اخلاق اسلامى

شهيد آيت الله دستغيب

- فهرست مطالب -


پيشگفتار
محمد در برترين درجات اخلاق
خداوند متعال ، پاك كننده است
زحمت تهذيب و تحصيل اخلاق نيك
تزكيه پيش از تعليم
اخلاق علمى و عملى
اهتمام شهيد دستغيب به مجالس اخلاق
خودشناسى و خداشناسى ، مقدمه اخلاق
نمونه هايى از خويهاى ناپسند
خواندن براى به كار بستن است
اداى حق را فراموش نكنيد
تشكر و قدردانى
جلسه اول : سد شكسته شده تجديد نشود
چرا از هم جدا باشيم ؟
پزشك نااهل و عالم بى عمل
خودسازى همراه با تعليم
گام نخست در تهذيب ، تفكر است
انديشه در مبداء تكوين (نطفه )
انديشه ، جلو تخيلات فاسد را مى گيرد
لباس خاركنى اياز و كاخ سلطنتى
فراموشى بدترين بلاها
خضوع ، تنها براى خدا
آزادى در پرهيزگارى است
چهارده سوگند براى اهميت تهذيب نفس
جلسه دوم : لزوم تفكر در خلقت انسان
قوه عقل براى تعقل و انديشه
پديده بدون پديد آورنده محال است
ناخن ، براى دفع فضولات و تكيه انگشت
گودى وسط پا براى راحتى كارهاى پا
آيا آنكه آفريده نمى داند؟
برهان ساده براى معاد
پرهيزگاران از نعمتهاى جاودانى بهره مندند
تا كدام جنبه را تقويت كند
حرص ، انسان را به هر جنايتى وا مى دارد
پاداش گرامى داشتن زاير حسين (ع )
آرزو دارم گلى گر نيستم خارى نباشم
بشير و مبشر، همان نكير و منكرند
جلسه سوم : موضوع نبوت و شريعت ، انسان است
پاكى از خوى حيوانى و خودشناسى
ديگران براى تو و تو براى خدا هستى
چرا بدن مرده احساس ندارد؟
احاطه علمى دليل بر تجرد نفس
استعداد احاطه به تمام مواد
خود فراموشى
مؤ منين ، جوان به بهشت مى روند
بر صورتهايى مانند سيرتها محشور مى شوند
عقاب آخرتى غير از عقوبت دنيوى است
تكامل در آخرت
اگر رحم داشتى توقع رحمت داشته باش
رفتار حضرت سجاد(ع ) با زيردستان
انقلاب اسلامى ، مقدمه ظهور حضرت مهدى (عج )
تجربه مشروطه نبايد تكرار شود
امام زمان و گسترش عدالت
جلسه چهارم : كيفيت تكوين و خلقت انسان
چرا احساس درد، رحمت است ؟
انتخاب طبيعت تناقضى آشكار
ميليونها سلول براى هر عضو بدن
خضوع در برابر احسانهاى خداوند
پيش از زوال نعمت ، آن را بشناسيم
جلسه پنجم : حكمت الهى در سرتاسر بدن
راه آشنايى با مبداء و معاد
ماده بى شعور نمى تواند چيزى بيافريند
اشكالى عمده به فرضيه داروين
فهم انسان زاييده ماده نيست
احاطه علمى ، نشانه تجرد روح است
بدن در آخرت آثار مادى ندارد
منكرين هيچگونه برهانى ندارند
اختلاف چهره ها و حنجره ها
احترام به گور مرده ها نشانه قبول معاد است
هارون و ماءمون ، امامان را مى شناختند
دنيا دوستى ريشه گناهان
آيا منافقين امام را نشناخته اند؟
جلسه ششم : معناى انقلاب فرهنگى
تهذيب ، دانستن و عمل كردن
ملكه و خوى يك دفعه پيدا نمى شود
على (ع ) هم رياضت مى كشد
خشم از خويهاى حيوانى
راه گريز از خشم
مالك اشتر و جوان بى ادب
آيا كلوخ ‌انداز را پاداش سنگ است
بردبارى در برابر خشم ، خوى انسانى است
پاسخ جالب محقق طوسى به شخص جاهل
منشاء نزاع چيست ؟
من سزاوار صدمه بيشتر هستم
جلوگيرى از خونريزى در خوددارى از خشم ورزى
جلسه هفتم : خشم رحمانى و شيطانى
وجود خشم در انسان ضرورى است
خشم حيوانى از لحاظ كم و كيف
رفتار حضرت سجاد(ع ) در برابر غلامى كه فرزند آن بزرگوار را كشت
خلاف توقع موجب خشم بيجا مى شود
ورع ، ايمان را قوى و طمع را ضعيف مى كند
توقع را كم كنيد تا خشمناك نشويد
خشم در برابر ستمگر و گناه آشكار
تلافى اگر بيشتر شد تلافى دارد
آخرت براى كسانى است كه برترى نخواهند
علاقه به آخرت ، هنگام خشم و شهوت معلوم مى شود
جلسه هشتم : شهوت ، منشاء تداوم نسل بشر
پيشرفت معنوى نيز در خشم و شهوت است
افراط و تفريط در خشم و شهوت ، مهلك است
حد وسط در خوردن ، زياده روى نكردن است
سفره رنگين و بيماريهاى گوناگون
در شهوت جنسى نيز حد وسط رعايت شود
حد وسط در زناشويى ، نسبى است
تشكيل خانواده و بركات معنوى آن
نه ستم كنيد و نه زير بار ستم برويد
انسانهاى بى تفاوت مرده اند
پيغمبر(ص ) توقع احترام نداشت
پيروى روحانيين از روش پيامبر(ص )
روش پيغمبر و ائمه در توقع نداشتن
حضرت رضا(ع ) و مرد ناشناس در حمام
توقع سلام و احترام نداشته باشيم
جلسه نهم : لزوم اطاعت شهوت و غضب از قوه عقل
بهره هاى مادى و معنوى از خوراكيها
شكم پرستى و خوردن با غفلت
با ياد خدا خوردن و حق شناسى منعم
اعتدال در ازدواج و خشم
عابدى كه در زمين فرو رفت
پيغمبر(ص ) هرگز خشم شخصى نداشت
معامله على (ع ) با دشنام دهنده و عمروبن عبدود
پيغامى از يك شهيد
حميت ، قوميت و گروه گرايى
عربيت شعار جاهليت تا به امروز
عرب به واسطه حميت هلاك مى شود
گروه گرايى خلاف شرع مقدس است
تمايز دوست داشتن ارحام با تعصب
اهميت دادن به خدمات دولت اسلامى
انصاف ، مقابل حميت جاهليت است
جلسه دهم : رعايت اعتدال در هنگام خشم
خشم به زبان و دست و قلب بايد محدود باشد
بدى را به نيكى پاسخ دادن
با دفع به احسن ، طرف خجل مى شود
تلافى به مثل در محدوده شرع
وقار و آرامش در برابر حميت جاهليت
صلحنامه حديبيه پيغمبر(ص ) با مشركين
محمد(ص ) در هر حال پيغمبر است
روحانيون ، خدمتگزاران ملت هستند
آرامش را از كف ندهيد
تجاوز از حد خشم در اعضا
ستم ابتدايى را تحمل نكنيد
تجاوز خشم در مرحله دل
جلسه يازدهم : حسد، سلامتى جسم را از بين مى برد
اثر آزادى روان در هضم غذا
از بين رفتن ايمان به وسيله حسد
با حسدورزى انقلاب را تباه نكنيد
علما را حسد هلاك مى كند
قاضى حسود براى قتل امام سعايت مى كند!
علم به واقعيات به خواندن تنها نيست
حاسدين زير بار ولايت فقيه نمى روند
روز نماز جمعه ، روز عزاى دشمن
جلسه دوازدهم : علم مانند مال و مقام ، كبرآور است
فراموشى بندگى به واسطه جهل مركب
به دو علت خودكشى مى كند ولى نمى ميرد
فقر ذاتى و وصفى و فعلى موجودات
دانشمند نيز در دانشش به خدا نيازمند است
طبيبى كه پسرش را اشتباها كشت
دانشمند بايد متواضع باشد
جلسه سيزدهم : توجه به سخنان على (ع ) چاره كبر
با پرورش كبر، خود ميزان حق مى شود!!
كبر به مال در نتيجه جهل به واقعيات
خطر كبر براى عالم
من از هر كوچكى كوچكترم
من در برابر شما احساس حقارت مى كنم
شير را بچه همى ماند بدو
خطرناكترين چيزها براى دل ، حب رياست است
تعصب در عالم نااهل
قصد خدمتگزارى با رياست طلبى دو تا است
حضرت داوود از زره فروشى نان مى خورد
كارگرى بزرگان ، چاره كبر
با تمرين از دستور دادن بپرهيزيد