صحيفه نور جلد ۱۹

امام خميني رحمه الله عليه

- ۱ -


تاريخ : 30/2/63
بـــيـــانـــات امـــام خــمـيـنـى در جـمـع فـرمـانـدهـان كـلسـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اســـلامـــى و نـــيـــروى زمـــيـــنـــى ارتـــش جـــمـــهـــورى اســـلامـــى ، مـسـؤول بـسـيـج مـسـتـضـعـفان و فرماندهان و مسؤ ولان قرارگاه مشترك ارتش و سپاه پاسدارانانقلاب اسلامى
اگر استقامت كنيم مويد به تاييدات الهى هستيم
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن در ايـنـكـه شـمـا بـرادرها و فرماندهان ارتش و سپاه با هم ممزوج هستيد، يد واحده هستيد احـسـاس سرافرازى مى كنم . من هيچ وقت شماها را فراموش نمى كنم من در مواقع استجابت دعـا بـه شـمـاهـا دعـا مـى كـنـم . قوى باشيد، برومند باشيد و از هياهوى دنيا هيچ وقت به خـودتـان هراس راه ندهيد. اين مسائل در صدر اسلام هم بوده است . اين هياهوها و بساطى كه مـخـالفـيـن اسـلام در صـدر اسـلام راه مى انداختند در زمان خود پيغمبر اكرم و بعدها هميشه بوده است ، لكن خداوند امر فرموده است كه ما مستقيم باشيم ، استقامت كنيم . و اگر چنانچه اسـتـقـامـت كنيم مويد به تاءييدات الهى هستيم و شما چون پشتوانه خداى تبارك و تعالى اسـت از هـيـچ چـيـز باك نداريد. ديگرانند كه پشتوانه شان شيطان است و با دست شيطان حـركـت مـى كـنـنـد. شـما كه با قدرت الهى داريد حركت مى كنيد قدرتمنديد. عدد كم بودن اشـكـال ندارد، ايمان قوى بودن مهم است . و شما بحمدالله و همه ارتش و سپاه ما و ساير ارگـان هـايـى كـه هـسـتـند در جبهه ، همه آنها برومندند و چون پشتوانه ايمان در آنها هست نـبـايد از هيچ چيز بترسند و نمى ترسند. و من حكايت كه از جبهه و از دوستانمان در جبهه مـى شـنـوم و مـناجات هايى كه در توى جبهه و سنگرها با خداى تبارك و تعالى مى كنند، مـوجـب سرافرازى است . شما بدانيد كه از بعد از اسلام تاكنون يك همچو ارتش و سپاهى نبوده است كه سنگرهاشان معبدشان باشد و سنگرها را به صورت مسجد درآورند. شمائيد كـه ايـن كـار را كـرديـد و داريـد مـى كـنـيـد. و شما پيش خدا سرافرازيد و خداى تبارك و تـعـالى بـه شـمـا قدرت مى دهد و همين طورى كه پيغمبر اكرم با عدد كم لكن با تاءييد الهـى مـقـاصـد خـودش را پـيـش برد و دنيا را در تحت تاءثير خودش قرار داد، شما هم كه تـابـع آن وجـود مـحترم هستيد و شما الان مى بينيد كه دنيا در تحت تاءثير شما واقع شده است ، شما پيروزيد الان .
قدرت شما در كاخ سفيد و كرملين الان پرتو انداز است
شما در دنيا، الان اينكه انعكاس قدرت شما در كاخ سفيد و در كرملين الان پرتو انداز است ، همه قدرت ها از شما باك دارند، شما باك از كسى نداشته باشيد. همه قدرت هااز قدرت اسلام الان
لرزيده اند و كارهاى شما لرزانده آنها را. شما هيچ ، از هيچ قدرتى نترسيد. وقتى خدا با شماست ، همه چيز با شماست .
شـمـا خـدا را داريـد ولو ايـنـكـه پـشتوانه از شرق و غرب نداريد. و اين افتخار شماست ، افـتـخـار اسـلام اسـت كـه نـه به شرق متوجه باشد و نه به غرب متوجه باشد، صراط مستقيم باشد. راه ، راه خداست . در راه خدا نه شهادت و نه نقص عضو و نه گرفتارى هيچ يـك از ايـنـها اشكال ندارد. اين چيزى بوده است كه اولياء خدا از اولى كه خلقت تحقق پيدا كرده است ، انبياء عظام در طول تاريخ مبتلا به آن بودند و نترسيدند و جلو رفتند و شما امـروز قـدرتـمـندانى هستيد كه در دنيا آواز شما پيچيده است . الان همه از شما باك دارند و شما از هيچ كس باك نداريد.
مادامى كه وحدتتان را حفظ كنيد خدا با شماست
بـا هـم بـاشـيـد، دسـت واحـد بـاشـيـد و هـمه را دعوت به وحدت بكنيد. و بحمدالله وحدت حـاصـل اسـت ، حـفـظ كـنـيـد ايـن وحدت را. مادامى كه حفظ كنيد شما وحدت خودتان را خدا با شـمـاسـت . يـدالله مـع الجـمـاعـه . وقـتـى اعـتـصـام بـه حـبل خدا بكنيد. خداوند با شماست . مسلم بدانيد كه كسى كه خدا با اوست ، شهيد بشود يا زنـده باشد پيروز است و شما چه خداى نخواسته ، البته اين يك دعايى است براى همه ، هـمـه مـان چه شهيد بشويم و چه پيروز بشويم هر دو پيروزى است . خداوند به همه شما قدرت عنايت كند و سلامت باشيد.
والسلام عليكم و رحمه الله .
البته سلام من هم به همه افرادى كه در جبهه ها هستند برسانيد و بگوئيد من آنچه كه از من مى آيد دعاگوئى است و دعا مى كنم به همه تان . خدا همه تان را حفظ كند انشاءالله
تاريخ : 7/3/63
پيام امام خمينى به مناسبت گشايش دومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
بـا عـنايت خداوند متعال جل و علا و تاءييد حضرت بقيه الله ارواحنا لمقدمه الفداء، مجلس مقدس شوراى اسلامى دومين دوره را آغاز نمود و اين در حالى است كه بحمدالله وله الشكر جـمـهـورى اسـلامـى با برخوردارى كامل از پشتيبانى ملت عزيز حاضر در صحنه مشكلات انـقـلاب را يـكى پس از ديگرى تا حد زيادى پشت سر گذاشته و پايه مبارك آن استقرار يـافـته و قلوب مؤ منين و مستضعفان جهان را به خود جلب كرده است و موج پرعظمت اسلام ، مـلت هـاى محروم و تحت ستم سراسر عالم را تكان داده و به رغم پيش ‍ بينى ها و آرزوهاى ابرقدرت ها و وابستگان بى وطن آنان به راه پر افتخار خود ادامه مى دهد و بى هراس از جـنـگ و دنـدان ابـرقدرت ها و هياهوهاى رسانه هاى گروهى وابسته به شرق و غرب چون سـيـل خـروشـان ، حـشـيـش هاو تفاله را بيرون رانده و خود بر جاى مانده است . فاما الزبد فـيـذهـب جـفـاء و امـامـا يـنـفـع النـاس فـيـمـكـث فـى الارض و بـه خـواسـت قـادر مـتـعـال در مـدت كـوتـاه پـس از پيروزى انقلاب در ابعاد فرهنگى و سياسى و اقتصادى و نـظـامـى از قـدرتـمـنـدتـريـن كشورهاى اسلامى است . و ما اين تؤ فيقات و پيروزى را از سـرچـشمه قدرت مطلقه و بركات اسلام بزرگ و ايمان به خداى قادر و پيروى از احكام مـقـدس اسـلام مـى دانـيـم و خـود را نـاچـيـز دانـسـتـه و مـفـتـخـريـم كـه عنايات خاصه خداى متعال جل جلاله شامل حال اين ملت تحت ستم گرديده و آن را از گرداب مهالك نجات بخشيده اسـت . و امـيـدواريـم بـا ادامـه تـعهد ملت به اسلام و كوشش تمام ارگان جمهورى اسلامى شـمـول ايـن عـنـايات بر ملت و كشور اسلامى برقرار و دائمى باشد و از دعاى خير ولى الله اعظم عجل الله تعالى فرجه برخوردار باشيم .
در ايـنـجـا لازم اسـت از كـوشـش هـا و مـجـاهـدات نـمـايـنـدگـان مـحـتـرم مـجـلس اول تـشكر و قدردانى نمايم كه با همه مشكلات و كارشكنى ها و ناهماهنگى ها به كارهاى مـهـمـى مـؤ فـق و از حـد و صـراط مـسـتـقـيـم اسـلامـى مـنـحـرف نـشـدنـد و در مـقـابـل مـنـحـرفـان اسـتـقـامـت نـمـوده و كـار بـسـيـار مـهـم خـود را آن هـم در دوره اول مـجـلس و جـو اغـتـشـاش و آشـوب كـه در انـقـلاب مـسـتـقـل عـظـيـمـى مـثل انقلاب ايران قابل اجتناب نبود، با افتخار و سرافرازى به پايان رسـانـدنـد. بـايـد ايـن مـجـلس را از ايـن جـهـت كـه در حـال غـليـان انـقـلاب و نـابـسـامـانـى هاى لازم آن و نفوذ افراد منحرف بازيگر در كارهاى كـليـدى و كـسـب بـه نـاحـق مـقـامـات بلند پايه و نيز تازه كار بودن و كم تجربگى در مسائل بسيار پيچيده توانست با زحمت و پشتكار و تعهد به
جـمـهورى اسلامى و با حركت به سوى اسلامى شدن قوانين و حركت به نفع مستضعفان مؤ فقيت چشمگيرى به دست آورد، مجلسى نمونه به حساب آوريم و براى شهداى مظلومى كه در راه اسـلام داده اسـت از مـقـام مقدس ربوبى رحمت تقاضا نموده و به بازماندگان محترم شان تسليت عرض كنيم جزاهم الله عن الاسلام خيرا
و امـا دوره دوم مـجـلس جـمـهـورى اسـلام كـه در آغـاز گـشـوده شدن برخوردار از پشتيبانى بـيـدريـغ عموم ملت انقلابى و متعهد به اسلام و جمهورى اسلامى است و نمايندگان محترم آن نـاظـر نشيب و فرازها و برخوردار از تجربه ها و اندوخته هاى چهار ساله نمايندگان محترم مجلس اول و آشنا به بسيارى از پيچ و خم ها و توطئه ها و بازى هاى به اصطلاح سـيـاسـى بـوده و مى باشند و شاهد فداكارى هاو جانبازى ها و از خود گذشتگى هاى ملت معظم از اول انقلاب تاكنون بوده اند، چه در زمان ستمشاهى و شهادت دستجمعى زن و مرد و صـغـيـر و كبير ملت شجاع و چه پس از پيروزى و خيانت ها و جنايت هاى گروهك ها و گروه هـاى مـنـافـق مـتظاهر به اسلام و مليت و طرفدارى از توده ها و كشتار بيرحمانه مظلومان و طبقات ضعيف و ستمكش و چه شاهد تحميل جنگ از سوى ابرقدرت شرق و غرب و وابستگان مـرتـجـع آنـان كـه حـرث و نـسـل ايـن مـلت عدالت طلب و اسلامجو را به آتش كشيده و به نـابـودى سـپـرده انـد و جـوانان عزيز را كه مدافع آرمان هاى اسلام و قرآن كريم بوده و هستند با سلاح هاى پيشرفته شرق و غرب و سلاح هاى شيميائى به شهادت رسانده اند. حال كه شاهد همه اين جريانات بوده اند بايد دقيقا توجه كنند كه مسؤ وليت بسيار عظيم و سرنوشت سازى را به عهده گرفته اند كه به پايان رساندن آن به طور شايسته و خداپسند جز با جهاد اكبر ميسر نخواهد شد.
اينجانب از خداوند متعال در اين ماه پربركت شعبان المعظم كه شاهد ولادت با سعادت منجى بـشـر و عـدالت گـستر شرق و غرب و فريادرس مظلومان و مستضعفان جهان حضرت بقيه الله اعـظـم ارواحـنـا لتـراب مـقـدمه الفداء بوده است عاجزانه خواستارم كه نمايندگان و قـاطـبه ملت مظلوم ايران را در مسووليت هائى كه در اين عصر پرآشوب و فتنه زا كه مى تـوان گـفـت حكومت جنگل بر آن غلبه دارد به دوش گرفته اند، به طور شايسته از عهده برآيند و در اين جهاد بزرگ مؤ فق شوند و با افتخار و سرافرازى به محضر مبارك حق تـعالى وارد شوند. اينك تذكراتى برادرانه و مخلصانه به حضرات نمايندگان محترم حـفـظـهـم الله تـعـالى و ايـدهـم عـرضـه مـى دارم باشد كه نافع شود. فان ذكرى تنفع المومنين .
1 !!! كـه در راءس هـمه تذكرات و با رسيدن به آن ، همه چيز اصلاح مى شود و سعادت فـراگـير مى گردد آن است كه به قلوب محجوب و منكوس خود برسانيد كه عالم از اعلا عـليـيـن تـا اسـفـل سـافـليـن جـلوه حـق جـل و عـلا و در قـبـضـه قدرت اوست و هيچ موجودى از روحـانـيـون مـلااعـلى و انـبـيـاء مـعـظم و اولياء مكرم تا اشقيا و هر جا برويد از خود چيزى ندارند بلكه چيزى نيست جز آنكه به جلوه او نورانى و هست شود و اين تذكر همان است كه موجب اطمينان قلوب مى شود كه الا بذكر الله تطمئن القلوب و با اين باور است كه خوف ها از غير او از دل ها رخت ببندند و اميدها و رجاها به جز به او از قلوب
زايل شود.
بـارالهـا! مـا گـرچـه مـحجوبيم و در سلاسل جهنم نفس مقيد، تو به وسيله اوليائت دست ما گير و ما را از خود و شر خود برهان ، تا جز تو نبينيم و جز از تو خوف نداشته باشيم و اميد به كس نبنديم . خدايا! ما اين پيروزى ها را در جبهه ها و در پشت جبهه ها و در ارگان مـلى و دولتـى از تـو مـى دانـيـم و اگـر نـبود عنايت خاص و پرتو رحمت تو بر اين ملت ضـعـيـف كـه چـنـگ و دندان هااز اطراف عالم به او نشان مى دهند و توطئه هاى شرق و غرب براى براندازى اسلام و جمهورى اسلامى به هم پيوند خورده اند و سازمان هاى عريض و طويل حقوق بشر و امنيت جهانى با رسانه هاى گروهى چپ و راست يكصدا به مقابله با آن بـرخـاسـتـه انـد و دولت هـاى بـه اصـطـلاح اسـلامـى بـا پـيـونـد بـا اسـرائيـل غاصب و ارباب غاصب تر آن آمريكا در براندازى آن مجهز شده اند، در همان نفس هاى اول سركوب شده بود. اين عنايت بزرگ تو است كه مجلس ، ملت و دولت ما چون سدى عظيم و خلل ناپذير ايستاده و فرياد اسلام را به جهانيان رسانده و مستضعفان را در كنار كاخ سفيد و كرملين و در گوش و كنار زمين به حركت و فرياد در آورده است . و اميد آن است كـه مـسـلمـانان و مستضعفان جهان بپاخيزند و داد خود را از مستكبران بگيرند و مقدمات فرج آل محمد صلى الله عليه وآله را فراهم نمايند.
2 !!! چـنانچه اين انقلاب اسلامى يك انقلاب عادى نيست و متكى به هيچ يك از دو قطب شرق و غرب نمى باشد از اين جهت ويژگى هاى خاص خود را داشته و دارد و با پيمودن صراط مـسـتـقـيـم لاشـرقـيـه و لاغـربـيه در مقابل هر دو قطب ايستاده است و از هيچ يك از قدرت هاى افـسـانـه اى نهراسيده است كه همين موجب پيروزى هاى معجزه آسايش گرديد، گرچه موجب تـوطـئه هـا و آتـش ‍ افـروزى هاى فراوان عليه خودش هم شد لكن در هيچ مرحله اى عقبگرد نكرد.
مـجـلس جوشيده از اين ملت انقلابى نيز يك مجلس عادى نيست ، كه يك پديده خاص به خود بـا ويـژگـى هـاى خـاص اسـت . امروز به جرات مى توان ادعا كرد كه در زير اين آسمان كـبـود تـنـهـا مـجـلسـى اسـت كـه مـتـكـى بـه آراء تـوده مـيـليـونـى مـردم اسـت كه با راءى مستقل و مستقيم مردم به دور از اعمال نفوذ خان ها و سرمايه دارها و مالك ها و سلطه ها و بست و بندهاى به اصطلاح سياسى و فعاليت هاى انحرافى بوجود آمده و از قلدرى هاى رژيم شـاهـنـشـاهـى و وابـسـتـگـان بـه آن خالص بوده است . قهرامسؤ وليت كه چنين مجلسى دارد بسيار بزرگ است ، مسؤ وليت مقابله با سياست بازى هاى غرب و جناح سرمايه دارى آن و ديكتاتورى شرق و قطب كمونيستى آن . اين مجلسى است كه بايد سياست نه شرقى و نه غـربـى را در جـهـان دو قـطـبـى اجـرا كند و احكام سياسى و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى اسـلام را كـه به طاق فراموشى سپرده شده بود و قرن ها منزوى بود به صحنه آورد و چـنـيـن مـجـلسـى اسـت كـه قـدرت روحـى مـافـوق عـادى و قـدرت تـشـخـيـص مـسـائل پـيـچيده جهان و قدرت تصميم گيرى هاى قاطع بى گرايش به دو قطب الحادى و سـرمـايـه دارى را لازم دارد، قـدرتـى كـه اگـر هـمـه جـهـان را در مـقـابـل آن بـه سـوى بـاطـل رونـد بـى وحشت به سوى حق رود، قدرتى كه جوسازى ها و شـايـعـه پردازى هارا به هيچ شمارد. چنين مجلسى در كميسيون هاى مختلفش كارشناسان و متخصصان متعهد و زبردست لازم دارد،
هـر چـند براى مشورت در هر رشته خصوصا در سياست خارجى و نيز سياست اقتصادى كه امروز از اهم امور است از اشخاص ‍ كاردان دعوت كنند و چون مقصد همه انشاء الله پيشرفت احـكـام اسـلام و خدمت به بندگان خداى متعال است بايد از اينكه از خارج مجلس استمداد مى كنند خوشوقت باشند.
3 !!! مـجـلس مـحـتـرم دوره اول گـرچـه كـارهـاى بـسـيار ارزنده اى انجام داد و با كوشش و مشكلات فراوان از عهده وظايف خود به درآمد لكن تراكم مشكلات پس از انقلاب و خيانت هاى رژيـم سـابق آنچنان زياد بود كه قهرابسيارى از مشكلات به عهده مجلس حاضر است ، از آنـجـمـله حـل مـسـائل بـسـيـار مـهـم اقـتـصـادى و مـبـارزه بـا تـورم و حـل مساءله مسكن و زمين است و رسيدگى هر چه بيشتر به امور محرومان و قشرهاى كم درآمد و از آنـجـمـله افـراد مـحـتـرمـى مـى بـاشـنـد كـه در دسـتـگـاه هـاى دولتـى بـا حقوق محدود مـشـغـول خدمت هستند، اين كارمندان زحمتكش اكثر قريب به اتفاق شان درآمد ديگرى ندارند و به حقيقت از قشر محروم هستند. چنانچه حل مسائل كشاورزى كه از مهمات امور كشور است به عـهـده دولت بـا پـشـتـيـبـانـى مجلس است . و در تمام اين امور آنچه لازم است بدون مسامحه عـمـل شـود، مـؤ افـق بودن قوانين مربوط به اين امور و ساير امور كشور با قوانين مقدس اسـلام اعـم از احكام اوليه يا احكام ثانويه است كه اگر جزئى انحرافى خداى نخواسته در ايـن مـجـلس از شـرع اسـلام پـيـدا شـود سـنـت سـيـئه اى خـواهـد شـد كـه دنـبـال آن سـنـت هـاى سـيـئه ديـگـر خـواهـد آمـد و ووزرو گـنـاه آن و گـناه هر كس كه به آن عـمـل كند به گردن آنان است و اگر انشاء الله فعاليت هاى نمايندگان محترم در جانب هر چـه بـهـتـر كـردن كـشـور و رفـاه حـال مـحـرومـيـن بـا مـوازيـن اسـلامـى بـاشـد، اجـر آن مثل اجر هر كس به آن عمل كند براى سنت گذاران است .
كـسـى گمان نكند كه به نفع محرومين و خدمت به آنان اگر به طور غير مشروع هم باشد مـانـع نـدارد، كـه ايـن يك انحراف و خيانت به اسلام و جمهورى اسلامى بلكه به محرومين اسـت كـه از مال حرام و غصب و با ظلم به ديگران آنان را مبتلا به آتش جهنم كنند. اينجانب گـمـان نـدارم كـه در كشورى كه همه چيز خود را براى اسلام و اجراى قوانين اسلامى فدا كـرده ، چـنين مسائلى واقع شود. و حضرات نمايندگان محترم كوشش نمايند كه امر مخالف بـا شـرع و قـانـون اساسى به تصويب نرسد كه علاوه بر آنكه راءى بر ضد قوانين الهـى دادن خـود گناه است بى شك شوراى محترم نگهبان آن را رد مى كند و موجب عقب افتادن كارها مى شود.
4 !!! مى دانيد و مى دانيم كه مجلس شوراى اسلامى داراى وظايف بزرگ و ظريف مى باشد، چـرا كـه در كـشـورى كـه مـردم براى اسلام و حكومت اسلامى و اجراى قوانين نورانى قرآن كريم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قيام كرده اند و شما را به مجلس ‍ فـرسـتـاده انـد، مجلسى كه منعكس كننده اقوال و احوال و طرز روحيه و افكارتان است و از آنجا كه همه اينها به صورتى وسيع در سراسر كشور و نيز در بسيارى از كشورهائى كـه مـوج راديـو تـلويـزيـون بـه آنجا مى رسد و گاهى در تمام دنيا به واسطه رسانه گـروهـى جـهـان مـنتشر مى شود، لازم دانستم به حكم وظيفه و اخوت اسلامى به بعضى از آنـها اشاره كنم و اين امورى است كه اسلام و اخلاق اسلامى و ارزش هاى انسانى و ملت هاى متعهد
اسلام از آنان خصوصا و از همگان عموما توقع دارند.
الف !!! كيفيت اسلام برخورد با يكديگر در محيط مجلس و مباحثات بين مخالف و موافق . از نـمايندگان متوقع است كه مراعات آداب اسلامى در محاورات بشود و انگيزه آن يافتن حق و راه حل باشد و اين امور در محيط دوستى و صفا چون بحث هاى علمى در محيط مدارس فقاهتى كـه مـقـصـود، يـافـتـن واقعيت نه تحميل عقيده است آقايان را بهتر و آسان تر به حقيقت مى رسـانـد و مـجـادلات بـا حال غضب و عصبانيت انسان را از واقع دور مى كند و چون مقصود از بـحـث هـا يـافتن طريق هر چه بهتر براى خدمت به اسلام و كشور و ملت است و از عبادات و مـقـربـات الهـى مـحـسـوب اسـت ، حـقـا لازم اسـت از آنـچـه مـخـالف رضـاى خـداونـد مـتـعـال است اجتناب شود و محيط مجلس ‍ طورى باشد كه علاوه بر يافتن راه صحيح براى شنوندگان ، آموزنده اخلاق اسلامى و آداب انسانى باشد كه اين خود يك عبادت ديگر است . و اگـر خـداى نـخـواسـتـه در ايـن مـحـيـط مـقـدس مـقـصـود كـسـى اعـمال غرض و تحميل عقيده و احيانا تسويه حساب باشد كه قهرابه هتك يك مسلمان و رد و بـدل الفـاظ غـيـرمـنـاسب منجر مى شود علاوه بر آنكه از مسير حق دور مى شود و برخلاف آنـچـه وظـيـفـه وكـيـل است مى باشد گاهى اشاعه فحشا در يك محيط بسيار وسيع است كه مـعـصيتى عظيم است . اينجانب اميدوارم خداوند تؤ فيق دهد كه همان سان كه جوان هاى عزيز رزمنده سنگرها را به مسجد و معبد تبديل كردند، حضرات وكلا، مجلس را معبدى كنند منزه از اعـمـال و اقـوال زمـان طـاغـوت تـا مـجلسى نمونه شود، باشد كه مجالس ديگر كشورهاى اسلامى از آن تبعيت كنند.
ب !!! اسـلام ازكـيـفيت برخورد با دولت و وزرا و ساير كارمندان . شك نيست كه مجلس به همه امور كشور نظارت دارد و حق نمايندگان است كه از هر انحراف و خلافى كه از وزرا و ادارات مـى بـيـنـنـد بـه حكم قانونى جلوگيرى كنند و دولت را تا حد استيضاح بكشانند، لكن فرق هاست بين نظارت و استيضاح و بين عيب جوئى و انتقام گيرى و اين فرق را همه كـس پـس از رجـوع بـه وجـدان خـويـش مـى فـهـمـد. انـسـان بـا كـمـى تـفـكـر در حال خود تشخيص مى دهد كه احضار دولت يا وزير براى خدا و مصالح اسلام و كشور است و در آن جز هدايت و جلوگيرى از انحراف و حفظ مصالح ملت چيز ديگرى دخالت ندارد يا از مـعـيـارهـاى غيرالهى چون حب و بغض ، دوستى و دشمنى ، هواهاى نفسانى چون خودنمائى ، عـرض انـدام و از ايـن قـبـيـل مسائل نفسانى و شيطانى برخوردار است و محك تشخيص معيار الهى از شيطانى آن است كه پس از مراجعه ، به خود بيايد كه آنچه كه او مى خواهد نفس عـمـل اسـت گـرچـه ايـن كـار را ديـگـرى انجام دهد و يا آنچه را كه بدان سبب ، شخصى را احضار كرده است ، اگر از دوستان عزيز او سر مى زد با او همان مى كرد كه با اين انجام مـى دهـد. و ايـن اسـت مـعـنـاى روابـط و ضـوابـط و صـراط مستقيم كه از ارزش هاى انسانى برخوردار است . خداوند قادر ما را بر آن هدايت فرمايد و از ما دستگيرى كند.
مـرحله اى ديگر، به فرض آنكه هيچ مقصدى جز حق جوئى و جلوگيرى از انحراف نباشد، در كـيـفـيـت اداى وظـيـفـه و بيان اشكال مى توان معيار الهى و نفسانى را تشخيص داد. معيار الهى آن است كه
اثـبـات مـدعا مبنى بر استدلال و شواهدى متقن باشد و ازكلمات نيش دار و اهانت آميز و كردار ناروا مبرا باشد و در غير اين صورت بايد دانست كه دست شيطان و نفس اماره بالسوء در كـار اسـت و گـويـنـده بـازيـچـه هـواى نـفس است . نمايندگان محترم و خواهران و برادران گـرامـى ! مـسـاءله بـسيار مهم است ، آبرو و حيثيت يك مسلمان يا يك انسان در كار است ، چه بـسـا با يك انحراف شما يك انسان آبرومند در جامعه ساقط شود و شرف يك مؤ من خدشه دار گـردد. اگـر انـحـرافـى ديـديـد نـخـسـت بـدون سـر و صـدا دنـبـال تـحـقـيـق رويـد، پـس از آنـكـه مـسـلمـا مـعـلوم شـد، قـبـل از كشيده شدن به مجلس با طرف به گفتگو بنشينيد و مساءله را حتى الامكان با خود او حـل كـنيد. اگر در اين مرحله تؤ فيق حاصل نشد، در كميسيون مربوط او را بخواهيد و با كـمـك دوسـتـان فـيـصله دهيد و اگر فيصله نشد و شخص مذكور مى خواهد برخلاف مصالح اسـلام و كـشـور و مـلت عـمل كند و در انحراف پافشارى نمايد، حفظ مصلحت عمومى و اسلام مـقـدم اسـت بـر حـفـظ مـصـلحـت شـخـص (هـر كـس بـاشـد)، در اين صورت تقاضا كنيد و با استدلال و منطق بدون كوچكترين اهانت مطلب را عرضه كنيد و مهلت دهيد تا در محيطى آرام و بـى تـشنج از خود دفاع كند، در اين موقع مجلس به هر چه تكليف قانونى و شرعى دارد عمل كند بى كوچكترين توهين . و ما همه بايد بدانيم كه مجرمى كه بالاترين جرم را دارد و به سوى چوبه دار مى رود جز اجراى حد شرعى احدى حق آزار او را لفظا و عملا ندارد و مرتكب خود ظالم است و مستحق كيفر.
ج !!! از امـور لازم التـذكـر راجـع بـه نـطـق هـاى قـبـل از دسـتـور اسـت . چـه بـسـا كه ناطق احيانا گمان كند بى قيد و شرط و بى تعهد و تـكـليف بايد هر چه بخواهد بگويد و به هر كس ، چه حاضر جلسه و چه غايب مى تواند بـه اصـطـلاح حمله كند و ميزانى الهى و شرعى و اخلاقى در كار نيست و مسؤ وليتى حتى شـرعـى نـدارد. و گـاهـى بـعضى نطق ها موجب تاءسف بسيار و تاءثر است و چه بسا كه اهانت به يك مسلمان و مؤ من را به حد اعلى مى كشاند و حيثيات انسان هارا لكه دار مى كند و گـاهـى ارقـام و اقـلام بسيار از گوشه و كنار اعم از صحيح و فاسد جمع آورى مى كند و بـا آبـروى دولت و اشـخـاص بـلكـه مجلس بازى مى كند و مجلس شوراى اسلامى را بى توجه همچون مجلس طاغوت مى نمايد و مورد تاخت و تاز اعراض مسلمانان در سراسركشور قـرار مـى دهـد. آقـايـان مـى دانـنـد مـجـلس اسـلامـى كـه حـاصـل سـال هـاى دراز رنج و زحمت و خون هاى محترم صدها هزار شهيد و جانباز است براى تـحـقـق احـكـام نـورانـى اسـلام و تـحـول از رژيـم طـاغـوت بـه رژيم الهى اسلامى است . نـمـايـندگان آن بايد از اخلاق اسلامى بالا و والايى برخوردار باشند و خداى بزرگ را حـاضـر و نـاظـر بـر اعـمـال و گفتار خود بدانند و از رفتار و گفتار رژيم هاى طاغوتى احـتـراز نـمـايـنـد و اگـر خـداى نـخـواسـتـه كـسـى از حـدود شـرعـى چـه در نـطـق هـاى قبل از دستور و چه در مذاكرات و محاورات ديگر خارج شد، وظيفه فريضه بزرگ نهى از مـنـكـر را فـرامـوش ‍ نـكـنند كه خداى نخواسته حق و عرض و حيثيت مردم در مكانى كه حافظ مـصالح اسلام و مسلمين و مردم كشور است ضايع نگردد بلكه وكلاى محترم در برخوردها و نطق ها كه در همه جا منتشر مى شود آموزنده اخلاق كريم انسانى و اسلامى باشند و مردم را به كيفيت سالم برخورد با يكديگر آشنا سازند كه اين خود يك خدمت بزرگ به اسلام و مسلمين و بشريت است .
ايـنـجـانـب بـا ايـنكه ميل نداشتم اين مسائل را به طور سرباز عرض نمايم لكن علاوه بر آنـكـه احـسـاس تـكليف شرعى نمودم اكيدا علاقه مندم كه قداست مجلس معظم و وكلاى محترم محفوظ باشد تا الگوئى باشند براى مجلس هاى جهان و مجالس آتيه ايران .
اين نكته نيز قابل ذكر است كه اگر در مجلسى به كسى كه حاضر نيست و راه به مجلس نـدارد كـه از خـود دفاع نمايد حمله اى شد، به او اجازه داده شود يا در مجلس از خود دفاع كـنـد و اگـر قانونا اشكالى در اين عمل مى بينند، راديو تلويزيون و مطبوعات اين وظيفه سـنـگـيـن را بـه دوش كـشـنـد تـا حـق مـظـلومـى ضـايـع نـشـود و شـخـصـيـتـى بـى دليـل خـرد نـگـردد و راهـگـشـاى ايـن امر خود نمايندگان و رئيس ‍ محترم مجلس هستند كه با تـعـهدى كه دارند و مسووليتى كه بر دوش آنهاست اين حق را به اشخاص غايب بدهند تا بـه وسـيـله مجلس ‍ كه نگهدار مصالح كشور و ملت است حقى ضايع نشود و انسانى مظلوم نـگـردد و اگـر بـه كسى ، چه از دولتى ها يا ديگران تهمتى زده شد حق شكايت به قوه قـضـائيـه را دارد تـا رسـيـدگـى شـود و مـجـرم تـعـقـيـب و تـعـزيـر شـود و اگر به يك وزارتخانه يا بنگاه تهمت زده شد حق دفاع با وزير و رئيس بنگاه است و حق شكايت دارند و قـوه قـضـائيـه تـعـقـيـب خـواهـد كـرد. و بـالجـمـله بـا هـر تـرتـيـب مـمـكـن بـايـد از ايـن اعـمـال غـيـراسـلامـى جلوگيرى شود. البته اين بدان معنا نيست كه مجلس از حق قانونى و شرعى خود دست بردارد بلكه نمايندگان محترم در محدوده قانون و شرع آزاد و مختارند و هيچ كس نمى تواند از حقوق قانونى آنان جلوگيرى نمايد.
د !!! امروز مساءله اصلى كشور چنانكه معلوم است جنگ است ، دفاع از اسلام و كشور اسلامى اسـت ، در حـالى كـه هـر تـيـرى از هـر طـرف رهـا شود به سوى ايران و به جرم اسلامى بـودن آن اسـت و هـر صدائى از هر گوشه جهان از هر حلقوم و از هر موج راديوئى براى منطقه بلند شود، در راءس برنامه هايشان تضعيف و توهين و تحقير ايران است و آنچه در كـشـور مـا مـى گـذرد بـه طـور مـعـكـوس در سـراسـر دنيا منعكس مى شود. سازمان هاى به اصـطـلاح حـقـوق بـشـر و شـوراى امـنيت و عفو بين الملل و ديگران هم خود را صرف محكوم نـمـودن اسلام و ايران نموده اند. مدعيان صلح طلبى و انسان دوستى با تمام توان سعى در افـروخـتـن آتـش فـتـنه و جنگ در همه جا بخصوص در ايران مى نمايند و با اسلحه هاى كشنده و بمب هاى آتشزا و شيميايى به دشمنان اسلام كمك بيدريغ مى كنند. و هزاران شكر خـداى متعال را كه با دست عنايت خود تحملى در اين ملت عظيم الشان ايجاد فرموده كه همه اقـشـار آن بـه هـم پـيـوسـتـه و يـد واحـده شـده انـد و بـا اتـكـال به قدرت الهى در مقابل همه ايستاده و از اين هياهوها و چنگ و دندان نشان دادن هابه خـود هـراس راه نـمـى دهـنـد و هـر روز مصمم تر و مهياتر براى دفاع از آرمان هاى اسلامى هـسـتند. و در اين حال تكليف و وظيفه همگان بويژه روحانيون معظم و مجلس محترم و دولت و سـران قـواى مـسـلح بسيار حساس و سنگين است ، اينان حافظان اين وحدت و انسجامند و با اعـمال شايسته خود مى توانند اسلام و كشور را از ميان اين فتنه هاى غم انگيز نجات دهند. شـك نـيست كه مقدم بر هر چيز وحدت و انسجام خود حضرات نمايندگان و دست اندركاران و پـشـتـيـبـانى هر قشر از ساير اقشار است . امروز با وضع حاضر جهان نسبت به ايران ، اختلافات و تفرقه
در داخـل هـر قـشـر يـا قـشـرى با اقشار ديگر كه ناچار به اقشار ملت نيز سرايت مى كند سـهـم مـهـلكى است كه اول خود و در پى آن كشور و ملت و بالاتر از همه اسلام بزرگ را بـه خـطـر نابودى مى كشاند و در عصر حاضر و وضع موجود گناهى عظيم تر و جنايتى هـولنـاكـتـر از آن نخواهيد يافت . حضرات علماى اعلام و ائمه جمعه كثرالله امثالهم توجه كـنند كه گاه يك جمله آنان يا يك مصاحبه و خطبه ، جمهورى اسلامى را در سطح جهان زير سـؤ ال مـى بـرد و در داخـل فـاجـعـه مـى انـگـيـزد و منشاء اختلاف و تفرقه مى شود و موجب تـضـعـيـف سـپـاه و ارتـش و سـاير قواى مسلح مى شود يا موجب اختلاف بين سپاه و ارتش و ساير قواى مسلح مى گردد كه خداى نخواسته منتهى به از بين رفتن زحمات چندين ساله خـود آقـايـان مـى گـردد و يا موجب تضعيف و دلسردى دولت خدمتگزار مى شود و با شكست خوردن دولت ، پايه هاى جمهورى اسلامى متزلزل مى شود.
حضرات وكلاى محترم دوره دوم مجلس شوراى اسلامى كه در آغاز خدمت به اسلام و جمهورى اسـلامـى مـى بـاشند با توجه به اوضاع كنونى كشور و فشارهاى اقتصادى و نظامى و گرفتارى فوق طاقت دولت و مخارج عظيم جنگ و پيامدهاى آن و گرفتارى آوارگان جنگ و مهمانان افغانى و عراقى كه قشرهاى عظيمى هستند و خرابى هاى جنگى و فسادهاى موروث از رژيـم سـابـق و بـسيارى از مشكلات كمرشكن ديگر، لازم است به دولت كمك نمايند كه مـشـكـلات را بـا پـشـتـيـبـانـى شـمـا نـمـايـنـدگـان يـكـى پـس از ديـگـرى حـل نـمايد. در عين حال كه حق نظارت و حق جلوگيرى از انحرافات را داريد لكن در وضعيت كنونى مسائل را رويهم بسنجيد و اگر چيزى به نظرتان ناروا بود با وضع گرفتارى هاى حاضر بسنجيد و ببينيد اگر شما به جاى دولت بوديد با چه قدرتى مى توانستيد بـا مـشـكـلات مـوجود مقابله كنيد. و بدانيد كه رويهمرفته دولت تاكنون به وضع خارق العـاده اى خدمت كرده و نقايصى كه هست مطمئنا اجتناب ناپذير است و بالجمله لازم است همه پـشـتـيـبان هم باشيد تا بر حوادث پيروز شويد و با عملكرد دولت در اين مدت كوتاه و خـدمـت هـاى ارزنـده او در سـراسر كشور بايد گفت دولت مؤ فقى بوده است . بايد به او مـهـلت داد كـه تـؤ فيق بيشترى به دست آورد و در كمبودها و نقصان هاى موجود بايد او را يارى كرد و كمك هاى فكرى و عملى نمود. كشور از همه است و با اتكاء به قدرت ازلى و با كمك همه مى توان بر هر مشكلى غلبه كرد انشاء الله تعالى .
ه‍ از نـمايندگان محترم كه با تؤ فيق الهى و راءى آزاد توده محروم براى خدمت به اسلام عزيز و ملت محترم مؤ فق شده اند، انتظار مى رود كه در تمام فعاليت ها و آراء خود براى شـكـرگـزارى از خـداى مـتـعـال جـانـب حق را گرفته و ضوابط را در نظر گيرند، مثلا در اعـتـبـارنامه ها كه مورد بحث و نظر واقع مى شود، بدون ملاحظه دوستى و دشمنى و جهات سـيـاسـى رايـج در دنـيـا آنـچـه رضـاى خـداسـت و واقـعيت اقتضا مى كند در نظر گيرند و گـرايـش هـاى سـيـاسـى را كـنـار گـذارنـد و ايـن رويـه را در هـمـه اعـمـال و اقـوال و آراء خـود در مـدت اين خدمت ارزشمند ملحوظ دارند و براى رضاى مخلوق ، خـداى نـخـواسـتـه بـه سـخـط خـالق مـبـتـلا نـشـونـد و در حـقـيـقـت مـجـريـان عـدل الهـى بـاشـنـد، و ايـن رويـه از همه كس مطلوب است و از كسانى كه در جايگاه حساس واقعند مطلوب تر. و شما نمايندگان محترم مى توانيد با يك راءى
خـود خـدمت ارزشمندى به خدا و خلق نمائيد و بالعكس . و مى توانيد يك خطر بزرگ را از كـشـور و اسـلام رفـع كـنـيـد و بـالعـكـس ‍ حـركـت در راه حـق و عمل به آن خود، تفكر آزاد و ذكر خداست كه موجب طمانينه است .
و !!! اگـر بـخـواهـيـد بـى خـوف و هـراس در مـقـابـل بـاطـل بـايـستيد و از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان و سلاح هاى پيشرفته آنان و شياطين و تـوطـئه هـاى آنـان در روح شما اثر نگذارد و شما را از ميدان به در نكند خود را به ساده زيـسـتـن عـادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد. مردان بزرگ كه خـدمـت هـاى بـزرگ بـراى ملت هاى خود كرده اند اكثر ساده زيست و بى علاقه به زخارف دنـيـا بـوده انـد. آنـهـا كه اسير هواهاى پست نفسانى و حيوانى بوده و هستند براى حفظ يا رسـيـدن بـه آن تـن بـه هـر ذلت و خـوارى مـى دهـنـد و در مـقـابـل زور و قـدرت هـاى شـيـطانى خاضع و نسبت به توده هاى ضعيف ستمكار و زورگو هـسـتـند، ولى وارستگان به خلاف آنانند، چرا كه بازندگانى اشرافى و مصرفى نمى تـوان ارزش هـاى انـسـانـى اسلامى را حفظ كرد. جوانان ايران و زنان و مردان كه در زمان طـاغـوت بـا تـربيت طاغوتى بار آمده بودند هرگز نتوانستند با قدرت طاغوتى مقابله كنند ولى آنگاه كه به دست تواناى حق جل و علا به انسان انقلابى دور از علايق شيطانى متحول شدند آن قدرت عظيم را سركوب كردند. دست هاى جنايتكارى كه جوانان عزيز را در رژيم سابق به مراكز فساد كشاند و از انسان هاى آزاد عروسك مصرفى تراشيد، انگيزه و نـقـشـه شـان ايـن بود كه هر خيانتى كه در كشور واقع مى شود و هر چه به سر ملت و ذخـاير ارزنده آن مى آيد و هر چه زنجيرهاى استعمار به دست و پاى مردم محكمتر مى شود، در مـقـابـل بـى تـفـاوت بـاشـنـد يـا بـه حـمـايـت هـمـان رويـه بـرخـيـزند. امروز هم قشر فـعـال در جـبـهـه هـاو پـشـت جـبهه هاهمان طبقات محروم ساده زيست هستند و در بين آنان از آن وابـسـتـگـان و دلبـستگان به علايق دنيا اثرى نمى بينيد. خداوند همه ما را از اين قيدهاى شـيـطـانـى رهـا فـرمـايـد تـا بـتـوانـيـم ايـن امـانـت الهـى را بـه سرمنزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت ، حضرت مهدى موعود ارواحنالمقدمه الفداء رد كـنـيـم . از خـداونـد مـتـعـال خـواسـتـارم كـه نـمـايـنـدگـان مـحـتـرم دوره اول مـجـلس شـوراى اسـلامـى را كه از مشكلات نهراسيدند و براى پياده كردن احكام اسلام كـوشش و تلاش نمودند سعادت و سلامت عنايت فرمايد و به نمايندگان دوره دوم تؤ فيق و قدرت تصميم براى رسيدن به آرمان مقدس اسلام عنايت فرمايد و عموم مسلمانان جهان را از شر ابرقدرت ها حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 9/3/63
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا رئيـس و نـمـايـنـدگـان دوره هـاى اول و دوم مجلس شوراى اسلامى
كـليـه چـيـزهـائى كـه از آن بـوى اخـتـلاف مـى آيـد، بـلا اشكال از شيطان است
بسم الله الرحمن الرحيم
قـبـلابـايـد از تـشـريـف آوردن آقـايان تشكر كنم و كارى كه از من بر مى آيد و آن دعاست براى تؤ فيق شما بكنم و از خداى تبارك و تعالى خواستارم كه همه را مؤ فق كند كه در خـدمـت اسـلام بـاشـيم . بيشتر مسائل در اين محفل هايى كه بوده است و در مجلس و در ساير جاها گفته شده است و بنده يك مساءله اى را كه در نظر دارم و لازم مى دانم كه به همه ملت اين مساءله را عرض كنم و درباره او احساس ‍ خطر مى كنم و ناراحتى دارم آن اين است كه ما در مـساءله سابق كه بعضى هاراجع به شوراى نگهبان صحبت هائى كرده بودند احساس ‍ كرديم كه وظيفه هست ما مساءله را يك طورى حلش كنيم و مهم اين بود كه من از اختلافات كه داشت پيدا مى شد خائف بودم . مع الاسف اين نصيحتى كه من كردم كه اختلافات قطع بشود، نمى دانم چه دست هاى مرموزى در كار است كه همان را موجب اختلافات قرار دادند. در چندين روز پـيـش يـك اعـلامـيـه آوردنـد ايـنـجـا كـه مـن ديـدم (بـدون امضا البته ) اين اعلاميه بى اشـكـال يـا از يـك آدم بـى عـقـلى صـادر شـده اسـت و يـا از يك آدم شيطانى يا از يك دوست نـادانـى يـا از دشمن شيطان و او اينكه آن مطلبى را كه من راجع به شوراى محترم نگهبان نوشته بودم بالايش طبع كرده بودند و در ذيلش با يك عبارت زننده اى گفته بودند كه ايـن آقـايـانـنـد كه فلان هستند و اسماء اشخاص محترم و متعهد كه بعضى از اينها را من در طول انقلاب مى شناسم فعاليت كردند، كتك خوردند، زجر كشيدند، حبس رفتند و با انقلاب بـودنـد تـا حـالا. آن چـيـزى كـه مـن را نـگـران مـى كـنـد ايـن اسـت كـه دنبال هر مطلبى يك شيطان هم پيدا مى شود كه مى خواهد آن را منحرف كند. شيطان ، خداى تـبـارك و تـعـالى را بـه تـعبير من تهديد كرد به اينكه من نمى گذارم كه بندگان تو اطاعت تو را بكنند، وقتى خودش رانده شد، گفت كه من نمى گذارم آنها ديگر نمى توانى ببينى ديگر اشخاصى را كه به تو علاقه مند باشند مگر آنهائى كه خالص اند. كليه چـيـزهـائى كـه در آن بـوى اخـتـلاف مـى آيـد ايـن بـلا اشكال از شيطان است كه دشمن قسم خورده است كه ما را منحرف كند. من خوف اين را دارم كه در ايـن ماه مبارك رمضان كه ماه تهذيب نفس است و همه را خدا به ضيافت خودش دعوت كرده اسـت ، مـا بـا صاحب خانه كارى بكنيم كه عنايتش از ما برگردد. گويندگان در مجالس ، اهل منبر، اهل علم ، خطباى جمعه ، كسانى كه قبل از خطبه صحبت مى كنند بدانند كه مساءله اى كه بنده را ناراحت كرده است و
مى كند اين است كه در اين كشور اختلاف ايجاد بشود.
آن روز مـن بـراى رفـع اختلاف يك كلمه گفتم . دنبالش يك مسائلى پيش آوردند كه خودش اخـتـلاف انـگـيز بود. امروز من عرض ‍ مى كنم كه آقايانى كه در منابر در اين ماه مبارك يا بـعـدش ، فـرق نـمـى كـند، خصوصاماه مبارك كه بيشتر منبر مى روند و بيشتر صحبت مى شـود بـدانـنـد كـه اسـلام از آنـهـا مـى خـواهد كه با هم باشيد. فرض مى كنيم كه يك مقام بـسـيـار عـالى اى هـم از شـمـا گـرفـتـه شـده اسـت (فـرض مـى كـنـيـم و حال اينكه نيست اينجور) اين موجب اين نمى شود كه شما خداى تبارك و تعالى را ناراضى كـنـيـد از خـودتـان ، براى اينكه من حالا در اين قصه پيروز نشدم (اگر اسم اين پيروزى باشد) رضاى خدا را در نظر داشته باشيد و خودتان را بنده خدا بدانيد كه هر طور پيش بـيـاورد آنـطـور را راضـى هـسـتـيـد، همانطورى كه بندگان خالص خدا، اولياى معظم خدا ايـنطور بودند. هر چه براى سيدالشهداء (به حسب روايت ) نزديك مى شد ظهر عاشورا و جـوان هـايـش يـكـى يكى از بين مى رفتند، صورتش افروخته تر مى شد براى اينكه مى ديـد رو بـه مـقـصـد دارد مـى رود. وقتى بنا شد كه همه ما مى خواهيم كه خدمت كنيم به اين كـشـور، مـى خـواهـيـم كـه آن مـسـائل سـابـق برنگردد، مى خواهيم كه اسير نباشيم در دست مستشارهاى آمريكائى يا قلدرهاى روسى ، ما كه بنا داريم اينطور باشيم ، راهش ‍ اين است كـه مـا بـا هـم بـاشـيـم يعنى همانطورى كه توده مردم ، به حسب نوع اين توده مردم هستند سران مردم هم اينطور باشند.
اختلاف علما، اختلاف ملت است نه اختلاف افراد
من گاهى شايد بسيارى از اوقات خوف اين را دارم و از اين خوف هم گاهى ناراحتم كه نبادا مردم براى خاطر ما بهشت بروند و ما جهنم و آنوقت مشرف باشند آن بهشتى ها بر ما، ما آن خـجـالت را چـه بـكـنـيم . آنها براى رضاى خدا عمل كردند و مى كنند و شما آقايان را به كرسى وكالت نشاندند و حالا هم باز دسته ديگر را نشاندند. آنها براى خدا كار كردند. اگـر مـا انـحـراف پـيدا كنيم و بالخصوص ‍ اختلاف ايجاد كنيم ، به واسطه حرف هايمان اخـتـلاف ايـجـاد كـنـيـم ، ايـن خـوف همان معنا هست كه فردا ما در عذاب باشيم و آنها در نعمت باشند و آنها به ما بگويند ما براى خاطر شما آمديم به بهشت و شما چرا رفتيد جهنم . و اين خجالتى كه انسان در آن روز خداى نخواسته مى كشد از آن آتش سخت تر است . مجلس گـمـان نـكـنـد كه در يك مجلس صحبت مى كند، ائمه جمعه گمان نكنند كه در يك جاى محدود صـحـبـت مـى كـنـنـد، امروز ديگر حدود برداشته شده است ، ديوارها ريخته شده است . اگر ديـروز يـك كـسـى در يـك مـجـلسى مثلا يا در محل اقامه جماعت و جمعه صحبت مى كرد، در يك جمعيت محدودى صحبت مى شد و تمام مى شد. امروز همه مى دانيد اينطور نيست ، خصوصا در ايران كه مجلسش منعكس مى شود مستقيما و راجع به خطب جمعه هم منعكس مى شود و من گاهى وقـت هـاچيزهائى را كه از راديوى خارج مى شنوم بعدش از راديوى خودمان مى شنوم ، آنها زودتـر از ما نقل مى كنند. در يك همچو محيطى تكليف خيلى زياد است . انحرافات اگر پيدا بشود، اين انحرافات ، انحرافات محدود نيست ،
انـحـراف نامحدود است . در داخل اگر خداى نخواسته ايجاد اختلاف بشود، منتهى به اين مى شـود بـى شـك بـه اينكه شكست بخوريد دشمن پشت درهاى ايران ايستاده اند مراقبند آنها. تـمـام ايـن هـياهوها ترس ندارد. اينها چيزى نيست ، آمريكا چه مى فرستد به كجا و چه مى فـرسـتـد بـه كـجـا، ايـنـهـا، ايـنـهـا صحبت است ، آنى كه آنها نقشه اصلى اين است كه در داخل يك كارى انجام بدهند. آمريكا مى داند كه عرضه اين را ندارد كه در ايران وارد بشود يـك كـارى انـجـام بـدهـد، خـودش هم مى داند اين را خودشان هم گفتند كه ما نمى خواهيم كه سربازهاى آمريكا در خليج از بين بروند، آقايان هم گفتند اين را. آنها اين مساءله را ظاهر مى كنند كه با هو و جنجال ما را از ميدان بيرون كنند، آنها خوفى ندارد. آنى كه خوف دارد ايـن اسـت كـه بـا ايـن شـيـطـنت ها ايادى آنها كه باز هستند در كشور، با اين شيطنت هاايجاد اخـتلاف كنند، دو دسته كنند، يك دسته از آن ور، يك دسته از آن ور. بين علماى بلاد اختلاف ايـجـاد كـنـنـد دو دسـتـه بـشوند. اختلاف علما اختلاف ملت است ، نه اختلاف افراد، اگر يك عالمى كه در يك شهرى نفوذ دارد مردم چشم و گوششان به آن است با يك عالم ديگرى كه آن هـم نظير اوست اختلافشان ظاهر بشود، اختلاف سليقه را برسانند به اختلاف در جمعه هـا و جـمـاعـات و در جـاهـاى عـمـومـى ، ايـن هـمچو نيست كه اختلاف زيد و عمرو است ، اين يك اختلافى است كه هر شهر را دو قسمت مى كند، دو بخش مى كند، يك بخش از آن ور، يك بخش به اين ور و اين كم كم اضافه مى شود. دشمن هاى ما هم حوصله شان خيلى زياد است ، حالا نقشه مى كشند براى پنجاه سال ديگر. اين همين طور كم كم جلو مى رود، اين فساد جلو مى رود تـا يـك روزى كـه مـهـيـا بـشـود كـشـور بـراى ايـنـكـه در داخـل خـودش يـك انـفـجـار حـاصـل بـشـود از ايـادى آنـهـا. مـا از ايـن غافل نبايد باشيم .
بايد چشم و گوشمان را باز كنيم كه با دست خودمان اسلام را از بين نبريم
ايـنـهـائى كـه ايـن اعـلامـيـه مى دهند ديگرى را تضعيف مى كنند، آن يكى اعلاميه مى دهد به ديـگـرى بـد مـى گـويـد، تهمت مى زند، خيال نكنند كه اين ، اگر اشخاصى كه هستند كه سـالم اند خيال نكنند كه اين يك خدمتى است . اين يك خيانتى است به همه ملت ، به اسلام . اگـر از شـيـاطـيـن هـسـتـنـد بـايـد مـلت گـوشـش را بـاز كـنـد چـشـمـش را بـاز كـنـد و احـتمال زياد هست كه از شياطين باشند. ما بايد بعد از آنكه همه با ما دشمنند خودمان دشمن نـبـاشيم با خودمان . دشمنى خودمان موجب مى شود كه آنهائى كه دشمن اصلى ما هستند بر هـر دو غـلبـه كنند و روزگار همه را سياه كنند. امروز اسلام در دنيا وضعى پيدا كرده است كـه اگـر چـنـانـچـه شـكـسـت خـداى نـخـواسـتـه بـخـورد تـا سـال هـاى طـولانـى ديـگـر نمى تواند سرش را بلند كند براى اينكه قدرت هاى بزرگ قـدرت اسـلام را فـهـمـيده اند و مى دانند كه اين را بايد از بين برد. حتى آنهايى كه به اسـم اسـلام حـكـومـت مـى كـنند در ممالك اسلامى ، آنها هم از اسلام ايران مى ترسند. اسلام ايـران را يـك اسلام ديگرى مى دانند و يك طور ديگر هم هست اين . ما بايد چشم و گوشمان را بـاز كـنـيـم كه خداى نخواسته با دست خودمان اسلام را از بين نبريم . با دست ملت مان اسـلام آمـد ايـنـجـا و شـمـا را در دنـيـا آبـرومـنـد كـرد و جـورى شـد كـه بـا تخيل اينكه يك عده اى در لبنان تهديد كردند آمريكا را،
تـازه آمـريـكا دارد عقب مى نشيند. با توهم اينكه نبادا يك كسى به طور انتحارى برود چه بـكـنـد هـمـه اش هـم گـردن ايـران مـى گـذارنـد بـه خـيـال ايـنـكـه ايـران ايـن كارها را مى كند و حال آنكه مسلمين دنيا بيدار شدند، غيرمسلمين هم بـيـدار شدند يعنى آنهائى كه ضعيف هستند، مستضعف بودند بيدار شدند. هر كسى در جاى خودش ديگر مى خواهد مقابله كند با اينها. آنها دور كاخ سفيد را يك بساطى درست كردند و هر روز هم اضافه اش مى كنند براى اينكه از اين اسلام ترسيدند و اينها مى خواهند اين را نـابـودش كـنـنـد. آنـهـا نـمـى تـوانـنـد امـا بـه دسـت شـما خداى نخواسته ممكن است بشود. اهل منبر متوجه باشند يك كلمه راجع به انتخابات سابق و لا حق و اينكه چه شده و چه شده كـه اخـتـلاف انـگـيز است بكنند پيش خداى تبارك و تعالى مسؤ ولند، اسلام از آنها مواخذه خـواهـد كـرد. خـطـيـب هـاى در جـمـعـه هـم هـمـيـن را بـدانـنـد، آنـهـائى كـه قـبـل از نماز جمعه خطبه مى خوانند همين را بايد بدانند، علما هم كه در هر جا هستند همين معنا را بـايـد تـوجـه كـنـنـد كـه مـا امـروز احـتـيـاج داريـم بـه ايـنـكـه بـه قول خداى تبارك و تعالى با تمام وجود عمل كنيم كه مى فرمايد با هم باشيم (واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا)
تـوجـه كـنـيـد كـه مـاه مـبـارك رمـضـان را بـه آداب روحـى اش عمل بكنيد
مـاه مـبارك رمضان پيش است و يكى از نعمت هايى كه خدا به شما وكلا داده است اين است كه در مـاه مبارك شعبان اين مجلس افتتاح پيدا كرد و در آغاز ماه رمضان شروع به كار دارد مى كند. و اين يكى از نعمت هاى بزرگ خداست كه به ما عنايت فرموده است . ماه رمضان شما را دعـوت كـرده خـداى تـبارك و تعالى به مهمانى خودش . همانطور كه مى بينيد مهمانى خدا صوم است مثل ميهمانى ماها نيست كه آنجور تشريفات را داشته باشد، پرهيزدادن است از آن چيزهائى كه مربوط به شهوات انسان است .
تـوجـه بـكنيد كه ماه مبارك را به آدابش عمل بكنيد يعنى آداب روحى اش . فقط دعا نباشد، دعـا به معناى واقعى اش باشد. خواندن خدا و تذكر خدا به معناى واقعى ، آن تذكرى كه نـفـوس را مـطـمئن مى كند، آن ذكرى كه بذكر الله تطمئن القلوب . ياد خدا واقعا و حاضر ديدن خدا را در همه جا. ماه مبارك را به تذكر خدا، به ذكر خدا و به رحمت هاى خدا كه به شما عنايت كرده است شكرگزارى كنيد و ذكر خدا را بگوئيد، ياد خدا را بكنيد كه خدا شما را مؤ فق كند به اينكه دست هايى كه مى خواهند تشتت در اين ملت ايجاد كنند، خدا آن دست ها را مؤ فق نكند.
و از هـمـه بـالاتـر ايـن اسـت كـه انـسـان خـودش را اصلاح كند در ماه رمضان ، ما محتاج به اصلاح هستيم ، محتاج به تهذيب نفس هستيم ، تا آن دم آخر ما محتاجيم . پيغمبرها هم محتاجند. انـبـيـاء بـزرگ هـم مـحـتـاجـنـد مـنـتـهـا آنـهـا احـتـيـاج خـودشـان را فـهـمـيـده انـد و دنـبـالش عـمـل كـرده انـد و مـا از بـاب ايـنـكـه حـجـاب داريم نتوانستيم بفهميم و به تكاليف خودمان عمل نكرديم . اميدوارم كه انشاء الله اين ماه مبارك رمضان به همه شما مبارك باشد. و مبارك بـودن بـه ايـن اسـت كـه بـنـابـرايـن بـگـذاريـد كـه بـه تـكـاليـف خـدا عمل كنيد. در اين ماه مبارك دعا كنيد كه خداى تبارك و تعالى شما را مؤ فق كند به اينكه در اين
خـدمتى كه متكفل او هستيد، مطابق رضاى او عمل كنيد. از خدا بخواهيد كه ما را از عنايت خودش مـحـروم نـفرمايد. و اين ضيافت خدا را قدر بدانيد. اين ضيافت خيلى لطافت و ظرافت دارد، ايـن را بـايـد قـدر بـدانـيـم مـا. اين ادعيه اى كه وارد شده است در ماه مبارك رمضان و در ماه شعبان اينها راهبر ماست به مقصد، به تعبير شيخ ما رحمه الله قرآن صاعد است . ادعيه را ايـشـان تـعـبـيـر مـى كـرد بـه اينكه ، قرآن نازل است و اين ، قرآن صاعد. در هر صورت ظـرايـفى در اين ادعيه مباركه هست كه سابقه ندارد. اينها را توجه به آن بكنيد، انسان را ايـن ادعـيـه مـى تـوانـد حركت بدهد. ماه مبارك مى تواند كه انسان را مؤ فق به بسيارى از امور بكند. ماه مبارك مى تواند انسان را طورى بكند كه تا ماه مبارك ديگر يا تا آخر ديگر كنترل بشود و تخطى از آنكه رضاى خداست نكند. من اميدوارم كه همه ما مؤ فق بشويم به اينكه اين ماه مبارك را با ذكر خدا و توجه به خداى تبارك و تعالى به پايان برسانيم كـه خـداى تـبـارك و تـعـالى در عـيـد رمـضـان بـه مـا عـيـدى عـنـايـت كـنـد و آن استقلال تام ما، آزادى تام ما بيمه شده و جمهورى اسلامى بيمه شده .
خـدايا! ما بندگان ضعيف هستيم ، ما بندگانى هستيم كه هيچ نداريم ، ما هيچيم و هر چه هست تـوئى . مـا اگـر چـنـانـچه خلاف مى كنيم نادانيم . تو بر ما ببخش . تو ما را به اين ماه مـبـارك رمـضـان وارد كـن بـه طـورى كه با رضاى تو وارد بشويم در او. خدايا! تو ما را ليـاقـت بـده كـه در اين مهمانى كه از ما كردى به طور شايسته وارد بشويم . خدايا! اين ايران كه از همه اطراف به او هجوم شده است ، براى اسلام ، اين ايران را تو تقويت كن .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 12/3/63
اسـتـفـتـاء جـمـعـى از مـؤ مـنين از محضر امام خمينى پيرامون صرف وجوه شرعيه و سهمين در تبليغات انتخاباتى
بسمه تعالى
بعضى ها نقل مى كنند كه حضرتعالى اجازه فرموده ايد از سهم مبارك امام عليه السلام در راه تبليغات انتخاباتى صرف نمايند، آيا اين واقعيت دارد؟
بسمه تعالى
پاسخ امام خمينى :
اين موضوع به هيچ وجه صحت ندارد. در صورتى كه كسى خداى ناكرده از سهمين و وجوه شرعيه در اينگونه امور خرج كرده است بايد برگرداند.
تاريخ : 12/3/63
بيانات امام خمينى در جمع رؤ ساى جمهورى ، مجلس شوراى اسلامى و ديوان عالى كشور و مسؤ ولان لشكرى و كشورى به مناسبت عيد سعيد فطر

next page

fehrest page