سؤال160 : با توجّه به سؤال قبل و جواب آن که
فرمودید: «احتیاج به این کار نیست»، حال اگر آبی که از دوش میریزد و جاری میشود،
حکم آب متّصل به کر را دارد، آیا من اختیار دارم بنشینم در جهت جریان آب و مخرج بول
خود را چندین مرتبه با این آب پاک کنم؟
° بلی، میتوانید آنچه نوشتهاید عمل
کنید، ولی شما وسواسی هستید و باید خودتان را رنج ندهید و خیلی ساده و متعارف خود
را تطهیر کنید و رنج دادن خود و اهمیّت دادن به وسواس خود حرام است و باید اجتناب
کنید.
سؤال161 : در حین شستشوی بدن زیر دوش حمام،
ترشّحات زیادی مدام به بدن و دیوارهای حمام میپاشد، آیا این ترشّحات پاک است؟
° شما زیر دوش بروید و خود را به طور
معمول بشوئید و از زیر دوش بیرون بیائید و بدانید همه جا پاک است و خود شما هم پاک
هستید.
سؤال162 : روز گذشته به سرفه افتادم و یک لحظه
احساس کردم که یک قطره ادرار از من خارج شد. خودم را آب کشیدم تا اگر هنوز لباسم را
نجس نکرده، مانع نجاست شوم. با توجّه به اینکه وسواسی هستم، تصمیم گرفتم چون به صد
در صد بودن این قضیه مطمئن نبودم به آن اعتنا نکنم. در نتیجه لباسهايم را آب
نکشیدم. اما متأسّفانه هنوز پس از يك روز نتوانستهام از این فکر رهایی پیدا کنم و
وقتی آن لحظهي سرفه کردن را در ذهن مرور میکنم فکر میکنم کم کاری کردهام. و
باید همه چیز از جمله لباسهایم را آب میکشیدم. گاهی احتمال نجس بودن قضیه در نظرم
بسیار تقویت میشود. چگونه باید مطمئن شوم که کارم اشتباه بوده یا نه؟ نمازهایی که
بعد خواندهام چه میشود؟ لباسها و اشیایی که با آنها تماس داشتهام پاک است یا
نجس؟
° به این گونه چیزها ترتیب اثر ندهید.
لازم نبوده خود را آب بکشید، لباسهای شما پاک است و نمازهای گذشته قضا ندارد و
نباید خود را یا لباسهای خود را آب بکشید.
سؤال163 : نزدیک به هشت ماه است که به وسواس
دچار شدهام و در چند مورد از خود شما راهنماییهای سودمندی گرفتهام که در بر طرف
کردن اضطرابم بسیار مؤثّر بودهاند، منتها هر دفعه در مورد مسألهی جدیدی به مشکل
بر میخورم. سؤالاتی که اکنون دارم عبارتند از: الف) پس از تخلّی
(غائط) همیشه خود را با آب تطهیر میکنم و باور کنید خیلی با حسّاسیت زیادی هم این
کار را انجام میدهم. سپس هم با دستمال کاغذی خود را خشک میکنم و وقتی دستمال را
بررسی میکنم هیچ ذرهای یا رنگی از نجاست در آن نمانده است. چند روز پیش دقیقاً پس
از انجام این کار و به همان ترتیب، چند ساعت بعد بر حسب اتّفاق که در دستشوئی بودم
و خودم را با دستمال کاغذی بررسی میکردم (بدون انجام عمل تخلّی مجدّد) متأسّفانه
رنگ زردی که به نظر میآمد اندکی هم ذرات در آن باشد مشاهده کردم که بسیار ناراحت
شدم. چون ساعتی پیش از آن نماز خوانده بودم. برای بار اوّل لباسهایم را عوض کردم و
نمازم را مجدداً خواندم. چند روز بعد برای بار دوّم این اتّفاق برایم افتاد. تکلیف
چیست؟ با توجّه به اینکه ابتدا از تطهیر مطمئن میشوم اما مدّتی بعد چنین مشاهدهی
عجیبی دارم چه باید بکنم؟ ب) آیا پس از تطهیر بدن (از غائط) برای
شستشوی دستها (در صورتی که ناخنها بلندتر از حدِّ گوشت انگشتان باشد) باید زیر
تکتک ناخنها دست کشید؟ ج) برای وضو و غسل چطور؟ باید زیر تک تک
ناخنها دست کشید؟
° بايد اعتنا به اين گونه چيزها نكنيد
و بايد سخت گيري نكنيد و به طور متعارف و آن طور كه عموم مردم عمل ميكنند عمل كنيد
و اين سختگيريها حرام است و بايد ترک شود.
سؤال164 : آيا لباسی که با منی نجس شده است، با
شستن در ماشين لباسشويي پاك ميشود؟ و آيا لباس نجس را ميتوان با لباسهاي پاك در
ماشين لباسشويي شست؟
° بلی لباسهای نجس ولو نجاست به منی
باشد را در ماشینهای لباسشوئی میتوان شست و با لباسهای پاک اگر شسته شود، همگی
پاک هستند.
سؤال165 : هنگام مطالعه، خودکار به دستم کشید و
خطی به جا گذاشت. پس از آن، این مسأله متأسفانه به طور کامل از یادم رفت و نماز
خواندم. و اصلاً یادم نیست که قبل از اینکه وضو بگیرم در اثر شستشو آن خط پاک شده
بود یا باقی بود، حکم آن چیست؟ (ضمناً وسواسي هستم.)
° اوّلاً رنگ خودكار مانع نيست و وضو
گرفتن با آن اشكال ندارد و ثانياً چون بعد از وضو شک كردهايد، شکّ شما اعتبار
ندارد و ثالثاً چون شما وسواسي هستيد، به اين گونه شکها بايد اعتنا نكنيد.
سؤال166 : در صورتي كه به ناخنها لاك زده
باشيم و پاك كنيم و اثري از آن مشاهده نشود و بعد غسل كرده و نماز بخوانيم، اگر بعد
از چند روز كه ناخنها رشد كرد و قسمتهايي كه قبلا مشاهده نميشد، الان داراي لاك
باشد، آيا بايد مجدداً غسل كرد؟ و نمازهايي كه روزهاي قبل خوانده شده است مورد قبول
است يا خير؟
° لازم نيست غسل كنيد و نمازها هم قضا
ندارد.
سؤال167 : در مورد نجس شدن دست، مثلاً بعد از
بر طرف شدن عین نجاست، سه مرتبه باید آن را آب کشید و یا يک مرتبه کافی است؟
°
يك مرتبه كافي است.
سؤال168 : اینجانب مدت 17 سال است که تکلیف
شدهام و نماز میخوانم. مشکلی که همیشه با آن درگیر هستم این است که نمیتوانم
وضوی خود را برای مدّتی حفظ کنم. بعضی اوقات ناچار میشوم برای یک نماز چند بار وضو
بگیرم و در آخر هم با شک نماز بخوانم! خصوصاً وقتی به مکانهای زیارتی مشرّف
میشوم، نمیتوانم به همین دلیل استفادهی لازم را ببرم. بعضی اوقات هم باعث ریختن
آبرویم میشود. در کل این مسأله باعث آزار شدید روحی من است. حدس میزنم بیشتر منشأ
روحی (تلقینی) دارد تا جسمی، امّا از علّت واقعی باخبر نیستم. به هیچ پزشکی هم
مراجعه ننمودهام. چند سوال دارم: الف) اگر در بین نماز وضویم
باطل شود، تکلیف چیست؟ ب) هرگاه در بین نماز احساس کنم که وضو در
شرف باطل شدن است، نماز را میشکنم و مینشینم که حتی الامکان وضویم حفظ شود. آیا
این عمل صحیح است؟ ج) آیا میتوانم تنها یک بار وضو بگیرم و اگر
هم باطل شد، نماز را ادامه دهم؟ د) آیا من مجازم در مواردی که
گرفتن مجدّد وضو، منجر به برملا شدن موضوع و رفتن آبرویم جلوی دیگران میشود
(مسافرت، مهمانی و...) تنها یک بار وضو بگیرم؟ هـ) آیا ممکن است
راهی برای برطرف شدن یا کم شدن این حالت پیشنهاد بفرمائید؟
°
الف) نماز را ادامه بدهيد، نماز شما
باطل نميشود.
ب) لازم نيست بنشينيد، نماز را ادامه بدهيد.
ج) لازم است يک بار وضو بگيريد و اگر باطل شد اهميّت ندهيد، نماز
را ادامه بدهيد اشكال ندارد.
د) تنها يك بار وضو بگيريد كافي است.
هـ) راه بيتفاوتي است و يك بار وضوگرفتن و تجديد نكردن و با آن
وضو نماز خواندن.
سؤال169 : در تطهیر مخرج بول با شيلنگ جاری،
صرف اتّصال آب به محل خروج بول کافی است یا باید دو بار آب ريخت؟
°
يك بار ريختن آب كفايت ميكند.
سؤال170 : پوست بدن و صورتم بسیار چرب است به
طوری که آب روی آن میغلطد (بدون کرم و پماد زدن) تکلیف من موقع تطهیر از نجاست
چیست؟ آیا باید حتماً صابون بزنم و چربی را بزدایم و بعد آب بکشم یا ریختن آب روی
صورت حتی اگر آب ظاهراً به پوست نرسد کافی است؟
°
استعمال صابون لازم نيست و با ريختن
آب روي صورت كفايت ميكند.
سؤال171 : اگر قطرات ادرار مستقيماً بر آبي كه
از شيلنگ ميآيد بريزد آيا آبي كه باز ميگردد و پاشيده ميشود پاك است يا نجس و
اگر نجس است من تاكنون گمان ميكردم كه پاك است و در نتيجه تكليف نمازهايي كه
خواندم چه ميشود؟
°
پاك است و گمان شما درست بوده است.
سؤال172 : دختری 34 ساله و مجرد هستم و حدود
هشت ماه است که به وسواس در زمینهي طهارت و نجاسات (وضو، نماز، غسل و...) دچار
شدهام ابتدا مشکلم واقعاً حاد بود اما از وقتی که سؤالاتم را با سایت شما مطـرح
کردهام خدا را شکر تا حدودی بهتـرم. و اکنون نيز سؤالاتي دارم که عبارتند از:
الف) امروز صبح غسل حیض انجام دادهام و اکنون یادم افتاده که شب
قبل، چرب کننده برای لبهایم استفاده کرده بودم. هر چند همیشه که این کار را انجام
میدادم و سپس آخر شبها مسواک میزدم، پس از اینکه مجدداً لبهایم را با دستمال چک
میکردم، آثاری از چربی مخصوص آن چرب کننده روی لبهایم نمیماند. امّا این بار
یادم رفت و این کار را نکردم. البته صبح در حمام هم صورتم را صابون زدم اما باز
احتمال میدهم که مبادا چربی مختصری به جا مانده باشد و غسلم درست نباشد. با توجّه
به اینکه همیشه تأکید کردهاید که باید نسبت به وسواس بیاعتنا بود، جهت انجام غسل
مجدد اقدام نکردم اما خواستم باز هم از جانب شما مطمئن شوم که آیا این نگرانی مربوط
به وسواسم است یا به جا است و باید غسل مجدّد کنم و نمازهایم را مجدّداً بخوانم؟
ب) در جوابی که به یک وسواسی در مورد مدّت زمان غسل کردن داده
بودید دیدم فرمودهاید که «غسل یا زمان تطهیر نباید بیش از پنج دقیقه طول بکشد.»
چطور ممکن است در زمان کمتر از پنج دقیقه غسل کرد و مطمئن بود که سر سوزنی از بدن
نشسته نمانده؟ چون غسل من هم بسیار طول میکشد که البته سعی کردهام زمانش را کمتر
کنم امّا تا الآن در کمتر از بيست يا سي دقیقه نتوانستهام موفّق به این کار شوم.
لطفاً مرا راهنمایی کنید.
°
الف) غسل شما صحيح بوده است و از
سؤال معلوم ميشود شما هنوز خيلي وسواسي هستيد.
ب) اگر معمولي بوديد ميفهميديد كه با پنج دقيقه به خوبي ميتوان
غسل كرد. تقاضا دارم بياهميّت باشيد و هرچه ميتوانيد زمان را كم كنيد. بايد كم
كنيد تا ان شاءالله به پنج دقيقه برسد.
سؤال173: مشكلي دارم كه از شما خواهشمند هستم در رفع آن به من
كمك كنيد. مشکل من که قبلاً هم به نوعي ديگر در قالب سؤالي مطرح کردهام اين است که
من به خواندن كتابهايي كه درمورد زندگي ائمهي اطهار( هستند
و همچنين به خواندن احاديث و روايات علاقه زيادي دارم ولي هرگاه شروع به خواندن
ميكنم اين فكر ناخواسته به سراغم ميآيد كه از كجا معلوم كه اين روايت يا حديث
درست باشد. با اينكه دركلام امام معصوم( هيچ
شكّي ندارم و بيشتر شك در اين مورد است كه از كجا معلوم اين روايت درست به دست
رسيده باشد شما به من فرموديد كه كتب زيادي مورد اعتماد شيعه هستند از جمله اصول
كافي كه آن را بخوانم. ولي اين كتاب چند جلد است و نيز قيمت گراني دارد و يك مشكل
ديگر اينكه شما چون يك كتاب خاص معرّفي كرديد شك من در اين مورد بيشتر شده و باعث
شده به كتب ديگر اعتماد نداشته باشم و حتّي متأسّفانه دامنهي اين و سواس بيشتر شده
تا جايي كه وقتي قرآن ميخوانم با اينكه ميدانم و مطمئن هستم كه كلام خداست و حق
است و هيچ گونه تحريفي در آن صورت نگرفته باز ناخواسته شكّي در دلم پديد ميآيد و
باعث رنجش خاطر من ميشود و ديگر نميتوانم به خواندن ادامه دهم لطفاً مرا راهنمايي
كنيد كه با اين دو وسواس چه بكنم؟
°
شما باید به این فکر اهمّیت ندهید
و کتاب و قرآن بخوانید تا ان شاءالله با بیاعتنائی این فکر وسواسی شما خوب شود.
سؤال174: من چند وقتی است دچار وسواس شدید شدهام به طوری که همه
از دست من به تنگ آمدهاند. این وسواس از وقتی شروع شد که برادرم که با ما زندگی
میکند صاحب فرزند شد. آنها داخل یکی از اتاقهای خانهي ما زندگی میکنند که
تقریباً از ما مجزا میباشند. خانم برادرم زیاد روی پاک و نجس بودن حسّاس نمیباشد.
از این جهت من فکر ميکنم که همه جا نجس است به طوری که اجازه نمیدهم کسی دست به
من بزند حتّی مادرم و حتّی فکر میکنم چون افراد خانواده دست خود را به بچه
میگذارند، حتی غذایی که درست میکنند، نجس است و از خوردن امتناع میکنم یا
بلافاصله دهانم را میشویم و همه ی این کارها موجب رنجش دیگران شده به طوری که من
دائماً در حال دعواکردن با آنها میباشم. فکر میکنم نمازم قبول نیست و همواره همه
چیز نجس میباشد. دلم برای همه خانوادهام تنگ شده و دلم میخواهد مثل همیشه با من
رفتار کنند. از بس دستها و پاهای خود را شستهام دیگر پوستم دارد کنده ميشود.
دیگر توانی برایم نمانده است. تنها کسی که میتواند به من کمک کند شمایید. دیگر
احساس میکنم خدا هم من را دوست ندارد، نمازهايم قبول نیست، دعاهايم قبول نیست، فقط
من حرف شما را قبول دارم، شما را به خدا قسم میدهم من را کمک کنید.
°
باید بدون استثناء در همه چیز
بیاعتنا باشید و آن چه نوشتهاید پاک بدانید تا خوب شوید.
سؤال175: من مدتی است هنگامی که به دستشویی میروم دچار وسواس
شدهام و همیشه احساس می کنم بول به بدن و لباسم پاشیده شده و من همیشه بدن و لباسم
را آب میکشم و این باعث ایجاد مشکلات زیادی برای من شده است. میخواستم بپرسم با
توجه به اینکه میفرماييد فرد وسواسي نباید به یقین خود اعتنا کند، هنگامی که احساس
ميکنم بول به بدن و لباسم پاشیده شده نباید اعتنا کنم و بنا را بر پاکی قرار دهم
یا باید مانند گذشته بدن و لباسم را آب بکشم؟ لطفاً با راهنمایی خود مرا از این
وسواس دردناک و سخت آزاد کنید.
°
باید اهمیّت ندهید و کلیّهي اینها
پاک است و آب کشیدن لازم نیست و باید بیتفاوت باشید تا خوب شوید.
سؤال176: شخصی است که دچار یک حالتی میشود که گویی کسی در مغزش
مرتّب به او دستور اعمال نیک و مستحب میدهد و او هم که حال انجام آن اعمال را
ندارد، بر اثر اصرار انجام میدهد. ولی میترسد که آن وسواس باشد. از طرفی هم
میترسد اگر انجام ندهد از ثواب آن محروم شود و در سر دو راهی مانده است. شما چه
میفرمایید؟
°
حتماً باید بداند وسوسهي فکری است و
باید بی اعتنائی کند تا از سرش بیفتد.
سؤال177: بنده همیشه نمازم را به چند صورت مختلف میخواندم
(مثلاً به جای سورهي توحید یک سورهي دیگر میخواندم) و برای جمعتر شدن حواس،
ترجمهي آن را هم به چند صورت مختلف ادبی در ذهنم میخواندم. ولی اخیراً دچار تردید
در نوع انتخاب نماز و ترجمه میشوم و برای اینکه وسواس نباشد فوراً یک طرف را
انتخاب کرده و میخوانم ولی این حالت برطرف نمیشود و بارها دچار آن شده و حواسم
پرت میشود . الف) آیا باید قبل از نماز تصمیم بگیرم و اگر دچار
تردید شدم به همان تصمیم عمل کنم؟ ب) در مستحبّات هم دچار همان
حالت میشوم. مثلاً فلان ذکر را بگویم یا نگویم و یا اینکه کدام را زودتر بگویم.
اگر از قبل تصمیم گرفتم مثلاً شب صد صلوات بفرستم ولی موقع آن که شد حال نداشتم و
یا میل داشتم بیشتر بگویم چطور رفتار کنم؟
°
در کلّیهي آنچه نوشتهاید و نظائر
آن باید بیتفاوت باشید تا هرچه زودتر این وسوسهي فکری شما رفع شود و اگر بیتفاوت
نشدید، بدانید وسوسهي فکری به سراغ شما میآید و متمرکز میشود و شما را بیچاره در
دنیا و آخرت خواهد کرد.
سؤال178: در سن 16سالگي غسل جنابت بر من واجب شده بود، ولي من
اصلاً نميدانستم كه بايد غسل كنم و حالا كه تقريباً 4 سال ميشود، فهميدم كه بايد
غسل ميكردم. ميخواستم بدانم نمازها و روزههايي كه در اين چند سال به جا آوردهام
باطل است يا خير؟
°
اگر غسلی در آن مدت کرده باشید از
غسل جنابت که بر ذمّهي شما بوده است کفایت میکند و اگر اصلاً غسل نکردهاید
روزههای شما صحیح است و نمازها را باید قضا کنید.
سؤال179: وقتي در خيابان راه ميروم يا با همکاران صحبت ميکنم
و...، از من ترشّحي خارج ميشود و فکر وسواسي به من ميگويد که لذت جنسي بردهام و
بايد غسل جنابت کنم. لطفاً مرا راهنمايي کنيد.
°
بايد غسل نکنيد و آن ترشّحات پاک است
و غسل ندارد.
سؤال180: من يک پسر 23 ساله هستم و متأسفانه زهر چشم خيلي زود در من
اثر ميکند و وقتي هم چشم ميخورم روي روح و روانم اثر ميگذارد و خيلي زود عصباني
ميشوم یا احساس سرخوشي کاذب به من دست ميدهد و يا برعکس نااميد ميشوم و روي
کوچکترين مسائل زندگي حسّاس ميشوم. در کل احساس خوبي ندارم. من اين مشکل را از بدو
تولّد داشتهام. مادرم ميگويد وقتي چشم ميخوردم شروع به گريه و بيقراري ميکردم
و طبق رسم و رسوم برايم تخم مرغ ميشکانده و به اسم آن شخصي که من را چشمزده بوده
تخم مرغ شکسته ميشده است. متأسّفانه من اين مشکل را هنوز هم دارم و تا تخم مرغ به
اسم شخصي که من را چشمزده شکسته نشود روح و روانم در عذاب است. حتي به خاطر اين
مسئله به يک دکتر روانپزشک مراجعه کردم و مقداری دارو برايم تجويز کرد که متأسّفانه
بعد از مصرف بهبود نیافتم. مدّتی نیز آيهي نظر که در قرآن هست را همراه خودم حمل
ميکردم که باز هم جواب نگرفتم و همچنان اين مشکل من را عذاب ميدهد. وقتي که چشم
ميخورم فکرم خوب کار نميکند و حتّي تصميمگيريهاي من غلط میشود. شما بفرمایید
باید چه کنم؟
°
شما وسوسهي فکري داريد و توهّمها و
تخيّلها روي شما اثر ميگذارد و بايد با بياعتنايي مشکل خود را حل کنيد و حتماً
با اين دارو که داروی منحصر بفرد برای درد شما است خوب ميشويد. و از نماز اوّل وقت
در مسجد با جماعت و از زياد قرآن خواندن کمک بگيريد.
سؤال181: دختر جواني هستم كه مبتلا به جوش صورت میباشم و مواقعي
اين جوشها خون ميافتد. به خصوص بعضي از مواقع كه ميخواهم وضو بگيرم و نماز
بخوانم متوجّه ميشوم كه يكي از اين جوشها خون افتاده و آنقدر صبر ميكنم كه ديگر
يك سرسوزن از اين خون باقي نماند و بعد وضو بگيرم. چون ميترسم حتّي اگر به مقدار
يك سرسوزن خون باقي باشد، آبي كه جهت وضو به صورتم ميزنم موجب پخش شدن خون شود،
آيا اين همه حسّاسيت لازم است؟ چون باعث میشود كه از نماز اول وقت بگذرد و حتّی يك
روز موجب قضا شدن نماز صبح من شد و اين موضوع اعصاب من را به هم ريخته و موجب آزار
من شده است. لطفاً راهنمایی فرمایید.
°بايد حسّاس نباشيد و به طور متعارف
كه عمل كنيد كفايت ميكند.
سؤال182: میخواستم بدانم آیا از زن در هنگام جنب شدن (اوج لذت)
ترشّح و مایع نجسی خارج میشود یا خیر؟ میدانم که غسل جنابت بر زن نیز واجب
میشود، اما میخواهم بدانم که خود بدن و لباس به واسطهی مایعی که خارج میشود
نجس است یا اصلاً مایع نجسی از زن خارج نمیشود؟
°
مايع نجسي غير از بول از زن خارج نمیشود.
سؤال183: متأسفانه ظاهر و باطن من تفاوت زیادی دارد. نزد دیگران
به خوبی مشهورم ولی در خلوت گناهکار میباشم. یکی از مسائلی که از آن رنج میبرم،
خلوص و ریا است و از این که ظاهر و باطنم یک دنیا با هم فرق دارند رنج میبرم. اما
هنوز سعی میکنم کارهای خوبی را در خلوت انجام دهم. خیلی از کارها را که در تنهایی
انجام میدهم همین که تمام میشود و میبینم که کسی مرا ندیده خوشحال میشوم اما در
عین حال گاهی که کسی که مرا میبیند نیز خوشحال میشوم. گاه وسوسههایی در دلم خطور
میکند که ممکن است نتوانم در عبادت خصوصاً در نماز خلوص داشته باشم. از این جهت به
شدّت ناراحت شده و نماز را با حالتی توأم با ناراحتی اعاده میکنم. نماز خواندن در
جلوی مردم یا در جماعت برای من تبدیل به عذاب شده است. دوست دارم در گوشهای خلوت و
به دور از جماعت نماز بخوانم. اکنون قرار است که به حج بروم. شنیدهام که طواف نساء
مهم است و از الآن نگران نماز طواف نساء هستم. باید بگویم که تا اندازهای هم
وسواسی هستم. جائی گفته بودید که دعای وسواسی مستجاب نمیشود. من فکر میکنم از
اولیای شیطان هستم. کمکم کنید.
°
شما خوب بوده و الان هم خوبيد و اميد
دارم به مرور زمان با تقيّد شما به ظواهر شرع، خوبتر شويد. فقط شما درد وسواسي
داريد كه بايد اين درد را معالجه كنيد و الاّ در خطر بزرگي هستید. و دواي درد شما
بيتفاوتي به آن چه نوشتهايد است. مثلاً راجع به ريا اصلاً فكرش را نكنيد. گرچه
عمل را كسي ببيند و شما خوشحال شويد. شما حج را به طور متعارف نظير مردم بهجا
آوريد و هيچ فكر ریا و امثال اينها را نكنيد. ان شاءالله خداوند حجّ شما را قبول
ميكند و با دعاي مستجاب شده بر ميگرديد. بلي اگر به اين گونه فكرها اهميّت بدهيد،
خداوند دعاي شما را مستجاب نميكند. به اميد آن كه شما با بياعتنائي خود را خوب
كنيد و با حجّ صحيح و دعاي مستجاب شده برگرديد.
سؤال184: اگر کسي فراموش کند که لباس نجسش را تطهير کند و چندين
روز با همين لباس نجس نماز بخواند حکمش چيست؟
°
بايد نمازها را قضا كند، ولي اگر از
اوّل نميدانسته كه لباس یا بدنش نجس است و نماز خوانده، قضا ندارد.
سؤال185: وقتي ده روز حيض تمام شد، اگر ترشّحاتي كه بعد از اين
ده روز ميبينيم زردرنگ باشد، آيا حكم استحاضه را دارد؟ و نيز اگر قبل از ده روز
چنين موردي را مشاهده كنيم، آيا حكم حيض را دارد يا خير؟
°
هر چه زرد رنگ است، هر موقع بيرون
بيايد پاک است و غسل ندارد و تطهير آن هم لازم نيست.
سؤال186: وقتی غسل واجب انجام میشود، بعد از غسل متوجّه میشویم
قبلاً تاولی روی دستمان بوده که خوب شده، اما پوست آن را نکندهایم. آیا غسل صحیح
است؟
°
غسل صحيح است.
سؤال187: اگر آب همه چیز را پاک میکند و بهترین پاککننده است،
چرا ظرفها و لباسها بدون استفاده از موادِّ شوینده و با آب پاک نمیشوند و چربی و
بو در آنها باقی است؟ همچنین چرا پزشکان اینقدر روی شستن دستها با آب و صابون
برای جلوگیری از انتقال میکروب و ویروسها تأکید دارند، آیا آنها اشتباه میکنند؟
°
بین کثیف بودن و وجود نجاست فرق است و ما باید هر دو را مراعات
کنیم.
سؤال188: اگر مايع مني روي دست انسان بريزد و سپس در اثر تماس
دست با شير آب عين نجاست منتقل شود و پس از شير آب مجدّدا عين نجاست به جسم سوّمي
منتقل شود يا در مرحلهي دوّم به بعد در عين نجس بودن يا نبودن آن شك داشته باشيم
آيا مصداق متنجّس سوّم را دارد؟ با توجّه به اين كه رطوبتي هم بين عين نجس و متنجّس
وجود داشته باشد يا نداشته باشد، آيا باز هم حكم متنجّس سوّم مصداق دارد؟
°
متنجّس در وقتی پیدا میشود که عین
نجس از بین رفته باشد و در فرض مذکور، تا عین نجس است متنجّس نیست، بلکه عین نجس
است و وقتی عین نجس زائل شد متنجس پیدا میشود. و از مسئله فهمیده میشود شما
وسواسی هستید اگر چنین است اعتنا به اینگونه چیزها نکنید تا خوب شوید.
سؤال189 : آیا متعلّقات و فضولات حیواناتی
مانند گربه، موش، سوسک، مارمولک و... که در خانهها وجود دارد، نجس است؟
°
آنکه خون جهنده دارد نظیر موش و
گربه، نجس است و آنکه خون جهنده ندارد نظیر سوسک پاک است.
سؤال190 : چنین معروف است که (بلند بودن موی
زیر ناف و سبیل موجب نجاست بدن و دهان است) آیا این عقیده صحیح است؟
°
صحیح نیست، ولی کوتاه کردن آن مستحب
است.
سؤال191 : اگر سکّهای که نام و لقب اهل بیت (ع) روی آن حک شده (مانند سکّهی ده تومانی) در توالت بیفتد، چه باید
کرد؟ اگر نتوان آن را خارج کرد وظیفه چیست؟
°
اگر به طور متعارف نتوان بیرون آورد
حتّی قرآن کریم، وظیفهای نیست؛ حتّی رفتن در آن توالت جایز است.
سؤال192 : هنگام استفاده از آبِ تشت برای غسل
جنابت، اگر آب از بدن به تشت بريزد، آیا آب داخل تشت نجس است؟
°
پاک است.
سؤال193 : در صورت شنا در استخرهایی که به بول
آلوده است، آیا بدن نجس میشود؟
°
نمیشود.
سؤال194 : آیا باطن بدن (مانند دهان، چشم و
بینی) با اصابت شیء نجس، نجس میشوند و باید آنها را آب کشید؟
°
لازم نیست آنها را تطهیر کرد.
سؤال195 : آیا مواد دارویی که ساختهی دستِ غیر
مسلمان است و یا از خارج وارد میشود نجس است؟
°
پاک است.
سؤال196 : آیا نجسشدن قسمتی از میوه(مانند
خیار، هندوانه، سیب و...) باعث نجاست بقیهی میوه میشود؟
°
سرایت نیست و پاک است.
سؤال197 : اگر گوشهای از محوطهی بزرگی که
همهی آن خیس است نجس شد، آیا باید به نجاست همهی آن حکم کرد؟ و لطفاً بیان
فرمایید ملاک رطوبت در سرایت چیست؟
°
ملاک در سرایت آب داشتن است که از
متنجس سرایت کند و اگر نم باشد سرایت نیست و در فرض مذکور محوطه کوچک هم باشد سرایت
نیست.
سؤال198 : اگر زمینی راه خروج آب نداشته و
امکان جمع کردن آب در محلّی نباشد روش تطهیر آن با آب قلیل را بیان فرمایید؟
°
آب مسلّط بر آن شود بعد رفع عین
نجاست غسالهی آن را با پارچهای بگیرند و دو مرتبه آب را مسلط بر آن کنند زمین و
غسالهي دوّم هم پاک است. بلکه در غیر بول تسلّط آب بر آن بعد از رفع نجاست آن و
غسالهاش پاک است.
سؤال199 : به دلیل عدم آگاهی نسبت به مسائل
طهارت و نجاست، تا به حال لباس، بدن، فرش و دیگر متعلّقاتِ زندگی خود را اشتباه
تطهیر میکردم، وظیفهام نسبت به گذشته چیست؟
°
وظیفه نسبت به گذشته ندارید و نسبت
به آینده اگر وسواسی نیستید طبق رسالهي توضيح المسائل عمل کنید و اگر وسواسی هستید
تسامح و تساهل کنید تا انشاءالله خوب شوید.
سؤال200:
توبه از وسواس چگونه محقّق ميشود؟
توبه از اين گناه، پشيماني
از گذشته و دست برداشتن از وسواس و تصميم به ترک آن در آينده و استغفار از درگاه الهي است.
منابع و مأخذ
1. قرآن کريم
2. الأمالي، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى معروف به شيخ صدوق (ت 381 ه ق)،
انتشارات كتابخانه اسلاميه، 1362 ه ش.
3. تفسير القمى، ابو الحسن على بن ابراهيم بن هاشم قمى (ت 307 ه ق)، قم، مؤسسه
دار الكتاب، 1404 ه ق.
4 تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، محمد بن حسن بن على بن محمد بن حسين
معروف به شيخ حر عاملى (ت 1104 ه ق)، قم، مؤسسة آل البيت لإحياء التراث، الطبعة
الأولی، 1409 ه ق.
5 تهذيب الأحکام، ابوجعفر محمد بن حسن الطوسى (ت 460 ه ق)، تحقيق: سيد حسن
الموسوي الخرسان، تهران، دار الكتب الإسلاميه، الطبعة الرابعة، 1365 ه ش.
6 شرح نهج البلاغة، ابو حامد عبد الحميد بن هبة الله بن ابى الحديد المعتزلى (ت 656
ه ق)، تحقيق: محمد ابوالفضل ابراهيم، قم، انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404
ه ق.
7 العروة الوثقى، السيد محمد كاظم بن عبد العظيم الطباطبائي اليزدي (ت 1337 ه ق)،
تحقيق و تصحيح: أحمد المحسني السبزواري، قم، مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة
المدرسين، الطبعة الأولى، 1419 ه ق.
8 عيون أخبار الرضا %، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى معروف به شيخ صدوق (ت 381
ه ق)، انتشارات جهان، 1378 ه ق.
9 الكافي، محمد بن يعقوب بن اسحاق الكلينى الرازى (329 ه ق)، تهران، دار الكتب
الإسلامية، 1365 ه ش.
10. كمال الدين و تمام النعمة، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى معروف به شيخ
صدوق (ت 381 ه ق)، قم، دار الكتب الإسلاميه، الطبعة الثانية، 1395 ه ق.
11. مسكّن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد، زين الدين بن على بن احمد عاملى جبعى
معروف به شهيد ثانى (ت 966 ه ق)، قم، انتشارات كتابخانهی بصيرتى، [بیتا].
12 من لا يحضره الفقيه، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى معروف به شيخ صدوق (ت
381 ه ق)، تحقيق: علی اکبر غفاري، قم، انتشارات جامعه مدرسين، الطبعة الثالثة،
1413 ه ق.
13. نهج البلاغة، گردآوری: ابو الحسن محمد بن حسين الموسوى البغدادى معروف به سيد
رضى (ت 406 ه ق)، تحقيق: صبحي صالح، قم، انتشارات دار الهجرة، [بی تا].