اول ذى حجة الحرام 1411 ق
بيست و چهارم خرداد 1370 ش
بقيه اخبار فتح مكه
بسم الله الرحمن
الرحيم
الحمدلله الواحد العدل
واقدى مى گويد: هبيرة بن ابى وهب و عبدالله بن زبعرى با يكديگر به
نجران
(199) گريختند و تا هنگامى كه وارد حصار نجران نشده
بودند، احسان ايمنى نكردند. چون به ايشان گفته شد: چه خبر داريد؟
گفتند: قريش كشته شدند و محمد وارد مكه شد و به خدا سوگند چنين مى بينم
كه محمد آهنگ اين حصار شما هم خواهد كرد. قبيله هاى ابوالحارث و كعب
شروع به تعمير نقاط فرو ريخته حصار خود كردند و دامها و چهارپايان خود
را جمع كردند. حسان بن ثابت اشعار زير را سرود و براى ابن زبعرى
فرستاد.
به جاى اين مردى كه با او كينه توزى مى كنى ،
نجران و زندگى پست و اندك را عوض مى گيرى ، نيزه هاى تو در جنگها شكسته
و فرسوده شد و اينك به نيزه اى سست و معيوب تكيه مى زنى ، خداوند بر
زبعرى و پسرش خشم گرفته است و عذابى دردناك در زندگى براى آنان جاودانه
است .(200)
چون اين شعر حسان بن اطلاع ابن زبعرى رسيد، آماده بيرون آمدن از نجران
شد.
هيبرة بن وهب گفت : اى پسرعمو كجا مى خواهى بروى ؟ گفت : به خدا سوگند
مى خواهم پيش محمد بروم . گفت : آيا مى خواهى از او پيروى كنى ؟ گفت :
آرى به خدا سوگند.
هيبره گفت : اى كاش با كس ديگرى جز تو رفاقت مى كردم كه هرگز نمى
پنداشتم تو از محمد پيروى كنى ، ابن زبعرى گفت : به هر حال چنين است ،
وانگهى به چه سبب با قبيله بلحارث زندگى كنم و پسرعموى خود را كه
بهترين و نكوكارترين مردم است ، رها سازم و ميان قوم و خانه و سرزمين
خود زندگى نكنم . ابن زبعرى راه افتاد و به حضور پيامبر صلى الله عليه
و آله رفت . در آن هنگام كه ابن زبعرى به مدينه رسيد، پيامبر صلى الله
عليه و آله ميان ياران خود نشسته بود و چون پيامبر او را ديد، فرمود:
اين ابن زبعرى است كه در چهره اش نور اسلام ديده مى شود. چون ابن زبعرى
كنار پيامبر رسيد، ايستاد و گفت : سلام بر تو باد اى رسول خدا، گواهى
داده ام كه خدايى جز خداوند يكتا نيست و تو بنده و فرستاده اويى و سپاس
خداوندى را كه مرا به اسلام هدايت فرمود، من با تو دشمنى و لشكرها
براى جنگ با تو جمع كردم و در دشمنى با تو بر اسب و شتر سوار شدم و
پياده هم در ستيز با تو گام زدم ، و سپس از دست تو به نجران گريختم و
قصد داشتم كه هرگز به اسلام نزديك نشوم ولى خداوند متعال نسبت به من
اراده خير فرمود و اسلام و محبت آن را در دلم افكند و به ياد آوردم كه
در گمراهى هستم و چيزى را پيروى مى كنم كه به هيچ خردمندى سود نمى
رساند؛ آيا بايد سنگى را پرستش كرد و براى او قربانى كشت و حال آنكه آن
بت سنگى نمى تواند درك كند چه كسى او را مى پرستد و چه كسى نمى پرستد.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: سپاس خداوندى را كه تو را به اسلام
رهنمون فرمود، تو هم خدا را ستايش كن و اسلام هر چه را كه پيش از آن
بوده است ، فرو مى پوشاند. هبيرة بن ابى وهب همچنان در نجران باقى ماند
و همان جا در حالى كه مشرك بود، درگذشت . همسرش ام هانى مسلمان شد و
چون خبر مسلمانى او به روز فتح مكه به اطلاع هبيره رسيد. ابياتى سرود و
براى او فرستاد كه از جمله آنها اين دو بيت است :
اگر از آيين محمد پيروى كردى و رشته پيوند
خويشاوندان را از خود گسستى ، همچنان بر فراز كوه مخروطى دورافتاده و
بلند، كوه سرخ رنگ بدون سبزه و خشك پابرجاى باش .
واقدى مى گويد: حويطت بن عبدالعزى گريخته و به نخلستانى در مكه پناه
برده بود. قضا را ابوذر براى قضاى حاجت وارد آن نخلستان شد و همين كه
او را ديد، حويطب گريخت . ابوذر صدايش كرد و گفت : پيش من بيا كه در
امانى ، حويطب پيش ابوذر برگشت . ابوذر بر او سلام داد و گفت : تو در
امانى هرجا مى خواهى برو، اگر مى خواهى تو را پيش رسول خدا ببرم و اگر
مى خواهى به خانه ات برو. حويطب گفت : مگر براى من ممكن است به خانه
خود بروم ؟ ميان راه مرا مى بينند و مى كشند يا به خانه ام مى ريزند و
كشته مى شوم . ابوذر گفت : من همراه تو مى آيم و تو را به خانه ات مى
رسانم و او را به خانه اش رساند و بر در خانه اش ايستاد و اعلام كرد كه
حويطب در امان است و نبايد بر او هجوم برده شود، ابوذر سپس به حضور
پيامبر صلى الله عليه و آله برگشت و موضوع را به اطلاع ايشان رساند.
فرمود: مگر ما همه مردم را امان نديده ايم . بجز تنى چند كه فرمان قتل
ايشان را داده ام !
واقدى مى گويد: عكرمة بن ابى جهل گريخت تا از راه دريا خود را به يمن
برساند.
گويد: همسر عكرمه ، ام حكيم دختر حارث بن هشام همراه تنى چند از زنان
كه از جمله ايشان هند دختر عتبه بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله به
كشتن او فرمان داده بود و بغوم دختر معدل كنانى همسر صفوان بن امية و
فاطمه دختر وليد بن مغيره همسر حارث بن هشام در هند و هند دختر عتبة بن
حجاج و مادر عبدالله بن عمرو عاص در ابطح به حضور پيامبر صلى الله عليه
و آله آمدند و مسلمان شدند. آنان هنگامى به حضور پيامبر رفتند كه دو
همسر پيامبر و فاطمه دختر آن حضرت و تنى چند از زنان خاندان عبدالمطلب
هم آنجا بودند. آنان از پيامبر خواستند كه دست فراز آرد تا بيعت كنند.
فرمود: من با زنان دست نمى دهم . گفته شده است پيامبر صلى الله عليه و
آله پارچه اى روى دست خويش انداخت و آن زنها بر آن پارچه دست كشيدند و
هم گفته اند كاسه آبى آوردند كه پيامبر دست خود را در آن برد و سپس قدح
را به زنان دادند و آنان هم دست خويش را در آن بردند. ام حكيم همسر
عكرمة بن ابى جهل گفت : اى رسول خدا، عكرمه از بيم آنكه او را نكشى به
يمن گريخته است : او را امان بده . پيامبر فرمود: او در امان است . ام
حكيم براى پيداكردن عكرمه همراه غلام رومى خود بيرون آمد. آن غلام ميان
راه از ام حكيم كام خواست ، ام حكيم او را با وعده خوشدل مى داشت تا به
قبيله اى رسيدند و ام حكيم از ايشان يارى خواست و آنان او را ريسمان
پيچ كردند. ام حكيم در حالى به عكرمة رسيد كه در يكى از بندرهاى كرانه
تهامه مى خواست به كشتى سوار شود و كشتيبان به او گفت : بايد نخست كلمه
اخلاص بگويى . عكرمه گفت : چه چيزى بايد بگويم ؟ گفت : بايد لا اله الا
الله بگويى . عكرمه گفت : من فقط از همين كلمه و گفتن آن گريخته ام .
آنان در اين گفتگو بودند كه ام حكيم رسيد و شروع به پافشارى براى
برگرداندن عكرمه كرد و به او گفت : اى پسرعمو من از پيش بهترين و
نيكوكارترين و پيونددهنده ترين مردم مى آيم ، خود را هلاك مكن . عكرمه
توقف كرد، ام حكيم گفت : من براى تو از رسول خدا صلى الله عليه و آله
امان خواستم و او تو را امان داده است . عكرمه گفت : تو خود اين كار را
كردى ؟ گفت : آرى من با او سخن گفتم و او تو را امان داد. عكرمه با
همسرش برگشت . ام حكيم به او گفت : از دست اين غلام رومى تو چه كشيدم و
موضوع را به او گفت ، عكرمه آن غلام را كشت . چون عكرمه نزديك مكه
رسيد، پيامبر صلى الله عليه و آله به ياران خود گفت : عكرمة بن ابى جهل
در حالى كه مؤ من شده است پيش شما مى آيد. پدرش را دشنام مدهيد كه
دشنام دادن به مرده موجب آزار زندگان است و به مرده نمى رسد. چون عكرمه
رسيد و به حضور پيامبر آمد، رسول خدا از شادى بدون ردا برخاست و سپس
نشست و عكرمه مقابل ايشان ايستاد. همسرش ام حكيم هم در حالى كه نقاب بر
چهره داشت همراهش بود. عكرمه گفت : اى محمد اين زن به من مى گويد و خبر
داده است كه تو امانم داده اى . فرمود: راست گفته است تو در امانى .
عكرمه گفت : به چه چيز فرا مى خوانى ؟ فرمود: تو را دعوت مى كنم تا
گواهى دهى كه خدايى جز خداى يكتا نيست و من رسول خدايم ، و اينكه نماز
بگزارى و زكات بپردازى و چند خصلت ديگر از خصايل اسلام را برشمرد.
عكرمه گفت : جز به كار پسنديده نيكو و حق دعوت نمى كنى ، آن گاه كه
ميان ما بودى و پيش از آنكه به اين دعوت مردم را فرا خوانى ، از همه ما
راستگوتر و نيكوكارتر بودى . عكرمه سپس گفت : گواهى مى دهم كه خدايى جز
خداى يكتا وجود ندارد و تو رسول خدايى . پيامبر فرمود: امروز هر چه از
من بخواهى كه به ديگران داده ام به تو خواهم داد. عكرمه گفت : من از تو
مى خواهم هر دشمنى كه نسبت به تو ورزيده ام و هر راهى را كه براى ستيز
با تو پيموده ام و هر مقامى را كه با تو روياروى شده ام و هر سخنى را
كه در حضور يا غياب تو گفته ام ببخشى و براى من آمرزش بخواهى . پيامبر
صلى الله عليه و آله عرضه داشت : بارخدايا هر ستيزى كه با من روا داشته
است و هر مسيرى را كه براى خاموش كردن پرتو تو پيموده است و هر ناسزا
كه در مورد من و آبرويم در حضور و غياب من گفته است ، همه را بيامرز.
عكرمه گفت : اى رسول خدا بسيار خشنود شدم ، سپس گفت : به خدا سوگند چند
برابر آنچه براى جلوگيرى از دين خدا هزينه كرده ام در راه خدا و اسلام
هزينه خواهم كرد، و در جنگ در ركاب تو چندان كوشش خواهم كرد تا به
شهادت رسم .
پيامبر صلى الله عليه و آله همسر عكرمه را با همان عقد نكاح نخستين كه
داشت در اختيار او نهاد.
واقدى مى گويد: صفوان بن اميه هم گريخت و خود را به شعيبة
(201) رساند و به غلام خود يسار كه فقط همو همراهش بود
گفت : بنگر چه كسى را مى بينى ؟ او گفت : اين عمير بن وهب است كه در
تعقيب ماست ، صفوان گفت : مرا با او چه كار است كه به خدا سوگند نيامده
است مگر براى كشتن من ، و او محمد را بر ضد من يارى داد. چون عمير به
صفوان رسيد، صفوان گفت : اى عمير تو را چه مى شود، آنچه بر سر من آوردى
بس نبود وام و هزينه خانواده ات را بر من بار كردى ، اينك هم براى كشتن
من آمده اى . عمير گفت : اى صفوان فدايت گردم من از پيش بهترين و
نيكوكارترين و پيونددهنده ترين مردم پيش تو آمده ام . عمير به پيامبر
گفته بود: اى رسول خدا سرور من صفوان بن اميه گريزان از مكه بيرون رفته
است و چون بيم آن دارد كه امانش ندهى ، مى خواهد خود را به دريا افكند،
پدر و مادرم فداى تو باد او را امان بده . پيامبر فرمود: امانش دادم .
عمير از پى صفوان حركت كرد و به او گفت : رسول خدا تو را امان داده است
. صفوان گفت : نه ، به خدا سوگند با تو بر نمى گردم مگر نشانه اى از او
بياورى كه آن را بشناسم ، عمير به حضور پيامبر برگشت و موضوع را گفت كه
پيش صفوان رفتم ، قصد خودكشى داشت و گفت بر نمى گردم مگر به نشانه اى
كه آن را بشناسم . پيامبر فرمود: اين عمامه مرا بگير و پيش او ببر. عمر
با عمامه آن حضرت كه به هنگام ورود به مكه بر سر داشت و از پارچه هاى
يمنى بود، دوباره به سوى صفوان برگشت مردم پيش تو آمده ام ، او از
همگان بردبارتر است ، بزرگى و عزت او بزرگى و عزت توست و پادشاهى او
پادشاهى تو خواهد بود، وانگهى چون برادر تنى توست ، تو را درباره جانت
به خدا سوگند مى دهم . صفوان فرا خوانده است و اگر هم مسلمان نشوى دو
ماه به تو مهلت مى دهد و او از همه مردم وفادارتر و نيكوكارتر است ، و
همان عمامه خود را كه هنگام ورود به مكه بر سر داشت براى تو فرستاده
است يا آن را مى شناسى ؟ گفت : آرى . عمير آن عمامه را بيرون آورد و
صفوان گفت : آرى اين همان عمامه است . صفوان برگشت و هنگامى به حضور
پيامبر رسيد كه آن حضرت با مسلمانان نماز عصر مى گزارد. صفوان به عمير
گفت : مسلمانان چند نماز مى گزارند؟ گفت : در هر شبانه روزى پنج نماز
مى گزارند. پرسيد آيا محمد خود با آنها نماز مى گزارد؟ گفت : آرى . و
چون پيامبر صلى الله عليه و آله نمازش را سلام داد، صفوان بانگ برداشت
كه اى محمد! عمير بن وهب با عمامه تو پيش من آمده و مدعى است كه تو مرا
به آمدن پيش خود فرا خوانده اى كه اگر خواستم مسلمان شوم وگرنه دو ماه
مرا به آمدن فرا خوانده اى كه اگر خواستم مسلمان شوم وگرنه دو ماه مرا
مهلت خواهى داد. پيامبر فرمود: اى اباوهب فرود آى . گفت : نه به خدا
سوگند مگر اينكه براى من روشن سازى ، پيامبر فرمود: چهار ماه مهلت
خواهى داشت . صفوان فرود آمد و در حالى كه هنوز كافر بود همراه رسول
خدا به جنگ حنين رفت .
پيامبر صلى الله عليه و آله زره هاى صفوان را كه صد زره بود از او
عاريه خواست . صفوان گفت : آيا به زور است يا به ميل من ؟ پيامبر
فرمود: به ميل خودت و به صورت عاريه ضمانت شده كه آن را به تو برمى
گردانيم . صفوان زره هاى خود را به عاريه داد و پيامبر صلى الله عليه و
آله پس از جنگ حنين وظائف آنها را به او برگرداند. هنگامى كه پيامبر
صلى الله عليه و آله در جعرانه بود و ميان غنيمتهايى كه از قبيله هوازن
گرفته شده بود، حركت مى كرد صفوان نگاه خود را به دره اى كه آكنده از
گوسپند و شتر و چوپانان بود دوخت . پيامبر كه مواظب او بود فرمود: اى
اباوهب از اين دره خوشت مى آيد؟ گفت : آرى ، فرمود: آن دره و هر چه در
آن است از آن توست . صفوان گفت : هيچ نفسى جز نفس پيامبر به چنين بخششى
تن در نمى دهد، گواهى مى دهم كه خدايى جز پروردگار يگانه نيست و تو
رسول خدايى .
واقدى مى گويد: عبدالله بن سعد بن ابى سرح مسلمان شده بود و از كاتبان
وحى بود، گاه اتفاق مى افتاد كه پيامبر صلى الله عليه و آله به او
املاء مى فرمود سميع عليم و او مى نوشت
عزيز حكيم و چون مى خواند
عزيز حكيم پيامبر مى فرمود آرى كه خداوند
اين چنين است . عبدالله بن سعد به فتنه افتاد و گفت به خدا سوگند كه
محمد نمى فهمد چه مى گويد من هرگونه كه مى خواهم مى نويسم و او آن را
انكار نمى كند، و همان گونه كه به محمد وحى مى شود به من وحى مى شود، و
گريزان از مدينه بيرون رفت و در حالى كه مرتد شده بود خود را به مكه
رساند. پيامبر صلى الله عليه و آله خون او را هدر اعلان كرد و روز فتح
مكه فرمان به كشتن او داد. در آن روز عبدالله بن سعد پيش عثمان بن عفان
كه برادر رضاعى او بود رفت و گفت : اى برادر! من به تو پناه آورده ام ،
مرا همين جا نگه دار و پيش محمد برو و در مورد من با او سخن بگو كه اگر
محمد مرا ببيند گردنم را مى زند كه گناه من بزرگترين گناه است و اينك
براى توبه آمده ام . عثمان گفت : برخيز و با من به حضور رسول خدا بيا.
گفت : هرگز، به خدا سوگند همين كه مرا ببيند مهلتم نخواهم داد و گردنم
را خواهم زد كه او خون مرا هدر اعلان كرده است و يارانش همه جا در
جستجوى من هستند. عثمان گفت : با من به حضورش بيا كه به خواست خداوند
تو را نخواهد كشت . پيامبر صلى الله عليه و آله ناگاه متوجه شد كه
عثمان دست عبدالله بن سعد بن ابى سرح را در دست گرفته و مقابل ايشان
ايستاده است . عثمان گفت : اى رسول خدا اين برادر رضاعى من است ، مادرش
مرا در آغوش مى گرفت و او را پياده راه مى برد و به من شير مى داد در
حالى كه او را از شير گرفته بود و به من محبت مى كرد و او را به حال
خود مى گذاشت ، استدعا دارم او را به من ببخش . پيامبر صلى الله عليه و
آله روى خود را از عثمان برگرداند و عثمان بر مى گرداند، منتظر بود
مردى از جاى برخيزد و گردن عبدالله بن سعد را بزند و چون پيامبر صلى
الله عليه و آله ديد كه هيچ كس برنخاست و عثمان هم سخت اصرار مى كرد و
به دست و پاى پيامبر افتاده بود و سر ايشان را مى بوسيد و مى گفت : پدر
و مادرم فدايت باد، اجازه فرماى با اسلام بيعت كند، سرانجام فرمود:
بسيار خوب ، و بيعت كرد.
واقدى مى گويد: پس از آن پيامبر صلى الله عليه و آله به مسلمانان
فرمود: چه چيزى مانع شما شد كه مردى برخيزد و اين سگ يا اين تبهكار را
بكشد؟ عباد بن بشر گفت : سوگند به كسى كه تو را حق مبعوث فرموده است ،
من از هر سو به چشمها و نگاه شما مى نگريستم به اميد آنكه اشاره اى
فرمايى تا گردنش را بزنم . و گفته اند اين سخن را ابوالبشير گفته است و
هم گفته اند: عمر بن خطاب اين سخن را گفته است . پيامبر صلى الله عليه
و آله فرمودند: من با اشاره كسى را نمى كشم ، و گفته اند پيامبر صلى
الله عليه و آله فرمود: براى پيامبر اشاره با چشم و پوشيده نگريستن روا
نيست .
واقدى مى گويد: پس از آن عبدالله بن سعد هرگاه پيامبر صلى الله عليه و
آله را مى ديد مى گريخت . عثمان به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت :
پدر و مادرم فداى تو باد، متوجه شده ايد كه عبدالله بن سعد هرگاه شما
را مى بيند مى گريزد؟ پيامبر صلى الله عليه و آله لبخند زد و فرمود:
مگر من به او اجازه بيعت كردن و امان نداده ام ؟ گفت : چرا ولى او گناه
بزرگ خود را به ياد مى آورد. پيامبر فرمود: اسلام گناهان پيش از خود را
مى پوشاند.
(202)
واقدى مى گويد: حويرث بن معبد كه از فرزندزادگان قصى بن كلاب بود،
همواره پيامبر صلى الله عليه و آله را در مكه آزار مى داد و پيامبر صلى
الله عليه و آله خون او را حلال فرمود. روز فتح مكه در خانه خود نشسته
و در را به روى خود بسته بود. على عليه السلام به جستجوى او پرداخت
گفتند: به صحرا رفته است . به حويرث خبر داده شد كه على به جستجوى او
آمده است . على عليه السلام از در خانه او كنار رفت ، حويرث از خانه
خود بيرون آمد كه به خانه ديگرى برود. على عليه السلام او را ديد و
گردنش را زد.
واقدى مى گويد: در مورد هبار بن اسود چنين بود پيامبر صلى الله عليه و
آله فرمان داده بود او را به آتش بسوزانند، سپس فرموده بود با آتش فقط
خداى آتش مى تواند عذاب كند، اگر بر او دست يافتيد، نخست دست و پايش
را ببريد و سپس گردنش را بزنيد. گناه هبار اين بود كه زينب دختر
پيامبر مى خواست از مكه به مدينه هجرت كند، ميان راه بر او حمله كرد و
بر پشت زينب نيزه زد و زينب كه باردار بود كودك خود را سقط كرد.
مسلمانان روز فتح مكه بر او دست نيافتند، و چون پيامبر صلى الله عليه و
آله به مدينه برگشت هبار بن اسود در حالى كه شهادتين را مى گفت به حضور
پيامبر آمد و آن حضرت اسلام او را پذيرفت . سلمى كنيز پيامبر بيرون آمد
و به هبار گفت : خداوند چشمى را به تو روشن نسازد كه چنين و چنان كردى
، و در همان حال كه هبار پوزش خواهى مى كرد پيامبر فرمود: اسلام آن
گناه را محو كرده است و از تعرض نسبت به او نهى فرمود.
واقدى مى گويد: ابن عباس كه خداى از او خشنود باد مى گفته است پيامبر
صلى الله عليه و آله را در حالى كه هبار پوزش خواهى مى كرد، ديدم كه از
بزرگوارى و شرمسارى سر به زير افكنده و به زمين مى نگريست و مى فرمود:
گناهت را بخشيدم .
واقدى مى گويد: ابن خطل خود را ميان پرده هاى كعبه پنهان كرده بود،
ابوبرزه اسلمى او را بيرون كشيد و گردنش را زد و گفته اند عمار بن ياسر
يا سعد بن حريث مخزومى يا شريك بن عبده عجلانى او را كشته اند و صحيح
تر آن است كه ابوبرزه او را كشته است . گويد: گناه ابن خطل اين بود كه
نخست مسلمان شد و به مدينه هجرت كرد.
پيامبر صلى الله عليه و آله او را براى جمع آورى زكات فرستاد و مردى از
قبيله خزاعه را همراه او فرمود. ابن خطل آن مرد را كشت و اموال زكات را
برداشت و به مكه برگشت . قريش گفتند: چه چيز موجب برگشتن تو شده است ؟
گفت : هيچ آيينى بهتر از آيين شما پيدا نكردم . ابن خطل دو كنيز آوازه
خوان به نام قرينى و قرينة كه نام دومى را ارنب هم گفته اند داشت كه
ترانه هايى را كه ابن خطل در هجو پيامبر صلى الله عليه و آله مى سرود،
مى خواندند.
مشركان به خانه ابن خطل مى رفتند، باده گسارى مى كردند و ترانه هاى هجو
پيامبر صلى الله عليه و آله را مى شنيدند.
واقدى مى گويد: مقيس بن صبابه كه مادرش از قبيله سهم بود، روز فتح مكه
در خانه داييهاى خودش بود، آن روز با تنى چند از نديمان خود تا بامداد
باده گسارى كرد و سياه مست از خانه بيرون آمد و اين ابيات را مى خواند:
اى بكر! بگذار صبوحى مى زنم كه خود ديدم مرگ
برادرم هشام را در ربود، مرگ پدرت ابويزيد را هم كه شيشه هاى شراب و
آوازخوانان داشت و شراب افراد گرامى را فراهم مى ساخت در ربود...
(203)
نميلة بن عبدالله ليثى كه از قبيله و عشيره او بود او را ديد و شمشير
بر او زد و او را كشت . خواهر مقيس در مرثيه او چنين سروده است :
به جان خودم سوگند نميله قوم و عشيره خود را
زبون ساخت و همه بزرگان را سوگوار كرد،
(204) به خدا سوگند در قحط سالها كه مردم سوز ايمان نمى
دهند، هيچ چشمى بخشنده تر از مقيس نديده است .
گناه مقيس اين بود كه برادرش هاشم بن صبابة كه مسلمان بود و همراه رسول
خدا صلى الله عليه و آله در جنگ مريسيع شركت كرده بود، به دست مردى از
بنى عمرو بن عوف به خطا كشته شد كه او را از مشركان پنداشته بود و گفته
اند قاتل او مردى از خويشاوندان عبادة بن صامت بوده است . پيامبر صلى
الله عليه و آله مقرر فرمود خويشاوندان قاتل خونبهاى مقتول را
بپردازند. مقيس به مدينه آمد و مسلمان شد و خونبها را گرفت و سپس بر
قاتل حمله برد و او را كشت و مرتد شد و به مكه گريخت و اشعارى در هجو
پيامبر صلى الله عليه و آله سرود و پيامبر خون او را حلال فرمود.
واقدى مى گويد: سارة ، كنيز آزادكرده و وابسته بنى هاشم در مكه آوازه
خوانى و نوحه گرى مى كرد. او به مدينه رفت و از تنگدستى خود به پيامبر
شكايت برد و اين پس از جنگ بدر و احد بود. پيامبر صلى الله عليه و آله
فرمود: مگر در آوازه خوانى و نوحه گرى آن قدر درآمد ندارى كه بى نياز
شوى ؟ گفت : اى محمد، قريش پس از كشته شدن كشتگان خود در جنگ بدر گوش
دادن به آوازه خوانى را رها كرده اند. پيامبر نسبت به او محبت فرمود و
شترى گندم و خواربار به او بخشيد. او در حالى كه همچنان كافر بود، پيش
قريش برگشت و ترانه هايى را كه در هجو رسول خدا سروده بودند به او مى
دادند و او با آواز مى خواند. پيامبر صلى الله عليه و آله خون او را
حلال فرمود و او به روز فتح مكه كشته شد. از دو آوازه خوان ابن خطل يكى
از آنان كه نامش قرينة يا ارنب بود كشته شد و براى قرينى از پيامبر صلى
الله عليه و آله امان خواستند كه امانش داد و او تا هنگام حكومت عثمان
زنده بود و به روزگار او درگذشت .
واقدى مى گويد: و روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله روز فتح
مكه به كشتن وحشى قاتل حمزه (ع ) فرمان داد. وحشى به طائف گريخت و همان
جا مقيم بود تا آنكه همراه نمايندگان طائف به حضور پيامبر صلى الله
عليه و آله آمد و گفت : اشهد ان لا اله الا الله
و اشهد انك رسول الله . پيامبر فرمود: گويا وحشى نقل كرد،
پيامبر فرمود: برخيز برو و روى از من پوشيده دار و وحشى هرگاه پيامبر
صلى الله عليه و آله را مى ديد، خون را پنهان مى كرد.
واقدى مى گويد: ابن ابى ذئب و معمر، از زهرى ، از ابوسلمة بن
عبدالرحمان بن عوف ، از ابوعمرو بن عدى بن ابى الحمراء نقل مى كند كه
مى گفته است : از پيامبر صلى الله عليه و آله پس از فتح مكه كه آهنگ
خروج از آن شهر داشت شنيدم كه خطاب به مكه مى فرمود: همانا به خدا
سوگند كه تو بهترين سرزمين خدا و دوست داشتنى تر آنها در نظر من هستى و
اگر مردمت مرا بيرون نمى كردند، هرگز از تو بيرون نمى رفتم .
محمد بن اسحاق در كتاب مغازى خود افزوده است كه هند دختر عتبه به حضور
پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و لى به صورت ناشناس و نقاب بر چهره و
همراه زنان ديگر قريش كه از گناهان خود و آنچه نسبت به جسد حمزه كرده
بود، بيم داشت . او بينى حمزه را بريده و شكمش را دريده و جگرش را به
دندان گزيده بود. او مى ترسيد پيامبر صلى الله عليه و آله او را در
قبال آن گناه فرو گيرد. هند هنگامى كه نزديك رسول خدا نشست و پيامبر
صلى الله عليه و آله هنگامى كه آنان بيعت كردند با آنان شرط فرمود كه
بر خدا شرك نياورند. گفتند: آرى .
و چون فرمود كه بايد دزدى نكنند، هند گفت : به خدا سوگند من از اموال
ابوسفيان اين چنين و آن چنان برمى داشته ام و نمى دانم آيا حلال بوده
است يا نه ؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: تو هندى ، گفت : آرى و
گواهى كه خدايى جز خداى يگانه نيست و تو پيامبر اويى ، از گذشته ها
درگذر كه خداى از تو درگذرد. و چون پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
و زنا نكنند، هند گفت : مگر زن آزاده هم زنا مى دهد! فرمود: نه . و چون
فرمود و فرزندان خود را نكشند، هند گفت : به جان خودم سوگند كه ما آنان
را در كودكى پرورش داديم و چون بزرگ شدند، آنان را دربدر تو كشتى و تو
و ايشان به اين موضوع داناتر هستيد.
عمر بن خطاب از اين سخن او چنان خنديد كه دندانهايش آشكار شد. چون
پيامبر فرمود: بهتان نزنند، هند گفت : بهتان و تهمت زدن سخن زشت است .
و چون فرمود: نبايد در كار پسنديده از فرمان تو رسول خدا سرپيچى كنند،
هند گفت : ما در اين جا ننشسته ايم كه بخواهيم نسبت به تو عصيان كنيم .
محمد بن اسحاق همچنين مى گويد: از بهترين اشعار عبدالله بن زبعرى كه در
آن هنگامى كه به حضور پيامبر آمده و پوزش خواهى كرده است ، ابيات زير
است :
اندوههاى گران و نگرانيها از خواب جلوگيرى مى
كند و اين شب تاريك هم دامن فروهشته و سياه است ، از آنكه به من خبر
رسيده است ، احمد مرا سرزنش كرده است چنان بى خواب شده ام كه گويى
تبى سوزان دارم . اى بهترين كسى كه ناقه دست و پاى ظريف و تندرو همچو
گورخر او را بر خود حمل كرده است ، من از آنچه به هنگام سرگردانى در
گمراهى مرتكب شده ام از تو پوزش خواهم ...
واقدى مى گويد: به روز فتح مكه پيامبر صلى الله عليه و آله مردم مكه را
كه به حالت جنگى بر ايشان درآمده بود و بر ايشان پيروز شده بود و
بردگان جنگى او شده بودند و آنان را بخشيده بود،
طلقا يعنى بردگان آزادشده نام
نهاد.
به روز فتح مكه به رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته شد اينك كه
خداوند تو را پيروز فرموده است آنچه مى خواهى از اين شاخه هاى برومند
كه ماه بر آن است يعنى زنان زيبارو براى خود بگير. فرمود: ميهمان نوازى
و احترام به خانه كعبه و قربانى كردن آنان مانع از اين است .
(205)
(67): از نامه آن حضرت است به قثم بن عباس كه
عامل او در مكه بود(206)
در اين نامه كه چنين آغاز مى شود: اما بعد،
قاقم للناس الحج و ذكرهم بايام الله ،
اما بعد، براى مردم حج را برپا دار و ايام الله
را به يادشان آور. ابن ابى الحديد ضمن شرح مختصرى كه در مورد
اين نامه داده ، مطلبى را از اين نامه در مورد اجازه نگرفتن براى مسكن
از حاجيان آورده است كه از لحاظ اجتماعى در خور دقت است .
او مى نويسد: اميرالمؤ منين عليه السلام با استناد به آيه
سواءالعاكف فيه والباد
(207) به قثم فرمان داده است به مردم بگويد از حاجيان
براى مسكن اجازه نگيرند و اصحاب ابوحنيفه هم به همين آيه در مورد حرام
بودن فروش خانه هاى مكه و اجازه گرفتن از حاجيان استناد كرده اند و مى
گويند منظور از مسجدالحرام تمام مكه است ، و حال آنكه شافعى را عقيده
برخلاف اين است و مى گويد: فروختن و اجازه دادن خانه هاى مكه جايز است
.
(208)
(68): از نامه آن حضرت كه آن را پيش از خلافت
خود به سلمان فارسى نوشته است(209)
در اين نامه كه چنين آغاز مى شود: اما بعد،
فانما مثل الدنيا مثل الحية ، لين مسها قاتل
سمها، اما بعد، جز اين نيست كه مثل دنيا
مثل مادر است ، لمس كردن آن نرم و زهرش كشنده است .، ابن ابى
الحديد چنين آورده است :
سليمان فارسى و خبر اسلام
آوردنش
سلمان مردى از ايران زمين از رام هرمز است و هم گفته اند از
اصفهان است ، از دهكده اى به نام جى . سلمان در شمار بردگان آزادكرده و
وابسته به رسول خدا صلى الله عليه و آله است . كنيه اش ابوعبدالله بوده
است و هرگاه از او مى ترسيدند: تو پسر كيستى ؟ مى گفت : من سلمان پسر
اسلام و آدمى زادگانم .
روايت شده است كه سلمان از آغاز تا هنگامى كه به حضور پيامبر رسيده و
از وابستگان آن حضرت قرار گرفته است ، بيش از ده ارباب داشته و دست به
دست گرديده است .
ابوعمر بن عبدالبر در كتاب الاستيعاب روايت مى كند كه سلمان چيزى را به
عنوان صدقه به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله آورد و گفت : اين صدقه
براى تو و يارانت است .
پيامبر صلى الله عليه و آله آن را نپذيرفت و فرمود: صدقه بر ما حلال
نيست . سلمان آن را برداشت و برد، فرداى آن روز چيز ديگرى نظير آن آورد
و گفت : اين هديه است . پيامبر به ياران خود فرمود: بخوريد. پيامبر صلى
الله عليه و آله سلمان را از ارباب او كه يهودى بود در قبال پرداخت
مقدارى پول و اينكه سلمان براى آنان مقدارى خرمابن بكارد و چندان كار
كند كه به ميوه برسد خريد
(210) پيامبر صلى الله عليه و آله تمام آن خرمابنها را
به دست خويش كاشت جز يك خرمابن كه آن را عمر بن خطاب نشاند. همه نهالها
به سرعت به ميوه رسيد جز همان نهال ، پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد
اين نهال را چه كسى نشانده است ؟ گفته شد عمر بن خطاب . پيامبر آن را
بيرون كشيد و دوباره به دست خويش آن را كاشت و آن هم به ميوه رسيد.
ابن عبدالبر مى گويد: سلمان هنگامى كه حاكم مدائن بود از برگ خرما حصير
و سبد مى بافت و مى فروخت و از درآمد آن مى خورد و مى گفت : خوش نمى
دارم جز از كاركرد دست خويش نان بخورم . او حصيربافى را در مدينه
آموخته بود.
نخستين جنگى كه در آن شركت كرد، جنگ خندق بود و همو بود كه به كندن
خندق اشاره كرد، و چون ابوسفيان و يارانش آن را ديدند گفتند اين چاره
انديشى يى است كه عرب تاكنون آن را به كار نبرده است . ابن عبدالبر مى
گويد: گاهى رواياتى ديده مى شود كه سلمان در حالى كه هنوز برده بود در
جنگهاى بدر و احد هم شركت كرده است ولى عقيده بيشتر مردم بر اين است كه
نخستين شركت او در جنگ خندق بود و پس از آن از هيچ جنگ ديگرى غايب
نبوده است .
ابن عبدالبر مى گويد: سلمان مردى بزرگوار و نيكوكار و دانشمندى گرانقدر
و زاهدى سخت پارسا بوده است .
گويد: هشام بن حسان ، از قول حسن بصرى روايت مى كند كه مى گفته است :
مقررى سلمان پنج هزار درهم بود كه چون به دستش مى رسيد همه اش را صدقه
مى داد و از دسترنج خويش هزينه مى كرد. او را عبايى بود كه نيمش
زيرانداز و نيم ديگرش رواندازش بود.
گويد: ابن وهب و ابن نافع گفته اند كه سلمان خانه نداشت ، زير سايه
ديوار و درخت زندگى مى كرد. مردى گفت : آيا برايت خانه اى بسازم كه در
آن مسكن گزينى ؟ گفت : نه ، مرا نيازى به آن نيست ، و آن مرد همچنان
اصرار مى كرد و مى گفت : خانه اى كه موافق ميل تو باشد مى سازم . سلمان
فرمود: آن را براى من توصيف كن . گفت : براى تو خانه اى مى سازم كه اگر
در آن برپا بايستى به سقف آن بخورد و اگر پايت را دراز كنى به ديوار
مقابل خواهد خورد. گفت : آرى ، اين چنين خوب است و براى او چنان خانه
اى ساخت .
ابن عبدالبر مى گويد: از پيامبر صلى الله عليه و آله از چند طريق روايت
شده كه فرموده است اگر دين بر تارك پروين باشد،
سلمان بر آن دست مى يابد. و در روايتى ديگر آمده است كه
مردى از ايران بر آن دست مى يابد. و مى
گويد: براى ما از عايشه روايت شده كه مى گفته است ، سلمان شبها جلسه
خصوصى با پيامبر داشت و نزديك بود بر سهم ما از رسول خدا پيروز آيد.
گويد: ابن بريده ، از پدرش روايت مى كند كه پيامبر صلى الله عليه و آله
فرموده است : پروردگارم مرا به دوشت داشتن چهار
تن فرمان داده است و خبر داده است كه خود ايشان را دوست مى دارد ايشان
على و ابوذر و مقداد و سلمان اند.
گويد: قتادة از ابوهريره نقل مى كند كه مى گفته است
سلمان داناى به دو كتاب است يعنى انجيل و
قرآن .
اعمش ، از عمرو بن مرة ، از ابوالبخترى ، از على عليه السلام نقل مى
كند كه چون از او درباره سلمان پرسيدند، فرمود: دانش اول و آخر را مى
داند. درياى بيكران و در زمره اهل بيت است . زاذان ، از على عليه
السلام روايت مى كند كه سلمان فارسى همچون لقمان حكيم است . كعب
الاحبار درباره سلمان گفته است آكنده از دانش و حكمت بود.
گويد: در حديثى روايت شده است كه ابوسفيان بر سلمان و صهيب و بلال و
تنى چند از ديگر مسلمانان عبور كرد، آن سه تن گفتند: شمشيرها نتوانست
داد خود را از گردن اين دشمن خدا بگيرد. ابوسفيان هم اين سخن را شنيد،
ابوبكر به ايشان گفت : آيا نسبت به پيرمرد و سرور قريش چنين مى گوييد.
ابوبكر پيش پيامبر آمد و اين خبر را به اطلاع رساند، پيامبر فرمود:
نكند كه آن سه تن را خشمگين ساخته باشى كه اگر چنان كرده باشى خدا را
خشمگين كرده اى . ابوبكر پيش آنان برگشت و گفت : اى برادران ! آيا من
شما را خشمگين ساختم ؟ گفتند: نه و خدايت بيامرزد.
گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله آن گاه كه ميان مسلمان عقد برادرى مى
بست ، ميان سلمان و ابوالدرداء عقد برادرى بست . سلمان را فضايل بسيار
و اخبار پسنديده است ، او به سال سى و پنجم هجرت و گفته شده است در
آغاز سال سى و ششم و در حكومت عثمان درگذشته است . گروهى هم گفته اند
به روزگار حكومت عمر درگذشته است ، ولى بيشتر همان سخن نخست را گفته
اند.
اما حديث چگونگى مسلمان شدن سلمان را گروهى بسيار از محدثان
(211) از قول خودش چنين آورده اند كه مى گفته است من
پسر دهقان سالار دهكده جى اصفهان بودم و محبت پدرم نسبت به من چنان بود
كه مرا همچون دوشيزه اى در خانه بازمى داشت . من در فراگرفتن و انجام
دادن آداب مجوسى چندان كوشش كردم كه خدمتگار آتشكده موبد شدم . پدرم
روزى مرا به يكى از املاك خود فرستاد، ضمن راه از كنار كليساى مسيحيان
گذشتم وارد كليسا شدم از نيايش و نماز ايشان خوشم آمد و گفتم : آيين
ايشان بهتر از آيين من است ، پرسيدم محل اصلى اين آيين كجاست ؟ گفتند:
شام است . من از پيش پدر خويش گريختم و چون مرگ او فرا رسيد، گفتم : در
مورد چه كسى به من سفارش مى كنى ؟ گفت : بيشتر مردم آيين خود را ترك
كرده و نابود شده اند جز موردى در موصل ، خود را به او برسان . چون او
درگذشت من خود را به آن مرد رساندم ، چيزى نگذشت كه مرگ او هم فرا
رسيد، پرسيدم در مورد چه كسى به من سفارش مى كنى ؟ گفت : كسى را كه بر
راه راست باقى مانده باشد جز مردى در نصيبين نمى شناسم . گويند آن
صومعه كه سلمان پيش از اسلام در آن عبادت مى كرد تا امروز لابد يعنى
قرن دوم باقى است . سلمان مى گفته است و چون مرگ آن روحانى نصيبين فرا
رسيد، مرا پيش مردى از عموريه كه از سرزمين روم است گسيل داشت . من پيش
او رفتم و ماندم و چند ماده گاو و گوسپند به دست آوردم . چون مرگ او
فرا رسيد، گفتم : در مورد چه كسى به من سفارش مى كنى ؟ گفت : مردم آيين
خود را رها كرده اند و هيچ كس از ايشان بر حق باقى نمانده است ، روزگار
ظهور پيامبرى كه به آيين ابراهيم در سرزمين عرب برانگيخته خواهد شد
نزديك شده است ، او به سرزمينى مهاجرت مى كند كه ميان دو ناحيه سنگلاخ
قرار دارد و داراى نخلستان است . پرسيدم نشانه آن پيامبر چيست ؟ گفت :
خوراك هديه را مى خورد و خوراك صدقه را نمى خورد و ميان شانه هايش مهر
نبوت وجود دارد.
سلمان مى گفته است كاروانى از قبيله كلب رسيد و من با آنان بيرون رفتم
و چون همراه ايشان به وادى القرى رسيدم به من ستم كردند و به عنوان
برده مرا به مردى يهودى فروختند كه در مزرعه و نخلستان او كارگرى مى
كردم . در همان حال كه پيش او بودم يكى از پسرعموهايش آمد و مرا از او
خريد و با خود به مدينه آورد و به خدا سوگند همين كه به مدينه رسيدم آن
شهر را شناختم ، و در آن هنگام خداوند محمد صلى الله عليه و آله را در
مكه مبعوث فرموده بود و من هيچ آگاهى نداشتم . همچنان كه روزى بالاى
درخت خرمايى بودم يكى از پسرعموهاى ارباب من پيش او آمد و گفت : خداوند
بنى قيلة را بكشد كه در منطقه قباء بر مردى كه از مكه پيش ايشان آمده
است جمع شده اند و مى پندارند كه پيامبر است . سلمان مى گويد: چنان به
هيجان آمدم كه لرزه ام گرفت ، از درخت خرما فرود آمدم و شروع به پرسيدن
كردم ، ارباب من هيچ سخنى نگفت و مى گفت : بر سر كارت برگرد و آنچه را
به تو مربوط نيست رها كن . چون شامگاه فرا رسيد، اندكى خرما داشتم
برداشتم و به حضور پيامبر آوردم و گفتم به من خبر رسيده است كه تو مردى
نيكوكارى و يارانى نيازمند و غريب دارى ، اين خرماى صدقه است كه پيش
من است و شما را از ديگران بر آن سزاوارتر ديدم . پيامبر صلى الله عليه
و آله به ياران خود فرمود: بخوريد، ولى خود دست نگه داشت و چيزى نخورد.
با خود گفتم : اين يك نشانه و برگشتم فرداى آن روز بقيه خرمايى را كه
پيشم بود، برداشتم و به حضور پيامبر آمدم و گفتم : چنان ديدم كه تو
چيزى از صدقه نمى خورى ، اين هديه است . به يارانش فرمود: بخوريد، و
خودش هم همراهشان خورد. گفتم : بى شك خود اوست ، خويش را گريان بر دست
و پايش افكندم و شروع به بوسيدن كردم . فرمود: تو را چه مى شود.
داستان خود را برايش گفتم كه او را خوش آمد و فرمود: اى سلمان با صاحب
خود پيمان آزادى بنويس ، من با او پيمان نامه نوشتم كه سيصد نهال خرما
براى او بنشانم و چهل وقيه هم بپردازم . پيامبر صلى الله عليه و آله به
انصار فرمود: اين برادرتان را يارى دهيد و آنان مرا يارى دادند و سيصد
نهال گرد آوردم كه پيامبر صلى الله عليه و آله به دست خويش بر زمين
نشاند و همگى به بار آمد. از يكى از جنگها هم مالى براى پيامبر رسيد كه
بخشى از آن را به من عطا كرد و فرمود: تعهد خود را بپرداز، پرداختم و
آزاد شدم .
سلمان از شيعيان و ويژگان على عليه السلام است ، اماميه مى پندارند او
يكى از چهارتنى است كه سرهاى خود را تراشيده اند و شمشير بر دوش به
حضور على آمدند، كه خبرى مفصل است و اين جا محل آوردن آن نيست ، ياران
معتزلى ما هم در اينكه سلمان از شيعيان على عليه السلام است با اماميه
اختلافى ندارند، بلكه در چيزهايى كه افزون بر آن گفته اند اختلاف نظر
دارند. آنچه را هم كه محدثان از قول او به روز سقيفه نقل مى كنند كه به
فارسى گفت كرديد و نكرديد ياران معتزلى
ما اين چنين معنى مى كنند كه مقصودش آن بوده است كه اين كار كه خليفه
اى برگزيديد چه نيكوكارى بود جز آنكه از اهل بيت عدول كرديد و حال آنكه
اگر خليفه از ايشان مى بود شايسته و سزاوار بود.
اماميه مى گويند: معناى سخن او اين است كه اسلام
آورديد و تسليم فرمان نشديد. و حال آنكه اين كلمه فارسى اين
معنى را نمى رساند بلكه دلالت بر فعل و عمل دارد نه چيزى ديگر. و دليل
درستى سخن ياران ما اين است كه سلمان حكومت مداين را در عهد عمر
پذيرفته است و اگر آنچه كه اماميه مى گويند حق مى بود، او هرگز براى
عمر كار نمى كرد!
ابن ابى الحديد ضمن شرح بقيه الفاظ اين نامه اقوالى از حكيمان و زاهدان
نقل كرده و چنين گفته است : زاهدى بر در خانه اى گذشت كه اهل آن خانه
بر كسى از ايشان كه مرده بود مى گرستند، گفت : واى و شگفتا از مسافرانى
كه بر مسافر ديگرى مى گريند كه به سرمنزل خود رسيده است . عالمى ،
راهبى را ديد، پرسيد: اى راهب دنيا را چگونه مى بينى ؟ گفت : بدنها را
فرسوده و آرزوها را تجديد و رسيدن به آن را دور و مرگ را نزديك مى
سازد. گفت : حال مردم اين جهان چون است ؟ گفت : هركس بر آن دست مى يابد
به رنج مى افتد و هركس آن را از دست مى دهد، اندوهگين مى شود. پرسيد:
بى نيازى از آن چگونه است ؟ گفت : با بريدن اميد از آن . گفت : در اين
ميان كدام همنشين نكوتر و وفادارتر است ؟ گفت : كار شايسته . پرسيد:
كدام زيان بخش تر است و درمانده تر؟ گفت : نفس و هوس . پرسيد: راه
بيرون شدن از اين گرفتارى چيست ؟ گفت : پيمودن راه حق و درست . پرسيد:
آن راه را چگونه بپيمايم ؟ گفت : بايد جامه شهوتهاى ناپايدار را از تن
برون آرى و براى سراى جاودانه كار كنى .