آداب ورود به مسجدالنبي
ستون عرش خدا قائم از قيام محمّد ( صلّي الله عليه وآله ) * * * ببين که سر به کجا مي کشد مقام محمّد ( صلّي الله عليه وآله )
به جز فرشته عرش آشيان وحي الهي * * * پرنده پر نتواند زدن به
بام محمّد ( صلّي الله عليه وآله )
به شاهراه هدايت گشوده باب شفاعت * * * صلاي خوان کرم بين و بار
عام محمّد ( صلّي الله عليه وآله )
گرت هواي بهشت است و حوض کوثر و طوبي * * * بيا به سايه ممدود
مستدام محمّد ( صلّي الله عليه وآله )
سرير عزّت عقبا حلال امت او باد * * * که بود راحت دنياي دون
حرام محمّد ( صلّي الله عليه وآله )
( شهريار )
مرحوم مولي محسن فيض کاشاني ( رحمه الله ) مي گويد :
[ زائر ]
هنگامي که وارد مسجد پيغمبر شود ، به خاطر آورد که اين مسجد ، همان محلي است که
نخستين واجبات خدا در آن اقامه مي شد و از خدا بخواهد اينک که به اين خانه بابرکت
وارد شده است ، از گناهان او درگذرد و نعمت خضوع و خشوع را که بايد از چنين محلي
استفاده کند ، از وي باز نگيرد . ( 1 )
سالک عارف ، مرحوم ميرزا جواد ملکي تبريزي ( رحمه الله ) درباره وظايف زائر حرم نبوي مي گويد :
سپس غسل کند و پاکيزه ترين لباس خود را بپوشد و به آنچه مي
تواند ، خود را خوشبو سازد و با سکينه و وقار قصد حرم مبارک کند و در حال راه رفتن
گام هاي کوچک بردارد و بين هر گام تسبيح ، تحميد ، تهليل و تکبير بگويد و چنين
بداند که آن حضرت او را مي بيند و به آنچه در نهاد او خطور مي کند ، داناست و مراتب
شوق و حسرت دل و اندوه دروني را مشاهده مي کند و به تمام وجود او ، متوجّه است . از
اين رو اهتمام مي کند که غير او ، به خاطرش خطور نکند و در راه زيارت او ، به احدي
ننگرد و به چيزي که مانع حضور قلب او مي شود ، متوجّه نگردد .
و چون به در حرم رسيدي ، بدان که تو قصد ورود بر پادشاه بزرگي
را کرده اي که در بارگاه او ، جز پاکان نزول نکنند و اجازه نيابند
و همانا تو حرمي را اراده کرده اي که انبيا و مرسلين و ملائکه مقرّبين ، بدون اذن
داخل آن نمي شوند .
پس به دل و زبانت از خداي ـ جلّ جلاله ـ اذن بخواه ، سپس از
حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله ) و پس از آن از
جانشينان و اوصياي او ، بويژه باب شهر علم او و بقيه خلفاي او ، استيذان کن . سپس
از فرشتگان خدا ـ که موکّل به حرم شريف او هستند ـ اذن بگير . آن وقت به بساط خدمت
او و حضور در مجالس او ، قدم بگذار ؛ زيرا اگر غفلت کني ، در خطر عظيمي خواهي بود و
بدان که او از جانب خداي ـ جلّ جلاله ـ قادر است ، بر آنچه بخواهد از عدل و فضل با
تو رفتار کن . پس اگر به کرم و فضل خود ، به تو توجّه کند و تو را بپذيرد و زيارت
تو را قبول کند و سلام تو را جواب گويد و سخن تو را گوش دهد ، خوشا به حال تو . باز
خوشا به حال تو . در اين صورت چنان است که به زيارت خداي ـ جلّ جلاله ـ نائل گشته
اي و در اين کار با فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل ، شريک گشته اي و اين جماعت
بهترين رفقاي تو خواهند بود .
و اگر به استحقاق او آنچه از صدق ، خلوص ، وفا ، ادب و صفا بر
تو واجب است ، از تو مطالبه کند و تو محجوب باشي و تو را رد کند ، پس واي بر تو ! و
باز هم واي بر تو ! و حقّاً که زيان برده اي ، زيان آشکاري . در اين حال به عجز
خويش و تقصير و انکسار و فقر خودت در برابر او اعتراف کن ؛ زيرا تو براي زيارت و
مؤانست با او ، توجّه کرده اي . پس حال خود را بر او عرضه بدار و راز خود را بر او
فاش کن و از او همّت بخواه و به درگاه او توسّل بجوي و به باب فضل و کرم او ملتجي و
پناهنده شو و عترت و ذريه او را شفيع قرار ده ؛ زيرا او يا علمي که خدا به او داده
و اخباري که خدا به او مي فرمايد ، هر چه به خاطر تو بگذرد و هر
چه به قلب تو در اين باب خطور کند ، مي داند .
و مانند پست ترين غلامان ، به درگاه او باش و بنگر از کدام دفتر
نام تو بيرون مي آيد . پس اگر دلت رقّت يافت و چشمانت گريان گشت و شوقت تو را به
هيجان آورد و در قلب خود شيريني مناجات او ولذّت گفت و گوي با او را يافتي و از جام
کرامت او ، نوشيدي ، حاکي از حسن اقبال او با تو و پذيرفتن تو است . بنابراين داخل
شو که تو را اذن و امان داده اند و لطف و احسان کرده اند و الاّ توقّف کن ، توقّف
کسي که چاره هاي او ناچار گشته و باب آرزوها بر او مسدود شده و در اين حال به درگاه
خداي ـ جلّ جلاله ـ ملتجي شو ، التجاي کساني که مضطرّ شده اند تا دل شريف او را
نسبت به تو با عطوفت فرمايد و لطف منيف او را به تو معطوف دارد ؛ چه اگر خداوند ،
صحّت اضطرار و صدق التجاي تو را از دل تو بداند ، به چشم رحمت و ديده رأفت به تو
نظر خواهد کرد و دل حبيب خود را به کرامت و عطوفت به تو معطوف خواهد ساخت و تو را
به آنچه دوست داري و خشنود مي شوي ، موفّق خواهد ساخت ؛ زيرا که او کريم است و
کرامت نسبت به بندگان مضطرّ و بيچاره خود و پناهندگان به در خانه خود را ، براي طلب
رضاي خويش ، دوست مي دارد و در کتاب خود نازل فرموده است که :
"اَمَّنْ يُجيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَيَکْشِفُ السوء" و عتبه شريفه را
ببوسد و در حال ورود بگويد :
بسم الله و بالله و في سبيل الله و علي
ملّةِ رسولِ الله . الحمدلله الّذي هَدانا لِهَذا وماکُنَّا لِنهتَدِي لَولا اَن
هَدانا الله . ( 2 )
آداب زيارت حضرت رسول ( صلّي الله
عليه وآله )
کريمُ السجايا جميلُ الشيم * * * نبي البرايا شفيعُ الاُمم
امام رسل پيشواي سبيل * * * امين خدا مهبط جبرئيل
شفيع الوري خواجه بعث و نشر * * * امام الهدي صدر ديوان حشر
شفيعٌ مطاعٌ نبيٌّ کريمٌ * * * قسيمٌ جسيمٌ نسيمٌ وسيمٌ
( سعدي )
عالم رباني مرحوم نراقي گويد : و چون داخل مسجد حضرت شوي ، بدان
که اول موضعي که فرايض الهيه در آن به پا داشته است ، آن عرصه مطهره است و آنچه
مکان افضل خلق الله است ، در حيات و ممات و چون به جهت زيارت او بر در ايستادي ،
نهايت خضوع و خشوع را بايستي به جاي آوري و او را زنده تصوّر کني و نزديک قبر مطهّر
منوّر بروي ؛ چون فرقي ميان حيات و ممات ايشان نيست .
پس بدان که او بر حضور تو ، مطّلع است ، و زيارت تو به او مي
رسد . پس شخص مقدّس او را به خيال خود متصوّر سازي و او را در مقابل خود بر تخت
عظمت و جلال نشسته تصوّر کني و بزرگي و رتبه او را در دل خود حاضر کني و چون از
زيارت او فارغ شوي ، به نزد منبر مطهر رو و دست خود را بر آن بکش و تضرّع کن و حاجت
خود را عرض کن و بالارفتن پيغمبر را بر آن تصوّر کن که مهاجر و انصار در پاي آن
منبر ، چشم ها بر جمال مبارکش دوخته و او به زباني فصيح تر ، به حمد الهي و ارشاد
مردم و مسائل حلال و حرام اشتغال دارد و از خدا مسألت نما که در روز جزا تو را از
او جدا نکند . ( 3 )
ابوالعبّاس گفت :
مصطفي نمرده است ، [ بلکه ] نصيب چشم تو از مصطفي مرده است . ( 4 )
احمد صاحب کمال بانسق * * * که به لولاک او مخاطب شد زحق
رشحه اي از ابر فيضش کاف و نون * * * غرق بحرش علم ماکان و يکون
شرع پاک حق زحق منهاج اوست * * * منتهاي قرب حق معراج اوست
فرقش از نور لعمرک تاج يافت * * * سوي قرب حق به تن معراج يافت
انبيا را پادشاه و سرور اوست * * * اوليا را مقتدا و رهبر اوست
کبريايي مر او را زيبنده بود * * * در خدايي ، مرخدا را بنده
بود
( صفي عليشاه )
مرحوم ميرزا جواد ملکي تبريزي ( رحمه الله ) گويد :
سپس با آرامش و خشوع قدم بردارد و ذکر کند تا در برابر ضريح
مقدّس بايستد . . . و با حقيقت سلام ، بر او سلام دهد و بر آل او و پدران و عترت او
، به تفصيل و ترتيب سلام بفرستد و در عرض سلام و صلوات ، مبالغه نمايد .
بر تو است که حضور آن حضرت را در برابر خود بداني که او متوجّه
به تو است و رو به تو آورده است و هر چه در ظاهر و باطن تو باشد ، مي بيند و مي
شنود و بر رازهاي نهاني و خفاياي امور تو و کردارهاي تو مطلع و آگاه است . در اين
صورت هرگاه تو کاري را که از آن نهي شده اي ، مرتکب شوي ، از لباس بدنت ، يا تصاحب
مال غير خودت ، يا نپرداختن حقوق عترت و ذريه او ، يا فقراي امت او ، يا چيزي از حقوق خدايي
و حال آنکه تو در زيارت او مي گويي : من آنچه را تو حلال شناخته اي ، حلال مي دانم
و آنچه را حرام فرموده اي ، حرام مي شمارم و يا مي گويي : اي رسول خدا ! من تو را
زيارت مي کنم در صورتي که به گمراهي مخالفين ، تو بينا هستي . آيا تو اين مخالف
گمراه نيستي ؟ يا خويشتن را از جمله مخالفين استثنا مي کني ؟
يا در زيارت مي گويي : پدرم ، مادرم ، جانم ، مالم و فرزندانم
فداي تو باد ، چگونه اين همه را فدا مي کني و حال آنکه تو مخالف امر و نهي او ، در
مقدار کمي از مال خود هستي ؟ و اگر به تو بفرمايد : اي دروغگو ! آيا مرا گول مي زني
؟ آيا جواب تو چه خواهد بود ؟ و بترس از اينکه در دعوي خود دروغگو باشي و در پيشگاه
حضرت او ، خلاف واقع بگويي و حال آنکه او دروغ را حرام فرموده است ، و بدان که دروغ
گفتن به کسي که عالم به دروغ است و مي داند که دروغ مي گويي ، استهزاي اوست و پناه
بر خدا از اين خطرها .
زيارت آن بزرگواران امر عظيمي است و در اين باب روايت شده است
که : خداي تعالي دو مرتبه زائران آنها را زيارت مي کند . ولکن خطر آن هم بسي عظيم
است . پس بترس که به کوشش خودت در آن خطر واقع نشوي و آن را سبک نشماري و حال آنکه
او در نزد خدا بسي بزرگ است . و مهم تر آنکه معرفت و عظمت او و علم را به حال خودت
و نهادت محکم بداني و آفات گفتار و کردار و حقايق دعوي خودت را بشناسي و اگر قادر
بر اصلاح خود و کردارت نباشي ، لامحاله به تقصير خودت معترف باش و شرمساري مقصّران
از پيشاني تو هويدا و خوف و خضوع و خواري ، به قدر جنايتت پيدا باشد . ( 5 )
مرحوم مولا محمّد بيدآبادي ( رحمه الله ) نيز گويد :
بر تو لازم است که تلاش و همّت کني که شرايط و آداب زيارت را به
نحو کامل به جاي آري و آن کس را که به زيارتش رفته اي تعظيم نمايي و حريم حرمتش را
نگهداري و زائران را مساعدت و ياري نمايي .
بر حذر باش که در خواندن زيارت نامه ، در اين گفته ات دروغگو
نباشي آنجا که مي گويي : شهادت مي دهم و اعتراف مي کنم که شما جايگاه مرا ناظر هستي
و به گفته هاي من واقفي و مي شنوي .
تا زماني که شوق و ميل باطني به زيارت و دعا داري ، در حرم باش
و زماني که ميل تو ، به سستي گراييد ، بلافاصله از حرم خارج شو که ذکر نگفتن بهتر
است از ذکري که با غفلت و بي توجّهي به محتواي ذکر همراه باشد .
در حرم مطهّر براي پدر و مادرت و نيز کساني که حقي بر تو دارند
[ مانند بزرگان دين و اساتيد و خويشاوندان و دوستان ] دعا و طلب رحمت نماي . ( 6 )
مولي محسن فيض کاشاني نيز گويد :
و اما کيفيت زيارت آن حضرت ، اين است که در برابر مرقد مطهّر آن
جناب بايستد و آن حضرت را هم اکنون که به صورت ظاهر از دنيا رفته است ، مانند آن
وقت که در قيد حيات بوده ، زيارت کند و نزديک به مرقد مطهّرش نرود ؛ چنان که اگر در
برابر شخص بزرگوار زنده اي قرار بگيرد ، از نظر احترامش نزديک او نمي رود ، در برابر مرقد مقدّس نبوي همين
معنا را مراعات کند و متوجّه باشد که رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) از حـضور و قيام و زيارت او باخبر است و سلام و صلوات او
به آن جناب مي رسد . بنابراين مناسب است صورت آن حضرت را ، در خيال خود مجسّم سازد
و به عظمت آن جناب توجّه نمايد و مقام آن حضرت را در دل خود بزرگ شمارد .
در روايت آمده است که خداي متعال مي فرمايد : فرشته اي را موکّل
قبر آن حضرت ساختم که هر کس از امّتان او ، به وي عرض سلام کند ، او سلام آن شخص را
بدان حضرت ابلاغ کند .
اين موقعيت براي کسي است که از دور بدان جناب سلام کند .
مسلّماً شخصي که قطع مراحل و طي منازل نمايد و به شوق زيارت آن حضرت حرکت کند ،
موقعيّتش بيش از اينها خواهد بود ( 7 ) .
غير از در دوست در جهان کي يابي ؟ * * * جز او به زمين و آسمان
کي يابي ؟
او نور زمين و آسمان ها باشد * * * قرآن گويد چنان نشان کي يابي
؟
* * *
ابروي تو قبله نمازم باشد * * * ياد تو گره گُشاي رازم باشد
از هر دو جهان برفکنيم روي نياز * * * گر گوشه چشمت به نيازم
باشد
( امام خميني ( قدس سره ) )
عارف الهي ، ميرزا جواد ملکي تبريزي ( صلّي الله عليه وآله ) بر اين امر تأکيد مي کند که زائر مرقد منوّر حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه وآله ) بايد با طهارت جسم و روح و با توبه کامل ، به آن مکان
مقدّس قدم بگذارد و به زيارت آن حضرت بپردازد :
باري ، بر زائر واجب است [ به حکم
عدل ] که در اين محضر عظيم حاضر نشود ، مگر بعد از توبه
درست و راستي که او را لامحاله از مخالفت فعلي پاک کرده باشد ، تا از ورطه عتاب
نجات يابد و از رد شدن ، از درگاه او درامان باشد . واگر توفيق اين کار پيدا نکند ،
بر اوست که از دري غير از آن داخل شود و آن درهاي اعتراف ، پوزش ، توسّل ، استغفار
، التجا و اضطرار است و اگر نفسِ اهمال کار او ، در حمل لوازم اين درها مسامحه کند
، ناچار از نا اميد نبودن از اجابت داخل شود و خداي ـ جلّ جلاله ـ را به اميد اينکه
قلب رسول ( صلّي الله عليه وآله ) را بر او مهربان
کند ، بخواند و ابليس هم از اين در داخل شد و پيروز گشت و به مراد رسيد و در دعاي
خود بگوي :
اللهُمَّ يا مَنْ اَجابَ لاَِبْغَضِ خَلقِهِ
اِبْلِيس حيثُ استَنْظَرَهُ فَاسْتَجِب لَهُ ، فَاِنَّه دَعاکَ و هُوَ عاص و اَنَا
ادعوکَ و اَنَا عاص فَکَما اَنَّ اجابَتَکَ شَمَلْتَهُ حيثُ دعاکَ و لَمْ يَقْنُطْ
مِنْ رَحْمَتِکَ فَلتَشمِلْني و اَنَا اَدعوکَ و اَرجو اِجابَتَکَ ؛
پروردگارا ! اي کسي که دعاي دشمن ترين خلق خود ، ابليس ، را
اجابت کردي ، موقعي که از تو مهلت خواست . پس دعاي مرا هم مستجاب کن ، هم چنان که
دعاي او را مستجاب کردي ؛ زيرا او تو را دعا کرد و حال آنکه نافرمان بود و من هم تو
را مي خوانم با اينکه گناهکار و نافرمانم و هم چنان که اجابت تو شامل حال او شد ،
موقعي که تو را خواند و از رحمت تو نا اميد نشد . پس رحمت خود را شامل حال من هم
بفرما ، که تو را مي خوانم و اميد اجابت تو را دارم .
و چون از اين در داخل شوي ، پروردگارت تو را نا اميد نخواهد کرد
؛ زيرا او نزد نيک پنداري بنده خود مي باشد . چگونه چنين نباشد و
حال آنکه در کتاب خود نازل فرموده است که : "واْسْئَلُوا اللهَ
مِنْ فَضْلِهِ اِنَّ اللهَ کانَ بِکُمْ رحيماً" ( 8 ) و چون خدا
به تو راغب شود و به تو عطف توجّه فرمايد ، رسول خدا (
صلي الله عليه وآله ) نيز با پذيرش و عطوفت ، به تو توجّه فرمايد . و آن
حضرت با شفقت ، ملاطفت و مهرباني به تو رو مي کند و تو را در کنف رأفت و عنايت خود
جاي مي دهد و مانند پدري باعاطفه و مادري رئوف در جواب تو لبّيک مي گويد و در مقام
اجابت خطاب تو ، برمي آيد و تو به مراد خودت ، بلکه فوق مرادت مي رسي و براي هميشه
رستگار مي شوي و چون تو با اين حالات به درگاه او بيايي و در برابر او ، صورت زائر
داشته باشي و اقبال او را نسبت به خود بداني ، بر تو است که با مناجات لطيفي ، با
او نجوا کني و در حضور او ، حاجات و نيازمندي هاي خود را عرضه نمايي و آنچه از
هجران و فراق او بر تو رسيده است ، به خدمتش شکايت بري و آنچه از مصائب بر ذريه آن
حضرت وارد گشته و حقوق آنها غصب شده و . . . به ياد آوري و نزد او ، از بدي احوالت
و سختي ابتلايت ، شکوه نمايي . . . . پس بگو : اي رسول خدا ! در اوان زندگاني ات در
دنيا . علمي براي دين و مناري براي هدايت و حلاّل مشکلات و روشن کننده معضلات بودي
، از خدا و صفات و رضاي او خبر مي دادي و . . . به ما رحم آور و بر ما ترحّم کن ،
اي رحمةً للعالمين و به نواده خودت ( مهدي موعود ) امر به ظهور و پراکندن نور در
اين عرصه تاريک و شب ديجور ، امر فرما تا اسلام حمايت شود و قرآن زنده گردد و احکام
دين تقويت گردد و بساط عدالت گسترده و دستگاه جور و ستم برچيده شود و عِرض و آبروي
مسلمانان مصون و جهانيان در تحت تربيت واقع گردند .
[ اي رسول خدا !
[ از درگاه پروردگار جهان بخواه که در وفاي به وعده و ياري بندگان خود تعجيل
فرمايد ؛ زيرا تبه کاري در خشکي و دريا ، به دستِ آدميان ظهور يافته و بدبختي عالم
را فراگرفته است . ( 9 )
بالجمله با آن حضرت ( صلّي الله عليه
وآله ) مناجات مي کني و اشتياق خودت را به زمان حضور و اشراق نور او ابراز
مي داري و از هجر او ، به خود او شکايت مي نمايي و از بلاياي عمومي و خصوصي که به
تو رسيده است ، عرض حال مي کني . سپس نزد او به اسرافي که به نفس خود کرده اي و
تقصيري که در عبادت پروردگارت نموده اي ، اقرار و اعتراف مي کني و از او مسألت مي
نمايي که در نزد خدا براي تو طلب آمرزش نمايد و درد تو را به دواي خويش درمان کند و
عقل تو را کامل گرداند و نورانيت تو را به دعاي خود تمام فرمايد و تو را به دوستان
خودش ملحق سازد و در همسايگي خودش ، تو را بپذيرد ؛ زيرا او گرامي ترين خلايق است و
واردين بر خود را رد نمي کند و زائر و مهمان خود را جز با حاجات برآورده و افزوني
فضل و کرم ، دور نمي سازد .
و يقين بدان که او ( صلّي الله عليه
وآله ) رحمت خدا براي جهانيان است و اگر تو از فيض اقدس و نور ازهر او محروم
بماني ، مانع از جهت تو است و گناهان هرچند بسيار باشند ، مانع نمي شوند ، مگر
اينکه خللي از جهت ايمان پيدا شود . در اين زمينه ، مرحوم ملکي تبريزي مي فرمايند :
پس ايمان خودت را تازه کن و از کفر و شرک جلي به خداوند پناه
ببر ؛ ولکن چه بسا ظلمت و تاريکي گناهان مانع از درک فيوضات زيارت او ـ که شامل حال تو گشته است ـ باشد و از مشاهده انوار او ـ که
به تو رسيده است ـ کور شده باشي . در اين حال اگر تو را دلي و فطانتي باشد ، به
ناچار اين را درک خواهي کرد و به پاره اي از آثار آن ، علم حاصل خواهي نمود که شفقت
آن حضرت ( صلّي الله عليه وآله ) نسبت به مؤمنان و
دوستداران عترت او معلوم است ، هرچند که گناهکار باشند .
از اين رو چگونه شفاعت او نسبت به گناهکاران و زائراني که بر او
وارد شده و به سلام او آمده و با او مناجات کرده است و شکايت بينوايي خويش را به
دربار او آورده و حقوق زايدي بر او دارند ، شامل نشود و اين حقوق نزد او ضايع گردد
؟
کساني که از اخلاق کريمه آن حضرت و معامله او با عموم مسلمانان
ـ بهويژه واردين به درگاه حضرتش در حال حيات او ـ و رفتارش نسبت به نيازمندان ، خبر
دارند ، همه اينها را مي دانند و مي شناسند . . . .
به هر حال بر زائران او ( صلّي الله
عليه وآله ) ، واجب است که به فضل و کرم و افاضه آن حضرت ، کاملا حسن ظن
داشته باشند و از فيض زيارت او و انوار اقبالش ، استمداد کنند و از اشراق و روبه رو
شدن با آن حضرت استضائه و طلب روشني نمايند ؛ چه اوست که روشن کننده هر ظلمتي است و
به هر آفريده اي افاضه مي فرمايد و براي جهانيان کفايت است . او نور خداي انور و
ضياي ازهر و فيض اقدس است ( 10 ) .
وداع با حضرت رسول ( صلّي الله عليه وآله )
محمد ، کافرينش هست خاکش * * * هزاران آفرين بر جان پاکش
چراغ افروز چشم اهل بينش * * * طراز کارگاه آفرينش
رياحين بخش باد صبحگاهي * * * کليد مخزن گنج الهي
ز شرع خود نبوّت را نوي داد * * * خرد را در پناهش پيروي داد
( نظامي )
وقتي از زيارت حضرت ختمي مرتبت فارغ شدي ، سر به سجده شکر بگزار
و خداي را بر اين توفيقي که به تو عنايت کرده ، سپاس بگو
. آداب وداع را نيز با معرفت تمام به جاي آر و حاجات خود را يکايک از آن جناب طلب
نما .
حضرت صادق ( عليه السلام )
فرموده اند :
هنگامي که از دعا خواندن در کنارمرقد مطهّر حضرت نبوي فارغ شدي
، نزديک منبر بيا و دست بر آن بکش و سر و صورت بر دو پايه زيرين آن بگذار که به درد
چشم مبتلا نشوي . سپس از جاي حرکت کن و حمد و ثناي خدا را به جاي آر و حاجت خود را
بخواه ؛ چه آنکه پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله )
فرموده است : ميان خانه و منبر من باغي از باغ هاي بهشت است و منبر من بر دري از
درهاي کوچک بهشت قرار گرفته است .
کسي پرسيد : آيا امروز هم باغي از همان باغ هاست ؟
فرمود : آري ، اگر پرده گشوده شود ، همان باغ را خواهيد ديد
( 11 ) .
عارف ربّاني مرحوم ملکي تبريزي ( رحمه الله ) نيز سفارش دارند که بعد از اتمام زيارت حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه وآله ) زيارت صديقه کبري حضرت زهرا را فراموش نکني ، که
ايشان مي فرمايند :
وقوف خود را در آستانه آن حضرت طولاني کن و از آن خسته مشو ؛
زيرا خردمند در طول زماني که موجب انتفاع و بهره برداري اوست ، خسته نمي شود و در
ضريح مقدّس او ، قبر سيده زنان و بانوي بانوان جهان را زيارت کن ( 12 ) و
در زيارت آن خاتون ، مانند عملي که در زيارت پدر بزرگوارش به جا آورده اي ، به جاي
آر ؛ زيرا او پاره تن او و کريمه و حبيبه اوست .
پس از زيارت حضرت زهرا ( عليه السلام ) قصد زيارت ائمه بقيع نما ، همچنان که قصد زيارت آن حضرت را نمودي و به
نحوي که در زيارت آن بزرگوار گذشت ، آنان را نيز زيارت نما ؛ زيرا آنها به منزله
جان او هستند . هر کس آنها را اطاعت کند ، از رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) اطاعت کرده است و هر کس آنان را دوست بدارد ، او را
دوست داشته است و هر کس براي آنها فروتني کند ، براي رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) فروتني کرده است . و فرقي بين آنان و او نيست ؛
زيرا آنها جانشينان و ذريه او مي باشند و همگي يک نور هستند .
و کوشش کن برنگردي مگر اينکه آثار اذن و اجازه خروج ظاهر شود .
هم چنان که بعد از ظهور آثار اجازه ورود ، داخل گشتي و چون اراده برگشت نمودي ، به
قهقرا و به عقب سر اندک و آرام آرام برگرد و دوباره به مقام خود برو و بر آن حضرت
سلام ده و کمي بايست و سلام را تکرار کن و چون از حرم خارج شدي ، عتبه در و آستانه
را ببوس . و در مراجعت اگر بدنت برمي گردد ، تو با قلب و روح و فکر خودت در حضور او
مقيم بمان و از خدمت او مفارقت نکن و چون کوچه اي را به انتها رسانيدي و خواستي داخل کوچه ديگري شوي ، به عقب سر برگرد و به آن حضرت با
سلام اشاره کن تا اينکه داخل منزلت شوي . . . ( 13 ) .
آداب زيارت امامان معصوم ( عليهم
السلام )
عالم ربّاني مولي احمد نراقي ( رحمه الله ) گويد :
زيارت ايشان ( پيامبر ( صلّي الله
عليه وآله ) و ائمه ( عليهم السلام ) ) ،
اظهار اخلاص و تجديد عهد ولايت است و باعث سرور ايشان و رواج امرشان و غمناکي
دشمنان ايشان است و مخفي نماند که اخبار بي حد و احاديث لاتعد ، در فضيلت قبور
مطهره و مراقد منوّره ايشان رسيده [ است ] . . . حضرت پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) به امير مؤمنان علي ( عليه السلام ) فرمود
:
يا اباالحسن ! به درستي که خداي تعالي قبر تو و فرزندان تو را ،
بقعه هايي کرده است از بقعه هاي بهشت و عرصه اي از عرصه هاي آن و دل هاي خلق و
برگزيدگان بندگان خود را مايل به آنها ساخته ، تا خواري و اذيت راه شما را متحمّل
شوند و قبور شما را تعمير کنند و بسيار به زيارت ايشان آيند به جهت تقرّب به خدا و
دوستي پيغمبر او . يا علي ! اين طايفه مخصوصند به شفاعت من و وارد مي شوند بر حوض
من و ايشانند زيارت کنندگان من و همسايگان من فرداي قيامت در بهشت . . . .
چون فضيلت زيارت ايشان و سرّ ايشان را شناختي و بزرگي و جلالت
قدر ايشان را دانستي ، پس بايد در هنگام دخول بر مراقد منوّره و مشاهد مشرّفه ايشان
، نهايت تواضع و فروتني و غايت تخضّع و شکستگي کني و در دل خود ، عظمت شأن و جلالت
قدرشان را مستحضر گردي و متذکّر حق عظيم ايشان و سعيشان در ارشاد مردم و رواج دين
الهي شوي ( 14 ) .
درباره زيارت حضرت علي ( عليه السلام ) هم مي گويد :
و چون به زيارت امير مؤمنان و سرور متّقيان روي . . . چون به
زيارت آن حضرت ايستادي ، متذکّر رفعت شأن و بزرگي آن حضرت شو و قدر و مرتبه او را
در نزد خدا و پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) ياد
آور و آدابي که در زيارت پيغمبر ( صلّي الله عليه وآله ) مذکور شد ، مراعات کن ( 15 ) .
دانشمند اخلاق مرحوم سيد عبدالله شبّر نيز درباره زيارت پيامبر
اکرم ( صلّي الله عليه وآله ) و ائمه طاهرين
( عليهم السلام ) مي گويد :
در حال زيارت اين بزرگواران ، شايسته است که با کمال خشوع و ادب
در مقابل مزارشان بايستي و همان گونه که زندگان آنان را زيارت مي کني ، از دنيا
رفتگانشان را زيارت کن و چون به قبرشان نزديک
مي شوي ، چنان حرکت کن که گويي به شخص خودشان در حال زندگي
نزديک مي شوي .
و بدان که آنان ، از زيارت تو و حضور تو در آن مکان ، آگاهند و
سلام و درود تو به آنها مي رسد . پس صورت کريمشان را در خيال خود تصوّر کن که در
مقابلت ايستاده و آن مرتبه عالي را که در نزد خدا دارند ، به خاطر آور و سخنان و
مواعظ شريف آنان را به ياد آور . ( 16 )
صاحب کتاب اخلاقي تذکرة المتقين
مرحوم بهاري همداني ( رحمه الله ) درباره آداب زيارت خاندان وحي ( عليه السلام ) مي گويد :
باري چون قصد زيارت اولياي حقيقي [
بخصوص خاندان وحي ] ـ سلام الله عليهم ـ را بنمايد ،
اوّلا بايد بداند که نفوس مقدسه طيبه طاهره ، چون از ابدان جسمانيّه مفارقت نمود و
متصل به عالم قدس و مجرّدات گرديد ، غلبه و احاطه ايشان به اين عالم اقوي گردد و
تصرّفاتشان در اين نشأت ، بيش از سابق مي شود و اطلاعاتشان به زائرين اتمّ و اکمل
گردد .
"فَهُمْ عِندَ ربِّهم يُرْزَقُونَ فَرِحينَ
بِما آتيهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه" . ( 17 )
پس نسيم الطافشان و رشحات انوار آن بزرگواران بر زوّار و قاصدين
ايشان مي رسد ؛ خُصوصاً لِلْخُلَّص مِنْ قاصَديهِمْ ] =
به خصوص کساني که با خلوص نيّت قصد زيارت آن بزرگواران را نموده اند ] .
پس خوب است زوّار به قصد تجديد عهد با آنها و اِعلاي کلمه ايشان
و رَغْماً لِاَنفِ اعداء ] = به جهت خواري و سرافکندگي
دشمنان آنان [
و قصد زيارت مؤمن خالص الايمان و به اميد استشفاع از براي بخشش
گناهان و رجاي وصول بر فيوضات عظيمه ، رو به آن بزرگواران کند ( با مراعات آن آدابي
که در کتب مزار ثبت است ) و بايد بداند که آنها مطّلع ر حرکات و سکنات اين شخص بلکه
مطلع از خطورات قلبيه او هستند و لذا بايد کمال سعي در تضرّع و ذلّ و انکسار بنمايد
؛ خصوصاً در حين دخول به مرقدهاي شريفه ايشان و حواسّ خود را به تمامه و کماله جمع
نمايد که تفرقه حواسّ و تشتّت افکار باطله ، به منزله پشت کردن به
امام است . ( 18 )
مبادا با کسي صحبتي خارجه بکند ؛ چه جاي اينکه در حرم مطهّر ـ
نستجيرُ بالله ـ غيبت کند ، يا گوش به غيبت دهد و يا دروغ گويد يا به ساير معاصي
مرتکب شود ؛ بلکه صدا هم نبايد بلند کند : "لاتَرْفَعُوا
اَصْواتَکُم فَوْقَ صَوْت النَبيّ" ( 19 ) در اينجا هم جاري است ؛
خصوصاً در حرم امير ـ سلام الله عليه ـ که به منزله نفس رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله ) است ، چهار گوشه قبر مطهّر را ببوسد و به زبان خود
عرض حال کند و حاجاتش را از آن بزرگوار بخواهد ، بگويد : اي بزرگ بر همه کس :
يا من بازمانده را نزد خود از وفا طلب * * * يا تو که پاکدامني
مرگ من از خدا طلب
. . . و ايمان خود را به ايشان بعد از عرضه بسپارد ، امانتاً که
عندالحاجه رد نمايند و شيطان نتواند در حين مردن از وي بستاند و مصائب وارده بر آن
بزرگواران را خصوصاً در حرم مطهّر حضرت ابي عبدالله الحسين ( عليه السلام ) ياد بياورد ، يکي يکي تفصيلا و بر آنها گريه کند .
اگر بتواند يک توبه درستي با جميع مقررات معلوم در محل خود در
خدمت [ پيامبر و ] امام
( عليهما السلام ) به جا آورد . آن بزرگوار را شاهد و شفيع قرار بدهد و بنا
بگذارد عندالمراجعه ، دهني را که به آن آستانه شريفه رسيده و اعضايي که بر آن جاها
ماليده شده و از برکت آنها اکتساب نور کرده ، دوباره به لوث معاصي مُلَوَّث نگرداند ؛ بلکه از لغويات بي فايده هم
اجتناب نمايد .
بايد حالش با حال وقتي که مشرّف نشده بود ، تفاوت بيّن داشته
باشد و مهما امکن ، خُدّام و مجاورين را مراعات نمايد ، به عطا و بخشش و احسان و
آنها را اکرام نمايد . و در نظرش وقعي داشته باشند هر چه را جفا ببيند ، به شيريني
متحمّل شود ، بداند از که کشيده ، در راه که بوده ، در بذل مال به آنها مضايقه نکند
و مشايخ و اهل علمشان را بيشتر از همه تکريم و توقير نمايد و در سختي و شدايد سفر ،
از عمل خود منضجر و پشيمان نگردد ؛ خصوصاً در مقام خوف از اعدا که خودشان فرموده
اند : اَلا تُحِبُّون اَنْ تُخافُوا فينا ؟ ] = آيا دوست
نداريد که در راه ما دچار ترس و خوفي شويد ؟ ] و استعجال
در مراجعت از مشاهد مشرّفه ننمايد . مهما امکن توقّف کند ، وسوسه خيالي که کارم
معوّق مانده ، خانه ام تنهاست ، خرجي ندارم ، رفيق مي رود و غيرذلک را ـ از آن
فکرهايي که اگر خودش تأمّل کند ، مي داند که شيطان او را اغوا مي نمايد تا از زيارت
باز ماند ـ به خود راه ندهد ؛ خصوصاً اگر جمعه يا يکي از زيارت هاي مخصوصه قريب
باشد ؛ زيرا که چهل يا پنجاه يا بيشتر از عمرش گذشته ، يک دفعه موفّق به زيارت شده
، هيهات که ديگر برگردد ، دوباره موفق به مراجعت شود . مادامي که آنجا هست ، خيالش
مي رسد که برگشتن و آمدن حتّي سالي يک مرتبه سهل کاري است ؛ امّا نخواهد شد ، تجربه
شده [ است ] .
باري باقي ماند کلام در اينکه مادامي که در مشاهد است ، آيا
زيارت امام و داخل حرم زياده برود يا نه ؟ پس صبح و شام مشرّف شود .
گفته اند بزرگان : هر چه بيشتر بهتر ، ليکن حقّ در مسأله تفصيل
است باطلاقه درست نيست ، اجمالش اين است که با اين شرايط مقرره مزبوره در سابق ، اِکثارش به غايت مطلوب است . (
20 )
آل احمد ، همه پاکان زمينند و زمان * * * باعث خلقت اين چرخ
عظيمند و جهان
همه مصباح هدايت ، همه درياي کرم * * * همه در عالم هستي ، مه و
خورشيد فروزان
همه مقصود ملائک ، همه محبوب خلائق * * * همه گل هاي خدايي بهشت
و رضوان
همه عارف ، همه عابد ، همه زاهد ، همه پاک * * * جملگي واسطه
فيض و عنايات عيان
افتخار کائنات و اشرف مخلوقات * * * محرمان حرم قرب خداي يزدان
واصلان ملکوت ، شاهدان کوي دوست * * * مرقد قدسي شان ، مهبط
فرشتگان
رحيم کارگر ( پارسا )
منابع و مآخذ
1 ـ ارکان عرفان ( مجموعه چهار رساله
) ، نجم الدين رازي ، خواجه حورا و خواجه عبدالله انصاري ، تهران : 1361 ، انتشارات
نور فاطمه .
2 ـ الاخلاق ، سيد عبدالله شبّر ،
ترجمه محمد رضا جباران ، قم : 1374 ، انتشارات هجرت .
3 ـ تحفة الحرمين و سعادة الدارين ،
نايب الصدر شيرازي ، بمبئي : 1306 ، بي نا .
4 ـ تذکرة الاولياء ، عطار نيشابوري
، تهران : 1370 ، شرکت سهامي کتاب هاي جيبي .
5 ـ تذکرة المتقين ، محمد بهاري
همداني ، قم : 1375 ، انتشارات نهاوندي .
6 ـ جامع السعادات ، محمّد مهدي
نراقي ، جلد سوّم ، قم : 1383 ، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان .
7 ـ جواهر الاخلاق ، محمود اميني ،
تهران : 1393 ، انتشارات فراهاني .
8 ـ حج در آئينه شعر فارسي ، محمد
شجاعي ، قم : بي تا ، نشر مشعر .
9 ـ حقايق در اخلاق سير و سلوک ،
مولي محسن فيض کاشاني ، ترجمه علي اکبر ساعدي ، تهران : بي تا ، انتشارات علميه
اسلاميه .
10 ـ حکمت عملي ( اخلاق مرتضوي ) ،
محي الدين الهي قمشه اي ، قم : 1374 ، انتشارات قيام .
11 ـ راه روشن ( ترجمه المحجّة
البيضاء ) ، ترجمه سيد محمد صادق عارف ، جلد دوّم ، مشهد : 1375 ، بنياد پژوهشهاي
اسلامي آستان قدس رضوي .
12 ـ راه وصال ، مجله پيام حوزه ، قم
: 1375 ، دبيرخانه اجلاس حوزه و تهذيب .
13 ـ الرسالة العليّة في الاحاديث النبويّه
، کمال الدّين حسين کاشفي بيهقي ، تهران : 1361 ، مرکز انتشارات علمي و
فرهنگي .
14 ـ رساله سير و سلوک منسوب به بحر العلوم
، سيد مهدي بن سيد مرتضي الطباطبايي ، تهران : 1360 ، حکمت .
15 ـ شرح بر مقامات اربعين ، محمد
دامادي ، تهران : 1367 ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران .
16 ـ عرفان حج ، آيت الله جوادي آملي
، قم : 1376 ، نشر مشعر .
17 ـ علم اخلاق اسلامي ( ترجمه جامع
السعادات ) ، مهدي نراقي ، ترجمه جلال الدين مجتبوي ، تهران : 1370 ، انتشارات حکمت
.
18 ـ فرزانگان ، احمد بهشتي ، تهران
: 2536 ، انتشارات گوتمبرگ .
19 ـ کشف الاسرار و عدّة الابرار ،
رشيدالدين ميبدي ، تهران ، انتشارات اميرکبير .
20 ـ کليات سعدي ، به تصحيح فروغي ،
تهران : 1368 ، انتشارات قفنوس .
21 ـ کيمياي سعادت ، محمد غزالي ،
جلد اوّل ، تهران : 1361 ، کتابخانه مرکزي .
22 ـ مجالس سبعه ، مولانا جلال الدين
رومي ، تهران : 1372 ، انتشارات کيهان .
23 ـ المحجّة البيضاء في تهذيب الاحياء
، مولي محسن فيض کاشاني ، بيروت : 1403 ، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات .
24 ـ المراقبات ( اعمال السنة ) ،
ميرزا جواد ملکي تبريزي ، ترجمه ميرزا حکيم خسرواني ، تهران : بي تا ، انتشارات
فقيه .
25 ـ مصابيح القلوب ، ابوسعيد حسن بن
حسين شيعي ، تهران : 1375 ، دفتر نشر ميراث مکتوب و انتشارات بنيان .
26 ـ مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقه ،
منسوب به امام ششم حضرت صادق ( عليه السلام ) ،
تهران : 1360 ، انجمن اسلامي حکمت و فلسفه ايران .
27 ـ معراج السعادة ، مولي احمد
نراقي ، تهران : 1366 ، انتشارات ياسر و انتشارات دهقان .
28 ـ مفتاح النجات ، احمد جام نامقي
( ژنده پيل ) ، تهران : 1370 ، شرکت سهامي کتاب هاي جيبي .
29 ـ مناجات خواجه عبدالله انصاري ،
به کوشش حامد ربّاني ، تهران : 1361 ، انتشارات گنجينه .
30 ـ نامه ها برنامه ها ، علامه حسن
زاده آملي ، قم : 1376 ، انتشارات قيام .
31 ـ نشان از بي نشان ها ، علي
مقدادي اصفهاني ، تهران : 1372 ، بي نا .
32 ـ هزار و يک کلمه ، علاّمه حسن
زاده آملي ، جلد دوّم ، قم : 1375 ، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي .
33 ـ ينبوع الاسرار في نصائح الابرار
، کمال الدين حسين خوارزمي ، تهران : بي تا ، انتشارات انجمن استاد زبان و ادبيات
فارسي .
و . . .
پىنوشتها:
1 . حقايق ، ص543 ؛ محجّة البيضاء ، ج2 ، ص205
2 . المراقبات ، ج2 ، ص 233ـ237
3 . جامع السعادات ، ج3 ، ص402 ؛ معراج السعاده ، ص704
4 . فرزانگان ، ص187
5 . المراقبات ، ج2 ، ص 239ـ242
6 . پيام حوزه ، ش6
7 . حقايق ، ص543
8 . نساء ( 4 ) آيه 31 ، از فضل خدا مسألت کنيد خدا هميشه با شما مهربان است .
9 . المراقبات ، ج2 ، ص242 ـ 246
10 . همان ، ص246 ـ 251
11 . حقايق ، ص545
12 . بنابه روايتي مي گويند ، که مرقد حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) در کنار
مرقد شريف حضرت رسول اکرم ( صلّي الله عليه وآله ) است .
13 . المراقبات ، ج2 ، ص252 و 254
14 . معراج السعادة ، ص703 و 704
15 . همان ، ص 705 و 706
16 . الاخلاق ، ص127
17 . پس آنان زنده اند و در نزد پروردگارشان روزي داده مي شوند و به آنچه که خداوند
از فضل خودش به آنان داده شادمانند . ( آل عمران ( 3 ) آيه 170 ) .
18 . دل نگهداريد اي بي حاصلان * * * در حضور حضرت صاحبدلان
پيش اهل تن ادب بر ظاهر است * * * پيش اهل دل ، ادب بر باطن است
اُحْذرُهم ، هُم جواسيسُ القُلوبَ ؛ از آنان حذر کنيد که آنان جاسوس دلهايند .
19 . حجرات ( 49 ) آيه 2 ، صداهايتان را بالاتر از صداي پيامبر بلند نکنيد .
20 . تذکرة المتقين ، ص 76-79