مقدمه
بسم الله الرحمن الرحيم
بر احدى از مسلمانان و يهود و نصارى و ساير فرق و مذاهب عالم ، شبه و ترديدى نيست
كه پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) حضرت محمد بن عبدالله ، 1377 سال
شمسى پيش از اين مطابق با سال چهلم عامل الفيل و سال 621 ميلادى در زمانيكه شرك و
بت پرستى سر تا سر عالم را فرا گرفته بود، در جزيره العرب بت پرستى ، در ايران آتش
پرستى ، در هندوستان گاو پرستى و عبادت خورشيد و ماه و ستارگان رواج بسزائى داشت ،
طايفه يهود نيز بت پرستى و بدعتهاى ديگر و نصارى و روميان تثليت و شرك و خرافات
ديگر بسر مى بردند، در مكه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) ادعاى نبوت
كردند و سيزده سال در مكه به دعوت قريش و ساير قبايل عرب به توحيد و خداپرستى مشغول
و پس از آن به مدينه طيبه هجرت و ده سال نيز در مدينه مردم را به دين اسلام دعوت
نمودند و در ظرف اين مدت اكثر مردم جزيره العرب دعوت او را پذيرفته و به دين اسلام
مشرف شدند و اكثر كشورها مانند ايران و روم و سوريه دعوت حضرت را پذيرفته و از آن
زمان تا اين تاريخ هيچ عصر و زمانى نيامد كه مسلمين منقرض شوند و نواتر آنها قطع
گردد، بلكه جمعيت آنها روز به روز روبه تزايد بوده است .
از دوست و دشمن خبر دادند كه پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) داراى
مكارم اخلاق و صفات برجسته و اعمال نيك چه قبل از بعثت و چه بعد آن داشته اند، اما
قبل از بعثت به قدرى حضرت در راستگوئى و امانت و رفتار نيك مشهور بودند كه او را
محمد امين مى ناميدند.
اما بعد از بعثت نيز به قدرى حضرت با مردم به حسن خلق و نيكى سلوك نمودند كه بسيارى
از اشخاص بواسطه همين اخلاق به حضرت ايمان آوردند و با اينكه قريش و مشركين و اهل
كتاب مخصوصا طايفه يهود دشمن سر سخت حضرت بودند كه نتوانستند چه قبل از بعثت و چه
بعد از آن كوچكترين نقطه ضعفى در اخلاق و كردار و رفتار حضرت پيدا كنند.
اخلاق حضرت يكى از بزرگترين معجزات بوده و معجزات رسول خدا (صلى الله عليه و آله و
سلم ) به دو قسمت تقسيم مى شوند.
1 - معجزاتى به زمان خود حضرت اختصاص داشته .
2 - معجزاتى كه بعد از آن مى باشد.
قسمتى از معجزات زمان خود حضرت عبارتند از:
شق القمر؛ سخن گفتن با حيوانات ؛ سايه انداختن ابر بر سر آن حضرت ؛ ناله كردن ستون
مسجد از فراق او؛ تسبيح سنگ ريزه در دست حضرت ؛ بيرون آمدن آب از ميان انگشتان ؛
ساطع شدن نور از جبين مباركشان ؛ گاهى حضرت انگشتان خود را بلند مى كردند و انگشتان
مباركشان مانند ده شمع ، روشنى مى داد، بوى خوش آن جناب چنانكه از راهى مى رفتند،
تا دو روز و زياده از آن هر كه از آن راه مى رفت مى دانست حضرت از آن راه گذشته است
؛ هرگز بوى بد به مشام آن حضرت نمى رسيد؛ هر جائى كه آب دهان مى افكندند در آنجا
بركت بهم مى رسيد، و به هر صاحب دردى كه مى ماليدند شفا مى يافت ؛ دست حضرت به هر
طعامى كه مى رسيد پربركت مى شد؛ حضرت همه لغات را مى فهميدند و به جميع لغات سخن مى
گفتند؛ در محاسن شريف حضرت 17 موى سفيد بود كه مانند آفتاب مى درخشيد و...
معجزاتى كه بعد از آن حضرت باقى ماند:
1 - قرآن مجيد كه از بزرگترين معجزات آن حضرت است .
2 - علوم و معارف و احكام و قوانينى كه از پيامبر يا بواسطه جانشينان آن حضرت
انتشار يافته .
3 - اخبارى است كه از امور و وقايع آينده خبر داده اند.
4 - حكمت ها و مواعظ و كلمات قصارى است كه در موضوعات مختلف از آن حضرت بيان شده .
بعضى از علما 4000 معجزه براى آن حضرت نقل كرده اند كه ما حدود 70 داستان در جلد
اول از بدو تولد تا معراج رفتن و بعضى از داستان از اصحاب و ياران آن حضرت ذكر
نموده ايم و 77 داستان در جلد دوم از اخلاق رفتار و زهد و شوخى ها، مواعظ و سخنان ،
معجزاتى و كرامات و... به رشته تحرير در آورده ايم كه انشاء الله مورد رضايت حق
تعالى و رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ائمه (عليهما السلام ) خصوصا
حضرت ولى عصر ارواحنا فداه قرار گيرد و دعاى حضرت شامل حال همه ما محضوصا مقام معظم
رهبرى (حفظه الله ) شود و روح پر فتوح حضرت امام خمينى و عزيزانش و برادرم شهيد
احمد مير خلف زاده و شهداى ايران با شهداى كربلا محشور فرمايد.
والسلام علينا و على عباد الله الصالحين
قاسم مير خلف زاده
معصوم اول پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم
نام : محمد، احمد (صلى الله عليه و آله و سلم ).
لقب معروف : رسول الله ، خاتم پيامبران .
كنيه : ابولقاسم .
پدر و مادر: عبدالله و آمنه .
وقت و محل تولد: طلوع فجر روز جمعه 17 ربيع الاول سال 571 ميلادى ((چهل
سال قبل از بعثت )) در مكه .
مرگ پدر و مادر و جد: بعد از مرگ پدر به دنيا آمد در 5 يا 6 سالگى مادرش و در سن
8 سالگى جدش عبدالمطلب را از دست داد.
دوران نبوت : 23 سال ، از چهل سالگى تا 63 سالگى 13 سال در مكه و 10 سال در مدينه .
وقت و محل رحلت و مرقد شريف : روز دوشنبه 28 ماه صفر سال 11 هجرت در مدينه در سن 63
سالگى رحلت و بنا به روايتى مسموم و شهيد و مرقد شريفش در مدينه كنار مسجدالنبى .
او محمود و من محمد هستم
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود:
من شبيه ترين مردم به حضرت ابراهيم (عليه السلام ) هستم و حضرت ابراهيم شبيه ترين
افراد به آدم (عليه السلام ) در خلق و خلقت بود، حق تعالى مرا از بالاى عرش پر عظمت
و جلال خود به ده نام ناميده و صفت مرا بيان كرده و به زبان هر پيامبرى بشارت مرا
به قوم خود داده و در تورات و انجيل نام مرا بسيار ياد كرده و نام مرا از نام
بزرگوار خود مشتق نمود.
نام او محمود است و نام مرا محمد نام نهاد و مرا در بهترين قرنها و در ميان
نيكوترين امت ها ظاهر گردانيد.
# در تورات مرا ((احيد)) ناميد زيرا
كه به توحيد و يگانه پرستى خدا مبعوث شده ام و جسدهاى امت من بر آتش حرام گرديده
است .
# در انجيل مرا ((احمد)) ناميد زيرا
كه من محمودم در آسمان ، و امت من حمد كنندگانند.
# در زبور مرا ((ماحى )) ناميد، زيرا
كه به سبب من از زمين عبادت بت ها را محو مى نمايد.
# در قرآن مرا ((محمد)) ناميد، زيرا
كه در قيامت همه امت ها مرا ستايش خواهند كرد و كسى در قيامت شفاعت نخواهد كرد
مگر به اذن من .
# در قيامت مرا ((حاشر)) خواهند ناميد
زيرا زمان امت من به حشر متصل است .
# و مرا ((موقف )) ناميد، زيرا كه من
مردم را نزد خدا به حساب مى دارم .
# و نيز مرا ((عاقب )) ناميد زيرا كه
من از عقب پيامبران آمده ام و بعد از من پيامبرى نيست .
# و من رسول ((رحمت )) و رسول
((توبه )) و رسول ((ملاحم
يعنى جنگ ها)) و منم ((مقفى
)) كه از قفاى انبياء مبعوث شده ام و منم ((قسم
)) يعنى جامع كمالات .
پروردگارم بر من منت گذاشت و گفت اى محمد من هر پيامبرى را به زبان امتش فرستادم و
بر اهل يك زبان فرستادم و تو را بر هر سرخ و سياهى مبعوث كردم .
تو را به ترسى كه بر دل دشمنان تو افكندم يارى دادم و هيچ پيامبر ديگرى را چنين
نكردم .
و غنيمت كافران را بر تو حلال گردانيدم و براى احدى قبل از تو حلال نكرده بودم بلكه
مى بايست غنيمت هايى را كه مى گفتند بسوزانند.
و به تو و امت تو گنجى از گنج هاى عرش خود كه آن سوره فاتحه الكتاب و آيات سوره
بقره است عطا كردم .
و من همه زمين را براى تو و امت تو محل سجده و نماز گردانيدم بر خلاف امت هاى گذشته
كه مى بايست نماز را در معبدهاى خود سجده كنند، و خاك زمين را بر تو پاك كننده
گردانيديم و ((الله اكبر)) را به امت
تو دادم و ياد تو را با ياد خدا مقرون كردم كه هرگاه امت تو مرا به وحدانيت ياد
كنند تو را هم به پيامبرى ياد كنند.(1)
((اى محمد خوشا به حال تو و امت تو))
خداوند مرا احمد خوانده چون در آسمانها مرا ستايش مى كنند
گروهى از يهود خدمت رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمدند و سئوال
كردند كه به چه سبب تو را محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و احمد و ابوالقاسم و
بشير و نذير و داعى ناميده اند؟
# حضرت فرمود: مرا محمد ناميدند، براى آنكه در زمين من ستايش شده ام .
# احمد ناميدند، براى آنكه در آسمان مرا ستايش مى كنند.
# ابوالقاسم ناميدند، براى آنكه حق تعالى در قيامت بهشت و جهنم را به سبب من قسمت
مى نمايد، پس هركس كافر شده است و ايمان به من نياورده است از گذشتگان و آيندگان به
جهنم مى فرستم و هركس ايمان آورده و به پيامبرى من اقرار نمايد او را داخل بهشت مى
گردانم .
# بشير ناميد، براى آنكه اطاعت كنندگان را به بهشت بشارت مى دهم .
# نذير ناميد، زيرا هركس نافرمانى كند از آتش مى ترسانم .
# داعى ناميد، براى اينكه مردم را به دين خدا دعوت مى كنم .(2)
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در قرآن ده نام دارد
امام صادق (عليه السلام ) فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در
قرآن ده نام دارد.
1 - محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و ما محمد الا رسول
(3)
2، 3 - احمد و رسول
و مبشرا برسول ياتى من بعدى اسمه احمد(4)
4 - عبدالله و انه لما قام عبدالله
(5)
5 - طه طه # ما انزلنا عليك القرآن لتشقى
(6)
6 - يس يس # والقرآن الحكيم
(7)
7 - نون ن والقلم و ما يسطرون
(8)
8 - مزمل يا ايهاامزمل
(9)
9 - مدثر يا ايها المدثر(10)
10 - ذكر قد انزلناالله اليكم ذكرا رسولا(11)
سپس امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ذكر از نامهاى آن حضرت است و مائيم اهل ذكر كه
حق تعالى در قرآن ذكر كرده است كه هر چه ندانيد از اهل ذكر سئوال كنيد.
بعضى از علما براى آن حضرت چهارصد نام از قرآن استخراج كرده اند.(12)
نور شريف پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و على عليه
السلام
از ابوذر نقل شده كه حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود:
من و على بن ابى طالب از يك نور آفريده شده ايم و در جانب راست عرض تسبيح خدا مى
گفتيم دو هزار سال قبل از آنكه خدا آدم را بيافريند.
# چون خداوند آدم (عليه السلام ) را آفريد آن نور را در پشت او جا داد.
# چون آدم (عليه السلام ) در بهشت ساكن شد ما در پشت او بوديم .
# چون نوح (عليه السلام ) در كشتى سوار شد ما در پشت او بوديم .
# چون ابراهيم (عليه السلام ) در آتش انداختند ما در پشت او بوديم .
پيوسته حق تعالى ما را از اصلاب پاكيزه به رحم هاى پاك و مطهر منتقل مى گردانيد تا
به سوى عبدالمطلب رسيديم ، پس آن نور به دو نيم كرد و مرا در صلب عبدالله گذاشت و
على (عليه السلام ) را در صلب ابوطالب ، به من پيامبرى و بركت داد، به على (عليه
السلام ) فصاحت و شجاعت .
براى ما دو نام از نام هاى مقدس خود مشتق نمود، پس خداوند صاحب عرش محمود است و من
محمد و خداوند بزرگوار اعلى است و برادرم على است ، پس مرا براى رسالت و پيامبرى
ستود و على (عليه السلام ) را براى وصايت و امامت و حكم حق در ميان مردم .(13)
حادثه بزرگ جامه آغشته به خون حضرت يحيى عليه السلام و تولد
پدر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
هنگاميكه عبدالله پدر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) در مكه
ديده به جهان گشود همه كشيشان يهود كه در شام بودند اطلاع يافتند، به اين ترتيب كه
:
در نزد آنها جامه پشمى سفيد رنگى بود كه به خون حضرت يحيى (عليه السلام ) آغشته بود
و آنها در كتابهاى دينى خود خوانده بودند كه هرگاه آن جامه را به رنگ سفيد يافتند و
ديدند كه از آن قطره هاى خون مى چكد بدانند كه در همان ساعت پدر حضرت محمد (صلى
الله عليه و آله و سلم ) متولد شده است .
آنها همين موضوع را در آن جامه ديدند، همه آنها به مكه مسافرت نمودند و تصميم
داشتند كه با نيرنگ به عبدالله آسيب برسانند، خداوند عبدالله را از گزند آنها حفظ
كرد و آنها به هدف شوم خود دست نيافتند.
آنها در مكه از هركس در مورد عبدالله سئوال مى كردند جواب مى شنيدند كه عبدالله
نورى است كه در خاندان قريش مى درخشد.(14)
دويست زن بر اثر محروم شدن به همسرى با عبدالله از حسرت
مردند
نوشته اند: روزى عبدالله در مكه به شكار رفت در آن مكان 90 نفر از كشيشان
يهود كه به شمشيرهاى زهر آلود مسلح بودند به سوى او رفتند تا او را غافلگير كرده و
بكشند.
وهب پدر حضرت آمنه ((مادر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم
))) صاحب آن شكارگاه بود در آنجا حضور داشت وقتى كشيشان را
در آنجا ديد دريافت كه در كمين عبدالله هستند تا به او آسيب برسانند با اينكه تنها
بود براى كمك به سوى عبدالله شتافت .
وهب مى گويد: نزديك عبدالله رفتم ناگاه مردانى را كه شباهت به مردان دنيا نداشتند و
سوار بر اسب هاى شهاب بودند ديدم كه بر آنها حمله كردند و آنها را سركوب نمودند و
عبدالله را از گزند آنها نجات دادند.
هنگامى كه وهب اين منظره زيبا را ديد شيفته مقام عبدالله شد و گفت : براى دخترم
آمنه همسرى مناسبتر و شايسته تر از عبدالله نيست ، با توجه كه اشراف و ثروتمندان
قريش از آمنه خواستگارى كرده بودند ولى آمنه آنها را نمى پذيرفت و به پدر مى گفت
هنوز وقت ازدواج من نرسيده است .
وهب به خانه بازگشت و جريان مقام با شكوه عبدالله را براى همسرش تعريف كرد و
افزود كه عبدالله زيباترين مردان قريش است و داراى نسب شايسته اى است و من براى
دخترم شوهرى را غير از او نمى پسندم نزد او برو و آمادگى دخترم را براى همسرى با او
اعلام كن .
مادر آمنه (عليه السلام ) به حضور عبدالمطلب ((پدر عبدالله
)) آمد و عرض كرد: دخترى دارم ، آماده ايم كه او را همسر
عبدالله نمائيم .
عبدالمطلب گفت : هيچ دخترى براى پسرم عبدالله پيشنهاد نشده كه مناسب تر و شايسته تر
از آمنه باشد.
آنگاه عبدالله با آمنه (عليه السلام ) ازدواج كرد وقتى زنهاى قريش از جريان آگاه
شدند از حسرت اينكه اين افتخار نصيب آنها نشده بيمار گشتند.
گفته اند شب زفاف آمنه (عليه السلام ) دويست زن از طايفه هاى گوناگون بر اثر محروم
شدن از افتخار همسرى با عبدالله مردند ((والله اعلم
)).(15)
مرگ عبدالله در يثرب
عبدالله از طريق ازدواج فصل نوينى از زندگى به روى خود گشود و شبستان زندگى
خود را با داشتن همسرى مانند آمنه روشن ساخت و پس از چندى براى تجارت راه شام را
همراه كاروانى كه از مكه حركت مى كرد در پيش گرفت .
زنگ حركت نواخته شد و كاروان به راه افتاد و صدها دل را نيز همراه خود برد، در اين
وقت آمنه دوران حاملگى خود را مى گذرانيد، پس از چند ماه طالع كاروان آشكار گشت عده
اى به منظور استقبال از خويشان و كسان خود تا بيرون شهر رفتند.
پدر عبدالله نيز در انتظار پسر بود، ديدگان كنجكاو عروسش هم عبدالله را در ميان
كاروان جستجو مى كرد، متاسفانه اثرى از او در ميان كاروان نبود و پس از تحقيق مطلع
شدند كه عبدالله موقع مراجعت در يثرب ((مدينه
)) مريض شده و براى استراحت و رفع خستگى ، ميان خويشان توقف كرده است ،
استماع اين خبر آثار اندوه و پريشانى در چهره هر دو پديد آورد و سيلاب اشكى از
ديدگان پدر و عروس فروريخت .
عبدالمطلب بزرگترين فرزند خود به نام حارث را مامور كرد كه به يثرب برود و عبدالله
را همراه خود بياورد، وقتى وارد مدينه شد اطلاع يافت كه عبدالله يك ماه پس از حركت
كاروان با همان بيمارى چشم از جهان بربسته است .
حارث پس از مراجعت جريان را به عبدالمطلب رساند و همسرش را نيز از سرگذشت شوهرش
مطلع ساخت و آنچه از او باقى مانده بود پنج شتر و يك گله گوسفند و يك كنيز بنام
((ام ايمن )) بود كه بعدا پرستار
پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) شد(16).
دو سخن از مادر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
آمنه مادر رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى فرمايد:
هنگامى كه نطفه محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) از عبدالله به من منتقل شد نورى
از او ساطع گرديد كه آسمانها و زمين را روشن كرد.
حضرت آمنه مى فرمايد: چند روزى بر من گذشت كه ناراحت بودم ، مى دانستم پا به ماه
هستم شب ولادت درد من افزون شد و من تك و تنها در اطاق به شوهر جوان مرگم عبدالله و
به تنهائى و غربت خودم كه دور از سرزمين يثرب افتاده ام فكر مى كردم ، شايد آهسته
آهسته اشك هم مى ريختم ، از طرفى هم خيال داشتم برخيزم و دختران عبدالمطلب را كنار
بسترم بخوانم اما هنوز اين خيال قطعى نبود و با خودم مى گفتم از كجا اين درد درد
زائيدن باشد كه ناگهان به گوشم آوائى رسيد كه شادمان شدم ، صداى چند زن را شنيدم كه
بر بالينم نشسته اند و درباره من صحبت مى كنند.
از صداى آرام و دلپذيرشان آنقدر خوشم آمد كه تقريبا درد خود را فراموش كرده بودم
، سرم را از روى زمين برداشتم كه ببينم زنانى كه در كنارم نشسته اند كجائى هستند و
از كجا آمده اند و با من چه آشنائى دارند؟ ديدم چقدر زيبا! و چه خشبو و پاكيزه ! من
گمان كردم از خانمهاى قريش هستند حيرتم از اين بود كه چگونه بى خبر به اتاق من آمده
اند! و چه كسى ايشان را از حال من با خبرشان كرده است ؟
به رسم و روش عرب ها كه در برابر عزيزترين دوستانشان قربان صدقه مى روند با سخن گرم
و گيرنده گفتم : پدر و مادرم به فداى شما باد از كجا آمده ايد و چه كسانى هستيد؟
آن زن كه طرف راستم نشسته بود گفت : من مريم مادر مسيح و دختر عمرانم !
دومى مى گفت : من آسيه همسر فرعون هستم و دو زن ديگرى هم دو فرشته بهشتى بودند كه
به خانه من آمده بودند، دستى كه از بال پرستو نرم تر بود به پهلويم كشيده شد دردم
آرام گرفت اما نه ديگر چيزى مى ديدم و نه چيزى مى شنيدم اين حالت بيش از چند لحظه
دوام نيافت كه آهسته آهسته اين حالت محو شد و جاى خود را به نورى روحانى بخشيد در
روشنائى اين نور ملكوتى ، پسرم را بر دامنم يافتم كه پيشانى عبوديت بر زمين گذاشته
بود و نجوائى نامفهوم گوشم را نوازش مى داد با اينكه نه گوينده را مى ديدم و نه از
نجوايش مطلبى در مى يافتم باز هم خوشحال بودم .
سه موجود سفيد پوش پسرم را از دامنم برداشتم بودند، نمى دانستم اين سه نفر كيستند
از خاندان هاشم نبودند عرب هم نبودند شايد آدمى زاد هم نبودند، اما من نمى ترسيدم و
در عين حال قدرتى كه دستم را پيش ببرد و كودك تازه به دنيا آمده ام را از دستشان
بگيرد در من نبود، اين سه نفر با خودشان دو ظرف آورده و پارچه حريرى كه از ابر
سفيدتر و لطيف تر بود در كنارشان ديدم .
پسرم را با آبى كه در يكى از آن ظرف ها مى درخشيد در ظرف ديگر شستشو دادند و بعد در
ميان دو شانه اش مهر زدند و بعد در آن پارچه پيچيدند و برداشتند و با خود به
آسمانها بردند، تا چند لحظه زبانم بند آمده بود ناگهان زبان و گلويم باز شد و فرياد
زدم ، ام عثمان ام عثمان !
خواستم بگويم كه نگذارند فرزندم را ببرند ولى در همين هنگام چشمم به آغوشم افتاد،
اى خدا اين پسر من است كه به آغوشم آرميده است
(17).
مقام نبوت از بنى اسرائيل تا روز قيامت بيرون رفت
از امام باقر (عليه السلام ) نقل شده است كه فرمود:
هنگامى كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) ديده به جهان گشود، مردى
يهودى نزد جماعت قريش آمد و گفت : آيا امشب كودكى در ميان شما به دنيا آمده است ؟
آنها پاسخ دادند: خير
او گفت : بنابراين آن كودك در فلسطين متولد شده و نامش احمد است ، از نشانه هاى او
اينكه خالى در بدن دارد كه رنگش مانند رنگ ابريشم خاكسترى است كه هلاكت و نابودى
اهل كتاب و يهود به دست او صورت مى گيرد...
جماعت قريش متفرق شدند و به جستجو پرداختند تا بدانند كه آن كودك در سرزمين مكه به
دنيا آمده است يا نه ، در اين پرس و جو دريافتند كه فرزندى در خانه عبدالمطلب متولد
شده است ، آنها به جستجوى آن مرد يهودى پرداختند و به او خبر دادند كه در ميان ما
پسرى به دنيا آمده است .
يهودى گفت : آيا او قبل از خبر دادن من به دنيا آمده يا بعد از آن ؟
آنها گفتند: قبل از خبر دادن تو به دنيا آمده است .
يهودى گفت : مرا نزد او ببريد تا او را بنگرم ، قريش همراه او حركت كردند و نزد
مادر آن كودك ((آمنه (عليه السلام )))
آمدند و به او گفتند كودك خود را بيرون بياور تا او را بنگريم .
آمنه (عليه السلام ) گفت : سوگند به خدا پسرم بر خلاف روش تولد پسران ديگر به دنيا
آمد، پس از تولد دست هايش را به زمين گذاشت و سرش را به سوى آسمان بلند كرد و به
آسمان نگريست ، سپس از او نورى بدرخشيد به طورى كه من در روشنائى آن نور، كاخ هاى
بصرى ((در اطراف شام )) را ديدم و
شنيدم هاتفى از جانب آسمان مى گفت :
تو سرور و آقاى امت را زائيدى ، پس بگو او را به خداى يكتا پناه مى دهم از شر هر
شخص حسودى و نام او را ((محمد))
بگذار.
مرد يهودى كودك را گرفت و به او نگاه كرد سپس او را گردانيد و به خالى كه ميان شانه
هايش بو به دقت نگاه كرد، ناگاه بيهوش به زمين افتاد.
اطرافيان كودك را گرفتند و به مارش سپردند و به او گفتند: خداوند وجود اين كودك را
براى تو مبارك كند، وقتى مرد يهودى به هوش آمد به او گفتند: واى بر تو چه عارضه اى
پيدا كردى ؟
او گفت : مقام نبوت از بنى اسرائيل تا روز قيامت بيرون رفت ، سوگند به خدا اين كودك
همان پيامبرى است كه آنها را به هلاكت مى رساند، قريش از اين بشارت خوشحال شدند.
مرد يهودى به آنها گفت : شادمان شويد سوگند به خدا اين مولود آنچنان شكوه و عظمت به
شما مى بخشد كه زبان زد مشرق و مغرب خواهد شد.(18
)
ابليس هنگام تولد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
هنگام تولد پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ابليس در ميان فرزندان خود
فرياد كشيد كه همه نزد آن آمدند و پرسيدند چرا بى تاب و نگران شده اى ؟
ابليس در پاسخ گفت : واى بر شما امشب چهره آسمان و زمين دگرگون شده ، و موضوع عظيمى
براى من رخ داده كه از زمان عروج عيسى به آسمان تاكنون برايم رخ نداده است برويد به
جستجو بپردازيد چه اتفاقى افتاده است ؟!
همه آنها در سراسر زمين متفرق شدند و به جستجو پرداختند و سپس نزد ابليس آمدند و
گفتند: چيز تازه اى رخ نداده .
ابليس گفت : من خودم به جستجو مى پردازم و جريان را كشف مى كنم ، به روى سراسر زمين
فرو رفت و همه جا را گشت و تا اينكه به سرزمين مكه آمد ديد سراسر حرم مكه پر از
فرشتگان است خواست وارد حرم گردد فرشتگان بر او فرياد زدند از نهيب فرشتگان به عقب
بازگشت ، سپس به صورت گنجشگى شد و از جانب كوه حراء ((كه در
يك فرسخى مكه بود)) داخل حرم شد، ناگهان جبرئيل بر او فرياد
زد: برگرد خدايت تو را لعنت كند!
ابليس گفت : يك سوالى دارم بگو بدانم امشب در زمين چه اتفاقى رخ داده است ؟
جبرئيل فرمود: محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) متولد شده است .
ابليس گفت : آيا مرا در او بهره اى است ؟
جبرئيل فرمود: خير
ابليس گفت : آيا در امت او بهره اى است ؟
جبرئيل فرمود: آرى
ابليس گفت : به همين اندازه راضى و خشنودم .(19)
خواب عجيب عبدالمطلب جد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
از ابوطالب روايت شده كه عبدالمطلب گفت :
شبى از شب ها در حجر اسماعيل خوابيده بودم ، ناگاه خواب عجيب و غريبى ديدم ،
برخاستم در راه يكى از كاهنان مرا ديد كه مى لرزم چون آثار تغيير در من مشاهده كرد
گفت : چه شده كه بزرگ عرب چنين رنگش تغيير كرده ؟ آيا حادثه اى از حوادث روزگار روى
داده است ؟.
گفتم : بله امشب در حجر اسماعيل خوابيده بودم در خواب ديدم كه درختى از پشت من
روئيده شد چنان آن درخت بلند گرديد كه سرش به آسمان و شاخه هايش مشرق و مغرب را
گرفته ، نورى از آن درخت ساطع گرديد كه هفتاد برابر نور خورشيد بود و عرب و عجم را
ديدم كه براى آن درخت سجده مى كردند، پيوسته عظمت و نور آن درخت بيشتر مى شد اما
گروهى از قريش خواستند آن درخت را قطع كنند، چون نزديك مى رفتند جوانى كه از همه
نيكوتر و پاكيزه تر بود آنها را مى گرفت و پشت هايشان را مى شكست و ديده هايشان را
مى كند پس دست بلند كردم كه شاخه اى از شاخه هاى آن را بگيرم آن جوان مرا صدا زد و
گفت : تو را از ما بهره اى نيست ، گفتم : درخت از من است و من از آن بهره اى ندارم
؟ گفت بهره اش از آن گروهى است كه به آن آويخته اند، پس هراسان از خواب بيدار شدم .
چون كاهن اين خواب را شنيد رنگش متغير شد و گفت : اگر راست بگوئى از صلب تو فرزندى
بيرون خواهد آمد كه مالك مشرق و مغرب گردد و پيامبر مى شود.
پس عبدالمطلب گفت : اى ابوطالب سعى كن آن جوان كه يارى او نمود تو باشى .
ابوطالب پيوسته بعد از فوت آن حضرت آن خواب را ذكر مى كرد و مى گفت : والله آن درخت
ابوالقاسم امين است .
مرحوم مجلسى مى فرمايد: ظاهرش آن است كه آن جوان تعبيرش اميرالمومنين است .(20)