قرض و دين
س 1 * پول قرض گرفتن از فرقه مسيحى و يهودى و فرقه
ضالّه بهائيت قرض دادن به آنها چه صورت دارد و آيا براى مسلمين جايز است يا
خير؟
جواب : در غير فرقه ضالّه مانع ندارد. ( استفتاآت، ج2، ص290، س 25 )
س 2 * مرحوم پدرم به يك تاجر زردشتى مبلغ 2200 تومان بدهكار بود اكنون كه بنده
براى دين پدرم اقدام نمودهام طلبكار هم ورشكسته شده و هم مرده و اموال و
دارائى و طلبكارى وى را *اداره ورشكستگى* قبول نموده، با مراجعه به بعضى از
علماء گفتند بايد حتماً پول به دست وارث طلبكار برسد ولى وارث طلبكار كه دو
پسرند در آلمان هستند، تكليف شرعى چيست تا از عهده دين بيرون بيايم؟
جواب : اگر امكان دسترسى به آنها هست صبر كنيد و پول را براى آنها حفظ نمائيد تا به
آنها رد كنيد و اگر مأيوس از دسترسى به آنها باشيد به حاكم شرع مراجعه نماييد. ( استفتاآت، ج2، ص281، س 3 )
با توجه به اين مسائل و مسائلى كه در بخش *ربا گرفتن و ربا دادن* گذشت در مىيابيم
كه قرض گرفتن از غيرمسلمان و وام گرفتن از بانكهاى كشورهاى غيراسلامى جايز است
ولى ربا دادن به آنها حرام است. و همچنين قرض دادن به غيرمسلمان و گذاشتن پول
در بانكهاى كشورهاى غيراسلامى، اگر تقويت دشمنان اسلام نباشد اشكال ندارد.
وديعه، عاريه
مسأله 1 * وديعه و عاريه گرفتن از غيرمسلمان اشكال ندارد.
مسأله 2 * وديعه و عاريه دادن به غيرمسلمان نيز اشكال ندارد ولى اگر عاريه گيرنده از
آن استفاده مىكند، بايد مورد عاريه چيزى باشد كه تحويل آن به كافر و استفاده
او شرعاً ممكن باشد، بنابراين عاريه دادن قرآن به وى صحيح نيست مگر آنكه براى
هدايت او باشد. ( تحرير الوسيله، ج1، كتاب العاريه و الوديعه )
هديه دادن و گرفتن
س 1 * آيا مىشود به بيمارستانهاى كشور غيرمسلمان خون اهدا كرد يا نه؟
جواب : بلى جايز است. ( استفتاآت، ج2، ص6، س 6 )
س 2 * يكى از افراد كليمى در درمانگاه براى نمازخانه پولى پرداخته است، آيا
استفاده از اين پول جايز است يا خير؟ و در صورت جايز نبودن به خودش برگردانيم
يا خير؟
جواب : استفاده از پول اوبراى آن امر اشكال ندارد ( استفتاآت، ج2، ص329، س 90 )
وكالت و ضمانت
وكالت
مسأله 1 * پذيرفتن وكالت غيرمسلمان در امرى كه خلاف شرع نباشد اشكال ندارد؛ مثل اينكه
از طرف او وكيل مىشود تا خانهاش را بفروشد.
مسأله 2 * مسلمان مىتواند به غيرمسلمان، در امورى كه انجام آنها از طرف كافر صحيح
است وكالت دهد مثل آنكه او را وكيل مىكند تا خانهاش را بفروشد يا اتومبيل خود
را به بنگاه مىسپارد تا برايش بفروشد.
مسأله 3 * وكيل كردن غيرمسلمان در محاكم قضايى (مانند وكلاى دادگسترى) براى آنكه حق
او را بگيرد اشكال ندارد، مگر آنكه طرف دعوا نيز مسلمان باشد، كه در اين صورت،
نمىتواند كافرى را وكيل خود كند تا در دادگاه به نفع او بر ضد مسلمان ديگر
دفاع كند. ( تحرير الوسيله، ج2، ص40، م 3 )
ضمانت
مسلمان مىتواند غيرمسلمانى را ضمانت كند، و همچنين ضمانت غيرمسلمان براى مسلمان اشكال
ندارد.
وقف
مسأله
1 * لازم نيست واقف مسلمان باشد، و آنچه را كه مسلمان مىتواند وقف كند اگر
غيرمسلمانى هم وقف كند صحيح است؛ مثلاًاگر خانه خودش را وقف مدرسه يا
بيمارستانى بنمايد، آن مال،وقف آن مدرسه يا بيمارستان مىباشد و تمام احكام وقف
* را دارد. ( تحرير الوسيله، ج2، ص69، م 30 )
مسأله
2 * وقف بر كافر حربى و مرتّد فطرى بنابر احتياط--مرتد فطرى = مسلمانى كه كافر
شده و پدر و مادرش يا يكى از آن دو مسلمانند. )
واجبصحيح
نيست ولى وقف بر كافر ذمّى و مرتّد ملّى
صحيح--كافر ذمّى: غيرمسلمانى كه در مملكت اسلامى زندگى مىكند و با مسلمانان
پيمان بسته است كه مقررات اجتماعى آنان را مراعات كند و ماليات معينى هم
بپردازد و در عوض جان و مال او در امان باشد. )
(*مرتد ملى* مسلمانى كه كافر شده ولى هيچيك از پدر و
مادرش مسلمان نيستند.
)
است. ( تحرير الوسيله، ج2، ص71، م 38 )
مسأله
3 * وقف بر آتشكدهها و كليساها و معابد يهود براى ساختن و تعمير و فرش و ساير
نيازمنديهاى آن صحيح نيست، ولى اگر غيرمسلمان چيزى بر اين موارد وقف كند، صحيح
است، بدين معنى كه ملكيّت او از بين مىرود و آثار وقف بر آن بار مىشود. ( همان مدرك، م 39 )
مسأله
4 * اگر مسلمانى چيزى بر فقرا (بطور كلى) يا بر فقيران شهر وقف كند، منافع آن
چيز به فقراى مسلمان مىرسد و اگر واقف شيعه باشد، به فقراى شيعه مىرسد. ( تحرير الوسيله، ج1، ص71، م 40 )
مسأله
5 * اگر غيرمسلمانى چيزى بر فقرا وقف كند، به فقراى همكيش خودش مىرسد، پس وقف
يهودى به يهودى و نصرانى به نصرانى مىرسد. ( همان مدرك )
مسأله
6 * اگر سنّى چيزى را وقف فقرا كند ظاهراً به فقراى اهل سنّت مىرسد، نه فقيران
مذهب خودش، پس اگر واقف؛ مثلاً حنفى باشد، اختصاص به فقراى حنفى ندارد. ( همان مدرك )
مسأله
7 * اگر واقف چيزى را بر مسلمانان وقف كند، به هر كس كه اقرار به شهادتين دارد
و واقف نيز او را مسلمان مىداند مىرسد. ( تحرير الوسيله، ج1، ص71، م 43 )
غصب
سرقت
از كفار و ضرر رساندن به آنها
در
زمانى كه كفار در حال جنگ با مسلمانان نيستند، سرقت از اموال مردم عادى و ضرر
رساندن به آنها يا نپرداختن اجرت كار آنها يا ندادن بليط اتوبوس واحد يا پول
تلفن و قيمت كالا و ضرر رساندن به اموال شخصى يا عمومى آنها جايز نيست.
استفتا
س
1 * دستگاههايى هستند اتوماتيك كه با انداختن پول در آنها درب آنها باز مىشود
و شخص مىتواند به مقدار نامعين از داخل آنها روزنامه بردارد، آيا جهت خسارت به
كفّار وايادى شيطان بزرگ به مقدار خيلى ناچيز شما اجازه مىدهيد به ازاى پول يك
روزنامه كه در داخل دستگاه ريخته شده مقدار زيادترى از روزنامه برداشته شود؟
جواب : اجازه نيست. ( استفتاآت، ج2، ص39، س
109 )
س
2 * كالاهايى هستند كه در شركت بيمه كفّار مىباشند، حال آن كالاها بر اثر
حوادث از بين رفتهاند، آيا مىشود مبلغى بيشتر از ارزش آن كالا از شركتهاى
بيمه ادعا كرد؟
جواب : جايز نيست. ( استفتاآت، ج2، ص40، س
110 )
س
3 * بعضى از دانشجويان مثلاً پول شهريه يا پول تلفن يا بيمارستان و يا پولهايى
از اين قبيل را به خارجيها پرداخت نمىكنند و حتى گاهى مثلاً پول اتوبوس را هم
نمىدهند و مىگويند كه اينها از كشور ما خوردهاند اين پول متعلّق به خود
ماهاست، آيا از جهت شرعى بايد كليه بدهىها را به خارجيها (مسيحيان، يهوديان،
وغيره) پرداخت؟
جواب : بدهى را بايد اداء كرد. ( استفتاآت، ج2، ص500 ، س 20 )
س
4 * يهود و نصارى و مجوس كه در ممالك اسلامى مىباشند و به شرايط ذمّه عمل
نمىكنند و اصلاً ذمّه در بين نيست جز همين كه در شهرهاى اسلامى مىباشند آيا
همين مقدار اسباب مصونيّت مال و عرض و دم آنها مىباشد.
جواب : بلى، همين مقدار موجب مصونيّت است ( توضيح المسائل، ص432، س 91 )
وصيّت
مسأله 1 * وصيت كردن براى كافر ذمّى و مرتّد ملّى اشكال ندارد، مگر مورد وصيّت چيزى
باشد كه كافر آن را مالك نمىشود؛ مانند *قرآن*. ( تحرير الوسيله، ج2، ص96، م16
)
مسأله 2 * وصّى مسلمان، يعنى كسى كه براى عمل به وصيت خود مشخص مىكند بايد داراى اين شرايط
باشد:
بالغ باشد
عاقل باشد
مسلمان باشد
مورد اطمينان وى باشد
بنابراين مسلمان نمىتواند غيرمسلمانى را وصىّ خود قرار دهد، هر چند از نزديكان او باشد. ( تحرير الوسيله، ج2، ص102، م 38 )
قيم فرزندان
كسى
را كه انسان بعد از مرگ خود سرپرست فرزندانش قرار مىدهد، علاوه بر دارا بودن
شرايط وصىّ، بايد عادل باشد، بنابراين نه تنها قيومت غيرمسلمان صحيح نيست بلكه
غير عادل را نيز نمىتوان قيّم فرزندان خود قرار داد. ( تحرير الوسيله، ج2، ص106، م 55 )
نذر، صدقه، كفّاره
نذر
مسأله
1 * نذر غيرمسلمان صحيح است، به شرط آنكه متعلق نذر امر واجب يا مستحب يا مباح
راجع باشد. بنابراين اگر غيرمسلمانى چيزى را نذر مسجد يا امامزاده يا بيمارستان
يا مدرسه و يا فردى كرده باشد دريافت مىشود. ( تحرير الوسيله، ج2، ص117، م2 و ص118، م 5 )
مسأله
2 * نذر بر غيرمسلمان، در صورتى كه انجام آن مطلوب باشد صحيح است مثل آنكه،
مبلغى را بر فقير غيرمسلمانى نذر كند. ( همان مدرك )
استفتا
س
* آيا يك شخص ارمنى مىتواند گوسفندى به نذر امام حسينعليهالسلام به هيئت
عزاداران سيدالشّهداء بدهد، آيا خوردن گوشت آن حلال است يا نه؟
جواب : اشكال ندارد. ( استفتاآت، ج2، ص462، م13 )
صدقه
لازم
نيست صدقه به مسلمان داده شود، پس، صدقه مستحبى را به غيرمسلمان نيز مىتوان
داد، آرى صدقه دادن به كافر حربى و ناصبى--كافر حرّبى= كافرى كه در حال جنگ با
مسلمانان است يا اعلام جنگ كرده است.
ناصبى=
كسى كه به پيامبر يا ائمه اطهار دشنام دهد يا با آنان دشمنى كند حتى يكى از
آنه. )
جايز
نيست، بنابراين در كشورهاى غيراسلامى نيز كمك و دستگيرى از مستمندان و
درماندگان غيرمسلمان اشكال ندارد. ( تحرير الوسيله، ج2، ص91، م 5 )
مصرف
كفّارات
مصرف
كفّاراتِ مالى كه به سبب ترك روزه يا عمل نكردن به نذر و موارد ديگر واجب
مىشود، مساكين هستند و آنان فقيرانى مىباشند كه مىتوان به آنها زكات داد،
يعنى خرج سال خود را ندارند، و شرط است كه مسلمان باشند. ( تحرير الوسيله، ج2، ص131، م 18 )
خوردنيها و
آشاميدنيها
چون
اين قسمت از مسائل فقه از جمله مسائلى است كه در سفر به كشورهاى غيراسلامى نياز
بيشترى به آنها مىباشد، بيش از ساير قسمتها به بيان احكام آن مىپردازيم:
احكام خوراكيها
غذاهاى گياهى
تمام
ميوهها و سبزيجات حلال است، مگر آنكه نجس شده باشد و يا براى بدن ضرر داشته
باشد.
غذاهاى حيوانى
چند
مسأله:
مسأله
1 * تمام حيوانهاى درنده، حرامگوشت هستند، هر چند از نظر قدرت درندگى ضعيف
باشند، مانند روباه.
مسأله
2 * خوردن گوشت خرگوش حرام است.
مسأله
3 * تمام انواع حشرات حرام مىباشند. ( تحرير الوسيله، ج2، ص156، م 6 )
پرندگان
اين دسته از پرندگان حلال گوشت هستند:
* تمام اقسام كبوترها (قُمرى هم نوعى كبوتر است).
* تمام اقسام گنجشكها (بلبل هم نوعى گنجشك است).
* مرغ و خروس.
* اردك و مرغابى.
اين دسته از پرندگان حرامگوشت هستند:
* خفاش.
* طاووس.
* كلاغ (زاغ هم نوعى كلاغ است)
* تمام پرندگانى كه چنگال دارند، مانند عقاب. ( تحرير الوسيله، ج2، ص156، م6
چند مسأله:
مسأله 1 * خوردن گوشت پرستو و هدهد مكروه است. ( توضيح المسائل، م 2624 )
مسأله 2 * تخم مرغ و ساير پرندگان حلال گوشت، حلال و تخم پرندگان حرامگوشت، حرام است. ( تحرير الوسيله، ج2، ص158، م 12 )
مسأله 3 * ملخ از پرندگان است و حلال گوشت مىباشد. ( توضيح المسائل، م 2622 )
آبزيان
1 * از حيوانهاى دريايى، تنها ماهى پولكدار و برخى از پرندگان دريايى حلال گوشت
هستند.
2 * ميگو، همان ملخ دريايى و از پرندگان است و حلال گوشت مىباشد. ( تحرير الوسيله، ج2، ص155، م 1 )
احكام سر بريدن حيوانات
مسأله
1 * اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در مسأله بعد گفته مىشود سر ببرند،
چه وحشى باشد، چه اهلى، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاك است، و اگر
به اين دستور عمل نشود و بميرد حرام است. ( توضيح المسائل، م2583 و88 )
مسأله
2 * دستور سر بريدن حيوان آن است كه با شرايطى كه خواهد آمد، چهار رگ بزرگ گردن
آن را از پايين برآمدگى زير گلو به طور كامل ببرند. ( توضيح المسائل، م 2591 )
مسأله
3 * شرايط سر بريدن حيوان:
كسى
كه سر حيوان را مىبُرد مسلمان باشد.
سر
حيوان را با ابزار آهنى ببرند، مثل چاقوى آهنى.
موقع سر بريدن جلوى بدن حيوان، رو به قبله باشد.
موقع سر بريدن حيوان ياگذاشتن كارد به گلوى آن، نام خدا را ببرد، و همين قدر كه
*بسم اللَّه* بگويد كافى است.
حيوان، بعد از سربريدن حركتى بكند كه معلوم شود زنده بوده است حتى اگر چشم يا
دم خود را حركت دهد يا پاى خود را به زمين بزند كافى است. ( توضيح المسائل، م 2598
يادآورى:
آنان
كه به كشورهاى غيراسلامى مسافرت مىكنند و يا در آنجا سكونت دارند و از نظر
خريد گوشت و فرآوردههاى گوشتى مشكل دارند، مىتوانند با فراگيرى مسائل ذبح،
گاهى اوقات حيوان زنده خريدارى كرده و آن را به طريق شرعى سر ببرند و از آن
استفاده كنند. واين كار چندان مشكل نيست و نياز به قصاب ندارد و هر كس مىتواند
به آن عمل كند.
دستور كشتن شتر
اگر
بخواهند شتر را بكشند بايد با پنج شرطى كه براى سر بريدن حيوانات گفته شد، كارد
يا چيز ديگرى را كه از آهن و برنده باشد، در گودى بين گردن و سينهاش فرو كنند. ( توضيح المسائل، م 2595 )
استفتا
س
1 * همانطور كه اطلاع داريد، برادارن اهل سنّت، مرغهايى را كه از ذبحيه كشورهاى
غيرمسلمان است، مصرف مىكنند به دليل آنكه چنانچه ذابح اهل كتاب باشد كافى
مىدانند و روى پاكت اين مرغها جمله *ذُبح على حَسب الشريعةِ الاسلامية* نيز
نوشته شده، آيا استفاده كردن يك فرد شيعه از اين مرغها جايز است يا خير؟
جواب : تا احراز تذكيه نشود *ولو به اين كه احتمال داده شود كه وارد كننده مسلمان
رعايت تذكيه شرعى را نموده و در اختيار مردم مسلمان براى استفاده گذاشته *حرام
است. ( استفتاآت، ج2، ص499، س
16 )
س
2 * مرغهاى كشته و منجمدى كه در عربستان سعودى مصرف مىشود، خورد نشان جايز است
يا خير؟ و آيا بايد به ذبح شرعى اطمينان حاصل شود يا خير؟
جواب : اگر از بلاد كفر مىآوردند بايد تذكيه احراز شود. ( استفتاآت، ج2، ص500، س
19 )
س
3 * در يكى از شهرهاى آمريكا برادران ايرانى از عربهاى مسلمان، گوشت به اصطلاح
ذبح اسلامى مىخرند ولى بعداً معلوم شده كه خود عربها از گوشت ذبح شده يهوديها
استفاده مىكنند و با استفاده به آيهاى از قرآن (سوره مائده آيه 4) مىگويند
كه ما مىتوانيم از ذبح اهل كتاب استفاده كنيم، لطفاً در مورد اين آيه توضيح
بفرماييد و در اين صورت رابطه ما با كسانى كه از اين گوشتها استفاده مىكنند از
نظر پاكى و نجسى چگونه است؟
جواب : ذابح بايد مسلمان باشد و منظور از طعام در آيه شريفه، حبوب، بخصوص گندم است و
گوشتى كه ذابح آن غيرمسلمان است در حكم ميته است و نجس و نجس كننده است. ( استفتاآت، ج2، ص500، س
20 )
س
4 * طيور منجمد كه در بلاد مسلمين از دست مسلمان خريده مىشود ولى از بلاد كفر
وارد شده است و در روى كارتن نوشته شده: *مذبوح بذبح اسلامى* آيا مىتوان خورد
يا نه؟
جواب : اگر احتمال داده شود كه وارد كننده مسلمان احراز تذكيه حيوان را كرده و آن را
در دسترس مسلمين قرار داده، محكوم به حليّت است. ( استفتاآت، ج2، ص502، س
22 )
س
5 * استدعا دارد نظر مبارك را درباره خريد و فروش و خوردن گوشتهايى كه از بلاد
كفر و كشورهاى خارجى وارد مىشود مشروحاً بيان فرماييد.
جواب : گوشتهايى كه از بلاد كفر مىآورند اگر شخص احتمال بدهد كه وارد كننده مسلمان
احراز ذبح شرعى آن را كرده و در دسترس مسلمانان قرار داده، محكوم به حليّت است
و تشخيص موضوع با خود مقلّد است. ( استفتاآت، ج2، ص502، س23 )
س
6 * خريدن مرغ ذبح شده از مسلمان در آمريكا با اينكه مىدانيم او مزرعهاى براى
تربيت آنها دارد چگونه است و آيا بر ما واجب است از نوع خوراكى كه به مرغها
داده مىشود سؤال كنيم.
جواب : محكوم به حلّيت است و احتياج به سؤال ندارد. ( استفتاآت، ج2، ص502، س6 )
س
7 * آيا ما مىتوانيم از غذاهايى كه در بازار فرانسه عرضه مىشود اعم از گوشت و
نان بخوريم؟
جواب : آنچه از گوشت است حكم مردار را دارد و خوردنش حرام است مگر آنكه محرز بشود كه
ذبح شرعى شده است و امّا غير گوشت محكوم به طهارت است مگر آنكه محرز شود با
تماس با بدن كافر نجس شده است. ( استفتاآت، ج2، ص 507، س
10 )
س
8 * برادران اهل تسنن در هنگام سر بريدن، پيشانى گوسفند را رو به قبله قرار
مىدهند و محل كارد و دست و پا را رو به قبله قرار نمىدهند، خوردنش براى ما
اشكال دارد يا نه؟ خودشان سر مىبرند و همه علمايشان حلال مىدانند، نمىدانم
فتوايشان همين است يا طور ديگرى است؟
جواب : فرض مذكور، حكم جهل به حكم را دارد كه ذبيحه
حلال است ( استفتاآت، ج2، ص 495، س6 )
س
9 * آيا هنگام خريد گوشت از بازار مسلمين يا كشورهاى اسلامى، واجب است كه ذبح
آن را سؤال كنيم، با اينكه مىدانيم بيشتر گوشتهايى كه در اين بازار مصرف
مىشود ذبح شرعى نيست، و همچنين نسبت به پوست و چرم؟
جواب : سؤال كردن واجب نيست و محكوم به طهارت و حلّيت است، آنگاه كه معلوم نيست كه
گوشت يا چرم از بلاد غيراسلامى وارد شده باشد. ( استفتاآت، ج2، ص 497، س12 )
س
10 * توسط اتحاديه چلوكبابيها گوشت يخ زده در كارتنهايى كه معلوم نيست صادره از
كدام كشور مىباشد به چلوكبابيها جهت مصرف براى مشتريان داده مىشود، خواهشمند
است بفرماييد مصرف اين نوع گوشتها از نظر شرع اسلامى بلامانع است يا خير؟
جواب : در فرض مذكور محكوم به حلّيت است. ( استفتاآت، ج2، ص 498، س14 )
س
11 * خوراكى كه امروزه در امريكا به مرغها داده مىشود 80درصد پروتئينى است كه
از گوشت خوك و گاو درست شده كه براى تسريع در رشد مرغها به آنها داده مىشود،
آيا خوراندن چنين مرغهايى كه از اينگونه غذا تغذيه مىكنند چه حكمى دارد؟
جواب : اشكالى ندارد. ( استفتاآت، ج2، ص 505، س5 )
س
12 * آيا مصرف كنسروهاى گوشت و ماهى كه در بازار مسلمين به فروش مىرسد جايز
است يا نه؟
جواب : اگر ندانند از كجا وارد شده يا بدانند كه از بلاد مسلمين است مانع ندارد، و
اگر بدانند از بلاد كفر وارد مىشود، در صورتى محكوم به حلّيت است كه وارد
كننده مسلمان باشد و احتمال بدهند كه احراز تذكيه آن را كرده و در دسترس مسلمين
قرار داده است.
--مناسك حج، ص 395، س 57 )
صيد ماهى
مسأله
1* اگر ماهى پولكدار (فلسدار) را زنده از آب بگيرند و بيرون آب جان دهد، پاك
و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بميرد پاك است، ولى خوردن آن حرام مىباشد. ( توضيح المسائل، م 2615 )
مسأله2* ماهى بىفلس (پولك) را اگرچه زنده از آب بگيرند و بيرون آن جان دهد حرام است. ( همان مدرك )
مسأله
3* كسى كه ماهى را صيد مىكند لازم نيست مسلمان باشد و در موقع گرفتن هم لازم
نيست نام خدا را ببرد ولى مسلمان بايد بداند كه آن را زنده از آب گرفتهاند و
در خارج آب مرده است، بنابراين در كشورهاى غيراسلامى در صورتى كه انسان بداند
ماهى را زنده از آب مىگيرند و يبرون آب جان مىدهد پاك و حلال است. ( توضيح المسائل، م 2617 )
مسأله4* ماهى مردهاى كه معلوم نيست كه آن را زنده از آب گرفتهاند يا مرده چنانچه در
دست مسلمان باشد حلال است، و اگر در دست كافر باشد، اگر چه بگويد زنده گرفتهام
حرام مىباشد، بنابراين اگر در كشورهاى اسلامى ماهى يا كنسرو كه در آن كشور
ساخته شده بخرد، هر چند نداند زنده از آب گرفتهاند يا نه حلال مىباشد، ولى
اگر در بازار غير مسلمين خريدارى كند و نداند چگونه صيد كردهاند، حرام است. ( توضيح المسائل، م
2618 )
مسأله5
* لازم نيست ماهى پس از بيرون آمدن از آب خودش بميرد بلكه اگر آن را سر ببرند
يا قطعه قطعه كنند وبدين سبب بميرد، حلال است. ( تحرير الوسيله، ج2، ص 145، م 30 )
استفتا
س
1 * اگر صيد ماهى و غيره به دست صيّاد غيرمسلمان انجام گيرد حلال است يا نه؟
جواب : حلال است ولازم نيست صياد ماهى، مُسلم باشد، ولى بايد زنده از آب بيرون آمده
باشد. ( استفتاآت، ج2، ص 494، س1 )
س
2 * در جامعهاى كه اكثريت غيرمسلمان هستند، خوردن ماهى كه از دست غيرمسلمان يا
كسى كه نمىدانى مسلمان است يا نه خريدارى شود اشكال دارد يا خير؟
جواب : اگر يقين به تذكيه نداشته باشيد محكوم به حرمت است. ( استفتاآت، ج2، ص 499، س17 )
س
3 * آيا از كنسروهاى ماهى در آمريكا در صورتى كه نمىدانيم كه آيا ماهى
فلسدارد است يا نه و همچنين صددرصد نمىدانيم كه ماهى را زنده از آب گرفتهاند
يا نه؟ اگر چه به احتمال بسيار زيادى مىتوان گفت كه ماهى زنده از آب گرفته شده
است مىتوان استفاده نمود يا خير؟
جواب : اگر يقين نداريد كه از آب زنده اخرجواب : شده يا در خارج آب زنده اخذ شده
بايد از آن اجتناب كنيد. ( استفتاآت، ج2، ص 500، س20 )
س
4 * آيا ماهيهايى كه از خارج وارد مىشود از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا در
تذكيه ماهى لازم است، صيد كننده مسلمان باشد؟
جواب : اگر معلوم نيست كه ماهى از كجا وارد شده و همچنين اگر معلوم باشد كه از بلاد
اسلامى وارد شده حلال است، ولى اگر معلوم است كه از بلاد كفر آوردهاند، در
صورتى حلال است كه احتمال بدهند وارد كننده مسلمان تذكيه آن را احراز كرده و در
دسترس مسلمانان قرار داده است و صيد كننده ماهى لازم نيست مسلمان باشد و كافى
است كه ماهى زنده از آب اخرجواب : و در خارجواب : آب بميرد. ( استفتاآت، ج2، ص 498، س15 )
شك
در پولكدار يا بىپولكبودن ماهى
اگر
انسان بداند ماهى را زنده از آب گرفتهاند و در بيرون آب مرده است ولى
نمىداند، آيا از نوع پولكدار است يا بىپولك حلال مىباشد، هر چند از دست
غيرمسلمان بخرد، و اين حكم نسبت به كنسروهاى ماهى هم جارى است، به چند نمونه
استفتا در اين زمينه دقت فرماييد.
س
1 * ماهيهايى كه طبخ شده و به نام كنسرو از كشورهاى غيراسلامى وارد مىكنند
محكوم به حلّيت است يا حرمت؟
جواب : در صورت شك در اينكه از قسم ماهى حلال گوشت است يا از قسم حرام گوشت محكوم به
حلّيت است به شرط آنكه *با فرض وارد كردن از بلاد كفر* محرز باشد كه آن را زنده
از آب بيرون آوردند و در خارج آب مرده است، و اگر در اين باره شك داشته باشد
محكوم به حرمت است. ( استفتاآت، ج2، ص 502، س
21 )
س
2 * خوردن تخم خاويار چه حكمى دارد؟ جايز است يا نه؟
جواب : اگر از ماهى فلسدار باشد و يا معلوم نيست فلسدار است يا نه خوردن آن اشكال
ندارد و گرنه حرام است. ( استفتاآت، ج2، ص 504، س
1 )
س
3 * ماهيهايى كه طبخ شدهاند و بستهبندى شدهاند و از بلاد كفر مىآورند محكوم
به حلّيت هستند يا خير؟
جواب : اگر معلوم نباشد كه آيا از قسم ماهى حلال است و زنده از آب گرفته شده و در
خارج آب مرده است يا نه، محكوم به حرمت است و با احراز اينكه زنده از آب گرفته
شده و در بيرون آب مرده است محكوم به حلّيت است ولو آنكه نداند كه از قسم حلال
است يا از قسم حرام. ( توضيح المسائل، ص 431، س82 )
غذاهاى غير گوشتى
غذاهاى
غير گوشتى، اعم از سبزيجات، حبوبات، ميوهها و فراوردههاى لبنياتى مانند:
پنير، ماست، كره، خامه، كه از حيوان حلال گوشت گرفته مىشود، تخم مرغ و ساير
پرندگانحلال گوشت، نان بيسكويت، شكلات، آدامس، شيرينى و ساير خوردنيهايى كه از
گوشت حيوان نيست، پاك و خوردن آن ها حلال است، مگر آنكه انسان يقين كند كه نجس
شدهاست، بنابراين مسأله چند صورت دارد:
مىداند كه با بدن
كافر تماس نداشته و به نحو ديگرى نيز--به فتواى رهبر معظّم انقلاب اسلامى
آيةاللَّه خامنهاى، غيرمسلمانان اهل كتاب پاك هستند و تماس با بدن آنها سبب
نجس شدن چيزى نمىشود.
(رساله اجوبة الاستفتائات، ترجمه فارسى، س 313). )
نجس نشده است پاك و حلال است
شك دارد نجس شده است يا نهپاك و حلال است.
احتمال مىدهد نجس شده باشد ولى يقين نداردپاك و حلال است.
مىداند بر اثر تماس با بدن كافر يا بهگونهاى ديگر نجس شده است نجس و
حرام است.
استفتا
س 1 * آيا نان و شير و ساير موارد خوراكى كه در كارخانجات بزرگ به كمك ماشين تهيه
و يا آماده مىشود، براى مصرف دانشجويان مقيم كشورهاى غيرمسلمان كه مجبور به
استفاده از اين مواد هستند چه حكمى دارد؟ و يقين به نجاست را در اين مورد چگونه
بايد احراز كرد؟
جواب : اگر يقين به تماس چيزى با رطوبت با بدن كافر پيدا--به پاورقى صفحه 130 مراجعه
شود. )
نكنيد محكوم به طهارت است. ( استفتاآت، ج2، ص 507، س 11 )
س 2 * آيا ما مىتوانيم در كشورهاى خارجى در رستورانهايى كه آشپز و پيشخدمتهاى
مسيحى هستند، غذاهاى غير گوشتى مثل سبزيجات و ماهى و تخم و مرغ بخوريم يا نه؟
جواب : اگر يقين به ملاقات آنها با رطوبت به بدن كافر باشد--به پاورقى صفحه 130
مراجعه شود. )
نجس است و نبايد بخوريد. ( استفتاآت، ج2، ص 508، س 12 )
س 3 * پنيرهاى خارجى با پنير مايه *رينت* مخلوط مىباشد و به طورى كه معلوم است
اين ماده از شكم حيوان در مىآيد، من در اوايل كه در خارج بودم آن را نمىخوردم
ولى در تابستان گذشته كه در ايران بودم ديدم كه مردم در بازار از اين پنيرهايى
كه از خارج وارد مىكنند مىخورند، آيا من هم از اين پنيرها مىتوانم بخورم؟
جواب : پنير مايه *رينت* اگر معلوم نباشد كه از حيوان حرام گوشت است و از خارجواب :
تماس با نجس پيدا نكرده باشد خوردن پنيرى كه از آن مخلوط است مانع ندارد. ( استفتاآت، ج2، ص 508 ، س 13 )
س 4 * ما دانشجويان، در امريكا مشغول به تحصيل هستيم، مدتى است كه در مورد بعضى
از مسائل مربوط به نجاست و پاكى پيش آمده است كه اكثر دانشجويان مسلمان، با آن،
در اين كشورها روبرو هستند، لطفاً ما را راهنمايى نماييد، آيا غذاهاى مختلف
كنسرو كه احتياج به استفاده روزانه بعضى از آنها برايمان وجود دارد، از قبيل
نان، كره، پنير، لوبيا، ماهى و يا ربّ گوجه فرنگى كه در مورد كنسرو لوبيا
خودمان در كارخانه آن كار كرده و شاهد بودهايم كه دست غيرمسلمان با لوبيا تماس
پيدا مىكند، آيا از استفاده تمام اين غذاها بايد امتناع نماييم؟
جواب : تمام چيزهاى خوردنى اعم از در بسته و باز، تا احراز نجاست آن ولو با تماس با
كافر با رطوبت نشود محكوم به--به پاورقى ص 130 مراجعه شود. )
طهارت و حلّيت است، مگر در اجزاء حيوانى كه در بلاد كفر محكوم به نجاست و حرمت است
مگر حلّيت آن به وجهى ثابت شود. ( استفتاآت، ج2، ص 508، س 14 )
چند مسأله:
مسأله1* خوردن و آشاميدن چيز نجس حرام است. ( توضيح المسائل، م 141 )
مسأله2* خوردن چيزى كه براى انسان ضرر دارد حرام است؛ مثلاً خوردن غذاى چرب براى مريضى
كه غذاى چرب برايش ضرر دارد حرام است. ( توضيح المسائل، م 2626 )
مسأله3* نوشيدن شراب و هر مايع مست كننده ديگر حرام است. ( توضيح المسائل، م 111، 2632 )
مسأله4* خوردن مال ديگران بدون رضايت صاحب آن حرام است هر چند كافرى باشد كه اموال او
محترم است. ( تحرير الوسيله، ج2، ص 169، م28 )