنگ پوشیده بود
خودنوره مىکشید.
.96 امام صادق علیه السّلام مىفرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله
موهاى زیر ناف و میان پاها رادر هر جمعه نوره مىکشید.
.97 امام صادق علیه السّلام فرمود: نوره کشیدن در هر پانزده روز یک
بار سنّت است.
و اگر کسى بیست روز بر او بگذرد و پول نداشته باشد، به ضمانت خداوند
قرض کندو نوره بکشد . و هر که چهل روز بر او بگذرد و نوره نکشد نه مؤمن است و نه
کافر، وارج و قربى ندارد .
.98 على علیه السّلام فرمود: زدن موى زیر بغل، بوى گند را از انسان
دور مىکند، وآن نظافت و سنّتى است که پیامبر پاک صلّى اللّه علیه و آله به آن
دستور داده است.
.99 امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله
چون به بستر خواب مىرفت با«سنگ سرمه»سرمه مىکشید و عدد آن را طاق قرار مىداد (سه
یا پنج یا هفت بار) .
.100 امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله
پیش از خواب سرمه مىکشید، چهار بار به چشم راست و سه بار به چشم چپ.
.101 رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سه بار به چشم راست و دو بار به
چشم چپ سرمهمىکشید . . . و آن حضرت سرمهدانى داشت که هر شب با آن سرمه مىکشید،
وسرمهاش سنگ سرمه بود (که آن را نرم کنند و به چشم کشند) .
.102 امام صادق علیه السّلام فرمود: پیامبر گرامى صلّى اللّه علیه و
آله سرمهدانى داشت که هر شبهنگام خواب سه میله از آن به هر یک از چشمهاى خود
مىکشید. (2)
.103 امام صادق علیه السّلام فرمود: چهار چیز از اخلاق
پیامبران است: عطر زدن، تراشیدن موى سر با تیغ، ازاله موى بدن با نوره، و کثرت
آمیزش جنسى. (3)
.104 امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه
علیه و آله مشکدانى داشت که بلافاصلهپس از وضو با همان دست تر آن را مىگرفت و خود
را خوشبو مىساخت، و چون ازخانه بیرون مىشد مردم از بوى خوش آن مىدانستند که آن
حضرت آمده است.
.105 طبرسى گوید: هیچگاه عطرى به آن حضرت تعارف نمىشد مگر آنکهخود
را به آن معطر مىساخت و مىفرمود: بویش خوش و حمل کردنش آسان است. و اگر[به جهت عذرى]از آن عطر استفاده نمىکرد انگشت مبارک را در ظرف
عطرمىکرد و سر انگشت را به آن مىآمیخت.
.106 و نیز گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله با«عود قمارى»خود را
بخور مىداد.
.107 در ذخیرة المعاد گوید: محبوبترین عطرها نزد آن حضرت مشک بود.
.108 امام صادق علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله
بیش از مقدارى که خرجخوراک مىکرد خرج عطر مىنمود.
.109 امام صادق علیه السّلام فرمود: عطر زدن به شارب از اخلاق
پیامبران و احترامبه فرشتگان نویسنده اعمال است.
.110 امام صادق علیه السّلام فرمود: بر هر مکلّفى لازم است که در هر
جمعه شاربو ناخنهاى خود را بگیرد و مقدارى عطر مصرف کند. رسول خدا صلّى اللّه علیه
و آله چون جمعهفرا مىرسید و عطرى نزد او نبود برخى از روسرىهاى زنان خود را[که
معطر بود]مىگرفت و با آب نم مىزد و به صورت خود مىگذاشت.
.111 شیخ صدوق گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله چون روز جمعه فرا
مىرسید وعطرى پیدا نمىکرد، لباسى را که با زعفران رنگ شده بود مىخواست و بر آن
آبمىپاشید، آنگاه آن را به دست و صورت خود مىکشید.
.112 امام صادق علیه السّلام فرمود: چون در روز عید فطر براى رسول خدا
صلّى اللّه علیه و آله عطرمىآوردند، اول به زنان خود مىداد.
.113 على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هدیّه
عطر و حلوا را رد نمىکرد.
.114 غزالى در شمار اخلاق رسول خدا صلّى
اللّه علیه و آله گوید: آن حضرت عطریات رادوست داشت، و از بوىهاى ناخوش بدش مىآمد
(4).115 طبرسى گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روغن زدن به مو را
دوست مىداشت، واز ژولیدگى بدش مىآمد، و مىفرمود: روغن زدن غم و پریشانى را بر
طرف مىکند.
.116 و نیز گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله از انواع روغنها
استفاده مىکرد و پیش ازمحاسن، سر را روغن مىزد، و مىفرمود: باید سر پیش از محاسن
روغن زده شود.
.117 و نیز گوید: آن حضرت بیشتر با«روغن بنفشه»روغن مىزد، ومىفرمود:
این روغن بهترین روغنهاست.
.118 و نیز گوید: آن حضرت اول ابروان خود را روغن مىزد و بعد
شاربرا، آنگاه روغن را به داخل بینى مىبرد و مىبویید، سپس موى سر را روغن
مىزد.
.119 و نیز گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله براى رفع سر درد،
ابروان خود را روغنمىزد، و شارب خویش را با غیر روغنى که به محاسن مالیده بود
روغن مىمالید.
ملحقات
88) حضرت رضا علیه السّلام فرمود: یکى از اخلاق پیامبران نظافت کردن
است.
89) امام صادق علیه السّلام فرمود: چهار چیز از سنن پیامبران است: عطر
زدن، مسواک کردن، آمیزش با همسران و با حنا رنگ کردن.
90) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فراوان عطر مصرف مىنمود تا آنجا
که عطر، رنگمحاسن و موى سر آن حضرت را به زردى تغییر مىداد.
91) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شانه مىزد و سر خود را با شانه
مرتب مىکرد، . . . و بسادر روز دو بار محاسن خود را شانه مىزد، و پس از شانه زدن
شانه را زیر تشک خودمىنهاد .
92) عمرو بن ثابت گوید: به امام صادق علیه السّلام گفتم: مردم چنین
روایت کنند کهفرق باز کردن در موى سر از سنّت است. امام با تعجب فرمود: از سنّت
است؟!گفتم: گمان مردم آن است که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرق باز مىکرد. حضرت
فرمود: هرگزرسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرق باز نکرد و پیامبران هم موى سرشان
را چندان بلند نمىکردند[کهمحتاج فرق باز کردن باشند].
93) ایوب بن هارون گوید: به امام صادق علیه السّلام گفتم: آیا رسول
خدا صلّى اللّه علیه و آله از میان موى سر خود فرق باز مىکرد؟فرمود: نه، زیرا رسول خدا صلّى اللّه
علیه و آله هرگاه موى سرشبلند مىشد تا نرمه گوش مىرسید[و چندان بلند نبود که
بخواهد فرق باز کند].
94) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هنگام تراشیدن موى سر از جلو سر
شروع مىکرد، زیرااین از سنن پیامبران علیهم السّلام است.
95) ابو بصیر گوید: به امام صادق علیه السّلام گفتم: فرق باز کردن در
موى سر ازسنّت است؟فرمود : نه، گفتم: آیا رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگز فرق
سر را باز کرد؟فرمود: آرى، گفتم: چگونه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرق باز
مىکرد در حالى که از سنّت نیست؟ !فرمود: هر که در شرایطى که رسول خدا صلّى اللّه
علیه و آله قرار گرفت قرار گیرد و مانند آن حضرتفرق باز کند به سنّت او عمل کرده
است و الاّ نه. گفتم: چگونه؟فرمود: هنگامى کهرسول خدا صلّى اللّه علیه و آله[در
سال ششم هجرت]براى عمره احرام بست و قربانى همراه بردولى توسط کفار مکه از رفتن به
مکه باز داشته شد، خداوند رؤیایى را به او نمود کهدر قرآن کریم از آن یاد کرده و
فرموده: «همانا خداوند رؤیاى رسول خود را به حقراست آورد که به خواست خدا با امنیت
کامل به مسجد الحرام در خواهید آمد در حالى کهسر تراشنده و ناخن گیرنده باشید و
هیچ بیمى نداشته باشید. » (5)از این رو رسول خدا صلّى اللّه علیه و
آلهدانست که خداوند به آنچه به او نموده وفا خواهد کرد[و در آینده نزدیک بهسلامت
وارد مکّه معظمه خواهد شد]. به همین دلیل از زمانى که احرام بسته بودموى سرش را نزد
و آن را بلند نمود تا در مکّه هنگام عمره بتراشد چنانکه خداوندوعده فرموده بود،
[لذا به ناچار به خاطر بلندى مو فرق سر را باز مىکرد. ]اما پس ازانجام عمره که آن
را تراشید دیگر موى سرش را بلند نکرد و نه پیش از آن زمانموى سر خود را بلند
مىگذاشت[تا محتاج به باز کردن فرق باشد].
96) حفص اعور گوید: از امام صادق علیه السّلام پرسیدم: آیا خضاب کردن
محاسنو سر از سنّت است؟فرمود: بلى. . .
97) عایشه گوید: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله دستور مىداد هفت چیز
از اجزاء بدن انسانرا دفن کنند: مو، ناخن، خون، چیزى که ایام حیض از زن خارج
مىشود، بچهدان، دندان و خون بسته شده هنگام سقط جنین.
98) عبد اللّه بن ابى یعفور گوید: ما در مدینه بودیم که زراره با من
دربارهکندن یا تراشیدن موى زیر بغل به بحث پرداخت. من گفتم: تراشیدن آن بهتر است
وزراره گفت: کندن آن بهتر است. با هم به در خانه امام صادق علیه السّلام رفته،
اجازه ورودخواستیم و حضرت به ما اجازه داد. پس از ورود دیدیم که حضرت در حمام استو
زیر بغلهایش نوره کشیده است. به زراره گفتم: همین[عمل امام]تو را کافى است؟گفت:
نه، شاید این عمل مخصوص آن حضرت باشد و براى من جایز نباشد. حضرتفرمود: چه بحثى
دارید؟گفتم: زراره با من درباره کندن یا تراشیدن موى زیر بغل بهبحث پرداخته است،
من گویم: تراشیدن آن بهتر است و او گوید: کندن آن بهتر است.
حضرت فرمود: سخن تو مطابق سنّت است و زراره از راه سنّت به خطا
رفته؛تراشیدنآن از کندن بهتر است، و ازاله آن با نوره از تراشیدن بهتر. . .
99) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: حبیبم جبرئیل به من گفت:
یک روز در میانخود را معطّر ساز، و در روزهاى جمعه هرگز آن را ترک مکن.
100) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به على علیه السّلام فرمود: اى
على، بر تو باد که هر جمعه خودرا خوشبو کنى، زیرا که این از سنّت من است و تا زمانى
که بوى آن از تو شنیده شودبرایت حسنه مىنویسند.
101) انس گوید: هرگاه به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله گیاه خوشبویى
تقدیم مىشد آن رامىبویید و به صاحبش باز مىگرداند، مگر مرزنجوش(6)را
که پس از بوییدن بازنمىگرداند.
102) رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در روز جمعه پیش از خارج شدن
براى نماز، ناخنهاىخود را مىگرفت و شاربش را کوتاه مىکرد.
103) مردى نصرانى گوید: از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله
پرسیدم: کدام هدیّهنزد آن حضرت از همه محبوبتر است؟گفتند: عطر نزد آن حضرت از همه
چیزمحبوبتر است و رغبت زیادى به آن دارد.
104) امام کاظم علیه السّلام فرمود: پنج چیز در سر و پنج چیز در بدن
از سنّت است. اما آنچه در سر است مسواک کردن، گرفتن شارب، فرق باز کردن در موى سر،
مضمضه و استنشاق است (7). اما آنچه در بدن است عبارت است از: ختنه کردن،
زدودن موى زیر شکم، زدودن موى زیر بغلها، گرفتن ناخنها و طهارت گرفتن.
105) حضرت رضا علیه السّلام فرمود: بر شما باد به سنّتهاى روز جمعه و
آن هفتچیز است : آمیزش با همسران، شستن سر و محاسن با گل ختمى، گرفتن شارب،
گرفتنناخنها، عطر زدن(8)
106) تکرار روایت 102) است.
107) تکرار روایت 99) است.
108) امام صادق علیه السّلام فرمود: صلوات فرستادن بر محمّد و آل
محمّد در روزجمعه هزار مرتبه، و در غیر روز جمعه صد مرتبه از سنّت است. . .
پاورقي
[1] اعراف/ .31
[2] اختلاف اخبار در تعداد سرمه کشیدن آن حضرت نشان مىدهد که در هر وقتى به
گونهاى عملمىکرده است. بنابر این اصل سرمه کشیدن در هنگام خواب سنّت است نه
تعداد خاص آن . (مؤلف ره)
[3] روایات در این باره فراوان است، پارهاى در گذشته ذکر شد، و پارهاى هم در
آینده ذکر خواهد شد. (مؤلف ره)
[4] از محتواى این اخبار به دست آمد که آن حضرت از انواع عطر استفاده مىکرده است
(مؤلف) .
[5] فتح/ .27
[6] مرزنجوش: گیاهى است خوشبو، داراى شاخههاى بلند، برگهاى آن باریک و شبیه گوش
موش استو خط و خال معشوق را به آن تشبیه کنند.
[7] مضمضه: شستن دهان. استنشاق: شستن بینى.
[8] در اینجا پنج چیز شمرده شده، و در کتاب فقه الرضا علیه السّلام تغییر لباس
(لباس تمیز پوشیدن) و غسلهم ذکر شده است.