جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه
ابن ابى الحديد
جلد ۶
ترجمه و تحشيه : دكتر محمود
مهدوى دامغانى
- ۹ -
واقدى مى
گويد: و چون اسيران زندانى شدند و شقران بر آنان گماشته شد، طمع به
زندگى و زنده ماندن بسته و گفتند مناسب است به ابوبكر پيام فرستيم كه
از همگان بيشتر رعايت پيوند خويشاوندى ما را مى كند. به او پيام
فرستادند پيش ايشان آمد. گفتند: اى ابوبكر مى دانى كه ميان ما پيوندهاى
پدرى و پسرى و برادرى و عمويى و پسر عمويى است و به هر حال دورترين ما
هم باز پيوند نزديك دارد. با سالار خود گفتگو كن كه بر ما منت نهد و از
ما فديه بپذيرد. گفت : آرى به خواست خداوند از هيچ خيرى درباره شما فرو
گذار نخواهم كرد. ابوبكر پيش رسول خدا برگشت . اسيران گفتند: پيش عمر
بن خطاب هم بفرستيد كه او همان كسى است كه مى دانيد و در امان نيستيم
كه كار را تباه نكند، شايد بدين گونه دست از شما بدارد. به او پيام
دادند. پيش ايشان آمد. اسيران همان سخنانى را كه براى ابوبكر گفته
بودند، براى او هم گفتند: او گفت : از هيچ شرى درباره شما فرو گذار
نخواهم كرد. عمر همينكه به حضور پيامبر برگشت متوجه شد ابوبكر پيش آن
حضرت است و مردم هم گرد ايشان ايستاده اند و ابوبكر خشم پيامبر را
تسكين مى داد و آرامش مى ساخت و مى گفت : اى رسول خدا پدر و مادرم فداى
تو باد. اين اسيران خويشاوندان قوم تواند، ميان آنان پيوند پدرى و پسر
و برادرى و عمويى و عموزادگى است و دورترين آنان به تو نزديكند. بر
آنان منت گزار كه خداى بر تو منت گزارد. يا آنكه از ايشان فديه بگير كه
مايه افزايش نيروى مالى مسلمانان شود و شايد خداوند دلهاى آنان را هم
متوجه تو فرمايد. ابوبكر سپس برخاست و به گوشه اى رفت و پيامبر صلى
الله عليه و آله خاموش ماند و او را پاسخى نفرمود. ابوبكر سپس برخاست و
به گوشه اى رفت و پيامبر صلى الله عليه و آله خاموش ماند و او را پاسخى
نفرمود. آنگاه عمر آمد و جاى ابوبكر نشست و گفت : اى رسول خدا ايشان
دشمنان خدايند كه ترا تكذيب كردند و ترا از مكه بيرون و با تو جنگ
كردند، اين گردنهاى ايشان را بزن كه همگان سران كفر و پيشوايان گمراهى
اند و خداوند بدين گونه اسلام را عزت و آرامش و شرك را زبونى بخشد.
پيامبر صلى الله عليه و آله همچنان خاموش ماند و او را پاسخى نفرمود.
دوباره ابوبكر بر جاى نسخت آمد و گفت : پدر و مادرم فداى تو باد! اينان
قوم تواند. كه پدران و پسران و عموها و برادران و پسر عموها ميان ايشان
هستند و دورترين آنان به تو نزديك است ، بر آنان منت گزار يا از ايشان
فديه بگير كه آنان قوم و عشيره تو هستند و تو نخستين كسى مباش كه آنان
را ريشه كن مى سازد و اگر خداوندشان هدايت فرمايد بهتر از آن است كه
نابودشان فرمايد. رسول خدا همچنان سكوت فرمود و پاسخى به او نداد.
ابوبكر برخاست و به گوشه اى رفت و عمر برخاست و بر جاى او نشست و گفت :
اى رسول خدا منتظر چه هستى ! گردنهايشان را بزن تا خداوند اسلام را
آرامش بخشد و اهل شرك را زبون فرمايد. آنان دشمنان خدايند كه ترا تكذيب
و از مكه بيرون كردند. اى رسول خدا! دلهاى مومنان را شفا بخش كه اگر
بر ما چيره مى شدند، هيچ فرصتى به ما نمى دادند. عمر برخاست و به گوشه
اى رفت و نشست . باز ابوبكر آمد و همان سخن گفته بود گفت ، و پيامبر
پاسخى نفرمود. او رفت و عمر آمد و همان گونه كه سخن گفته بود گفت ، و
پيامبر پاسخ نفرمود. آنگاه پيامبر برخاست و به خيمه خويش رفت و ساعتى
درنگ فرمود و سپس بيرون آمد و مردم درباره اسيران سخن مى گفتند.
گروهى مى گفتند سخن درست همان است كه ابوبكر گفت و گروهى ديگر مى گفتند
سخن درست همان است كه عمر گفت . پيامبر صلى الله عليه و آله چون از
خيمه بيرون آمد به مردم درباره اين دو دوست خود چه مى گوئيد؟ آنان را
آزاد بگذاريد كه براى هر كدام مثلى است . ابوبكر مانند ميكائيل ميان
فرشتگان است كه خوشنودى و عفو خداوند را براى بندگان فرو مى آورد و مثل
او ميان پيامبران همچون ابراهيم است كه ميان قوم خود از عسل نرمتر - و
شيرين تر - بود. قومش براى او آتش افروخت و او را در آن افكند با وجود
اين فقط مى گفت : زهى شرم بر شما و بر آنچه غير
از خدا مى پرستيد آيا نمى انديشيد.
(145) و به پيشگاه خداوند عرضه مى داشت :
هر كس از من پيروى كند از من است و هر كه مرا
نافرمانى كند، تو بخشاينده و مهربانى .
(146) و همچون عيسى است كه عرضه مى داشت :
اگر عذابشان كنى بندگان تواند و اگر آنان را
بيامرزى همانا كه تو عزيز و صواب كارى .
(147) مثل عمر ميان فرشتگان مانند جبرئيل عليه السلام
است كه به خشم و غضب خداوند بر دشمنان خدا نازل مى شود و مثل او ميان
پيامبران مانند نوح است كه بر قوم خود از سنگ هم سخت تر بود كه عرضه مى
داشت : پروردگارا بر زمين هيچ كس از كافران را
باقى مگذار.
(148) و بر ايشان چنان نفرينى كرد كه خداوند همه اهل
زمين را غرق كرد و مثل موسى است كه مى گفت : اى
پروردگار ما! نا پيدا كن نشان اموال ايشان را و سخت كن دلهاى ايشان را
تا ايمان نياورند و ببينند عذاب دردناك .
(149) پيامبر صلى الله عليه و آله سپس خطاب به مسلمانان
فرمود شما مردمى تنگدست هستيد، بنابر اين هيچ يك از اين اسيران از دست
شما رهايى نيابد مگر به پرداخت فديه يا آنكه گردنش زده شود. عبدالله بن
مسعود عرض كرد: اى رسول خدا بجز سهيل بن بيضاء.
واقدى مى گويد: موضوع سخن عبدالله بن مسعود را ابن ابى حبيبه اين چنين
روايت كرده است و اين گمان ياوه اى است ، زيرا سهيل بن بيضاء از
مهاجران به حبشه است و در بدر حضور نداشته است بلكه او را برادرى به
نام سهل بوده و منظور عبد الله بن مسعود همان برادر سهيل است .
(150)
گويد: عبدالله بن مسعود گفت : من او را در مكه ديدم كه اسلام خود را
آشكار ساخته بود. پيامبر صلى الله عليه و آله سكوت فرمود. عبدالله بن
مسعود مى گفته است : هيچ ساعتى بر من سبب اين پيشنهاد و سخن گفتن در
قبال خدا و رسولش بر من سنگ فرو افتد. سپس پيامبر صلى الله عليه و آله
سر خود را بلند كرد و فرمود: غير از سهيل بن
بيضاء. ابن مسعود مى گويد: و هيچ ساعتى بر من روشنى بخش تر براى
چشمهايم از آن نبوده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله موافقت خود را
اعلام فرمود. گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله پس از آن فرمود:
خداوند متعال گاه دلى را چنان سخت قرار مى دهد
كه از سنگ هم سخت تر است و گاه دلى را چنان نرم قرار مى دهد كه از سر
شير هم نرم تر است . آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله فديه
پرداختن آنان را پذيرفت و بعد فرمود: اگر روز
بدر عذاب نازل مى شد، هيچ كس جز عمر از آن رهايى نمى يافت .
واقدى مى گويد: و اين بدان سبب بود كه عمر مى گفت اسير را بكش و فديه
مپذير و سعد بن معاذ هم مى گفت اسيران را بكش و فديه مپذير.
مى گويد (ابن ابى الحديد): مرا در اين مورد سخنى است ، نخست در اصل متن
حديث كه در آن آمده است پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده اند مثل
ابوبكر مثل عيسى است كه عرض داشته است : اگر
آنان را عذاب كنى بندگان تواند و اگر آنان را بيامرزى همانا كه تو
نيرومند درست كردارى . اين آيه از سوره مائده است و سوره مائده
در آخر عمر حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه و آله نازل شده است و پس از
آن فقط سوره توبه نازل شده است و جنگ بدر در سال دوم هجرت بوده است . و
اين چگونه ممكن است ! مگر آنكه بگوييم اين آيات در مكه يا در مدينه پيش
از جنگ بدر نازل شده است و هنگامى كه عثمان قرآن را جمع مى كرده است آن
را ضميمه سوره مائده كرده است . البته ممكن است اين كار صورت گرفته
باشد ولى مشكل است و بايد در اين مساله با دقت بنگريم .
اما در مورد سهيل بن بيضاء، چنين به نظر مى رسد كه مذهب موسى بن عمران
را در نظر داشته كه پيامبر صلى الله عليه و آله در وقايع به هر گونه كه
مى خواسته حكم مى فرموده است و به آن حضرت گفته شده است به هر چه مى
خواهى حكم كن كه جز بر حق حكم نمى كنى ، و اين مذهب متروكى است ؛ مگر
اينكه بگوييم هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله پس از پيشنهاد اين
مسعود سكوت فرموده اند وحى بر ايشان نازل شده است كه غير از سهيل بن
بيضاء و پيامبر صلى الله عليه و آله پس از وحى فرموده است :
غير از سهيل بن بيضاء.
اما آن حديثى كه در آن آمده است كه اگر عذاب نازل مى شد كسى جز عمر
رهايى نمى يافت ، خود واقدى و محدثان ديگر انفاق نظر دارند كه سعد بن
معاذ هم همان گونه مى گفت كه عمر اظهار مى داشت ، بلكه او نخستين كسى
بود كه اين راى را پيشنهاد كرد و در آن هنگام پيامبر صلى الله عليه و
آله در سايبان بود و جمع مشركان آنچنان پراكنده نشده بودند. بنابر اين
چگونه عمر به تنهايى به اين موضوع اختصاص پيدا كرده است بدون آنكه سعد
در آن شريك باشد. شايد بتوان گفت كه شدت عمر در تحريض بر كشتن اسيران و
اصرار او به پيامبر صلى الله عليه و آله بيشتر بوده است و اين راى به
او نسبت داده شده است ، هر چند ديگرى هم با او شريك بوده است .
واقدى مى گويد: معمر از زهرى از محمد بن جبير بن مطعم از پدرش نقل مى
كند كه پيامبر صلى الله عليه و آله روز جنگ بدر فرموده است :
اگر مطعم بن عدى زنده مى بود، همه اين اسيران
گنديده را به او مى بخشيدم . گويد: مطعم بن عدى را بر پيامبر
صلى الله عليه و آله حق نعمتى بود كه چون رسول خدا از طائف برگشت مطعم
او را پناه داد.
واقدى مى گويد: محمد بن عبدالله - برادر زاده زهرى - از زهرى ، از سعيد
بن مسيب براى من نقل كرد كه پيامبر صلى الله عليه و آله روز بدر ابوعزه
عمرو بن عبدالله بن عمير جمحى را كه شاعر بود امان داد و او را بدون
دريافت فديه آزاد فرمود. ابوعزه به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت :
من پنج دختر بينوا دارم كه چيزى ندارند. اى محمد، به پاس آنان بر من
مرحمت فرماى ؛ و پيامبر صلى الله عليه و آله پذيرفت . ابوعزه گفت : من
عهد استوار مى بندم كه ديگر با تو جنگ نكنم و مردم را بر ضد تو جمع
نسازم و پيامبر صلى الله عليه و آله او را رها فرمود. ولى همينكه قريش
مى خواست براى جنگ احد بيرون آيد صفوان بن اميه پيش ابوعزه آمد و گفت :
همراه ما بيا. ابوعزه گفت : من با محمد عهد بسته ام كه هرگز به جنگ او
نروم و مردم بر ضد او جمع نكنم و او بر من منت نهاده و بدون دريافت
فديه آزادم كرده است و بر هيچ كس جز من منت ننهاده است و از آنان فديه
گفته است يا آنان را كشته است . صفوان براى او تعهد كرد كه اگر كشته
شود دخترانش را همراه دختران خود جمع خواهد كرد و اگر زنده بماند به او
چندان مال خواهد داد كه تمام نشود. ابوعزه براى فراخواندن جمع كردن
قبايل عرب بيرون آمد و سپس همراه قريش به جنگ احد آمد و اسير شد و هيچ
كس غير او از قريش اسير نشد. او گفت : اى محمد مرا به زور آوردند و
مرا دختركانى است بر من منت بنه . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
آن عهد و ميثاق كه با من بستى كجاست ، نه به خدا سوگند ديگر نخواهى
توانست در مكه دست به گونه هاى خود بكشى و بگويى دو بار محمد را مسخره
كردم ! و فرمان قتل او را صادر فرمود.
گويد: سعيد بن مسيب مى گفته است : پيامبر صلى الله عليه و آله در آن
روز فرمود: مومن از سوراخى دوبار گزيده نمى شود،
اى عاصم بن ثابت او را ببر و گردنش را بزن . عاصم او را برد و
گردنش را زد.
واقدى مى گويد: روز جنگ بدر پيامبر صلى الله عليه و آله دستور فرمود
چاهها را كور كردند و سپس جسد همه كشتگان مشركان را در آنها افكندند،
جز لاشه اميه بن خلف را كه چون بسيار فربه بود همان روز آماس كرده بود
و چون خواستند او را حركت دهند گوشتش فرو مى ريخت . پيامبر صلى الله
عليه و آله فرمود: همانجا رهايش كنيد.
ابن اسحاق مى گويد: جسد اميه بن خلف ميان زرهش چنان ورم كرد كه همه آن
را انباشته كرد و چون خواستند او را حركت دهند از هم فرو پاشيد. همانجا
رهايش كردند و چندان خاك و سنگ بر او ريختند كه زير آن پنهان شد.
(151)
واقدى مى گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله به لاشه نگريست كه به سوى
چاه مى بردند، عتبه هم مردى فربه و آبله رو بود. در اين هنگام چهره
ابوحذيفه پسر عتبه درهم شد.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: ترا چه مى شود، مثل آنكه از آنچه بر
سر پدرت آمده است ناراحتى ؟ گفت : اى رسول خدا صلى الله عليه و آله به
خدا سوگند كه اينچنين نيست ، ولى من براى پدرم عقل و شرفى مى ديدم و
اميدوار بودم همان عقل و شرف او را به اسلام هدايت فرمايد. و چون اين
آرزو بر آورده نشد و آنچه را بر سرش آمد ديدم افسرده شدم و به خشم آمدم
.
ابوبكر هم گفت : اى رسول خدا! به خدا سوگند كه عتبه در عشيره خود از
ديگران بهتر بود و با زور به اين راه كشانده شد و سرنوشت شوم و مرگ او
را به اين معركه انداخت .
پيامبر صلى الله عليه و آله گفت : سپاس خداوند را كه چهره ابوجهل را
خوار ساخت و او را كشت و ما را از او آسوده فرمود. هم اجساد مشركان را
در چاه انداختند، در حالى كه آنان كشته شده و بر زمين افتاده بودند.
پيامبر صلى الله عليه و آله ميان كشتگان حركت مى كرد و ابوبكر نام هر
يك از آنان را مى گفت . پيامبر صلى الله عليه و آله سپاس و ستايش
خداوند را بر زبان مى آورد و عرضه مى داشت : سپاس خدايى را كه آنچه را
به من وعده فرمود بر آورد كه پيروزى بر يكى از اين دو گروه - كاروان يا
لشكر قريش - را به من نويد داده بود. سپس كنار چاه ايستاد و نام يك يك
آنان را بر زبان آورد و چنين گفت : اى عتبه بن
ربيعه ، اى شيبه بن ربيعه ، اى اميه بن خلف ، اى ابوجهل بن هشام ! آيا
آنچه را كه خداوندتان وعده فرموده بود راست و حق ديديد؟ من كه آنچه را
خدايم وعده داده بود به حق و درست ديدم ، شما چه بد مردمى براى
پيامبرتان بوديد، مرا تكذيب كرديد و مردم تصديقم كردند، بيرونم كرديد و
مردم پناهم دادند و شما با من جنگ كرديد و حال آنكه مردم ياريم دادند.
حاضران گفتند: اى رسول خدا! با مردمى كه مرده اند سخن مى گويى ؟ فرمود:
همانا دانستند كه آنچه خدايشان وعده فرمود حق است .
اين اسحاق در كتاب مغازى خود مى گويد: عايشه هم اين خبر را نقل مى كرده
و مى گفته است مردم مى گويند: پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده است :
همانا آنچه را براى ايشان گفتم شنيدند. و
حال آنكه چنين نبوده و پيامبر صلى الله عليه و آله گفته است :
همانا دانستند آنچه خدايشان وعده فرموده است حق
است .
محمد بن اسحاق مى گويد: حميد طويل از انس بن مالك براى من نقل كرد كه
مى گفته است : چون رسول خدا صلى الله عليه و آله كشتگان را مورد خطاب
قرار داد مسلمانان گفتند: اى رسول خدا! آيا قومى را كه گنديده شده اند
مورد خطاب قرار مى دهى ؟ فرمود: شما از آنان شنواتر نيستند ولى ايشان
ياراى پاسخ دادن به من را ندارند.
مى گويد (ابن ابى الحديد): ممكن و جايز است كه كسى به عايشه بگويد وقتى
كه جايز و ممكن باشد كه آنان با آنكه مرده اند بدانند و علم پيدا كنند
همان گونه هم ممكن است كه ايشان بشنوند، و اگر عايشه بگويد من نگفتم
آنان امير المومنين حالى كه مرده اند علم پيدا مى كنند، بلكه ارواح
آنان به پيكرهايشان باز مى گردد و در همان حال كه در چاه - گور -
هستند، عذاب را مى بينند و علم پيدا مى كنند كه آنچه رسول خدا صلى الله
عليه و آله به آنان بيم و وعيد مى داد بر حق است . به عايشه پاسخ داده
مى شود هرگاه ارواح آنان باز گردد چه مانعى دارد كه گفتار پيامبر صلى
الله عليه و آله را هم بشنوند و بنابراين راهى براى انكار سخن مردم كه
گفته اند پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده است آنچه را به ايشان گفتم
شنيدند باقى نمى ماند.
البته ممكن است سخن عايشه را به طريق سخنان فلاسفه تاييد كرد كه مى
گويند نفس پس از مفارقت از بدن امكان علم پيدا كردن دارد ولى امكان
شنيدند ندارد، زيرا احساس منوط به داشتن ابزار حس است و پس از مرگ
ابزارها و اندامها فاسد مى شود، اما علم نيازمند به اندام نيست كه نفس
، فقط با جوهر خود مى تواند علم پيدا كند.
واقدى مى گويد: شكست قريش و پشت به جنگ دادن آنان هنگام زوال خورشيد و
نيمروز بود. پيامبر صلى الله عليه و آله همچنان در بدر ماند و به
عبدالله بن كعب دستور داد غنايم را جمع و بار كند و به تنى چند از
ياران خود فرمود او را يارى دهند، و چون نماز عصر را در بدر گزارد حركت
كرد و پيش از نماز مغرب در اثيل فرود آمد و شب را همانجا گذارند. شمارى
اندك از يارانش زخمى بودند در اثيل فرود آمد و شب را همانجا گذراند.
شمارى اندك از يارانش زخمى بودند و فرمود: امشب چه كسى از ما پاسدارى
مى كند؟ قوم خاموش ماندند، مردى برخاست . پيامبر صلى الله عليه و آله
پرسيد: تو كيستى ؟ گفت : ذكوان بن عبدقيس . فرمود: بنشين . آنگاه سخن
خود را تكرار فرمود، مردى برخاست : پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد
تو كيستى ؟ گفت : ابن عبدالقيس . فرمود: بنشين . اندكى درنگ فرمود و
براى بار سوم سخن خود را تكرار كرد، مردى برخاست . پيامبر صلى الله
عليه و آله پرسيد: تو كيستى ؟ گفت : ابوسبع
(152). پيامبر صلى الله عليه و آله سكوت و درنگ كرد و
سپس فرمود: هر سه تن برخيزند. ذكوان بن قيس به تنهايى برخاست . پيامبر
صلى الله عليه و آله فرمود: دو تن ديگر كجايند؟ ذكوان گفت : اى رسول
خدا فقط خود من بودم كه امشب هر سه بار پاسخ دادم .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: خدايت حفظ كند و ذكوان آن شب را شب
زنده دارى و پاسدارى كرد و اواخر شب پيامبر صلى الله عليه و آله از
اثيل كوچ فرمود.
واقدى مى گويد: و روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله نماز
عصر را در اثيل گزارد و چون ركعت نخست را خواند لبخند زد و چون سلام
داد از سبب لبخندش پرسيدند، فرمود: ميكائيل در حالى كه بر بالش گرد و
خاك نشسته بود از كنارم گذشت و بر من لبخند زد و گفت : من در تعقيب آن
قوم بودم . در همين حال جبرئيل عليه السلام در حالى كه سوار بر ماديانى
بود كه موهاى كاكلش گره خورده بود و گرد و غبار دندانهاى پيشين او را
فرو گرفته بود پيش من آمد و گفت : اى محمد! خداى من مرا پيش تو گسيل
داشته و فرمان داده است تا راضى نشوى از تو جدا نشوم ، آيا راضى شدى ؟
گفتم : آرى .
واقدى مى گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله همچنان اسيران را با خود مى
آورد و چون به منطقه عرق الظبيه رسيد به عاصم بن ثابت بن ابى الافلح
فرمان داد گردن عقبه بن ابى معيط بن ابى عمرو بن اميه بن عبدشمس را
بزند. عقبه را عبدالله بن سلمه عجلانى اسير گرفته بود.
عقبه گفت : اى واى بر من ! اى گروه قريش چرا فقط بايد من از ميان كسانى
كه اينجايند كشته شوم ؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: به سبب
دشمنى تو با خدا و رسولش . عقبه گفت : اى محمد منت نهادن تو بهتر است
مرا هم مانند يكى ديگر از افراد قوم من قرار بده ، اگر آنان را كشتى
مرا هم بكش و اگر بر ايشان منت نهادى بر من هم منت بنه و اگر از ايشان
فديه گرفتى من هم يكى از ايشان خواهم بود. اى محمد چه كسى سرپرست
كودكان من خواهد بود؟ فرمود: آتش . اى عاصم او را ببر و گردنش را بزن و
عاصم چنان كرد. و پيامبر صلى الله عليه و آله خطاب به عقبه فرمود: به
خدا سوگند تا آنجا كه مى دانم چه بد مردى بودى ، كافر به خدا و پيامبر
صلى الله عليه و آله و كتاب خدا و آزار دهنده پيامبرش بودى ، خداوند را
كه ترا كشت و چشم مرا از كشتن تو روشن فرمود سپاسگزارم .
محمد بن اسحاق مى گويد: عكرمه برده آزاد كرده ابن عباس ، از ابورافع
نقل كرده كه مى گفته است : من برده عباس بن عبدالمطلب بودم ، اسلام
ميان ما نفوذ پيدا كرده بود.
عباس و همسرش ام الفضل مسلمان شده بودند. عباس هيبت قوم خود را مى داشت
و مخالفت با آنان را خوش نمى داشت و اموال بسيار داشت كه ميان قومش
پراكنده بود و به همين سبب اسلام خود را پوشيده مى داشت . ابولهب دشمن
خدا از رفتن به جنگ بدر خود دارى كرده بود و به جاى خويش عاص بن هشام
بن مغيره را فرستاده بود و چنين بود كه هر كس به بدر نرفته بود از سوى
خود كسى را گسيل داشته بود. و چون خبر كشته شدن افراد قريش در بدر رسيد
خداوند ابولهب را خوار و زبون ساخت و ما در دل خويش احساس قدرت و عزت
مى كرديم .
ابورافع گويد: من مردى ضعيف بودم كه تير مى تراشيدم و معمولا كنار حجره
زمزم تيرها را مى تراشيدم ، و به خدا سوگند در حالى كه نشسته بودم و
تير مى تراشيدم و ام الفضل هم كنار من نشسته بود و از خبرى كه رسيده
بود خوشحال بوديم ناگهان ابولهب كه براى بدى و شر گام بر مى داشت آمد و
كنار حجره زمزم نشست و پشت او به پشت سرم قرار داشت . همان گونه كه او
نشسته بود گفته شد ابوسفيان بن حارث بن عبدالمطلب كه همراه مشركان در
جنگ بدر شركت كرده بود آمده است . ابولهب به ابوسفيان بن حارث گفت : اى
برادر زاده پيش من بيا كه به خدا سوگند خبر درست پيش تو است . ابو
رافع مى گويد: ابوسفيان كنار ابولهب نشست و مردم هم گرد او ايستاده
بودند.
ابولهب گفت : اى برادر زاده به من بگو كار مردم چگونه بود؟ گفتن به خدا
قسم خبرى نبود، همينكه با آنان روياروى شديم شانه هاى خود را در
اختيارشان گذاشتم ، به هر گونه كه خواستند ما را كشتند و اسير كردند.
به خدا سوگند با وجود اين مردم را سرزنش نمى كنيم كه مردانى سپيده چهره
را بر اسبان ابلق ميان زمين و آسمان ديديم كه هيچ چيز را باقى نمى
گذاشتند و هيچ چيز در برابر شان ياراى مقاومت نداشت . ابورافع مى گويد:
در همين حال من ريسمانهاى كنار حجره زمزم را تكان دادم و گفتم : به خدا
سوگند كه آنان فرشتگان بودند. ابولهب دست يازيد و مرا بر زمين افكند
(153) و زانوها خود را روى خود را روى سينه ام نهاد و
شروع به زدن من كرد و من مردى ناتوان بودم . در اين هنگام ام الفضل
برخاست و يكى از چوبهاى حجره را برداشت و چنان بر سر ابولهب زد كه سر
او را بسيار بد شكست و خطاب به ابولهب گفت : اينك كه سالار ابورافع -
عباس - غايب است او را ناتوان و زبون پنداشته اى . ابولهب برخاست و
خوار و زبون پشت كرد و رفت و به خدا سوگند فقط هشت شب زنده ماند و
خداوند او را گرفتار عدسه كرد و كشت .
(154)
پسرانش لاشه او را دو يا سه شبانه روز به حال خود رها كردند و به خاك
نسپردند تا آنكه در خانه خود متعفن شد و قريش از بيمارى عدسه و واگيرى
آن همان گونه بيم داشتند كه مردم از طاعون . سرانجام مردى از قريش به
پسران ابولهب گفت : اى واى بر شما آزارم نمى داريد كه لاشه پدرتان در
خانه اش متعفن شده است و او را به خاك نمى سپاريد! گفتند: ما از سرايت
اين بيمارى بيم داريم . گفت : برويد من هم همراهتان مى آيم ، و به خدا
سوگند كه جسدش را غسل ندادند و ترسيدند به آن دست بزنند و فقط از دور
مقدارى آب بر او پاشيدند و سپس آن را بيرون آوردند و بالاى مكه بردند و
در شكافى افكندند و آن قدر شن و سنگ از دور بر آن پاشيدند كه پوشيده
شد.
محمد بن اسحاق مى گويد: عباس در جنگ بدر حاضر شد و با ديگر اسيران اسير
گرديد. او را ابواليسر كعب بن عمرو كه فردى از قبيله بنى سلمه بود اسير
گرفت . چون شب فرا رسيد در بند بودند پيامبر صلى الله عليه و آله
نتوانست در آن شب بخوابد تا آنكه يارانش پرسيدند كه اى رسول خدا شما را
چه مى شود كه نمى خوابيد؟ فرمود: صداى ناله عباس را مى شنوم ، برخاستند
و بندهاى عباس را گشودند و پيامبر صلى الله عليه و آله خوابيد.
(155)
گويد؛ ابن عباس ، كه خدايش رحمت كند، مى گفته است : ابواليسر مردى كوچك
اندام و عباس مردى كشيده قامت و تنومند بود. پيامبر صلى الله عليه و
آله به ابواليسر فرمود: چگونه عباس را اسير گرفتى ؟ گفت : اى رسول خدا،
مردى مرا در اسير گرفتن او يارى داد كه پيش از آن او را نديده بودم و
آن مرد چنين و چنان بود. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
ترا بر آن كار فرشته اى بزرگوار يارى داده است .
محمد بن اسحاق مى گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله در همان آغاز جنگ
بدر فرموده بود نبايد هيچ كس از بنى هاشم كشته شود. مى گويد: اين موضوع
را زهرى براى من از عبدالله بن ثعلبه هم سوگند بنى زهره و همچنين عباس
بن عبدالله بن معبد بن عباس از قول يكى از خويشاوندان خود از عبدالله
بن عباس ، كه خدايش رحمت كند، براى من نقل كردند كه پيامبر صلى الله
عليه و آله به اصحاب خود فرموده است : مى دانم كه مردانى از بنى هاشم و
خاندانهاى ديگر را به زور به جنگ آورده اند، ما را نيازى به كشتن آنان
نيست . هر كس از شما با كسى از بنى هاشم روياروى شد او را نكشد و هر كس
با ابوالبخترى روياروى شد او را نكشد و هر كس با عباس عموى پيامبر صلى
الله عليه و آله روياروى شد او را نكشد كه او با زور و اكراه به جنگ
آمده است . ابوحفذيه پسر عتبه بن ربيعه گفت : آيا بايد پدران و برادران
و خويشاوندان خود را بكشيم و عباس را رها كنيم ؟ به خدا سوگند اگر من
با او رويا روى شوم با شمشير بر چهره اش خواهم زد. پيامبر صلى الله
عليه و آله اين سخن را شنيد و به عمر بن خطاب فرمود: اى ابوحفص - عمر
مى گويد: به خدا سوگند اين نخستين بار بود كه پيامبر صلى الله عليه و
آله به من كنيه ابوحفص داد - آيا بايد چهره عموى رسول خدا صلى الله
عليه و آله را شمشير زد؟ عمر گفت : اى رسول خدا! اجازه فرماى با شمشير
گردن ابوحذيفه را بزنم كه به خدا سوگند منافق شد.
گويد: ابوحذيفه پس از آنان مى گفته است ، به خدا سوگند من از عذاب
خداوند درباره آن سخن كه روز بدر گفتم در امان نيستم ، مگر اينكه
خداوند با روزى كردن شهادت اين گناه مرا بپوشاند، و او در جنگ يمامه
شهيد شد.
محمد بن اسحاق مى گويد: چون پيامبر صلى الله عليه و آله با ابوبكر و
عمر و سعد بن معاذ درباره اسيران رايزنى فرمود عمر نسبت به اسيران
خشونت بسيار نشان داد و گفت : اى رسول خدا در آنچه اشاره مى كنم از من
اطاعت فرماى كه من از هيچ خير خواهى در مورد شما فرو گذار نيستم ! نخست
عمويت عباس را پيش نياور و به دست خود گردنش را مورد شما فرو گذار
نيستم ! نخست عمويت عباس را پيش بياور به دست خود گردنش را بزن و عقيل
را هم به برادرش على بسپار تا گردنش را بزند و هر اسيرى را به
نزديكترين خويشاوندش بسپر تا او را بكشد. پيامبر صلى الله عليه و آله
اين پيشنهاد را بسيار ناخوش داشت و آن را نپسنديد.
محمد ابن اسحاق مى گويد: و چون اسيران را به مدينه آوردند رسول خدا صلى
الله عليه و آله به عباس فرمود: اى عباص فديه خودت و دو برادر زاده ات
عقيل بن ابى طالب و نوفل بن حارث را بپردازد و چون توانگرى فديه هم
پيمان خود عتبه بن عمرو را هم پرداخت كن .
عباس گفت : اى رسول خدا من مسلمان بودم و اين قوم به زور مرا آوردند.
فرمود: خداوند به اسلام تو داناتر است و اگر آنچه مى گويى بر حق است
خداوندت پاداش خواهد داد ولى ظاهر كار تو اين است كه بر ضد مايى ، و
اينك فديه بپرداز. هنگامى كه عباس اسير شده بود پيامبر صلى الله عليه و
آله بيست وقيه طلايى را كه همراه داشت از او گرفته بود.
عباس گفت : همان را از فديه من حساب كن . پيامبر صلى الله عليه و آله
فرمود: آن غنيمتى است كه خداوند به ما ارزانى فرموده است . گفت : اى
رسول خدا من مالى ندارم . فرمود: آن مالى كه هنگام بيرون آمدن از مكه
به همسرت ام الفضل دختر حارث سپردى و هيچ كس با شما دو تن نبود، كجاست
؟ بعد هم به ام الفضل گفتى : اگر در اين سفر كشته شدم از اين مال چه
مقدار از آن فضل و چه مقدار از آن عبدالله و چه مقدار از آن قثم باشد.
عباس گفت : سوگند به كسى كه ترا به حق مبعوث فرموده است هيچ كس غير
از من و ام الفضل اين موضوع را نمى داند و علم كه تو رسول خدايى ، و
عبا فديه خود و دو برادر زاده و هم پيمانش را پرداخت كرد.
واقدى مى گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله از اثيل ، زيد بن حارثه و
عبدالله بن رواحه را براى مژده دادن به مردم به مدينه گسيل فرمود. آنان
روز يكشنبه هنگام ظهر به مدينه رسيدند.
عبد الله بن رواحه در منطقه عقيق از زيد بن حارثه جدا شد تا به بخشهاى
بالاى مدينه رود.
عبدالله بن رواحه بانگ برداشت كه اى گروه انصار شما را مژده باد به
سلامت پيامبر صلى الله عليه و آله و كشته و اسير شدن مشركان ، هر دو
پسر ربيعه هر دو پسر حجاج و ابوجهل و زمعه بن اسود و اميه بن خلف كشته
شدند و سهيل بن عمر و كه داراى دندانهاى نيش آشكار بود با گروهى بسيار
اسرار شد. عاصم بن عدى مى گويد: برخاستم و عبدالله بن رواحه را كنارى
كشيدم و گفتم : اى پسر رواحه ! آيا آنچه مى گويى حقيقت دارد؟ گفت : آرى
به خدا سوگند و به خواست خدا فردا رسول خدا صلى الله عليه و آله خواهد
آمد و اسيران در بند كشيده شده همراهش خواهند بود. عبدالله بن رواحه
سپس به يك يك خانه هاى انصار در منطقه بالاى مدينه مراجعه كرد و كودكان
هم همراهش مى دويدند و مى گفتند: ابوجهل تبهكار كشته شد تا آنكه به
خانه هاى خاندان اميه بن زيد رسيدند.
زيد بن حارثه هم در حالى كه سوار بر ناقه قصواى پيامبر صلى الله عليه و
آله بود براى مژده دادن به ديگر مردم مدينه آمد و چون به مصلاى مدينه
رسيد، همچنانكه سوار بر ناقه بود، فرياد بر آورد كه عتبه و شيبه پسران
ربيعه و دو پسر حجاج و ابوجهل و ابوالبخترى و زمعه بن اسود و اميه بن
خلف كشته شدند و سهيل بن عمرو نيش دار همراه گروه بسيارى اسير شد. مردم
سخن زيد را تصديق نمى كردند و مى گفتند: زيد گريخته است و اين سخن
مسلمانان را خشمگين ساخت و به بيم انداخت . گويد: زيد هنگامى به مدينه
رسيد كه در بقيه مردم از صاف كردن گور رقيه دختر رسول خدا صلى الله
عليه و آله بر مى گشتند، مردى از منافقان به اسامه بن زيد گفت : سالار
شما و كسانى كه همراهش بودند كشته شده اند و مردى از منافقان به
ابولبابه بن عبدالمنذر گفت : ياران شما چنان پراكنده شدند كه ديگر هرگز
جمع نخواهند شد و بزرگان اصحاب شما و خود محمد كشته شده اند و اين ناقه
محمد است و آن را مى شناسيم و اين زيد بن حارثه هم از ترس نمى داند
چه مى گويد و گريزان آمده است . ابولبابه به او گفت : خداوند اين سخن
ترا تكذيب فرمايد. يهوديان هم گفتند: زيد گريزان آمده است . اسامه بن
زيد مى گويد: من آمدم و با پدر خويش خلوت كردم و به او گفتم آيا آنچه
مى گويى بر حق است ؟ گفت : آرى ، به خدا سوگند پسركم راست مى گويم و من
قول يدى شدم و پيش آن منافق برگشتم و گفتم : تو شايعه پراكنى و ياوه
سرايى نسبت به رسول خدا و مسلمانان مى كنى چون رسول خدا صلى الله عليه
و آله بيايد بدون ترديد ترا پيش او مى بريم و گردنت را خواهد زد. گفت :
اى ابو محمد! اين چيزى بود كه شنيدم مردم مى گفتند.
واقدى مى گويد: اسيران در حالى كه شقران بر آنان گماشته بود آمدند.
كسانى را كه شمرده و نام برده اند چهل و نه اسيرند، اما شمار ايشان
بدون هيچ شك هفتاد تن بوده است كه نام ديگران برده نشده است . مردم به
استقبال پيامبر صلى الله عليه و آله رفتند و در روحاء شاد باش پيروزى
گفتند. روى شناسان خزرج هم به استقبال شتافتند. سلمه بن سلامه بن وقش
به آنان گفت : چيزى نبود كه قاتل شاد باش باشد، به خدا سوگند فقط گروهى
ناتوان كله طاس را كشتيم . پيامبر صلى الله عليه و آله لبخند زد و
فرمود: اى برادر زاده آنان سرشناسان بودند كه اگر آنان را مى ديدى از
ايشان مى ترسيدى و هر فرمانى مى دادند، اطاعت مى كردى و ارگ كارهاى خود
را با كار آنان مى سنجيدى ، كوچك مى شمردى و با وجود اين چه بد مردمى
نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله خود بودند. سلمه گفت : از خشم خدا
و پيامبرش به خدا پناه مى برم و اى رسول خدا شما از هنگامى كه در روحاء
بوديم همچنان از من روى گردانى .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: آن سخنى كه به مرد عرب گفتى كه خودت
با ناقه ات در آميخته اى و ناقه از تو آبستن است ناسزا و دشنام دادى و
چيزى كه آن نمى دانستى بر زبان آوردى .
اما آنچه درباره اين قوم گفتى بدون توجه يا به عمد نعمتى بزرگ از
نعمتهاى خدا را كوچك شمردى . پيامبر صلى الله عليه و آله عذر سلمه را
پذيرفت و او از بزرگان اصحاب بود.
واقدى مى گويد: زهر روايت مى كند كه ابوهند بياضى ، برده آزاد كرده و
وابسته فروه بن عمرو، رسول خدا صلى الله عليه و آله را ملاقات كرد و
خيكى كه از خرماى آميخته با كشك و روغن پر بود به ايشان هديه داد و
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: همانا ابوهند
مردى از انصار است ، به او زن بدهيد و از خانواده اش زن بگيريد.
واقدى همچنين مى گويد: اسيد بن حضير هم به ديدار رسول خدا صلى الله
عليه و آله آمد و گفت : اى رسول خدا سپاس خداوندى كه ترا پيروز و چشمت
را روشن فرمود. اى رسول خدا، به خدا سوگند كه من گمان نمى كردم با دشمن
روياروى مى شوى و مى پنداشتم فقط موضوع كاروان است و به همين سبب در
بدر شركت نكردم . اگر گمان مى كردم رويا رويى با دشمن است ، هرگز از
شركت در آن باز نمى ايستادم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: راست
مى گويى .
گويد: عبدالله بن قيس هم در تربان به ديدار پيامبر صلى الله عليه و آله
شتافت و عرضه داشت : اى رسول خدا سپاس و ستايش خدا را بر سلامت و
پيروزى تو، من آن هنگام كه شما رفتيد تب داشتم و آن تب تا ديروز از تنم
بيرون نرفت و اينك به ديدارت شتافتم . فرمود: خدايت پاداش دهاد.
واقدى مى گويد: سهيل بن عمرو كه همراه مالك بن دخشم كه او را به اسيرى
گرفته بود حركت مى كرد، چون تو كه ميان سقيا و ملل است رسيدند، به مالك
گفت : براى قضاوت حاجت آزادم بگذار. مالك همچنان كنار او ايستاد، سهيل
گفت : شرم دارم ، اندكى از من فاصله بگير. مالك فاصله گرفت ، سهيل دست
خويش را از بند بيرون كشيد و راه خود را گرفت و رفت . چون دير كرد مالك
بن دخشم روى به مردم كرد و فرياد بر آورد و مردم به تعقيب سهيل
پرداختند و پيامبر صلى الله عليه و آله هم به تن خويش به تعقيب او
پرداخت و فرود هر كس او را پيدا كند بكشدش . قضا را پيامبر صلى الله
عليه و آله خود او را يافت كه خويش را ميان خار بن ها مخفى كرده بود،
فرمان داد دستهايش را به گردنش بستند و او را به مركب خود بست و سهيل
تا رسيدن به مدينه يك قوم هم سوار نشد.
(156)
واقدى مى گويد: اسحاق بن حازم بن عبدالله بن مقسم از جابر بن عبدالله
انصارى برايم نقل كرد كه مى گفته است : پيامبر صلى الله عليه و آله در
حالى كه سوار بر ناقه قصواى خود بود اسامه بن زيد را ديد. او را سوار
كرد و جلو خود نشاند. در همان حال سهيل بن عمرو دستهايش به گردنش بسته
بود و كنار ناقه حركت مى كرد و چون اسامه سهيل را ديد گفت : اى رسول
خدا اين ابويزيد است ؟ فرمود: آرى اين همان است كه در مكه نان اطعام مى
كرد.
بلاذرى مى گويد: اسامه بن زيد كه در آن هنگام نوجوانى بود گفت : اى
رسول خدا اين همان كسى است كه در مكه به مردم ثريد - تريت - مى داد و
آن را با سين تلفظ كرد.
مى گويد (ابن ابى الحديد): اين نوعى لكنت معكوس است . چون معمولا سين
را به صورت ث تلفظ مى كنند ولى اسامه
ث را به سين تلفظ كرده است . بعضى هم مى
گويند اسامه گفت : اين كسى است كه به مردم در مكه شريد مى دهد و آن را
شين ضبط كرده اند.
بلاذرى همچنين مى گويد: مصعب بن عبدالله زبيرى از قول مشايخ خود نقل مى
كرد كه چون اسامه در آن روز سهيل بن عمرو را ديد گفت : اى رسول خدا اين
همان است كه در مكه به مردم تريد مى خوراند؟ پيامبر صلى الله عليه و
آله فرمود: آرى ، اين ابويزيد است كه در مكه خوراك اطعام مى كرد ولى در
راه خاموش كردن پرتو خداوند كوشش مى كرد و خداوند بر او چيره شد.
گويد: اميه بن ابى الصلت ثقفى
(157) درباره او چنين سروده است :
اى ابايزيد، دهش و بخشش ترا گسترده مى بينم و آسمان جود تو باران
فراوان فرو مى ريزد.
گويد: مالك بن دخشم كه سهيل را در جنگ بدر اسير گرفته بود در مورد او
چنين سروده است :
سهيل را اسير گرفتم و از ميان همه امتها كسى را با او عوض نمى كنم .
خندف - نام مادر قبيله قريش - مى داند كه به هنگام زور و ستم
جوانمردترين جوانانش سهيل است . با شمشير بران خويش بر او چندان ضربه
زدم كه خميده شد و خود را در برابر اين لب شكرى به زحمت انداختم .
سهيل چون لب بالايش شكافته بود، دندانهاى نيش او آشكار و به همين سبب
به ذوالانياب مشهور بود.
واقدى مى گويد: چون اسيران به مدينه رسيدند سوده ، دختر زمعه همسر
پيامبر صلى الله عليه و آله ، براى شركت در سوگوارى خاندان عفراء براى
عوف و معوذ پيش آنان رفته بود و اين پيش از آن بود كه حكم حجاب نازل
شود. سوده مى گويد: كسى پيش ما آمد و گفت : اينك اسيران را آوردند، من
به خانه خود رفتم كه پيامبر صلى الله عليه و آله هم آنجا بود. ناگاه
ابويزيد سهيل بن عمرو را ديدم كه در گوشه خانه نشسته و دستهايش به
گردنش بسته است و به خدا سوگند همينكه آنچنان ديدم نتوانستم طاقت
بياورم و گفتم : اى ابويزيد، چگونه تسليم سخن شديد و تن به اسيرى
داديد، اى كاش با بزرگوارى مى مرديد و به خدا سوگند ناگاه سخن پيامبر
صلى الله عليه و آله مرا به خود آورد كه از درون حجره مى فرمود:
اى سوده آيا بر ضد حق مبعوث فرموده است همينكه
ابويزيد را ديدم كه دستهايش به گردنش بسته است نتوانستم خوددارى كنم و
اين سخن را بر زبان آوردم
واقدى مى گويد: خالد بن الياس براى من از قول ابوبكر بن عبدالله بن ابى
جهم نقل كرد كه مى گفته است : در آن روز خالد بن هشام بن مغيره و اميه
بن ابى حذيفه وارد خانه ام سلمه هم در سوگوارى خاندان عفراء شركت كرده
بود. به او گفتند اسيران آمدند. او آمد و به خانه خود رفت و با آن دو
هيچ سخنى نگفت و برگشت و پيامبر صلى الله عليه و آله را در خانه عايشه
پيدا كرد و گفت : اى رسول خدا اين پسر عموهاى من خواسته اند به خانه من
بيايند و از ايشان ميزبانى كنم و سرشان روغن بمالم و از اندوه ايشان
بكاهم و من دوست نمى دارم پيش از اجازه گرفتن از شما هيچ يك از اين
كارها را انجام دهم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
من هيچ يك از اين كارها را ناخوش نمى دارم ، هر
چه مصلحت مى دانى انجام بده .
(158)
واقدى مى گويد: محمد بن عبدالله از زهرى برى من نقل كرد كه ابوالعاص
بن ربيع مى گفته است : در دست گروهى از انصار اسير بودم ، خدايشان خير
دهاد كه چون چاشت يا شام مى خورديم نان را كه پيش آنان كمياب بود و
بيشتر خوراكشان خرما بود به من اختصاص مى دادند و خودشان خرما مى
خوردند. گاه سهم كسى فقط پاره نانى مى شد همان را به من مى داد. وليد
بن وليد بن مغيره هم همين گونه مى گفته و مى افزوده است آنان ما را كه
بر مركبهاى خود سوار مى كردند و خود پياده مى رفتند.
محمد بن اسحاق در كتاب خود مى گويد: ابوالعاص بن ربيع بن عبدالعزى بن
عبد شمس داماد پيامبر صلى الله عليه و آله و شوهر زينب دختر رسول خدا
صلى الله عليه و آله بود. ابوالعاص در زمره چند تنى از مردان مكه بود
كه مشهور به ثروت و امانت و بازرگانى بودند، ابوالعاص پسر هاله دختر
خويلد و خواهر خديجه بود. ربيع بن عبدالعزى شوهر هاله بود. ابوالعاص
براى خاله خود خديجه همچون پسر بود و خديجه پيش از بعثت از پيامبر صلى
الله عليه و آله تقاضا كرد زينب را به ازدواج ابوالعاص در آورد و
پيامبر صلى الله عليه و آله مخالف خواسته خديجه رفتار نمى فرمود و دختر
خود زينب را به ازدواج او در آورد. چون خداوند محمد صلى الله عليه و
آله را به پيامبرى گرامى داشت خديجه و همه دختران رسول خدا صلى الله
عليه و آله به آن حضرت ايمان آوردند و گواهى كه هر چه آورده است بر حق
است و آيين او را پذيرفتند، اما ابوالعاص به شرك خود باقى ماند. پيامبر
صلى الله عليه و آله همچنين پيش از بعثت يكى از دو دختر خود رقيه يا ام
كلثوم را به همسرى عتبه بن ابى لهب در آورد. چون وحى بر آن حضرت نازل
شد و قوم خود را به فرمان خدا فرا خواند از او دورى جستند و به يكديگر
گفتند شما محمد را از غم و اندوه رهانيده ايد، دخترانش را به همسرى
گرفته ايد و هزينه آنان را از دوش او برداشته ايد، دخترانش را پيش او
برگردانيد و او را به آنان سرگرم و اندوهگين سازيد. آنان پيش ابوالعاص
بن ربيع رفتند و گفتند: از همسرت دختر محمد جدا شو، ما هر دخترى از
قريش را كه بخواهى به همسرى تو در مى آوريم . گفت : هرگز خداوند چنين
نخواهد و من از همسر خود جدا نمى شوم و هيچ دوست ندارم كه به جاى او
زنى ديگر از قريش همسر من باشد. و رسول خدا صلى الله عليه و آله
هرگاه از ابوالعاص نام مى برد او را از لحاظ رعايت حق دامادى ستايش مى
فرمود. آنان سپس پيش آن تبهكار، عتبه بن ابى لهب ، رفتند و به او
گفتند: دختر محمد را طلاق بده و ما هر دخترى از قريش را كه بخواهى به
همسرى تو در مى آوريم . او گفت : اگر دختر ابان بن سعيد بن عاص يا دختر
سعيد بن عاص را به ازدواج من در آوريد از او جدا مى شوم . آنان دختر
سعيد بن عاص را به همسرى او در آوردند و او كه هنوز با دختر پيامبر صلى
الله عليه و آله عروسى نكرده بود او را طلاق داد و خداوند بدين گونه به
قصد گرامى داشتن آن دختر و زبون ساختن عتبه او را از چنگ عتبه نجات داد
و پس از عتبه عثمان بن عفان با او ازدواج كرد. پيامبر صلى الله عليه و
آله در مكه قادر به اجراى اين حكم نبود كه آن دو را از يكديگر جدا
فرمايد. ناچار زينب با مسلمانى خويش همچنان به زندگى با ابوالعاص كه بر
شرك خود بود ادامه مى داد، تا آنكه پيامبر صلى الله عليه و آله به
مدينه هجرت فرمود و زينب در مكه همراه ابوالعاص ماند. چون قريش به جنگ
بدر آمدند، ابوالعاص هم با آنان آمد و همراه ديگر اسيران اسير شد و او
را به حضور پيامبر آوردند و با اسيران ديگر همانجا بود و چون اهل مكه
براى فديه اسيران خود اموالى فرستادند، زينب هم براى فديه اسير خود
يعنى شوهرش اموالى فرستاد كه ضمن آن گلو بندى بود كه خديجه مادرش شب
زفاف به او هديه داده بود. همينكه پيامبر صلى الله عليه و آله آن را
ديد بر حال زينب سخت رقت آورد و به مسلمانان فرمود: اگر مصلحت بدانيد
اسيرش را رها كنيد و فديه اى را كه فرستاده است براى او برگردانيد.
مسلمانان گفتند: آرى اى رسول خدا چنين مى كنيم . ما جانها و اموال خويش
را فداى تو مى سازيم . و آنچه را كه زينب فرستاده بود براى او
برگرداندند و ابوالعاص را به پاس زينب بدون دريافت فديه آزاد ساختند.
(159)
مى گويد (ابن ابى الحديد): من اين خبر را در حضور ابوجعفر يحيى بن ابى
زيد بصرى ، كه خدايش رحمت كناد، خواندم ، گفت : آيا گمان مى كنى ابوبكر
و عمر اين موضوع را نمى دانسته اند و آنجا حضور نداشته اند؟ آيا اقتضاى
كرم و احسان اين نبوده است كه آن دو هم دل فاطمه را در مورد فدك خشنود
سازند و از مسلمانان بخواهند كه آن را به فاطمه ببخشند. مگر منزلت
فاطمه در نظر رسول خدا صلى الله عليه و آله از منزلت زينب خواهرش كمتر
بوده است و حال آنكه فاطمه بانوى بانوان جهانيان است . و تازه اين در
موردى است كه براى فاطمه حقى به ارث يا بخشش فدك را به او ثابت نشده
باشد. من به ابوجعفر نقيب گفتم : فدك به موجب خبرى كه ابوبكر جايز
نبوده است كه آن را از ايشان بگيرد. نقيب گفت : فديه ابوالعاص بن
ربيع هم حقى از حقوق مسلمانان بوده است و پيامبر صلى الله عليه و آله
آن را از ايشان گرفت . گفتم . رسول خدا صلى الله عليه و آله صاحب شريعت
است و حكم ، حكم اوست و ابوبكر چنان نيست . گفت : من كه نگفتم ابوبكر
آن را به زور از مسلمانان مى گرفت و به فاطمه مى داد بلكه مى گويم اى
كاش از مسلمانان مى خواست كه از حق خود در آن مورد منصرف مى شدند و آن
را مى بخشيدند همان گونه كه پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد فديه
ابوالعاص رفتار فرمود. آيا مى پندارى اگر ابوبكر مى گفت اين دختر
پيامبر شماست و آمده است چند خرما بن مى خواهد، آيا به اين كار خشنود
نيستيد؟ آيا مسلمانان فاطمه را از آن منع و محروم مى ساختند؟ گفت :
قاضى القضاه عبدالجبار بن احمد هم همين گونه گفته است كه ابوبكر و عمر
بر طبق ميزان كرم و بزرگداشت كار پسنديده نكرده اند، هر چند كه از لحاظ
دينى كارشان پنسديده باشد.
محمد بن اسحاق مى گويد: چون رسول خدا صلى الله عليه و آله ابى العاص را
رها فرمود، آن چنان كه ما تصور مى كنيم از او عهد گرفت يا با و شرط
فرمود يا آنكه خود ابوالعاص قول داد كه زينب را به مدينه خواهد فرستاد.
اين موضوع را نه پيامبر صلى الله عليه و آله و نه ابوالعاص آشكار
نساختند ولى پس از آنكه ابوالعاص آزاد شد و به مكه رفت پيامبر صلى الله
عليه و آله اندكى بعد زيد بن حارثه و مردى از انصار را به مكه گسيل
داشت و فرمود فلان جا باشيد.
(160) زينب خواهد آمد، با او همراهى كنيد و او را پيش
من آوريد. آن دو به سوى مكه حركت كردند و اين يك ماه پس از جنگ بدر
بود، يا حدود يك ماه ، و چون ابوالعاص به مكه رسيد به زينب گفت مى
تواند به پدر ملحق شود و زينب آماده شد.
محمد بن اسحاق مى گويد: از خود زينب براى من نقل شده كه مى گفته است :
در همان حال كه من براى پيوستن به پدرم آماده مى شدم هند دختر عتبه مرا
ديد و گفت : اى دختر محمد! به من خبر رسيده است كه مى خواهى پيش پدر
خويش بروى . گفتم : چنين قصدى ندارم . گفت : اى دختر عمو از من پوشيده
مدار و گر ترا نيازى به مال يا چيز ديگرى است كه براى سفرت لازم است من
مى توانم بر آورم . از من آزرم مكن كه ميان زنان كينه هايى كه ميان
مردان موجود است وجود ندارد. زينب مى گفته است : به خدا سوگند در آن
هنگام او را راستگو ديدم و گمان كردم آنچه مى گويد عمل خواهد كرد ولى
از او ترسيدم و منكر شدم كه چنان قصدى دارم . چون آماده شدم و از
كارهاى خود آسوده گرديدم برادر شوهرم كنانه بن ربيع مرا راه انداخت .
محمد بن اسحاق مى گويد: كنانه بن ربيع براى زينب شترى آورد و او را
سوار كرد و كمان و تيردان خويش را برداشت و روز روشن لگام شتر را به
دست گرفت و زينب هم ميان كجاوه اى بود كه براى او فراهم شده بود. زنان
و مردان قريش در اين باره به گفتگو پرداختند و يكديگر را سرزنش كردند و
ترسيدند كه دختر محمد بر آن حال از ميان ايشان كوچ كند و قريش شتابان
به تعقيب او پرداختند و در ذوطوى به او رسيدند. نخستين كسانى كه به
زينب رسيدند هبار بن اسود بن عبدالمطلب بن اسد بن عبدالعزى بن قصى و
نافعه بن عبدالقيس فهرى بودند. هبار با نيزه زينب را كه در هودج بود
سخت به وحشت انداخت . زينب بار دار بود گرفتار خونريزى شد و پس از
بازگشت به مكه كودك خود را سقط كرد و همين سبب پيامبر صلى الله عليه و
آله روز فتح مكه خون هبار را حلال فرمود.
كناد، خواندم ، گفت : در صورتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله خون هبار
را حلال فرموده باشد آن هم به جرم اينكه زينب را ترسانده و موجب سقط
كودكش شده است بديهى و روشن است كه اگر پيامبر صلى الله عليه و آله
زنده مى بود خون كسانى را كه فاطمه را ترساندند تا كودكش را سقط كند
حلال مى فرمود: گفتم : آيا اين موضوع را كه گروهى مى گويند فاطمه چندان
وحشت كرد كه محسن را سقط كرد از قول تو روايت كنم ؟ گفت : نه تاييد آن
و نه بطلانش را از قول من نقل كن . زيرا در اين مورد متوقفم و اخبار در
نظر متعارض يكديگرند.
واقدى مى گويد: كنانه بن ربيع زانو بر زمين زد و تيردان خويش را مقابل
خود نهاد.
تيرى از آن گرفت و در چله كمان خود نهاد و گفت : به خدا سوگند مى خورم
امروز هيچ مردى به هودج زينب نزديك نخواهد شد مگر اينكه او را هدف تير
قرار خواهم داد.
ناچار مردم از گرد او دور شدند.
گويد: در اين هنگام ابوسفيان بن حرب همراه بزرگان قريش آمد و گفت : اى
مرد تيرهاى خود را نگه دار تا با تو سخن گوييم . كنانه از تير اندازى
خود دارى كرد.
ابوسفيان جلو آمد و كنار او ايستاد و گفت : كار درست و پسنديده نكردى
كه آشكارا و در قبال چشم مردم اين زن را با خود بيرون آوردى و حال آنكه
خودت از بدبختى و سوگ ما و آنچه از محمد پدر اين زن به ما رسيده است
آگاهى و اينك كه دختر محمد را آشكار مى خواهى پيش او ببرى مردم چنين
گمان مى كنند كه اين نشانه زبونى و سستى ماست و به جان خودم سوگند كه
ما را نيازى به باز داشت اين زن از پيوستن به پدرش نيست . وانگهى از
اين زن خونى نمى خواهيم ، اكنون او را برگردان و چون هياهو آرام گرفت و
مردم گفتند او را برگردانديم ، آرام و پوشيده او را ببر و به پدرش ملحق
ساز.
كنانه بن ربيع زينب را به مكه برگرداند و زينب چند شب در مكه ماند و
چون هياهو آرام شد، او را بر شترش سوار كرد و شبانه بيرون آورد و به
زيد بن حارثه و همراهش سپرد و آن دو او را به حضور پيامبر صلى الله
عليه و آله بردند.
محمد بن اسحاق مى گويد: سليمان بن يسار از ابواسحاق دوسى از ابوهريره
نقل مى كند كه مى گفته است : پيامبر صلى الله عليه و آله سريه اى را
براى تصرف كاروانى از قريش كه در آن كالاها و تنى چند از قريش بودند
گسيل فرمود. من هم از افراد آن سريه بودم . پيامبر فرمود: اگر به هبار
بن اسود و نافع بن عبدقيس دست يافتيد هر دو را در آتش بسوزانيد.
فرداى آن روز كسى را پيش ما گسيل داشت و فرمود: به شما دستور داده بود
كه اگر آن دو مرد را گرفتيد بسوزانيد و سپس انديشيدم كه براى هيچ كس جز
خداوند متعال شايسته و سزاوار نيست كسى را با آتش عذاب كند، بنابراين
اگر بر آن دو دست يافتيد آن دو را بكشيد و مسوزانيد.
مى گويد (ابن ابى الحديد): اين حق براى جبريان وجود دارد كه كسى از
ايشان بگويد، مگر اين نسخ چيزى پيش از رسيدن وقت عمل به آن نيست و
عدليان - معتزله - اين را روا نمى شمرند. اين سوال دشوارى است و پاسخى
براى آن وجود ندارد مگر اينكه اصل اين خبر را دفع كنيم يا به ضعف يكى
از راويانش يا ابطال احتجاج به آن از اين روى كه خبر واحد است يا به
گونه ديگرى ، و آن اين است كه ما براى پيامبر در احكام شريعت قائل به
اجتهاديم و بسيارى از مشايخ ما هم بر همين عقيده اند و مذهب قاضى
ابويوسف ، دوست ابوحنيفه ، هم همين گونه است . به علاوه حديث سوره
براءه و نخست فرستادن آن با ابوبكر و سپس گسيل داشتن على عليه السلام و
گرفتن آن را از او در بين راه و خواندن آن برى اهل مكه هم همين گونه
است ، با آنكه در آغاز ابوبكر مامور بود كه آن نامه را بريا مردم
بخواند.
اما بلاذرى در اين مورد چنين روايت كرده است كه هبار بن اسود از كسانى
بوده است كه هنگامى بردن زينب از مكه به مدينه متعرض او شده است و رسول
خدا صلى الله عليه و آله به همه افراد سريه هايى كه گسيل داشته فرموده
است اگر بر او دست يافتند او را بسوزانند و سپس فرموده است با آتش جز
خداوند شكنجه نمى كند و فرمان داد اگر بر او دست يافتند هر دو دست و هر
دو پايش را قطع كنند و او را بكشند و بر او دست نيافتند. روز فتح مكه
هم هبار گريخت و سپس در مدينه ، و گفته شده است در جعرانه - نام جايى
است - پس از آنكه پيامبر صلى الله عليه و آله از جنگ حنين فراغت يافت ،
به حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و مقابل ايشان ايستاد
شهادتين بر زبان آورد و اسلامش پذيرفته شد و رسول خدا صلى الله عليه و
آله فرمان داد هيچ كس متعرض او نشود. سلمى كنيز پيامبر صلى الله عليه و
آله به هبار گفت : خداوند هيچ چشمى را به تو روشن مدارد. پيامبر صلى
الله عليه و آله فرمود: آرام بگير كه اسلام امور
پيش از خود را محو كرده است .
بلاذرى مى گويد: زبير بن عوام مى گفته است : پس از آن همه خشونت پيامبر
صلى الله عليه و آله نسبت به همان آن حضرت را مى ديدم كه با آزرم و
بزرگوارى سر خود را پايين مى افكند و هبار از ايشان پوزش مى خواست و آن
حضرت از او.
(161)
محمد بن اسحاق مى گويد: ابوالعاص همچنان بر شرك خود در مكه باقى ماند و
زينب نزد پدرش در مدينه مقيم بود و اسلام ميان آن دو جدايى اندخته بود
- بر يكديگر حرام بودند - تا آنكه پيش از فتح مكه ابوالعاص با اموال
خود و اموالى كه قريش به مضاربه به او داده بودند براى بازرگانى به شام
رفت و او مردى امين بود و چون از بازرگانى خود در شام آسوده شد و
بازگشت به سريه اى كه پيامبر صلى الله عليه و آله گسيل فرموده بود
برخورد كه اموالش را گرفتند و خودش از چنگ ايشان گريخت . آن گروه اموال
او را با خود به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله آوردند. ابوالعاص
شبانه بيرون آمد و خود را به مدينه و خانه زينب رساند و از او پناه
خواست و زينب او را پناه داد. ابوالعاص در طلب اموالى كه افراد آن سريه
از او گرفته بودند آمده بود. همينكه پيامبر صلى الله عليه و آله تكبيره
الاحرام نماز صبح را فرمود و مردم هم تكبير گفتند و اقتدا كردند زينب
از صفه زنان با صداى بلند گفت : اى مردم من ابوالعاص را پناه داده ام .
پيامبر صلى الله عليه و آله پس از آنكه نماز صبح را گزارد و سلام داد
روى به مردم كرد و فرمود: اى مردم آيا شما هم آنچه را من شنيدم ،
شنيدند؟ گفتند: آرى . فرمود: همانا سوگند به كسى كه جان محمد در دست
اوست ، من هم از آنچه گذشت تا همان هنگام كه شما صدا را شنيديد اطلاع
نداشتم و البته هر كس مى تواند به ديگرى پناه دهد. پيامبر صلى الله
عليه و آله آنگاه پيش دختر خود زينب رفت و فرمود: دختر جان ! او را
گرامى بدار و پسنديده ميزبانى كن و مبادا به تو دست يابد كه تو بر او
حلال نيستى .
سپس پيام داد افراد آن سريه كه اموال ابوالعاص را گرفته بودند پيش
ايشان آيند و به آنان فرمود: وضعيت اين مرد را نسبت به ما مى دانيد و
اموالى از او گرفته ايد، اگر احسان كنيد و اموالش را برگردانيد ما اين
كار را دوست مى داريم و اگر نخواهيد غنيمتى است كه خداوند به شما
ارزانى فرموده است و شما سزاوارتر بر آن هستيد. گفتند: اى رسول خدا
اموالش را به او بر مى گردانيم . و همه اموال و كالاهاى او را به او پس
دادند. و چنان بود كه مردى ريسمانى را و ديگرى مشك آب خشكيده و ديگرى
آفتابه حتى چوبهاى سر مشكهاى او را مى آورد و مى داد و همه اموال و
كالاهاى او را پس دادند و هيچ چيزى را از دست نداد.
ابوالعاص آنگاه به مكه رفت و چون به شهر رسيد همه اموال افراد قريش را
كه براى مضاربه به او داده بودند به ايشان باز گرداند و چون از آن كار
آسوده شد به آنان گفت : اى گروه قريش آيا براى كسى از شما مالى پيش من
مانده است كه نگرفته باشد؟ گفتند: نه و خدايت پاداش دهاد كه ترا با وفا
و كريم يافته ايم . گفت : اينك گواهى مى دهم كه پروردگارى جز خداوند
يكتا نيست و محمد رسول خداست . به خدا سوگند چيزى مرا از مسلمان شدن
باز نداشت مگر بيم از اين تصور شما كه من مى خواهم اموال شما را بخورم
و با خود ببرم . اينك كه خداوند اموالتان را به سلامت به شما برگرداند
گواهى مى دهم كه مسلمان شده و از آيين محمد پيروى كرده ام ، و سپس
شتابان بيرون آمد و خود را به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله رساند.
محمد بن اسحاق مى گويد: داود بن حصين از عكرمه از ابن عباس براى من نقل
كرد كه پيامبر صلى الله عليه و آله پس از شش سال زينب را با همان عقد و
نكاح نخست و بدون عقد مجدد به الوالعاص برگرداند.
(162)
واقدى مى گويد: و چون پيامبر صلى الله عليه و آله از كار اسيران فراغت
يافت و خداوند عزوجل در جنگ بدر ميان كفر و ايمان مشخص فرمود. مشركان و
منافقان و يهوديان زبون شدند و در مدينه هيچ يهودى و مناقفى باقى نماند
مگر اينكه خاضع شد. گروهى از منافقان مى گفتند اى كاش با محمد بيرون مى
رفتيم و به غنيمتى مى رسيديم . يهوديان با خود مى گفتند او همان كسى
است كه نشانه هايش را در كتابهاى خود ديده ايم و به خدا سوگند از اين
پس پرچمى براى او برافراشته نمى شود مگر اينكه پيروز خواهد شد.
كعب بن اشرف گفت : امروز دل زمين بهتر از روى آن است ! اينان همه اشراف
و سروران مردم و پادشاهان عرب و اهل منطقه امن و حرم بودند كه كشته
شدند. كعب به مكه رفت و به خانه وداعه بن ضبيره وارد شد و آنجا اشعارى
در نكوهش مسلمانان و مرثيه كشته شدگان مشركان در بدر سرود و از جمله
چنين گفت :
آسياب بدر براى نابودى اهل آن به گردش آمد، كه براى امثال بدر بايد
گريست و اشك ريخت . بزرگان مردم بر گرد حوض آن كشته شدند. از خير و
نيكى دور نباشيد همانا پادشاهان كشته شدند. مردمى كه من در قبال به
قدرت رسيدن ايشان زبون مى شوم مى گويند ابن اشرف به صورت كعبى كه بى
تابى مى كند در آمده است ...
واقدى مى گويد: اين ابيات را عبد الله بن جعفر و محمد بن صالح و ابن
ابى الزناد براى من املاء كردند، چون كعب بن اشرف اين ابيات را سرود،
مردم در مكه آنها را از او فرار گرفتند و بهانه قرار دادند و مرثيه
سرايى هاى خود را كه قبلا از بيم شماتت مسلمانان حرام كرده بودند،
آشكار ساختند. پسركان و دختركان در مكه اين ابيات را مى خواندند و قريش
يك ماه بر كشتگان خود مويه كرد و هيچ خانه اى در مكه باقى نماند مگر
آنكه در آن سوگوارى و مويه بود. زنان موهاى خود را آشفته كردند، گاه
اسب و شتر مرد كشته شده را مى آوردند و ميان خود برپا مى داشتند و بر
گردش مويه مى كردند. زنان سوگوار به كوچه ها مى آمدند و در كوچه ها
پرده زده بودند و پشت آن سو گوارا مى كردند و مردم مكه خواب عاتكه و
جهيم بن صلت را تصديق مى كردند.
واقدى مى گويد: كسانى از قريش كه براى پرداخت فديه اسيران به مدينه
آمدند چهارده و گفته شده است پانزده مرد بوده اند و نخستين كس كه آمد
مطلب بن ابووداعه بود و بقيه هم سه شب پس از او به مدينه آمدند.
گويد: اسحاق بن يحيى براى من نقل كرد كه از نافع بن جبير پرسيدم ميزان
فديه اسيران چه قدر بود؟ گفت : از همه بيشتر چهار هزار درهم بود و سپس
سه و دو هزار و هزار درهم ، مگر نسبت به گروهى كه مال نداشتند و
پيامبر صلى الله عليه و آله بر آنان منت نهاد و ايشان را بدون دريافت
فديه آزاد فرمود.
پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد ابووداعه فرموده بود او را در مكه
پسر زيرك توانگرى است كه فديه او را هر چه گران باشد خواهد پرداخت .
چون او به مدينه آمد فديه خود را چهار هزار درهم پرداخت . ابووداعه
نخستين اسيرى بود كه فديه اش پرداخت شد و قريش به مطلب پسر ابووداعه كه
او را در حال آماده شدن براى رفتن پيش پدرش ديدند، گفتند: شتاب مكن كه
مى ترسيم در مورد اسيران كار ما را خراب كنى و چون محمد درماندگى ما را
ببيند ميزان فديه را بالا ببرد و گران كند و بر فرض كه تو توانگرى همه
قوم به توانگرى تو نيستند. او گفت : من تا هنگامى كه شما براى پرداخت
فديه نرفته ايد نخواهم رفت و بدين گونه با آنان خدعه كرد و همينكه آنان
غافل شدند شبانه بر مركب خود سوار شد و در چهار شب خود را به مدينه
رساند و فديه پدر خويش را چهار هزار درهم پرداخت كرد. چون قريش او را
در اين مورد نكوهش كردند گفت : من نمى توانستم پدر خود را در حال اسيرى
رها كنيم و شما آسوده و بى خيال باشيد. ابوسفيان بن حرب گفت : اين پسر
نوجوان به خويش و انديشه خود شيفته است و كار را بر شما تباه مى كند،
من كه به خدا سوگند براى پسرم عمرو فديه نخواهم پرداخت ، اگر چه يك سال
هم در اسارت بماند مگر اينكه محمد خود او را آزاد كند. به خود سوگند
چنين نيست كه از همه شما تهيدست تر باشم ولى دوست ندارم كارى را كه
موجب دشوارى براى شما مى شود انجام دهم و عمرو هم مانند يكى از ديگر از
اسيران خواهد بود.
واقدى مى گويد نام كسانى كه براى آزادى اسيران آمدند چنين است ، از
خاندان عبد شمس ، وليد بن عقبه بن ابى معيط و عمرو بن ربيع برادر
ابوالعاص بن ربيع ، از خاندان نوفل بن عبدمناف ، جبير بن مطعم ، از
خاندان عبدالدار بن قصى ، طلحه بن ابى طلحه ، از خاندان اسد بن
عبدالعزى بن قصى ، عثمان بن ابى حبيش ، از خاندان مخزوم عبدالله بن ابى
ربيعه و خالد بن وليد و هشام بن وليد بن مغيره و فروه بن سائب و عكرمه
بن ابى جهل ، از خاندان جمع ابى خلف و عمير بن وهب از خاندان سهم مطلب
بن ابى وداعه و عمرو بن قيس ، از خاندان مالك بن حسل ، مكرز بن حفص بن
احنف ، همه ايشان براى پرداخت فديه خويشاوندان و وابستگان خود به مدينه
آمدند. جبير بن مطعم مى گفته است از همان هنگام كه براى پرداخت فديه به
مدينه رفتم اسلام در دل من جا گرفت و چنان بود كه شنيدم پيامبر، كه
درود خداوند بر او و خاندانش باد، در نماز مغرب سوره
والطور را خواند و از همان لحظه اسلام در
دل من رخنه كرد.
|