بخش سوم :
شهادت، مرقد و مزار شريف
سرانجام امامعليه السلام را زهر دادند و او بسان ديگر امامان به شهادت رسيدتا اين
حديث در باره او مصداق پيدا كند كه :
"از ما كسى نيست جز آنكه به او زهر داده يا كشته با شندش"
امّا چه كسى او را زهر داد ؟ بسيارى از علما بر اين باورند كه مأمون درپس اين توطئه
بودهاست، امّا عدّهاى ديگر اين نظر را بعيد مىدانندومىپرسند آيا مأمون براستى
تا اين اندازه پست و پليد بوده كه دستانخود را بدين جنايت زشت بيالايد ؟ !
برخى از اين علما دهها دليل بر بى گناهى مأمون در ارتباط با خون امامهشتم ارائه
مىدهند. امّا وقتى اين دلائل را يك به يك تحليل مىكنيم درمىيابيم كه تمام آنها
به يك دليل باز مىگردد و آن بعيد شمردن وقوعچنين جنايتى است. از شخصى كه مدافع
افكار مذهب شيعه و قايل بهبرترى و افضليت امام علىعليه السلام است!
ولى ما مأمون را شناختيم. او يكى از خلفاى عبّاسى و وابسته بهخاندانى است كه رژيم
آنان در خيانت به ياران و هواخواهان خود ازابومسلم خراسانى گرفته تا برمك و فضل بن
سهل، پر آوازه و متمايزاست. و مأمون در رأس هرم اين رژيم، كه بنيان آن بر نيرنگ و
ستموكشتار استوار شده است، جاى دارد. بنابر اين چه عاملى او را از پيروىسيره
پيشينيانش و تكرار جنايات نياكانش باز خواهد داشت ؟ همچنينباورهاى وى در مورد خلق
قرآن يا قائل بودن به افضليت امام علىعليه السلام برساير صحابه يا نظاير آنها، هيچ
گاه او را در زمره شيعيان على و آل علىجاى نداد، زيرا ادامه حكومت او بر مسلمانان
خود بزرگترين جنايتوگناه و سخت ترين طغيان در منطق امام على و شيعيان او به
شمارمىآمد، زيرا اين حكومت در واقع نوعى ادعاى ربوبيت و ستيزه با خدا درالوهيتش
بود!
از طرفى شيوه برخورد او با مردم و كشتارها و شكنجهها و گسترشفساد از راههاى
گوناگون با ساده ترين اصول شيعه اهل بيتعليهم السلام بودن، منافات داشت. بنابر اين
چه عاملى مىتوانست او را از ارتكاب چنينجنايت پليدى در حق خاندان رسالت باز دارد
؟ !
ما در تاريخ به نكاتى بر مىخوريم كه نشان مىدهد شخص مأمون ازطريق دستگاه اطلاعاتى
و مخفيانه خود كه شبيه به دستگاههاى جاسوسىكاخ فرماندهى يا رياست در بدترين
حكومتهاى ديكتاتورى جهان در عصرما بوده، كاملاً بر نحوه اجراى نقشه ترور امام رضا
نظارت داشته است.
اين نقشه موقعى به مرحله اجرا گذارده شد كه انقلابهاى علويّان درگوشه وكنار سرزمين
اسلام يا سركوب شده و يا فرو كش كرده بودندوفلسفه دعوت امام به خراسان نيز پايان
يافته بود و ابرها بر فراز بغدادگرد آمده و بنيانهاى انقلاب عبّاسيّان آشكار شده
بودند و مأمون براىجلب خشنودى پسر عموهايش بازگشت به بغداد را در سر
مىپروراندوشيوه نياكانش در پوشيدن جامه سياه وتقسيم مناصب به خويشانونزديكانش را
از نو آغاز كرده بود.
شايد حديث زير اين حالت را كه امام رضا نسبت به آن هشدار دادهوآن را به مأمون
اظهار كرده بود، براى ما تبيين كند. در واقع اماممىخواست بدين وسيله به مأمون
بگويد كه وى بدانچه او مىكند آگاهاست، امّا بر حسب مصلحت عموم حركت مىكند. در
اين حديث آمدهاست : روزى امام رضاعليه السلام در گفتگويى طولانى به مأمون گفت :
"اى امير المؤمنين! در امور مسلمانان از خدا بترس و به بيت نبوّتومعدن مهاجران و
انصار بازگشت كن".
آنگاه فرمود : "من چنين مىبينم كه تو از اين شهر بيرون مىشوى و بهجايگاه پدران
ونياكانت بر مىگردى و در امور مسلمانان مىنگرى و اينسخن پيش خود نگاه دار و
(بدان) كه خداوند عزّ و جل از تو در باره آنچهتو را بر آن گماشته، پرسش خواهد
كرد". (50)
فضل بن سهل نيز اين نكته را به مأمون ياد آور مىشود. او را مىبينيمكه از همراهى
با مأمون سرپيچى مىكند، و با گفتن اين سخن از او پوزشمىخواهد كه : گناه من پيش
خاندانت و عامه مردم بزرگ است و مردممرا به خاطر كشتن برادر مخلوعت و بيعت امام
رضا به ولايتعهدى ازروى نيكى يا حسادت نكوهش مىكنند و ستمگران به سعايت از من
برمىخيزند پس اجازه فرماى در خراسان بمانم. (51) امّا مأمون خواسته او
رانمىپذيرد. چون براى او تدبيرى انديشيده است. مأمون نمىخواهد فضلرا در پايگاه
قدرت و در ميان ياران و هواخواهانش به كام مرگ فرستدبلكه قصد دارد او را در راه از
ميان بردارد.
در روايت آمده است : مدّتى از گفتگوى ميان مأمون و فضل سپرى شدهبود و ما در يكى از
منازل (بين راه) بوديم كه فضل به حمام رفت. در اينهنگام گروهى با شمشير بر او داخل
شدند و به قتلش رساندند. پس ازكشته شدن فضل، فرماندهان و سپاهيان و گروهى از مردان
ذو الرياستينبر در سراى مأمون حاضر شده گفتند : او را كشت اينك ما به خونخواهىاو
آمدهايم. (52)
بدين سان مأمون از برجستهترين و بزرگ ترين كانون قدرت در دروندستگاه حاكمه خلاصى
يافت. اينك پيش روى او جز امام رضا، كه اوهم اندكى بعد به شهادت رسيد، كس ديگرى
باقى نمانده بود. براستى آياهمين نزديكى شهادت امام رضاعليه السلام با كشته شدن فضل
خود نمىتواندحاكى از وجود توطئهاى پليد بر ضدّ آنحضرت باشد ؟
با اين دلايل و شواهد، قول مشهور علماى شيعه مبنى بر شهادت امامرضاعليه السلام به
خاطر خورانيدن زهر به آنحضرت از سوى مأمون درستوراست جلوه مىكند.
علامه مجلسى در اين باره مىگويد : قول مشهور در ميان ما آن استكه امام رضاعليه
السلام به واسطه زهر مأمون به شهادت رسيد. (53)
اينك اجازه دهيد به خبر شهادت آنحضرت از زبان معاصرانش گوشفرا دهيم :
الف - ابا صلت هروى از معاصران امام و از حادثه سازان يا از ناظرانبر حوادث بوده و
با امامعليه السلام ارتباطى نزديك و استوار داشته است. وى درپاسخ به احمد بن على
انصارى كه از وى پرسيده بود : "چرا مأمون با وجودآنكه در بزرگداشت امام رضا و اظهار
محبّت و دوستى به وى مىكوشيدواو را به ولايتعهدى خود برگزيد، راضى به كشتن آنحضرت
شد ؟ "مىگويد : مأمون او را گرامى داشت، و به وى محبت مىكرد چون بهفضيلت او آگاه
بود. وى ولايتعهدى را از پس خويش بدان حضرتاختصاص داد تا به مردم بنماياند كه امام
رضا به دنيا رغبت دارد و بدينترتيب جايگاه خود را در دل وجان مردم از دست بدهد،
امّا چون امامرغبتى به دنيا نشان نداد و اين امر جز به مراتب فضل وى در نزد
مردموارج او در جان و دل آنها نيفزود، متكلّمان را از شهرهاى گوناگوندعوت كرد
بدين اميد كه يكى از آنها بر آنحضرت غلبه يابد واز منزلتوى در نزد علما بكاهد و
در نتيجه مردم هم به ضعف وى پىببرند.
امّا آنحضرت با هر كس از يهود و نصارا و مجوس و صابئيانوبرهماييها وملحدان و
دهريها و يا ساير فرق مسلمان كه با وى مخالفبودند مناظره مىكرد، همه را مغلوب
مىساخت و بر آنها دليل و حجّتمىآورد تا آنجا كه مردم مىگفتند : به خدا او از
مأمون به خلافتسزاوارتر است.
خبر چينان هم سخن مردم را به گوش مأمون مىرساندند. وى از اينبابت بسيار خشمگين
مىشد و حسادتش شدّت مىيافت. امام هم از گفتنحقيقت در حضور مأمون پروانداشت و در
بيشتر موارد به وى پاسخهايىمىداد كه او را خوش نمىآمد از اين رو مأمون خشمگين
مىشد و بهآنحضرت كينه مىورزيد، امّا كينه و خشم خود را نمايان نمىساخت، امّا
هنگامى كه در باره آنحضرت هيچ چارهاى نيافت، او را با دادن زهربه شهادت رساند".
(54)
ب - شيخ مفيد نيز مجملى از ماجراى شهادت آنحضرت را همراه بايكى از تفسيرهاى مربوط
به علّت دشمنى مأمون با امام رضا نقل كردهوچنين گفته است :
روزى امام رضا بر مأمون وارد شد و ديد كه او براى نماز وضو مىسازددر حالى كه غلامش
بر دستان او آب مىريزد. پس امام رضا به مأمونگفت :
"اى اميرالمؤمنين! در عبادت پروردگارت كسى را شريك مكن". مأمون، غلام را رد كرد و
خود وضويش را به اتمام رساند، امّا كينهآنحضرت را به دل گرفت.
همچنين آنحضرتعليه السلام در نزد مأمون زبان به نكوهش فضل و حسن، فرزندان سهل،
گشود و خطاهاى آنان را به مأمون باز نمود وى را ازشنيدن سخنان آن دو منع كرد. فضل و
حسن از آنچه امام در باره آنها گفتهبود مطلع شدند و در حضور مأمون خطاهايى بر امام
بستند و به وى امورىنسبت دادند كه دور از ساحت مقدس حضرتش بود و مأمون را از
گرايشمردم به او بيمناك كردند و در اين باره چندان گفتند تا سر انجام نظر او
رادرباره امام رضا عوض كردند و مأمون هم به قتل حضرتش همّت گماشت.
راويان اتفاق نظر دارند كه روزى او و مأمون از يك طعام خوردندودر نتيجه امام
رضاعليه السلام بيمار شد و مأمون هم خود را به تمارض زد. محمّد بن على بن حمزه از
منصور بن بشر از قول برادرش عبداللَّه بن بشرنقل كرده است كه گفت :
مأمون مرا فرمود كه ناخنهايم را دراز كنم و اين گفته را به كسى بازنگويم من نيز
چنين كردم. سپس مرا طلبيد و چيزى شبيه به تمر هندىبيرون آورد و به من داد و گفت :
اين را با دستانت به هم بمال و خمير كنمن نيز چنين كردم. سپس برخاست و مرا واگذاشت
و نزد امام رضا رفت و از او پرسيد : چه خبر ؟ امام رضا فرمود : اميدوارم بهتر شوم.
مأمون ازوى پرسيد : من نيز بحمد اللَّه امروز خوبم. آيا كسى از پرستاران امروز
نزدشما آمده است ؟ امام فرمود : نه. مأمون خشمگين شد و بر غلامانش فرياد زد و سپس
گفت : همين حالا آب انار بگير كه از خوردن آن چارهاى نيست سپس مرا (عبداللَّه بن
بشر) فرا خواند و گفت : انارى براى ما بياور. من انارى آوردم و مأمون به من گفت :
با دست خويش آب اين انار رابگير. من آب انار را گرفتم و مأمون آن را به دست خويش به
امام رضانوشانيد و همين امر موجب مرگ آنحضرت شد. او دو روز بعد از اين ماجرا جان
سپرد.
از ابا صلت هروى نقل شده است كه گفت : نزد حضرت رضا رفتم درحالى كه (پيش از ورود
من) مأمون از حضور آن امام بيرون آمده بود. پس او به من فرمود : "اى ابا صلت كار
خود را كردند".
و آنگاه به توحيد و ستايش خداوند مشغول شد.
از محمّد بن جهم روايت شده است كه گفت : امام رضا بسيار شيفته انگور بود. پس مقدارى
انگور تهيه كردند و در بيخ دانههاى آن سوزنهاىزهر آلود قرار دادند و چند روزى
بههمان حال نگاه داشتند سپس سوزنهارا بيرون آوردند ودر آن هنگام كه امامعليه
السلام بيمار بود، انگور را به نزد اوبردند و او از آن انگور خورد وهمان باعث مرگش
شد. وى گويد اين زهر، يكى از كارىترين زهرها بودهاست.
چون امام رضا وفات يافت، مأمون يك شبانه روز مرگ او را نهانداشت. سپس در پى محمّد
بن جعفر و گروهى از خاندان ابوطالب كه درنزدش حضور داشتند فرستاد. چون آنان پيش او
آمدند، مأمون اظهار تألّمو ناراحتى كرد وگريست و جسد سالم امام را به آنها نشان
داد و گفت : اى برادر! بر من بسى گران است كه تو را در اين حال ببينم. من
اميدواربودم كه پيش از تو از دنيا بروم، امّا خداوند چنين نخواست.
سپس دستور داد آنحضرت را بشويند و كفن و حنوطش كنند و خود باجنازه او بيرون آمد و
جنازه را بردوش مىكشيد تا آن را به محلّى كهاكنون امامعليه السلام در آنجا مدفون
است، بياورد. اين محل خانه حميد بنقحطبه در قريهاى به نام سناباد از نواحى نوقان
طوس بود. قبر هارونالرشيد در اين خانه بود و امام رضا در برابر روى او در محل قبله
اين خانهبه خاك سپرده شد. امام رضا از دنيا رفت در حالى كه پسرى جز امامابوجعفر
محمّد بن على كه در آن هنگام هفت ساله بود، برجاى خويشباقى نگذاشت. (55)
ج - ياسر خادم، واپسين لحظات زندگى امام رضا را كه در آن روحربّانى وخلق محمّدىاش
جلوه گر شده بود، چنين توصيف مىكند :
"ما با طوس هفت منزل فاصله داشتيم كه امام رضاعليه السلام بيمار شد. پس به طوس وارد
شديم در حالى كه بيمارى آنحضرت شدّت يافته بود. درطوس چند روز مانديم. مأمون روزى
دو بار به عيادت امام مىآمد. درآخرين روز حياتش، امام كه بسيار ضعيف شده بود پس از
به جاى آوردننماز ظهر از من پرسيد : اى ياسر! آيا مردم غذا خوردند ؟
عرض كردم : سرورم با اين حالى كه شما داريد چه كسى مىتواند غذابخورد ؟ ! پس
امامعليه السلام در بستر خود نشست و فرمود : "سفره بياوريد. "
آنحضرت تمامى اطرافيان و خدمتكارانش را بر سفره دعوت كردويكايك آنها را مورد تفقّد
قرار داد. چون غذا خوردند، فرمود :
براى زنان غذا ببريد.
براى زنان غذا بُردند. چون همه از خوردن فارع شدند، ضعف بر امام مستولى شد و از هوش
رفت. بانگ و فرياد به پا خاست. كنيزان و زنان مأمون پا برهنه و سر برهنه بر بالين
آن امام حاضر شدند، در طوس غريو و غوغا بلند شد. مأمون اندوهناك و در حالى كه به سر
خود مىزد و محاسن خود را مىگرفت و مىگريست، وارد شد و در حالى كه سيل اشك بر
گونههايش جارى بود بر بالين امام رضا كه به هوش آمده بودايستاد و گفت : سرورم! به
خدا نمىدانم كدام يك از اين دو مصيبت برمن بزرگ است : آيا دورى و فراق من از تو يا
شنيدن تهمت مردم كه مىگويند من تو را كشتم. امام چشمانش را به سوى او بالا آورد و
فرمود :
اى اميرالمؤمنين! با ابوجعفر خوش رفتارى كن كه عمر تو و عمر او مانند دو انگشت سبابه
يكسان است. (56)
ياسر همچنين حوادثى را كه پس از وفات آنحضرت رخ داد، چنينت وصيف مىكند :
"پاسى از شب گذشته بود كه امامعليه السلام جان سپرد. چون صبح فرارسيد، مردم گرد
آمدند و گفتند : مأمون او را كشت. و نيز گفتند : مأمون فرزند رسول خدا را كشت. آنان
همچنين سخنان ديگرى هم گفتند.
محمّد بن جعفر بن محمّد از مأمون امان خواسته و به خراسان آمدهبود. وى عموى
ابوالحسن بود. مأمون به او گفت : اى ابوجعفر! به سوىمردم برو به ايشان بگو كه امام
رضا امروز بيرون نمىآيد.
مأمون خوش نداشت جنازه آنحضرت را در روز بيرون ببرد، زيرا مىترسيد حادثهاى روى
دهد. پس محمّد بن جعفر به سوى مردم رفت و گفت : اى مردم! امام رضا امروز بيرون
نمىآيد. مردم پراكنده شدند و ابوالحسن را شبانه غسل دادند و به خاك سپردند".
(57)
مزار آنحضرت همواره مورد توجّه شيعيان اهلبيت عليهم السلام و دوستداران آنان بوده
است، زيرا پيامبرصلى الله عليه وآله و ديگر ائمه در باره مرقد وى و زيارت او ترغيب
وتوصيه كردهاند. پيامبرصلى الله عليه وآله فرموده است :
"در آينده پارهاى از تن من در ديار خراسان به خاك سپرده مىشود كه هر مؤمنى آن را
زيارت كند خداوند عزّ و جل بهشت را بروى واجب و آتش را بر بدنش حرام مىكند".
(58)
همچنين از امام صادقعليه السلام روايت شده است كه فرمود : "مردى ازفرزندان پسرم
موسى به دنيا مىآيد كه نامش نام امير المؤمنينعليه السلام، استو به ديار طوس كه
در خراسان است مىرود و در آنجا با زهر كشته مىشودو غريبانه در همانجا به خاك
سپرده مىشود. هر كس او را در حالى كهعارف به حق اوست زيارت كند خداوند متعال به
او پاداش كسى را كهپيش از فتح مكّهانفاق كرده و (با مشركان) جنگيدهاست عطا خواهد
كرد". (59)
شعرا نيز در سوگ حضرتش مرثيههايى سرودهاند كه دل سنگ را ازدرد آب مىكند. همچنين
آنان در اشعار خود خائنانى كه امام را با زهر ازپاى در آوردند، به رسوايى
كشيدهاند. دعبل در ضمن قصيده معروف خوددر اين باره مىگويد :
(60)
رعتهم ذئاب من امية وانتحت
عليهم دراكا ازمة وسنون (61)
و عاثت بنوالعباس فى الدين عيثة
تحكم فيه ظالم وظنين (62)
وسموا رشيدا ليس فيهم لرشده
وما ذاك مأمون وذاك امين (63)
فما قبلت بالرشد منهم رعاية
ولا لولى بالامانة دين (64)
رئيسهم غاو وطفلاه بعده
لهذا رزايا دون ذاك مجون (65)
الا ايها القبر الغريب محله
بطوس عليك الساريات هتون (66)
ابوفراس حمدانى نيز در سوگ امام سروده است : (67)
باؤوا بقتل الرضا من بعد بيعته
وابصروا بعضه منرشدهموعموا (68)
عصابة شقيت من بعد ما سعدت
ومعشر هلكوا من بعد ما سلموا (69)
لا بيعة ردعتهم عن دمائهم
ولا يمين و لا قربى و لا رحم (70)
سخنان تابناك امام
آيا بدون شناخت امام رضاعليه السلام و بهرهگيرى از نور و دانش و معارفاو مىتوان
ادعاى پيروى از حضرتش را داشت ؟ و چگونه كسى كه از سننمعصومانعليهم السلام تبعيت
نكرده و از نور هدايت آنان بهره مند نشده در روزقيامت اميد شفاعت پيامبرصلى الله
عليه وآله و اهل بيت او را دارد ؟ !
بر ماست كه در گفتارها و وصاياى آنان كه به مثابه گنجينههاى تمامناشدنى ونعمتهاى
بى نظيرند، بخوبى كاوش كنيم.
امام هشتم ميراثى عظيم از معارف و علوم، بويژه در حكمت الهىوبيان فلسفه و علل
احكام و رد بر مذاهب باطله، از خويش بر جاى نهادهاست.
ما در پايان كتاب خود كه به نام حضرتش تشرف يافته، سخنانخردمندانه وپندهاى حكيمانه
او را نقل مىكنيم بدين اميد كه از آنهابهرمند شويم.
على بن شعيب گويد : "بر ابوالحسن الرضاعليه السلام وارد شدم. از منپرسيد : اى على!
زندگى كدام يك از مردم بهتر است ؟ عرض كردم : سرورم! شما از من بدان آگاهتريد.
فرمود : اى على! هر كس كه زندگىديگرى در زندگى او نكو شود. اى على! زندگى كدام يك
از مردم بدتروناگوارتر است ؟ عرض كردم : شما داناتريد ؟
فرمود : كسى كه ديگرى در زندگى او زندگى نكند. اى على! با نعمتهاخوش همسايه باشيد
كه آنها رام نشده هستند واگر از قومى گرفته شدند بهآنها باز نخواهند گشت.
اى على! بدترين مردمان كسى است كه ميهمانش را باز دارد و بهتنهايى بخورد و بندهاش
را بزند. به خداوند خوش گمان باش. هر كس كهگمان خود را به خداوند نكو كند، خداوند
نيز او را نا اميد نخواهد كرد. وهر كه به روزى كم راضى شد، به عمل كم از او را راضى
خواهد شد و هركه به اندك از حلال خرسند شود، هزينهاش سبك گردد و خانوادهاش ازنعمت
برخوردار خواهد شد و خداوند او را به درد و درمان دنيا بينا سازدو او را به سلامت
از دنيا به دار السلام بيرون برد. بخيل را آرامش، حسود را لذّت، ملول را وفا و
دروغگو را مروّت نيست". (71)
و نيز از آنحضرت نقل شده است كه فرمود :
"وحشتناكترين (صحنهها) براى انسان سه جاست : روزى كه زادهمىشود و دنيا را
مىبيند، و روزى كه مىميرد و آخرت و اهل آن را مشاهدهمىكند، و روزى كه برانگيخته
مىشود و احكامى را مىبيند كه در سراى دنيانديده است. خداوند در اين سه جا بر يحيى
و عيسىعليهما السلام درود فرستادهاست. در باره يحيى فرمود :
( وَسَلاَمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً )
(72)
"و درود بر او روزى كه زاده شد و روزى كه مىميرد و روزى كه زندهبرانگيخته مىشود.
"
و در باره عيسى فرمود :
( وَالسَّلاَمُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيّاً
) (73)
"ودرود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مىميرم و روزى كه زندهبرانگيخته مىشوم.
"
خرد انسان مسلمان تمام نگردد مگر آنكه در او ده ويژگى باشد : از او اميدخير باشد،
از بدى او در امان باشند، خير اندك از سوى ديگران را بسيارشمارد، خير بسيار خود را
كم انگارد، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگنشود، در طول عمر خود از دانشجويى خسته
نشود، فقر در راه خدا برايشمحبوب تر از توانگرى باشد، خوارى در راه خداوند برايش
محبوبتر از سرفرازى در راه دشمن خدا باشد، گمنامى برايش شيرينتر از شهرت و
بلندآوازگى باشد. سپس فرمود : دهم، و دهمى چيست ؟ گفته شد : چيست ؟ فرمود : كسى را
نبيند جز آنكه مىگويد او بهتر و پرهيزكارتر از من است.
همانا مردم دو دستهاند : يكى بهتر و با تقواتر از او و ديگر بدتر و پستتراز او.
پس چون با بدتر و پستتر از خود ديدار كند، گويد : شايد خوبى اينمرد پنهان باشد
اين براى او بهتر باشد و خوبى من نمايان است و اين براى منبدتر است و چون به كسى
كه بهتر و با تقوا تر از اوست بر خورد كند براى اوفروتنى كند تا بد و ملحق شود پس
چون چنين كند، بزرگىاش فزونى گيردوخوبىاش بهتر شود و يادش نكو گردد و بر اهل
زمانه سرورى يابد. " (74)
آنحضرت اشعارى ميخواند كه شايد سروده خود ايشان باشد.
(75)
اذا كان دونى من بليت بجهله
ابيت لنفسى ان اقابل بالجهل (76)
و ان كان مثلى فى محلى من النهى
اخذت بحلمى كىاجل عن المثل (77)
وان كنت ادنى منه فى الفضل والحجى
عرفت له حق التقدّم و الفضل (78)
و نيز سروده است : (79)
انك في دنيا لها مُدّة
يقبل فيها عمل العامل (80)
امّا ترى الموت محيط بها
يصلب فيها امل الآمل (81)
تجعل الذنب بما تشتهى
وتأمل التوبة من قابل (82)
والموت يأتى اهله بغتةً
ما ذاك فعل الحازم العاقل (83)
در همين جا گفتار كوتاه خود را در باره زندگى تابناك امام رضاعليه السلام به پايان
مىرسانيم و از خداوند مىخواهيم كه ما را در روز قيامت به اين كتاب سود رساند و آن
را وسيلهاى براى پيروى ما از او در دنيا و برخوردارى از شفاعتش در آخرت قرار دهد.
"آمين"