چكيده انديشه ها
(خلاصه اى از شش كتاب دكتر تيجانى )
حسين غفارى ساروى
- پىنوشتها -
(1) -
نـهـج الـبلاغه , نسخه معجم , خطبه 50, وتمام نهج البلاغه , خطبه3 , واصول كافى
كتاب فضل
(2) -
شهرى در ((تونس )) كه زادگاه مؤلف است .
(3) -
آنـهـا مـعـتقدند كه شيخ علم خودرا مستقيما از پيامبر(ص ) گرفته اگر چه سيزده
قرن بااو
(4) -
اسـاتـيـدمـان مـارا از خـوانـدن تاريخ منع مى كردند وآن را سياه مى دانستند,
روزى استادعلم
(5) -
(ان اللّه ومـلائكته يصلون على النبي يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه
وسلمواتسليما)يعنى : ((همانا
(6) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الانبيا, باب يزفون النسلان فى المشى , ح9 , ج4 , ص 178.
(7) -
رجوع كنيد به ص 64 وپاورقى ص 92 همين كتاب .
(8) -
ابواب تقصير, باب 5, ج2 , ص 54.
(9) -
كتاب النكاح , باب 19, ج7 , ص 11.
(10) -
سوره زمر, آيه 18.
(11) -
(انما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت ويطهركم تطهيرا) يعنى :.
(12) -
پيامبر(ص ) در روزهاى آخر عمرشان به اصحاب دستور داد برايش كاغذ وقلمى بياورند
تا براى
(13) -
آنگاه هدايت شدم , ص 1 تا ص 121.
(14) -
صـحـيح ((بخارى )), باب الصراط جسر جهنم , ح1 , ج8 , ص 147, وباب قول اللّه
تعالى :(وجوه
(15) -
صحيح ((بخارى )), باب الدعا والصلاة من آخر الليل , ح1 , ج2 , ص 66.
(16) -
صـحـيـح ((بـخـارى )), بـاب قول اللّه تعالى : (وجوه يومئذ ناضرة ), ح5 , ج9 ,ص
159وصحيح
(17) -
صحيح ((بخارى )), باب قول اللّه تعالى : (وهو العزيز الحكيم ), ح2 , ج9 , ص
143,وباب ما جا فى
(18) -
صـحـيـح ((بـخـارى )), بـاب قول اللّه تعالى : (وجوه يومئذ ناضرة ) ح4 , ج9 , ص
158,وصحيح
(19) -
صـحـيـح ((بـخـارى )), تفسير سوره زمر, ح2 , ج6 , ص 157, وباب ما يذكر فى الذات
والنعوت
(20) -
صحيح ((بخارى )), باب قول اللّه تعالى : (وجوه يومئذ ناضرة ), ح5 , ج9 , ص 161.
(21) -
گذشته از دلايل عقلى كه درباره محال بودن ديدن خداوند سبحان آمده است .
(22) -
سوره انعام , آيه 103.
(23) -
سوره شورى , آيه 11.
(24) -
نهج البلاغه , خطبه اول .
(25) -
(همراه با راستگويان , ص 55 تا ص 60, واز آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 55 تا ص
60),عملكرد ((ابو
(26) -
صحيح ((بخارى )), باب فى القدر, ح2 , ج8 , ص 152 وصحيح ((مسلم )), كتاب القدر
ح1 تا ح5 ,
(27) -
صحيح ((بخارى )), باب جف القلم على علم اللّه , ح1 , ج8 , ص 3 152, وصحيح
((مسلم ))كتاب
(28) -
سوره بروج , آيه 16.
(29) -
سوره نسا, آيه 40.
(30) -
صحيح ((بخارى )), باب رحمة الولد وتقبيله ومعانقته , ح6 , ج8 , ص 9.
(31) -
يعنى همه كارهاى انسان دردست خود اوست , اينهارا معتزله وگروه اول را اشاعره
نامند.
(32) -
سـوره يونس , آيه 44, نگاه كنيد به : سوره كهف , آيه49 , وآل عمران , 117,
وتوبه 70,وعنكبوت
(33) -
سوره كهف , آيه 29, نگاه كنيد به : سوره زلزله , آيات 7و8, واسرا 15, وشمس ,
آيات 6 تا 10.
(34) -
سوره ص , آيه 27.
(35) -
نهج البلاغه , كلمه قصار 78.
(36) -
الكامل فى التاريخ ((ابن اثير)), ماجراى قتل ((عثمان )), ج3 , ص 169.
(37) -
البداية والنهاية ((ابن كثير)) ج8 , ص 131, وشرح نهج البلاغه ((ابن ابى
الحديد)) درشرح نامه
(38) -
تاريخ ((طبرى )), حوادث سال 61, ج5 , ص 457.
(39) -
همراه با راستگويان , از ص 209 تا ص 233 واز آگاهان بپرسيد, ج1 , از ص 60 تاص
82.
(40) -
خـصـوصـا در امـور زنـاشـوئى كـه انـسـان از ذكـر آنها شرم مى كند, رجوع كنيد
به : همراه
(41) -
صـحـيـح ((مسلم )), كتاب الفضائل , باب 38, ح1 و2 و3, ج4 , ص 6 1835, ومسند
((احمدبن
(42) -
صحيح ((بخارى )) باب سحر, ح1 , ج7 , ص 7 176.
(43) -
صحيح ((بخارى ))7 باب انما جعل الامام ليؤتم به , ح2 , ج1 , ص 7 176.
(44) -
صحيح ((بخارى )) باب الصائم يصبح جنبا, ح1 , ج3 , ص 38, وباب اغتسال الصائم ,
ح1 و2, ج3 ,
(45) -
صحيح ((مسلم )), باب فضائل ((عثمان )), ح1 , ج4 , ص 1866.
(46) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الوضؤ, باب خروج النسا الى البراز, ح1 , ج1 , ص 49.
(47) -
صحيح ((بخارى )) باب شهادة الاعمى , ح1 , ج3 , ص 225.
(48) -
سوره نجم , آيات 3و 4.
(49) -
سوره حشر, آيه 7.
(50) -
سوره آل عمران , آيه 31.
(51) -
سوره آل عمران , آيه 32.
(52) -
صـحيح ((بخارى )), كتاب الطب , باب الدوا بالبان الابل , ح1 , وباب الدوا
بابوال الابل ,ح1 , ج7 ,
(53) -
((حـجـاج )) بـه ((انـس بـن مـالك )) گفت : مرا از شديدترين مجازات پيامبر با
خبر كن , او
(54) -
نهج البلاغه , خطبه 94.
(55) -
صـحيح ((بخارى )) كتاب المحاربين , باب رجم الحبلى من الزنا اذا احصنت , ح1 ,
ج8 ,ص 209
(56) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الزكاة , باب لو ان لابن آدم واديين لابتغى ثالثا, ح5 ,
ج2 ,ص 726.
(57) -
همراه با راستگويان , ص 355 تا ص 369.
(58) -
سوره نحل , آيه 43.
(59) -
سوره فاطر, آيه 32.
(60) -
سوره واقعه , آيه 79.
(61) -
سوره احزاب , آيه 33.
(62) -
همراه با راستگويان , ص 25 تا ص 33.
(63) -
اصول كافى , كتاب فضل العلم , باب الاخذ بالسنة وشواهد الكتاب , ح5 , ج1 , ص
69.
(64) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 145 تا ص 166.
(65) -
تـقييد العلم ((خطيب بغدادى )), باب وصف العلة فى كراهة كتاب الحديث ,ص
52والطبقات
(66) -
تذكرة الحفاظ, الطبقة الاولى , ((ابوبكر)) ص 2 و3.
(67) -
سوره نحل آيه 44.
(68) -
از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 102 تا ص 109.
(69) -
تـذكـرة الـحـفـاظ ((ذهـبـى )), احـوالات ((نـسـائى )), ج2 , ص 699 تـا ص 701
وتـهـذيـب
(70) -
صحيح مسلم , كتاب زهد ورقائق , باب التثبت فى الحديث , ح2 , ج4 , ص 9 2298.
(71) -
اهل سنت واقعى , ج1 , ص 80 تا ص 96, وج2 , ص 3 102.
(72) -
لسان الميزان ((ابن حجر)), تحت نام ((جعفر بن عبدالواحد الهاشمى القاضى )),ش
488, ج2
(73) -
صحيح ((مسلم )) كتاب فضائل الصحابه , باب 51, بيان ان بقا النبي (ص ) ح1 , ج4
,ص 1 196.
(74) -
آنگاه هدايت شدم , ص 251 تا ص 275 وهمراه با راستگويان , ص 35 تا ص 49.
(75) -
اهل سنت واقعى , ج1 , ص 243 تا ص 250.
(76) -
صـحـيح ((مسلم )), كتاب فضائل الصحابه , باب فضائل على بن ابى طالب ح9 تا 12,
ج4 ص 4
(77) -
كنز العمال , ص 186, ح948 وص 187, ح5 954.
(78) -
در اين صورت حديث نهى پيامبر از كتابت حديث نبايد صحيح باشد.
(79) -
اهل سنت واقعى , ج1 , ص 174 تا ص 193, واهل بيت كليد مشكلها, ص 35 تا ص 49.
(80) -
صحيح ((مسلم )), كتاب فضائل الصحابه , باب فضائل اهل بيت النبى (ص ), ح1 , ج4
,ص 1883,
(81) -
جامع البيان فى تفسير القرآن , ((الطبرى )) ذيل آيه 33 سوره احزاب , ج22 , ص
6,وتفسير الدر
(82) -
در فصل بعد به گوشه اى از آن اشاره خواهد شد.
(83) -
نهج البلاغه , خطبه هاى : 94, 97, 154, 239 وآخر خطبه 109.
(84) -
از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 141 تا ص 221.
(85) -
سوره بقره , آيه 124.
(86) -
سوره مائده , آيه55 .
(87) -
مـفـسـرين نقل كرده اند كه منظور آيه على (ع )است كه در ركوع نماز انگشتر خودرا
به سائل
(88) -
سوره مائده آيه 67.
(89) -
آيه قبل از واقعه غدير نازل شده كه به پيامبر(ص ) فرمان ابلاغ ولايت على (ع
)رامى دهد, نگاه
(90) -
سوره مائده آيه3 .
(91) -
اين آيه بعد از ماجراى غدير نازل شده است : تاريخ مدينة دمشق , ((ابن عساكر)),
طبع دار الفكر
(92) -
مسند ((احمد بن حنبل )), ج4 , ص 281, وتذكرة الخواص , ((ابن الجوزى )), ص 28
تاص 34, و
(93) -
خـصـائص امـيـرالـمؤمنين (ع ), ((نسائى )), ص 90, سنن ((ترمذى )), كتاب المناقب
, باب 21
(94) -
تاريخ ((طبرى )), ج2 , ص 321, والكامل فى التاريخ , ((ابن اثير)), ج2 , ص 63 تا
ص 85.
(95) -
صحيح ((مسلم )), كتب فضائل الصحابه , باب 4, فضائل على بن ابى طالب , ح1 , ج4
,ص 1870,
(96) -
صـحـيـح ((مـسلم )), كتاب الامارة , باب 1, ح10 , ج3 , ص 1453 (همراه با
راستگويان ص 77 تا
(97) -
تاريخ الخلفا, ((السيوطى )), فصل فى مدة الخلافة , ص 10 تا ص 12.
(98) -
طـبـقـات الـحـنـابـلـه , الـطـبقة الاولى , باب الواو, ش 510, ((وريزة بن محمد
الحمصى )),
(99) -
مـسـتـدرك ((حـاكـم )), كـتـاب مـعرفة الصحابة , مناقب اميرالمؤمنين على بن ابى
طالب ,
(100) -
ينابيع المودة , ((قندوزى حنفى )), باب 76, ص 441.
(101) -
(همراه با راستگويان ), ص 83.
(102) -
(اهل سنت واقعى , ج2 , ص 224), مى پرسيم : پس چرا با على (ع ) نبودى ؟!.
(103) -
(از آگاهان بپرسيد, ج2 , ص 125 تا ص 159, واهل سنت واقعى , ج1 , ص 43 تاص 56,
واز خدا
(104) -
سوره احزاب , آيه 56.
(105) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الانبيا, باب يزفون النسلان فى المشى , ح9 , ج4 ,ص 178.
(106) -
الـصـواعـق المحرقه , ((ابن حجر)), باب 11, فصل اول : فى الايات الواردة فيهم
, الاية الثانية ,
(107) -
همان مدرك , باب مشروعية الصلاة عليهم تبعا للصلاة على مشرفهم , ص 4 233.
(108) -
همان مدرك , فصل آيات وارده در شان اهل بيت , آيه دوم , ص 148.
(109) -
(اهل سنت واقعى , ج1 , ص 251 تا ص 256, وج2 , ص 246 تا ص 249, واز خدا
پرواكنيد, ص 124
(110) -
آنگاه هدايت شدم , ص 4 123.
(111) -
الصواعق المحرقة , ((ابن حجر)) خاتمه , ص 208 تا ص 225.
(112) -
الصارم المسلول , ((ابن تيميه )), ص 570.
(113) -
الاصـابـه فـى تمييز الصحابه , ((ابن حجر)), مقدمة المؤلف , وشرح امام ((نووى
)) برصحيح
(114) -
الصواعق المحرقة , ((ابن حجر)), خاتمه (قتال على ومعاويه ) ص 218.
(115) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 193 تا ص 218.
(116) -
نـگـاه كـنـيد به : سوره فتح , آيات 18 و19, سوره حشر, آيات 8 و9, سوره انفال
, آيه 74,سوره
(117) -
از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 238.
(118) -
آنگاه هدايت شدم , ص 2 161.
(119) -
سوره توبه , آيه 74.
(120) -
سوره توبه , آيه 97.
(121) -
سوره بقره , آيات 8 و9 و10.
(122) -
سوره منافقون , آيات 1 و2 و3.
(123) -
سوره نسا, آيه 142.
(124) -
سوره احزاب , آيه 12.
(125) -
نـگـاه كـنيد به : سوره توبه آيات 75 و76, سوره نسا, آيات 60 و61 و62, سوره
منافقون , آيه4 ,
(126) -
صحيح ((بخارى )) كتاب التفسير, سوره منافقون , ح8 , ج6 , ص 193.
(127) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الانبيا, باب علامة النبوة , ح37 , ج4 , ص 243.
(128) -
سوره توبه , آيه 101.
(129) -
صـحـيـح ((مـسـلـم )), كـتـاب الايـمـان , بـاب 33 وان حـب الانـصـار وح6 , ج1
, ص 86,
(130) -
سوره توبه , آيات 38 و39.
(131) -
سوره صف , آيات 2 و3.
(132) -
سوره حجرات , آيه 17.
(133) -
سوره حجرات , آيه 14.
(134) -
سوره انفال , آيات 5 و6.
(135) -
سوره توبه , آيه 45.
(136) -
سوره توبه , آيه 47.
(137) -
سوره توبه , آيه 58.
(138) -
سوره توبه , آيه 61.
(139) -
نـگاه كنيد به : سوره مائده آيات 51 و54 , سوره انفال آيات 27 و28, سوره
حديدآيه16 , سوره
(140) -
سوره آل عمران آيه 144.
(141) -
آنگاه هدايت شدم , ص 161تاص 170, واز آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 232 تا ص 254.
(142) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الدعوات , باب فى الحوض , ح8 , ج8 , ص 149 و150.
(143) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الدعوات , باب فى الحوض , ح10 , ج8 , ص 1 150.
(144) -
صـحـيح ((بخارى )), كتاب الجنائز, باب 72 الصلاة على الشهيد, ح2 , ج2 , ص
1145,وكتاب
(145) -
صـحيح ((بخارى )) كتاب الانبيا, باب 24 علامات النبوة فى الاسلام , ح33 , ج4
,ص 243 (از
(146) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الشروط, باب شروط در جهاد ومصالحه ح1 , ج3 , ص 2567.
(147) -
مدارك اين ماجرا در پاورقى ص 13 گذشت .
(148) -
شرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد)), خطبه 156, ج9 , ص 7 196.
(149) -
الطبقات الكبرى ((ابن سعد)), ج2 , ص 1 190, (آنگاه هدايت شدم , ص 128 تاص
146).
(150) -
سوره توبه , آيات 108 107.
(151) -
الـدر المنثور ((السيوطى )) ذيل آيه فوق , ج4 , ص 6 5 284, وى در حديثى از
((ابن عباس ))
(152) -
سوره جمعه , آيه 11.
(153) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الجمعه , باب اذا نفر الناس عن الامام , ح1 , ج2 , ص
16.
(154) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الوصايا, باب 163 ما يكره من التنازع , ج2 , ج4 , ص 79
و80.
(155) -
سوره توبه , آيات 2526.
(156) -
صحيح ((بخارى )) كتاب المغازى , باب 56 قول اللّه تعالى : ويوم حنين ح6 , ج5
,ص 196.
(157) -
صـحـيـح ((بـخـارى )) كـتـاب الـمـظـالـم , بـاب الاشتراك فى الهدى , ح1 , ج3
, ص 185,
(158) -
صحيح ((بخارى )) باب فرض الخمس , باب 19 ما كان النبى يعطى المؤلفة ح5 , ج4 ,ص
114.
(159) -
صـحـيـح ((بـخـارى )), كـتـاب الـصـوم , باب 47 و48, التنكيل لمن اكثر الوصال
والوصال
(160) -
صحيح ((بخارى )), كتاب المغازى , باب غزوه حديبيه , ح21 , ج5 , ص 159 و160.
(161) -
صحيح ((بخارى )), كتاب مواقيت الصلاة , باب تضييع الصلاة , ح1 , ج1 , ص 141.
(162) -
صحيح ((بخارى )) كتاب العيدين , باب الخروج الى المصلى , ح1 , ج2 , ص 22.
(163) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الادب , باب 75, ما يجوز من الغصب , ح5 , ج8 , ص 34.
(164) -
صحيح ((بخارى )), كتاب صلاة التراويح , باب فضل من قام فى رمضان , ح2 , ج3 ,ص
58.
(165) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الاذان , باب فضل صلاة الفجر, ح2 , ج1 , ص 166 (آنگاه
هدايت شدم ,
(166) -
سوره حجرات , آيه2 .
(167) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الاعتصام بالكتاب والسنه , باب 5, ما يكره , ح4 , ج9 ,
ص 120.
(168) -
اصل ماجرا با ذكر مدركش در ص 42 گذشت .
(169) -
صـحـيح ((بخارى )), باب غزوه خيبر, ح37 , ج5 , ص 177, وصحيح ((مسلم )), كتاب
الجهاد,
(170) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الشهادات ,باب من امر بانجاز الوعد, ح3 , ج3 , ص 236.
(171) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الاستئذان , باب من ناجى , ح1 , ج8 , ص 79.
(172) -
صحيح ((بخارى )), باب مناقب قرابة الرسول , ح1 , ج5 , ص 25.
(173) -
صحيح ((بخارى )), باب مناقب قرابة رسول اللّه (ص ), ح3 , ج5 , ص 26.
(174) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الهبة , باب آخر, حديث آخر, ج3 , ص 215.
(175) -
صحيح ((بخارى )), باب غزوة خيبر, ح37 , ج5 , ص 177.
(176) -
سوره نمل , آيه 16.
(177) -
((ابن حجر)) در ((الصواعق المحرقه )), فصل آيات وارده در شان اهل بيت , آيه
دوم ,ص 148
(178) -
صحيح ((بخارى )), باب المزارعة بالشطر, ح آخر, ج3 , ص 8 137.
(179) -
تاريخ ((طبرى )), ج3 , ص 278, اخبار سال11 .
(180) -
صحيح ((بخارى )), كتاب استنابة المرتدين , باب 2, قتل من ابى ح1 , ج9 , ص 19.
(181) -
صـحـيـح ((بخارى )), كتاب المغازى , باب 12, ح22 , ج5 , ص 109, وصحيح ((مسلم
))كتاب
(182) -
كنز العمال , ج10 , ص 285, ح29460 .
(183) -
تاريخ ((طبرى )), ج3 , ص 433.
(184) -
صحيح ((بخارى )), باب مناقب قرابة رسول اللّه , ح3 , ج5 , ص 26.
(185) -
صحيح ((بخارى )), كتاب المغازى , باب غزوة خيبر, ح39 , ج5 , ص 77, وكتاب
الفرائض , باب
(186) -
الامامة والسياسة , ((ابن قتيبه )), ج1 , ص 20.
(187) -
يكى از موارد مصرف زكات است كه براى به دست آوردن قلوب كفار به آنها داده مى
شود.
(188) -
نگاه كنيد به ص 9 ـ 128, بررسى احوالات ((خالد بن وليد)) ش 3.
(189) -
تاريخ ((طبرى )), ج3 , ص 430 (آنگاه هدايت شدم , ص 2 181, واز آگاهان
بپرسيد,ج2 , ص 11
(190) -
كنز العمال ج12 , ص 9 528, ش 35698 تا ش 35703.
(191) -
شرح اين ما جرا در ص 81 ومداركش در پاورقى ص 32 گذشت .
(192) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الشروط, باب شروط در جهاد ومصالحه , ح1 , ج3 , ص 256.
(193) -
توضيحش با ذكر مدرك در ص 46 گذشت (از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 281 تاص 287).
(194) -
منظور دو بهره ورى جنسى از همسراست , يكى از طريق ازدواج موقت وديگرى بعد از
انجام
(195) -
تفسير كبير ((امام فخررازى )), ذيل آيه 24 سوره نسا, ج10 , ص 50.
(196) -
سنن ((ترمذى )), كتاب الحج , باب 12, ح824 , ص 6 185 (همراه با راستگويان ,ص
350).
(197) -
تـذكـرة الـحـفـاظ, ((ذهـبى )) ج1 , ص 7, وسنن ((ابن ماجه )), باب 3 التوقى في
الحديث ,
(198) -
الـطـبـقـات الـكـبـرى , ((ابـن سـعـد)), طبقه دوم از تابعين اهل مدينه ,
احوالات ((قاسم
(199) -
سوره مائده , آيه 6.
(200) -
جنگى كه شخص پيامبر(ص ) در آن حاضر نبودند را سريه نامند.
(201) -
صـحـيـح ((مـسـلـم )), كـتـاب الـحـيـض , بـاب 28 الـتـيـمم , ح5 , ج1 , ص
280, وصحيح
(202) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الحيض , باب 28 التيمم , ح3 , ج1 , ص 280.
(203) -
سوره توبه , آيه 60.
(204) -
الـجـوهـرة النيرة , ((قدورى بغدادى )) چاپ كراچى , باب من يجوز دفع الصدقة
اليه ومن لا
(205) -
صـحـيـح ((مـسـلـم )) كـتـاب الـطـلاق , بـاب 2, طلاق الثلاث , ح1 , ج2 , ص
1099, وسنن
(206) -
نگاه كنيد به آيات 229 و230 سوره بقره كه بر خلاف اين حكم ((عمر)) مى باشند.
(207) -
در ص 2 ـ 81 گذشت .
(208) -
كنز العمال ج8 , ص 355, ح3 23242.
(209) -
ماجرايش در ص 93 گذشت .
(210) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 15 تا ص 21.
(211) -
(از آگاهان بپرسيد, ج2 , ص 5 44, واز خدا پروا كنيد, ص 6 35).
(212) -
(آنگاه هدايت شدم , ص 152).
(213) -
مـنـهـاج الـسـنـة الـنـبـوية , ((ابن تيميه )), دار الكتاب الاسلامى , ج6 , ص
5 (آنگاه هدايت
(214) -
صـحـيـح ((مـسـلـم )), كـتـاب صـلاة الـمسافرين وقصرها, باب 2 قصر الصلاة بمنى
, ح5 ,
(215) -
مسند امام ((احمد بن حنبل )), ج4 , ص 432.
(216) -
آنقدر اين ناسزا زشت است كه قابل ترجمه نيست : ((فقال عثمان : يا عاض ابيه )).
(217) -
انـسـاب الاشـراف , ج6 , ص 169, امـر ((ابى ذر جندب بن جنادة الغفارى )) رضى
اللّه عنه (از
(218) -
مـروج الـذهـب , ((مـسـعـودى )), ذكـر خـلافـة ((عـثـمـان بـن عـفـان )), ج2 ,
ص 343,
(219) -
تـاريخ مدينة دمشق , ((ابن عساكر)) ج23 , ص 471, ش 2849 ((صخر بن حرب بن امية
))(از
(220) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 22 تا 29.
(221) -
از آگاهان بپرسيد, ج2 , ص 3 122.
(222) -
از آگاهان بپرسيد, ج2 , ص 205.
(223) -
صـحـيـح ((بخارى )), باب تزويج النبي (ص ) ((خديجه )) وفضلها(رض ), ح7 , ج5 ,
ص 489,
(224) -
مسند امام ((احمد بن حنبل )) ج6 , ص 277.
(225) -
الطبقات الكبرى , ((ابن سعد)), ذكر من خطب النبي (ص ) ومن وهبت نفسها ج8 ,ص
212.
(226) -
صـحـيـح ((مسلم )), كتاب الجنائز, باب 35 ما يقال عند دخول القبور, ح2 , ج2 ,
ص 67012 ,
(227) -
مسند امام ((احمد بن حنبل )), ج6 , ص 147.
(228) -
صحيح ((بخارى )) كتاب الطب , باب 15 قول المريض اني وجع , ح2 , ج7 , ص
155((بخارى ))
(229) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الصلاة , باب 22 الصلاة على الفراش , ح1 , ج1 , ص 107.
(230) -
سوره تحريم , آيات 4 و5.
(231) -
((عـمـر)) خـودش اقـرار مـى كـنـد كـه ايـن دو آيـه دربـاره ايـن دو زن نـازل
شده است :
(232) -
صحيح ((بخارى )), ابواب التقصير, باب يقصر اذا خرج من موضعه , ح2 , ج2 , ص
55,وصحيح
(233) -
تاريخ ((طبرى )), احوالات سال 36, ج4 , ص 459.
(234) -
صـحـيـح ((مـسـلـم )), كـتـاب الايـمـان , بـاب 33, الـدلـيـل عـلـى ان ح6 ,
ج1 , ص 86,
(235) -
شرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد)) خ156 , ج9 , ص 195.
(236) -
صحيح ((بخارى )), باب فرض الخمس , باب 4 ما جا فى بيوت النبى , ح6 , ج4 ,ص
100.
(237) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الفتن , باب 16 الفتنة من المشرق , ح2 , 4, ج4 , ص 2229.
(238) -
سـوره احـزاب , آيـه 33, ((ابـن ابـى الـحـديـد)) مـى گـويـد: ((عـايشه ))
براى ((زيد بن
(239) -
المجموعة الكاملة مؤلفات الدكتور ((طه حسين )), ج4 , الخلفا الراشدون , ص
2656.
(240) -
شرح نهج البلاغه , ((ابن ابى الحديد)), خ79 , ج6 , ص 8 217.
(241) -
شرح نهج البلاغه , ((ابن ابى الحديد)) خ173 , ج9 , ص 321, وتاريخ ((طبرى
))ماجراهاى سال
(242) -
صـحـيـح ((مـسلم )) كتاب الرضاع , باب 7 رضاعة الكبير, ح1 2 3 4 5 6, ج2 , ص 8
10767,
(243) -
همراه با راستگويان , ص 251 تا ص 256, واهل سنت واقعى , ج2 , ص 75 تاص 85.
(244) -
تاريخ ((طبرى )), ماجراهاى سال 36, ج4 , ص 459.
(245) -
اولا بر اساس روايت ساخته پدرش انبيا ارث نمى گذارند, ثانيا يك هشتم ميراث كه
متعلق به
(246) -
طليق يعنى آزاد شده .
(247) -
(از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 90) به خطبه پنجم نهج البلاغه مراجعه بفرمائيد.
(248) -
مروج الذهب ((مسعودى )), ج3 , ص 454, وشرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد))
خطبه60 ,
(249) -
از آگـاهـان بـپـرسـيـد, ج1 , ص 89, تـا ص 102, اگـر سـخـن ((ابـوسـفـيـان ))
در
(250) -
صـحـيـح ((مـسـلم )), كتاب فضائل الصحابة , باب 4 فضائل على بن ابى طالب , ح
آخر,ج4 ,
(251) -
آنگاه هدايت شدم , ص 173 تا ص 177, واز خدا پروا كنيد, ص 121.
(252) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 81.
(253) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 79.
(254) -
شرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد)) نامه 31, ج16 , ص 46.
(255) -
روزى ((مـعـاويـه )) در حـضور مردم به فرد مى گسارى به نام ((ابو مريم سلولى
)) گفت :
(256) -
الخلافة والملك , ص 106, خلافت وملوكيت , ترجمه ((خليل احمد حامدى )),ص 1989.
(257) -
تاريخ ((طبرى )), احوال سال 284, ج10 , ص 58.
(258) -
المعجم الكبير ((طبرانى )), ج11 , ص 38, ومسند امام ((احمد بن حنبل )), ج4 , ص
421.
(259) -
شرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد)) خطبه 130, ج8 , ص 258.
(260) -
صحيح ((مسلم )), كتاب البر والصلة والاداب , باب من لعنه النبي (ص ), ح1 تا
14, ج4 ,ص 10
(261) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 2 201.
(262) -
از آگاهان بپرسيد, ج1 , ص 4 323.
(263) -
يـعـنـى : شمشير خدا, مى پرسيم : پس چرا اين شمشير خدا, پيامبر(ص ) را در
روز((حنين ))
(264) -
سوره مدثر, آيات 11 تا 26.
(265) -
سوره قلم , آيات 10 تا 16.
(266) -
اهل سنت واقعى , ج2 , ص 86 تا ص 91.
(267) -
تـاريـخ ((يعقوبى )), ج2 , ص 61 وصحيح ((بخارى )), باب فى المغازى , باب بعث
النبى (ص )
(268) -
الرياض النضره فى مناقب العشرة , ذكر شدة باس ((ابى بكر)) وثبات قلبه , ج1 ,ص
149 و150.
(269) -
تـاريخ ((يعقوبى )) , ج2 , ص 131 (آنگاه هدايت شدم , ص 259 تا ص 264, واز
آگاهان بپرسيد,
(270) -
آنگاه هدايت شدم , ص 265 تا ص 267.
(271) -
تاريخ ((طبرى )), ماجراهاى سال 11, ج3 , ص 278.
(272) -
سـنـن ((ابـى داود)), كـتاب مناسك الحج , باب 31 ما يلبس المحرم , ح آخر, ج2 ,
ص 1667 ,
(273) -
صـحـيـح ((بـخـارى )), بـاب ((فـضل ابى بكر)), ح1 , ج5 , ص 5, آنگاه در ص 9 به
((محمد
(274) -
شرح ماجرا با مداركش در ص 4 53 گذشت .
(275) -
فتح البارى , باب مناقب على بن ابى طالب , ج7 , ص 58, چاپ مصر.
( 276) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الاماره , باب 15, اذا بويع لخليفتين , ح1 , ج3 ,ص
1480.
(277) -
السنن الكبرى , ((بيهقى )), ج8 , ص 159, والطبقات الكبرى ((ابن سعد)), ج4 , ص
182.
(278) -
مـسـنـد امـام ((احـمـد بـن حـنـبـل , ج2 , ص 48, والـطبقات الكبرى , ((ابن
سعد)), ج4 ,ص 183,والسنن الكبرى , ((البيهقى )), ج8 , ص 159.
(279) -
مـسـتـدرك ((حاكم نيشابورى )), كتاب معرفة الصحابة , ج3 , ص 556, تاريخ مدينة
دمشق ,((ابن عساكر)), ج12 , ص 159 و160 و162.
(280) -
النصائح الكافيه لمن يتولى ((معاوية )), ((محمد بن عقيل )), ص 106.
(281) -
وى در الامامة والسياسة , ج2 , ص 6 25 مى گويد:.((حـجاج )) به همراه شش هزار
تن كه دوهزارشان جنگجوى شامى بودند به سوى ((عراق )) به راهافتاده نزديك ظهر جمعه
به بصره رسيد, قبل از ورود به آنان فرمان دادكه بر سر هر يك از درهاىمـسـجـد كه
جمعا هجده در داشت صد جنگجو در حالى كه شمشيرشان را زير لباس پنهان كردهبـايـستند,
به محض شنيدن سرو صدا ودرگيرى ازداخل , نگذارند كسى از در مسجد بيرون رودمگر اينكه
سرش بر زمين بيفتد, اينهاآمدند وپشت درها به بهانه انتظار نماز جمعه نشستند.((حجاج
)) با دويست جنگجوى ديگر كه آنها نيز شمشيرها را پنهان داشتند واردمسجد شده به
آنهاگـفـت : من در سخنرانى خود با اين مردم گفتگو مى كنم , آنها بر من سنگريزه
پرتاب مى نمايند,هـمـيـنـكـه ديـديـد عـمامه ام را بر زانويم نهادم شمشيرهايتان
رابرگيريد واز خدا يارى بطلبيدومقاومت نمائيد كه خداوند صابران را دوست دارد.((حجاج
)) وارد مسجد شد, وقت نماز رسيد, بالاى منبر رفت وگفت :.بـه شـمـا خـبـر بـدهم كه
اميرالمؤمنين ((عبدالملك )) به هنگام اعزامم مرا با دو شمشيرمسلحسـاخـت , يكى شمشير
رحمت , وديگرى شمشير عذاب ونقمت , شمشيررحمت در بين راه از كفمافتاد, ولى شمشير
عذاب ونقمت اين است .مـردم شـروع به سنگسارش كردند, همينكه بلوا بالا گرفت عمامه از
سر برداشته برزانويش نهاد,نـاگهان شمشيرها بودند كه گردنهارا قطع مى كردند,
نگهبانان درها كه صداى درگيرى داخلمسجد را شنيدند, وديدند كه مردم پا به فرار مى
گذارند باشمشيرهايشان را آنها استقبال كردند,مردم هم به داخل مسجد بازگشتند, حتى يك
نفر را هم نگذاشتند زنده بيرون برود.در نـتـيـجه اين درگيرى هفتاد وچند هزار نفر از
آنها كشته شدند تا جائى كه خونهاتا در مسجدوبازارها جارى شد)).
(282) -
سنن ((ترمذى )), كتاب الفتن , باب 44, ما جا فى ثقيف , ح2220 , ج4 , ص
433,وتاريخ مدينة((دمشق )), ج12 , ص 184.
(283) -
تاريخ مدينه ((دمشق )) ج12 , ص 185.
(284) -
سوره مؤمنون , آيه 108.
(285) -
تاريخ مدينه ((دمشق )), ج12 , ص 192.
(286) -
الـطـبـقات الكبرى , ((ابن سعد)), احوالات ((عبداللّه بن عمر)), ج4 , ص 149,
وتاريخ مدينة((دمشق )), ((ابن عساكر)), ج12 , ص 123.
(287) -
المحلى ((ابن حزم )) جواز امامة الفاسق , ج4 , ص 3 212.
(288) -
مـسـنـد امـام ((احـمـد بن حنبل )) ج2 , ص 92, وتاريخ مدينة ((دمشق )), ((ابن
عساكر)),ج12 ,ص 122, وى در صـفحات 168 و169 و170 همان جلد از امام على (ع ) نقل مى
كند كه حضرت بر بلاى منبر فرمود:.((بـار خـدايا من به اين مردم اعتماد كردم ولى
آنها به من خيانت نمودند, برايشان دلسوزى كردمولـى آنها مرا فريب دادند, بار الها
جوان ((ثقيف ))را بر اينان مسلط ساز كه همچون دوران جاهليت با جانها ومالهايشان
رفتار نمايد)).در خـطبه 116 نهج البلاغه نيز مى فرمايد: (( به خدا سوگند جوان
((ثقيف )) بر شمامسلط خواهدشد)) (اهل سنت واقعى , ج1 , ص 231 تا ص 235 وج2 , ص 116
تاص 137.
(289) -
صحيح ((بخارى )) , كتاب الانبيا , باب علامات النبوة فى الاسلام , ح18 , ج4 ,ص
239.
(290) -
شـرح نـهـج الـبـلاغـه ((ابـن ابـى الـحـديـد)), خ57 , ج4 , ص 8 67, وشـيـخ
الـمـضـيـره((ابوهريرة )),((محمود ابورية )) ص 103.
(291) -
شرح نهج البلاغه ((ابن ابى الحديد)), خ57 , ج4 , ص 68.
(292) -
صحيح ((بخارى )), كتاب المرضى والطب , باب 53, لاهامة , ح1 , ج7 , ص 179.
(293) -
الموطا, ((مالك بن انس )), كتاب الصيام , باب 4, ما جا فى الصيام ح3 , ج1 , ص
290.
(294) -
صحيح ((بخارى )), كتاب النفقات , باب 1, وجوب النفقة على الاهل والعيال , ح1 ,
ج7 ,ص 81.
(295) -
شـرح نـهـج الـبـلاغـه ((ابـن ابـى الـحـديـد)), خ57 , ج4 , ص 67, ((ابن ابى
الحديد)) درردادعـاى ((ابـو هـريـره )) مى گويد: پناه بر خدا, على (ع ) از اين با
تقواتراست , به خدا سوگند كهاوآنچنان ((عثمان )) را يارى كرد كه اگر برادرش ((جعفر
بن ابى طالب )) نيز محاصره مى گشت بـه هـمـيـن مـقـدار او را يارى مى نمود آنگاه مى
گويد: جوانى كوفى نزد ((ابوهريره )) آمد وبه اوگفت : ((تورا به خدا سوگند, آيا
شنيدى كه رسول خدا(ص ) به على بن ابى طالب فرمود: ((اللهموال مـن والاه وعاد من
عاداه )), گفت : به خدا آرى ! جوان گفت : ((پس خداى را شاهد بگير كه تودشمنش را
دوست دارى ودوستش را دشمن )),سپس از نزدش برخاست .
(296) -
((ابـن ابـى الـحـديـد)) مـى گـويـد: ((ابو هريره )) در حالى كه فرماندار
((مدينه )) بود دركـوچـه وخـيـابان همراه بچه ها غذا مى خورد وبا آنها بازى مى كرد
در بازار راه مى رفت همينكه بهفـردى مى رسيد كه در جلو او راه مى رود با پايش بر
زمين مى زد ومى گفت : راه را بازكنيد, راه راباز كنيد, امير آمده است (همان مدرك ص
69).
(297) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الايمان , باب حفظ العلم , ح3 , ج1 , ص 41.
(298) -
سوره بقره , آيه 159 وآيه بعدش كه مى فرمايد: (الا الذين تابو).
(299) -
صحيح ((بخارى )), كتاب الايمان , باب حفظ العلم , ح1 , ج1 , ص 40.
(300) -
شـرح نـهج البلاغه , ((ابن ابى الحديد)), خ57 , ج4 , ص 68, (اهل سنت واقعى ,
ج2 ,ص 102 تا115, واز خدا پروا كنيد, ص 8 87.
(301) -
سوره بقره , آيه 34.
(302) -
(انـا خـيرمنه خلقتنى من نارو خلقته من طين ) يعنى : (ابليس ) گفت : من از او
بهترم چونمرا از آتش آفريدى ولى او را از خاك )) (اعراف 12).
(303) -
سوره احزاب , آيه 36.
(304) -
بحار الانوار, ج2 , ص 291 تا ص 296.
(305) -
كنز العمال , ش 2 1 34090, ج12 , ص 82.
(306) -
الكامل فى التاريخ ((ابن اثير)) ج2 , ص 91.
(307) -
الكامل فى التاريخ ((ابن اثير)), ج2 , ص 245, پيامبر(ص ) به ((عباس )) فرمود:
((ابوسفيان ))را كنار كوه در تنگه نگه دار تا لشكريان خدا از كنارش بگذرند.گـفـتم :
اى رسول خدا او دوستدار فخراست پس يك مزيتى نسبت به قومش قراربده , فرمود: هركه
داخل خانه ((ابو سفيان )) شود در امان است , هر كه داخل خانه ((حكيم بن حزام )) شود
در اماناست , هر كه داخل مسجد شود در امان است , وهر كه درخانه اش را ببندد در امان
است .بـا ايـن وصف مى گويند ((ابو طالب )) مشرك بوده ولى ((ابوسفيان )) از اصحاب
رسول خداست ,حتما به خاطر اينكه آن پدر اميرالمؤمنين (ع )است واين پدر ((معاويه
))!!.
(308) -
الكامل فى التاريخ ((ابن اثير)), ج2 , ص 245, پيامبر(ص ) به ((عباس )) فرمود:
((ابوسفيان ))را كنار كوه در تنگه نگه دار تا لشكريان خدا از كنارش بگذرند.گـفـتم :
اى رسول خدا او دوستدار فخراست پس يك مزيتى نسبت به قومش قراربده , فرمود: هركه
داخل خانه ((ابو سفيان )) شود در امان است , هر كه داخل خانه ((حكيم بن حزام )) شود
در اماناست , هر كه داخل مسجد شود در امان است , وهر كه درخانه اش را ببندد در امان
است .بـا ايـن وصف مى گويند ((ابو طالب )) مشرك بوده ولى ((ابوسفيان )) از اصحاب
رسول خداست ,حتما به خاطر اينكه آن پدر اميرالمؤمنين (ع )است واين پدر ((معاويه
))!!.
(309) -
بحار الانوار, ج6 , ص 179 (اهل سنت واقعى , ج2 , ص 90, تا ص 97).
(310) -
(آنگاه هدايت شدم , ص 7 266).
(311) -
مـروج الـذهـب ((مسعودى )) ج3 , ص 3 2 11, وشرح نهج البلاغه , ((ابن ابى
الحديد)),خ46 ,ج3 , ص 90 9 188, وجمهرة رسائل العرب , ش 2 501, ج1 , ص 8 7 6 475.
(312) -
(اهل سنت واقعى , ج2 , ص 177 تا ص 192).
(313) -
منهاج السنة النبوية , دار الكتاب الاسلامى , ج4 , ص 5 154.
(314) -
سوره احزاب , آيه33 .
(315) -
(همراه با راستگويان , ص 301 تا ص 310).
(316) -
الصواعق المحرقة ((ابن حجر)), باب 11, فصل2 , حديث 26, ص 188, والمصنف
,((عبدالرزاق)), ج11 , ص 5 54, ش 19893.
(317) -
نهج البلاغه , خطبه 144 (همراه با راستگويان , ص 313 تا ص 319).
(318) -
مـنـاقـب ((خـوارزمـى )), فـصـل هـفـتـم , ص 39, والاستيعاب , ((ابن
عبدالبر)), ج3 , ش 1855,ص 1103, وتـذكرة الخواص , ((ابن الجوزى )) فصل فى قول ((عمر
بن خطاب )): ((اعوذباللّهمن معضلة ليس لها ابو حسن )), ص 147.
(319) -
(همراه با راستگويان , ص 171).
(320) -
سوره رعد, آيه39 .
(321) -
الدر المنثور فى التفسير الماثور, ((سيوطى )), ذيل آيه فوق , ج4 , ص 661.
(322) -
صحيح ((بخارى )), كتاب بد الخلق , باب 5, ذكر الملائكة , ح1 , ج4 , ص 1345,
وباب المعراج ,ح1 , ج5 , ص 9 68.
(323) -
(همراه با راستگويان , ص 321 تا ص 330).
(324) -
سوره شورى , آيه 23.
(325) -
صـحـيـح ((مـسلم )), كتاب الايمان , باب 33, الدليل على ان حب الانصار وعلى ح
آخر,ج1 ,ص 86, كنز العمال , ج11 , ص 9 598, ح32878 و32884 وص 601, ح329012
,والصواعق المحرقة ,ص 122, از ((ابـو سـعـيد خدرى )) نقل مى كند كه گفت : ما
منافقين رابا كينه شان نسبت به علىشناسائى مى كرديم.
(326) -
تـفـسير كبير, ((امام فخررازى )), ذيل آيه كريمه 23 سوره شورى , ج27 , ص
1656,وتفسـيركـشــاف , ((زمـخـشــرى )), ذيـل آيـه فـوق , ج4 , ص 220, والجواهـر
الحسـان فى تفسير القرآن ,((ثـعـالبى )), ج3 , ص 128, برخى از فقرات حديث چنين است
: ((هر كه بردوستى آل محمد بميردتوبه كرده مرده است , هر كه بر دوستى آل محمد بميرد
با ايمان كامل مرده است , هر كه بر دوستىآل مـحـمـد بـمـيره فرشته مرگ ونكير ومنكر
به اوبشارت بهشت مى دهند, هر كه بر دوستى آلمحمد بميرد اورا چون عروسى كه به حجله
برده مى شود به سوى بهشت مى برند, هر كه بر دوستىآل محمد بميرد خداوندقبرش را
زيارتگاه فرشتگان رحمت قرار مى دهد)).
(327) -
مـسـتـدرك ((حـاكـم نـيـشـابـورى )), كـتـاب مـعـرفـة الصحابة , ج3 , ص 128,
والرياض الـنـضـرة ,((طـبـرى )), الـبـاب الـرابـع فـى مـناقب اميرالمؤمنين , فصل6
, ج2 , ص 122, وينابيعالمودة ,((قندوزى )) ص 205.
(328) -
بـه چند نمونه از اين احاديث اشاره مى كنيم تا روشن شود كه آيا شيعه غلو مى
كند, ياهمانچيزى كه آنها از پيامبر(ص ) نقل كرده اند را مى گويد وزنده مى كند؟.((از
عـلـى چه مى خواهيد؟ ازعلى چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ على ازمن است ومن
ازاويم , واو ولى هر مؤمنى بعد از من است )).((خداوند به من فرمان داده كه فاطمه را
به تزويج على در آورم )).((خداوند متعال نسل هر پيامبرى را در صلب همان پيامبر قرار
داده ولى نسل مرادر صلب على بنابى طالب قرار داده است )).((ذكر على عبادت است
)).((نگاه به چهره على عبادت است )).((عنوان وتيتر كتاب ونامه مؤمن دوستى على بن
ابى طالب است )).((على نسبت به من , چون سرم نسبت به بدن من است )).((خداوند متعال
هيچ (يا ايها الذين آمنوا) نازل نكرد مگر اينكه على در راس وامير آن بود)).((گوشت
على از گوشت من وخون على از خون من است )).((من وعلى از يك درختيم ومردم از درختان
پراكنده )).((على صديق اكبراست , على فاروق اين امت است كه بين حق وباطل فرق مى
گذارد)).(( بـر در بـهـشـت نـوشـته شده : معبودى جز اللّه نيست , محمد رسول خداست ,
على برادر رسولخداست )).(( هـرگـونـه نـگـويـد على بهترين مردم است مسلما كافراست
)) (كنز العمال , ج11 , ازص 598 تاص 627 بـه تـرتـيـب احـاديث شماره هاى : 32883
32891 328953289432892 32900 32914 32920 3294332936 32990 33043 33046).
(329) -
نگاه كنيد به ص 33 تا ص 83 همين كتاب .
(330) -
(همراه با راستگويان , ص 397 تا ص 403).
(331) -
بـنـيـاد مـعـارف اسـلامـى قـم ايـن احـاديـث را در كـتـابى به نام ((معجم
احاديث الامامالمهدى (عج ))) در پنج جلد جمع آورى وچاپ كرده است .
(332) -
سنن ((ترمذى )), كتاب الفتن , باب 52 ما جا فى المهدى , ح1 2230, ج4 ص 438.
(333) -
فـتـح الـبـارى بـشرح صحيح البخارى , كتاب الانبيا, باب قول اللّه تعالى
(واذكر فى الكتاب مريم ), شرح حديث آخر, ج6 , ص 385.
(334) -
تذكرة الخواص , ص 364, وينابيع الموده , باب 94, ص 2 491.
(335) -
سوره بقره , آيه 259.
(336) -
سوره كهف , آيه 9 تا 26.
(337) -
(همراه با راستگويان , ص 405 تا ص 415).
(338) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 385 تا ص 388).
(339) -
نمونه هائى از رجعت را در قرآن كريم مى توان يافت , مثل :.حيوان ((عزير))
پيامبر (سوره بقره , آيه 259).زنده شدن چهار پرنده توسط حضرت ((ابراهيم ))(ع )
(سوره بقره آيه 260).زنـده شـدن گـروهى از بنى اسرائيل كه به ميقات پروردگار رفته
وجان داده بودند(سوره بقره ,آيه54 ).
(340) -
سوره نمل , آيه83 .
(341) -
سوره كهف , آيه 47.
(342) -
تفسير ((قمى )), ذيل آيه 83 سوره نمل , ج2 , ص 1 130.
(343) -
(همراه با راستگويان , ص 391 تا ص 395).
(344) -
بحار الانوار, ج2 , ص 179.
(345) -
اين چهار مذهب عبارتنداز: ((مالكى )), ((شافعى )), ((حنبلى ))و ((حنفى )).
(346) -
(اهل سنت واقعى , ج1 , ص 220 تا ص 227).
(347) -
سوره آل عمران , آيه 28.
(348) -
الدر المنثور ((سيوطى )), ذيل آيه فوق , ج2 , ص 176.
(349) -
الدر المنثور ((سيوطى )), ذيل آيه فوق , ج2 , ص 176.
(350) -
سوره نحل , آيه 106.
(351) -
الدر المنثور , ((سيوطى )), ذيل آيه فوق , ج5 , ص 170.
(352) -
بحار الانوار, ج80 , ص 300.
(353) -
بحار الانوار, ج33 , ص 153.
(354) -
سوره بقره , آيه 14.
(355) -
سوره غافر, آيه 28.
(356) -
(همراه با راستگويان , ص 331 تا ص 341), مخفى نماند كه مساله تقيه حدودواحكامى
داردكه فقها عظام شيعه آن را بيان داشته اند.
(357) -
سوره مائده , آيه 6.
(358) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 333 تا ص 335).
((91). بحار: ج 8، ص 145.
(359) -
صـحـيـح ((بخارى )), باب وقت المغرب , ح4 , ج1 , ص 147, ومسند امام ((احمد بن
حنبل ))ص 221.
(360) -
صحيح ((مسلم )), كتاب صلاة المسافرين , باب 6, الجمع بين الصلاتين فى الحضر,ح1
, 2, 6,7, 8, ج1 , ص 489 تا ص 491.
(361) -
مدرك فوق , ح9 , ج1 , ص 2 491.
(362) -
(هـمـراه بـا راسـتـگـويـان , ص 371 تا ص 384, واهل بيت كليد مشكلها, ص 327
تاص 330 وص 337 تا ص 341).
(363) -
وسائل الشيعه , كتاب الصلاة , باب اول از ابواب ما يسجد عليه .
(364) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الحيض , باب 3, جواز غسل الحائض ح7 و8, ج1 ,ص 245.
(365) -
صحيح ((بخارى )), باب الاعتكاف , ح3 , ج3 , ص 62.
(366) -
(آنگاه هدايت شدم , ص 90, وهمراه با راستگويان , ص 385 تا ص 389).
(367) -
صحيح ((مسلم )), كتاب النكاح , باب 3, نكاح المتعة , ح7 , ج2 , ص 1023.
(368) -
تفسير كبير ((امام فخررازى )), ذيل آيه 24 سوره نسا, ج10 , ص 50.
(369) -
صـحيح ((بخارى )), كتاب التفسير, سوره بقره , آيه 196 (فمن تمتع بالعمرة الى
الحج ),ح1 ,ج6 , ص 33.
(370) -
تـفسير كبير ((امام فخررازى )), ذيل آيه 24 سوره نسا, ج10 , ص 50, وجامع
البيان فى تفسيرالقرآن , ((جرير طبرى )), ذيل آيه فوق , ج5 , ص 9.
(371) -
نگاه كنيد به ص 52 همين كتاب .
(372) -
سوره احزاب , آيه 36.
(373) -
(همراه با راستگويان , ص 343 تا ص 354, واهل بيت كليد مشكلها, ص 349 تاص 383).
(374) -
(اهل سنت واقعى , ج2 , ص 143).
(375) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 187 تا ص 198).
(376) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 203 تا ص 216).
(377) -
كنز العمال , ج8 , ص 329 تا ص 336, از ش 23139 تا ش 23152.
(378) -
مدرك فوق , ص 355, ش 23243.
(379) -
مدرك فوق , ص 342, ش 23174.
(380) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 217 تا ص 244).
(381) -
(آنگاه هدايت شدم , ص 99).
(382) -
سوره انفال , آيه 41.
(383) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 343 تا 348).
(384) -
نهج البلاغه , خطبه 1.
(385) -
سوره مائده , آيه 42.
(386) -
سوره جن , آيه 20.
(387) -
در سـفـر حـج سـال 1375 در مـحـل ((بـعـثـه مقام معظم رهبرى )) با عده اى از
جوانانشـيـعـه عـراقـى مـلاقـات كـردم كه اظهار مى داشتند: ما پس از شكست قيام ملت
((عراق )) درجـنـگ ((خـلـيـج )) در اردوگـاهـى در ((عـربستان )) زندگى مى كنيم كه
حق خروج از آنجارانداريم مگر ايام حج , الان به اينجا آمده ايم وفقط كتاب ونشريات
شيعى طلب مى كنيم .
(388) -
سوره بقره , آيه 120.
(389) -
سوره جن , آيه 18.
(390) -
سوره مائده , آيه 35.
(391) -
يعنى : (وابتغوا اليه الوسيلة ) چيز ديگرى غير از عمل صالح بايد باشد, چرا كه
(اتقوااللّه ) بيانگرعمل صالح است .
(392) -
سوره يوسف آيه 98 و97.
(393) -
سوره نسا, آيه 64.
(394) -
اولا: دلـيـلى بر اين ادعا ندارند كه توسل در زمان حيات پيامبر(ص ) جايز ولى
بعد ازوفاتش جايز نباشد, بلكه دليل بر خلاف آن داريم , زيرا حلال آن حضرت تا قيامت
حلال , وحرامش تا قيامت حرام است , ثانيا: آنها نمى گويند توسل به پيامبر حرام است
,بلكه مى گويند شرك است , اگر عملىشرك باشد هميشه شرك است , نه اينكه فقط بعداز
وفات پيامبر(ص ) شرك باشد.
(395) -
صـحـيـح ((بخارى )), كتاب جهاد وسير, باب 142 فضل من اسلم على يديه رجل , ح1
,ج4 ,ص 73, وصـحـيـح ((مـسـلم )), كتاب فضائل الصحابه , باب 4 فضائل على بن ابى
طالب , ح7 , ج4 ,ص 1872.
(396) -
صحيح ((مسلم )) كتاب الجنائز,باب 19 من صلى عليه اربعون , ح1 , ج2 , ص 655.
(397) -
(آنگاه هدايت شدم ص 93).
(398) -
صحيح ((مسلم )), كتاب الجنائز, باب ما يقال عند دخول القبور, ح2 , ج2 ,ص 671.
(399) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 245 تا ص 325).
(400) -
بـه تـرتـيـب رؤسـاى كـشـورهـاى : ((مـراكـش )), ((الـجـزايـر)), ((تـونـس )),
((ليبى )),((اردن ))و((عربستان )).
(401) -
(اهل بيت كليد مشكلها, ص 395 تا ص 407).
|