صحيفه نور جلد ۲۰

امام خميني رحمه الله عليه

- ۹ -


سـيـدالشـهـدا سـلام الله عليه از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه شان اقـامـه عـدل بـود. فـرمـودنـد كـه ، مـى بـيـنـيـد كـه مـعـروف عمل بهش نمى شود و منكر بهش عمل مى شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بـيـن بـبـرد، انـحرافات همه از منكرات است ، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات اسـت ، ايـنها بايد از بين برود، و ما كه تابع حضرت سيدالشهدا هستيم بايد ببينيم كه ايـشـان چـه وضـعـى در زنـدگى داشت ، قيامش ، انگيزه اش نهى از منكر بود كه هر منكرى بـايـد از بين برود. من جمله قضيه حكومت /عدل / جور، حكومت جور بايد از بين برود، از آن طـرف وقـتى كه مناجاتشان را مى بينيم ، مناجاتى كه در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم كـه در هـيـچ يـك از ادعـيـه گـفـتـه شـده بـاشـد كـه ادعـيـه مـال هـمـه ائمـه اسـت . ايـن دعـاى شـعـبـان ، مـنـاجات شعبان مناجات همه ائمه است و در اين ، مـسائل بسيار هست ، معارف بسيار هست و ادب اين كه انسان چه جور بايد با خداى تبارك و تـعـالى مـنـاجـات كـنـد. مـا غـافـليـم از ايـن مـعـانـى كـه وضع چى است . شايد بعضى از جهال ما هم اين طور اعتقاد دارند كه اين ادعيه وارد شده و اين چيزهايى كه از ائمه وارد شده اسـت ايـنـهـا تـشـريـفـات اسـت . مـى خـواهـنـد مـا را بـاد بـدهـنـد و حـال ايـن كـه مـسـاءله ايـن نـيـسـت /مـسـاءله / مـسـاءله ايـن اسـت كـه در مـقـابـل خـدا ايـسـتـادنـد آنـهـا، آنـهـا مـى دانـنـد كـه در /چـه / مقابل چه عظمتى ايستادند، آنها معرفت دارند به خداى تبارك و تعالى و مى دانند چه كنند و مـنـاجـات شـعـبـانـيـه از مـنـاجـات هايى است كه اگر يك نفر انسان دلسوخته ، يك عارف دلسـوخـتـه نـه از ايـن عـارف هـاى لفـظـى بخواهد اين را شرح كند و شرح كند از براى ديـگـران ، بـسـيـار ارزشـمـنـد اسـت و محتاج به شرح است ، چنانچه همه ادعيه ائمه عليهم السلام .
شـمـا /در مـنـاجـات حـضـرت / در دعـاى عـرفـه حـضرت سيدالشهدا ملاحظه مى كنيد كه چه مـسـائلى در آن هـسـت و مـا ازش غـافـل هـستيم . ماه شعبان اين خصوصيت را دارد كه الان /ما در آستانه / عيد نوروز
مـا در آسـتـانه ولادت حضرت سيدالشهداست و دنبال او و ولادت حضرت مهدى عليه السلام كـه آن هـم در 15 شعبان واقع شده است . بنابراين تقريبا بايد ما بگوييم كه يك حجتى اسـت بـر مـا ايـن دو ولادت و /اين / واقع شدن اين روز شريف و اين روز نوروز در يك همچو آسـتـانـه اى كـه ايـن دو بـزرگـوار كـه هـر دو /اقـامـه عدل / براى اقامه عدل هستند. سيدالشهدا سلام الله عليه كه همه عمرش را و همه زندگيش را بـراى رفـع مـنكر و جلوگيرى از حكومت ظلم و جلوگيرى از مفاسدى كه حكومت ها در دنيا ايـجـاد كـردنـد، تـمام عمرش را صرف اين كرد و تمام زندگيش را صرف اين كرد كه اين حـكـومـت ، حـكـومـت جـور بـسـتـه بشود و از بين برود. معروف در كار باشد، منكرات از بين بـروند. حضرت صاحب سلام الله عليه و ارواحنا فداه هم كه تشريف مى آورند براى همين مـعـنـاسـت . تمام انبيا كه قيام كرده اند در عالم طبيعت !!! حالا معانى شان كه ، معارف غيبيه شـان را خدا مى داند ما نمى دانيم ، اما در عالم طبيعت !!! وقتى زندگى اينها را مى بينيم از اول مقابله ى با طاغوت بوده است . بنابراين معنا بوده و اين بايد سرمشق بشود از براى مـسـلمـان هـا، كـسـانـى كـه واقـعـا مـسـلمـان هـسـتـنـد و واقـعـا عـلاقـه مـنـد بـه اهـل بـيـت عـصـمـت هستند و به پيغمبر اسلام هستند و از هر مذهبى كه هستند، علاقه مند به آن مـذهـبـشـان هـسـتـند، بايد ببينند كه صاحب مذهب چه كرده است . موسى بن عمران چه كرد، در زنـدگـيـش چـه كـرد، حـضـرت ابـراهـيـم در زنـدگـيـش ‍ چه كرد، تمام اينها قيام كردند در مـقـابـل جور، در مقابل ظلم ، همه قيامشان اين معنا بود. ما سرمشق بايد بگيريم از اينها و ما بـايـد قـيـام كـنـيـم در مـقـابـل ظـلم . مـسـلمـان بـايـد در مـقـابـل جورها، در مقابل ظلم ها، در مقابل منكرات قيام كنند، همان طورى كه ملت شريف ايران بـحـمـدالله قـيـام كـرد و مـى شود گفت كه اين انقلاب كه /در اين آيه / در اين دعاى شريف واقع شده است (يا مقلب القلوب )، در جوان هاى ما واقع شده است . اينها الان برگشتند از يـك حـالى بـه حـال ديـگـرى و حال نويى پيدا كرده اند. و در اين ماه كه ماه شعبان است بايد ما توجه به اين معنا بكنيم كه ما بايد چه بكنيم ، با اين طاغوت ها بايد چه بكنيم ؟ بـايـد هـمـان طـورى كـه سـيدالشهدا سلام الله عليه تمام حيثيت خودش ، جان خودش را و بـچـه هـايـش را، هـمه چيز را در صورتى كه مى دانست قضيه اين طور مى شود، كسى كه فـرمـايـشـات ايـشـان را از وقـتـى كه از مدينه بيرون آمدند و به مكه آمدند و از مكه آمدند بـيـرون حـرف هـاى ايـشان را مى شنود همه را، مى بيند كه ايشان متوجه بوده است كه چه دارد مـى كـنـد، ايـن جـور نـبـود كـه آمـده است ببيند كه ، بلكه آمده بود حكومت هم مى خواست بـگـيـرد، اصـلا بـراى ايـن مـعـنـا آمـده بـود و ايـن يـك فـخـرى اسـت و آنـهـايـى كـه خـيـال مـى كـنـند كه حضرت سيدالشهدا براى حكومت نيامده ، خير. اينها براى حكومت آمدند، بـراى ايـن كـه بـايـد حـكـومـت دسـت مـثـل سـيـدالشـهـدا بـاشـد، مـثـل كـسـانـى كـه شـيـعـه سـيـدالشـهـدا هـسـتـنـد بـاشـد. اصـل قـيـام انـبـيـاء از اول تـا آخـر ايـن بوده است . در طبيعت قيام انبياء !!! قيام مسلحانه يا غيرمسلحانه !!! در مقابل همه كسانى كه به جور داشتند مردم را از بين مى بردند باشد.
و مـا امـروز مبتلاى به اين معنا هستيم ، مسلمان ها مبتلاى به اين معنا هستند، مسلمان ها مى بينند كـه ايـن دولت هـاى بـزرگ ، ايـن قـدرت هـاى بـزرگ و ايـن كسانى كه اذناب آنها هستند، كسانى كه فرمانبر آنها هستند الان با مسلمين ، با مردم ، با مستضعفين ، حتى با آن كسانى كه مال خودشان است چه مى كنند.
تـمـام ايـنـهـا ظـاهـر مـى گـويـنـد كـه مـا اقـامـه عـدل مـى خـواهـيـم بـكـنـيم ، اما چه عدلى ؟ عـدل امـريـكـايى ، عدل امريكايى يعنى چه ؟ يعنى هر كس ‍ خاضع به من شد، آن يك چيزى اسـت كـه مـا /بـايـد/ او را قـبـولش داريـم ، هـر كـس مـنـافـع مـمـلكـتـش را به ما داد ما او را قـبـول داريم ! از آن ور شوروى هم همين است ، همه اين قدرت هاى بزرگ اين طورى هستند و مـا بـايد در مقابل تمام اينها بايستيم ، همان طورى كه جوان هاى ما بحمدالله الان در جبهه هـا اين پيروزى ها را، اين پيروزى هاى بزرگ را به دست آوردند، بايد تا آخر اين مطلب بـاشـد، بـايـد هـيـچ درش سـسـتى نشود تا وقتى كه انشاءالله علم را به دست صاحب علم بـدهـنـد. بـنابراين عيد نوروز ما، يك عيد نوروزى است كه در يك وقتى واقع شده است كه حـجـت بـر مـاسـت و او ايـن است كه زندگى سيدالشهدا، زندگى حضرت صاحب سلام الله عـليـه ، زنـدگـى هـمـه انـبـيـاء عـالم ، هـمـه انـبـيـاء از اول ، از آدم تـا حـالا هـمـه شـان ايـن مـعـنـا بـوده اسـت كـه در مقابل جور حكومت عدل را مى خواستند درست كنند /حكومت / و مع الاسف به قدرى به گوش ما خـوانـدنـد، بـه قـدرى بـه گوش ملت ما خواندند، به گوش ملت هاى ضعيف خواندند كه حكومت به شما چكار دارد، شما برو نمازت را بخوان ، شما مسجدت را برو، همين ! البته ، مـا اگـر فـقط مسجد برويم و دعا بكنيم و بعد هم دعا به عرض بكنم كه آن بزرگان چه بـكـنـيـم ، هـمـه بـا مـا خـوب مـى شـوند! اما وظيفه اين است كه ما برويم مسجد بنشينيم دعا بخوانيم يا وظيفه اين است كه ما بايد قيام بكنيم ؟ وظيفه اين است كه ما همه بايد همه چيز خـودمـان را در راه اسـلام فدا بكنيم ، چنانچه اولياى ما اين كار را كردند. و امروز شما مى بـيـنـيـد كه اين صدام را كه !!! بحمدالله !!! سيلى خورده است و الان محو اين سيلى است ، الان نـمـى فهمد دارد چه مى كند. شما ببينيد كه اين همه پيروزى اى كه واقع شده ، اصلا ايـن انـكار مى كند كه اين جا چيزى واقع شده ، اين نمى فهمد كه فردا اين خبرنگارها، اين خارجى ها مى آيند مى روند آن جا مى بينند چه خبر است . اين يك همچو حيوانى است كه مملكت خودش را، افراد خودش را، اشخاصى كه مربوط به خودش هستند آنها را بمباران مى كند، بمباران شيميايى مى كند كه بايد پاسدارهاى ما به داد آنها برسند.
مـن بـايـد تـشـكـر كنم از اين ملت ، اين ملت شريف خودمان و خصوصا از اين كسانى كه در جـبـهـه هـا مـشـغـول هستند يا پشت جبهه ها مشغول به اين هستند كه آنها را كمك كنند، ما بايد تـشـكـر كـنـيم از اينها و خصوصا از اين جوان هايى كه همه چيزشان را در راه اسلام دادند. شـمـا ملاحظه مى كنيد كه اشخاصى مى آيند اين جا، همه چيزشان را كانه دادند، معذلك مى گـويـنـد كـاش كه ما يك بچه كوچكى كه داريم بزرگ بشود، برود جنگ بكند، اينها حجت بـر مـا هست ، اينها حجت بر آن اشخاصى هست كه تو خانه نشستند و نق مى زنند، تو خانه نـشـستند و به مردم تزريق مى كنند كه نه ، نرويد جايى ، خدا انشاءالله بيدار كند اينها را، خداوند انشاءالله اشخاصى را كه مخالفت مى كنند يا از روى عمد يا از روى !!! عرض مـى كـنـم !!! نـفـهـمـى مـخـالفـت مـى كـنـنـد، ايـنـهـا را بـيـدار كـنـد و ايـنـهـا را در ايـن سـال نـو تجديد كند. و خداوند انشاءالله اين اسراى ما را، اين كسانى كه محبوب ما هستند، مـحـبـوب مـلت مـا هستند، اين معلولين را، اين اسرا را و اين تمام كسانى كه در آن جا در بند هـسـتـنـد، هـمه اينها را خداوند انشاءالله آزاد كند و ما را هم به وظيفه خودمان آشنا كند. و اى كاش ‍ كسى مى آمد و اين ادعيه ائمه
عـليـهـم السـلام را تـرجـمه مى كرد، اين را شرح مى كرد، اين ادعيه خيلى محتاج به شرح است . و ما اگر اين ادعيه را بتوانيم يك اشخاص ‍ عارفى ، عارف صحيح ، دلسوخته پيدا بشود كه اينها را براى مردم تشريح بكند، همه چيز در اينها هست ، در عين حالى كه دعاست . شـمـا ادعـيه حضرت سجاد را مى بينيد، دعاست اما چه مى كند در اين دعا! هم معنويات هست ، هـم قـضـيـه حـكـومت هست ، همه چيز هست ، هم از بين بردن حكومت ظلم است ، چنانچه سيره همه ائمـه عـليـهـم السلام بر اين بوده و ما به قدرى در گوشمان خواندند كه بابا برويد سـراغ كـارتـان ، كـار نـداشـته باشيد به حكومت ، كه حتى اشخاص كه آگاه هم بودند، ايـنـهـا هـم بازى خورده بودند. من بعضى از اشخاصى كه ازشان هيچ توقع نداشتم ، در سـابـق چـيـز بـودنـد، از هـمـيـن امـور چـيـزى بـودنـد، داخـل در ايـن مـسـائل مـا بودند، لكن معذلك ، اينها مى گفتند آخر ما چكار داريم به اين كار، حالا آنها مى خـواهند اين كار را بكنند، اين كار آنهاست ، ما كار ديگر داشته باشيم . اين يك همچو چيزى بود كه ما را بازى داده بودند و مردم الان بايد بدانند كه هر مطلبى را كه اين خارجى ها مـى گـويـنـد تـمـام مـطـالب ايـن خـارجـى هـا بـراى گـول زدن مـاهـاسـت ، گـول زدن هـمـه مـاست . كسانى هم كه تابع آنها هستند مطالبى مى گـويـنـد، بـراى ايـن اسـت كـه ما را باز به دامن آنها بيندازند. و ما بايد بيدار باشيم و هـشـيـار بـاشـيـم و هـيـچ وقـت لغزش پيدا نكنيم . خداوند انشاءالله اين ملت را بيدار كند و بـيـدارتـر. خـداوند انشاءالله مردم ما را به سلامت ، عزت برساند، به مقاصد خودشان ، كـه آن مـقـصد، مقصد اسلام است و كوتاه كردن دست تمام كسانى كه ظالم هستند. انشاءالله خداوند اين عيد را بر همه ما، بر همه مسلمين ، بر همه مستضعفين مبارك كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 11/1/67
پيام به مناسبت انتخابات سومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
در آسـتـانـه انتخابات سومين دوره مجلس شوراى اسلامى هستيم . گمان نمى كنم كه نقش و اهميت انتخابات و مجلس شوراى اسلامى بر كسى پوشيده باشد. بحمدالله هر چه از عمر بـا بـركـت انـقـلاب شـكـوهـمـند اسلامى ما مى گذرد، مردم مسلمان و متعهد كشورمان به اهميت حـضور و نقش تعيين كننده خود در تمامى صحنه هاى انقلاب آشناتر مى شوند و راز دوام و بقا و استحكام قيام الهى خود را بهتر كشف مى نمايند.
هـم اكـنـون بـا تـوجـه بـه آگـاهـى و شـعـور بـالاى سـياسى مردم خداجوى ايران ، شايد ضرورتى به يادآورى اهميت شركت در انتخابات نباشد، ولى براى احتياط در اداى تكليف شرعى سياسى خود، نكاتى را متذكر مى شوم :
1 !!! از آغـاز انـقـلاب تاكنون يكى از اهداف شوم و پليدى كه همواره مورد توجه استكبار جـهـانى و نوكران خارجى و داخلى آنان بوده است ، دور كردن مردم از صحنه هاى انقلاب و گـسـستن پيوندهاى پولادين آنان با آرمان هاى اجتماعى !!! سياسى اسلام بوده است كه در راه تـحـقـق آن بـه انـواع حـيـله هـا و تـرفـنـدهـاى گـونـاگـون متوسل شده اند كه بحمدالله سرشان به سنگ خورده است و ملت پيروز و سرافراز ايران بـا نمايش قدرت عظيم خود در حوادث گوناگون انقلاب ، اين حقيقت و واقعيت را به اثبات رسـانـيـده و نـشـان داده انـد كـه از دريـاى خـروشان وحدت و انسجام آنان چيزى كم نشده و نـخـواهـد شـد و جـهـانـخواران انشاءالله تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس ‍ مردم ما را به گور خواهند برد.
بـعـيـد بـه نـظـر نـمى رسد كه در اين روزها يكى از اهداف شرارت هاى اخير صداميان در تـهـديـد و ارعـاب و ادامـه بـمـبـاران هـا و موشك باران مناطق مسكونى ، علاوه بر سرپوش نـهـادن بـر شـكـسـت هـاى پـياپى خود در صحنه هاى نبرد، رسيدن به اين هدف باشد كه حضور مردم را تحت الشعاع اين جنايات قرار دهند. از هم اكنون همه بايد مطمئن باشيم كه رسـانـه هـاى اسـتـكـبارى از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهند گفت و با تـحليل هاى موذيانه و القائات تواءم با تهديد و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهن ها را به مـسـائل ديـگـر مـعـطـوف نـمـايـنـد، غـافـل از آن كـه امـت اسـلامـى ايـران سـال هـاسـت نـشـان داده انـد كـه از ايـن هـيـاهـوهـا نـمـى تـرسـنـد و مـقـاوم و اسـتـوار در مـقـابـل تـمـام ابـرقـدرت هـا و قـدرت هـا مـى ايـسـتـنـد و بـا يـارى خـداونـد متعال ملت شريف ايران با حضور گسترده خود، انتخابات را در موعد مقرر و با
قـدرت و قـاطـعـيـت برگزار مى كنند و مطمئنا در زير موشك و بمب هم اگر قرار بگيرند، بـه پـاى صـنـدوق هـا مـى رونـد و بـه تـكـليـف شـرعـى !!! الهـى خـود عمل خواهند نمود.
و ايـن جـانـب تـحت هر شرايطى در انتخابات شركت مى كنم و انشاءالله دنيا خواهد ديد كه مـردم عزيز ايران چگونه حماسه حضور گذشته خويش را در سراسر ميهن اسلامى تكرار خواهند كرد.
2 !!! هـمان طور كه بارها گفته ام مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند و هيچ فرد و يا گروه و دسته اى حق تحميل فرد و يا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامى ايـران كـه بـا درايـت و رشـد سـياسى خود جمهورى اسلامى و ارزش هاى والاى آن و حاكميت قـوانـيـن خـدا را پـذيـرفـته اند و به اين بيعت و اين پيمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قـدرت تـشـخيص و انتخاب كانديداى اصلح را دارند. البته مشورت در كارها از دستورات اسـلامـى اسـت و مـردم بـا مـتـعـهـديـن و مـعـتمدين خويش مشورت نمايند و افراد و گروه ها و روحـانيون در حد تذكرات قبلى در حوزه خود مى توانند كانديدا معرفى نمايند، ولى هيچ كس نبايد توقع داشته باشد كه ديگران اظهارنظر و اظهار وجود نكنند.
در هر حال مردم با بصيرت و درايت و تحقيق كانديداهايى را شناسايى كرده و به سوابق و روحيات و خصوصيات دينى !!! سياسى نامزدهاى انتخاباتى توجه نمايند. مردم شجاع ايـران بـا دقـت تـمـام بـه نـمـايـندگانى راءى دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم بـاشـنـد و در خـدمـت بـه آنان احساس مسؤ وليت كنند و طعم تلخ فقر را چشيده باشند و در قـول و عـمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين ، اسلام مستضعفين ، اسلام رنجديدگان تاريخ ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف و در يك كلمه ، مدافع اسلام ناب محمدى !!! صـلى الله عليه و آله و سلم !!! باشند و افرادى را كه طرفدار اسلام سرمايه دارى ، اسـلام مـسـتـكـبـريـن ، اسـلام مـرفـهين بى درد، اسلام منافقين ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در يك كلمه ، اسلام آمريكايى هستند، طرد نموده و به مردم معرفى نمايند و از آن جـا كـه مـجـلس خـانه همه مردم و اميد مستضعفين است ، در شرايط كنونى نبايد كسى انـتـظـار داشـتـه بـاشـد كـه حتما نمايندگان بايد از گروه و صنف خاصى باشند. بايد تـوجـه داشـت كـه هـنـوز خـيـلى از مـسـائل وجـود دارد كـه بـه نـفـع مـحـرومـيـن بـايـد حـل و فـصـل شـود و تـمـيـز بـيـن كـسـانـى كـه در تفكر خود، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند، با ديگران كار مشكلى نيست .
3 !!! نـصـيـحـتـى است از پدرى پير به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى اسلامى كه سعى كنيد تبليغات انتخاباتى شما در چهارچوب تعاليم و اخلاق عاليه اسلام انجام شود و از كـارهـايى كه با شؤ ون اسلام منافات دارد، جلوگيرى گردد. بايد توجه داشت كه هدف از انـتـخـاب در نـهـايـت ، حـفـظ اسـلام اسـت . اگـر در تـبـليـغـات ، حـريـم مـسـائل اسلامى رعايت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مى شود. بايد سعى شود تا خداى نـاكـرده بـه كسى توهين نگردد و در صورتى كه رقيب انتخاباتى به مجلس راه يافت ، به دوستى و برادرى !!! كه چيزى شيرين تر از آن نيست !!! لطمه اى نخورد.
ملت شهيدپرور ايران بدانند اين روزها روز امتحان الهى است ، روز پرخاش عليه كسانى است كه با اسلام كينه ديرينه دارند، روز انتقام از كفر و نفاق است ، روز فداكارى است ، امروز روز
عـاشـوراى حـسـيـنـى اسـت ، امـروز ايـران كربلاست ، حسينيان آماده باشيد: (جهزوا انفسكم بـالصـلاح و السـلاح ). نـهـراسـيـد كـه نـمـى هـراسيد، كمربندهاتان را محكم كنيد. اى آزادگان و احرار به پا خيزيد! قدرت هاى بزرگ شرق و غرب مى خواهند شما را در زير چـكـمـه هـا و چـنگال هاى كثيف و خونين خود خرد كنند كه حتى آخ هم نگوييد. امروز روز مقاومت اسـت ، چـنـان بـر صـدام و امـريـكـا و استكبار غرب سيلى زنيد كه برق آن چشمان استكبار شـرق را كـور كـنـد. امـروز روز درنـگ نـيـسـت ، امـروز روز صيقل انسانيت انسان هاست ، روز جنگ است ، روز احقاق حق است و حق را بايد گرفت و انتظار آن كـه جـهـانـخـواران مـا را يـارى كـنـنـد بى حاصل است . امروز روز حضور در حجله جهاد و شهادت و ميدان نبرد است ، روز نشاط عاشقان خداست ، روز جشن و سرور عارفان الهى است ، امـروز روز نـغـمـه سـرايـى فـرشـتـگـان در ستايش انسان هاى مجاهد ماست . درنگ امروز، فرداى اسارت بارى را به دنبال دارد. امروز بايد لباس محبت دنيا را از تن بيرون نمود و زره جـهـاد و مـقـاومـت پوشيد و در افق طليعه فجر تا ظهور شمس به پيش تاخت و ضامن بقاى خون شهيدان بود.
فـرزنـدانـم ! دشمن در بمباران شيميايى مناطق مسكونى ، نهايت قساوت و درندگى خود را نـشـان داده اسـت و بـا حـمله شيميايى به مردم بى دفاع عراق حتى پايه هاى حمايت حاميان خـود را سـسـت نـمـوده اسـت . بـه سـوى جبهه ها هجوم بريد تا ضربات پى در پى شما توان و امان او را بگيرد كه انشاءالله پيروز خواهيد شد.
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 14/1/67
بـــيـــانـــات امـــام خــمـيـنـى در ديدار با مسؤ ولين وزارت پست و تلگراف به مناسبت نيمهشعبان
بعضى ها انتظار فرج را به اين مى دانند كه در مسجد بنشينند و دعا كنند
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن عيد سعيد انشاءالله بر همه مسلمين جهان ، مستضعفان عالم و خصوصا ملت ما مبارك باد. آنـچـه كـه امـروز مـى خـواهـم بـه عـرضـتـان بـرسـانم برداشت هايى كه از انتظار فرج بـرداشـتـه شـده است ، بعضى اش را من عرض مى كنم . بعضى ها انتظار فرج را به اين مـى دانـنـد كه در مسجد، در حسينيه ، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان سلام الله عليه را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحى هستند كه يك همچو اعتقادى دارند بلكه بعضى از آنـهـا را كه من سابقا مى شناختم بسيار مرد صالحى بود، يك اسبى هم خريده بود، يك شـمـشـيرى هم داشت و منتظر حضرت صاحب سلام الله عليه بود. اينها به تكاليف شرعى خـودشـان هم عمل مى كردند و نهى از منكر هم مى كردند و امر به معروف هم مى كردند لكن همين ، ديگر غير از اين كارى /را/ ازشان نمى آمد و فكر اين مهم كه يك كارى بكنند نبودند. يـك دسـته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مى گفتند اين است كه ما كار نداشته باشيم بـه اين كه در جهان چه مى گذرد، بر ملت ها چه مى گذرد، بر ملت ما چه مى گذرد، به ايـن چـيـزهـا مـا كـار نـداشـتـه بـاشـيـم . مـا تـكـليـف هـاى خـودمـان را عمل مى كنيم ، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند انشاءالله درست مى كنند. ديـگـر مـا تـكـليفى نداريم ، تكليف ما همين است كه دعا كنيم ايشان بيايند و كارى به كار آنچه در دنيا مى گذرد يا در مملكت خودمان مى گذرد نداشته باشيم . اينها هم يك دسته اى ، مردمى بودند كه صالح بودند.
آيا خلاف قرآن نيست كه ما ديگر معصيت كنيم تا حضرت صاحب بيايد؟
يـك دسـتـه اى مى گفتند كه خوب ! بايد عالم پرمعصيت بشود تا حضرت بيايد. ما بايد نـهـى از مـنـكـر نـكنيم ، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى مى خواهند بكنند، گناه ها زياد بشود كه فرج نزديك بشود.
يـك دسـته اى از اين بالاتر بودند مى گفتند بايد دامن زد به گناه ها، دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت سلام الله عليه تشريف بياورند. اين هـم يك دسته اى بودند كه البته در بين اين دسته منحرف هايى هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرف هايى هم بودند كه براى
مقاصدى به اين دامن مى زدند.
يـك دسـتـه ديـگـرى بـودند كه مى گفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حـكـومـت باطل است و بر خلاف اسلام است . آنها مغرور بودند، آنهايى كه بازيگر نبودند مـغـرور بـودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر علمى بلند بشود قـبـل از ظـهـور حـضـرت ، آن عـلم ، عـلم بـاطـل اسـت . آنـهـا خـيـال كرده بودند كه نه ، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات كه هر كس ‍ علم بـلنـد كـنـد عـلم مـهـدى ، بـه عـنـوان مـهدويت بلند كند. حالا ما فرض مى كنيم كه يك همچو روايـاتـى بـاشـد، آيـا مـعـنـايـش اين نيست كه ما تكليفمان ديگر ساقط است . يعنى خلاف ضرورت اسلام ، خلاف قرآن نيست اين معنا كه ما ديگر معصيت بكنيم /تا پيغمبر بيايد/ تا حـضـرت صاحب بيايد! حضرت صاحب كه تشريف مى آورند براى چى مى آيند؟ براى اين كـه گـسترش بدهند عدالت را، براى اين كه حكومت را تقويت كنند، براى اين كه فساد را از بين ببرند. ما بر خلاف آيات شريفه قرآن دست از نهى از منكر برداريم ، دست از امر بـه مـعـروف بـرداريم و توسعه بدهيم گناهان را براى اين كه حضرت بيايند، حضرت بـيـايـنـد چـه مـى كـنـنـد؟ حـضـرت مى آيند مى خواهند همين كارها را بكنند. الان ديگر ما هيچ تـكـليفى نداريم ؟ ديگر بشر تكليفى ندارد بلكه تكليفش اين است كه دعوت كند مردم را به فساد! به حسب راءى اين جمعيت كه بعضى شان بازيگرند و بعضى شان نادان ، اين است كه ما بايد بنشينيم دعا كنيم به صدام ، هر كسى نفرين به صدام كند خلاف امر كرده است ، براى اين كه حضرت ديرآيند! و هر كسى دعا كند به صدام /اين / براى اين كه اين فساد زياد مى كند، ما بايد دعاگوى آمريكا باشيم و دعاگوى شوروى باشيم و دعاگوى اذنابشان از قبيل صدام باشيم و امثال اينها تا اين كه اينها عالم را پر كنند از جور و ظلم و حضرت تشريف بياورند! بعد حضرت تشريف بياورند چه كنند؟ حضرت بيايند كه ظلم و جـور را بـردارنـد، هـمـان كـارى كـه مـا مـى كـنـيـم و ما دعا مى كنيم كه ظلم و جور باشد، حضرت مى خواهد همين را برش دارند. ما اگر دستمان مى رسيد قدرت داشتيم بايد برويم تمام ظلم و جورها را از عالم برداريم ، تكليف شرعى ماست منتها ما نمى توانيم . اينى كه هـسـت ايـن اسـت كـه حـضـرت عـالم را پـر مـى كند از عدالت ، نه شما دست برداريد از اين تكليفتان ، نه اين كه شما ديگر تلكيف نداريد.
آنى كه مى گويد حكومت نباشد معنايش اين است كه هرج و مرج بشود
مـا تـكـليـف داريـم كه ، اينى كه مى گويد حكومت لازم نيست معنايش اين است كه هرج و مرج باشد. اگر يك سال حكومت در يك مملكتى نباشد، نظام در يك مملكتى نباشد، آن طور فساد پـر مـى كند مملكت را كه آن طرفش پيدا نيست . آنى كه مى گويد حكومت نباشد معنايش اين اسـت كـه هـرج و مـرج بشود، همه هم را بكشند، همه به هم ظلم بكنند براى اين كه حضرت بـيـايـد. حـضـرت بـيـايـد چـه كـنـد؟ بـراى ايـن كـه رفـع كـنـد ايـن را. ايـن يـك آدم عـاقـل ، يك آدم اگر سفيه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سياستى اين كار را نكرده بـاشـد كـه بـازى بـدهـد مـاهارا كه ما كار به آنها نداشته باشيم ، آنها بيايند هر كارى بخواهند انجام بدهند، اين بايد خيلى آدم نفهمى باشد.
امـا مـساءله اين است كه دست سياست در كار بوده . همان طورى كه تزريق كرده بودند به مـلت هـا، بـه مـسـلمـيـن ، به ديگر اقشار جمعيت هاى دنيا كه سياست كار شماها نيست برويد سراغ كار خودتان و آن چيزى كه مربوط به سياست است بدهيد به دست امپراطورها. خوب ! آنـهـا از خـدا مـى خـواستند كه مردم غافل بشوند و سياست را بدهند دست حكومت و به دست ظـلمـه ، دسـت آمريكا، دست شوروى ، دست امثال اينها و آنهايى كه اذناب اينها هستند و اينها هـمـه چـيـز مـا را بـبـرنـد، هـمـه چـيـز مسلمان ها را ببرند، همه چيز مستضعفان را ببرند و ما بـنـشينيم بگوييم كه نبايد حكومت باشد! اين يك حرف ابلهانه است منتها چون دست سياست در كـار بـوده ، ايـن اشـخـاص كافر را، اينها را بازى دادند و گفتند شما كار به سياست نـداشـتـه باشيد، حكومت مال ما، شما هم برويد در مسجدهايتان بايستيد نماز بخوانيد چكار داريد به اين كارها.
ايـنـهـايـى كـه مـى گـويـنـد كـه هـر عـلمـى بـلنـد بـشـود /و هـر حـكـومـتـى / خـيـال كـردند كه هر حكومتى باشد اين بر خلاف انتظار فرج است ، اينها نمى فهمند چى دارنـد مـى گويند. اينها تزريق كردند بهشان كه اين حرف ها را بزنند، نمى دانند دارند چى چى مى گويند. حكومت نبودن يعنى اين كه همه مردم به جان هم بريزند، بكشند هم را، بـزنـند هم را، از بين ببرند، بر خلاف نص آيات الهى رفتار بكنند. ما اگر فرض ‍ مى كـرديـم دويـسـت تـا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار مى زديم براى اين كه خـلاف آيات قرآن است . اگر هر روايتى بيايد كه نهى از منكر را بگويد نبايد كرد، اين را بايد به ديوار زد، اين گونه روايت قابل عـمـل نيست و اين نفهم ها نمى دانند دارند چى مى گويند، هر حكومتى باشد حكومت چيز است . بلكه شنيدم بعضى از اشخاص گفته اند كه خوب با اين وضعى كه هست ، الان در ايران هـسـت ، ديـگـر مـا نبايد تهذيب اخلاق بكنيم /ديگر/ غلط است اين حرف ها، چيزى نيست ديگر حالا، حتما بايد استاد اخلاق در يك محيطى باشد كه همه مردم فاسدند! شراب خانه ها همه بازند و عرض مى كنم كه جاهاى فساد همه بازند! اگر يك جايى باشد كه خوب باشد. آن جـا ديـگـر تـهـذيـب اخـلاق لازم نـيـسـت ! نـمـى شـود! باطل است ! اينها يك چيزهايى است كه ... اگر دست سياست در كار نبود ابلهانه بود، لكن آنها نمى فهمند دارند چى مى كنند، آنها مى خواهند ما را كنار بزنند.
بايد كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام الله عليه
حـالا البـتـه ايـن پـر كـردن دنـيـا را از عـدالت ، ايـن را مـا نـمـى توانيم بكنيم ، اگر مى تـوانـستيم مى كرديم اما چون نمى توانيم بكنيم ايشان بايد بيايند. الان عالم پر از ظلم است ، شما يك نقطه هستيد در عالم ، عالم پر از ظلم است ، ما بتوانيم جلوى ظلم را بگيريم ، تـكـليـفـمان است . /قرآن و/ ضرورت اسلام و قرآن تكليف ما كرده است كه بايد برويم هـمـه كـار را بـكـنـيـم . اما نمى توانيم بكنيم ، چون نمى توانيم بكنيم بايد او بيايد تا بكند، اما ما بايد فراهم كنيم كار را. فراهم كردن اسباب اين است كه
كار را نزديك بكنيم ، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام الله عـليـه . در هـر صورت اين مصيبت هايى است كه به وارد شده است و سياستهاى خارجى دامن بـهـش زدنـد براى چاپيدن اينها و براى از بين بردن عزت مسلمين و باورشان هم آمده است خـيـلى هـا، شـايـد الان هـم بـسيارى باور بكنند كه نه ، حكومت نبايد باشد و زمان حضرت صـاحـب بـايـد بـيـايـد حـكـومـت . و هـر حـكـومـتـى در غـيـر زمـان حـضـرت صـاحـب بـاطـل است . يعنى هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بيايد درستش كند! ما درستش ‍ مى كنيم تا حضرت بيايد.
انـشـاءالله خـداونـد اصـلاح كند اينها را و اميدواريم كه خداوند اين روز را بر همه ما، بر هـمـه شـمـا مـبـارك كند و دست ظالم ها را كوتاه كند و قدرت بدهد به ملت هاى مظلوم براى سركوب كردن اين ظالم ها.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 20/1/67
پـــاســـخ امـــام خــمـيـنـى بـه نـامه دكتر ولايتى در مورد انتشار اخبار و اظهارنظرهايى كهاصول سياست خارجى كشور در آنها مراعات نمى شود
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى دكتر ولايتى وزير محترم امور خارجه
مـن جـنـاب عالى را مردى متدين و دلسوز انقلاب مى دانم و شما و دوستانمان در وزارت امور خارجه بايد تحمل انتقاد را !!! چه حق و چه ناحق !!! داشته باشيم . جو باز سياسى ايران انقلابى ، بى تجربگى بعضى از مسؤ ولان ، سبقت در رساندن سريع هر موضوعى به جـامـعـه گـرچـه بـه ضـرر مـردم بـاشـد، نـه تـنـهـا كـار وزارت امـور خـارجـه را مشكل مى كند، كه در بعضى اوقات روى سياست هاى داخلى هم اثر نامطلوب مى گذارد. اين جـانـب بـه شـمـا و تـمـامـى خادمين به اسلام و ايران دعا مى كنم . اميدوارم چون گذشته در خـدمـتـتـان تنها خدا را منظور داريد. از خداوند متعال توفيق جناب عالى و ساير خدمتگزاران به اسلام را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/1/67
بـيـانات امام خمينى در ديدار با وزير ارشاد اسلامى و سرپرست سازمان حج و اوقاف وامور خيريه
بسم الله الرحمن الرحيم
(امـسـال انـشاءالله يكصد و پنجاه هزار نفر از ايران به حج مى روند و حجاج به وظيفه خـود كـه بـرائت از مـشـركـيـن و آمـريـكـا و اسـرائيـل اسـت عـمـل مـى كنند. ممكن نيست حجاج ما به حج بروند و دست به تظاهرات عليه استكبار جهانى نـزنـنـد. اصولا برائت از مشركين از وظايف سياسى حج است و بدون آن ، حج ما، حج نيست . آل سـعـود بـدانـنـد اگـر غـيـر از اين عمل كنند، در مقابل تمام مسلمين دنيا ايستاده اند و اگر صحيح و درست عمل كنند به نفع خودشان است ).
تاريخ : .../2/67
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام آقاى محمد على انصارى
بسمه تعالى
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ محمد على انصارى دامت افاضاته
جـنـاب عـالى كـه فردى متدين و آگاه مى باشيد، به عنوان نماينده اين جانب با دو نفر از طـرف شـوراى مـحترم نگهبان و دو نفر از طرف وزير محترم كشور موظف مى باشيد تا به موارد ذيل عمل نموده و كار انتخابات تهران را به پايان برسانيد.
1 !!! آقـايـان بـايـد تـمـام تـلاش خـود را بـنـمـايند تا انتخابات مرحله دوم در روز قدس صورت گيرد و مجلس سوم در وقت مقرر تشكيل گردد.
2 !!! هياءت نظارت شوراى محترم نگهبان موظف است كه از ابتدا تعداد صندوق هايى را كه از آنها شكايت شده است ، مشخص ‍ نمايند.
3 !!! وزارت كـشـور مـوظـف اسـت تـمـامـى صندوق هاى مورد شكايت را هم امروز به شوراى محترم نگهبان منتقل گرداند.
4 !!! وزارت كـشور مى تواند افرادى را در موقع شمارش آرا بر سر صندوق ها بگمارد تا براى هيچ كس هيچ شبهه اى پيش نيايد.
5 !!! آرا نـسـبـت بـه هـمـه كـانـديـداهـا شمارش شود نه كانديداهاى خاص . مسؤ وليت حفظ صـنـدوق هـاى مـنـتـقـل شـده بـا شـوراى نـگـهـبـان اسـت . جـنـاب عـالى مـوظـف مى باشيد تا مـسـائل را به اين جانب گزارش نماييد تا قوه قضاييه يا هر كس كه در راه پيشبرد كارها مـانع ايجاد مى كنند، قاطعانه برخورد نمايد. خداوند همه را به راه راست هدايت فرمايد و از كيد شيطان نفس نجات دهد. والسلام
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 3/2/67
پـــاســـخ امـــام خـــمـــيـنـى بـه نـامـه حـجـت الاسلام حاج سيد احمد آقا در مورد گزارش رسيدگىبه شكايات صندوقهاى انتخابات نمايندگان مجلس
بسمه تعالى
طبق آنچه ذكر شده است ، بايد عمل شود و مسامحه جايز نيست . انشاءالله تعالى موفق و مؤ يد باشند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 12/2/67
فرمان امام خمينى به اعضاى شوراى نگهبان در مورد انتخابات
بسمه تعالى
اعضاى محترم شوراى نگهبان دامت افاضاتهم
بـا تـوجـه بـه گـزارشـات مـخـتـلف و نـيز رسيدگى و گزارش نماينده اين جانب در امر انـتـخـابـات ، صـحـت آن محرز و آن را اعلام نماييد تا انتخابات در موعد مقرر (روز قدس ) انـجـام گـيرد و تصميم نهايى در مورد صندوق ها و آرا با راءى اكثريت نمايندگان محترم شـوراى نـگـهـبـان و وزيـر مـحـتـرم كـشور و نماينده اين جانب است . و كسانى كه احتياط يا وسـوسـه در امـر انـتـخـابـات مى كنند، بهتر است كمال احتياط را براى حفظ حيثيت جمهورى اسلامى و اسلام نمايند.
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 17/2/67
متن حكم امام خمينى به تيمسار سهرابى
بسم الله الرحمن الرحيم
تيمسار سرتيپ اسماعيل سهرابى
از زحـمـات شـمـا در دوران ريـاسـت سـتـاد مـشـتـرك ارتـش جـمـهورى اسلامى ايران تشكر و قدردانى مى شود. شايسته است كه با توجه به تجارب و معلوماتتان در امور نظامى از وجـود جـنـاب عـالى در مـشـاورت نـظـامـى شـوراى عـالى پـشـتـيـبـانـى جـنـگ اسـتـفـاده بـه عمل آيد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 17/2/67
انـتـصـاب سـرهـنـگ سـتـاد على شهبازى به رياست مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران
بسم الله الرحمن الرحيم
سركار سرهنگ ستاد على شهبازى
بـا تـوجـه به شايستگى و تعهد دينى و انقلابى اى كه از شما گزارش شده است ، به درجـه سـرتـيپى مفتخر و به رياست ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران منصوب مى گرديد.
تـوفـيـق شـمـا را در خـدمـت بـه اسـلام و نـظـام جـمـهـورى اسـلامـى از خـداونـد متعال مساءلت مى نمايم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 27/2/67
بـــيـــانـــات امــام خـمـيـنـى در ديـدار با مسؤ ولين كشورى و لشكرى و مردم حزب الله بهمناسبت عيد سعيد فطر
ضيافت الهى همه اش ترك است ، ترك شهوات
بسم الله الرحمن الرحيم
قبلا من بايد از ملت ايران ، بعد از اين كه تبريك عيد را عرض مى كنم ، تشكر كنم كه در صـحنه ها خصوصا در صحنه انتخابات خوب حاضر شدند و در عين حالى كه همه دست ها در ايـن بـود كـه ايـن انـتـخـابـات بـه طـور شـايـسـتـه و آرام عمل نشود، بحمدالله عمل شد و خداوند عيد مبارك را بر همه مبارك كند.
چـيـزى كـه مـن مـى خـواهـم عـرض كـنـم ، راجـع بـه يـك فـقـره از ايـن خـطـبـه اى اسـت كـه رسـول اكـرم در مـاه رمـضـان فـرمـوده اند. يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمان كـرده اسـت ، دعـوت كـرده اسـت شـمـا را بـه ضـيـافـت ، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد. مـهـمـانـدار خـداسـت و مـخـلوق مـهـمـان او اسـت . البـتـه ايـن ضـيـافـت نـسـبـت بـه اوليـاء كمل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم بـبـيـنـيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت . در عين حالى كـه هـمـه عـالم تـحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به همه چيز واسعه است لكن باب ضيافت يك باب ديگر است ، دعوت به ضيافت يك مساءله ديگرى است . اين ضـيـافـت ، هـمـه اش تـرك اسـت . تـرك شـهـوات از قبيل خوردنى ها، نوشيدنى ها و جهات ديـگـرى كـه شـهـوات انـسـان اقتضا مى كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اين كه شما بـايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك ، چيزى نيست . ترك هواها، تـرك خودى ها، ترك منى ها، منيت ها، اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم بـبـيـنـيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلا وارد نشديم ، را همان دادند به اين ضـيـافـتـخـانـه يـا نـه ، اسـتـفـاده كـرديـم از ايـن ضـيـافـت الهـى يـا نـه . البته حساب امـثـال مـن بـا كـرام الكـاتـبـين است اما من به شما آقايان و هر كس كه اين كلمات مى رسد و خـصـوصـا طـبـقـه جـوان عـرض مى كنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ از شـهـوات خـصـوصـا شـهـوات مـعـنـوى چـشـم پـوشـيـديـد؟ يـا ايـن كـه مثل من هستيد؟
عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد
جوان ها متوجه باشند كه در جوانى مى شود اصلاح كرد انسان خودش
را، هـر مـقـدار انـسـان سـنـش زيـادتـر مـى شـود، اقبالش به دنيا بيشتر مى شود. جوان ها نزديكترند به ملكوت پيرها هر چه مى گذرد، هر چه بر عمرشان مى گذرد، هى اضافه مـى شـود يـك چـيـزهـايـى كـه آنـهـا را از خدا دور مى كند. شماها در فكر باشيد كه /از اين ضـيـافـت / اگـر از ايـن ضـيـافـت درسـت بـيـرون آمـديـد آن وقـت عـيـد داريـد. عـيـد مـال كـسـى اسـت كـه در ايـن ضيافت راه يافته باشد، استفاده كرده باشد از اين ضيافت . هـمـان طـورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه اسـت بـراى انـسـان بـايـد از ايـنـهـا جـلوگـيـرى كـنـد. تـمـام ايـن مـفاسدى كه در عالم حـاصـل مـى شـود، بـراى ايـن اسـت كـه در اين ضيافت وارد نشده اند يا اگر وارد شده اند استفاده نكرده اند. خطاب به همه مردم است ، همه دعوت شديد به ضيافت الله ، همه مهمان خـدا هستيد و مهمانى به ترك است . اگر ذره اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نـشـده اسـت يـا اگـر وارد شـده اسـت اسـتـفـاده نـكـرده اسـت . تـمـام ايـن جـار و جـنـجـال هـايى كه در دنيا مى بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده اند، در اين مهمانى وارد نشده اند، دعوت خدا را قبول نكرده اند.
كـوشـش كـنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اين جا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است . اين كه مسائل ما حل نمى شود، براى اين كه در ضيافت خدا وارد نـشـديـم ، در مـاه رمـضـان اصـلا وارد نـشـديـم ، يـك تـرك اكـل و شـربـى كـرديـم لكـن آن كـه بـايـد بشود نشده است . اگر چنانچه هواهاى نفسانى بگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است ، فطرت فطرت الله است ، همه هم توجه دارند به او، لكن اين توجه به دنيا كه توجه ثانوى است و اعوجاجى است ، اين جلوگيرى مى كـنـد از آن مـسـائلى كـه بـايـد بـاشـد. اگـر مـى بـيـنـيـد در دنـيـا جـنـگ و جدال است و در بين شما هم خداى نخواسته نمونه اش هست ، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نـشـديـد، مـاه رمـضـان را ادارك نـكـرديـد، اقـبـال كـرده اسـت بـه شـمـا مـاه رمـضـان . (اقبل عليكم شهرالله ) اما شما او را ردش كرديد، پس زديد.
دشمن ها هميشه دنبال اين هستند كه ما را از داخل بپوسانند
در انـتـخـابـات در عـيـن حـالى كـه بـايـد گـفت انتخابات خوبى گذشت لكن شياطينى مى خـواسـتـنـد كـه يك تخم نفاق بكارند. در جاهاى ديگر وقتى انتخابات مى شود، حزب ها و دسـت هـاى خـارجى مردم را مى كشند طرف خودشان و مردم را بازى مى دهند، صحبت هايى مى كـنـنـد كـه همه اش براى اغفال مردم است . در انتخابات در عين حالى كه بسيار خوب انجام گـرفـت لكـن دسـت هـايـى مـى خـواسـت ايـجـاد اخـتـلاف كـنـد، دو دسـتـگـى ايـجـاد كـنـد و حـال آن كـه مـوفـق نـشـدند بحمدالله . بايد شما متوجه باشيد به اين كه دشمن ها هميشه دنـبـال ايـن هـسـتـنـد كـه مـا را از داخـل ... مـا را بـپـوسـانـنـد در داخـل و اگر در اين ضيافت وارد شده باشيد دشمن ها دستشان كوتاه خواهد شد. وقتى حقيقت ايـن ضـيـافـت را انـسـان مـى بـيـنـد، مى بيند كه اگر انسان وارد اين ضيافت بشود، تمام اختلافات در دنيا حل مى شود. شياطين دنبال
اين هستند كه ايجاد اختلاف كنند، دودستگى بگويند هست ، لكن بحمدالله ملت ما و خصوصا روحانيت ما اشخاصى هستند كه چهره شان نورانى است و در اين ماه مبارك هم در اين ضيافت انشاءالله وارد شده اند و آثارش هم بعد ظاهر مى شود كه همه با هم هستند، دو جبهه نيست .
اگر در يك ملتى اختلاف سليقه نباشد اين ناقص است
البـته دو تفكر هست بايد هم باشد، دو راءى هست بايد هم باشد، سليقه هاى مختلف بايد بـاشد لكن سليقه هاى مختلف اسباب اين نمى شود كه انسان با هم خوب نباشد. من عرض كـردم مـثـل طـلبـه هـا كـه بـا هـم مـبـاحـثـه مـى كـنـنـد، آن وقـتـى كه مباحثه مى كردند جار و جنجال جورى بود كه انسان خيال مى كرد دشمن هم هستند، وقتى مباحثه تمام مى شد نشستند بـه دوسـتـى كردن و انس . اگر در يك ملتى اختلاف سليقه نباشد، اين ناقص است . اگر در يك مجلسى اختلاف نباشد، اين مجلس ناقصى است . اختلاف بايد باشد، اختلاف سليقه ، اخـتـلاف راءى ، مـبـاحـثـه ، جـار و جنجال اينها بايد باشد لكن نتيجه اين نباشد كه ما دو دسـتـه بـشـويم دشمن هم . بايد دو دسته باشيم در عين حالى كه اختلاف داريم ، دوست هم باشيم . اگر در اين ماه مبارك ، در اين ضيافت وارد شديم بايد بعد از ماه مبارك تا مدت ها آثارش باقى باشد.
مـاه مبارك به منزله ، يك /چيزى است / ساعتى است كه كوكش بكنند و خودكار تا مدتى كه ايـن كـوك است باشد. اين ماه مبارك بايد اين جور باشد كه مردم را تا ماه مبارك ديگر حفظ كـند، بعد ماه مبارك ديگر بيايد از سر گرفته بشود و اين براى اين است كه بايد ما در ايـن ضـيـافـت وارد شـده باشيم و من اميدوارم كه وارد شده باشيم و همه آقايان با سلامت ، صحت و خوشى اين سال را بگذرانند.
هر روزى كه بر اهل معصيت بگذرد جهنم شان بدتر و داغ تر مى شود
و مـن عـقـيـده ام اسـت بـهـتـريـن دعـا از بـراى امـثـال رئيـس جـمـهـورى امـريـكـا و نوكرهاى او مثل صدام ، بهترين دعاها دعاى اين است كه خدا مرگشان بدهد، اين دعا براى آنهاست . اگر مـى خـواهـيـد نـفـريـن كـنـيـد بـگـويـيـد خـدا حـفـظـشـان كند. براى اين كه هر روزى كه بر امـثـال ايـنـهـا مـى گـذرد، جـهـنـم شـان بـدتـر مـى شـود. جـهـنـم مـراتـبـش مـثـل خـود مـراتـب انـسـان لايـتـنـاهـاسـت . هـر روزى كـه بـر اهل معصيت بگذرد، جهنم شان بدتر و داغ تر مى شود. پس دعاى براى اينها اگر بخواهيد بـكـنـيـد ايـن اسـت كـه خـداوند اينها را مرگ بدهد تا اين كه اين جهنم به آن سختى نباشد بـرايـشـان و خـداونـد انشاءالله ما را هم بيدار كند، متوجه كند، متوجه كند كه ما چند روزى بـيـشـتـر نـيـسـتـيـم ، مـنـتـهـا مـن زودتـر و شـمـا هـم دنـبـالش ديـگـر، بـعـد از صـد سـال ديـگـر از ايـن بـسـاط خبرى نيست . اينها همه گذراست و از بين مى رود، آن چيزى كه باقى مى ماند حركات خود انسان است . آن چيزى كه به انسان جهنم را مى رساند يا بهشت را مـى رسـانـد خود انسان است ، از خارج نيست . انسان كه مرد شروع مى شود به يك عالم ديگرى كه خود انسان تهيه كرده ، از خارج چيزى نمى آيد، هر چه هست از خود انسان است . كوشش كنيد كه انشاءالله اصلاح بكنيد
در ايـن روز، در ايـن وقـت ، در ايـن سـال هـا خـودتـان را و خداوند انشاءالله به شما و همه اهالى اين كشور سلامت عنايت كند و همه شما انشاءالله در جوار خداى تبارك و تعالى و با دعاى حضرت صاحب سلام الله عليه و ارواحنا فداه همه شما انشاءالله موفق و مويد و به آرزوهـاى صـحـيـحى كه داريد كه آرزوى همه رسيدن به خداست و خودش هم نمى داند، همه توجهشان به اوست و خدا پرده ها را بردارد تا همه ببينيم او را.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 7/3/67
پيام به مناسبت آغاز كار سومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
از عـنـايـت و تـوجـه ذات مـقدس حق تعالى سپاسگزاريم كه بار ديگر ملت شريف و عزيز ايـران را بـه اداى يكى از بزرگترين فرايض ‍ سياسى و اجتماعى خود مفتخر نمود. و در اوج شرارت شيطان بزرگ و اذناب پليد او عليه انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ايران ، تـوفيق بيعت مجدد با ميثاق هاى ازلى خود را به آنان كرامت فرمود. و به رغم بدخواهان ، انـتـخـابـات سـومـيـن دوره مـجـلس شـوراى اسـلامـى بـا صحت و سلامت و در موعد برگزار گرديد، كه بحمدالله امروز ما شاهد افتتاح سومين دوره مجلس شوراى اسلامى هستيم . و من ضـرورتـى بـه ذكـر حـوادث زمان انتخابات و نيز حماسه هاى مردم عزيزمان در اين مورد نـمـى بـيـنـم و هـمـچنين اهميت و نقش ‍ مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان در نظام كشور اسـلامـى ايـران بـر كـسـى پوشيده نيست . و انشاءالله نمايندگان محترم مجلس ، سنگينى بـار مـسـؤ وليـت و رسـالت خـود را در ايـن امـر خطير احساس كرده و مى كنند و به خوبى دريافته اند كه نظام و مردم از آنان چه انتظارى دارند، كه بايد گفت مجموعه خواسته ها و انتظارات اسلامى مردم از مجلس ، رفع گرفتارى ها و محروميت ها و دگرگونى در نظام پـر پـيـچ و خـم ادارى كـشـور، از انـتـظـارات بحقى است كه بايد آنها را جدى گرفت . و نـمـايـنـدگـان مـحترم مجلس قبل از پرداختن به لوايح و تبصره ها و مواد غيرضرورى به فكر مسائل اصلى و كليدى كشور باشند و بر اساس اسلام عزيز در كميسيون ها با طرح قـوانـيـن و لوايـح بـه سـمـتـى حركت كنند كه مشكلات اساسى كشور مرتفع و سياست هاى زيـربـنـايـى كشور در امور فرهنگى و اقتصادى و اجتماعى و سياسى در راستاى كمك به محرومين و رفع استضعاف ، مدون و به مورد اجرا درآيد.
و امـروز كـشـور و نـظـام و مـديـريـت آن هـمـچـون گـذشـتـه نـيـاز بـه شـجـاعـت در حـل مـسائل و چه بسا وسوسه ها ما را از رسيدن به اهداف بزرگترى كه در پيش رو و در نـظـر داريـم مـحـروم كند، كه اميدوارم اين مجلس با هماهنگى و همدلى نمايندگان و نيز با هـمـسـويـى و ارتـبـاط قـوى بـا مـجـريـان و كارشناسان و همچنين با استفاده از نظريات و مـشـورت بـا شـوراى مـحـتـرم نـگـهـبـان ، بـتـوانـد گـام هـاى بـلنـدى در حـل مـعـضـلات مـحـرومـيـن و پابرهنه ها بردارد و در تنگناها و موانع ، از قدرت و قاطعيت و سـرعـت عـمل مجمع تشخيص مصلحت كه پشتوانه عظيم و بابركت و پر ثمرى براى كشور ماست ، بهره مند شود.
و اما چيزى كه از همه اينها مهمتر است ، اين كه چه آنهايى كه به مجلس راه يافته اند و
خـادم مـنـتـخـب شـده انـد و چـه آنـهـا كـه بـه وظـيـفـه خـود عمل نموده اند ولى به مجلس راه نيافته اند و همچنين طرفداران هر دو گروه بايد بدانند كه همه اين امور اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستيم و آنچه در صحيفه كردار ما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى شود، صفاى معنويت و ثـمـرات خـلوص بـنـدگـى اسـت ، و مـا هـم نـبـايـد خـلوص عـمـل و جـامـعـه اسلامى خودمان را به زنگار كدورت ها و اختلافات آلوده كنيم و رقابت هاى گذشته انتخاباتى هم هرگز نبايد موجبات تفرقه و جدايى را فراهم نمايد.
و مـن احـتـمـال مـى دهـم كـه عـوامل و دست هاى ناپاكى بخواهند از رقابت هاى انتخاباتى در رسـيـدن بـه آرزوهـاى خـود اسـتـفـاده كـنـنـد و بـا طـرح مـسـائل پـوچ و بـى مـعـنـا دل هـا را از يكديگر جدا سازند و يا با ترديد و ايجاد ذهنيت ها، صـحـت و سـلامـت انـتـخـابـات و نـهـايـتـا مـشـروعـيـت مـجـلس را زيـر سـؤ ال بـرنـد، كه در اين شرايط همه آحاد ملت ايران و همه روحانيون و دست اندركاران كشور بـايـد در كـنـار هـم و دسـت در دسـت هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نيز به طور جد مواظب نوشته ها و گفته هاى خود باشند و نمايندگان مجلس نيز بـه عـدالت و عـطـوفـت بـا يـكـديـگـر بـرخـورد كـنـنـد و بـه مـسـائل دامـن نـزنـنـد و خـصـوصـا در اعـتـبـارنـامـه هـا بـه مـسـائل شـخـصـى و گـروهـى نـپـردازنـد و در نـطـق هـاى قـبـل از دستور و غير آن به شخصيت و اعتبار نمايندگى مجلس توجه كنند و حرمت مجلس ‍ و نظام و اخلاق كريمه اسلامى را مقدم دارند و خلاصه كلام اين كه مجلس و نمايندگان بايد مـويـد وحـدت و انـسـجـام جامعه باشند و مسؤ ولين در كنار مردم و مردم همراه و پشتيبان مسؤ ولين به وظيفه خود عمل كنند و از بركات مادى و معنوى اتحاد مقدس خود بهره مند شوند و از صـحـنه ها كنار نروند، امروز شايد گناهى بالاتر از كناره گيرى نباشد و هيچ عذر و بهانه اى براى ترك صحنه انقلاب پذيرفته نمى شود.
و مردم عزيز ايران بعد از فراغت از انتخابات همچون گذشته به پشتيبانى مادى و معنوى خـود از جـبـهه هاى نبرد و رزمندگان ادامه دهند و سپاهيان نور را حمايت نمايند و همه آنان و رزمـنـدگان عزيز بدانند كه در هر صورت پيروزى با ماست و ما به اين مساءله يا تمام وجـود مـعـتـقـديـم و از آغـاز جنگ تاكنون بارها عنايات حق را ديده ايم . و ملت بزرگ ايران مـطـمئن باشند كه از آن روزى كه در اين راه مقدس ‍ قدم نهاده اند، چيزى را از دست نداده اند كـه نـگـران حـادثه باشند و ضررى نكرده اند كه از آن احساس غبن و پشيمانى كنند. همه سرمايه هاى آنان در پيشگاه مقدس حق تعالى باقى مانده است .
البته كشورى همانند ايران كه درصدد تحقق اهداف بلند اسلامى است ، ممكن است فرازها و نشيب هايى داشته باشد همان گونه كه در صدر اسلام نيز چنين بوده است ولى براى يك مـلت بـزرگ هـيـچ پيروزى اى بالاتر از تصميم و عزم و اراده استوار آنان براى رسيدن بـه حـق نـيـسـت كـه بـحمدالله خداوند آن را به مردم كشور ايران عنايت نموده است و ما به يارى خدا و با همت و اراده پولادين مردم در برابر همه مشكلات خواهيم ايستاد و همان گونه كـه بـه بـركـت ايمان و توكل مردم و رزمندگان به پيروزى هاى بزرگ و معجزه آسايى رسـيـده ايـم و هر روز موفقيت و امتحان جديدى بوده است ، بعد از اين نيز به راه خود ادامه مى دهيم .
رزمـندگان عزيز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسيج با تكيه بر ايمان و سلاح و اميد به نصرت حق و با حمايت بى شائبه مردم ، به نبرد و دفاع مقدس خود ادامه دهند و عزم ها را جـزم كـنـنـد و بـر دشـمـن زبون بتازند و با همت خود افتخار نصرت و پيروزى را به ارمغان آورند كه سرنوشت جنگ در جبهه ها رقم مى خورد نه در ميدان مذاكره ها. و به يارى خـداونـد و دعـاى خـيـر حـضـرت بـقـيـه الله ارواحـنـا فـداه حـرف آخـرمـان را با صداميان و جـهـانـخـواران در صـحـنـه حـمـاسه جهاد و شهادت مى زنيم و از خداوند نيز صبر و مدد مى طلبيم . خداوند يار و ناصر مجاهدان و رزمندگان ما باد.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 12/3/67
انـــتـــصـــاب حـــجـــت الاســـلام هـــاشـــمـــى رفـــســـنـــجـــانـى بـه سـمـت جـانـشـيـنـى فـرمـانـدهكل قوا
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ على اكبرهاشمى رفسنجانى دامت افاضاته
با توجه به درگيرى روياروى آمريكاى جهانخوار عليه اسلام و ايران و هماهنگى غرب و شـرق و ارتـجـاع مـنطقه در مبارزه با انقلاب اسلامى و جلوگيرى از پيروزى اسلام ، به پيشنهاد رئيس جمهور محترم جناب حجت الاسلام آقاى خامنه اى دامت افاضاته ، جناب عالى را با تمام اختيارات به جانشينى فرماندهى كل قوا منصوب مى نمايم و جناب عالى موظف به اجراى دستورات ذيل مى باشيد:
1 !!! ايـجـاد سـتـاد فـرمـانـدهـى كـل تـا تـهـيـه زمـيـنـه وحـدت كامل
2 !!! هـمـاهـنـگـى كـامـل ارتش ، سپاه ، بسيج و نيروهاى انتظامى در تمامى زمينه هاى دفاع مقدس اسلام بديهى است انسجام و ادغام مورد قبول و صحيح ادارات و سازمان هاى مربوط و پشتيبانى كننده در هماهنگى نيروهاى مسلح ، نقش اساسى را دارا خواهند بود.
3 !!! تمركز صنايع نظامى و تهيه مايحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امكانات تعميراتى ، پـشـتـيـبـانـى ، فـنى ، مهندسى ، رزمى ، آموزشى و تحقيقاتى و نيز بسيج همه امكانات و ابـزار در جـهـت اهـداف مـشـخـص از سـوى فـرمـانـدهـى كل
4 !!! سـعـى در اسـتـفـاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و جلوگيرى از به كار گرفتن امـكـانـات مـادى و مـعـنـوى در غـير موارد ضرورى و در همين راستا حذف يا ادغام سازمان ها و تشكيلات تكرارى و غير ضرورى
5 !!! تمركز امور تبليغى و فرهنگى نيروهاى مسلح در تمام زمينه ها
6 !!! استفاده درست و قاطع از قوانين دادگاه نظامى در زمان جنگ و تنبيه متخلف در هر رده

next page

fehrest page

back page