پيشگفتار
قوانين عملى اسلام كه از وحى الهى سرچشمه
گرفته و بر اساس فطرت پاك انسان و همگون با حكم عقل تشريع شده، تضمين كننده
سعادت بشرى است.
اين قوانين، تمام زواياى زندگى بشرى، اعم از
فردى و اجتماعى آن را مورد توجه قرار داده وهرگز عملى از اعمال انسانى را بدون
حكم رها نكرده است و بخش عمدهاى از آن، بيانكننده چگونگى روابط اجتماعى
انسانهاست، كه در اين بخش وظيفه پيروان خود را نسبت به اين مسأله به گونهاى
روشن و راحت مشخص كرده است، هرچند برخى از افراد به جهت عدم آشنايى به آن
قوانين، هنگام عمل دچار اشكال مىگردند و خود را به زحمت مىاندازند، ولى اندك
آگاهى نسبت به احكام اجتماعى اسلام، راه را روشن و موانع را مرتفع مىسازد و
انسان مىتواند با خاطرى آسوده وقلبى مطمئن وظايف شرعى خود را به طور صحيح به
انجامرساند.
يك بخش از اين مسائل، چگونگى ارتباط با
غيرمسلمانان است كه امروزه در بسيارى از كشورها براى مسلمانان آن ديار و
ديگرانى كه به آنجا سفر مىكنند، سبب پرسشهاى بسيارى شده است.
در دهه اخير كه با پيروزى انقلاب اسلامى در
ايران توجه به احكام شرعى و تعهّد عملى نسبت به آن افزايش يافته، احساس نياز
نسبت به شناخت اينگونه مسائل شكوفا گشته و در چند سال اخير از سوى برخى از
نهادها و ارگانها، پيشنهاد جمعآورى و تدوين اين
دسته از احكام فقهى داده شده بود، ولى فرصت دست نمىداد و توفيق يار نمىگشت تا
به اين پيشنهاد جامه عمل پوشانده شود امّا در ماههاى اخير اعلام نياز بيشتر شد
و لزوم تدوين و نگارش چنين نوشتهاى دو چندان گشت كه ما را بر آن داشت تا با
تشكيل چندين جلسه با دوستانى كه سفرهايى به كشورهاى مختلف داشتند و دريافت
نمونههاى زيادى از سؤالهايى كه در آنجا پيش مىآيد و مرورى اجمالى بر تمامى
ابواب فقه و سير كاملى در مجموعه استفتاآتى كه از محضر امام خمينى(ره) شده و در
دو مجلد به چاپ رسيده است، در اوّلين گام ضرورىترين مسائل، با نمونههايى از
مثالها و مصداقها جمع آورى و نگاشته شود،
اميد آن داريم تا با انتشار اين نوشته، بابى
گشوده شود و مسائل ديگرى از عزيزانى كه به خارج از كشور مسافرت مىكنند و يا در
آنجا سكونت دارند، به دست رسد و در آينده مجموعهاى كامل كه در بردارنده تمام
مسائل باشد، در اختيار علاقمندان قرار گيرد.
يادآورى چندنكته:
1 * بسيارى از مسائل احكام اختصاص به مكان خاصى ندارد و با مسافرت تغييرى در آنها
پديد نمىآيد و تمام افراد مكلّف در همه جا نسبت به عمل به آنها يكسانند، ولى
برخى از مسائل ويژه موقعيتهاى خاص و مكانهاى مخصوصى مىباشد، كه از اين دسته
مسائل، احكامى است كه در سفر به كشورها *بويژه به كشورهاى غيراسلامى* پيش
مىآيد، و چون دستيابى به آنها مستلزم آگاهى به
تمام ابواب فقه و اطلاع از جايگاه خاص آنها و صرف وقت زياد است، لذا جمعآورى و
تبويب آنها مىتواند افراد را در مواقع لزوم جهت پيدا كردن احكام مورد نظر يارى
دهد.
2 * نوشته حاضر، تنها در بردارنده مسائل ويژهاى است
كه در مسافرتهاى خارج از كشور *بخصوص كشورهاى غيراسلامى* مورد ابتلا مىباشد.
3 * مطالب اين نوشته بيشتر بر اساس تنظيم مرسوم ابواب
فقه، از طهارت تا پايان، آورده شده است.
4 * مسائل
اين نوشته مطابق با فتاواى بنيانگذار جمهورى اسلامى، حضرت آية اللَّه العظمى
امام خمينى(قدس سره) مىباشد، بجز در چند مورد كه
فتاواى ديگران نيز آورده شده است.
بديهى است
كه اغلب اين مسائل احكام كلّى و مورد اتفاق است و مسائل جزئى و اختلافى در آن
كمتر وجود دارد، گرچه اميدواريم كه در فرصتهاى آينده بتوانيم آراى برخى از
مراجع بزرگ تقليد بويژه حضرت آيةاللَّه العظمى اراكى(دام ظله) را بر آن
بيفزاييم.
5 * براى اطمينان بيشتر خوانندگان عزيز، مأخذ هر
مسأله در پايان همان صفحه آورده شده است.
6 * جهت اختصار در مأخذ مطالب، علائم زير به كار رفته است:
ج = جلدص = صفحهم = مسألهس = سؤال
7 * در تهيه اين نوشته، از متون زير استفاده شده است:
تحرير الوسيله *امام خمينى* ناشر: دار الانوار بيروت.
العروة الوثقى (دوجلدى) با حاشيه مراجع تقليد، ناشر: انتشارات علميه اسلامى
رساله توضيح المسائل *امام خمينى* ناشر: بنياد پژوهشهاىاسلامىآستان قدس
استفتاآت *امام خمينى* ناشر: دفتر انتشارات اسلامى.
استفتاآت ويژه حج، حوزه نمايندگى ولى فقيه درامور حج و زيارت.
مناسك حج *امام خمينى* ناشر: نشر مشعر.
در پايان خداى را بر اين توفيق سپاس مىگوييم واز برادرانى كه سابقه سفر به خارج داشتند
و با رهنمودهاى خود راهنمايمان بودند تشكر كرده، و از نظرات و پيشنهادهاى
سازنده شما عزيزان استقبال مىكنيم.
ربّنا تقبل منا انك انت السميع العليم
محمّد حسين فلاّح زاده ابرقويى
زمستان 1372 ه’ . ش
آداب سفر
در اسلام به سفر رفتن براى كسب معرفت و دانشاندوزى وپندگيرى از شگفتيهاى طبيعت و
آثار باقيمانده از امّت هاى گذشته و بهرهگيرى از پيشرفتهاى علمى ديگران جهت
برآوردن نيازهاى جامعه اسلامى و تقويت دانش مسلمين و توانايى آنها در مقابل
دشمنان، نه تنها مطلوب مىباشد، بلكه در برخى موارد، لازم و ضرورى است و پاداش
هجرت در راه خدا را دارد. و گاهى سفر براى تجارت و فعاليتهاى اقتصادى و حتى
براى سير و سياحت جايز بلكه مستحب است.
از آنجا كه اسلام براى تمام افعال انسانها، چه فردى و چه اجتماعى، قوانين خاصّى
دارد، براى سفر نيز آداب و احكام ويژهاى قائل است در آغاز اين نوشته به برخى
از آداب سفر اشاره مىكنيم تا افرادى كه به ساير كشورها سفر مىكنند بتوانند با
عمل به آنها از بركات معنوى آن نيز بهرهمند شوند.
امورى
كه براى مسافر مستحب است:
انتخاب زمان مناسب براى سفر.
صدقه دادن، بويژه هنگام شروع سفر.
وصيّت كردن، بويژه نسبت به حقوق واجب.
خداحافظى با بستگان و دوستان.
خواندن سوره حمد، توحيد، قدر، ناس، فلق و آية الكرسى.
خواندن دعاى سفر، ذكر، حمد و شكر الهى هنگام شروع سفر.
امام صادق عليهالسلام فرمود: آنگاه كه سوار مركب مىشويد بگوييد:
* سُبحانَ الَّذى سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنين *
انتخاب همسفر.
يارى دادن به همسفران و دستگيرى از ضعيفان.
وحدت و هماهنگى با همسفران و پرهيز از اختلاف.
خوشرفتارى و خوشرويى با همسفران. ( العروة الوثقى، ج 2 ، كتاب الحج. )
توشه كافى همراه داشتن.
كشورهاى
اسلامى و غيراسلامى
افرادى كه از كشور جمهورى اسلامى ايران به ساير كشورها مسافرت مىكنند، دو دستهاند،
برخى به كشورهاى *اسلامى* سفر مىكنند و برخى به كشورهاى *غيراسلامى*.
كشورهاى اسلامى در اينجا به آن دسته از كشورهايى گفته مى شود كه اكثر اهالى آنها مسلمان
هستند، هر چند نظام حاكم بر آنها اسلامى نباشد، كشورهاى غيراسلامى هم در اين
تعريف، به آن دسته از كشورهايى گفته مى شود كه اكثر افراد آن غيرمسلمان هستند.
گرچه ممكن است در يك كشور نيز، برخى از شهرها، حكم كشور اسلامى و به تعبير صحيحتر،
حكم *بلاد اسلامى* را داشته باشد، و اين در صورتى است كه اكثر افراد آنجا و يا
تمام آنان مسلمان باشند و برخى ديگر كه ساكنان آن غيرمسلمانانند يا مسلمان در
اقليتند حكم كشورهاى غيراسلامى را داشته باشد.
برخى از كشورهاى اسلامى :
× پاكستان× افغانستان× عراق
× كويت× بحرين× امارات متحده عربى
× عمان× عربستان× اردن
× لبنان× سوريه× مصر
× الجزاير× ليبى× يمن
× سودان و بسيارى از كشورهاى ديگر.
برخى از كشورهاى غيراسلامى :
× امريكا× چين× ژاپن
× انگلستان× فرانسه× اسپانيا
× ايتاليا× كانادا× مكزيك
× رومانى× برزيل× بلغارستان
وبرخى ديگر از كشورها.
كسانى كه به كشورهاى اسلامى سفر مىكنند يا در آنجا سكونت دارند هرچند از نظر مذهب با
آنها هماهنگ نباشند، مثلاً مسافر، پيرو مذهب جعفرى است و ساكنان آن كشور پيرو
مذهب مالكى يا حنفى هستند، مشكل خاصى ندارد، چون به هر حال مسلمان هستند، و آن
كشورهانيز از * بلاد اسلامى * است و در اكثر مسائل با هم مشترك هستند، ولى در
برخى موارد كه ممكن است مسأله خاصى، مانند نماز جماعت پيش آيد اشاره خواهد شد.
و غيرمسلمانان نيز دو دستهاند.
1*اهل كتاب مسیحی
يهودى زردتشتى صائبين
2*غير اهل كتاب
در برخى از مسائل فقهى اهل كتاب با ساير غيرمسلمانان تفاوت دارند، كه در بخشهاى
آينده روشن خواهد شد. ( توضيح المسائل، م209 و م 109. )
به فتواى رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آيةاللَّه خامنهاى اهلكتاب پاك هستند،
بنابراين در بسيارى از احكام طهارت و نجاست ( *رساله
اجوبة الاستفتائات، ترجمه فارسى، س 313. )
با مسلمانان تفاوتى ندارند كه در بخشهاى آينده با آنها آشنا خواهيد شد.
مقصود از اهل كتاب هركسى است كه اعتقاد به يكى از اديان الهى داشته و خود را از
پيروان پيامبران الهى (على نبينا و آله و عليهم السلام) بداند و يكى از
كتابهاى الهى را كه بر انبياء عليهمالسلام نازل شده، داشته باشد، مانند يهود،
نصارى، زرتشتىها و همچنين صائبين كه بر اساس تحقيقات ما از اهل كتاب هستند و
حكم آنها را دارند، معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى
اشكال ندارد. ( همان، س315. )
طهارت
انسان
بايد از خوردن و آشاميدن اشياء نجس بپرهيزد و درنماز و برخى عبادات ديگر، بدن و
لباسش پاك باشد، اشياء نجس نسبت به اشياء پاك بسيار محدود است و مى توان گفت:
*در عالم همه چيز پاك است مگر يازده چيز و آنچه با آنها برخوردى موثر داشته
باشد.*
نجاسات
يازده تاست كه در رساله توضيح المسائل آمده است و برخى از آنها، با تغيير مكان
و مسافرت تغييرى در احكام آنها پديد نمىآيد و مسائل خاصى براى مسافران كشورهاى
غيراسلامى پيش نمىآورد، مانند خون، كه درهمه جا و از همه كس * چه از مسلمان و
چه غيرمسلمان * نجس است چه در كشور اسلامى و چه غير آن، لذا ما در اين نوشته از
پرداختن به مسائل آنها صرفنظر كرده و تنها به موارد ذيل كه مسائل ويژهاى دارد
مى پردازيم:
مردارسگخوكشراب
احكام نجاسات
مردار
حيوانى كه خود به خود بميرد و يا به غير دستور اسلام ذبح شود *مردار* است ولى تمام
حيوانهاى مرده نجس نيست، كه احكام هر يك در جدول زير نشان داده شده است:
سگ و خوكتمام اجزاى آن نجس است.
مردار حيوان پاك است.اجزاى بىروح مانند مو و پشمپاك است.
اجزاى روحدار مانندگوشت
و پوست نجس است.
توضيح :
سگ يا خوكى كه در خشكى
زندگى مى كند تمام اجزاى بدن آن نجس است، چه پس از مردن و چه پيش از آن، ولى سگ
دريايى حكم ساير حيوانهاى خون جهندهدار را دارد. ( العروة الوثقى، ج1 ، ص 85 و تحرير الوسيله، ج1 ص115 )
حيوانى كه اگر رگ آن
را ببرند خون از آن جستن مىكند وبا فشار بيرون مىآيد خون جهندهدار است
مانند، مرغ، خروس، گربه، گوسفند. ( تحرير الوسيله، ج1 ، ص118 )
حيوانى كه اگر رگ آن
را ببرند خون بيرون نمى آيد و يا خون ندارد خون جهندهدار نيست، مانند مار،
ماهى، سوسك.
مسأله 1 * اجزايى كه در حال حيات (قبل از مردن) از بدن انسان يا حيوانى كه خون جهنده
دارد جدا شود، در حكم طهارت و نجاست با اجزاى مردار تفاوتى ندارد، يعنى اگر آن
جزء، بىروح باشد، پاك و اگر روحدار باشد نجس است.
مسأله 2 * اشيائى كه از اجزاء بى روح حيوان تهيه شده پاك است، هر چند ذبح شرعى نشده
باشد، بنابراين لباسهاى پشمى، كركى، مويى، پاك است، هر چند غيرمسلمان آن را
ساخته باشد و يا در بازار غير مسلمين به فروش مى رسد، ولى اگر از حيوان حرام
گوشت باشد، نماز خواندن با آن لباس باطل است. ( همان مدرك، ج 1، ص 559 )
مسأله 3 * اشيائى كه از اجزاء روحدار حيوان خون جهندهدار كه ذبح شرعى نشده تهيه شده
باشد نجس است، مانند چيزهائى كه از چرم تهيه مىشود، مثل× كفش× كيف× كلاه×كمربند ×كاپشن ×دستكش × بند
ساعت
مسأله 4 * در موارد زير حكم به طهارت مىشود، يعنى آن شىء نجس نيست.
× چيزى كه معلوم نيست چرم است يا نه ؟
× چيزى كه معلوم نيست از اجزاء حيوان خون جهندهدار است يا از حيوانى كه خون
جهنده ندارد؛ مانند كمربندى كه معلوم نيست از پوست مار است يا غير آن. ( العروة الوثقى، ج 1، ص62 )
مسأله 5 * چيزى كه از چرم حيوان خونجهندهدار تهيه شده مانند كفشى كه معلوم است از
چرم گاو تهيه شده، اگر ذبح شرعى آن معلوم نيست، يعنى نمىدانيم به طريق شرعى
ذبح شده يا نه، اقسام مختلفى دارد، بدين شرح:
× از مسلمان خريدارى مىشود و ساخت كشور اسلامى است، پاك است.
× از مسلمان خريدارى مىشود
ولى ساخت كشور غيراسلامى است؛ مثلاً در بازار كويت كفشى مىخرد كه ساخت ايتاليا
است نجس است، مگر آنكه
معلوم شود كه ذبح شرعى شده و وارد كننده مسلمان با احراز اينكه ذبح شرعى شده
وارد كرده است.
× از غيرمسلمان خريدارى
مىشود ولى ساخت كشور اسلامى است؛ مثلاً در لندن كفشى مىخرد كه ساخت سوريه مىباشد پاك است.
× از غيرمسلمان خريدارى مىشود و ساخت كشور غيراسلامى استنجس است.
× از مسلمان مىخرد و معلوم نيست از چه كشورى است پاك است .
× از غيرمسلمان مىخرد و معلوم نيست از چه كشورى مىباشد نجس است.
( العروء الوثقى، ج 1، ص 558 م9، ص559 م10، ص 60، م6و 7 )
مسأله 6 * فرآوردههاى لبنياتى كه از حيوان حلال گوشت زنده گرفته مىشود، مانند شير،
ماست، پنير، كشك، كره، خامه كه از گاو و گوسفند مىباشد، همگى پاك و خوردن آن
حلال است، هرچند غيرمسلمان آن را تهيه كرده باشد و يا در بازار غيرمسلمانان به
فروش برسد، يا از كشورهاى غيراسلامى آورده باشند، مگر آنكه انسان يقين كند كه
با بدن غيرمسلمان تماس پيدا كرده و نجس شده است، و شك و احتمال--به فتواى رهبر
معظم انقلاب اسلامى حضرت آيةاللَّه خامنهاى اگر آن غيرمسلمان از اهل كتاب
باشد، اشياء خريدارى شده پاك است، حتى اگر مطمئن باشيم با بدن او تماس داشته
است.(رساله اجوبة الاستفتائات، ترجمه
فارسى، س 321. )
كافى نيست و نيازى به تحقيق و جستجو ندارد.
(براى آشنايى بيشتر به فصل خوردنيها و آشاميدنيها مراجعه كنيد)
استفتا
( استفتا = فتوا خواستن از مرجع تقليد، سؤالى كه مقلّد از مرجع تقليد خود
مىنمايد و پاسخى كه او مىدهد. )
س 1 * آيا چرمى كه در كشور فرانسه به فروش مىرسد (يا كفش چرمى و غيره) * از آنجا
كه احتمال ورود از الجزاير را دارد * پاك است و پوشيدن يا استفاده كردنش اشكال
ندارد؟
جواب : در حكم ميته است «نجس است» ( استفتاآت، ج 1، ص 97، س252 )
س 2 * آيا پوستهايى كه از خارج وارد مىشود و در ساختن كفش و امثال آن به كار
مىرود پاك است يا نجس ؟
جواب : پوستى كه از بلاد اسلامى وارد مىشود محكوم به طهارت است مگر آنكه ثابت شود
كه ذبح به طريق غير شرعى بوده، و پوستى كه از بلاد غيراسلامى وارد مىشود محكوم
به نجاست است مگر احراز شود كه ذبح به طريق شرعى بوده يا احتمال داده شود كه
وارد كننده مسلمان، احراز تذكيه حيوان را نموده است و پوست را در دسترس مسلمين
قرار داده است. ( همان مدرك، س253 )
س 3 * اشياء و چيزهايى كه از چرم حيوانات درست شده آيا نجس است؟ و اگر دست تر به
آنها خورد، دست نجس مىشود؟
جواب : اگر حيوان تذكيه شود چرم آن پاك است [يعنى اگر ذبح شرعى شده باشد]. ( استفتاآت، ج1، ص98، س 254 )
س 4 * آيا پوست مار واشيائى كه از پوست مار درست شده نجس است؟
جواب : پوست مار نجس نيست. ( همان مدرك )
س 5 * بعضى از پرسنل نيروى هوايى چكمههايى مىپوشند كه در زمان طاغوت، دولت از
كشورهاى غيراسلامى خريده و بين آنها توزيع نموده و يا خودشان در زمانى كه در آن
كشورها مشغول تحصيل بودهاند از آنجا خريده و با خود آورده و از آن استفاده
مىنمايند و همچنين اوركتهايى وجود دارد كه مانند چكمههاى فوق الذكر از همين
بلاد آمده و چند تكّه چرم در آن وجود دارد، نظر حضرت امام در اينباره چيست؟
جواب : بدون احراز تذكيه محكوم به نجاست است [يعنى اگر محرز نشود كه ذبح شرعى شده،
نجس است]. ( استفتاآت، ج1، ص99، س 256 )
چگونه چيز پاكى نجس مىشود ؟
مسأله 1 * به غير از يازده شىء نجس بقيه اشياء پاك است مگر آنكه به واسطه برخورد با
اشياء نجس، نجس شود.
مسأله 2 * هرگاه شىء نجس با چيز پاكى برخورد كندممكن است يكى از حالتهاى زير را
داشته باشد:
شىء پاك |
شىء نجس |
حكم |
جامد بدون رطوبت |
جامد بدون رطوبت |
شىء پاك، نجس نمىشود |
مايع |
مايع |
شىء پاك، نجس مىشود |
جامد |
مايع |
شىء پاك، نجس مىشود. |
جامد با رطوبت |
جامد بدون رطوبت |
چنانچه رطوبت يكى بديگرى سرايت كند شىء پاك نجس مىشود |
. مسأله 3 * اگر انسان يقين كند چيزى نجس شده يا دو نفر عادل
بگويند يا لااقل فردى كه آن شىء در اختيار اوست نجس شدن آن را خبر دهد، آن چيز
نجس است و در غير اين صورت پاك است. ( توضيح المسائل، م
121 )
مسأله
4 * چيز پاك را اگر انسان شك كند نجس شده يا نه، پاك است و جستجو و وارسى هم
لازم نيست، هرچند بتواند نجس بودن يا پاك بودن آن را بفهمد، بنابراين در نمونه
مثالهايى كه آورده مىشود، حكم به طهارت مىشود و نياز به سؤال كردن و تحقيق و
پرهيز نيست؟
عطر و ادكلنى كه
غيرمسلمان ساخته است ولى معلوم نيست كه با بدن وى تماس داشته است يا نه، پاك
است.
وسائل و لوازمى كه در
هتلها * چه در كشورهاى اسلامى يا غيراسلامى * وجود دارد، از جمله ظروف غذا،
حوله حمام و دستشوئى، صابون و رختخواب و تخت و ساير چيزها و حتى دستگيره در كه
يقين به تماس آن با بدن كافر به گونهاى كه رطوبت سرايت كرده باشد و يا يقين به نجس شدن آن از راه ديگر نمىباشد، پاك است.
ابزار و وسايلى كه در
منزل اجاره شده يا خريدارى شده وجود دارد و قبلاً غيرمسلمان در آن زندگى
مىكرده؛ مانند لوازم آشپزخانه، فرش، موكت، كمد و حتى دستگيرههاى در و غيره
اگر يقين به نجس شدن آنها نباشد، پاك است.
صندلى اتوبوس و تاكسى
در كشورهاى غيراسلامى، در مواقعى كه باران مىبارد و بدن خيس است، ولى يقين به
نجس شدن صندلى ماشين وجود ندارد، با نشستن بر آن بدن نجس نمىشود.
استفاده از قاشق،
چنگال، بشقاب، ليوان و ساير امكانات در رستورانها، در صورتى كه يقين به نجس شدن
آنها نباشد، پاك است.
نوشابهها و ساير
نوشيدنيهائى كه اصل آنها پاك و حلال است و معلوم نيست كه با بدن كافر تماس
داشته يا نه، پاك است، امروزه غالباً اينگونه چيزها را با دستگاه مىسازند و پر
مىكنند.
خوراكىهايى از قبيل:
قند، شكر، بيسكويت، شكلات، آدامس و غيره، كه در ساخت آنها غيرمسلمان دست داشته
ولى يقين به تماس با بدن وى نداريم و به گونهاى ديگر نجس نشده پاك است.
حبوبات و سبزيجات و
ميوههايى كه غيرمسلمان مىفروشد، و يقين به نجس شدن آنهانيست، پاك مىباشد هر
چند غيرمسلمان آن را كاشته و چيده و جابه جا كرده باشد.
روغن، اعم از حيوانى و
غير آن كه يقين به نجس بودن يا نجس شدن آن نباشد پاك است.
مايعات مورد نياز
موتور سيكلت و اتومبيل يا منزل، اعم از بنزين، گازوئيل، نفت سفيد، روغن، گريس و
غيره كه استخراج و تصفيه و توزيع آن به دست غيرمسلمان است ولى يقين به نجس شدن
آن نيست، پاك مىباشد.
وسايلى كه براى كار به
غيرمسلمان داده شده، مانند پارچه براى دوخت لباس و ماشين براى تعمير، اگر پس از
تحويل گرفتن، يقين به نجس شدن آن نباشد، پاك است.
لباسى كه براى شستن يا
اتو كردن به خشكشويى داده شده و غيرمسلمان كار آن را انجام داده است در صورتى
كه يقين به نجس شدن آن نباشد، پاك است.
نان و ساير پختنىهايى
كه غيرمسلمان طبخ آن را انجام داده و ماده اوليه آن پاك بوده ولى يقين به نجس
شدن آن نيست، پاك مىباشد.
اگر مسلمان با
غيرمسلمان مصافحه كند (دست بدهد) در حالى كه دست او رطوبت ندارد، يا رطوبت به
حدّى نيست كه سرايت كند، يا يقين به سرايت نباشد، دست مسلمان نجس نشده است.
استفتا
س 1 * فرضاً در محيطى هستيم كه افرادى هستند كافر كه نجس مىباشند و هيچ اعتقادى
نيز به نجس و پاكى ندارند يا در جمعى از مسلمانان هستيم كه آشنابه احكام نيستند
و يا رعايت پاكى و نجاست را نمىكنند؛ در اينجا چه حكمى قابل اجرا است آيا
مىشود بنا به عرف مردم آنجا را پاك دانست ؟
جواب : چيزى را كه شك در ملاقات آن با نجس داريد، محكوم به طهارت است. ( استفتاآت، ج1، ص 108، س287 )
س 2 * خوردن غذا و چاى در رستوران مسلمانان با توجه به اينكه برخى از آنها
غيرمسلمان هستند و دركنار يكديگر پذيرايى مىشوند و با توجه به اينكه مغازهدار
و كارگران پابند به پاكى و نجسى نيستند چگونه است ؟
جواب : اگر علم به نجاست غذا و ظرف مورد ابتلاى خودتان نداشته باشيد اشكال ندارد. ( همان مدرك، ص109، س 290 )
س 3 * افراد مسلمانى كه هم لباس مسلمانان و هم لباس غيرمسلمانان را اتو مىكنند
آيا اتو كردن لباس ما به وسيله آنها اشكال دارد؟
جواب : اشكال ندارد مگر در صورتى كه علم به ملاقات لباس با چيز نجسى با رطوبت پيدا
كنيد كه در اين صورت محكوم به نجاست است. ( استفتاآت، ج1، ص104، س 257 )
س 4 * اگر لباسى را غيرمسلمان شسته باشد ولى لباس در آفتاب خشك شده باشد آيا آن
لباس پاك است؟
جواب : اگر با رطوبت با دست كافر ملاقات كرده وتطهير نشده، محكوم به نجاست است. ( همان مدرك، س 274 )
س 5 * حكم لباسهايى كه به خشكشوئىها داده مىشود از نظر طهارت چگونه است، (لازم
به تذكر است كه اقليتهاى مذهبى هم لباسهاى خود را به اين خشكشوئىها مىدهند و
در خشكشوئى از آب استفاده نمىشود.)
جواب : اگر لباس پاك بوده، محكوم به طهارت است مگر يقين پيدا شود كه با رطوبت با چيز
نجسى ملاقات كرده است و اگر نجس بوده بايد يقين كنيد كه با آب تطهير شده است. ( همان مدرك، ص121، س 332 )
س 6 * قسمت روغن پركنى شركتى، سر پرست آن مسيحى مىباشد و در بعضى مواقع جهت
سنجيدن روغن، به روغن مايع دست مىزند كه لازمه كار ايشان است، از آنجا كه
نامبرده غيرمسلمان است، تماس دست او با روغن از لحاظ شرعى چه صورتى دارد؟
جواب : نجس مىشود ولى بر كسى كه شك دارد محكوم به--به فتواى حضرت آيه اللَّه
خامنهاى؛ اگر از اهلكتاب باشد نجس نمىشود و چون به فتواى ايشان اهل كتاب پاك
هستند، در مسائل بعدى نيز در صورتى كه در تماس اشياء با بدن غيرمسلمان حكم بر
نجاست؟؟؟؟ باشد مقصود غيرمسلمانى است كه از اهلكتاب نيست. )
طهارت است و اعلام لازم نيست. ( استفتاآت، ج1، ص103، س 271 )
س 7 * اگرانسان ببيند يكنفر خارجى ازكشورهاى غيرمسلمان كه نمىداند مسلماناست
ياكافر، دستش را در آب رادياتور ماشين يا گازوئيل آن زد، آيامىتوان گفت كه آب
رادياتور يا گازوئيل نجس است يانه ؟
جواب : اگر شك دارد پاك است. ( همان مدرك، س 270 )
س 8 * كوزه گلى كه احتمالاً از خاك پاك ساخته شده، ولى فروشنده آن *هندو* است و
ما نمىدانيم كه سازنده آن مسلمان بوده يا خير، آيا آن كوزه پاك است؟ واگر پاك
نباشد، آيا مىشود آن را پاك كرد؟ (مثلاً چند روز در آب بماند.)
جواب : پاك است مگر علم به نجاست آن داشته باشيد و اگر علم به نجاست باطن آن داشته
باشيد، قابل پاك شدن نيست. ( استفتاآت، ج1، ص103، س272 )
س 9 * دست دادن با غيرمسلمان چگونه است؟
جواب : مانع ندارد و نجس نمىشود و در صورتى كه با رطوبت ملاقات شود نجس مىشود. ( همان مدرك، ص104، س 273 )
س 10 * هنگام وضو در منازل و دستشوئىهايى كه قبلاً خارجيها از آنها استفاده
نمودهاند معمولاً ترشحات به بدن و يا مثلاً از زمين به پاهاى انسان مىرسد، با
توجه به اينكه معمولاً هر روز سطح زمين و دستشوئيها را با مواد مايعى فقط يكبار
تميز مىكنند، آيا اين ترشحات نجس است؟
جواب : اگر يقين به نجاست محلى كه از آنجا ترشح مىشود داشته باشيد بايد از آن
اجتناب شود مگر آنكه ترشح از آب لوله باشد. ( استفتاآت، ج2، ص500/ س 20 )
س 11 * مركز تهيه وتوزيع مواد غذايى، يكى از ارگانهاى زير نظر وزارت بازرگانى است
و مسئوليت واردات پنير كشور را به عهده دارد، اخيراً مشخص شده است كه برخى از
انواع پنيرهاى وارداتى از كشورهاى كمونيستى، توسط كارگران غيرمسلمان آن كشور با
دست برش داده شده و قطعههاى آن را داخل حلبها مىگذارند و سپس آب مورد نياز را
نيز به داخل آن مىريزند، با توجه به اين مطلب، خواهشمند است در مورد شرعى بودن
استفاده از اين نوع پنير اعلام نظر فرماييد.
جواب : در صورت يقين به ملاقات با دست غيرمسلمان،--به فتواى آية اللَّه خامنهاى،
اگر غيرمسلمان از اهل كتاب باشد، نجس نخواهد بود. (رساله اجوبة الاستفتائات، ترجمه فارسى، س 313) )
محكوم به نجاست است و با تطهير نمودن، قابل استفاده است واشكال ندارد. ( همان مدرك، ص102، س 269 )
سگ و خوك
تمام بدن سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مىكنند، حتى اجزاء بىروح آنها مثل مو و ناخن،
نجس است، و چنانچه بدن آنها به چيزى برخورد كند كه يكى از آنها رطوبت داشته
باشد به حدّى كه رطوبت يكى به ديگرى سرايت كند آن شىء هم نجس مىشود، ولى
مواردى كه يقين به برخورد با آنهانمىباشد يا معلوم نيست كه رطوبت داشته يا نه،
و يا معلوم نيست رطوبت سرايت كرده يا نه، پاك است. ( توضيح المسائل، م105 و العروة الوثقى، ج1، ص79، م 1 )
شراب
مسأله
1 * شراب و هر مايع مست كننده نجس است. ( توضيح المسائل، م 111 )
مسأله
2 * شىء جامدِ مستكننده؛ مانند بنگ وحشيش نجس نيست هرچند آن را ساييده و با
آب مخلوط كنند و به صورت مايع درآورند. ( توضيح المسائل، م 111 )
مسأله
3 * الكل صنعتى كه براى رنگ كردن در و پنجره و ميز و صندلى و مانند اينها بكار
مىبرند، اگر انسان نداند از چيزى كه مست كننده و روان است درست كردهاند، پاك
مىباشد. ( توضيح المسائل، م
112 )
استفتا
س
1 * آيا اودكلنهاى خارجى (مردانه و زنانه) كه انسان نمىداند در آن الكل هست
يا نه، نجس است و انسان به واسطه استفاده از آن بدنش نجس مىشود يا نه ؟
جواب : محكوم به طهارت است. ( استفتاآت، ج1، ص100، س
262 )
س
2 * آيا الكل صنعتى كه در انواع اودكلنها و عطرها و برخى رنگها و داروها و
امثال آن بكار مىرود پاك است يا خير ؟
جواب : الكل صنعتى پاك است مگر آنكه يقين به نجاست آن پيدا شود. ( همان مدرك، س 261 )
س
3 * تماس دست با انواع الكلها (صنعتى، شيميائى و غيره) چگونه است؟
جواب : اگر معلوم نيست كه الكل مست كننده و از چيز مايع به دست آمده، محكوم به طهارت
است. ( همان مدرك، س 260 )
س
4 * آيا شامپو كه بعضى مىگويند الكل داخل آن است، نجس است يا خير؟
جواب : محكوم به طهارت است، مگر آنكه احراز كند كه از قسم الكل نجس با آن مخلوط است. ( همان مدرك، ص101، س 263 )
س
5 * به طورى كه مطّلعين گوشزد كردهاند، بعضى از مايه پنيرها، *پودر، قرص و
مايع خارجى * و همچنين پنيرهاى خارجى كه ايران وارد مىكند مايه پنيرش از *پودر
خوك* گرفته مىشود، حكم آن را اعلام فرماييد .
جواب : تا اطمنيان به نجاست نداشته باشيد محكوم به طهارت است. ( استفتاآت، ج1، ص100، س
259 )
احكام تخلّى
بول و غائط كردن
مسأله
1 * در حال تخلى بايد جلوى بدن، يعنى شكم و سينه، رو به قبله و پشت به قبله
نباشد، بنابراين در برخى هتلها، رستورانها و ساير--توضيح المسائل، م 59 )
اماكن
* در خارجواب : كه اين مسأله در ساختن توالت مراعات نشده، بايد توجه داشت كه رو
به قبله يا پشت به قبله بودن در آن حال حرام است ولى اگر انسان نداند رو به
قبله يا پشت به آن است و يا توجه نداشته باشد و بعداً متوجه شود، گناه نكرده
است.
مسأله
2 * مخرج غائط، با آب پاك مىشود و هرگاه با دستمال و امثال آن غائط را برطرف
كنند، گرچه پاك شدنش محل تأمل است (به احتياط واجب پاك نمىشود.) ولى نماز
خواندن مانعى ندارد، و چنانچه
× * اگر با
سه تكه دستمال خود را تميز كند به طورى كه نجاست كاملاً برطرف شود، پاك مىشود
و در اين صورت شستن با آب لازم نيست.
(راهنماى فتاوا، ص 19، م 9). )
چيزى
هم به آن برسد، مانند لباس نجس نمىشود، بنابراين در مواردى كه در توالت بجز
دستمال چيز ديگرى نيست، مىتوان با آن، خود را تميز كرد و بعداً با آب تطهير
كرد. ( توضيح المسائل، م 68 )
مسأله
3 * مخرج بول با غير آب پاك نمىشود، بنابراين در جائى كه آب نيست، مىتوان آن
را خشك كرده تا جائى از لباس يا بدن نجس نشود و بعداً تطهير كرد. ( توضيح المسائل، م 66 )