ميزان الحكمه جلد ۵

آيت الله محمد محمدى رى شهرى

- ۶ -


ـ امام صادق (ع ) : علت آن كه كابين به عهده مرد است , نه زن در حالى كه كار هر دو يكى مى باشد ايـن است كه مرد وقتى كارش به انجام رسيد , برمى خيزد و منتظر نمى ماند كه زن هم ارضا شود اين است كه كابين به عهده مردنهاده شده است نه زن .

نكوهش سنگينى كابين .

ـ امام صادق (ع ) : شومى و ناخجستگى زن , زياد بودن كابين او و نافرمانى از شوهرش مى باشد.
ـ پيامبر خدا(ص ) : بهترين زنان امت من , خوبروترين و كم مهريه ترين آنان هستند.
ـ بهترين مهريه سبكترين آن است .

ـ از مـيـمـنت و خجستگى زن اين است كه راحت خواستگارى شود , كابينش سبك باشد و راحت زايمان كند.
ـ در مهريه آسان بگيريد , زيرا مرد كابين (سنگين ) زن را مى دهد , اما در دلش نسبت به اوكينه و دشمنى به وجود مى آيد.

اهميت دادن به انتخاب زن .

ـ امـام صـادق (ع ) : هـمـانـا زن طـوق اسـت , پـس بنگر كه چه طوقى به گردن مى افكنى براى زن ارزش و بهايى نمى توان تعيين كرد , نه براى خوب آنها و نه براى بدشان زن خوب , ارزشش طلا و نـقـره نـيست بلكه از طلا و نقره هم بهتر وارزشمندتر است و زن بد , ارزشش خاك نيست بلكه خاك هم از او ارزشمندتر است .

براى نطفه هاى خود گزينش كنيد.

ـ پيامبر خدا(ص ) : با خانواده خوب وشايسته وصلت كنيد , زيرا خون اثر دارد.
ـ براى نطفه هاى خود گزينش كنيد و با كسانى كه همتاى شما هستند ازدواج نماييد.
ـ بـراى نطفه هاى خود گزينش كنيد , زيرا زنان بچه هايى همانند برادران و خواهران خود به دنيا مى آورند.
ـ بـراى نـطفه هاى خود گزينش كنيد و همسرانتان را انتخاب نماييد بر شما باد به زنانى كه لگن بزرگ دارند , زيرا زاياترند.

زن مؤمن همتاى مرد مؤمن است .

ـ پيامبر خدا(ص ) : من غلام خود زيد بن حارثه را به شوهرى زينب دختر جحش درآوردم ومقداد را به همسرى ضباعه دختر زبير تا بدانيد كه گرامترين شما نزد خداوند مسلمان ترين شماست .

ـ من زينب دختر جحش را به ازدواج زيد بن حارثه درآوردم و ضباعه دخترزبير بن عبد المطلب را به ازدواج مقداد, تا بدانند كه بالاترين شرافت اسلام است .

به چه مردانى نبايد زن داد.

ـ امام رضا(ع ) : از زن دادن به شرابخوار بپرهيز كه اگر به او زن دهى چنان است كه دلا ل زناشده باشى .

ـ پيامبر خدا(ص ) : ازدواج طوق بندگى است بنابراين , هر كس از شما دختر خود را شوهردهد او را بـه بـنـدگـى داده اسـت پس , هر يك از شما بايد بنگرد كه دختر خود را به بندگى چه كسى مى دهد.
ـ امام صادق (ع ) : از خانواده اى كه (در حقانيت شما) ترديد دارند زن بگيريد اما به آنها زن ندهيد , زيرا زن تربيت و خلق و خوى مرد را به خود مى گيرد و مرد او را تحت تاثير دين خودقرار مى دهد.
ـ حـسـين بشار: به ابوالحسن (ع ) نوشتم :من خويشاوندى دارم كه از دخترم خواستگارى كرده اما بداخلاق است حضرت فرمود : اگر بدخلق است , به اوزن نده .

با چه زنانى نبايد ازدواج كرد.

ـ پـيـامـبـر خـدا(ص ) : از خـضـرا الـدمن ((گياه روييده در خرابه )) بپرهيزيد ((گفته شد: اى رسول خدا! خضرا الدمن چيست ))؟
فرمود: زن زيبارويى كه در خانواده اى فاسد رشد كرده است .

ـ از ازدواج با زن احمق بپرهيزيد , زيرا همنشينى با او تباهى است و فرزندانش كفتار صفت هستند.
ـ بـا زن شـهبره و لهبره و نهبره و هيدره و لفوت ازدواج نكن شهبره زن چشم آبى بد زبان است و لـهـبره زن دراز قد و لاغر اندام و نهبره زن كوتاه قد زشت و هيدره پيرزن رو به مرگ ولفوت زنى است كه از شوهر قبلى اش فرزند داشته باشد.

اقسام زنه.

ـ امـام صـادق (ع ) : زنـان سه دسته اند : يكى همه به سود توست و يكى هم به سود تو و هم به زيان توست و يكى همه به زيان توست و سودى برايت ندارد آن زنى كه به سود توست دوشيزه است و آن كـه هـم بـه سود تو و هم به زيان توست بيوه زن است و آن كه به زيان توست وسودى برايت ندارد زنى است كه از شوهر قبلى فرزند به دنبال خود دارد.
ـ امـام رضـا(ع ) : زنان سه دسته اند : زن زاياى مهربان كه شوهر خود را در كار دنيا و آخرتش يارى مـى رسـانـد و روزگـار را بـر او سـخـت نـمـى كـنـد و زن نـازا و بـى بـهـره از زيـبـايـى ـاـما ـ كـه شـوهرش را(درامورخير)يارى نمى رساند و زن پر سر و صداى پا به در و عيب جويى كه زياد را انـدك مـى شـمـارد و زيـاد را هـم نـمـى پـذيـرد زنـهـار كـه فـريـفـتـه زنـى بـا ايـن ـه ـكــرى ـم خـصوصيات شوى ,زيرارسول خدا(ص ) فرمود: از خضرا الدمن بپرهيزيد عرض شد : اى رسول خدا , خضراالدمن كيست ؟
فرمود : زن زيبايى كه درخانواده اى بدرشدكرده است .

حقوق شوهر.

ـ پـيـامـبـر خدا(ص ) : بزرگترين حق را برزن , شوهر او دارد و بزرگترين حق را بر مرد , مادر او دارد.
ـ امـام بـاقـر(ع ) : بـراى زن نـزد پـروردگـارش ـ , ن زرب ار ق ح ن يرتگرزب : )ص (ادخ رـبـماـيـپ ـ شفيعى كارسازترازخشنودى شوهرش نيست وقتى فاطمه (ع ) درگذشت اميرالمؤمنين بالاى سر آن بزرگوار برخاست و گفت : بار خدايا! من از دختر پيامبر تو راضى هستم , خدايا! او اكنون تنهاست پس تو همدم او باش .

ـ پـيـامبر خدا(ص ) : واى بر زنى كه شوهرش را ناراحت كند و خوشا به حال زنى كه شوهرش از او راضى باشد.
ـ اگـر قـرار بـود دسـتـور دهـم كسى دربرابر كسى سجده كند , حتما به زن دستور مى دادم كه شوهرش را سجده كند.
ـ قيس بن سعد : به حيره وارد شدم ديدم (مردم ) در برابر مرزبان خود به سجده مى افتند گفتم : رسـول خـدا به سجده شدن سزاوارتراست او مى گويد : پس نزد پيامبر(ص ) آمدم و عرض كردم : من به حيره رفتم و ديدم كه (مردم آن جا) در برابر مرزبان خود به سجده مى افتند در حالى كه تو اى رسول خدا بيشتر سزاوارى كه ما سجده ات كنيم پيامبر فرمود :(( اگر بر قبر من بگذرى آن را سجده خواهى كرد؟
)) قيس مى گويد : عرض كردم : نه پيامبر فرمود : اين كار را نكنيد اگر بنا بود دسـتـور دهـم كـسـى در بـرابـركسى سجده كند هر آينه به زنان دستور مى دادم , به دليل حقى كه خداوند براى شوهرانشان به گردن آنان نهاده است , ايشان را سجده كنند.
ـ امام صادق (ع ) : زن نسبت به شوهر سازگار خود سه نكته را بايد رعايت كند : حفظ كردن خود از هـر گـنـاه و آلـودگـى تـا شـوهرش در هر حال و موقعيتى , خوشايند يا ناخوشايند , دردل به او اطـمـينان داشته باشد و مراقبت از او و زندگيش تا شوهرش در صورتى كه لغزشى از وى سرزند نسبت به وى عطوفت و مهربانى نشان دهد و اظهار عشق به او با عشوه و دلبرى و هيات مناسب و خوشايند در نظر او.

حقوق زن .

ـ پيامبر خدا(ص ) : جبرئيل پيوسته مرادرباره زن سفارش مى كرد , تا جايى كه گمان بردم طلاق او جايز نيست مگر در صورت ثابت شدن فحشا.
ـ حـق زن به شوهرش اين است كه شكمش را سير كند و بدنش را بپوشاند و براى او هيچگاه روى درهم نكشد.
ـ امـام سـجاد(ع ) : حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرارداده است و بدانى كه اين نعمتى است كه خداوند به تو داده , پس او را گرامى دارى و با وى نرمى كنى , هرچند حق تو بر او واجب تر است اما حق وى بر تو اين است كه با او مهربان باشى .

ـ امـام صادق (ع ) : مرد براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد كه اگر هم به طور طـبـيـعى آنها را نداشته باشد بايد خود رابه تكلف در آنها وادارد : خوش رفتارى , گشاده دستى سنجيده و غيرت بر حفاظت از آنها.
ـ پيامبر خدا(ص ) : اين سخن مرد به زن كه دوستت دارم هرگز از دل زن بيرون نرود.
ـ اسـحـاق بـن عمار : به امام صادق (ع ) عرض كردم : حق زن بر مرد چيست كه هر گاه مرد آن را بگزارد نيكوكار است ؟
فرمود : خوراك و پوشاكش را فراهم آورد و اگر نادانى كرد اوراببخشد.
ـ حـسـن بن جهم : ابوالحسن (ع ) را ديدم كه خضاب كرده است عرض كردم : فدايت شوم خضاب كرده اى ؟
فرمود : آرى آراستگى برعفت زنان مى افزايد زنان ترك عفت كرده اند , چون شوهرانشان آراسـتـگـى را تـرك نموده اندسپس فرمود : اگر آراسته نباشى آيا خوش دارى كه همسرت را نيز مانند خودت ببينى ؟
عرض كردم : نه فرمود : او نيز چنين است .

ـ امـام صـادق (ع ) : شـوهـر در رابـطـه بـا هـمـسرش از سه چيز بى نياز نيست : سازگارى با او تا بـديـن وسـيـله سازگارى و محبت و عشق او را به خود جلب كند و خوشخويى با او و دلبرى از او باآراستن خود براى وى و فراهم آوردن امكانات رفاهى او.

خدمت به شوهر.

ـ امـام صـادق (ع ): ام سـلـمـه از رسول خدا(ص ) درباره فضيلت خدمت كردن زنان به شوهرانشان پرسيد , آن حضرت فرمود : هر زنى كه در خانه شوهر خود به قصد مرتب كردن آن , چيزى را جابه جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش ندهد.
ـ امام كاظم (ع ) : جهاد زن , خوب شوهردارى است .

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر زنى كه هفت روز شوهرش را خدمت كند , خداوند هفت در دوزخ رابه روى او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد , تا از هر در كه خواهد وارد شود وفرمود : هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال باشد كه روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپرى كند.

خدمت به زن .

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر گاه مرد به زن خود آبى بنوشاند , پاداش برد.
ـ به زن خود خدمت نكند مگر صديق يا شهيد يا مردى كه خداوند خير دنيا و آخرت او رابخواهد.
ـ از خـدا دربـاره دو نـاتـوان بترسيد :يتيم و زن بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد.
ـ امام صادق (ع ) : هر كه به خانواده اش نيكى كند , خداوند بر عمرش بيفزايد.
ـ پـيامبر خدا(ص ) : نشستن مرد نزد زن و فرزندش , نزد خداى متعال محبوبتر است ازاعتكاف او در اين مسجد من .

ـ كسى كه به طرف دهان همسرش لقمه اى بالا برد پاداش برد.

آزردن شوهر.

ـ امام صادق (ع ) : ملعون است , ملعون آن زنى كه شوهر خود را بيازارد و غمگين كند و خوشبخت اسـت , خـوشبخت آن زنى كه شوهرخود را احترام نهد و آزارش ندهد و در همه حال از وى فرمان برد.
ـ پيامبر خدا(ص ) : هر كه زنى داشته باشد كه وى را بيازارد , خداوند نه نماز آن زن را قبول كند و نـه كـار نيكش را , هر چند همه عمر روزه بگيرد تا زمانى كه به شوهرش كمك كند و او راخشنود سازد مرد نيز اگر زن خودرا بيازارد و به او ستم كند همين گناه و عذاب را دارد.

آزردن زن .

ـ پيامبر خدا(ص ) : بدانيد كه خداوندعزوجل و رسول او بيزارند از كسى كه به زنى آزار رساند تا آن كه آن زن طلاق خلع بگيرد.
ـ من در شگفتم از كسى كه زنش راكتك مى زند , در حالى كه خودش به كتك خوردن سزاوارتر از اوست .

ـ امـام على (ع ) , در ضمن وصيت به فرزندش حسن (ع ) , مى فرمايد : نبايد خانواده ات بدبخت ترين مردمان نزد توباشند.

شكيبايى بر كج خلقى زن .

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر مردى كه به خاطر خدا و به اميد پاداش او در برابر بداخلاقى همسرش صبر كـند , خداى متعال براى هر روز و شبى كه شكيبايى مى ورزد همان ثوابى را به او دهد كه به ايوب (ع ) در قـبـال بـلايى كه ديد عطا كرد وگناه زن نيز در هر روز و شب به اندازه ريگهاى ريگستان باشد.

شكيبايى بر بداخلاقى مرد.

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر زنى كه در برابر بداخلاقى شوهرش شكيبايى ورزد , خداوند همانند(ثواب ) آسيه دختر مزاحم به او عطا كند.

همسر شايسته .

ـ پيامبر خدا(ص ) : مؤمن , بعد از تقواى خداى عزوجل , بهره اى بهتر از زن شايسته نبرده است .

ـ بهترين متاع دنيا زن شايسته است .

ـ از خوشبختى مرد داشتن زن شايسته است .

ـ دنيا متاعى است و بهترين متاع آن زن شايسته است .

ـ زن شايسته يكى از دو روزى آوراست .

ـ امـام بـاقـر(ع ) : بـنـده مؤمن سودى بهتراز همسر شايسته به چنگ نياورده است , همسرى كه شوهرش با ديدن او خوشحال شود وهرگاه از وى دور شود در غيابش نگهبان خود و اموال او باشد .

ـ پـيـامبر خدا(ص ) : همانا زن شايسته مانند كلاغ اعصم است كه تقريبا ناياب مى باشد عرض شد : كلاغ اعصم كه تقريبا ناياب است چيست ؟
فرمود : كلاغى كه يكى از پاهايش سفيد است .

ـ امام صادق (ع ) ـ به زن سعد ـ : گوارايت باد اى خنسا! اگر خداوند چيزى جز دخترت ام الحسين را بـه تو ندهد باز خير فراوان به تو داده است همانا مثل زن شايسته در ميان زنان مثل كلاغ اعصم است در ميان كلاغان و آن كلاغى است كه يكى ازپاهايش سفيد است .

ـ پيامبر خدا(ص ) : يك زن شايسته بهتر از هزار مرد ناشايست است .

زن ناشايست .

ـ پيامبر خدا(ص ) : بدترين چيزها زن ناشايست است .

ـ چيره ترين دشمن مؤمنان , همسر ناشايست است .

ـ امام صادق (ع ) : چيره ترين دشمن مؤمن , همسر ناشايست است .

ـ يكى از دعاهاى رسول خدا(ص ) اين بود : پناه مى برم به تو از زنى كه پيش از آن كه زمان پيرى ام فرا رسد مرا پير كند.

اطاعت از زن در معصيت خد.

ـ امـام عـلـى (ع ) : از زنـان بـد بـتـرسـيـد و از خـوبـان آنـهـا نيز پرهيز كنيد اگر شما را به كار خوب فراخواندند , گوش نكنيد تا در منكر و بدى به فرمانبرى شما از خود طمع نبندند.
ـ امام صادق (ع ) : رسول خدا (ص ) فرمود :هر كه از زن خود فرمان برد خداوند او را به رو در آتش افـكـنـد ((پرسيد : منظور از فرمان بردن چيست ؟
)) فرمود : لباسهاى نازك از او درخواست كند و مرد بپذيرد.
ـ امام على (ع ) : هر مردى كه زنى او رااداره كند , ملعون است .

نكاتى كه در تامين هزينه خانواده شايسته است رعايت شود.

ـ امام سجاد(ع ) : خداوند از آن كس خشنودتر است , كه خانواده خود را بيشتر در رفاه ونعمت قرار دهد.
ـ پـيـامـبـر خـدا(ص ) : هـمـانـا مؤمن تربيت شده خداست , هرگاه خداوند به او گشايش دهد گشاده دست باشد و هرگاه از او بازگيرد او هم دست نگه دارد.
ـ هـر كـس وارد بـازار شود و هديه اى خرد و آن را براى خانواده خود ببرد , همانند كسى است كه براى گروهى نيازمند صدقه اى بردو بايد در دادن هديه از دختران شروع كند.

چند همسرى .

قرآن .

((اگـر بـيم داريد كه در كار يتيمان عدالت نورزيد , اززنان هر چه خوش داريد , دوتا دوتا و سه تا سه تا وچهارتا چهارتا , بگيريد و اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد فقط يك زن يا كنيزى كه مالك آنيد اين مناسبتر است كه ستم نكنيد)).
ـ روايـت شـده اسـت كـه مـردى از زنادقه به ابو جعفر احول گفت : به من بگو آيا ميان اين سخن خـداى تـعالى كه :((و از زنان هر چه خوش داريد بگيريد )) و سخن ديگر او در آخر سوره كه :(( و هرگز نمى توانيد ميان زنان عدالت ورزيد هر چند جديت كنيد )) فرق و اختلافى هست ؟
.
ابـو جـعـفـر احـول مـى گـويـد : من براى اين سؤال جوابى نداشتم پس به مدينه رفتم و خدمت ابوعبداللّه (صادق )(ع ) رسيدم و درباره اين دو آيه از ايشان پرسيدم , حضرت فرمود : مقصود ازآيه ((و اگـر بـيـم آن داريد كه به عدالت رفتار نكنيد , پس يك زن بگيريد)) رعايت عدالت درنفقه و خـرجـى دادن است و مقصود از آيه ((و هرگز نمى توانيد )) رعايت برابرى در دوست داشتن زنان است , زيرا هيچ كس نمى تواند دوزن خود را به يكسان دوست داشته باشد.
ـ پـيـامـبر خدا(ص ) : هر كه دو زن داشته باشد و در تقسيم خود و خرجى دادن به آنها ميانشان به يكسان رفتار نكند , روز قيامت درحالى كه دستهايش بسته و نيمى از بدنش به يك طرف كج شده است , آورده شود و به آتش رود.
ـ اگـر مـردى دو زن داشـته باشد و ميان آنها به عدالت و برابرى رفتار نكند , روز قيامت در حالى آورده شود كه نيمى از بدنش افتاده است .

ـ امـام صـادق (ع ) : هـر كـه آنـقـدر زن بگيردكه نتواند با آنها نزديكى كند و در نتيجه يكى از آنها مرتكب زنا شود گناهش به گردن اوست .

ازدواج دو پسر آدم .

ـ امـام رضـا(ع ) ـ در پـاسـخ بـه پرسش احمد بن محمد بن ابى نصر در باب نحوه تكثير نسل آدم , فـرمـود : حوا هابيل و خواهر او را دريك شكم حامله شد و در شكم دوم قابيل و خواهرش را باردار شـد هـابـيـل با خواهر همزاد قابيل ازدواج كرد و قابيل با خواهر همزاد هابيل و بعد از آن ازدواج با خواهر حرام گشت .

آداب پذيرفتن دعوت عروسى .

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر گاه به مراسم عروسى دعوت شديد , در رفتن كندى كنيد , زيرا اين مراسم انـسـان را به ياد دنيا مى اندازد , اماهرگاه به مراسم تشييع جنازه فرا خوانده شديد شتاب ورزيد , زيرا اين مراسم يادآور آخرت است .

ـ هر گاه يكى از شما به وليمه عروسى دعوت شد , بپذيرد.
ـ بـد ولـيمه اى است وليمه عروسى , درآن ثروتمندان را اطعام مى كنند واز مستمندان جلوگيرى مى نمايند.
ـ دعوت روز اول (درعروسى ) به حق است و دعوت روز دوم احسان و نيكى است و دعوت روز سوم خودنمايى و شهرت طلبى .

تشويق به اعلان ازدواج .

ـ پيامبر خدا(ص ) : اين ازدواج (ها)را آشكارا انجام دهيد و آنهارا در مساجد برگزار كنيد.
ـ (مراسم ) ازدواج را آشكارا برگزار كنيد.
ـ (مراسم ) ازدواج را آشكار برگزار كنيد و خواستگارى را پنهان .

ديدار.

تشويق به ديد و بازديد براى خد.

ـ امام على (ع ) : براى خدا به ديدن اهل طاعت او برو و هدايت را از اهل ولايت او بگير.
ـ بـراى خـدا ديدار كنيد , براى خدا همنشينى كنيد , براى خدا بخشش كنيد و براى خدا ازدهش خوددارى ورزيد از دشمنان خداببريدوبادوستان خداپيوند زنيد.

ديدار كنندگان خد.

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر كه نه به قصد نيازخواهى بلكه براى ديدن برادر مؤمن خود به خانه او رود , از ديداركنندگان خدا انگاشته شود وسزاوار است بر خدا كه ديدار كننده خود را گرامى دارد.
ـ امـام صادق (ع ) : هر كه به خاطر خدا به ديدن برادر خود رود خداى عزوجل فرمايد : تو مراديدار كرده اى و پاداش تو به عهده من است و من به پاداشى كمتر از بهشت براى تو راضى نمى شوم .

ـ پـيـامـبـر خدا(ص ) : هر كه به ديدن برادر خود در خانه اش رود , خداى عزوجل به او فرمايد :تو مـيـهمان و زاير منى , پذيرايى از تو به عهده من است و من به پاداش محبت تو به او بهشت رابر تو واجب كردم .

ثواب ديدار به خاطر خد.

ـ امـام كـاظـم (ع ) : هـيچ چيز به اندازه ديداربرادران از يكديگر به خاطر خدا , ابليس و سپاه او را درهم نمى كوبد.
ـ امام صادق (ع ) : هر كه براى خدا نه غيراو و براى دستيابى به وعده او و دريافت آنچه نزد خداست بـه ديـدن برادر خود رود , خداوندهفتاد هزار فرشته بر او گمارد كه آوازش دهند : هان ! رستگار شدى , بهشت گوارايت باد.
ـ هـر كـه در راه خـدا و بـراى خـدا بـه ديدن برادر خود رود در روز قيامت ميان جامه هايى از نور مى خرامد و بر هر چه مى گذرد آن راروشن مى كند.
ـ هـيـچ مـسـلمانى نيست كه در راه خداو براى خدا از برادر مسلمان خود ديدن كند , مگر آن كه خداى عزوجل او را ندا دهد كه : اى ديدار كننده ! رستگار شدى , بهشت گوارايت باد.
ـ پيامبر خدا(ص ) : ديدار كننده از برادر مسلمان خود اجرش بيشتر از ديدار شونده است .

نقش ديدار از برادران در زنده نگه داشتن دين .

ـ امـام صـادق (ع ) : ديد و بازديد كنيدكه ديدار شما از يكديگر موجب زنده شدن دلهاى شما و ياد كـرد احاديث ما مى شود و احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند اگر به آنها عمل كنيد , كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد,گمراه و هلاك مى شويد پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شماهستم .

ـ امام على (ع ) : ديدار نيكان مايه آبادانى دل است .

ـ امام باقر(ع ) : در خانه هايتان از يكديگر ديدار كنيد , زيرا اين كار امر ما را زنده مى كندرحمت خدا بر آن بنده اى كه امر ما را زنده كند.

ثمرات ملاقات با برادران .

ـ امام جواد(ع ) : ملاقات با برادران ,هرچند كوتاه باشد , موجب رويش و بارورى عقل مى شود.
ـ امام على (ع ) : ديدار برادران , گرچه اندك باشند , غنيمت بزرگى است .

ـ پيامبر خدا(ص ) : ديد و بازديد بذر محبت را مى روياند.

نهى از ديدار با بدكاران .

ـ امام صادق (ع ) : هرگاه خواستى از كسى ديدار كنى به ديدن نيكان برو و با بدكاران ديدارمكن , زيـرا آنـان صـخـره اى هـستند كه در آن چشمه آبى نمى جوشد و درختى هستند كه برگش سبز نمى شود و زمينى هستند كه گياهى در آن نمى رويد.

آداب ديدار كردن .

ـ پيامبر خدا(ص ) : يك روز در ميان ديدن كن تا محبوب تر شوى .

ـ امام على (ع ) : ديدار يك روز در ميان ,مانع ملال خاطر مى شود.
ـ در وصيت به فرزند خود حسين (ع ) : ديدار زياد ملال آور است .

ـ هر كه ديدارش زياد شود خوشرويى و بشاشتش كم گردد.
ـ هـرگـاه بـه دوسـتـى بـرادر خـود اطـمـيـنان يافتى , ديگر به اين اهميتى نده كه چه وقت به ديدنش بروى و او به ديدنت بيايد.

زيارت قبور.

زيارت پيامبر(ص ).

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر كه به زيارت من بيايد در روز قيامت شفيع او باشم .

ـ هر كه در هر نقطه اى از روى زمين به من سلام كند , سلامش به من مى رسد و هر كه بر سر قبرم به من سلام كند , آن را مى شنوم .

ـ هر كه زنده و مرده مرا زيارت كند ,روز قيامت شفيع او باشم .

زيارت امامان معصوم .

ـ حـسـن بن على (ع ) به رسول خدا(ص )عرض كرد : پدر جان ! پاداش كسى كه شما را زيارت كند چيست ؟
رسول خدا فرمود : پسركم !هر كه زنده و مرده مرا يا پدر تو يا برادرت و يا خودت را زيارت كند بر من است كه در روزقيامت ديدارش كنم و او را از گناهانش نجات دهم .

ـ امـام رضـا(ع ) : هـر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه با زيارت قبور آنان , وفـاى بـه ايـن عـهد كامل مى گردد و به خوبى گزارده مى شود پس , هر كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و تصديق و باور داشتن به آنچه آنان ترغيب كرده اند زيارتشان كند , امامان آنها در روز قيامت شفيعشان باشند.
ـ امام كاظم (ع ) : هر كه اولين ما را زيارت كند , آخرين ما را زيارت كرده باشد و هر كه آخرين ما را زيـارت كـنـد , اولـين ما را زيارت كرده باشد و هر كه ولايت اولين ما را بپذيردولايت آخرين ما را پذيرفته باشد و هر كه ولايت آخرين ما را بپذيرد ولايت اولين ما راپذيرفته باشد.
ـ امام صادق (ع ) : هر كه پس از مردنمان ما را زيارت كند , چنان است كه در زمان حياتمان زيارت كرده باشد.

زيارت امام على (ع ).

ـ امام صادق (ع ) : هرگاه بخواهى امير مؤمنان (ع ) را زيارت كنى بدان كه تو زاير استخوانهاى آدم و بدن نوح و پيكر على بن ابى طالب (ع ) هستى .

ـ بـدان كـه امـير مؤمنان (ع ) نزد خداوند از همه امامان برتر است و ثواب اعمال آنان ازآن اوست و امامان به اندازه اعمال خود برترى داده شده اند.
ـ امام رضا(ع ): برترى وفضيلت قبر امير مؤمنان بر زيارت قبر حسين همچون برترى وفضيلت خود امير مؤمنان بر حسين است .

ـ امام صادق (ع ) : نزديك كوفه قبرى است , كه هر غمديده اى آن جا رود و در كنار آن چهار ركعت نماز گزارد , خداوند با برآوردن حاجتش او را شادمان برگرداند.

زيارت فاطمه دخت رسول خدا(ع ).

ـ فـاطمه زهرا(ع ) : رسول خدا(ص ) به من فرمود : اى فاطمه , هر كه بر تو درود فرستدخداوند او را بيامرزد و در بهشت به من ملحق كند.
ـ امام صادق (ع ) : رسول خدا فرمود :ميان قبر و منبر من باغى از باغهاى بهشت است و منبر من بر فراز آبراهه اى از آبراهه هاى بهشت است , چون قبر فاطمه صلوات اللّه عليها ميان قبر رسول خدا و مـنـبـر اوست و قبر فاطمه باغى از باغهاى بهشت مى باشد و يكى از آبراهه هاى بهشت به سوى آن است .

زيارت امام حسن (ع ).

ـ پيامبر خدا(ص ) : هر كه حسن را در بقيع زيارت كند , خداوند در آن روزى كه پاهامى لرزد , پاى او را بر صراط استوار گرداند.
ـ امام باقر(ع ) : حسين بن على هر شامگاه جمعه به زيارت قبر حسن (ع ) مى رفت .

زيارت امام حسين (ع ).

ـ امـام صـادق (ع ) : هـر كه حسين (ع ) را با معرفت به حق و مقام او زيارت كند , خداوند ثواب هزار حج پذيرفته و هزار عمره پذيرفته را برايش بنويسد و گناهان گذشته و آينده او را ببخشد.
ـ هر كه تا زنده هست به زيارت قبر حسين (ع ) نرود , دين و ايمانش ناقص باشد و اگر به بهشت هم برود مقامش در آن جا از همه مؤمنان پايين تر باشد.
ـ سالى يك بار , به زيارت قبر حسين (ع ) برويد.
ـ خـداى تـبـارك و تـعـالى , پيش از جلوه بر اهل عرفات , بر زايران قبر حسين (ع ) جلوه مى كندو حاجاتشان را برمى آورد و گناهانشان را مى بخشايد و خواهشهاى آنان از طرف ديگران رامى پذيرد وسپس به اهل عرفات مى پردازد و با آنان نيز همين مى كند.
ـ حـسـيـن بـن عـلـى (ع ) مى گويد : اگر زاير من بداند كه خداوند چه برايش آماده كرده است ,شاديش بيش از بيتابيش (از رنج سفر) خواهد بود و همانا زاير او پاك از هر گناهى به خانه خودبر مى گردد.

دعاى امام صادق براى زوار حسين (ع ).

ـ مـعـاويـة بن وهب : از امام صادق (ع )اجازه شرفيابى خواستم , فرمود : داخل شو من داخل شدم ديـدم در مـصـلا ى خـانـه خـود مـشـغـول نماز است نشستم تا نماز خود را تمام كرد و شنيدم با پـروردگـارش مـنـاجات مى كند و مى گويد :الهى ! اى آن كه كرامت را مختص ماكردى و وعده شـفـاعـت به ما دادى و وصايت را ويژه ماگردانيدى و دانش گذشته و آينده را به ما بخشيدى و دلهاى مردمان را شيفته ما كردى ! من وبرادران من و زوار قبر پدرم حسين را بيامرز , همانان كه , به نيت نيكى به ما و به اميد پاداشى كه به سبب پيوند با ما مى دهى و به قصد شاد كردن پيامبر تو , اموالشان را خرج مى كنند و رنج وزحمت سفر (براى زيارت حسين (ع )) را برخود هموار مى سازند.
الـهـى ! دشـمـنـان مـا , از آنـان بـه سـبـب ايـن سـفـر عيبجويى مى كنند اما آنان على رغم اين انـتـقـادات مـخالفان ما به سوى ما مى آيند پس , بر آن چهره هايى كه داغى آفتاب تغييرشان داده است رحمت آر و به آن چهره هايى كه بر خاك قبر ابى عبداللّه ماليده مى شود رحم كن .

الـهـى ! من اين جانها و اين پيكرها را به تو مى سپارم , تا در آن روز تشنگى (قيامت ) در كنارحوض (كوثر) با آنان ديدار كنيم .

آداب زيارت امام حسين (ع ).

ـ امـام صـادق (ع ) : هـر گـاه بـه زيـارت اباعبداللّه (ع ) رفتى , با دلى غمزده و اندوهناك و پيكرى ژولـيـده و غـبـارگرفته و گرسنه و تشنه زيارتش كن , زيرا كه حسين (ع ) غمزده و اندوهناك و ژوليده و غبارگرفته و گرسنه و تشنه كشته شد حوايج خود را از او بخواه و برگرد و در كنار قبر او سكونت اختيار مكن .

ـ خزام به امام صادق (ع ) عرض كرد : فدايت شوم , گروهى به زيارت قبر حسين (ع ) مى روندو سفر را خـوش مـى گـذرانـنـد , حضرت فرمود : آنها اگر به زيارت قبور پدران خود مى رفتند ,چنين نمى كردند.
ـ مـحمدبن مسلم به امام باقر(ع ) عرض كرد : اگر به زيارت پدر شما برويم حج كرده ايم ؟
فرمود : آرى پـرسـيـدم : پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز لازم است ؟
فرمود : چه چيز؟
عرض كردم : چـيـزهايى كه براى حاجى لازم است فرمود : لازم است با همسفرت خوش رفتارباشى , لازم است كمتر حرف بزنى مگر در خير و خوبى , لازم است ياد خدا بسيار كنى , لازم است جامه ات پاك باشد , لازم اسـت پـيـش از رسـيـدن به حائر غسل كنى , لازم است خاشع باشى ونماز زياد بخوانى وبر محمد و آل محمد بسيار صلوات فرستى , لازم است از برداشتن آنچه مال تو نيست خوددارى كنى , لازم اسـت چـشـمت را (از حرام ) فروبندى , اگر ديدى يكى از برادران همسفرت توشه اش تمام شـده و از سـفر بازمانده , لازم است به او رسيدگى و كمك مالى كنى لازم است تقيه را كه قوام و اسـتـحكام دين تو به آن است رعايت كنى و از منهيات و ستيزه و جرو بحث و قسم خوردن زياد و جـدال و بـحـث كه در آن سوگند خورده شود دورى كنى پس , اگراينها را رعايت كردى حج و عمره تو به طور كامل انجام شده است .

زيارت امامان بقيع .

ـ امام صادق (ع ) : هر كه مرا زيارت كند ,گناهانش آمرزيده شود و در فقر نميرد.
ـ از امام صادق (ع ) سؤال شد : ثواب كسى كه يكى از شما را زيارت كند چيست ؟
فرمود :مانند ثواب كسى كه رسول خدا(ص ) را زيارت كند.

زيارت امام كاظم (ع ).

ـ امـام رضـا(ع ) , در پـاسخ به ابن سنان كه پرسيد : ثواب كسى كه پدر شما را زيارت كند چيست ؟
فرمود : پاداش او بهشت است , پس آن بزرگوار را زيارت كن .

ـ خـداونـد بغداد را به بركت وجود قبرامام كاظم (ع ) نجات داد آن گاه فرمود : و قبرى در بغداد است از آن نفسى پاك كه خداى رحمان آن را در غرفه هاى بهشت جاى داده است و قبرى ديگر در طوس است كه وامصيبتا برآن قبر كه مصيبت آن بر جانها آتش مى زند.

زيارت امام رضا(ع ).

ـ پـيـامـبر خدا(ص ) : زود باشد كه پاره اى از تن من در خاك خراسان دفن شود هيچ مؤمنى آن را زيارت نكند مگر آن كه خداى عزوجل بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.
ـ امام على (ع ) : زود باشد كه مردى از فرزندان من در خاك خراسان به زهر ستم كشته شود ,نام او نام من است و نام پدرش نام پسر عمران , موسى (ع ) بدانيد كه هر كس او را در غربتش زيارت كند , خداى تعالى گناهانش را بيامرزد.
ـ امـام بـاقـر(ع ) : ميان دو كوه طوس خاكى است كه از بهشت آورده شده است هر كه به آن خاك (براى زيارت ) قدم گذارد , در روز قيامت از آتش دوزخ ايمن باشد.
ـ امـام رضا(ع ) : هيچ يك از دوستان من كه عارف به حق و مقام من باشد زيارتم نكند مگراين كه در روز قيامت شفاعتش كنم .

ـ امام كاظم (ع ) : فرزندم على به زهر ستم كشته و در كنار هارون در طوس دفن مى شود هر كه او را زيارت كند مانند كسى است كه رسول خدا(ص ) را زيارت كرده باشد.
ـ امام رضا(ع ) : هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند روز قيامت من در سه جا به داد اومى رسم و از هـراسـهـا و سـختيهاى آنها نجاتش مى دهم : در وقتى كه نامه هاى اعمال از راست وچپ پراكنده شوند و در هنگام گذشتن از صراط و در موقع سنجيدن اعمال (ميزان ).

زيارت امام جواد (ع ).

ـ ابـراهـيـم بـن عقبه از امام هادى درباره زيارت ابى عبداللّه الحسين و ابو الحسن امام كاظم (ع ) وابوجعفر (امام جواد(ع )) سؤال كرد حضرت فرمود : زيارت امام حسين مقدم است اما اين جامعتر و ثوابش بيشتر است .

زيارت عسكريين (ع ).

ـ امام عسكرى (ع ) ـ به ابوهاشم جعفرى ـ : قبر من در سر من راى (سامرا) مايه امن و امان ساكنان هر دو طرف (فرات ) است .

زيارت فاطمه دخت امام كاظم (ع ).

ـ امام جواد(ع ) : هر كه قبر عمه ام را در قم زيارت كند , پاداشش بهشت باشد.
ـ امام صادق (ع ) : ما را حرمى است وآن قم است بزودى زنى از فرزندان من به نام فاطمه در آن جا دفن خواهد شد هر كه او رازيارت كند , بهشت بر او واجب مى شود.

زيارت حضرت عبدالعظيم حسنى (ع ).

ـ يـكى از اهالى رى خدمت امام هادى (ع ) مشرف شد حضرت پرسيد : كجا بودى ؟
(آن مرد گفت ) عرض كردم : به زيارت حسين (ع ) رفته بودم حضرت فرمود : بدان كه اگر قبر عبدالعظيم درشهر خودتان را زيارت كنى , همچون كسى باشى كه حسين بن على (ع ) را زيارت كرده باشد.

زيارت قبور صالحان .

ـ امام كاظم (ع ) : هر كه نتواند قبرهاى ما را زيارت كند , قبور برادران صالح ما را زيارت نمايد.
ـ امـام صادق (ع ) : هر كه قادر به زيارت ما نيست , دوستان صالح ما را زيارت كند , كه ثواب زيارت ما برايش نوشته مى شود.

زيارت قبور اموات .

ـ امـام على (ع ) : اموات خود را زيارت كنيد , زيرا آنان از ديدار شما خوشحال مى شوند , انسان بايد بعد از آن كه بر سر قبر پدر و مادرخود برايشان دعا كرد حاجت خود را(از خدا) بخواهد.
ـ داود رقى به امام صادق (ع ) عرض كرد : انسان سر قبر پدر خود و خويشاوند و غريبه مى رود آيا اين كـار بـراى او سـودى دارد؟
فـرمـود : آرى , هـمان طور كه اگر به يكى از شماهديه اى داده شود خوشحال مى گردد , مرده نيز از كار شما خوشحال مى شود.

سلام كردن به اهل قبور.

ـ امـام عـلـى (ع ) هـنگام عبور از گورستان فرمود : سلام بر شما اى خفتگان گور شما رفتيد و ما مـانـديـم و اگـر خـدا بـخـواهـد به شماخواهيم پيوست درخانه ها(ى شما) ديگران مى نشينند و هـمـسـرانـتـان ازدواج كـرده انـد و امـوالتان تقسيم شده است اين خبرى است كه ما داريم كاش مـى دانـستم شما چه خبر داريد؟
آن گاه فرمود : بدانيد كه اگر آنها زبان داشتند مى گفتند : ما تقوا را بهترين ره توشه يافتيم .

ـ در بـازگـشت از صفين و هنگام نزديك شدن به گورستان كوفه : اى خفتگان خانه هاى ترسناك و جاى خشك و خالى و گورهاى ظلمانى ! اى اسيران خاك , اى ساكنان ديار غربت ,اى تنهايان , اى بـى هـمـدمـان ! شما پيشروان ماييد كه جلوتر از ما رفتيد و ما نيز در پى شما آمده به شما خواهيم پـيـوست (بدانيد) كه در خانه هاى شما كسان ديگر سكنا گزيده اند و همسرانتان شوى كرده اند و امـوالتان تقسيم شده است اين خبرى است كه ما داريم شما چه خبر داريد؟
امام سپس رو به ياران خـود كـرد و فرمود : بدانيد كه اينان اگر اجازه سخن گفتن مى داشتند به شماخبر مى دادند كه :((بهترين ره توشه تقوا است )).
ـ على بن ابى حمزه مى گويد از امام صادق (ع ) پرسيدم : بر اهل قبور سلام بگويم ؟
حضرت فرمود : آرى عـرض كردم : چگونه سلام بگويم ؟
حضرت فرمود : مى گويى : سلام بر مردان وزنان مؤمن و مـردان و زنـان مـسـلـمان اين خانه ها , شما پيشروان ما هستيد و ما به خواست خدا به شما محلق خواهيم شد.
ـ امام على (ع ) , در هنگام عبور از گورستان , فرمود : سلام و درود از اهل لا اله الا اللّه براهل لا اله الا اللّه , اى اهـل لا الـه الا اللّه ! كلمه لا اله الا اللّه را چگونه يافتيد؟
اى لا اله الااللّه به حق لا اله الااللّه هر گوينده لا اله الا اللّه اى را بيامرز و ما را با گوينده لا اله الا اللّه محشور فرما.
عـلـى (ع ) فـرمود : شنيدم كه رسول خدا(ص ) مى فرمايد : هر كه در هنگام عبور از گورستان اين جـمـلات را بگويد , گناهان پنجاه سالش بخشوده مى شود اصحاب عرض كردند : اى رسول خدا! كسى كه گناه پنجاه سال نداشته باشد چه ؟
فرمود : گناهان (پنجاه سال ) پدر و مادر وبرادرانش و عموم مسلمانان بخشوده مى شود.
زيور.

زيور.

قرآن .

((اى پـسـران آدم ! در هـر مـسجد زيور خودرا بر گيريد وبخوريد و بنوشيد و اسراف نكنيد كه او اسرافكاران را دوست ندارد)).
((بـگـو : چه كسى زيور خدا را كه براى بندگانش پديد آورده و نيز روزى پاك را حرام كرده است بـگو اين چيزها درزندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آورده اند و روز قيامت نيز خاص ايشان است بدين سان ما آيات را براى مردمى كه مى دانند شرح مى دهيم )).