فصل ششم : آداب خوردن گوشت
6/1 - انتخاب سردست يا قسمت هاى جلو
1365 - امام على (عليه السلام ):
دوست داشتنى ترين عضو گوسفند براى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و
سلم ) سردست بود.(475)
1366 - امام باقر (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، سردست را خوش مى داشت .(476)
1367 - مسند ابن حنبل :
- به نقل از يحيى بن ابى اسحاق ، از مردى از بنى غفار -: فلان كس برايم
نقل كرد كه براى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، غذايى از
نان و گوشت آوردند. فرمود: ((سردست آن را به من
بده )). سردست ، به ايشان داده شد و ايشان آن را
خورد.
يحيى مى گويد: از اين خبر فقط به همين صورت ، آگاهى دارم .(477)
1368 - امام صادق (عليه السلام ):
آن زن يهودى ، پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را با زهرى كه
در سردست نهاده بود، مسموم كرد. پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
)، دست و شانه را دوست داشت و بن ران را به دليل نزديك بودنش به
پيشابگاه ، دوست نداشت .(478)
1369 - دعائم الاسلام :
درباره پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آورده اند كه گوشت ،
دوست داشت و مى فرمود: ((ما قرشى ها، گوشتى
هستيم ))؛ اما از گوشت ها، دست ، خوشايند او
بود.
يك بار، گوسفندى (ذبح شده ) به ايشان اهدا شد. ايشان ، آهنگ برداشتن
سردست كرد؛ اما سردست ، ايشان را چنين بانگ داد كه : من زهر آگين هستم
.
ايشان فرموده است : ((جز مؤ من ، گوشت شتر نمى
خورد)).(479)
1370 - امام رضا (عليه السلام ):
- خطاب به غلام خود -: در (خريدن ) گوشت براى ما، قسمت هاى جلو (ى لاشه
) را بخر و قسمت هاى عقب را نخر؛ زيرا بخش هاى جلو به چراگاه ، نزديك
تر و از آفت ، دورترند.(480)
6/2 - شستن گوشت پيش از
پختن آن
1371 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
برادر عيسى ، از شهرى گذر كرد و ديد كه مردمش رنگ چهره هايشان زرد و
چشم هايشان كبود است . آنان از بيمارى هايى كه داشتند، نزد وى اظهار
ناراحتى كردند.
گفت : ((درمانتان همراهتان است . شما هنگامى كه
گوشت مى خوريد، آن را ناشسته مى پزيد، در حالى كه هيچ چيزى بدون نوعى
جنابت ، از دنيا نمى رود)).
از آن پس ، گوشت هاى مصرفى خود را شستند و در نتيجه بيمارى هايشان از
ميان رفت .(481)
6/3 - گرفتن گوشت با نوك
دندان ها
1372 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
گوشت را كاملا با نوك دندان ها بدريد؛ چرا كه اين ، گواراتر خوش مزه تر
است .(482)
1373 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
گوشت را به دهان ، نزديك كن ؛ چرا كه اين ، گواراتر و خوش مزه تر است .(483)
1374 - سنن اءبى داوود:
- به نقل از صفوان بن اميه -: همراه با پيامبر (صلى الله عليه و آله و
سلم ) (غذايى ) مى خورم . من با دستم پاره هاى گوشت را از استخوان ،
جدا مى كردم . فرمود: ((استخوان را به دهان
نزديك كن ؛ چرا كه اين ، گواراتر و خوش مزه تر است )).(484)
1375 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
گوشت را با چاقو نبريد؛ چرا كه اين كار، كار عجم هاست . آن را به نرمى
بدريد؛ چرا كه گواراتر و خوش مزه تر است .(485)
1376 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
هر گاه كسى از شما بخواهد گوشت بخورد، آن را با چاقو نبرد؛ بلكه با دست
بگيرد و با دندان بدرد و جدا كند؛ چرا كه اين ، گواراتر و خوش مزه تر
است .(486)
6/4 - پرهيز از خوردن
گوشت خشكيده نمكسود
1377 - امام صادق (عليه السلام ):
چهار چيز، (انسان را) پيش از فرا رسيدن هنگام پيرى ، پير مى كند: خوردن
گوشت خشك شده ، نشستن بر جاى مرطوب ، بالا رفتن از پلكان ، و آميزش
با پيرزنان .(487)
1378 - امام صادق (عليه السلام ):
سه چيز، بدن را فرسوده مى كند و شايد هم بكشد: خوردن گوشت خشكيده فاسد،
حمام رفتن با شكم پر، و همبسترى با پيرزنان .(488)
1379 - امام صادق (عليه السلام ):
سه نوع از خوردنى ها، موجب لاغرى است : گوشت خشك شده ، پنير، و شكوفه
خرما.(489)
1380 - امام صادق (عليه السلام ):
دو چيز است كه از هر جهت ، زيان دارد و براى هيچ چيز، فايده اى
ندارد...: گوشت خشك شده و پنير.(490)
1381 - امام هادى (عليه السلام ):
گوشت خشكيده نمك سود، بد چيزى است ؛ زيرا در معده شل مى شود، هر بيمارى
اى را تحريك مى كند و براى هيچ چيزى سودمند نيست ؛ بلكه زيان هم دارد.(491)
1382 - الكافى :
- به نقل از محمد بن عيسى ، از امام هادى (عليه السلام ) -: هيچ خوراكى
را سنگين تر و بيمارى آورتر از گوشت خشك شده نخورده ام .(492)
ر. ك : ص 68 ح 107.
6/5 - نهى از خوردن گوشت
خام
1383 - امام باقر (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، از اين كه گوشت ، خام خورده
شود، نهى كرد و فرمود: ((تنها درندگان ، چنين
گوشتى مى خورند. (گوشت را) هنگامى بخوريد كه آفتاب يا آتش ، آن را
ديگرگون ساخته باشد)).(493)
1384 - الكافى :
- به نقل از هشام بن سالم -: از امام صادق (عليه السلام ) درباره خوردن
گوشت خام پرسيدم : فرمود: ((اين ، خوراك درندگان
است )).(494)
1385 - امام رضا (عليه السلام ):
خوردن گوشت خام ، در شكم ، كرم پديد مى آورد.(495)
6/6 - پرهيز از اعتياد به
خوردن گوشت
1386 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس چهل روز گوشت بخورد، سنگ دل مى شود.(496)
1387 - امام على (عليه السلام ):
شكم هايتان را گورستان جانوران نكنيد.(497)
1388 - امام صادق (عليه السلام ):
امام على (عليه السلام ) عادت به خوردن گوشت را بد مى شمرد و مى فرمود:
((آن را اعتيادى همچون اعتياد به شراب است
)).(498)
1389 - ربيع الابرار:
در حديث است كه : ((هر كس چهل روز پيوسته گوشت
بخورد، سنگ دل مى شود و هر كس چهل روز، آن را واگذار، بدخوى مى گردد)).(499)
6/7 - نوبت هاى خوردن
گوشت
1390 - امام صادق (عليه السلام ):
در هر هفته ، يك بار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت
ندهيد؛ زيرا موجب اعتيادى همچون اعتياد به شراب مى گردد. نيز آنان را
بيش از چهل روز، از آن محرم مداريد؛ چرا كه آنان را بدخوى مى كند.(500)
1391 - المحاسن :
- به نقل از ادريس بن عبدالله -: نزد امام صادق (عليه السلام ) بودم .
از گوشت ، سخن به ميان آورد و فرمود: (((غذا را)
يك روز با گوشت بخور يك روز با شير، و يك روز با چيزى ديگر)).(501)
تكمله
شهيد در الدروس گفته است :
مكروه بودن اعتياد به خوردن گوشت ، روايت شده است و نيز اين كه اعتيادى
همچون اعتياد به شراب مى آورد. همچنين مكروه بودن نخوردن گوشت به مدت
چهل روز و اين كه در هر سه روز يك بار خوردن آن ، مستحب است ، روايت شد
است . البته اگر به دليل بيمارى يا به سبب روزه داشتن ، دو هفته پيوسته
گوشت بخورد، اشكالى ندارد. دو بار خوردن گوشت در يك روز هم مكروه است .(502)
6/8 - وانگذاردن گوشت به
مدت چهل روز
1392 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس چهل روز گوشت نخورد، بدخورى مى شود. گوشت بخوريد؛ چرا كه بر
شنوايى مى افزايد.(503)
1393 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد گوشت ؛ چرا كه گوشت مى روياند. هر كس گوشت را چهل روز
واگذارد، بدخوى مى شود.(504)
1394 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد گوشت ؛ چرا كه گوشت ، گوشت مى روياند. هر كس بر او چهل صبح
بگذرد و گوشت نخورد، بدخوى مى شود. هر كس بدخوى شد، به او گوشت
بخورانيد. هر كس چربى بخورد، آن چربى به اندازه خود براى او بيمارى
فرود مى آورد.(505)
1395 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد گوشت ؛ چرا كه هر كس گوشت را چهل روز واگذارد، بدخوى مى شود
و هر كس بدخوى شود، خويش را مى آزارد. هر كس خويش را مى آزارد، در گوش
وى اذان بگوييد.(506)
1396 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
هر كس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد، بايد به اميد خداوند (عزوجل )
وام بگيرد و گوشت (بخرد و) بخورد.(507)
1397 - امام على (عليه السلام ):
گوشت بخوريد؛ چرا كه گوشت ، از گوشت است و گوشت ، گوشت مى روياند. هر
كس چهل روز گوشت نخورد، بدخوى مى شود. و اگر گسى از شما (خواه از انسان
ها و خواه از چارپايان ) بدخوى شد، در گوشش اذانى كامل بگوييد.(508)
1398 - امام صادق (عليه السلام ):
هر چيز را دل دادگى اى است و دل دادگى مرد، گوشت است . پس ، هر كه چهل
روز آن را واگذارد، بدخوى مى شود. و هر كس بدخوى شد، در گوش راستش
اذان بگوييد.(509)
1399 - امام صادق (عليه السلام ):
گوشت ، گوشت مى روياند. هر كس گوشت را چهل روز واگذارد، بدخوى مى شود.
و هر كس بدخوى شد، در گوشش اذان بگوييد.(510)
1400 - امام صادق (عليه السلام ):
گوشت ، از گوشت است . هر كس آن را چهل روز وا گذارد بدخوى مى شود. آن
را بخوريد؛ چرا كه بر شنوايى و بينايى مى افزايد.(511)
1401 - امام صادق (عليه السلام ):
گوشت ، گوشت مى روياند و عقل را افزون مى سازد. هر كس آن را چند روز
واگذارد، عقلش تباه مى شود.(512)
1402 - الكافى :
- به نقل از حسين بن خالد -: به ابو الحسن (امام رضا (عليه السلام ))
گفتم : مردم مى گويند كه هر كس سه روز گوشت نخورد، بدخوى مى شود.
فرمود: ((دروغ گفته اند؛ اما هر كس چهل روز گوشت
نخورد، خوى و بدن او ديگرگون مى شود؛ چرا كه نطفه در مدت چهل روز (از
حالتى به حالت ديگر) تغيير مى يابد))(513).(514)
6/9 - تميز نكردن كامل
استخوان و نخوردن مغز استخوان
1403 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
بدان امت من ، كسانى هستند كه مغز استخوان را مى خورند.(515)
1404 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
نرمه سر استخوان هاى پرندگان را مخوريد؛ چرا كه سل مى آورد.(516)
1405 - الكافى :
- به نقل از هيثم -: ابوحمزه براى ما - كه گروهى بوديم - غذايى آماده
ساخت چون حضور يافتيم ، ديد كه مردى استخوانى را كاملا تميز مى كند. بر
سر او بانگ زد و گفت : مكن ! من از امام سجاد (عليه السلام ) شنيدم كه
مى گويد: ((استخوان ها را كاملا تميز نكنيد؛
زيرا جنيان را هم در آنها بهره اى است و اگر چنين كنيد، چيزى از خانه
مى رود كه از اين (بهره شما از تميز كردن استخوان ،) بهتر است
)).(517)
1406 - المحاسن :
به نقل از محمد بن مسلم ، در گفتگو با امام باقر (عليه السلام ) -: از
ايشان پرسيدم كه : آيا استخوان را كاملا تميز كنم ؟ فرمود:
((آرى )).(518)
توضيح
اين پاسخ ، (تنها) بر جايز بودن تميز كردن كامل استخوان دلالت
مى كند. بنابراين ، با مكروه بودنى كه روايت هاى پيشين بر آن دلالت مى
كردند، منافاتى ندارد.
ر. ك : ص 607 (گوشت ).
فصل هفتم : آداب خوردن
ميوه
7/1 - شستن ميوه با آب
1407 - الكافى :
- به نقل از فرات بن احنف ، از امام صادق (عليه السلام ) -:
((هر ميوه اى را زهرى است . پس اگر ميوه آورديد،
آبى به آن بزنيد)) - يا ((آن
را در آب فرو ببريد)) - يعنى بشوييد.(519)
7/2 - بردن نام خدا به
هنگام خوردن
1408 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس ميوه بخورد و اين خوردن را با نام خدا آغاز كند، ميوه به او
زيانى نمى رساند.(520)
7/3 - دعا كردن به هنگام
ديدن ميوه نوبر
1409 - تاريخ بغداد:
- به نقل از عايشه -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) چون
ميوه اى نوبر مى آوردند، آن را روى دهانش مى نهاد و سپس روى چشمانش
مى گذاشت و مى گفت : ((خداوندا! چنان كه آغاز
اين را به ما خوراندى ، پايانش را هم به ما بخوران )).(521)
1410 - امام على (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، چون ميوه اى نو مى ديد، آن
را مى بوسيد و بر روى چشمان و دهانش مى نهاد و سپس مى گفت :
((خداوندا! چنان كه آغاز اين را در عافيت به ما
نشان دادى ، پايان آن را نيز در عافيت به ما بنمايان )).(522)
7/4 - خوردن هر ميوه در
آغاز فصلش و پرهيز از آن در پايان آن فصل
1411 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
بر شما باد ميوه در هنگام روى كردنش ؛ چرا كه در اين هنگام ، مايه :
سلامت تن و از ميان رفتن اندوه است . نيز آن را در هنگام پشت كردن
واگذاريد؛ كه در اين هنگام ، دردى براى تن است .(523)
1412 - الدعوات :
روايت شده است كه : ((... ميوه را در ايام دولتش
بخور؛ و برترين ميوه ها، انار و ترنج است )).(524)
7/5 - جدا نكردن پوست
ميوه
1413 - الكافى :
از ابن القداح درباره امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است كه ايشان
، پوست كندن ميوه را دوست نداشت .(525)
7/6 - پرهيز از خوردن چند
ميوه با هم
1414 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس تنها يك نوع ميوه را بخورد، آن ميوه به او زيان نمى رساند.(526)
1415 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
ميوه ها را جدا جدا بخوريد تا زيان نرساند.(527)
1416 - مستدرك الوسائل :
- به نقل از كتاب التعريف -: روايت شده است كه هيچ دو ميوه اى را نبايد
با هم خورد، مگر انگور و انار را؛ زيرا روايت شده است كه اشكال ندارد
دانه هاى انكور و انار، در كنار هم قرار داده شوند.(528)
1417 - دعائم الاسلام :
از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده كه ايشان از جاى
دادن دو خرما در كنار هم در دهان و يا دو ميوه ديگر نهى فرمود.
امام صادق (عليه السلام ) فرموده است : ((البته
اين ، در صورتى است كه شخص با ديگر مردم و بر سفره اى مشترك باشد اما
اگر كسى به تنهايى مى خورد، هرگونه كه دوست دارد، بخورد)).(529)
1418 - علل الشرائع :
- به نقل از على بن جعفر، در گفتگو با برادرش امام كاظم (عليه السلام )
-: از ايشان درباره با هم خوردن انجير و خرما و ديگر ميوه ها پرسيدم .
فرمود: ((پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
)، از همراه كردن (دو ميوه ) نهى فرموده است . پس اگر تنها بودى ، هر
گونه كه دوست دارى ، بخور؛ اما اگر در جمع شمارى از مسلمانان بودى ،
ميوه ها را با هم نخور)).(530)
1419 - المحاسن :
- به نقل از محمد بن مثنى يا كسى ديگر، در حديثى كه سند آن را به معصوم
رسانده است -: اگر همراه كسى بودى و خواستى چند ميوه را با هم بخورى ،
او را به اين خواست آگاه كن .(531)
بيان
ظاهر سه حديث اخير، نشان مى دهد كه نهى از خوردن دو ميوه با هم ، يك
ادب اجتماعى است ، نه يك توصيه طبى ، و مراعات اين ادب ، هنگامى لازم
است كه دو نفر بخواهند با همديگر ميوه بخورند و ميوه به اندازه كافى
وجود نداشته باشد.(532)
بديهى است كه اگر ديگرى در آن ميوه شريك باشد، مراعات حق او، يك ادب
وجوبى و اگر شريك نباشد، ادبى استحبابى است .
بنابراين به نظر مى رسد كه حمل سه حديث اول بر همين معنا، اولى است ،
هر چند كه با ظاهر آنها (نهى از خوردن دو نوع ميوه با هم ) مخالف است ؛
چرا كه سند معتبرى ندارد، مگر اين كه با آزمايش علمى مشخص شود كه خوردن
دو نوع ميوه با هم ، زيان آور است .
فصل هشتم : آداب آشاميدن
8/1 - آنچه در آشاميدن ، بايسته است
الف - آشاميدن به سه نفس
1420 - سنن اءبى داوود:
- به نقل از انس -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) چون
آشاميد، (در ميان آن ،) سه نفس مى كشيد و مى فرمود: ((اين
، گواراتر، خوش تر و پاكيزه تر است )).(533)
1421 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
اگر كسى آب بخورد و (در ميان آن ،) سه نفس بكشد، (از بيمارى ناشى از
يكجا سر كشيدن ) در امان است .(534)
ب - ايستاده آب آشاميدن ،
و نشسته آشاميدن در شب
1422 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
- خطاب به امام على (عليه السلام ) -: اى على ! ايستاده آب بخور كه
براى تو مايه قدرت افزون تر و سلامت بيشتر است .(535)
1423 - امام صادق (عليه السلام ):
ايستادن آشاميدن آب در روز، مايه قدرت افزون تر و تن درستى بيشتر است .(536)
1424 - امام صادق (عليه السلام ):
ايستاده آشاميدن آب در روز، موجب عرق كردن بيشتر و توان افزون تر بدن
است .(537)
1425 - امام باقر (عليه السلام ):
ايستاده آشاميدن ، براى تو مايه قدرت افزون تر و سلامت بيشتر است .(538)
1426 - امام صادق (عليه السلام ):
ايساده آشاميدن آب در روز، غذا را گوارا مى سازد و ايستاده آشاميدن آب
در شب ، زرداب مى آورد.(539)
1427 - امام على (عليه السلام ):
از اين حذر كنيد كه در حالت ايستاده بر روى پاهايتان ، آب بنوشيد؛ زيرا
اين كار، دردى بى درمان مى آورد، مگر اين كه خداوند (عزوجل ) خود،
عافيت دهد(540).(541)
1428 - امام باقر (عليه السلام ) يا امام صادق
(عليه السلام ):
در حالت ايستاده ، آب مياشام ، و در آب بركه ، پيشاب مكن ، و بر گرد
قبر، مچرخ ، و در خانه اى تنها ممان ، و با يك لنگه پاى افزار، راه
مرو؛ چرا كه چون بنده اى در يكى از اين حالت ها باشد، شيطان بسيار زود
به سوى او مى شتابد.(542)
ج - آشاميدن آب نيم گرم
1429 - امام صادق (عليه السلام ):
دو چيز مناسب است كه به هيچ درون نادرستى در نمى آيند، مگر اين كه آن
را به درستى مى آورند، و دو چيز نامناسب است كه به هيچ درون سالمى در
نمى آيند، مگر اين كه آن را نادرست (وناسالم ) مى كنند. آن دو چيز
مناسب ، عبارت اند از: انار و آب نيم گرم (ولرم )؛ و آن دو چيز نامناسب
، عبارت اند از: پنير و گوشت خشك شده .(543)
1430 - مكارم الاخلاق :
ايشان فرمود: ((آب جوشيده
(544) سودمند است و هيچ ضررى ندارد)).(545)
8/2 - آنچه در آشاميدن
نابايسته است
الف - دميدن
1431 - مكارم الاخلاق :
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به گاه آشاميدن ، در ظرف نمى
دميد و چون مى خواست نفس بكشد، ظرف را از دهان خود دور مى كرد تا نفس
بكشد.(546)
1432 - سنن اءبى داوود:
- به نقل از ابن عباس -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، از
اين كه كسى بازدهم خويش را به ظرف برگرداند يا در آن بدمد، نهى فرمود.(547)
1433 - سنن الترمذى :
- به نقل از ابو سعيد خدرى -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )
از دميدن در آشاميدنى ، نهى كرد.
مردى گفت : خاشاكى در آب مى بينم .
فرمود: ((آن را بريز)).(548)
1434 - الطبقات الكبرى :
- به نقل از قاسم بن مسلم (وابسته على بن ابى طالب (عليه السلام ))، از
پدرش -: على (عليه السلام ) آبى خواست . براى وى كاسه آبى آوردم و در
آن دميدم . آب را به من برگرداند و از نوشيدن آن خودارى ورزيد و فرمود:
((تو خود، آن را بنوش )).(549)
ب - پيامبر خدا (صلى الله
عليه و آله و سلم ):
1435 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
اگر كسى از شما خواست آب بخورد، جرعه جرعه بنوشد و يكسره سر نكشد؛ چرا
كه درد جگر، از سر كشيدن يكباره بر مى خيزد.(550)
1436 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
آب را بمكيد و آن را يكجا سر نكشيد؛ چرا كه درد جگر، از آن مى خيزد.(551)
1437 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
اگر آب خواستيد، آن را جرعه جرعه بنوشيد و يكجا سر نكشيد.(552)
1438 - امام صادق (عليه السلام ):
- به نقل از پدرانش (عليهم السلام ) -: على (عليه السلام ) از اين كه
همه آب ، به يك جرعه نوشيده شود، نهى كرد و فرمود: ((سه
يا دو (جرعه باشد))).(553)
ج - آشاميدن آب بسيار داغ
1439 - دعائم الاسلام :
از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده كه از آشاميدن
((حميم )) (يعنى آبى كه
به غايت ، داغ است )، نهى فرمود.(554)
د - آشاميدن آب در لابه
لاى غذا خوردن
1440 - امام رضا (عليه السلام ):
هر كس مى خواهد معده اش او را آزار ندهد، بر روى غذا آب نخورد تا
هنگامى كه غذا خوردن را به پايان مى برد. هر كس چنين كند، بدنش به
رطوبت مى گرايد، معده اش ضعيف مى شود و رگ هايش نيروى غذا را به خود
نمى گيرند؛ زيرا اگر پشت سر هم روى غذا آب ريخته شود، آن غذا در معده
نارس و بدگوارش مى گردد.(555)
ه- آشاميدن آب بر روى
گوشت
1441 - امام على (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) چون گوشت مى خورد، در آشاميدن
آب ، شتاب نمى ورزيد. يكى از ياران كه از اهل بيت پيامبر خدا (صلى الله
عليه و آله و سلم ) بود، از ايشان پرسيد: اى پيامبر خدا (صلى الله عليه
و آله و سلم )! چه قدر كم بر روى گوشت ، آب مى آشامى !
فرمود: ((هيچ كس نيست كه اين گوشت چرب را بخورد
و تا پايان غذا از آشاميدن آب ، خوددارى ورزد، مگر اين كه غذا را گوارا
مى يابد)).(556
)
و - آشاميدن آب بر روى
چربى
1442 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
آشاميدن در پى چربى ، بيمارى اى در شكم است .(557)
1443 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
آشاميدن آب در پى چربى ، بيمارى را برمى انگيزاند.(558)
1444 - المحاسن :
- به نقل از نوفلى -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) چون
چربى مى خورد، از نوشيدن آب مى كاست .
گفتند: اى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )! كمتر آب مى نوشى
؟!
فرمود: ((اين كار، غذايم را گواراتر مى سازد)).(559)
ز - آشاميدن آب از مجاور
دسته ظرف يا لبه شكسته آن
1445 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
مباد كسى از شما از كنار دسته ظرف ، آب بخورد؛ چرا كه آن جا جاى گرد
آمدن آلودگى است .(560)
1446 - سنن اءبى داوود:
- به نقل از ابو سعيد خدرى -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
)، از اين كه از لبه شكسته كاسه آب ، آشاميده و يا در نوشيدنى ، دميده
شود، نهى فرمود.(561)
1447 - امام على (عليه السلام ):
از لبه شكسته ظروف و از كنار دسته آن ، آب نخوريد؛ چرا كه شيطان بر
دسته و لبه شكسته مى نشيند.(562)
1448 - امام باقر (عليه السلام ):
از دسته كوزه و از شكستگى آن - اگر در آن ، شكستگى اى باشد - نبايد آب
آشاميدن ؛ چرا كه آشاميدنگاه شيطان هاست .(563)