يادداشت مترجم بر چاپ اول
انما يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا(احزاب/33).
خداوند اراده فرموده كه هرگونه پليدى را ازشما خاندان نبوت ببرد و شما را از
هرگونهآلايشى پاك و منزه گرداند.
پس از فرود آمدن آيه مباركه تطهير، پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله در قول و
عمل، و در موارد ومنسبتهاى مختلف، مصاديثق حقيقى آيه شريفه را معين فرمود و به
همگان نشان دادكه اهل بيت فقط اصحاب كساء هستند و بس. ماههاى متمادى هرگاه كه
پيامبرصلى الله عليه وآلهبراى نماز بيرون مىرفت، به در خانه فاطمهعليها
السلام مىآمد و مىگفت: «الصلاة يا اهلالبيت! انما يريد الله ليذهب عنكم
الرجس اهل البيت; مدت را از چهل روز تا نوزده ماهبرشمردهاند هرچند روايات
فراوانى اين امر را تاييد كرده گروهى از عالمان مدعىاجماع مفسران و نقل جمهور
دانشمندان اهل سنتشده و آن را متواتر و افزون ازشمارش دانستهاند (چنانكه در
همين كتاب خواهيد خواند)، برخى از شبپرستانخفاشصفتبا چنگزدن به پندارهاى
واهى به مخالفتبرخاسته تلاش بيهودهكردهاند تا مگر بتوانند اذهان مردمان را
در اينباره دچار شك و ترديد نمايند. چنانكهاز همان آغاز و آنگاه كه حق مسلم
علىعليه السلام و فرزندانش را در سقيفه ناميمون بنىساعدهاز آنان در ربودند،
دستبهكار شده و هنوز چيزى از رحلت جانگذاز رسول اكرمصلى الله عليه
وآلهنگذشته بود كه عكرمه خارجى در بازارهاى مدينه جار مىزد كه حاضر است در
بيانمصداق اهلبيت، با هر كس بخواهد مباهله كند و بگويد كه: همسران پيامبر
اهلبيت اوو مصاديق اين آيهاند. اين همه تلاش و كوشش در جهت دگوگونكردن
حقيقتبراى آنبود كه اهلبيت دنيايى از مفاهيم و معانى اصيل و ارزشمند را در
خود داشت و از زبانرسول اكرمصلى الله عليه وآله عدل و همتاى قرآن ناميده شده
بود. آنان مىخواستند با گستردهكردندايره شمول اهلبيت، مردم مسلمان را از
مصاديق حقيقى اهلبيت دور سازند و درجهان بهخوابرفته و فاصلهگرفته از اين
ستارگان درخشان آسمان اسلام به مقاصدزضتخود نايل آيند.
گروهى ديگر بنىهاشم را اهلبيت پيامبرصلى الله عليه وآله و مصداق آيه تطهير
ناميدندوبرگفته خود پافشارى داشتند. برخى ديگر پا را از اين فراتر گذاشته و با
دلايل بىپايهادعا كردند كه اهلبيت، امت اسلام هستند و نه فقط اصحاب كساء،
زنان پيامبرصلى الله عليه وآله وبنىهاشم.
دلايل اينان و رد عالمانه آن را در فصول پايانى كتاب ملاحظه خواهيد كرد.
علامه سيدجعفرمرتضى عاملى در تداون پژوهشها و مطالعات عالمانه ونقادانهخود
در جهت زدودن زنگار تحريف از چهره حقايق تاريخى، اينبار با تتبع گسترده وعميق
به بررسى دقيق روايات و ديدگاهها و تفسير و تبيين انديشمندانه آيه
تطهيرپرداخته، كتابى سودمند و خواندند به دوستداران و پژوهندگان حقيقت تقديم
كردهاست.
بدون ترديد خواننده گرامى به عمق كينه و عداوت دشمنان كينهتوز
اهلبيتعليهما السلامپى خواهد برد و درخواهد يافت كه چگونه در طول تاريخ
كوشيدهاند تا نور خدا راخاموش كنند و تشنگان معرفت را از چشمهسار زلال انديشه
بهدور دارند.
سپاس بىكران خداى يگانه را كه توفيق ترجمه اين اثر ارزشمند را به بنده
ناچيزارزانى داشت و درود و سلام بىپايان بر خاندان عصمت و طهارت، مشعلداران
جادههدايت و سعادت.
هفدهم ربيع الاول يكهزار و چهارصد و چهارده.
سالروز ميلاد مسعود رسول اكرمصلى الله عليه وآله.
و امام صادقعليه السلام مطابق با چهاردهم شهريور.
يكهزار و سيصد و هفتاد و دو شمسى.
تهران - محمعد سپهرى.
پيشگفتار
بسم الله الرحمن الرحيم.
الحمد لله رب العالمين، الرحمن الرحيم، مالك يوم الدين، اياك نعبد واياك
نستعين، اهدنا الصراط المستقيم، صراط الذين انعمت عليهم،غير المغضوب عليهم.
والصلاة والسلام على خير خلقه، و اشرف ربيته، محمد المصطفى و آلهالطيبين،
الذين اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا.
اخيرا فرصتى دست داد تا موضوع «اهلبيت در قرآن» را از خلال بررسى آيه سى
وسوم سوره احزاب (آيه تطهير) مورد بررسى و مطالعه قرار دهم، اين آيه تصريح
داردخداوند سبحان هرگونه پليدى را از اهلبيت زدوده، آنان را پاكيزه گردانده
است.
آنچه پيش روى خواننده گرامى است دستاورد همين پژوهش است. اميدوارم كهاين
بررسى بتواند در پردهبرداشتن از چهره حقايقى كه دستهاى تحريف و جعل آن
رادگرگون كرده يا در پرده ابهام فرو نشاندهاند، مفيد افتد و شما مىدانيد كه
همواره ايندستان آلوده در خدمت اهداف سياسى خاص عمل كرده يا براساس كينههاى
ديرين ياگرايشهاى مذهبى يا عصبيت و حميت جاهلى حركت مىكنند. همين ايادى كثيف
وپليد است كه تلاش كرده تا اين موضوع نيز بهنحوى در پرده ابهام بماند يا به
شكلى دچارتحريف و دگرگونى شود.
خواننده گرامى ملاحظه خواهد كرد كه پژوهشهاى عملى واقعگرا و
پيراستهمىتواند بهرغم شرايط و احوال و از توجه به نتايج و آثار، پاكيز را از
پليد، سالم را ازتحريف شده و صحيح را از ناصحيح جدا سازد. او در اين راه از
مظاهر خشم، غوغا وفريادى كه براى خاموشكردن نور و حقيقت و محو درخشش و فروزش
آن از سوىباطل بهپا مىشود و بدان متوسل مىشوند، بيمى به خود راه نخواهد
داد.
بر خواننده گرامى پوشيده نيست كه طبيعت و شيوه اين بحث كه با آيه
شريفهفراگير شد ما را تا حدودى مجبور ساخته كه از نظرافكندن و سركشى به اينسو
و آنسوبازمانيم. به عقيده ما آگاهى خواننده از تمام مطالب در ترسيم سيمايى
هرچه آشكارتر،كاملتر و منسجمتر مفيد خواهد بود. اگر مجاز باشم كه خواهشى از
خواننده گرامىداشته باشم. از او خواهم خواست در محاسبات خود اين نكته را منظور
كند كه مطالعهتمام اين فصلها گشت و گذارى بىفايده و خستهكننده نيست. بلكه
در بسيارى از مواردو در جاىجاى مباحث آن مطالبى سودمند و مفيد خواهد يافت و
چهبسا كه از مطالعهتمام آن خشنودى بيشتر خواهد يافت تا اينكه به مطاله بعضى
از فصلها بسنده كند.
در همينجا ارادت صميمانه خود را پيشاپيش تقديم خواننده گرامى كرده، از
اينكهمدتى را در مصاحبتبا كتاب گذارده از وى سپاسگزارى مىكنم و پوزش
مىخواهم.برخداوند متعال توكل مىنمايم و از او مسئلت دارم كه انجام اين كار را
بر من آسانگرداند. در پايان از خداوند سبحان مسئلت دارم كه مرا در انجام اين
پژوهش به شكلگسترده و كامل موفق بدارد تا بهتر و بيشتر سودمند افتد.
حمد و سپاس بىكران خداى را كه به ما نعمتهاى بىشمارى ارزانى داشت و
راههدايت و حقيقتجويى را به ما الهام كرد و درود و سلام بر بندگان
برگزيدهاش، محمدو خاندان پاك و پاكيزهاش.
قم، 13 رجب 1412 ه. ق.
جعفرمرتضى حسينى عاملى.