اميرالمؤمنين(عليه السلام) مى فرمايد:
الْمُؤْمِنُ دَأْبُهُ زَهادَتُهُ، وَ هَمُّهُ
دِيانَتُهُ، وَ عِزُّهُ قَناعَتُهُ، وَ جِدُّهُ
لاِخِرَتِهِ، قَدْ كَثُرَتْ حَسَناتُهُ، وَ عَلَتْ
دَرَجاتُهُ، وَ شارَفَ خَلاصُهُ وَ نَجاتُهُ.
[126]
عادت و خوى مؤمن بى رغبتى او به امور مادى است، و
همّتش ديندارى، و عزتش قناعت، و فعاليتش براى آخرت
است. زياد شده خوبيهايش، و بالا رفته درجاتش، و
نزديك شده به آزادى و نجاتش.
و نيز آن حضرت فرمود:
الْمؤْمِنُ دائِمُ الذِّكْرِ، كَثيرُ الْفِكْرِ،
عَلَى النَّعْماءِ شاكِرٌ، وَ فِى الْبَلاءِ
صابِرٌ. [127]
مؤمن بطور دائم و هميشگى متذكّر حقائق و بخصوص
حضرت حق است، انديشه اش بسيار، و شاكر تمام نعمت
هاى الهى و صابر در بلاء است.
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
اَلْمُؤْمِنُ مَنْ طابَ مَكْسَبُهُ، وَ حَسُنَتْ
خَليقَتُهُ، وَ صَحَّتْ سَريرَتُهُ، وَ اَنْفَقَ
الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ، وَ اَمْسَكَ الْفَضْلَ
مِنْ كَلامِهِ. [128]
مؤمن كسى است كه آنچه كسب مى كند پاكيزه است، و
طبيعتش نيكوست، و پنهانش صحيح است، اضافه مالش را
انفاق مى كند، و از اضافه سخنش خوددارى مى نمايد.
در رابطه با ارزش مؤمن در روايات آمده:
از حضرت صادق(عليه السلام) نقل شده:
اَلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ.
[129]
احترام و حرمت مؤمن از كعبه عظيم تر است.
امام پنجم(عليه السلام) فرمود:
اِنَّ الْمُؤْمِنَ يُعْرَفُ فِى السَّماءِ كَما
يَعْرِفُ الرَّجُلُ اَهْلَهُ وَ وَلَدَهُ وَ
اِنَّهُ لاََكْرَمُ عَلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
مِنْ مَلَك مُقَرَّب. [130]
مؤمن در آسمان معروف است، چنانكه مرد همسر و
اولادش را مى شناسد، و هر آينه مؤمن در پيشگاه حق
از ملك مقرب گرامى تر است.
رسول حق فرمود:
اِنَّ اللّهَ جَلَّ ثَناؤُهُ يَقُولُ: وَ عِزَّتى
وَ جَلالى ما خَلَقْتُ مِنْ خَلْقى خَلْقاً
أَحَبَّ اِلَيَّ مِنْ عَبْديَ الْمُؤْمِنِ.
[131]
خداوند جل ثناءه مى فرمايد: به عزت و جلالم قسم
آفريده اى را در آفريدگانم در نزد خود محبوب تر از
مؤمن نيافريده ام.
هم كفوى
پس از اين مقدّمه كه در رابطه با دين و ديندارى
مطرح شد، لازم است به اين معنا توجه شود كه از
شرايط بسيار مهم ازدواج هم كفو بودن زوجين است.
كفو در لغت به معناى شبيه و مانند است، در مسئله
ازدواج تا حدّى بايد از نظر ظاهر و باطن بين دختر
و پسر شباهت وجود داشته باشد.
مهمترين مرحله شباهت، بايد در چهره ديندارى جلوه
كند به اين معنا كه به فرهنگ پاك حق، مؤمن هم كفو
مؤمنه، و دين دار شبيه و مانند ديندار است.
به فرموده قرآن مجيد:
وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ. [132]
زنان پاك لايق مردان پاكند.
كتاب حق مى فرمايد:
فَانْكِحُوا ماطابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ.
[133]
پس با زنان پاك ازدواج كنيد.
اين پاكى در زنان و مردان در مرحله اول پاكى و
پاكيزگى باطن است، كه عبارت از ايمان به خدا و
قيامت و نبوت و قرآن و ملائكه و متخلّق بودن به
اخلاق حق است.
بنابراين مرد مسلمان و مؤمن حق ازدواج با زنان غير
مسلمان و غير مؤمنه را ندارد، و اگر اين ازدواج
انجام بگيرد، باطل است و فرزندان آنان بدون شك
زاده زنا هستند، و همچنين زن مؤمنه حق ندارد با
انسان غير مؤمن ازدواج كند، زيرا از نظر شرعى اين
ازدواج باطل و حرام و فرزندان آنان زاده حرامند.
مؤمن و مؤمنه هم كفو غير مؤمن و غير مؤمنه نيستند،
كه اگر اين ازدواج باطل صورت بگيرد درى از عذاب
قيامت بر روى هر دو باز شده!!
قرآن مجيد از ازدواج انسان پاك يعنى انسان مؤمن با
انسان ناپاك منع شديد فرموده:
و لا تنكحوا المشركات حتّى يؤمنَّ و لأمة مؤمنة
خير من مشركة و لو اعجبتكم و لا تنكحوا المشركين
حتّى يؤمنوا و لعبد مؤمن خير من مشرك و لو اعجبكم
اولئك يدعون الى النّار و الله يدعوا الى الجَّنة
و المغفرة باذنه و يبيِّن آياته للناس لعلَّهم
يتذكَّرون. [134]
با زنان مشرك تا ايمان نياورده اند ازدواج نكنيد،
كنيزان باايمان از زن آزاد مشركه بهتر است، اگرچه
زيبائى يا ثروت او شما را به شگفتى اندازد.
و زنان خود را به ازدواج مردان مشرك تا ايمان
نياورده اند در نياوريد زيرا يك بنده باايمان از
يك مرد مشرك بهتر است اگر چه موقعيت و زيبائى او
شما را شگفت زده كند، مشركان دعوت به آتش مى كنند،
و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مى
نمايد، و آيات خود را براى مردم بيان مى كند شايد
اهل تفكر و انديشه شوند.
بنابراين مواظب باشيد دختر باايمان خود را به
جوانى كه اهل حق و حقيقت نيست، و در لجنزار انكار
واقعيات دست و پا مى زند به زنى ندهيد، و براى
جوان پاك و مؤمن خود، دخترى كه منكر اصول الهى است
به همسرى انتخاب نكنيد كه شرط اول در صحت ازدواج
ايمان پسر و دختر است تا دو نور و دو پاك و دو
پاكيزه و دو مؤمن به هم برسند، و از به هم رسيدن
آنان ثمرات شايسته و پاك كه همان فرزندان صالحند
بوجود بيايند.
تصور نكنيد كه زيبائى و مال و موقعيّت در مردى كه
ايمان ندارد، و در زنى كه آراسته به حقيقت نيست
موجب سعادت و سلامت و نشاط و دوام در زندگى است.
البته بر خانواده ها لازم است در مسئله هم كفو
بودن، سختگيرى نكنند، وقتى پسر و دختر از نظر
اعتقاد و اخلاق و عمل اسلامى، و از نظر قيافه و
هيكل ظاهر نزديك به هم باشند، اين دو از نظر شرع
مقدس هم كفو و شبيه و همانند يكديگرند، و در
ازدواج آنان رحمت و بركت حق تجلّى خواهد كرد.
در رابطه با مسئله كفو به روايات زير توجه كنيد:
عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ(عليه السلام) أَنَّهُ قالَ
: الْكُفْوُ اَنْ يَكُونَ عَفيفاً وَ عِنْدَهُ
يَسارٌ. [135]
امام صادق(عليه السلام) فرمود: آنكه داراى عفت همه
جانبه است و زندگى در كنار او از نظر نفقه سهل و
آسان است كفو دختر عفيفه و آسان زندگى كن شماست.
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
اِذا جائَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دينَهُ وَ
اَمانَتَهُ يَخْطُبُ اِلَيْكُمْ فَزَوِّجُوهُ اِنْ
لا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الاَْرْضِ وَ
فَسادٌ كَبيرٌ. [136]
كسى كه از دختر شما خواستگارى كرد و شما نسبت به
دين و امين بودن وى رضايت داشتيد، حتماً زمينه اين
ازدواج را فراهم نمائيد، كه منع ازدواج كفو با كفو
از جانب شما زمينه ساز فتنه در روى زمين و فساد
بزرگ است.
رسول خدا در روايت ديگر مى فرمايد:
اِذا جائَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دينَهُ
فَزَوِّجُوهُ و اِنْ لا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ
فِتْنَةٌ فِى الاَْرْضِ وَ فَسادٌ كَبيرٌ.
[137]
آنكس كه اخلاق و دينش مورد رضايت و پسند شما بود
به او دختر بدهيد، چنانچه از تحقق اين ازدواج
جلوگيرى كنيد موجب فتنه و فساد بزرگ در زمين شده
ايد.
آرى سخت گيرى در ازدواج، و ايجاد موانع، و تكيه بر
عادات و رسومات غلط، و پيگيرى شرايط سخت، و طلب
جمال و ثروت و مقام، از جانب خانواده ها براى
پسران و دختران خود، علت ازدياد استمناء، لواط،
زنا، فشارهاى عصبى، و بيماريهاى روانى در دختران و
پسران است، و اين همه فتنه و فساد عواقب و توابعش
در دنيا و آخرت گريبانگير آن پدران و مادران و
اقوام و خانواده هائى است كه در مسئله ازدواج سخت
گيرى مى كنند.
رسول حق فرمود:
اَنْكِحُوا الاَْكْفاءَ وَ انْكِحُوا مِنْهُمْ وَ
اخْتارُوا لِنُطَفِكُمْ. [138]
زمينه ازدواج هم كفوها را فراهم كنيد، و با هم كفو
ازدواج كنيد و آنان را براى بوجود آمدن فرزندان
شايسته به عقد خود درآوريد.
آرى ايمان و اخلاق و امانت و درستى در پسر و دختر
مايه هم كفويست، و بر پدران و مادران و خانواده ها
واجب اخلاقى است، هر چه زودتر و سريع تر و با آسان
گيرى كامل و پرهيز از شرايط غير الهى و سنن غير
اخلاقى زمينه عروسى دو هم كفو را فراهم آورند، تا
رضا و خوشنودى و رحمت و لطف حق را نسبت به خود جلب
كنند.
حضرت باقر(عليه السلام) مى فرمايد:
ما مِنْ رُزْءَة أَشَدَّ عَلى عَبْد اَنْ
يَأْتِيَهُ اِبْنُ اَخيهِ فَيَقُولَ زَوِّجْنى
فَيَقُولَ لا اَفْعَلُ أَنَا أَغْنى مِنْكَ.
[139]
مصيبتى از اين شديدتر نيست كه جوان مؤمنى دختر
برادر مؤمنش را خواستگارى كند، و پدر دختر جواب
بدهد، من از اين ازدواج عذر مى خواهم زيرا تو از
نظر مالى در رتبه من نيستى!
در مسئله ازدواج عصبيّت قومى، شهرى، قبيله اى
نبايد لحاظ شود، زيرا اينگونه تعصّبات در آئين
الهى مردود شناخته شده و باطل اعلام شده است.
فقر و غنا، اين شهر و آن شهر، اين قبيله و آن
قبيله را ملاك ازدواج قرار ندهيد، مردان و زنان
همه و همه دختران و پسران يك پدر و مادرند، و براى
هيچ يك بر ديگرى، جز به تقوا و پرهيزكارى امتياز
نيست.
نظر حضرت سجاد(عليه السلام) نسبت به كفو
امام پنجم حضرت باقر(عليه السلام) نقل مى كنند:
پدر باكرامتم حضرت زين العابدين(عليه السلام)در
يكى از مواقف حج به خانمى برخورد كه اخلاق نيكش آن
حضرت را جذب كرد، سئوال كردند اين زن داراى همسر
است؟ عرضه داشتند وى را شوهر نيست، پدرم بدون اين
كه از حسب و نسب وى تحقيق كند از او خواستگارى
كرد، و اين خواستگارى منجر به ازدواج با او شد.
فردى از انصار از داستان آگاه شد، ازدواج به اين
سادگى براى او بسيار سنگين و گران آمد، به نظر
آورد ممكن است آن زن فردى بى اصل و نسب باشد، و
علت سرزنش نسبت به امام چهارم شود.
مدتى در مقام جستجو برآمد و معلوم شد آن زن از
طايفه شيبان است، خدمت امام چهارم رسيد و جريان را
با آن حضرت در ميان گذاشت كه خدا را شكر همسر شما
از فاميلى معروف و محترم است، امام به او فرمودند
من شما را خردمندتر از اين مى دانستم كه به اين
امور پاى بند باشى، مگر نمى دانى خداوند عز و جل
به بركت اسلام پستى ها را برداشت و نقصها را جبران
فرمود، بزرگوارى و كرامت را جايگزين پستى و دنائت
نمود، اينك مسلمان در هر موقعيتى باشد محترم است و
او را پستى نيست، لئامت و خسّت از آنِ جاهليت است
و بس. [140]
بنابراين هم قبيله بودن، همشهرى بودن، به اندازه
هم ثروت داشتن، موجب هم كفوى نيست، بنا به حكم
اسلام، عرب را بر عجم، سپيد را بر سياه، قرشى را
بر غير قرشى امتيازى نيست، امتياز به تقواست و دو
مرد و زن مسلمان با داشتن ايمان و تقوا و اخلاق و
امانت و عفت و پاكى و طهارت و سلامت هم كفو
يكديگرند گرچه يكى عرب و ديگرى عجم، يكى شهرى و
ديگرى روستايى، يكى غنى و ديگرى فقير، يكى سپيد و
ديگرى سياه، يكى قبيله دار و ديگرى بى قبيله باشد.
على بن اسباط به حضرت جواد(عليه السلام) نوشت: من
براى دخترانم كسى را كه در اخلاق و ايمان همانند
خودم باشد نيافته ام تا آنان را شوهر دهم، حضرت در
پاسخ نامه وى نوشت: آنچه را درباره دخترانت نوشته
بودى يافتم، خداوند ترا مورد رحمت و لطفش قرار
دهد، تا اين حدود دقت در كار دختر لازم نيست،
پيامبر فرمود اگر خواستگارى آمد كه دين و اخلاقش
مورد پسند بود قبولش كنيد ور نه فتنه و فساد بزرگ
در زمين روى مى دهد. [141]
امام صادق(عليه السلام) به مردى به نام ابراهيم
فرمود: هيچ مؤمنى بهره اى و سودى خطرناك تر از
ثروت نبرده، ضرر مال از زيان دو گرگ درنده كه به
گله اى بى چوپان از سر و ته گله حمله كنند بيشتر
است، اين گرگها با گوسپندان چه مى كنند، عرضه
داشتم جز فساد كارى نمى كنند، فرمود: راست گفتى،
كوچكترين زيان مال اين است كه مسلمانى خواستگارى
دختر مسلمان بيايد و او به عذر نداشتن مال او را
براند و از دادن دختر به او خوددارى كند.
به چند طايفه دختر ندهيد
در معارف الهى آمده فرزند امانت خدا و نعمت حق
و احسان پروردگار به انسان است.
حفظ امانت حق به اين است كه به تربيت دينى و
اخلاقى او توجه شود، و به هنگام ازدواج براى او
همسر پاك و پاكيزه اى انتخاب شود.
دخترى كه به خانه شوهر مى رود تحت تأثير خانه و
خانواده شوهر و خود شوهر قرار مى گيرد، و در هر
صورت در آن محيط برنامه هائى به وسيله شوهر از او
خواسته مى شود، بايد به آن خانه اى كه مى رود خانه
اى الهى و خانواده اى مؤمن باشد، و همسرش از حسنات
باطنى و ظاهرى در حدّ استعداد و طاقتش برخوردار
باشد، به اين خاطر آئين الهى از شوهر دادن دختر به
افرادى كه واجد شرايط الهى و اسلامى نيستند منع
اكيد فرموده در روايتى از قول رسول حق آمده:
اِنَّمَا النِّكاحُ رِقٌّ فَاِذا اَنْكَحَ
اَحَدَكُمْ وَليدَةً فَقَدْ اَرَقَّها
فَلْيَنْظُرْ اَحَدُكُمْ لِمَنْ يُرِقُّ
كَريمَتَهُ. [142]
نكاح يك نوع بندگى و اطاعت است، فردى از شما وقتى
دخترش را شوهر مى دهد، او را در مدار طاعت و بندگى
شوهر درمى آورد، لازم است هر يك از شما دقت كند،
كه دخترش را در اختيار چه كسى قرار مى دهد.
شوهر دادن دختر به كسى كه پاى بند به دين و فرائض
الهى و عقايد حقّه نيست و به تعبير كتاب خدا فاسق
است جايز نيست.
شوهر دادن دختر به مرد بداخلاق كه آلوده به كبر،
فخر، حسادت، حرص، طمع، بخل و بدزبانى است، ممنوع
است.
شوهردادن دختر به مرد نادان و سفيه و كم عقل كه
قدرت اداره زندگى را ندارد،و چيزى براى زن جز
مشكلات بوجود نمى آورد كارى خلاف شرع و دور
ازانسانيت است.
شوهر دادن دختر به مرد شرابخوار و آن پليد و پستى
كه از حرام الهى خوددارى نمى كند اكيداً ممنوع
است. اكنون به روايت بسيار مهم اين قسمت توجه
كنيد.
قالَ النَّبِىُّ(صلى الله عليه وآله وسلم) : مَنْ
زَوَّجَ كَريمَتَهُ مِنْ فاسِق نَزَلَ عَلَيْهِ
كُلَّ يَوْم أَلْفُ لَعْنَة. [143]
كسى كه دختر عزيز و باكرامتش را به فرد بى دين
شوهر دهد، روزى هزار بار لعنت بر او نازل مى شود.
كَتَبَ حُسَيْنُ بْنُ بَشّار اِلَى الْكاظِمِ(عليه
السلام) : اِنَّ لى قَرابَةً قَدْ خَطَبَ اِلَيَّ
وَ فى خُلُقِهِ سُوءٌ قالَ : لا تُزَوِّجْهُ اِنْ
كانَ سَيِّئَ الْخُلُقِ. [144]
حسين بن بشار به موسى بن جعفر(عليه السلام) نوشت :
يكى از اقوام من از دخترم خواستگارى كرده، ولى
اخلاق بدى دارد، حضرت جواب نوشتند : اگر دچار
سيّئات اخلاقى است به او نده.
امام صادق(عليه السلام) با استناد به آيه 5 سوره
نساء از دختر دادن به سفيه و نادان كه لياقت ندارد
مال به او بدهند، و نمى توان به او در امور
اجتماعى و فردى و مسئله امانات اعتماد كرد، منع
اكيد فرمودند. [145]
قالَ النَّبِىُّ(صلى الله عليه وآله وسلم) : مَنْ
شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ ما حَرَّمَهَا اللّهُ
عَلى لِسانى فَلَيْسَ بِأَهْل اَنْ يُزَوَّجَ اِذا
خَطَبَ. [146]
هر كس شراب را بعد از اينكه من مأمور اعلام حرام
بودنش از جانب خدا شدم بنوشد، هرگاه به خواستگارى
دختر يك خانواده آمد، بدانيد كه شايستگى پاسخ
شنيدن ندارد.
امام هشتم حضرت رضا(عليه السلام) فرمود :
وَ اِيّاكَ اَنْ تُزَوِّجَ شارِبَ الْخَمْرِ،
فَاِنْ زَوَّجْتَهُ فَكَأَنَّما قَدَّمَتْ اِلَى
الزِّنا. [147]
بترس از اين كه دختر به شرابخوار بدهى، كه اگر او
را به چنين تبهكارى شوهر دهى گويا آن عفيفه كريمه
را به زنا داده اى!!
آرى آنكه پاى بند به واجبات الهى نيست، و از فسق و
فجور پرهيز ندارد، و آنكه از حسنات اخلاقى
برخوردار نيست، و آلوده به بداخلاقى است، و آنكس
كه از عقل و فكر لازم بهره ندارد، و آن سست اراده
اى كه از مشروبات حرام پرهيز ندارد، اهليت ندارد
كه دخترى پاك و مؤمنه كه امانت حق است به او سپرده
شود، كه نه تنها دختر ضايع مى گردد، بلكه فرزندانى
كه آن دختر براى آن تبهكار مى آورد متأثر از آثار
سوء وجودى آن شوهر خواهند شد، كه قبل از اينكه
دانش بشر به اين حقيقت برسد امام ششم(عليه السلام)
اين حقيقت را اعلام فرموده است :
الْحَرامُ يَبينُ فِى الذُّرِّيَّةِ. [148]
آثار حرام در نسل آشكار مى گردد!!
با اينگونه زنان ازدواج مكنيد
همانطور كه اسلام اجازه شوهر دادن دختر را به چند
طايفه از جمله فاسقان، سفيهان، بداخلاقان،
مشروبخواران، نمى دهد، و حرمت و ارزش زن را با
ممنوعيت ازدواج با اين چند طايفه حفظ مى كند، به
همين نسبت به جوانان مؤمن و باكرامت اجازه ازدواج
با زنانى كه واجد شرايط الهى و اسلامى نيستند نمى
دهد.
روايات بسيار مهمى در اين زمينه از مصادر وحى در
معتبرترين كتب نقل شده، كه به پاره اى از آنها
اشاره مى شود، رسول خدا فرمود:
اِيّاكُمْ وَ تَزَوَّجَ الْحَمْقاءِ فَإِنَّ
صُحَبَتَها ضَياعٌ وَ وَلَدَها ضِباعٌ. [149]
از ازدواج با زن كودن و دچار حماقت بپرهيزيد كه
همنشينى با آنان تباهى عمر و فرزندش متجاوز و
ستمكار است.
و نيز آن حضرت فرمود:
اِيّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدِّمَنِ قيلَ يا رَسُولَ
اللّهِ وَ ما خَضْراءُ الدِّمَنِ. قالَ:
اَلْمَرْأَةُ الْحَسْناءِ فى مَنْبَتِ السُّوءِ.
[150]
از سبزه مزبله پرهيز كنيد، پرسيدند سبزه مزبله
كدام است؟ فرمود: زن زيباروى كه در خانواده اى پست
و بد و فرومايه بار آمده!
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
كانَ(صلى الله عليه وآله وسلم) يَقُولُ فى
دُعائِهِ: اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ
وَلَد يَكُونُ عَلَيَّ رَبّاً، وَ مِنْ مال
يَكُونَ عَلَيَّ ضَياعاً، وَ مِنْ زَوْجَة
تُشيبُنى قَبْلَ أَوانِ مَشيبى وَ مِنْ خَليل
ماكِر. [151]
رسول حق در دعايش به پيشگاه حضرت حق عرضه مى داشت:
خداوندا به تو پناه مى برم از فرزندى كه به جاى
فرمانبرى از من فرمانگذار من باشد، و مالى كه بدون
سود تباه گردد، و زنى كه مرا پيش از وقت بر اثر
كودنى و حماقت و بدخلقى پير كند، و دوستى كه اهل
مكر و حيله باشد.
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
شِرارُ نِسائِكُمْ العُقَرَةُ، الدَّنِسَةُ،
اللَّجُوجَةُ، الْعاصِيَةُ، الذَّليلَةُ فى
قَوْمِها، الْعَزيزَةُ فى نَفْسِها، الحَصانُ عَلى
زَوْجِها، الهَلُوكُ عَلى غَيْرِهِ. [152]
بى خيرترين زنان شما: زنان عقيم و زنانى كه
پاكيزگى را رعايت نمى كنند و لجباز و نافرمان و در
ديد فاميل پست، و در نظر خود عزيز، و نسبت به شوهر
سركش، و با ديگران رام و تسليم هستند.
و آن جناب فرمود:
الشُّؤْمُ فى ثَلاثَةِ أَشْياءَ فى الدّابَّةِ وَ
الْمَرْأَةِ وَ الدّارِ فَأَمَّا الْمَرْأَةُ
فَشُومُها غَلاءُ مَهْرِها وَ عُسْرُ وِلادَتِها
وَ أَمَّا الدّابَّةُ فَشُومُها كَثْرَةُ عِلَلِها
وَ سُوءُ خُلْقِها وَ أَمَّا الدّارُ فَشُومُها
ضيقُها وَ خُبْثُ جيرانِها. [153]
نامباركى در سه چيز است: در مَركب، زن، و خانه.
اما نامباركى زن بالا بودن كابين و نازايى اوست، و
نامباركى مركب زيادى بيماريها بدخوبودن ( چموشى )
آن است و نامباركى خانه كوچكى و بدى همسايگان آن
مى باشد.
وَ قالَ(صلى الله عليه وآله وسلم) شَرُّ
الاَْشْياءِ الْمَرْأَةُ السُّوءُ. [154]
بدترين چيزها زن بد است.
اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمود:
شَرُّ الزَّوْجاتِ مَنْ لا تُؤاتى. [155]
بدترين همسر آن زنى است كه ناموافق باشد.
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشِرارِ نِسائِكُمْ؟
الذَّليلَةُ فى اَهْلِها، الْعَزيزَةُ مَعَ
بَعْلِها، الْعَقيمُ الْحَقُودُ، الَّتى لا
تَتَوَرَّعُ عَنْ قَبيح، الْمُتَبَرَّجَةُ اِذا
غابَ عَنْها بَعْلُها، الْحَصانُ مَعَهُ اِذا
حَضَرَ، لا تَسْمَعُ قَوْلَهُ، وَ لا تُطيعُ
اَمْرَهُ، وَ اِذا خَلى بِها تَمَنَّعَتْ كَما
تَمَنَّعَ الصَّعَبَةُ عِنْدَ رُكُوبِها، وَ لا
تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً، وَ لا تَغْفِرُ لَهُ
ذَنْباً. [156]
بدترين زنانتان را معرفى نكنم؟ آنكه در فاميلش پست
و بى مقدار، و نسبت به شوهرش فخر فروش، نازا، كينه
توز، از كار زشت روى نگرداند، و در غياب شوهر خود
را زينت دهد، و در حضور وى بى پيرايه باشد، از
شوهر اطاعت نكند، فرمانش را نپذيرد، در خلوت نسبت
به خواسته شوهر تمكين نكند، عذر شوهر را نپذيرد، و
از خطايش در نگذرد.
(النكاح سنتى فمن رغب عن سنتى فليس منـى )
بحار ، ج 103 ، ص 220
راه انتخاب همسر
ناقص از رحمت حق محروم است
در يك روايت بسيار مهم از ناحيه رسول باكرامت
اسلام آمده:
النّاقِصُ مَلْعُونٌ.
ناقص رانده شده از رحمت حق است.
بدون ترديد، ناقص كسى نيست كه بدون چشم، يا دست و
پا، يا نقص ديگر جسمى از مادر به دنيا آمده باشد،
ناقص كسى است كه به كسب معرفت، و متخلّق شدن به
اخلاق حسنه، و آراسته شدن به اعمال صالحه اقدام
ننمايد، و جز از راه خورد و خواب و لذت و شهوت به
خود نرسد.
آرى انسان زمينه رسيدن به تمام كمالات و حقايق و
واقعيّات را دارد، و بايد در اين زمينه بكوشد، و
جنب و جوش از خود نشان دهد، و تا زنده است به رفع
نقايص فكرى و روحى و باطنى خود برخيزد، و از توقف
و سكون، و تعطيل حركت و خيزش بپرهيزد، كه اگر در
مقام رفع نقص برنيايد، و چون آب راكد كه عاقبت
بدبو و فاسد مى شود، معطل بماند ملعون و از رحمت
حضرت محبوب رانده مى شود.
متأسفانه عده اى عمر خود را در سنين هفتاد و هشتاد
مى گذرانند ولى هنوز از نظر عقلى و فكرى كودك يك
ساله، و از نظر عمل و اخلاق همچون طفل پنج ساله
اند. اينان در گذرگاه حيات، از مواهب معنوى حق
همچون كتب آسمانى نبوت انبياء امامت امامان و
عرفان عارفان واقعى و حكمت حكيمان الهى استفاده
نكردند، و چون حيوانات به فربهى خود، و اضافه كردن
طول و عرض و حجم بدن پرداختند، و نطفه چند گرمى
وجود خود را با خورد و خوراك باد كرده، به وزن
هشتاد، نود كيلو رسانده اند!!
اينان مى توانستند نهال وجود خود را، تبديل به
شجره طيبه كنند، و از خويشتن خويش منبعى از كمالات
و حقايق بسازند، ولى به امور مادى محض مغرور شده
جز به ساختن بدن حيوانى به كار ديگر مشغول نشدند،
و همچون روز اول ناقص و ندار و فقير ماندند.
كسب و تجارت مادى دارند، شاغل ميز و صندلى هستند،
داراى مال و منال و زن و فرزند ولى ناقص اند.
به علت ناقص ماندن، مضرّند، اهل هر نوع گناه و
معصيت هستند، به حقوق ديگران تجاوز مى كنند، از
ظلم و ستم پرهيز ندارند، با كمال بى شرمى از سفره
گسترده نعمت حق بهره مى برند، ولى با دشمنان خدا
يعنى شياطين جنّى و انسى در تمام زمينه ها همكارى
مى نمايند.
در روايت ديگرى از قول امام هفتم حضرت موسى بن
جعفر(عليه السلام) مى خوانيم:
مَنِ اسْتَوى يَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ، وَ مَنْ
كانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُما فَهُوَ
مَلْعُونٌ، وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الزِّيادَةَ فى
نَفْسِهِ فَهُوَ فى نُقْصان، وَ مَنْ كانَ اِلَى
النُّقْصانِ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ
الْحَياةِ. [157]
آن كه دو روزش مساوى باشد، دچار غبن و خسارت شده،
و كسى كه پايان دو روزش بدترين زمان آن دو روزش
باشد ملعون است، و آن كسى كه در وجود خود اضافه اى
از واقعيات و كمالات در گذر عمر نبيند ناقص است، و
آن كه بسوى نقصان روى دارد، مرگ براى او از زندگى
بهتر است!!
روايتى نزديك به همين مضمون نيز از امام به حق
ناطق، حضرت صادق(عليه السلام) در كتب پرقيمت شيعه
نقل شده. [158]
در روايت ديگرى از رسول باكرامت اسلام مى خوانيم:
اَلْكاسِبُ حَبيبُ اللّهِ.
آنكه در مقام كسب است، حبيب خدا است.
بدون شك بالاترين كسب و برترين تجارت، كسب فضائل،
و حقايق، و اقدام براى به دست آوردن معارف، و
كمالات و حسنات اخلاقى و انسانى است.
چنين كاسبى همچون رسول خدا، محبوب خدا، و وجودى
پرارزش، و موجودى وزين است.
بيائيم از ناقص ماندن بپرهيزيم، از اينكه دو روز
ما مساوى باشد، دورى بجوئيم، و از اين كه دست خود
را از كسب كمالات كوتاه نگاه داريم بپرهيزيم، كه
هركس در قيامت از امور معنوى و رشد عقلى، و كمالات
اخلاقى و عملى كم داشته باشد ملعون و مطرود و
مغبون و در ترازوى قيامت سبك وزن، و در نتيجه
مستحق عذاب، و آنكه داراى وزن معنوى و به عبارت
ديگر سنگينى ايمان و اخلاق و عمل باشد اهل فلاح و
نجات و رستگارى و پيروزى است، در اين زمينه به دو
آيه بسيار مهم از قرآن مجيد عنايت كنيد:
وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ
مَوازينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
[159]
وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازينُهُ فَأُولئِكَ الَّذينَ
خَسِرُوا اَنْفُسَهُمْ بِما كانُوا بِآياتِنا
يَظْلِمُونَ. [160]
ترازو در روز قيامت حق است، آنان كه در آن ميزان،
ايمان و عمل و اخلاقشان سنگين است اهل فلاح و
رستگارى اند.
و آنان كه در آن ميزان از نظر واقعيات سبك وزنند،
وجودشان مبتلاى به خسارت است، چرا كه متجاوز از
حدود خداوند بودند.
راه كمال
خداوند مهربان در قرآن مجيد براى پيمودن راه
كمال، به همه انسانها به دست آوردن دو واقعيت را،
با لحاظ كردن شرايط الهى و انسانى سفارش مى نمايد:
پيمودن راه حيات مادى، پيمودن راه حيات معنوى، اين
دو معنا در چهار آيه از سوره مباركه آل عمران بيان
شده است:
زيّن للنّاس حبّ الشّهوات من النّساء و البنين و
القناطير المقنطرة من الذّهب و الفضة و الخيل
المسوّمة و الانعام و الحرث ذلك متاع الحيوة
الدّنيا و الله عنده حسن المآب.
قل اَؤنبّئكم بخير من ذلكم للّذين اتّقوا عند
ربّهم جنّات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و
ازواج مطهّرة و رضوان من الله و الله بصير
بالعباد.
الّذين يقولون ربّنا انّنا آمنّا فاغفر لنا ذنوبنا
و قنا عذاب النّار.
الصّابرين و الصّادقين و القانتين و المنفقين
والمستغفرين بالاسحار. [161]
زينت داده شد براى همه انسانها، دوست داشتن خواسته
ها و اميال، كه عبارت است از ميل به زنان و
فرزندان، و ثروت فراوان از طلا و نقره، و اسبهاى
نشاندار، و چهارپايان و زراعت و كشاورزى، اين است
آنچه موجب بهرهورى انسانها در چهارچوب حيات دنيائى
است، و نزد خداوند بازگشتگاه نيكوست، كه عبارت است
از جنّت لقاء و نعمت ابد و جاويد حق در بهشت عنبر
سرشت. بگو اى رسول من، شما انسانها را به بهتر از
اينها خبر دهم ؟ براى آنان كه در تمام برنامه هاى
زندگى، از تشكيل خانواده و زن و فرزنددارى، و كسب
مال و بدست آوردن احشام و زراعت، و رابطه بين خود
و تمام مردم تقواى الهى پيشه كردند، و در انجام هر
برنامه اى از دستورات حق پيروى نموده، و از هواى
نفس و شهوات حرام و خواسته هاى شياطين خود را حفظ
كردند و راه پرهيزكارى پيش گرفتند، بهشت هائى نزد
پروردگارشان دارند كه نهرها از زير آن جارى است، و
براى آنان ازواج پاك و رضوان الهى است، و خداوند
آگاه به وضع بندگان است، آنان كه مى گويند :
پروردگارا ايمان آورديم، پس گناهان ما را مورد
مغفرت قرار بده، و ما را از عذاب روز قيامت در
پناهت نگهدار.
عباد خدا آنان هستند كه علاوه بر اين واقعيات، در
تمام حوادث اهل صبر و استقامت، و صدق و راستى، و
بندگى و عبادت، و انفاق و استغفار در وقت سحرند.
فعل زيّن در آيه شريفه از نظر ادبى مجهول آمده،
مجهول آورده شدن فعل، شايد براى نشان دادن ارزش و
عظمت برنامه باشد، بدين جهت بايد گفت فاعل فعل
حضرت حق است، اوست كه آن واقعيات را براى تمام
انسانها آراسته، تا نسبت به ميل خود در برابر آنها
شائق و راغب و عاشق و دلباخته باشند، و از طريق
اين عشق و رغبت به تشكيل زندگى از طريق ازدواج و
كسب مال و منال و تسخير كردن حيوانات، و آباد كردن
زمين برخيزند، و از اين راه به بهرهورى از حيات
مادى برسند، و از جهت ديگر آراسته به تقوا، ايمان،
دعا، ترس از عذاب آخرت شده، و به كسب صبر و صدق و
عبادت و انفاق و استغفار برخيزند، تا به بهشت حق و
رضاى دوست و همسران پاكيزه آخرتى برسند.
در هر صورت بر اساس آيات كريمه قرآنيه، ظرافت خلقت
زن، چهره زيباى وى، وقار و حياى ذاتى او، صداى
لطيف و جاذب اين موجود، راه رسم طنّازى و عشوه گرى
اين مخلوق فوق العاده، همه و همه از موجبات
آراستگى و زينت اوست، كه باعث دلربائى، و دلبرى و
جذب ميل و شهوت مرد، و علّت بسيار مهم علاقه او و
عشق وى به انتخاب زن و تشكيل زندگى و فرزنددار
شدن، و فعاليت و كوشش كسبى و تجارتى و زراعتى براى
تأمين حيات مادى، و تداوم حيات خانه و خانواده
است، و اين راهى است كه اگر توأم با تقوا و دورى
از گناه و معصيت، و همراه با ايمان و مناجات و صبر
و صدق و عبادت و انفاق و استغفار در سحر گردد،
سعادت دنيا و آخرت، و خير مادى و معنوى تأمين مى
شود، و انسان از امور لذت بخش دنيا، و منافع سرشار
و ابدى آخرت و از همه مهمتر رضوان و رضايت حضرت
محبوب براى ابد بهره مند مى گردد.
راه انتخاب همسر در اسلام
راه انتخاب همسر در اديان و مكاتبى كه رنگ و
بوى وحى را از دست داده اند، يا از ابتدا از ويژگى
آسمانى بودن محروم بودند، با راه انتخاب همسر در
فضاى ملكوتى اسلام فرق مى كند.
اسلام به مرد مسلمان و انسان مؤمن اجازه انتخاب هر
زنى را كه بخواهد نمى دهد، چنانكه به زن مسلمان و
بانوى مؤمنه اجازه اختيار هر شوهرى كه بخواهد نمى
دهد، چرا كه در انتخاب و اختيار همسر بايد خير
دنيا و آخرت، و سعادت امروز و فرداى انسان ملاحظه
شود، و پاك ماندن انسان از آلودگيها و پاكيزه
ماندن زندگى از برنامه هاى شيطانى لحاظ گردد، زيرا
در بناى ازدواج در اسلام فقط شهوت و تمتع و لذت
بدنى و مادى منظور نيست، بلكه هدف اسلام از مسئله
ازدواج حفظ دين زنان و مردان، و ساخته شدن خانه اى
الهى، و بوجود آمدن فرزندانى شايسته، و تأمين
رضايت حق است، به همين خاطر در چنين چهارچوبى اصل
ازدواج، آئين همسردارى، عشقورزى به زن شرعى، تأمين
نياز جنسى به هر اندازه اى كه مزاج مرد و زن اقتضا
كند، رعايت حقوق، فرزنددار شدن، تربيت اولاد، و به
عهده داشتن وظايف لازم، و كار و كوشش و كسب براى
تأمين مسكن و لباس و تغذيه زن و بچه به عنوان
عبادت خدا شناخته شده، و براى هر قدمى كه انسان در
اين زمينه برمى دارد اجر عظيم و ثواب زياد منظور
شده است.
اينجاست كه معجزه اسلام در اصرار به مسئله كفويّت
روشن مى شود، و انسان در برابر شرايط الهى ازدواج
كه در اسلام مطرح است با تمام وجود به خضوع وادار
مى شود، كه اگر آن شرايط الهى و معنوى لحاظ نشود،
از سر و روى زندگى شرّ و فتنه برخواهد خاست، و
فضاى خانه به فضائى پر از عذاب و رنج، و درد و
محنت، و تأسف و غصّه تبديل خواهد شد، و كار به
طلاق و جدائى يا تلخى هميشگى و يا اگر ظرفيتى در
كار نباشد به جنون و ديوانگى و يا خودكشى يكى از
طرفين منجرّ خواهد گشت.
از زنى كه به رشد عقل و فكر خود با كسب معرفت، و
به كمال خود با كسب ايمان و اخلاق و تقوا كمك
نكرده بايد پرهيز كنيد، و از ازدواج با چنين زنى
خوددارى نمائيد، زنى كه در خانواده اى به دور از
خداپرستى، و اخلاق و تقوا، و توحيد و عبادت بار
آمده و براى مرد جز فتنه و فساد، و هلاكت و تباهى
چيزى ندارد.
روايت بسيار مهم و فوق العاده اى در اين زمينه از
حضرت باقر (عليه السلام) بدين صورت نقل شده :
مَرَّ رَسُولُ اللّهِ عَلى نِسْوَة فَوَقَفَ
عَلَيْهِنَّ ثُمَّ قالَ: مَا رَأَيْتُ نَواقِصَ
عُقُول وَ دين اَذْهَبَ بِعُقُولِ ذَوِى
الاَْلْبابِ مِنْكُنَّ، اِنّى قَدْ رَأَيْتُ
اَنَّكُنَّ اَكْثَرُ اَهْلِ النّارِ عَذاباً
فَتَقَرَّبْنَ اِلَى اللّهِ مَا اسْتَطَعْنَ...
[162]
رسول خدا به عده اى از زنان گذشت، ناگهان ايستاد و
به آنان خطاب كرد، چون شما جمعيتى با نقصان عقل و
دين نديدم كه عقل خردمندان را از دست آنان بگيرد،
من چنين ديدم كه عذاب شما از تمام دوزخيان بيشتر
است، من به شما سفارش اكيد مى كنم كه به حضرت حق،
با تكميل ايمان و كسب معرفت، و آراسته شدن به
حسنات تقرب جوئيد.
امام صادق (عليه السلام) فرمود :
اَغْلَبُ الاَْعْداءِ لِلْمُؤَمِنِ زَوْجَةُ
السُّوءِ. [163]
كوبنده ترين دشمن مؤمن همسر بد است.
در روايت ديگرى آمده :
اَوَّلُ ما عُصِيَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ بِسِتِّ
خِصال: حُبُّ الدُّنْيا، وَ حُبُّ الرِّئاسَةِ، وَ
حُبُّ النَّوْمِ، وَ حُبُّ النِّساءِ وَ حُبُّ
الطَّعامِ، وَ حُبُّ الرّاحَةِ. [164]
نخستين مايه گناه، كه نسبت به آن عصيان و معصيت حق
صورت گرفت شش چيز است :
دنياپرستى، رياست پرستى، عشق به خواب، زن پرستى،
شكم پرستى، راحت طلبى.
بنابراين خود را در انتخاب همسر، به شرايطى كه
اسلام اعلام فرموده، و اينجانب آن شرايط را از
طريق روايات بيان خواهم كرد، مقيد نمائيد، و سعى
كنيد زيبائى تنها، و عشق به زن گرفتن، و چشم دوختن
به مال و ثروت زن، براى شما موجب انتخاب همسر
نشود.
رسول حق فرمود :
زن را براى مال و جمالش انتخاب نكنيد، مالش موجب
طغيان و جمالش
مايه تباهى است، در ازدواج دين و ايمان زن را لحاظ
كنيد. [165]
رسول خدا در روايتى فرمود :
اِنْ كانَ الشُّؤْمُ فى شَيْء فَفِى النِّساءِ.
[166]
اگر شومى در چيزى باشد، در زنان است.
آرى زنى كه از معرفت و ايمان و اخلاق و خوشرفتارى،
و وقار و كرامت برخوردار نباشد، شوم و موجب تباهى
زندگى و هلاكت شوهر است.
و نيز آن حضرت فرمود :
شَرُّ الاَْشْياءِ الْمَرْأَةُ السُّوءُ.
[167]
بدترين اشياء زن بد است.
داستانى حيرت آور
در تفسير ابوالفتوح رازى آمده : جوانى در اوقات
نماز بالاى مأذنه مسجد اذان مى گفت، يك روز در حال
اذان گفتن به خانه هاى اطراف مسجد نظر انداخت،
نظرى كه اسلام از بابت مصلحت انسان و حفظ وى از
فتنه ها حرام كرده است .
ناگهان ديده اش در خانه اى به دخترى نيكو منظر و
صاحب جمال افتاد، دل به او داد، پس از اذان در آن
خانه را كوبيد، صاحب خانه در را باز كرد، جوان به
او گفت اگر دختر به شوهر مى دهيد، من به او مايلم،
صاحبخانه گفت ما آسورى مذهبيم، اگر مذهب ما را
انتخاب كنى من از اينكه دخترم را به تو تزويج كنم
منعى نمى بينم .
جوان كه دل به زيبائى و جمال دوخته بود، و از
انتخاب هم كفو روى گردانده بود، و دلاّلِ خود را
در ازدواج چشم و شهوت و جمال و زيبائى قرار داده
بود، از پذيرش شرط پدر دختر استقبال كرد، از اسلام
دست برداشت، به شرك روى آورد، به روز عقد دختر
ازبالاى پله هاى خانه با سر به زمين آمد وبه هلاكت
ابدى دچارشد!
شرايط اسلامى و انسانى در انتخاب همسر
1 ـ لازم است خانواده هاى عزيز قبل از ازدواج
دختر و پسر، زمينه ديدار آن دو را با هم فراهم
نمايند، در اين زمينه خواندن عقد و ايجاد محرميّت
لازم نيست، اين واقعيتى است كه اسلام آن را اجازه
مى دهد، و فقه اسلامى آن را بى مانع مى داند، اين
ديدار براى هر دو ضرورى است، تا با ديدن يكديگر
كمالات و عيوب ظاهرى را بفهمند، و سپس در تصميم
گيرى اقدام نمايند، علاوه راه ردّ و ايراد و اشكال
تراشى را براى بعد از ازدواج ببندند، البته در اين
ديدار بايد قصد و نيت ازدواج، و پسند و عدم پسند
مطرح باشد، تا فضاى برنامه از معصيت حق پاك بماند،
به رواياتى كه در اين زمينه وارد شده عنايت كنيد :
قالَ النَّبِىُّ لِلْمُغيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ وَ
قَدْ خَطَبَ إِمْرَأَةً لَوْ نَظَرْتَ اِلَيْها
فَإِنَّهُ اَحْرى اَنْ يَدُومَ بَيْنَكُما.
[168]
رسول حق به مغيرة بن شعبه كه با زنى ازدواج كرده
بود فرمود : اگر قبلاً او را مى ديدى اميد توافق و
سازش در بين شما بيشتر بود.
محمد بن مسلم مى گويد از حضرت باقر (عليه السلام)
پرسيدم :
عَنِ الرَّجُلِ يُريدُ اَنْ يَتَزَوَّجَ
الْمَرْأَةَ أَيَنْظُرُ اِلَيْها ؟ قالَ نَعَمْ
اِنَّما يَشْتَريها بِاَغْلَى الثَّمَنِ.
[169]
مردى كه مى خواهد ازدواج كند، حق دارد زن مورد نظر
براى ازدواج را ببيند ؟ فرمود : آرى به گران ترين
قيمت مى خرد، چرا حقّ ديدن نداشته باشد ؟
حسن سرى گويد :
قُلْتُ لاَِبى عَبْدِاللّهِ الرَّجُلُ يُريدُ اَنْ
يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ يَتَأَمَّلُها وَ
يَنْظُرُ اِلى خَلْفِها وَ اِلى وَجْهِها ؟ قالَ
نَعَمْ لا بَأْسَ اَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ اِلَى
الْمَرْأَةِ اِذا اَرادَ اَنْ يَتَزَوَّجَها
يَنْظُرُ اِلى خَلْفِها وَ اِلى وَجْهِها.
[170]
به حضرت صادق(عليه السلام) عرضه داشتم براى مرد
جايز است پيش از ازدواج در وجود زن دقت كند، پشت
سر و صورتش را ببيند ؟ فرمود : آرى مانعى ندارد كه
زن مورد نظر را از پشت سر يا جلوى رو ببيند.
و مردى به امام ششم گفت :
اَيَنْظُرُ الرَّجُلُ اِلَى الْمَرْأَةِ يُريدُ
تَزْويجَها فَيَنْظُرُ اِلى شَعْرِها وَ
مَحاسِنِها قالَ لا بَأْسَ بِذلِكَ اِذا لَمْ
يَكُنْ مُتَلَذِّذاً ـ وَ فى خَبَر : وَ تَقُومُ
حَتّى يَنْظُرَ اِلَيْها ؟ قالَ نَعَمْ وَ
تُرَقِّقُ لَهُ الثِّيابَ. [171]
جائز است مرد موى سر و زيبائيهاى زنى را كه مى
خواهد بگيرد، ببيند ؟ فرمود : اگر منظور آگاهى از
خصوصيات اوست اشكال ندارد، در خبر ديگرى آمده كه
از حضرت سئوال شد، جايز است زن بايستد تا مرد او
را نظر كند، فرمود : آرى، بلكه پوشيدن لباس نازك
هم در آن وقت مانعى ندارد.
وَ قالَ (صلى الله عليه وآله وسلم) لِصَحابِىٍّ
خَطَبَ إِمْرَأَةً : أُنْظُرْ اِلى وَجْهِها وَ
كَفَّيْها. [172]
رسول خدا به مردى از صحابه كه زنى را خواستگارى
كرده بود فرمود : صورت و دستهاى او را ببين.
امثال اين روايات مى خواهد بگويد اگر كسى زنى را
براى همسرى انتخاب كرد پس از بررسيهاى لازم در
رابطه با خانواده و اخلاق و ايمان او، مانعى ندارد
براى آگاهى از خصوصيات بدنى او نظير مو، قيافه،
زيبائى، قد و قامت، اندام، وى را ببيند، مبادا نقص
و عيبى در وجود او باشد، يا موردى در او ببيند كه
باعث دلسردى، يا موجب تفرقه شود، نه اينكه حق دارد
خانه به خانه برود، و ناموس اسلام را يك به يك از
نظر بگذراند، و سراپاى همه را دقت نمايد تا اگر
خواست يكى را از آن ميان انتخاب كند . [173]
2 ـ چون زن را پسنديد، و مايل به ازدواج با او شد
در عين زيبائى زن، و آراسته بودنش به جمال و كمال،
و دلبرى و طنازى وى، نيت خود را در ازدواج با او
براى خدا قرار دهد، و به عنوان عمل به دستور و
فرمان حضرت حق و اجراى سنت انبياء الهى، بخصوص
رسول باكرامت اسلام قدم بردارد.
در اين زمينه يعنى اقدام براى ازدواج به قصد قربت
و به نيت جلب خوشنودى حق روايت بسيار مهمى از رسول
خدا نقل شده :
مَنْ نَكَحَ لِلّهِ وَ أَنْكَحَ لِلّهِ
اِسْتَحَقَّ وِلايَةَ اللّهِ. [174]
آنكه براى خدا ازدواج مى كند، و براى فراهم كردن
وسيله ازدواج ديگران محض خدا قدم برمى دارد
استحقاق قرار گرفتن در ولايت خدا را پيدا مى كند .
آرى چنين انسانهاى بافضيلتى مشمول اين آيه شريفه
مى گردند :
الله ولىّ الّذين آمنوا يخرجهم من الظّلمات الى
النّور. [175]
خداوند سرپرست كسانى است كه ايمان آوردند، آنان را
از ظلمت جهل، ظلم، ضعف روحى، بداخلاقى، سستى در
عمل به نورانيت فهم و بصيرت، عدالت، قوت قلب خوش
خلقى و قدرت در عمل مى برد.
خداوند داشتن زن و فرزند را دوست دارد، به همين
خاطر در سن پيرى به زكريا، يحيى و به ابراهيم،
اسماعيل را عنايت فرمود، و در آيه اى از كتابش به
رسول مطهّرش فرمود :
و لقد ارسلنا رسلاً من قبلك و جعلنا لهم ازواجاً و
ذريّة. [176]
و به تحقيق رسولانى براى هدايت مردم، پيش از تو
فرستاديم و براى آنان زنان و فرزندان قرار داديم.
3 ـ عجله در ازدواج كار صحيحى نيست، در معارف
اسلامى آمده كه : عجله كار شيطان است، انتخاب همسر
بايد بادقت و وقت گذارى و مشورت، و شناخت لازم از
او و خانواده اش صورت بگيرد، مبادا كه در اين
زمينه خسارتى به طرفين وارد شود، و ضربه روحى و
روانى ببار آيد.
حضرت صادق (عليه السلام) در اين زمينه فرموده :
اِنَّما الْمَرْأَةُ قِلادَةٌ فَانْظُرْ ما
تَتَقَلَّدُ... [177]
همانا زن گردن بند است، دقت كن چه گردن بندى بر
گردن زندگى و حيات خود مى افكنى.
4 ـ در رواياتى كه از رسول حق و اهل بيت طاهرين آن
حضرت در كتابهاى پرارزش شيعه آمده خصوصيات زنى كه
لايق همسرى مرد مؤمن و جوان مسلمان است و با ظرافت
و دقت كامل بيان شده :