9- 2- 10: بيعت انصار
و سرانجام اين روش كار خود را كرد، و
بشير بن سعد كه سخت تحت تاءثير اين برنامه ها قرار گرفته ، و مى خواهد
هر چه زودتر، حباب را كه از سعد بن عباده رئيس تيره خزرج حمايت مى كند،
از صحنه خارج سازد، مبادا، حباب فرصت يابد، و سخنان حماسى خود را از نو
آغاز كند، و فرصت براى سعد فراهم آيد، لذا از عمر، و ابوعبيده كه براى
بيعت به ابى بكر روانه شده بودند، پيشى گرفته ، و دست ابابكر را مى
فشارد و با او بيعت مى كند.(760)
و با بيعت بشير تقريبا همه چيز پايان مى يابد.
حباب بن منذر، عموزاده بشير از اقدام متهورانه او سخت ناراحت است ، و
پرده از انگيزه اين اقدام بر مى دارد:
(اى بشير! خويشاوندى را قطع نمودى ؛ چه نيازى به اين كار احساس نمودى
كه مرتكب آن شدى ؟ تو...؟ فقط به خاطر رقابت با عموزاده ات ، دست به
چنين كارى آلودى ).(761)
ملاحظه مى كنيد، حباب در اين جا نيز مسئله را به عصبيت قبيلگى مى
كشاند، يعنى آن چيزى كه مهاجرين از آن احتراز مى جستند، و تنها به
مسائل و انگيزه هاى دينى متوسل مى شدند.
و بشير در پاسخ مى گويد:
نه به خدا.... من چنين غرضى نداشتم ، و ليكن دوست نداشتم ، در حقى كه
خداوند به اين گروه واگذار نموده خصومت ورزم .(762)
بشير از كجا دانست خداوند چنين حقى را به آنان واگذار نموده است ؟ آيا
به استناد ادله مهاجرين ، به سبقت در ايمان و خويشاوندى با رسول صلى
الله عليه و آله و سلم ، چنانچه خود مى گفتند؟ و آيا در ميان مهاجرين
نبودند، كه داراى اين خصوصيات باشند؟ و شايد واقعا تحت تاءثير سخنان
قوم ، قرار گرفته ، زيرا هر يك از اين سه تن به گونه اى در تاءييد
ديگرى سخن مى گفتند، كه واقعا جا داشت افراد حاضر را دچار شبهه كنند،
چنانچه بعدها گفته شد: اگر سخن عمر در هنگام مرگ كه گفت : (اگر بدون
وصيت از دنيا روم ، اين كار را رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
قبلا انجام داده بود.) نمى بود، باور نمى شد كه پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله و سلم خلافت را به آنان واگذار ننموده است .(763)
و يا اينكه بشير چون مشاهده مى كرد امكان دارد، سعد بن عباده انصارى
خلافت را عهده دار شود، رقابت با او، او را وادار به اين اقدام نمود،
چنانچه خواهيم ديد، (اوس ) نيز همين برداشت را از مسائل دارد.
به هر حال اقدام بشير، به سرعت كارها را پيش برد، او با اين اقدام خود،
جنجالى در قبيله اوس بوجود آورد.
اوس تصور نمود، اين توطئه اى است براى سركوبى او كه از سوى قبيله خزرج
تنظيم شده است ، زيرا خزرج خود ادعاى خلافت داشت ، چگونه ناگهان تنازل
كرده و در مقابل قريش تسليم مى شود، دليلى ندارد كه از ادعاى خود صرف
نظر نمايد مگر اينكه بخواهد با اين اقدام ، خود را به دستگاه خلافت
نزديك نمايد، و به اينگونه نصيبى از خلافت به دست آورد، و بر قبيله اوس
چيره شود.
ديگر اينكه اين اقدام شايستگى انصار را براى دست يابى به خلافت زير
سوال برد، و نتوانست خود را هم طراز قريش در اين امر استوار بداند، پس
چرا اوس از قافله باز ماند، و نكند اين اقدامى باشد، براى پيروزى هاى
آينده خزرج بر قبيله اوس ؟ بنابراين نبايد گذاشت فرصت از دست برود، و
سخنان اسيد بن حضير بهترين گواه بر اين است ، اسيد بن حضير گويد:
به خدا سوگند اگر خزرج يك بار حكومت را به دست گيرد، براى هميشه برترى
خود را بر شما ثابت دانسته است ، و هرگز بهره اى از حكومت به دست
نخواهيد آورد، پس برخيزيد و با ابوبكر بيعت كنيد، و همگى برخواستند و
با ابوبكر بيعت نمودند، و اين مسئله موجبات شكست سعد بن عباده و قبيله
خزرج را فراهم نمود.(764)
و پس از اينكه بشير بن سعد، با ابى بكر بيعت نمود، اسيد بن خضير رئيس
قبيله اوس كه فكر مى كرد غافلگير شده ، و عامل رقابت بين عموزاده ها را
در خزرج ناديده گرفته بود، خطاب به افراد قبيله خود گفت : به خدا سوگند
اگر با ابى بكر بيعت نكنيد، قبيله خزرج برترى خود را بر شما براى هميشه
ثابت نموده است ، پس همگى برخاسته و با ابى بكر بيعت نمودند.(765)
و به اينگونه همه چيز به نفع قريش پايان يافت ، زيرا پس از اقدام اسيد
بن حضير همه افراد اوس ، و بعد نيز تمامى افراد قبيله خزرج با ابوبكر
بيعت نمودند، بجز سعد بن عباده كه به خانه خود رفت ، و حباب بن منذر، و
قيس برومند فرزند سعد ظاهرا همه چيز پايان پذيرفت ، انصار آن ياران
ديرين پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه به حق بر اثر كوشش و
تلاش و مجاهدت پى گير آنان اسلام نيرو يافت و قوت گرفت ، و در ميان
اقوام عرب انتشار يافت ، همه و همه با ابى بكر بيعت نمودند، و هيچ
ترديدى نيست كه ياران ديروز پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ،
پشتيبانان امروز حكومت و خلافت از او نيز خواهند بود.
اما كاردانى عمر، و دور انديشى ابوبكر و ابو عبيده جراح ، براى تقويت
حكومت احتياطات لازم را به كار گرفته ، زيرا هر چند چنين است ، و هرگاه
عرب بيعت نمود آن را نمى شكند گر چه دريابد راه خلاف پيموده است ، اما
اين بيعت يك تصميم آنى است ، كه بدون انديشه و تدبر صورت گرفته است ، و
نه از سوى همه مهاجرين و بخصوص خاندان هاشم ، و نيز اينكه سعد بن عباده
رئيس خزرج بيعت ننموده ، خطر شورش و سرپيچى هنوز وجود دارد، و اين حباب
بن منذر است كه با شمشير كشيده به ميدان آمده است ، تا تهديدهاى خود را
عملى سازد، و اين اقدام حباب ، كمترين تاءثير آن ايجاد جراءت ، در
برابر حاكمى است كه هنوز رعب و هراس آن در دلها جاى نگرفته است ، لذا
عمر پا به ميدان مى گذارد، و با ضرب دست شمشير او را به زمين مى
اندازد، و با گوشه پيراهن خود، افراد را متفرق مى نمايد، تا كار بيعت
تمام شود.(766)
عمر با اين اقدام خود، تاءثير حركت حباب را خنثى نموده ، و به مردم
تفهيم مى كند، كه اينجا، جاى شمشير بازى نيست ، و مقام نرمش است كه
گوشه پيراهن كار را تمام مى كند.
10- 2- 10 سعد در جبهه
مخالف
سعد بن عباده انصارى از بيعت با ابى بكر امتناع مى ورزد، و عمر
در پى فرصت مناسب است كه تا اين ، يكى ديگر رقيب خود را از پاى در
آورد، اما چگونه او را وادار به بيعت نمايد، كسى كه خود داعيه زمامدارى
قومى بزرگ را در سر دارد؟ و اگر امكان نداشت او را از پاى در آورد، او
دريافته است كه سعد بيعت نخواهد كرد، پس تصميم دوم بايد اجرا شود، و
اكنون فرصت براى اجراى نقشه بعدى فراهم است ، مردم قبيله سعد در بيعت
با ابى بكر، بر يكديگر سبقت مى گيرند، و آن چنان در اين امر سبقت مى
گيرند، كه رئيس و سرور خود، سعد بن عباده را فراموش مى كنند، و گويا
چنين شخصى در ميان آنان وجود ندارد، و چنان زير پايش گرفتند كه نزديك
بود قالب تهى كند.
يكى از افراد قبيله كه در ضمن جمعى از افراد قبيله دور اين پير بيمار
را گرفته بود، با آهنگى التماس آميز، خطاب به انصار مى گويد:اى مردم ،
مواظب سعد باشيد؛ او را پيمال نكنيد، او را نكشيد؟ و عمر كه سخت مراقب
اوضاع است ، با فريادى تند و خشم آلود فرياد مى كشد: بكشيدش ، خدا او
را بكشد!!(767)
در حالى كه تا لحظه هائى پيش عمر خويشتن دار بود، و از خشونت احتراز مى
جست ، اما اكنون با قاطعيت هر چه تمامتر خشم خود را ظاهر مى كند، يعنى
مسئله خلافت تمام شده است ، مقاومت بى فايده است ، و به اين گونه اعلان
مى دارد: همچنانچه دو تيره انصار از ما حمايت نمودند، همه مهاجرين نيز
حمايت خود را از ما دريغ نمى ورزند، قاطعيت در اينگونه موارد لازم و
ضرورى است ، اما احتمال دارد، اين تهديد مؤ ثر واقع نشود و عكس العمل
شديد، داشته باشد چرا كه ممكن است اينچنين برخورد خشونت آميز نسبت به
رئيس قبيله كه مظهر قدرت و شخصيت قبيله است ، احساسات افراد قبيله را
برانگيزاند، و براى كسانى كه هنوز قدرت را به دست نگرفته اند، و بر
اوضاع مسلط نيستند، بسيار گران تمام شود، آن وقت چه بايد كرد؟ آيا عمر
آن روى سكه را ديده است ؟ و يا بدون توجه به عواقب و پى آمدهاى آن و
فقط خشم ذاتى و جبلى او، او را به اين كار وا داشته است ؟ تصور نمى شود
چنين باشد، زيرا عمر با آمادگى كامل ، و با در دست داشتن كنترل خويش
وارد صحنه شده است . اما عمر همه چيز را مد نظر دارد، او مى داند
همراهش ، در صورت بروز خشونت ، و يا احتمال آن ، با نرمى و ملاطفت ،
مانع بر هم خوردن اوضاع است ، و نمى گذارد، اوضاع به وخامت بكشد، عمر
به اين اندازه اكتفا نكرده ، و بالاى سر سعد، حاضر شده و به او مى
گويد: تصميم داشتم آنچنان تو را لگدكوب كنم كه بازوانت خرد شود، و يكى
از انصار ريش عمر را به دست گرفت ، و گفت به خدا سوگند، اگر يك دانه مو
از او كم شود، يك دندان در دهانت باقى نخواهد ماند.
در اينجا ابوبكر پا در ميان شده و خطاب به عمر گويد: آرام باش اى عمر،
مدارا كردن در اينجا شايسته تر است .
و پس از گفتگوئى كوتاه سعد از آنجا خارج مى شود.(768)
و آيا عمر از سعد دست مى كشد، و او را به حال خود رها مى كند؟ خير بايد
سعد بيعت كند، اگر كسى مانند سعد كه داعيه خلافت داشته و از بيعت سر
برتافته ، رها شود، در آينده اى نه چندان درو باعث دردسر خواهد شد، و
مشروعيت حكومت آنان را زير سؤ ال مى برد، لذا بعد از آرامش نسبى اوضاع
به دنبال سعد كه در منزل به استراحت پرداخته مى فرستد و از او مى خواهد
بيعت كند، و او در پاسخ مى گويد:
(نه .... به خدا سوگند نه ....! با شما بيعت نمى كنم مگر آن موقعى كه
هر چه تير در تركش خود دارم به سوى شما رها كنم ، و نيزه خود را با
خونتان رنگين سازم ، و تا گاهى كه دستانم مى تواند شمشير به دست گيرد،
شما را با شمشير از خود مى رانم ، و با خاندان و پيروان خود با شما
نبرد مى كنم ، و گر چه آدميان و پريان در كنار شما باشند، من با شما
بيعت نخواهم كرد تا آنگاهى كه خداى خود را ملاقات كنم .(769)
سعد بن عباده ، اين جبهه گيرى را رسما، كارى الهى دانسته ، زيرا او خوب
مى داند صاحب حقيقى اين حق چه كسى است . او قبل از اين خود را شايسته ،
آن مى دانست ، ولى اكنون كه دست خود را از آن كوتاه مى بيند، لااقل
كلمه اى حق بگويد، گرچه نه با صراحت باشد، چنانچه همه انصار، و يا برخى
از آنان ، پس از ياس از حكومت چنين گفتند، و با صراحت اظهار داشتند:
(لانبايع الا عليا) : جز با على عليه السلام ، با ديگرى بيعت نكنيم !(770)
سعد در گفتار خود پا برجاست ، ممكن نيست عقب نشينى كند، او سوگند ياد
مى كند اگر توان مى داشت قيام كند قدرت را از دست آنان مى گرفت ، و پس
از اداى سوگند دستور مى دهد، جسم بيمار او را به منزل منتقل نمايند.
سعد را چند روزى رها ساختند، سپس به دنبال او فرستادند كه حضور يابد و
بيعت نمايد، و او امتناع ورزيد، و تهديد نمود، و چون اين مطلب به
ابوبكر رسيد، عمر به ابوبكر گفت : او را وا مگذار تا اينكه بيعت نمايد،
عمر اصرار دارد تا از او بيعت بگيرد، بشير بن سعد كوشش مى كند مضرات
اصرار ورزيدن عمر را به او بفهماند، به او مى گويد: سعد لج كرده است ،
او هرگز بيعت نخواهد نمود، تا اينكه كشته شود، و كشته نخواهد شد، و نمى
شود مگر اين كه زن و فرزندان و خانواده و گروهى از قبيله اش كشته
نشوند، او را رها كنيد، رها كردن او به شما لطمه اى نمى زند، و آنان او
را به حال خود وا مى گذارند. و سعد در نماز آنان حاضر نمى شد، و در
مجلس آنان حضور نمى يافت ، و با آنان به منى كوچ نمى كرد و خود حج
انجام مى دارد، تا اينكه ابوبكر از دنيا رفت .(771)
اما عمر وجود سعد را براى حكومت خود خطرناك مى بيند، او فعلا سعد را
رها مى سازد، و در آينده سعد را به انتظار حوادث مى گذارد.
ابن ابى الحديد گويد: سعد با ابوبكر و عمر بيعت نكرد، و در هيچ يك از
اجتماعات شركت نمى نمود، و هميشه در فكر اين بود، افرادى بيابد تا عليه
دستگاه شورش نمايند، و هرگز به قضاوت دستگاه قضائى آنان تن نداد، تا
اينكه ابوبكر از دنيا رفت ، در دوران خلافت عمر با عمر ملاقات نمود، در
حالى كه سوار بر اسب بود، و عمر بر شتر سوار بود، عمر به او گفت :اى
سعد هيهات ! و سعد نيز به او گفت : هيهات ! (اشاره به اينكه هرگز به
هدف خود نخواهى رسيد- م -) و آنگاه به او گفت : تو معاشر همان كسى هستى
كه با او معاشرت مى كنى ؟ و عمر گفت : آرى ، سپس به او گفت : به خدا
سوگند هيچ چيزى را دشمن تر از همسايگى با تو نمى دانم ؛ عمر به او گفت
: هر كسى همسايگى شخصى را دوست ندارد، از همسايگى اش منتقل مى شود، و
سعد در پاسخ گفت : اميدوارم به همسايگى كسى بروم كه از تو و اصحاب تو
آنان را بيشتر دوست دارم و طولى نكشيد كه به سوى شام رهسپار گرديد، و
در حوران شام بدرود زندگى گفت .(772)
آيا سعد به خاطر تهديدهاى ، پى در پى نظام حاكم ، و يا با طرح و نقشه
قبلى ، و يا به خاطر رنجش از قبيله و عشيره اش ، اقامت در ميان عشيره و
قبيله خود را نپسنديد، و بيگانه را برگزيد؟ به هر ترتيب بود سعد، عازم
شام گرديد، و ديرى نپائيد، كه زمزمه جنيان را چند شب پى در پى شنيدند
كه مى گويند:
((
قد قتلنا سيد الخزرج سعد بن عباده |
|
رميناه بسهمين لم يخطا فواده
)) |
ما بزرگ خزرج ، سعد بن عباده را كشتيم ، قلبش را با دو تير نشان گرفتيم
كه هيچيك از آنها به خطا نرفت .
و بعد مردم نشستند و گفتند: اين آواى جنيان است كه سعد را كشته اند، و
مردم دنبال صدا را گرفته و رفتند، و جسد باد كرده سعد را در درون چاهى
يافتند، مردم كوتاه نظر چنين پنداشتند، ولى كسانى كه به راز مطلب آشنا
بودند، دانستند:
خالد بن وليد به دستور هيئت حاكمه در كمين سعد نشسته ، و او را كشته ،
و در چاهى انداخته ، و آنگاه رفيق خالد در تاريكى سه شب ، پى در پى آن
آواز را سر داده است .(773)
ابن عبد ربه گويد: ابوالمنذر هشام بن محمد كلبى گفت : عمر مردى را به
سوى شام مى فرستد، و به او دستور مى دهد: سعد را به بيعت دعوت كند، و
اگر امتناع ورزد او را بكشد، آن مرد به سوى شام مى رود، و در حوران شام
با سعد ملاقات مى كند، و او را به بيعت دعوت مى نمايد، و او نمى پذيرد،
و بعد از آن سعد را مورد هدف قرار داده با تير او را مى كشد.(774)
ابن عبدالبر گويد: سعد بن عباده در سال پانزدهم هجرت ، دو سال و نيم پس
از خلافت عمر، در حوران شام بدرود زندگى گفت . او همچنان گويد: در سال
چهاردهم ، هجرت و يا در سال يازدهم هجرت در دوران ابوبكر از دنيا رفت .
و مى گويد: اما در اين قست اختلافى نيست كه جسد سعد را يافتند، در حالى
كه كبود شده بود، و كسى از مرگ او مطلع نگرديد، تا اينكه شنيدند گوينده
اى مى گويد: قتلنا سيد الخزرج .... بزرگ خزرج را كشتيم .... و گفته شد،
جنيان او را كشته اند.(775)
ابن ابى الحديد گويد: باور ندارم ، سعد را جنيان كشته باشند، و او را
بشر كشته است ، و اين اشعار نيز سروده بشر است ، و از نظر من ثابت نشده
است كه ابوبكر به خالد دستور داده باشد، سعد را بكشد، خالد براى تحصيل
رضاى ابوبكر، از پيش خود او را كشته است ، تا با اين كار ابوبكر را از
خود راضى كند، بنابراين ، مسئول قتل سعد خالد است و او گناهكار است ،
نه ابى بكر، و بعيد نيست كه خالد چنين كارى انجام داده باشد.(776)
و جالب اينكه قيس ، پدر خود سعد بن عباده را سرزنش مى كند، و به او مى
گويد: تو كه مى دانستى ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در
مورد خلافت ، به على عليه السلام سفارش نموده چرا ادعاى خلافت نمودى .(777)
دانستيم سه تن ياد شده (ابوبكر، عمر و ابوعبيده ) نشست سايبان بنى
ساعده را به نفع خود تغيير دادند.
و گرچه مردم آن روز سخت پاى بند و ملتزم به بيعت خود بودند، كه جز با
جنگ هاى متوالى و خون ريزى هاى شديد ممكن نبود نقض بيعت نمايند.(778)
چنانچه انصار بعدها، اظهار داشتند: اگر پيش از اين ما را در جريان امر
خود مى گذارديد جز با تو بيعت نمى كرديم ، و اكنون ديگر گذشته است .(779)
وليكن با وجود مخالفين با شخصيت ، و پر نفوذ كه بسيارى از آنان بيعت
ننموده بودند، و ديگر اينكه بيعت براى خلافت امرى است دينى ، و پاى
بندى و تعهد به مسائلى اينچنين ، در صورتى كه روشن شود حركتى بر خلاف
انجام شده نقض آن بدون مانع خواهد بود، طبيعى است ايجاد هراس فراوان ،
در انديشه نقض بيعت انجام شده مى نمايد، و اين هراس آنگاه شدت يافت
كه شنيده شد، بزرگان و شخصيت هاى مهاجرين ، همايش تشكيل داده و مى
خواهند در مورد بيعت سايبان بنى ساعده تصميم هائى اتخاد كند (و ما پس
از اين به آن اشاره اى خواهيم داشت .) و آنان به خوبى مى دانند كه خود
مصداق آنچه در همايش بيعت استدلال نموده اند نمى باشند، در واقع آنان
به سه دليل خلافت را شايسته خود پنداشتند؛ سبقت در ايمان به رسول خدا
صلى الله عليه و آله و سلم ، نصرت و يارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و
آله و سلم ، و خويشاوندى با او به دليل پيامبر اكرم صلى الله عليه و
آله و سلم از قريش است ، و آنان نيز از قريش مى باشند.
اگر ملاك و معيار برترى اين سه عامل است ، هستند كسانى كه داراى اين
فضائل به مراتب بيش از آنان باشند، و مخصوصا على عليه السلام ، كه
ترديدى در اسبقيت ايمان او بر ديگران ، و خويشاوند حقيقى پيامبر صلى
الله عليه و آله و سلم و يارى دهنده او در بسيارى از مواقف حتى در
مرحله فداكردن نفس خويش ، در راه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قبل
از هجرت ، و بعد از هجرت بخصوص در جنگ احد.
و على عليه السلام خود به اين موضوع اشاره مى كند: اگر ملاك فضيلت و
برترى در آن است كه به انصار گفته ايد، و به آن استدلال نموده ايد، من
به مراتب بيش از آن را دارم ، و به مانند آن با شما احتجاج مى كنم . و
آنان خوب مى دانستند كه به زودى با چنين استدلالى مواجه خواهند شد،
بنابراين بايد پايه هاى حكومت خود راسخت استوار سازند كه اگر با چنين
برنامه اى مواجه شوند، حكومتشان متزلزل نگردد.
11 - 2 - 10: بيعت دوم
لذا فرداى سايبان بنى ساعده ، در مسجد با حضور مردم اجتماع
بزرگى تشكيل داده ، ابوبكر بالاى منبر نشست ، و عمر برخاست و پس از
درود بر خداوند گفت : من ديروز سخنى گفتم ، كه از انديشه خودم نشاءت
گرفته بود، و من آن را در كتاب خداوند نديده بودم ، و نه از سوى رسول
خدا صلى الله عليه و آله و سلم در اين باره سخنى شنيده بودم ، و من فكر
مى كردم رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آخرين شخص ماست كه از دنيا
مى رود، و اينك كتاب خداوند را كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
مردم را با آن هدايت مى نمود، در ميان شما گذارد (عمر از عترت سخن نمى
گويد)،... و خداوند امور شما را به وسيله ابوبكر فراهم نمود (برآورده
ساخت ) و او بهترين شماست ، او معاشر رسول خدا صلى الله عليه و آله و
سلم ، و همراه او در غار، هنگام هجرت بود، پس برخيزيد و با او بيعت
نمائيد، پس مردم با ابى بكر بعد از بيعت سقيفه ، بيعت نمودند.(780)
سپس ابوبكر بعد از حمد و ستايش پروردگار و درود به رسول اكرم ، چنين
گفت : اى مردم !!!... من زمام امور شما را در دست گرفتم ، در حالى كه
از شما برتر نمى باشم مرا در كارهاى نيك يارى دهيد، و از كارهاى بد باز
داريد...(781)
ابن ابى الحديد گويد: اينكه ابوبكر گفت : من از شما بهتر نيستم ...
اعتراف به يك حقيقت انكارناپذير است ، زيرا على عليه السلام از همه
آنان بهتر بود.(782)
ابوبكر ديروز براى دست يابى به حكومت ، خود را در شمار بهترين افراد مى
دانست ، و هنگامى كه جمعى از مردم با او بيعت ننمودند، گفت : چه چيز
شما را از بيعت باز مى دارد؟ ((
الست اءحقكم بهذا الامر؟ الست اول من اسلم ؟ الست ..؟ الست ..؟))
آيا من از همه شما سزاوارتر نيستم ؟ آيا پيش از همه شما ايمان نياوردم
؟ آيا من ...؟ و آيا من ...؟(783)
جلال الدين سيوطى اين جمله را نيز به خطبه ابى بكر مى افزايد:
(( ان لى شيطانا يعترينى
فاذا راءيتمونى غضبت فاچتنبونى : ))
من شيطانى دارم ، كه عارض من مى شود، هرگاه مشاهده كرديد خشمگين مى شوم
، از من اجتناب كنيد.(784)
ابن جرير، اين خطبه ابى بكر را يك روز بعد از رحلت بيان داشته است :
(( ان لى شيطانا يعترينى
فاذا اءتانى فاجتنبونى .(785)
))
ابوبكر با ذكر اين جمله در واقع مى خواهد مخالفين خود را تهديد كند، تا
فكر نكنند او داراى نرمش است ، اما در عين حال اين خود اعتراف به يك
نقطه ضعف است ، كه نمى تواند خويشتن دار باشد، و ضمنا هشدارى است كه
كسى حق اعتراض ندارد، و خشونت و استبداد به راءى را به شيطان نسبت مى
دهد.
سيد مرتضى (ره ) اين جمله ابى بكر را دليل بر عدم عصمت او دانسته ، ابن
ابى الحديد نيز آن را مى پذيرد، و عصمت را شرط در امامت نمى داند، و
گويد: اما اينكه سيد مرتضى (ره ) گفته است كسى كه نمى تواند خويشتن دار
باشد، چگونه زمام امور مردم را در دست مى گيرد؟(786)
12 - 2 - 10: پيشتاز در
بيعت با ابى بكر
زبير بن بكار گفت : محمد بن اسحق يادآورى كرده است : قبيله اوس
اعتقاد دارد كه بشير بن سعد، از قبيله خزرج اولين كسى است كه با
ابوبكر بيعت نموده است ، و خزرج اعتقاد دارد، اولين شخصى كه بيعت نمود،
اسيد بن حضير، رئيس قبيله اوس بوده است .
ابن ابى الحديد گويد: بشير بن سعد از قبيله خزرج ، و اءسيد بن حضير از
قبيله اوس بوده است .
ابن ابى الحديد گويد: بشير بن سعد از قبيله خزرج ، و اءسيد بن حضير از
قبيله اوس بوده است ، و اينكه هر يك اولين بيعت را به گروه ديگر نسبت
مى دهد، به خاطر سعد بن عبادة است ، زيرا هر كدام از اين دو قبيله دوست
ندارند، كه خود را عامل شكست سعد بن عباده بمشار آورند، چون قبيله خزرج
، قبيله سعد بن عباده است ، اقرار نمى كنند كه اولين بيعت كننده بشر بن
سعد باشد كه موجبات شكست سعد را فراهم نمود، و آن را به اسيد بن حضير
حواله مى دهند، زيرا اءوس از دشمنان خزرج بوده است . و اما اءوس نيز
دوست ندارند، اولين بيعت كننده معرفى شوند، تا آنان را متهم به حسادت
نسبت به خزرج بنمايند.
و نظر من اين است كه اولين بيعت كننده ، عمر، و پس از او بشير بن سعد،
و بعد از او اسيد بن حضير، و سپس ابوعبيدة بن الجراح ، و بعد سالم مولى
ابى حذيفة ، و از آنچه گذشت ، روشن شد كه اولين بيعت كننده ، بشير بن
سعد بوده ، البته ممكن است اولين بيعت كننده را عمر بدانيم ، اما نه در
اجتماع انصار، كه در جاى ديگر، و قبل از حضور در اجتماع انصار بوده است
.
زبير بن بكار گويد: دو نفر از انصار كه در جنگ بدر نيز حضور داشتند،
ابوبكر و عمر را وادار نمودند كه موجبات شكست سعد بن عباده را فراهم
نمايند، و آن دو، عويم بن ساعده ، و معن بن عدى بودند.
ابن ابى الحديد گويد: اين دو نفر، در زمان رسول خدا صلى الله عليه و
آله و سلم به ابى بكر علاقه مند بودند، و اين دوستى با ابوبكر تواءم با
دشمنى با سعد بن عباده بود، و انگيزه اين دشمنى ، در كتاب (القبائل )
نوشته ابى عبيده معمر بن المثنى ذكر شده است .
و عويم بن ساعده همان كسى است كه در اجتماع انصار، هنگامى كه انصار سعد
بن عباده را براى خلافت كانديد نمودند، به انصار اعتراض كرد، و انصار
به او ناسزا گفتند، و او را طرد نمودند، و از همانجا با شتاب خود را
ابى بكر رساند. و او را چنانچه در آغاز اين فصل گذشت در جريان همايش
سايبان بنى ساعده قرار داد.
فصل يازدهم : دفاع از تصميمات سايبان
دفاع از تصميمات سايبان :
آنچه مسلم به نظر مى رسد، و هيچگونه ترديدى در آن وجود ندارد،
اينكه تصميمات اتخاذ شده زير سايبان ياد شده بدون هيچگونه دستور و
سفارش از سوى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم انجام گرفته است ،
و گزينش ابوبكر به منظور خلافت از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ،
طبق سفارش و دستورات قبلى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نبوده است
، و اين مطلب را مى توان از مذاكرات طرفين درگير در مسئله خلافت دريافت
، كه هرگز براى دستيابى به خلافت متوسل به وصيت و سفارش پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله و سلم نشدند، و به آميزه هاى ديگرى توسل جستند كه
از آنها به (دليل عام ) اشاره مى كنيم ، و پس از آن به رواياتى كه بعضا
از سوى اهل سنت نقل شده است اشاره مى كنيم ، و از آنها به (دليل خاص )
تعبير مى نمائيم :
1 - 11: دليل عام :
گروهى از مهاجرين در همايش (سايبان بنى ساعده ) به دليل اينكه ابوبكر
با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از يك ريشه و نژاد بوده ، و اينكه
او رفيق غار پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود، و يا به اين جهت كه
او از پيروان قوم است ، و نيز گاهى به اين دليل كه پيشوايان از قريش
هستند، و او نيز از قريش است ، ابوبكر را شايسته خلافت دانسته ، و او
را به اين منظور برگزيدند.
ابوبكر در همايش سقيفه گويد: مهاجرين دوستان و خويشان پيامبرند، و
شايسته ترين مردم به امر خلافت بعد از او مى باشند، و كسى منازع آنان
نخواهد بود، مگر ظالمى ستمگر.(787)
و عمر گويد: چه كسى در امر خلافت از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
با ما نزاع خواهد داشت ، در حالى كه ما دوستان و خويشان او هستيم .(788)
و ابوعبيده گويد: آگاه باشيد؛ محمد صلى الله عليه و آله و سلم از قريش
است ، و خويشان او در اين امر (خلافت ) سزاوارتر از ديگرانند.(789)
و ابوعبيده به على عليه السلام گويد: اينان پيران قوم تو هستند، تو
تجارب آنان را ندارى و همچون آنان به مسائل آگاه نيستى و...(790)
به ابى قحافة پدر ابى بكر، خبر دادند، كه فرزندت خلافت را به دست گرفت
؛ ابو قحافة اين آيه را تلاوت نمود:
(( قل اللهم مالك الملك ، تؤ تى الملك من تشاء و تنزع الملك
ممن تشاء.))
(791) بگو خداوند مالك جهان هستى است ، حكومت را به هر
كه خواهد واگذارد، و از هر كه بخواهد سلب مى كند، سپس سؤ ال كرد: چرا
او را خليفه ساختند؟ به او گفتند: به خاطر سن و سال او، پدر ابوبكر گفت
: من از او مسن تر هستم .
(792)
و عمر در جمع انصار به ابوبكر گفت : تو به خلافت ، از ما سزاوارتر مى
باشى ، مصاحبت تو با رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، از ما همه
جلوتر بوده و از همه ما (در بذل ) مال برتر بوده اى و تو برتر از همه
مهاجرين هستى ، و تو دومين آن دو بوده اى .
(793)
و در همايش سايبان بنى ساعده ، ابوبكر به سعد بن عباده گفت ، رسول خدا
صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: قريش خلافت را به دست مى گيرند، قريش
متصديان خلافت هستند.(794)
و نيز ابوبكر گفت : خلافت جز براى قريش ، براى ديگرى صلاحيت ندارد.(795)
اينها مجموعه اى ادله اى كه براى صلاحيت ابوبكر در مورد خلافت به آن
استدلال شده است .
2- 11: پاسخ
1- پاسخ كلى به همه اين ادله را بعضى از فرزندان ابى لهب بن عبد
المطلب بن هاشم ، در قالب چند شعر داده است كه توجه عزيزان را به آن
جلب مى كنم :
((
ما كنت اءحسب ان الامر منصرف |
|
عن هاشم ثم منها عن اءبى حسن
)) |
من گمان نمى كردم خلافت از خانواده هاشم برگردانده شود، و سپس از
ابوالحسن على عليه السلام :
(
اءليس اءول من صلى لقبلتكم |
|
و اءعلم الناس بالقرآن و السنن ؟)) |
آيا على عليه السلام اولين كسى نيست كه رو به قبله شما نماز گذارد؟، او
آگاه ترين مردم به قرآن و دستورات پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
است .
((
و اقرب الناس عهدا بالنبى و من |
|
جبريل عون له فى الغسل و الكفن ؟
)) |
و آخرين كسى كه با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در دم مرگ ملاقات
نمود، و آن كه جبرئيل در غسل دادن و كفن نمودن پيامبر صلى الله عليه و
آله و سلم او را يارى كرد.
((
ما فيه فيهم لا يمترون به |
|
وليس فى القوم ما فيه من الحسن
)) |
آنچه او دارد، ديگران ندارند و ترديدى در آن ندارند، و خوبى هاى او در
قوم وجود ندارد.
((
ما ذا الذى ردهم عنه فنعلمه |
|
ها ان ذا غبننا من اءعظم الغبن
)) |
چه چيز آنان را از او باز داشت ، تا ما آن را بدانيم ، ضرر و زيان ما
از بزرگترين ضررهاست .
زبير بن بكار گويد: على عليه السلام ، او را از اين كار باز داشت و به
او سفارش كرد ديگر تكرار نكند، و فرمود: سلامتى دين و آئين اسلام را
بيش از هر چيز ديگر دوست داريم .(796)
و نيز گويد: محمد بن اسحاق روايت نموده است : چون با ابوبكر بيعت شد،
تيم بن مرة افتخار نمود، از اينكه خلافت در قبيله تيم قرار گرفته است .
زبير بن بكار گويد: مهاجرين و انصار ترديد نداشتند كه على عليه السلام
خليفه بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى باشد. پس فضل بن
عباس گفت :اى گروه قريش ، و به خصوص اى فرزندان تيم ؛ شما خلافت را به
دليل نبوت گرفتيد (كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از قبيله شماست
) در حالى كه ما اهل نبوت هستيم نه شما، و اگر ما خلافت را به دست مى
آورديم ، مردم از روى حسد و حقد با ما بيش از شما دشمنى مى ورزيدند، و
ما مى دانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پيمانى با على عليه
السلام دارد كه خلافت به او منتهى خواهد شد.(797)
3 - 11: پاسخ تفصيلى
استدلال به خويشاوندى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را على
عليه السلام خود به آن پاسخ داده است : هنگامى كه اخبار سايبان بنى
ساعده پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به گوش على
عليه السلام رسيد، فرمود: انصار چه گفتند؟ پاسخ دادند كه انصار خواستار
تجزيه در حكومت شده گفتند: از ما اميرى و از شما اميرى انتخاب شود،
حضرت فرمود:
آيا با آنان استدلال ننموديد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ،
در مورد انصار سفارش نمود؟ كه با نيكان انصار به نيكى رفتار شود، و از
گنه كاران آنان در گذرند و مورد عفو قرار دهند؟
عرض كردند: اين چه استدلالى است و چگونه از آن مى شود، بر عليه استدلال
انصار استفاده كرد؟
فرمود: (( لو كانت الامامة
فيهم لم تكن الوصية بهم :))
اگر آنان در امامت حقى داشتند، و خلافت را حق آنان مى دانست در مورد
آنان سفارش نمى نمود، زيرا حاكمان نياز به سفارش ندارند.
و سپس فرمود: قريش چه گفتند؟ استدلال آنان چگونه بود؟.
گفتند: آنان استدلال نمودند كه اصل درخت رسالت از ماست .
حضرت فرمود: به درخت استدلال نمودند، و ثمره آن را از بين بردند:
(( احتجوا بالشجرة و
اءضاعوا الثمرة .))
(798)
ابن ابى الحديد گويد: نظير اين سخن ، در كلمات حضرت ، به گونه مكرر
آمده است :
اگر مهاجرين قرابت و خويشى با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را
دليل بر شايستگى خود براى احراز مقام خلافت بدانند، ما با همين گونه
استدلال مى كنيم ، و دليل ما در مقابل مهاجرين ثابت و استوار است ،
(( فان فلجت حجتهم كانت
لنا دونهم ، و الا فالانصار على حجتهم :
)) اگر دليل و حجت مهاجرين ظفرمند و پيروز و استوار
باشد، خلافت از آن ما خواهد بود، نه از آن مهاجرين ، و اگر دليل ناتمام
باشد، استدلال انصار به قوت خود باقى است .(799)
و نظير اين استدلال را، عباس عموى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
دارد، در هنگامى كه ابوبكر و عمر به خانه او رفته و به او پيشنهاد
مشاركت در امر خلافت را نمودند، و ابوبكر به عباس گفت : درخت رسالت از
ماست ، عباس به او پاسخ داد: شما همسايگان آن هستيد، و ما شاخه هاى آن
.(800)
و استدلال به اينكه ابوبكر از پيران اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و
آله و سلم به شمار مى آمد؟ تصور نمى شود، سن و سال دخالتى در امر زعامت
و رهبرى مسلمين داشته باشد، ممكن است اين تصور، در جاهليت ريشه داشته
باشد، و بزرگسالى عنوانى داشته باشد، اما دستورات پيامبر صلى الله عليه
و آله و سلم ، و اجراى عملى شيوه هائى متضاد با آن توسط پيامبر صلى
الله عليه و آله و سلم هرگونه ارزشمندى آن را از بين مى برد، چرا كه
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با دستور فرماندهى اسامه كه حداكثر
بيست سال ، و طبق معروف هفده سال بيشتر از عمر او نمى گذشت ، بر سپاهى
كه حتى ابوبكر، صحابى پير نيز در ضمن آن سپاه حضور داشت ، خود بزرگترين
گواه است .
(801)
و نيز عزل ابوبكر، صحابى پير، از نمايندگى رسول خدا صلى الله عليه و
آله و سلم ، در ابلاغ آغاز سوره برائت به مشركين ، در هنگام موسم حج ،
و واگذارى آن به اميرالمؤ منين عليه السلام ، طبق دستور خداوند به
جبرئيل ، كه اين ماءموريت را كسى انجام ندهد، جز رسول خدا صلى الله
عليه و آله و سلم ، و يا كسى از خاندان او.(802)
بحث در اين روايت ، و چگونگى دلالت آن بر فضائل على بن ابى طالب عليه
السلام ، نياز به بحثى جداگانه دارد، و آنچه در اينجا موردنظر است
اينكه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شرط سنى ابوبكر را در نظر
نگرفته ، و ملاك در انجام اين ماءموريت بزرگ سياسى را، توانائى شخص
دانسته است ، و لذا على عليه السلام را براى اين منظور انتخاب مى كند.
و اينكه مصاحبت و همراهى ابوبكر با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
را دليلى براى احراز مقام خلافت به عنوان يك امتياز به حساب آورده اند.
در اين مورد بايد گفت : به فرض اينكه اين نوع مصاحبت را فضيلتى برتر
بدانيم ، زيرا مراجعه اوليه به آيه ، چنين نتيجه گرفته مى شود كه همراه
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دچار ترس و هراس شده كه مبادا دستگير
شوند، گرچه گفته شود ترس او براى خود نبوده است ، بلكه ترس داشته است
كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستگير شود، كمترين نتيجه اى كه
به دست مى دهد اين است كه مرتبه ايمانش لااقل ايمان اميرالمؤ منين عليه
السلام نبوده است ، زيرا، طبق اعتراف همه مورخين و محدثين ، در همين
رابطه ، على عليه السلام در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ،
آرميد، در حالى كه مى دانست مشركين قصد جان او را دارند، و خانه پيامبر
صلى الله عليه و آله و سلم را به محاصره خود در آورده اند، و على عليه
السلام هيچ گونه اضطراب و ترسى ندارد.(803)
و خداوند اين موقف را مورد ستايش قرار داده ، و صريحا از آن به عنوان
يك فداكارى ياد مى كند؛ ((
و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات الله .
))
(804) برخى از مردم خود را فداى رضاى پروردگار مى كنند.
با توجه به آنچه در مورد حديث غار ابى بكر گذشت ، اولا فضيلتى ندارد،
دوم بر فرض اينكه فضيلت باشد، معيارى براى تقدم بر ديگران نمى شود، سوم
بر فرض اينكه اين نوع فضيلتها را معيار شايستگى در امر خلافت بدانيم ،
فضيلت على عليه السلام به مراتب برتر و شايستگى خلافت را بيشتر دارا
است ، به ضميمه فداكارى هاى ديگر كه در حفظ جان رسول خدا صلى الله عليه
و آله و سلم ، در هنگامى كه ديگران ، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
را در ميان دشمن رها كردند.(805)
4 - 11: دليل خاص
كوشش شده است رواياتى كه به شايستگى خلافت ابى بكر، اشاره و يا
بعضا تصريح داشته باشد، از پيامبر نقل نمايند و ما به يكى دو مورد از
آن اشاره مى نمائيم :
عايشه گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در بيماريش به من
دستور داد:
ابوبكر، پدرت و برادرت را بگو، حاضر شوند، تا در مورد آنان وصيتى
بنمايم ، از آن مى ترسم ، مقام و منزلت او را كسى آرزو كند، و بگويد من
از او شايسته تر مى باشم ، در حالى كه خدا و مؤ منين بجز ابوبكر را
قبول ندارند.(806)
از عايشه سؤ ال شد: اگر بنا بود رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
براى خود جانشينى تعيين كند چه كسى را براى اين منظور انتخاب مى كرد؟
عايشه : ابوبكر را انتخاب مى نمود؛
سؤ ال : پس از او چه كسى را؟
عايشه : عمر را انتخاب مى نمود؛
سؤ ال : پس از او خلافت را به چه كسى واگذار مى نمود؟
عايشه : ابوعبيده جراح را، و از شخص بعد از ابوعبيده ساكت ماند.(807)
عايشه خود اظهارنظر مى كند، و گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
بدرود زندگى گفت : و كسى را جايگزين خود ننمود، و اگر شخصى را انتخاب
مى كرد، آن شخص ابوبكر بود.(808)
و ما پيش از اين بيان داشتيم كه عايشه بطور كلى وصيت پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم را نفى نموده بود، او گفت : پيامبر صلى الله عليه و
آله و سلم بدرود گفت ، در حالى كه سرش در دامن من بود، چگونه وصيت كرد
كه من ندانستم .(809)
سيد مرتضى عسكرى در مورد دو روايت ياد شده گويد:
ما زمان انتشار حديث ياد شده را، در دوران شيخين احتمال مى دهيم ، از
اين نظر كه نام خلفاى راشدين (ابوبكر و عمر) به همان گونه و ترتيب
خلافت ، در اين روايت آمده است .(810)
ابن ابى الحديد گويد: روايتى كه در مورد ابى بكر، در دو كتاب صحيح
بخارى و مسلم ذكر شده است صحيح نيست .
ابن ابى الحديد، سپس متن روايت را ذكر مى كند، و در پايان اضافه مى كند
كه اين مطلب صريح مذهب معتزله است .(811)
و ما به دليل رعايت امانت در نقل تمام مطلب ابن ابى الحديد را ذكر مى
كنيم .
ابن ابى الحديد گويد: اينكه قريش و انصار، براى شايستگى خود متوسل به
خويشى با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ، و بيان فضائل خود مى
شوند، و اميرالمؤ منين عليه السلام فقط به بطلان دلائل آنان بسنده مى
كند، و متوسل به وصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در مورد خلافت
نمى شود گواهى است براينكه دستورى در اين زمينه از پيامبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم صادر نشده است :
زيرا اگر چنين دستورى در مورد اميرالمؤ منين على عليه السلام و يا
ابوبكر وجود مى داشت ، ابوبكر هنگام احتجاج با انصار به آن استدلال مى
نمود، و اميرالمؤ منين نيز، با آن بر عليه ابى بكر احتجاج مى نمود،
زيرا آنان در مقام استدلال از هيچ چيزى فروگذارى نكرده و حتى نسبت ظلم
و تعدى نيز داده اند، پس اگر دستورى وجود مى داشت ، در همان موقع به آن
استدلال مى شد، زيرا استعمال عطر بعد از عروسى ، فايده اى ندارد و نيز
اين خود گواه است براينكه حديث روايت شده در مورد ابى بكر در دو صحيح
بخارى و مسلم آمده ، صحيح نمى باشد.(812)
پاسخ اينكه ما قبلا دليل عدم احتجاج اميرالمؤ منين عليه السلام را در
طول دوران قبل از خلافت خود در فصل وصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و
سلم بيان داشتيم ، و در اينجا بر آنچه گذشت افزون مى گوئيم :
1- اولا زمينه احتجاج به وصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم براى
على عليه السلام ، و ابوبكر يكسان نبوده است ، زيرا شرايط براى ابوبكر
كاملا فراهم بوده ، آنان بدون داشتن دستور، بر اوضاع به دلائل شرائط
موجود مسلط شدند، و اگر در زمينه خلافت ابوبكر دستورى وجود مى داشت ،
نياز به تحمل آن همه مسائل نبود كه بخشى از آن در قسمت هاى قبل گذشت ،
و بخشى ديگر در قسمت هاى بعدى همين كتاب بيان خواهد شد.
2- به همان دليل كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از اعتراض عمر
در مورد نگارش وصيت ، اصرارى براى نگارش آن نورزيد، على عليه السلام
نيز اصرارى نداشت كه متعرض وصيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شود،
و هرگز به صلاح نبود، چون به همان گونه كه گفتار پيامبر صلى الله عليه
و آله و سلم را در حضور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ناروا دانسته
، و نسبت هذيان به او دادند بعد از رحلت نيز امكان داشت چنين نسبتى
بدهند، و در نتيجه احتجاج به نص اصل آن را زير سؤ ال مى برد، اما در
مورد ابى بكر چنين مانعى وجود نمى داشت .
3- اصرار در اين امر جان على عليه السلام را به مخاطره مى انداخت ،
چنانچه قبلا به آن اشاره شد.(813)
چنانچه در مورد سعد بن عباده انجام گرديد.
دكتر احمد محمود صبحى در اين رابطه مطلبى دارد كه ذكر آن سودمند خواهد
بود؛ گويد:
بدون ترديد، جعل در اين روايت (روايت فراخوانى ابوبكر) آشكارا مشهود
است و اين حديث را به منظور مقابله با حديثى كه شيعه آن را مورد نگارش
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم كه عمر مانع آن گرديد، جعل نموده
اند، (اين حديث را تنها شيعه نقل ننموده است ، بلكه اهل سنت نيز چنانچه
در حديث قلم و كاغذ گذشت به گونه متواتر نقل نموده اند - م -) و اگر
چنين مطلبى صحت مى داشت ، و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم اراده
كرده بود در مورد ابى بكر چيزى بنويسد، دستورى آشكارا براى خلافت ابى
بكر، منظور مى شد، در حالى كه كسى چنين چيزى نگفته است ، وانگهى چگونه
شد كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور داد در مورد ابى بكر
چيزى نوشته شود اما به نگارش نيامد، و پيامبر صلى الله عليه و آله و
سلم از آن صرف نظر كرد؟ (آيا مانع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
شدند.) وانگهى ثابت نشده است كه عايشه پدر و برادر خود را فراخوانده
باشد، در حالى كه او فراوان مشتاق بود كه آنان براى چنين منظورى
فراخوانده شوند.(814)
روايات ديگرى نيز در اين زمينه ذكر نموده اند كه ما به يك مورد آن
اشاره مى كنيم :
عبد الملك بن عمير اللخمى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى
كند، كه فرمود: (( اقتدوا
باللذين من بعدى : ))
پيروى كنيد از كسانى كه پس از من خواهند بود. ابوبكر و عمر.
1- اين دو روايت ضعيف است ، زيرا عبدالملك لخمى را تضعيف نموده اند.(815)
2- واژه اقتداء: پيروى كردن ، هيچگونه تلازمى با پيشوائى و امامت ندارد
و اگر چنين باشد، ابوبكر و عمر خصوصيتى ندارند، زيرا روايتى ديگر در
اين زمينه هست ، با همين واژه كه شامل همه اصحاب پيامبر صلى الله عليه
و آله و سلم مى شود: ((
اءصحابى كالنجوم باءيهم اقتديتم اهتديتم :
)) اصحاب من همانند
ستارگان هستند، به هر كدام اقتدا نموديد، هدايت مى شويد.(816)
3- اگر نظير اين روايت و روايات ديگر كه در اين زمينه بيان داشته اند،
واقعا از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم صدور يافته ، ابوبكر هنگام
مرگ خود وقتى عمر را براى خلافت بعد از خود نصب مى كند، و مهاجرين و
انصار به او اعتراض مى كنند، كه چرا عمر را براى خلافت تعيين نموده اى
، در پاسخ مى گويد: بهترين مردم را انتخاب نمودم .(817)
و اگر دستورى در مورد عمر صادر شده ، عين دستور پيامبر صلى الله عليه و
آله و سلم را نقل مى نمود.
و نيز اگر چنين دستورى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى بود
هرگز ابوبكر نمى گذشت : دوست داشتم از رسول خدا صلى الله عليه و آله و
سلم سؤ ال كنم ، خلافت از آن چه كسى است .(818)