شرح زيارت جامعه كبيره (ترجمه الشموس الطالعه)
علامه سيد حسين همدانى درود
آبادى
مترجم : محمد حسين نائيجى
- ۳۷ -
چنان كه اميرالمومنين (عليه السلام)
فرمود:(902)
الهى و مولاى
اءجريت على حكما اتبعت فيه هوى نفسى و لم اءحترس فيه من تزيين عدوى فغرنى بما اءهوى
و اءسعده على ذلك القضاء فتجاوزت بما جرى على من ذلك من نقض حدودك و خالفت بعض
اءوامرك فلك الحمد على فى جميع ذلك و لا حجة لى فيما جرى على فيه قضاؤ ك
يعنى : ((خدايا! آيا حكمى را بر من جارى كردى كه در آن هواى
نفسم را پيروى كردم و در آن از زينت دادن دشمنم غفلت كردم و شيطان در مسير هواى من
مرا فريفت و قضاء نيز همراه آن شد و با آنچه بر من جارى شد از برخى حدود تو خارج
شدم و برخى از دستورات تو را سرپيچى كردم ، ستايش تو راست در همه آنها، و من حجتى
در آنچه قضاى تو بر من جارى كرده ندارم )) بلكه خداوند
پسنديده است چه اين كه نيروى خويش را در مسير نهى به كار انداخته و علت آن اين بود
كه خود شخص مى خواست در آن مسير حركت كند، لذا حضرت فرمود:
فلك الحمد على
جميع ذلك .
پس هر كس جانب امر و رفتن به سوى مبداءش را، كه بهره او از حقيقت نبوت از اسم الله
است ، اختيار كند پيامد آن بهشت و رسيدن به نعمت هاى آن است و هر كس طرف شيطنت و
رفتن به سوى مبداء طاغوتى آن كه حقيقت نهى است را انتخاب نمايد. پى آمد آن ورود به
دوزخ و ابتلاء به عذاب و سختى هاى آن است و لذا خداى - تعالى - فرمود:
و ما ظلمهم الله
ولكن اءنفسهم يظلمون
(903) يعنى : ((خداوند ستم نكرده است
، ليكن ايشان بر خود ستم روا داشته اند)).
و فرمود: كل نفس
بما كسبت رهينة
(904) يعنى : ((هر كس موهون اعمال
خويش است )). و فرمود:
كل امرئ بما سكب
رهين
(905) يعنى : ((هر كس رهين كردار خويش
است )). و فرمود:
انما تجزون ما
كنتم تعملون
(906) يعنى : ((جزا و پاداش شما
همانست كه عمل كرده ايد)) و نظاير اين آيات ، بلكه اگر كسى
انديشه كند اختيار را بديهى مى يابد، بلكه اختيار داشتن براى تحقق كمال انسان ضرورى
است ، چه اين كه انسان مظهر كامل صفات خداى تعالى است ، چنان كه تفصيل آن را در
((و دعائم الاخيار و عناصر الابرار))
بيان كرديم .
پس از آنچه بيان كرديم روشن شد كه اوامر و نواهى براى ارشاد و بيدارى بندگان است ،
تا ايشان را سود بخشد و از زيان ايشان جلوگيرى كند، چنانكه رواى علل از امام صادق
(عليه السلام) و آيات قبلى بر آن دلالت داشت و نيز بديهى است كه خداوند از مردم بى
نياز است و ايمان و طاعت ايشان او را سودى ندارد و كفر و عصيان ايشان زيانى به حال
او ندارد، همان طور كه آيات سابق در بيان ((حقيقت نبوت
)) دلالت مى كرد، و اين كه فرستادن پيامبران براى آگاهى
بخشيدن بندگان به عوالم نورى و ظلمانى و شاخه هاى آن است بنابراين ستايش و سپاسگزار
خداونديم كه ما را به دين خويش راهنمايى كرد.
و هنگامى كه مطالب فوق را فهميدى پس آل محمد (عليهم السلام ) اهل بيت نبوت و موضع
رسالت و آينه تمام نماى همه عالم جلا و جمال با همه مراتب و شؤ ون كليه و جزئيه و
آيات كبرى هستند، همانطور كه قبلا فهميديد كه مبادى آفرينش اولين و آخرين مظهر جزيى
از نعمت هاى داده شده به ايشان است و آن به سان قطره اى نسبت به اقيانوس مى باشد.
آل محمد جايگاه هاى مشيت خدا و خزانه هاى علمش هستند و همه مراتب و شؤ ون اسم الله
و همه مراتب و شؤ ون اسم طاغوت به ايشان داده شده است و چون خواستند از راه اسم
الله به سوى مبادى خود روند لذا خداوند همان را در جبلت ايشان قرار داد، همانطور كه
در فقره ((المعصومون )) و
((عصمكم الله من الزلل )) بيان كرديم
، پس در ايشان حقيقت همه خيرات از حقيقت نبوت و ولايت وجود دارد و مظاهر آن دو در
عالم ملكات و افعال و فضائل و عبادات با همه مراتب و شؤ ون نيز در ايشان موجود است
.
فرمود: و بذلتم
اءنفسكم فى مرضات الله ؛ اشاره به اختيار ايشان در سلوك به مبادى ايشان يعنى
اسم الله و نه طاغوت دارد، چه اين كه حقيقت اين سلوك فانى شدن و مردن مطلق حتى از
مرگ مى باشد، چنان كه بارها آن را بيان كرديم .
در شكيبايى
فرمود:
و صبرتم على ما
اءصابكم فى جنبه
اشاره به از دست رفتن حقوق و ريختن خون و چپاول اموال و اسارت زنان ايشان و معصيت
هايى كه بعد از وفات رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) بر ايشان رسيده است .
پس حقيقت صبر و شكيبايى يعنى استوارى نفس و آرامش در هنگام سختى هاست ، و لازمه آن
اضطراب نداشتن از حوادثى كه از ناحيه مولى مى رسد، حوادثى از قبيل كم شدن اموال و
اولاد و نفس ها و منافع و ثمرات و همه چيزهايى كه به او مربوط است از قبيل عزت و
راحت و غير آن ، چه اين كه خداوند فرمود:
و لنبلونكم بشى
ء من الخوف والجوع و نقص من الاءموال و الاءنفس و الثمرات و بشر الصابرين # الذين
اذا اءصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون # اءولئك عليهم صلوات من ربهم
و رحمة و اءولئك هم المهتدون
(907) يعنى : ((شما را با ترس و
گرسنگى و كمى اموال و ميوه ها مى آزماييم و كسانى كه شكيبايى كنند بشارت دهيد،
كسانى كه وقتى به ايشان مصيبتى مى رسد، مى گويند: ما از خداييم و به سوى او باز مى
گرديم ، اين دسته اند كه پروردگارشان بر ايشان درود و رحمت مى فرستد و ايشان راه
يافتگان هستند)).
بلكه ايشان به بالاترين مرتبه شكيبايى رسيده اند، پاداش آن مشيت با خداست كه در آيه
شريفه فرمود: ان
الله مع الصابرين
(908)
و در مصباح الشريعة
(909) از امام صادق (عليه السلام) روايت شده است كه فرمود:
فمن صبر كرها و
لم يشك الى الخلق اءو لم يجزع بهتك ستره فهو من العام و نصيبه ما قال الله عزوجل و
بشر الصابرين اءى بالجنة و المغفرة و من استقبل البلاء بالرحب و صبر على سكينة و
وقار فهو من الخاص و نصيبه ما قال تعالى (ان الله مع الصابرين ؛)(910)
يعنى : ((هر كس از روى ناخوشايندى شكيبايى پيشه كند و به
مردم شكايت نكند و ناله نكند به اين كه پرده را پاره ننمايد، او از عوام مردم است و
بهره او اين آيه شريفه است كه فرمود: ((و به شكيبايى پيشه
كنندگان بشارت بده يعنى به بهشت بشارت ده و هر كس با سينه اى باز از بلاها استقبال
كند و با آرامش و وقار شكيباى نمايد، او از خواص است و بهره او آيه شريفه
ان الله مع
الصابرين است .
درباره آيه و رواى گوييم : شكيبايى و صبر، ايستادگى در سختى هاست . صبر و شكيبايى
از علم ناشى مى شود، زيرا مى داند با صبر به سود فراوان مى رسد و يا زيانى را از
جسم دور مى سازد و نيز صبر ناشى از مرگ در دست خداى - تعالى - است چه اين كه اراده
صابر در اراده خدا از بين مى رود به گونه اى كه هيچ اراده براى وى باقى نمى ماند و
به خودش التفاتى نمى نمايد، چه رسد به اين كه در سود و زيان خود بيانديشد پس در
صورت نخست صابر همانند بيمارى است كه پزشك به او از خواسته ها و مشتهيات پرهيز مى
دهد و به او گاه دوا مى خوراند و گاه به او غذاهايى كه دوست ندارد مى دهد، بنابراين
شكيبايى وى براى دستيابى به سلامتى و دفع بيماريهاى كشنده و رسيدن به زندگى مطلوب
است . بنابراين او خواهان زندگى است و در شكيبايى خود اميد نجات از مرگ را دارد و
براى سود خود شكيبايى مى كند و نه براى خدا. پس به آرزوى خود مى رسد.
و لذا خداوند فرمود: (و بشر الصابرين ) يعنى ((با رسيدن به
آرزويش كه نجات از آتش و رسيدن به بهشت است مى رسد.
و در صورت دوم شكيبايى كننده به زندگى مى رسد و مشتاق به مرگ و فناى در دست خدايى
است كه مرگ و زندگى را آفريد و در راه خدا الغايات كشته شده و هواى او را بر هواى
خود اختيار مى كند، پس معيت خداى - تعالى - با او مثل معيت غسل دهنده با ميت است ،
پس حكم از غسل دهنده است و نه براى ميت پس وى به حيات خدا زنده و به بقاى خدا باقى
است ، پس آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) - كه پدر و مادر و جانم فداى ايشان
باد - از دسته دومند، ايشان با خدا هستند و خدا با ايشان مى باشد، و ستايش و سپاس
از آن خدايى است كه به ما ولايت و معرفت مقام ايشان را عنايت فرموده و سپاسگزار
هدايت او هستيم .
در معناى اقامه نماز
فرمود:
و اءقمتم الصلاة
اشاره به اقامت و بر پا داشتن ولايت كليه نوريه است . چه اين كه حقيقت نماز دعاست و
آن بالا رفتن خواننده به سوى خدا به مقام مدعو (و خوانده شده ) مى باشد، يعنى محو
همه حدود و تخليه از همه بندها و برداشت همه پرده ها و ايستادن در مرتبه فنا و مرگ
در دست پروردگار عالميان و قيام به خدايى كه مسماست (نه اسم ).
پس اين مرتبه اسم خداست كه ظاهر آن در عالم انسان آل محمد (عليهم السلام ) هستند، و
در ملكات فضائل و در اعمال نماز و ديگر عبادات مظاهر او هستند. به همين خاطر نماز
در كلام خدا
يتساءلون # عن المجرمين # ما سلككم فى سقر # قالوا لم نك من المصلين
(911) يعنى : ((از گناهكاران مى پرسند
كه چه چيز شما را در آتش افكند؟ پاسخ دهند ما از نمازگزاران نبوده ايم ...))
به پيروى از ائمه (عليهم السلام ) تفسير شده است .(912)
در كافى
(913) از امام صادق (عليه السلام) روايت شده كه فرمود:
((مراد اين است كه ما از پيروان ائمه عليهم اسلام كه خداوند
درباره ايشان فرمود:
و السابقون
السابقون # اءولئك المقربون
(914) نبوده ايم )).
آيا نديده ايد كه مردم به كيس كه در زينت و زيبايى بعد از ديگرى مى آيد به او
((مصلى )) مى گويند، به همين خاطر در
آيه كسانى كه گفتند:
لم نك من
المصلين يعنى ما از پيروان ((سابقين
)) نبوده ايم .
و از امام كاظم (عليه السلام)(915)
روايت شده كه فرمود: ((ما بعد از محمد با وصى محمد (صلى الله
عليه و آله و سلم) و اوصياء او دوستى نكرده ايم و بر ايشان درود نفرستاده ايم
)). و اخبارى كه وارد شده در اين كه ايشان ((صلوة
)) در كتاب خدا هستند، و همه خيراتى كه در قرآن ذكر شده
ايشان هستند و مرحوم كلينى در كافى براى آن بابى باز كرد.
فرمود:
و آتيتم الزكاة
اشاره به آيه شريفه
والشمس و ضحاها
قد اءفلح من زكاها # و قد خاب من دساها(916)
مراد از تزكيه نفوس ايشان از پليدى هاى جاهليت و پيروى از هواست كه همان طهارت در
آيه شريفه تطهير مى باشد و از جمل آن زكات مال واجب در عالم فعل است .
فرمود:
و اءمرتم بالمعروف و نهيتم عن المنكر
اشاره به پيروى ايشان از اسماء حسنى و ترك اسماء طاغوتى در عوالم شان دارد.
آثار آن در عالم فعل امر به معروف و نهى از منكر است .
در معناى جهاد
فرمود:
و جاهدتم فى
الله حق جهاده
اشاره به جهاد در راه خدا دارد، ايشان با جان و مال خود جهاد كردند كه در آيه شريفه
فرمود: ان الله
اشترى من المومنين اءنفسهم و اءموالهم باءن لهم الجنة يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون
و يقتلون وعدا عليه حقا فى التوراة والانجيل والقرآن و من اءوفى بعهده من الله
فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم # التائبون العابدون
الحامدون السائحون الراكعون الساجدون الامرون بالمعروف و الناهون عن المنكر
والحافظون لحدود الله و بشر المومنين
(917) يعنى : ((خداوند از مومنين جان
ها و اموال ايشان را خيريد و در مقابل به ايشان بهشت مى دهد، ايشان در راه خدا مى
جنگند و مى كشند و كشته مى شوند، اين وعده حقى است كه در تورات و انجيل و قرآن به
ايشان داده و هر كس به عهد خدايى وفا كند، پس به اين معامله اى كه انجام شده به شما
بشارت باد!... ايشان عبادت كنندگان و ستايشگران و سباحان و ركوع كنندگان و سجده
كنندگان و آمران به معروف و نهى كنندگان از منكر و پاسداران حدود خدايى اند و
مومنان را بشارت ده )).
عياشى
(918) و قمى
(919) روايت كرده اند كه آيه شريفه در ائمه (عليهم السلام ) نازل
شده ، چه اين كه ايشان را به وصفى ستوده كه جز در ايشان پياده نشده و مراد از جهاد
شايسته و حق ، جهادى است كه با تمام امكانات و قوا باشد و شامل قيام با شمشير و
دادن جان و مال و دورى از اموال فانى دنيا و زينت هاى آن و عبادت هاى سخت و اداى
مستحبات و آداب به ويژه اين كه اگر در زمانى كسى متصف به برخى كمالات صورى و معنوى
باشد بايد ايشان در مرحله اى باشند كه كمال وى در كنار كمال ايشان فانى شود و در
عرض كمالات ايشان مغلوب گردد.
و اگر طاغوتى از طاغوت هاى زمان ايشان به صفات حلم و (؟) و يا به صفات ديگر متصف
باشد كه مردم بدان فريفته شده و از دين خدا منحرف گردند، بايد ائمه (عليهم السلام )
در آن صفات در اعلى درجه باشند تا حجت خدا را بر مردم تمام كنند و بدانند كه حق با
ايشان است تا هر كس انكار ايشان كند با علم و يقين - به اين كه ايشان حجت هاى خدا
و اوصياء پيامبر هستند و بر مردم لازم است كه از ايشان پيروى نمايند و عبوديت ايشان
را بر گردن گيرند - ايشان را انكار كند، به همين خاطر هيچ كس بر خداوند حجتى ندارد.
فرمود:
حتى اءعلنتم دعوته
در قول آن حضرت (عليه السلام) ((و الدعوة الحسنى
)) مراد از دعوت از خدا بيان شد. و اين كه ((الله
)) همان اسم خدايى است كه در هر نفسى به وديعت گذاشته شده
است ، پس مراد از اعلان دعوت اظهار و آگاهى دادن به مردم است كه الله در ايشان
مكنون است و لازم است كه مردم از آن به سوى مبداء خود سلوك كنند و آن الله در ايشان
وجه الله در مردم است ، و لذا اولياء خدا بايد متوجه آن شوند و از آن باب به سوى
خدا روند.
در حقيقت احكام و فرائض الهى
فرمود:
و بينتم فرائضه
((تبيين )) اظهار و جدا كردن شى ء است
به طورى كه با چيز ديگر اشتباه نگردد و مراد از فرائض اين است كه در كتاب خدا وجوب
آن بيان شده و آن خواندن خدا با اسماء حسنى است كه داراى سر و علانيه مى باشد، سر
آن همان است كه در هر نفسى به وديعت گذاشته و آن اسم خدا و فروع و مراتب آن است .
يعنى اسماء حسنى كه سر آل محمد (عليهم السلام ) مى باشد. و علانيه حضرت محمد (صلى
الله عليه و آله و سلم) علانيه ائمه و شاخه هاى ايشان است . از قبيل نماز و زكات و
روزه و حج و جهاد كه خداوند در كتاب واجب كرده است .
در بيان حدود و احكام اشياء
فرمود:
و اءقمتم حدوده
حد شى ء عبارت از زير بنا و مايه آن است ، و حد چيزى است كه شى ء با آن ذاتا از
امور ديگر جدا مى شود و بر پاداشتن حدود عبارت از معتدل كردن پايه ها و كامل كردن
شرايط و نگهدارى از چيزهايى كه باعث از بين رفتن و يا كمبود و خروج از اعتدال دارد.
و مراد روشن كردن و تبيين همه مراتب اسم الله است به طورى كه از همه مراتب طاغوت و
فروع آن جدا شود، به طورى كه عوالم ملكات و افعال آن دو از هم متمايز شود، تا هيچ
نسبتى با آسمان ها و زمين و دريا و خشكى و گياه و جماد و حيوان و درندگان و حشرات و
غيره نداشته باشند، بنابراين همه نسبت به او حدى دارند، پس براى حوادث آسمانى از
زمان خسوف و كسوف باران ها و رعد و برق و ديگر امور احكامى باى كردند و نيز براى
حوادث زمينى احكامى بيان نمود و براى آب ها و گياهان و ميوه ها و سبزيجات و زمان ها
و مكان ها و لباس ها و غذاها و نوشيدنى ها و اجزاء انسان از قبيل مو و ناخن و دندان
و غيره نيز حكم و حدى دارند تا بر مردم هيچ حدى از حدود و حكمى از احكام در عالمى
از عوالم مشتبه نگردد.
فرمود:
و نشرتم شرائع اءحكامه
شرائع جمع شريعت جايگاهى كه مردم براى سيرابى بدان وارد مى شوند، و اضافه
شرايع به احكام بيانى است ، يعنى مراد از شرايع همان احكام يعنى واجبات و منهيات
است كه در هر چيزى به عنوان مظاهر اسم خدا و طاغوت وجود دارد تا آن واجبات شريعه اى
و راهى براى رسيدن به مرتبه اسم الله شود و آن ترك ها و منهيات بيانگر مرتبه طاغوت
مى باشد تا بنده در سلوك خود بصيرت داشته باشد، همانطور كه خداى - عزوجل - فرمود:
ثم جعلناك على شريعة من الاءمر فاتبعها و لا تتبع اءهواء الذين لا يعلمون
(920) يعنى : ((سپس تو را بر راهى از
امر قرار داديم ، پس از آن راه و شريعت پيروى نما و از هواهاى كسانى كه نمى دانند
پيروى ننما)). خداوند آنچه را كه پيامبر بدان مبعوث شده را
شريعت و راهى نسبت به امرى كه خداوند با حبيب خود (صلى الله عليه و آله و سلم) عهد
كرده قرار داده است .
فرمود:
و سننتم سنته
سنت به معناى طريقه و سيره است و مراد نست هايى است كه رسول خدا (صلى الله
عليه و آله و سلم) گذاشت . آن سنت ها براى رسيدن به خداست ، يعنى شما در مسير
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) حركت كرديد و از آن تجاوز ننموديد و اندك
انحرافى در امر كوچك و بزرگ و در سر و آشكار نداشته ايد، گويا اين دو فقره بيان
براى ((اقمتم حدوده )) است .
در رضا
فرمود:
و صرتم فى ذلك
منه الى الرضا و سلمتم له القضاء
رضا سرور و خوشحالى بنده از آنچه كه از مولايش به او مى رسد و ابتهاج به آن در هر
شرايط اگر خوشايند و يا ناخوشايند خودش باشد. چه اين كه مى داند كه هر چه خداوند
حكم مى كند در مسير مصالح وى مى باشد و لا غير و نيز سرور و رضايت وى براى اين است
كه مى داند مولى او را در نظر دارد و او را فراموش نكرده . بنابراين آنچه از ناحيه
مولى رسيد به عنوان تحفه و هديه اى مورد پذيرش اوست .
به همين خاطر در كافى
(921) از امام صادق (عليه السلام) روايت شده است كه گفت :
لقى الحسن بن
على (عليه السلام) بعد الله بن جعفر فقال يا عبد الله كيف يكون المومن مومنا و هو
يسخط قسمه و يحقر منزلته و الحاكم عليه الله و اءنا الضامن لمن لم يهجس فى قلبه الا
الرضا اءن يدعو الله فيستجاب له ؛ يعنى : ((امام حسن
بن على (عليه السلام) با عبدالله بن جعفر برخورد كرد، به عبدالله گفت : چگونه مومن
، مومن باقى مى ماند در حالى كه قسمت هاى خويش را دوست ندارد، و جايگاه خود را حقير
مى شمارد در صورتى كه حكم كننده خداست .
من ضمانت مى كنم كه اگر كسى در دل خود رضايت از خدا داشته باشد، اگر خداوند را
بخواند خداوند دعاى او را مستجاب مى كند (مستجاب الدعوه شود).))
و نيز از آن حضرت روايت شده است
(922) كه در پاسخ كسى كه پرسيد:
باءى شى ء يعلم المومن باءنه مومن قال بالتسليم لله و الرضا فيما ورد عليه من سرور
اءو سخط؛ يعنى : ((از كجا معلوم مى شود كه مومن مومن
است ؟ فرمود: از راه تسليم به خدا و رضايت به حوادثى كه بر وى وارد مى شود. خواه
خوشايند و خواه ناخوشايند باشد)).
و نيز از آن حضرت
(923) روايت شده كه فرمود:
لم يكن رسول
الله (صلى الله عليه و آله و سلم) يقول لشى ء قد مضى لو كان غيره ؛ يعنى :
((هرگز رسول خدا به امرى كه گذشت نفرمود: اى كاش آن گونه
نبود.))
و نيز از آن حضرت
(924) روايت شده كه فرمود:
ان اءعلم الناس
بالله اءرضاهم بقضاء الله عزوجل ؛ داناترين مردم به خداوند خشنودترين آنها
به قضاى خداوندند.
پس مراد اين است كه شما در صرف و بذل جان خويش در رضايت پروردگار و شكيبايى بر آنچه
در جنب وى به شما رسيد و برپا داشتن نماز و دادن زكات و امر به معروف و نهى از منكر
و جهاد و آشكار كردن دعوت دينى و بيان فرائض و اقامه حدود و نشر احكام و شرايع و
سنت ها به سمت و سوى عالم رضا پيش مى رويد به طورى كه به حقيقت رضا رسيده ايد و آن
رضوان خداست كه بزرگ تر است و اين رستگارى بزرگ مى باشد، و هنگامى كه به حقيقت رضا
رسيدند لازمه آن پذيرش قضا است ، چه اين كه مرتبه رضا بالاتر از مرتبه تسليم است ،
بنابراين گفتار آن حضرت كه فرمود: و سلّمتم له القضاء به عنوان عطف لازم بر ملزوم
است .
فرمود:
و صدقتم من رسله من مضى
يعنى هر چه از علم و قدرت و عبوديت و ديگر صفات كه خداوند همه و يا برخى از
مراتب آن را به انبياء سابق داده به طورى كه امت هاى ايشان آن صفات و مقامات را
بزرگ مى شمردند و ديگر اين كه حاضر نبود و مشاهده نكرده اند آن صفات را از ايشان
دور مى دانسته و خداوند به شما داده است . و در اين عطيه چيزى را به منصه ظهور
رسانيده كه عقول دور شمرده و اوهام غريب شمرده اند، پس خداوند معجزات انبياء و
عبادات و شجاعت و زنده كردن مرده و نفوذ اراده آنها در مردم گوناگون و زهد و
شكيبايى و تحمل رنج در مسير خدا كه در كتابهاى سير پيامبران آمده را به شما داده
است ، چه اين كه شما فضيلت هر دو عالم را حائزيد، و خداوند از آن هم بر شما فضيلت
بيشترى داده است .
فرمود:
فالراغب عنكم مارق
((فاء)) براى نتيجه است ، يعنى
بعد از اين كه ثابت شده كه شما مختار خدا و برگزيدگان خدا براى خلافت هستيد، پس هر
كس از شما روى گرداند مارق و خارج از دين و حزب خداست و وارد دين و حزب شيطان مى
شود و حزب شيطان زيان كارند.
فرمود:
واللازم لكم لاحق
كسانى كه در ديانت و احكام و آداب دينى با شما ملازمت دارند، به طورى كه شما
را در پيش چشم خود قرار داده و الگوى سلوك خود نموده و هر جا شما مى رويد به دنبال
شما دور مى زند و هر كجا شما فرود آييد به شما مى پيوندد، بنابراين هرگز نمى ميرد و
پيوسته در نزد خدا زنده است و روزى مى خورد.
در كافى
(925) از امام باقر (عليه السلام) در قول حق - تعالى -
لا تَحْسَبَنَّ
الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
يُرْزَقُونَ 000َ هُمْ وَ اللَّهِ شِيعَتُنَا حِينَ صَارَتْ أَرْوَاحُهُمْ فِي
الْجَنَّةِ وَ اسْتَقْبَلُوا الْكَرَامَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمُوا وَ
اسْتَيْقَنُوا أَنَّهُمْ كَانُوا عَلَى الْحَقِّ وَ عَلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ
جَلَّ وَ اسْتَبْشَرُوا بِمَنْ لَمْ يَلْحَقْ بِهِمْ مِنْ إِخْوَانِهِمْ مِنْ
خَلْفِهِمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
يعنى : ((به خدا قسم ايشان شيعه ما هستند، چه اين كه ارواح
ايشان در بهشت قرار گرفته و كرامت خدا به استقبال ايشان آمد، عمل كردند و تعيين
نمودند كه بر حقند و بر دين خدا قرار دارند و لذا به برادرانى كه بعد مى آيند و به
فرزندان خود بشارت مى دهند)).
و در مجمع البيان از آن حضرت روايت شده است كه : ((آيه شامل
همه كسانى كه در راهى از راه هاى خداوند كشته شده اند، خواه در راه جهاد اصغر براى
كسب رضايت خدا كشته شده باشند و يا در جهاد اكبر و كشتن نفس و رياضت كشيدن براى
كوبيدن هواى نفس )).
در معناى حق
فرمود:
والمقصر فى حقكم زاهق
يعنى هر كس به امامت شما قائل شد، ولى مقام و جايگاه شما را نشناخت ، چه اين كه در
مسير رسيدن به سر شما كوتاهى كرده و سرى را كه در عالم نفس خود كه آيه اى از آيات و
قطره اى از اقيانوس وجود شما بوده نشناخته ، گرچه چنين شخصى نجات مى يابد و در حزب
خدا داخل است ، ولى زاهق يعنى ساقط است ، چه اين كه وى همانند استخوانى است كه مغز
آن گرفته شده است ، زيرا زاهق از ((زهق العظم زهوقا))
مثل منع به معناى گرفتن مغز استخوان است .
پس مراد اين است كه كسى كه در معرفت شما كوتاهى كند مغز ندارد، مثل دانه اى است كه
مغز آن را گرفته باشند، آن دانه ميوه نمى آورد و رشد نمى كند و آثارى بر آن بار نمى
باشد، همانند پوسته دانه .
و لذا در آخر اين زيارت فرمود:
فبحقهم الذى
اءوجبت لهم عليك اءساءلك اءن تدخلنى فى جملة العارفين بهم پس معرفت ايشان
غير از معرفت حق و شاءن و مقام ايشان است و معرفت حق ايشان امكان ندارد مگر اين كه
انسان انوار ايشان را در عالم خود ببيند و تكوين آن نور و رشد و ترقى آن را شاهد
باشد، خداوند ما و همه برادران را عارف به حق ايشان قرار دهد.
فرمود:
والحق معكم و
فيكم و منكم
و اليكم و اءنتم اءهله و معدنه
و در قاموس آمده است : ((حق از اسماء و يا صفات خداست و نيز
به معناى قرآن و ضد باطل مى باشد)).
تحقيق اين است كه حق ضد باطل و اطلاق آن بر خداى - تعالى - و وصف خدا به آن براى
ازليت و ابديت و عدم زوال و بطلان آن است و به همين اعتبار نيز به قرآن حق مى گوييم
چه اين كه در آيه شريفه فرمود:
و انه لكتاب
عزيز # لا ياءتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه تنزيل من حكيم حميد(926)
يعنى : ((اين كتاب گرامى است كه باطل از پيش رو و پشت سر بر
او روى نمى آورد و از طرف حكيم حميد فرو فرستاده شده است )).
مراد از ((عزيز)) چيز بسيار كمياب و
يا به معناى غالب و چيره است .
|