صحيفه نور جلد ۱۸

امام خميني رحمه الله عليه

- ۶ -


هـسـت زديـم . در صورتى كه همه راديوها مى دانند كه اينها شهرهايى كه هيچ ربطى به نـظـامى ندارد دارند مى زنند. پشت هر شكستى صدام حمله كرده است و يك عده بيگناه ، زن و مـرد، بـچـه و صـغير و كبير را به خاك و خون كشيده و آمريكا يك كلمه راجع به اين حرف نـزده است براى اينكه انساندوست است ايشان ! اما انسان آمريكايى پسند! انسانى كه به درد او مـى خـورد مى پسندد! همين عمل اگر امريكا كرده بود، همان عراق كه الجزاير را، كه طياره الجزاير را، ساقط كرد و عده اى هم از مردم عادى در آن بودند و يكى از وزراى آنجا هـم در آن بودند، آمريكا هيچ واكنشى نشان نداد، اما حالا عزا گرفته براى اينكه يك طياره اى از كره جنوبى ساقط شده است و اين عزا براى اين است كه مى خواهد شوروى را محكوم بكند، نه اينكه آن انسان هايى كه آنجا هستند دوست دارد. انسان ها پيش از اين دو ابرقدرت اصـلا ارزش نـدارنـد. ايـنـهـا بـراى انـسـان الا آنـى كه گاو شيرده براى آنها باشد هيچ ارزشى برايش قائل نيستند. شما ببينيد امروز لبنان چه خبر است . الان كه من و شما اينجا نـشـسته ايم در لبنان چه حمام خونى دارند چيز مى كنند. اين حكومت غاصب و جائر لبنان ، ايـن امـيـن خـائن چـه بـسـاطـى در سـر ايـن جـمـعـيـت مـردم در آورده اسـت . اسـرائيـل چـه بـساطى در آنجا در آورده بود، حالا به جاى او اينها دارند در مى آورند. لكن آمريكا نديديم كه يك كلمه بگويد. خودش فرستاده آنجا و تفنگدارهايش را فرستاده آنجا كمكش براى اين جنايات ، يك اسمى رويش مى گذارند شايد هم خودشان درست كنند صحنه را، دو تـا فـرض كـنـيد ترقه مى اندازند به يك جايى و يكى دوتا را زخمى مى كنند يا فـرض كـنيد او نكرده باشد، آنوقت اينها مى ريزند خانه به خانه مى گردند جوان ها را مى گيرند، جوان ها را حبس مى كنند، جوان ها را مى كشند. اين فجايع در دنيا دارد واقع مى شود و آمريكا نشسته دامن به آن مى زند و اسفناكتر اين است كه مسلمين نشسته اند و تماشا مى كنند. اين مهره دومى كه حالا آمده است و اسحاق شاميرى كه الان آمده است و مى خواهد نخست وزيـر بـشـود، از اول بـرنـامـه خـودش را گـفـتـه اسـت . از اول گـفـتـه اسـت كـه اسـرائيـل بـزرگ بايد تحقق پيدا كند، بايد فلسطين بكلى از بين بـرود، تـمـام جـاهـايـى كـه دسـت اسـرائيـل اسـت ايـنـهـا لايـنـفـك از اسـرائيـل اسـت . اسـرائيـل بزرگ يعنى از نيل تا فرات ، يعنى تمام منطقه كه عرب نشين اسـت ، حـجـاز هـم جـزء اين بايد باشد، مصر هم جزء اين است و اينها نشسته اند آنجا دارند تـمـاشـا مـى كـنـنـد و عـده كـثـيـرشـان هـم هـمـراهـى مـى كـنـنـد و اسرائيل را مى خواهند بشناسند و امثال ذلك . اينها يك مصيبت هايى است كه در قرن ما واقع شـده اسـت و مع الاسف مسلمين يعنى حكومت هاى اسلامى بى تفاوت هستند و آنها نمى گذارند كه كشورهاى خودشان ، مردم عاديشان راجع به اينها صحبت بكنند. واقعا در يك محيط خفقان ايـن دنـيـا دارد بسر مى برد، خفقان از اين دو ابرقدرت . اين افغانستان دست شوروى ، هر روز فـاجعه درست مى كند. البته ملت افغانستان هم همچو در مقابلش ايستاده اند كه شايد او را پشيمان كرده باشند. آن هم فلسطين و لبنان و نمى دانم همه جا در دست امريكا و همه مـشـغـول بـه جنايت كردن ، آنوقت در اين بين از يك طياره كه 160 نفر، 260 نفر يك همچو چـيزى كشته شده است همه متاءسف بايد باشيم لكن امريكا به اينطورى كه شما متاءسفيد نيست . شما براى اينكه آنها را اصلا نمى شناسيد لكن يك انسانند بيگناه طعمه شوروى
شـدنـد. امـا آمـريـكـا نـه از بـاب اينكه انسان مى خواهد، امريكا در اين يك چيزى پيدا كرده بـراى ايـنـكه شوروى را از ميدان در كند، مردم را يعنى دنيا را بر ضد شوروى چى بكند. شـوروى هـم فـردا يـك بـهـانـه اى پـيـدا مـى كند آن هم امريكا را مى خواهد چه بكند اللهم اشغل الظالمين بالظالمين .
ايرانى ها از بچه و بزرگ مصمم اند كه امريكا و شوروى را در ايران راه ندهند
و بـالاخـره مـا بـايـد در ايـن بـيـن خـودمـان تـوجـه بـه مـسـائل دنـيـا داشـته باشيم . امروز نبايد ما فكر بكنيم ايران چه جور است . ما امروز فكر بـكـنـيـم دنـيـا چه خبر است ، تكليف ما در مقابل دنيا چه خبر است . همين جنگ تحميلى را درست كـردنـد، نـقـشـه اى كه صهيونيست ها دارند عملى بشود. از يك طرف نگذارند اسلام در اين تحقق پيدا كند، اگر اسلام در ايران تحقق پيدا كند و قهرا در ممالك ديگرى هم خواهد رفت و رفـتـه اسـت هـم ، آنـوقـت آن بـسـاط آنها، بساط صهيونيست ها برچيده مى شود، امريكا و شـوروى دسـتـش از ممالك اسلامى قطع مى شود. اينها براى اينكه نگذارند اسلام از چهار چوب ايران بيرون برود و اگر بتوانند در خود ايران هم منحرف كنند اذهان را، الان دارند كـوشـش مـى كـنـنـد و مـى خـواهـند كه ، مقصد اولشان اين است كه ايران ساقط بشود و يك جـمـهـورى اسـلامـى امـريـكـايـى پـيـش بيايد. البته ديگر سلطنت طلبى توى كار نيست ، جـمـهـورى اسلامى هم اسمش را مى گذارند اما جمهورى اسلامى آن قسم امريكايى اش ، آنى كه بعضى ها هوسش را دارند، اين را كه انشاءالله موفق نمى شوند، ايرانى ها مصمم اند هـمـه ، مـرد و زن پـير و برنا، بچه و بزرگ مصمم اند به اينكه امريكا و شوروى را در ايـران ديـگـر راه نـدهند. و اما مقصد دومشان اين است كه اسلام را در همين ايران محبوس كنند. تبليغات دامنه دارى كه ايران الان چه شده است ، بچه هاى كوچك را چه مى كنند، بچه هاى دون پـانـزده سـال و چهارده سال را به زور مى فرستند به جبهه ها كه تازه همين مساءله بـوده اسـت و نـمـى دانـم طرفدار حقوق بشر اعتراض كرده ، آنها نشسته اند آنجا و گوش شان به اين است كه راديو امريكا چه بگويد، راديوى بى بى سى چه بگويد، راديوى كذا چه بگويد. خودشان مسائل را مى دانند، نه اينكه ندانند اينها، لكن براى اينكه ايران را محكوم كنند اين مسائل را مى گويند. نه اين است كه اين راديوهاى خارجى ندانند مسائلى كه در ايران واقع شود و ندانند تجاوزاتى كه عراق به ايران كرده و ندانند آنهمه ظلمى كـه بـه كـشـورهـاى ايران و عراق كرده است ،اينها مى دانند اينها را لكن انسان براى آنها مطرح نيست ، آنها مقاصد خودشان را مى خواهند اجرا بكنند. مقاصدشان اين است كه اسلام را در ايـران بـد نـام بـكـنند، جمهورى اسلامى و مردم ايران را بد نام بكنند كه نبادا ديگران بـه فـكر اين بيفتند كه همين معنا را در آنجا هم اشاعه بدهند، تحقق بدهند. و من اميدوارم كه در اين معنا هم انشاءالله موفق نشوند. اسلام مظلوم است الان در دنيا و ما موظفيم كه اسلام را بـه دنـيـا معرفى كنيم و ما موظفيم كه اسلام را در همه جاى دنيا معرفى كنيم . اسلام مظلوم است الان در دنيا، غريب است در دنيا، ما يك دسته كوچكى هستيم تبليغاتمان ناقص ، مبلغ كم داريم و آنها همه رسانه هاى
گروهى دست شان است و هر چه مى خواهند پول هاى زيادى هم دارند و خرج اين كارها را مى كـنـنـد. مـا مـعـذلك نـبـايـد مـاءيـوس بـشـويـم ، مـا بـا هـمـيـن عـده قليل همانطورى كه آن قدرت بزرگ شيطانى محمدرضا را كه دنبالش همه قدرت ها بود بـه همت همين جوان هاى ايران شكستيم و كنارش زديم و اسلام را انشاءالله به آنطورى كه خـواسـت خـداسـت در ايـنـجـا پـيـاده خـواهـيم كرد و مشغول پيشرفت در اين امر هستيم . ما نمى گذاريم ديگر كسى ديگراينجا بيايد و من اميدوارم كه هماهنطور كه اينها شد، با همت والاى دانشگاه و فيضيه تبليغات دامنه دار پيدا بشود و در يك مدت كوتاهى انشاءالله تبليغات به جايى برسد كه همه دنيا را ما پر از مظاهر اسلامى بكنيم .
از خـداى تـبـارك و تـعـالى سـلامـت و سعادت همه آقايان را خواستارم و اميدوارم كه در اين مـشـروعـى كـه هـمـه اشـتـغـال بـه آن دارنـد و آقـايـان ريـاسـتـش را دارنـد و مـشـغـول كـار هـسـتـنـد تـوفيق پيدا بكنند و دست جنايتكار قدرت هاى بزرگ از ايران قطع بشود و اسلام آنطورى كه هست در دنيا جلوه كند.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 27/6/62
بـــيـــانـــات امـــام خـــمــينى در ديدار با رئيس جمهور، رئيس ديوانعالى كشور، اعضاى هـيـاءتدولت و شـــورايــعـالى قـضـايى ، فرماندهان نيروهاى سه گانه ، اعضاى جـامـعـه روخـانـيـتمـــبـارز تـهـران و گـروهـى از مسؤ ولين لشكرى و كشورى (به مناسبت عيد سعيد قربان)
عـيـد شـريـف فـطـر كـه ضـيـافـت الله اسـت مـقـدمه اى است براى عيد شريف قربان كه لقاءالله است متقابلا اين عيد مبارك را به همه آقايان و
بسم الله الرحمن الرحيم
همه ملت مسلمان ايران و به همه محرومان جهان تبريك عرض كنم . در اسلام دو عيد است كه بـه عـنـوان عـيـد اسـلامـى بـه رسـمـيـت شناخته شده است ، عيد شريف فطر عيد است براى ضـيـافـت الله و عـيـد شريف قربان عيد است براى لقاءالله . و آن عيد كه ضيافت الله ، مـقـدمـه است براى لقاءالله و اينكه امر شده است به حضرت ابراهيم كه فرياد بزن تا بـيـايـنـد پـيـش تو، براى اينكه راه راهى است كه از طريق ولى الله بايد طى بشود، از طريق اولياءالله بايد طى بشود و حضرت ابراهيم سلام الله عليه ولى وقت بود و ولى اسـت بـراى هـمه نسل ها و رسول اكرم ولى اعظم است و ولى است براى همه عالم ، و از راه ايـنـها بايد رسيد به آنجا كه بايد رسيد. ابراهيم عليه السلام بعد از اينكه مراحلى را طى فرمود، آخرش فرمود، عرض كرد: و جهت وجهى للذى فطرالسموات و الارض او و جهت وجهى را مى گويد و براى رسول اكرم ثم دنى فتدلى فكان قاب قوسين او ادنى است و بـيـن ايـن دو تـا فـرق اسـت بـا ايـنـكـه هـر دو در غـايـت كـمـال اسـت . و از بركاتى كه ما داريم ، براى ما هست ، بركات ادعيه اى است كه از ائمه اطـهـار وارد شـده است . ادعيه ائمه اطهار همانطورى كه خود قرآن شريف هم آنطور است كه يـك سـفـره اى اسـت كـه پـهـن شـده است براى اينكه همه قشرها از آن استفاده كنند. قرآن را چـنـانـچـه ملاحظه فرماييد در آن اكثرا آيات شريفه اى است كه اكثر مردم از آن استفاده مى كـنـنـد و در قرآن شريف آياتى است كه فقهاى عظام از آن استفاده مى كنند، آياتى است كه فـلاسـفـه از آن اسـتفاده مى كنند، آياتى است كه عرفا از آن استفاده كنند، آياتى است كه خـاصـه اوليـا از آن اسـتـفـاده مـى كـنـنـد و آيـاتـى اسـت كـه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به او رسيده است و به وسيله او به كسانى كه لايـق هـسـتـنـد رسـيـده اسـت . قـرآن ، آيـاتـى كـه در ايـن زمـيـنـه اسـت كـه اهـل مـعـرفـت از آن اسـتـفـاده مـى كـنـنـد زيـاد اسـت ، مـثـل الله نـورالسـمـوات والارض ، هـوالاول والاخـر والظـاهـر والبـاطـن هـو مـعـكـم ايـنـمـا كـنـتـم و امثال اينها كه در لفظ و در بيان ممكن
اسـت كـه انـسـان بـراى آنـهـا بـيـانـاتـى بـكـنـد، ولى بـه حـسـب واقـع و حـظ واقـعـى مـشـكـل اسـت كـه كـسـى غـيـر از آنـچـه خـوطـب بـه ، بـه ايـنـطـور مـسائل برسد. هوالظاهر، هوالباطن خوب ، وقتى دست ماها دادند گفتيم به اينكه هوالمظهر لكـن مـسـاءله ايـن نـيـسـت . الله نـورالسموات و الارض ‍ وقتى دست بشر عادى رسيده منور السموات و الارض معنا كردند، لكن مساله اين نيست . در روايات هم همين طور است . ادعيه اى كـه از ائمـه اطهار وارد شده است اين هم يك سفره اى است پهن شده است براى اينكه همه از آن استفاده كنند، هر كس به مقدار فهمش و اكثرا چيزهايى است كه عامه مردم از آن استفاده مى كنند و فقراتى در ادعيه هست كه فلاسفه از آن استفاده مى كنند، فقراتى هست كه عرفا از آن اسـتـفـاده كـنـنـد، فـقـراتى هست كه خاصه اولياء بايد از آن استفاده كنند. همين در دعاى عـرفـه اى كـه حـضـرت سـيدالشهداء سلام الله عليه در روز عيد خوانده ، در روز عرفه خـوانـده انـد، ايـن دعـا اكثرا چيزهايى است كه اكثر بينندگان از آن استفاده مى كنند لكن در بـيـن آن يـك چـيـزهـاى ديـگـرى هـسـت كـه اسـتـفـاده از او مشكل است حتى براى عرفاى بزرگ ايكون لغيرك الظهور حتى اينكه ماليس لك اين تعبير غـير از اين است كه هوالمظهر ايكون لغيرك الظهور ماليس لك يعنى ظهور همه از توست ، ظـهور توست متى غبت حتى تحتاج الى دليل چه وقت غائب بودى ؟ هيچ وقت غائب نبودى ، از تـو بـايـد اسـتـدلال بـه ديـگـران بـشـود، نـه از ديـگـران اسـتـدلال بـه تـو و هـكذا. اين از نعمت هاى بزرگى است كه براى بندگان خدا آمده است و هـركـس به اندازه خودش از او استفاده مى كند و بسيارى هم هستند كه گمان مى كنند استفاده كـردنـد لكـن واقـع مطلب بسيار مشكل است ، يعنى بعضى از امور است كه تصديقش ‍ آسان اسـت لكـن تـصـورش مـشكل بعضى از مسائل هست كه تصور، انسان نمى تواند بكند، لكن تـصـديـقـش مـى كـنـد و مـسـائل كـه مـال اهـل مـعـرفـت اسـت از ايـنـجـور مـسائل هستند، تصديق مى شود كرد به اينكه هوالظاهر لكن تصور هوالظاهر يك تصورى اسـت كـه بسيار مشكل است مگر براى آنهايى كه خاصه اوليا هستند و عيد شريف قربان و اينكه همه را خواستند، فى الناس ، فرياد بزن بين ناس كه بيايند و بيايند به سوى تـواى ابـراهـيـم ، و بـه سـوى رسـول خـدا در وقـتـى كـه رسـول خدا هست و به سوى ولى در وقتى كه ولى هست به سوى او بيايند و به سوى او آمـدن ، بـه سـوى خـدا رفـتـن اسـت نـه ايـنـكـه بـه سـوى او بـيـايـنـد در مـقـابـل بـه سـوى خـدا رفـتن ، به سوى او رفتن عين به سوى خدا رفتن است . از اين جهت دعـوت بـه اين است كه به سوى خدا بروند، لكن راه اين است ، طريق اين است . و ابراهيم سـلام الله عـليه ، عيد براى او براى ذبيح الله است كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كـه فـدا كـند و براى رسول الله هم ، براى ذبيح الله در اين امت است كه ذبيح الله هم ، فـديـه هـم تفسير شده است به بعضى از روايات به حضرت سيدالشهدا. ابراهيم تا آن حـدى كـه حـد فـداكـارى هـست رفت ، منتها خداى تبارك و تعالى براى او فديه فرستاد و پـيـغـمـبـر اكرم هم تا آن حدى كه هست و و اصل هم آن امر شد براى اينكه ذبح واقع شد. و نـمـونـه هايى از اين مسائل در بين بشر هست ، لكن با تفاوت بسيار زياد كه آن تفاوت ها مربوط به مراتب معرفت است .
جـوان هـايـى هـسـتـنـد كـه واقـعـا فـداكـارى مـى كـنـنـد و در مقابل اينطور فداكارى براى اسلام ، آنطور جنايات در دنيا واقع مى شود
الان شـما در اين عصر كه ملاحظه مى كنيد جوان هايى هستند كه واقعا فداكارى كنند، واقعا رو به شهادت مى روند. كسانى هستند كه واقعا جوان هايشان را به شهادت مى فرستند و خـوشـحال هم هستند. اين همان سنخ هست لكن تفاوت اين است كه آنجا معرفت يك معرفت عالى مقام است و اينجا به آن مرتبه نرسيده است ، اينجا نمونه اى از اوست . فداكارى هاى جوان هـاى عـزيـز مـا و پـدرهـاى آنها و مادرهاى آنها همان نحو است كه آنها كردند. اينها ذبح مى شـونـد بـه هـمـانـطـورى كـه اسـمـاعـيـل ذبـح شـد و بـه هـمـانـطـورى كـه فـديـه اسـمـاعيل به حسب روايات ذبح شد. و ما بايد بگوييم كه عاجزيم از اينكه همين فداكارى كـه ايـنـهـا دارنـد هم ، ما عاجزيم كه تصور كنيم ، و بحمدالله اين فداكارها براى اسلام آنـچـنـان سـرافـرازى ايـجـاد كـردنـد كـه در طـول تاريخ خواهد ماند، آنطور براى كشور خـودشـان سـرافرازى ايجاد كردند كه در طول تاريخ خواهد ماند. و ما آرزو داريم كه اين سـرافـرازى بـراى هـمـه مـلت هـا حـاصـل بـشـود و انـقـلاب به همين معنا براى همه ملت ها حـاصـل بـشـود، بـراى هـمـه مـسـتـضـعـفـيـن حـاصـل بـشـود. از آن طـرف هـم در مـقـابـل ايـنـطور فداكارى و اينطور تزكيه براى اسلام ، آنطور جنايات در دنيا واقع مى شـود. جـنـايـات عـظيمى كه از دولت هاى بزرگ بر همه بشر واقع مى شود و امروز دنيا گـرفـتـار ايـن دو قـطـب اسـت و بـشـر گرفتار اين دو قطب است كه خداى تبارك و تعالى انـشـاءالله نـجـات بـدهـد بشر را از اين دو قطب فاسد. هر جا بتوانند خودشان دخالت مى كـنـنـد و هـر جا هم كه به حسب ظاهر عذرى باشد ديگران را وادار مى كنند به دخالت ، به فـسـاد. صـدام را ملاحظه كنيد كه در طول اين مدت با اين ملت چه كرده است و با اسلام چه كـرده اسـت و بـا مـلت عـراق چـه كـرده اسـت و از آن طرف مشاهده مى كنيد كه او صلح دوست خـودش را حـسـاب مى كند و رسانه هاى گروهى هم هر جا هستند او را به همين عنوان معرفى مى كنند. من گاهى ياد آن شاعر مى افتم كه قصه اى دارد، قصه صدام ، به ياد آن شاعر انسان را مى اندازد. نقل شده است كه كسى به يك شاعرى گفت كه اشعر شعراى عرب كى اسـت ؟ گـفـت بيا برويم من نشانت بدهم . رفت همراهش در يك خانه اى ، ديد كه يك پيرمرد بسيار كثيفى نشسته و پستان يك بزى را به دهنش گرفته است و مى مكد. آن شخص شاعر گفت كه اين شخص كه مى بينى پدر من است . و اينكه پستان را در دهن گرفته است براى ايـنـكـه ايـنـقـدر بـخـيـل اسـت كـه نمى خواهد يك قطره شير به كاسه ماليده بشود. اشعر شعراى عرب اين است كه در سال هاى طولانى افتخار به عرب كرده براى اين پدر.
من عقيده ام اين است كه يعنى عقيده نه ... يا خوب است اينطور باشد كه به صدام بگويند كـه اخـطـب خـطباى عرب كى است در عصر، او بگويد كه بياييد من نشان بدهم ، بياورد در خـرمـشـهـر و هويزه و سوسنگرد و اينجاها ببيند كه ، نشان بدهد كه ببينيد اينها همه آثار شـكـستى است كه ما خورده ايم از ايران . اخطب خطباى عرب اين است كه با اينهمه شكست ها در هـر شـكـسـتى مدال شجاعت بدهد به ارتش خودش و داد شجاعت ارتش اش را بزند. صدام بيش از اين هم مى تواند بگويد، او بگويد اخطب خطباى عرب آن است كه اين خرابى ها را كه مى بينيد به دست ما واقع شده است و هر روز هم دارد به
سـر مردم موشك ريخته مى شود و هر روز هم من دارم از همه دولت ها كمك براى اين خرابى ها مى گيرم . اخطب خطباى عرب اين است كه آن خودش را معرفى كرده است به اينكه صلح طـلب اسـت . وضـع ايـنـطـورى شـده است كه كسى كه دارد هر روز از اين ور و آن ور سلاح تـهـيـه مـى كند براى اينكه بريزد به جاهايى كه ربطى به ارتش ندارد. او دستش به آنها كه نمى رسد وقتى آنجا شكست مى خورد، مى گيرد از اين سلاح هاى دور زن و مى زند بـه شـهـرهاى عرب نشين و كردنشين و فقرا و آنوقت اين دنيا را معرفى مى كنند به اينكه ايـن صلح طلب است و خودش هم داد صلح طلبى مى زند اخيرا هم كه از طرف يكى از رئيس جـمـهـورهـا، رئيس جمهور گينه يك تقاضاى صلح شده بود، ايشان يك كاغذ مفصلى به او نـوشـتـه بـود كـه مـا هـمـه جـور بـراى صـلح حـاضـريـم . ايـشـان از اول هم همين طور مى گفت ما براى صلح حاضريم ، ولى صلح چى ؟ صلح بين كى و كى ؟ در عـيـن حـالى كه مى كوبد، صلح طلب است . در عين حالى كه فرار مى كند، شجاع است . اصـلا الفـاظ در عـصـر مـاهـويـت خـودشـان را از دسـت داده انـد، كـانـه برگشته است ، يك تـحـولى پيدا شده است در الفاظ و معانى الفاظ و اينها. فرانسه هم خودش را يك كشور مـتـمـدن و آزاديـخـواه و نـمـى دانـم ايـن چيزها معرفى مى كند، مردم شايد باشند، لكن او هم اسلحه مى فرستد، طياره هاى زننده مى فرستد، كوبنده مى فرستد براى اينكه نگذارند ايران غلبه پيدا كند. من عقيده ام اين است كه اگر در فرانسه پيش اين بزرگان فرانسه كـه دارنـد بـه اصـطـلاح دارنـد ايـنـهـا را فـرسـتـنـد، اگـر عـقـل پـيـدا بـشـود، آن را بـفـرسـتند براى صدام ، براى اينكه او با بى عقلى اش رسيده خـودش را بـه ايـنـجـا رسـانـده ، اگـر چـنـانـچـه آن عقل داشت كه از اول گول آمريكا را نمى خورد كه بگويد تو برو چند روز ديگر تمام مى شود قضيه ، كه آن آمد ديد كه نشد و تا حالا هم نشده است و همين دو سه روز هم كه ديديد كه ريختند و جوان هاى ما در خود عراق جلو رفتند و حالا هم دارند جلو مى روند. خوب ، ببين هـمـه تـجـربـه ، مـگـر آن مـقـدار از مـيـراژهـايـى كـه فـرسـتـاد، شـصـت تـا مـثـل اينكه مى گويند فرستاد، كارى از آن آمد؟ اين سلاح ها بايد دست كسى باشد كه آدم داشته باشد، كسى كه ندارد كسى را كه بتواند اين سلاح ها را به كار ببندد، كسى كه چـنـد تـا از ايـن پـاسدارهاى عزيز وقتى كه به يك فوجى از اينها حمله مى كند فرار مى كنند، آنها نمى توانند اين كارها را انجام بدهند. بله ، اينها در شهر خودشان نشسته اند و در مـرز خـودشان نشسته اند و با آن توپ هاى دور برد مى زنند به آبادان هر روز يا مى زنند به جاهاى ديگر. اين وضع دنياست كه ما در آن گرفتار هستيم كه همه با اين كمك مى كنند در عين حالى كه مى بينند كه از اين كارى بر نمى آيد. مگر اين چيزهايى كه روسيه به صدام داده كمتر از اينهايى است كه فرانسه داده ؟ خوب ، آنها هم دستش بود و نتوانست كارى بكند، البته خرابكارى كرد، اما پيشروى نكرد، شكست خورد در همه جا. و اين شكست براى اين است كه آن چيزى كه پيش پاسدارهاى ما هست پيش آنها نيست . ايشان بنا دارد كه تـقـليـد كند در اين امور، تا گفته مى شود كه مردم ايران هديه آورند، آن هم درست مى كند يـك طـايـفـه اى را كـه بـيـايـيـد هـديـه بـيـاوريـد. در خـود آنجا هم آنهائى كه هست حتى در راديـوهـاى خـارجـى و در نـوشـته هايى كه آورده اند، مى گويند كه ماءمورين او خانه به خانه روند و مى گويند قبض و رسيد بده ، اگر كسى قبض و رسيد نداشته باشد، رسيد طلا،
رسيد جواهر اگر نداشته باشد او را مى برند و به عنوان مجرم . آن شنيده كه اينجا طلا مـى دهـنـد آن هـم مـى خـواهـد صـورتـش را درسـت كـنـد، شـبيه اش را درست كند، يك صفى از خـودشـان درسـت مـى كـنـنـد كـه بـيـاييد بدهيد، لكن ماءمورين مى روند از مردم به زور مى گيرند. اين شنيده است كه بچه هاى ، خردسال هاى ما دعوا مى كنند كه ما مى خواهيم برويم به جنگ ، ما مى خواهيم چه ، آن هم در يك وقتى گفت يك بچه اى به من گفت كه من مى خواهم به جنگ بروم ، فرق است ما بين اينها. در هر صورت ما گرفتار هستيم امروز به يك همچو وضعى در دنيا و اسف بار وضع دنياست .
ايـنـهـايـى كـه پـيـش مـى بـرنـد بـراى ايـن اسـت كـه دنبال حضرت ابراهيم سلام الله عليه هستند
ايـنـهـايـى كـه پـيـش مـى بـرنـد بـراى ايـنـكـه ايـنـهـا دنـبال حضرت ابراهيم سلام الله عليه هستند، اينها لبيك گفتند به حضرت ابراهيم سلام الله عـليـه . آنـهـا كـه مـى خـواهند پيش ببرند چى مى گويند؟ آنها به عفلق گفتند، خوب نمى شود يك كسى كه به عفلق چيز مى كند، لبيك مى گويد يا به كسى كه به ابراهيم خـليـل الله لبـيـك مـى گويد، اينها يك جور باشند. اين است كه آنها فرارى هستند و اينها اگر چنانچه يك وقت اقتضا بكند تا هر جايى كه صلاح باشد خواهند رفت .
خـوب امـروز شـمـا مـلاحـظـه مى كنيد كه لبنان آن گرفتارى را دارد، آنقدر در آن الان دارد جـنـايـت واقـع مـى شـود، ديـروز تـوسـط صـهـيـونـيـسـت هـا مـسـتـقـيـمـا و حـالا تـوسـط جـمـيـل ، امين جميل ، يعنى آمريكاست كه اين كارها را دارد انجام مى دهد. آمريكا نمى خواهد كه مـنـطـقـه آرام بـاشد و بخواهند فكر بكنند كه بايد چه بكنند، آمريكا هر جا بتواند خودش دخـالت مـى كـنـد، هـر جـا نـتـوانـد ايـاديـش را مـى فـرسـتـد كـه لااقـل نـفـاق بـيـنـدازنـد بين مردم . اين منافقينى كه مى خواستند در ايران آنطور وقايع را ايـجـاد كنند و جنايات را ايجاد كنند و كردند و فرار كردند و حالا هم باز تتمه شان هست ، ايـنـهـا هـمـان راه را دارنـد مـى رونـد، اگـر قـبـل از رفـتـن بـه فـرانـسـه اشـكـال مـى شـد كـه شـايـد نـه ، خـودشـان چـى بـاشـنـد، خـوب ، حالا معلوم شد كه نه ، ايـنـطـورنـد. ايـنـهايى كه خلقى هستند با صدام دست دوستى مى دهند، در صورتى كه هر روز دارد ايـن خـلق اسـلامى راكوبد. اينها ديگر برايشان آبرويى باقى نمانده است لكن خـارج نشسته اند و فحش مى دهند، خوب ، اين يكى برايشان مانده كه فحاشى كنند. در هر صـورت مـا بـايـد خـودمـان لبـيـك بـه حـضـرت ابـراهـيـم بـگـويـيـم و لبـيـك بـه رسـول الله بـگـويـيـم و بـا ايـن لبيك فداكارى بكنيم و حفظ كنيم عزت خودمان را، عزت اسلام را.
بـايـد جـوان هاى ما، پيرهاى ما، زن هاى ما، مردهاى ما، بچه هاى ما، همه در راه اسلام براى عـزت اسـلام و بـراى عـزت مـيـهـن خودشان و براى عزت ميهن خودشان و براى عزت قرآن كريم فداكارى كنند. يكى از فداكارى ها اين است كه با هم اختلاف نكنند. اگر يك اختلاف جـزئى هـسـت خـودشـان اصلاح كنند و بحمدالله الان در بين ارتش ما و سپاهيان و همه اينها وحـدت هـسـت و بـا ايـن وحـدت دارنـد جـلو مـى رونـد و تا اين وحدت هست انشاءالله پيروزى دنـبـال هـم است . و ما بايد هميشه توجه به اين داشته باشيم كه آنچه هست از خداست على غيرك من الظهور ماليس لك هر چى هست از اوست . اگر ما توانستيم اين
مطلب را به قلب خودمان وارد كنيم كه هر چه هست از اوست ، ديگر نه از شكست مى ترسيم ، نـه از چـيـز ديـگـر. هـمـه از اوسـت و اگـر ايـن مـعـنـا در قـلب مـا حاصل باشد شكست هم نيست در كار. براى خدا قيام كنيد انما اعظكم بواحده ان تقوموالله ، يـك از تـمـام مـوعـظـه هـا خـداى تـبـارك و تـعـالى انـتـخـاب كـرده ايـن يـك مـوعـظـه را قـل انـمـا اعـظكم بواحده يعنى همين يكى را من موعظه مى كنم چون همه چيز تو اينجاست انما اعـظكم بواحده ان تقوموالله همه چيز در قيام لله است . قيام لله معرفت الله مى آورد. قيام لله فـدايـى براى الله مى آورد. قيام لله فداكارى براى اسلام مى آورد. همه چيز در اين قـيام لله است و لهذا تنها موعظه اى كه انتخاب كرده خداى تبارك و تعالى از بين موعظه هـا هـمـيـن مـوعـظـه اسـت كه ان تقوموالله مثنى و فرادى اجتماعى و انفرادى قيام لله بكنيد. انـفـرادى بـراى وصـول بـه مـعـرفـت الله ، اجـتـمـاعـى بـراى وصـول بـه مـقـاصد الله . و من اميدوارم خداى تبارك و تعالى به ما و شما و به همه ملت توفيق عنايت كند كه اين راه را برويم و براى خدا كارها را انجام بدهيم .
مبارك آن روزى است كه دست خيانتكارها و جنايتكارها از سر مظلومين جهان قطع بشود
و خـداى تـبـارك و تـعـالى ايـن مـلت هـا را تـوجـه بـدهـد بـه ايـن مـسـائل ، و ايـن دولت هـايى كه در كشورهاى اسلامى هستند از خواب بيدار كند. اينها گمان مى كنند كه اسرائيل پشت و پناه آنها هست كه كمك به او مى كنند. اسرائيلى كه بنايش بر ايـن اسـت كـه كـشـورهـاى عـربـى را بـگـيـرد، ايـن را خـيـال مى كنند كه اين پشت و پناه او هست يا آمريكا پشت و پناه است ، آمريكا از شما نفت مى خـواهـد و آمـريـكا از شما نفع مى خواهد و مى خواهد شما بازار باشيد براى او. و همين طور شـوروى ، ايـنـهـا فرق نمى كند، اينها مى خواهند كه از شما استفاده بكنند، از مخازنى كه خـدا بـه شـمـا داده آنـهـا اسـتـفـاده اش را بـكـنـنـد، شـمـا حـمـال باشيد براى آنها. والا در آنجايى كه شما گرفتار بشويد هيچ يك از اينها به داد شـمـا نـخواهند رسيد، آنها آنوقت مى گويند ما اينها را نمى شناسيم . بناى اين اشخاصى كه توجه شان به خودشان و به دنياى خودشان است اين است كه مادامى كه به نفع آنها چـيـزى بـاشـد بـا آنـها همراهند و با آنها هم كاسه هستند، آن روزى كه ببينند اين به نفع نـيـسـت ولو دوسـت شـان بـاشـد كـنـارش مـى گـذارنـد. ايـن قـصـه چـرچـيـل را شـنـيـديـد شايد، خوب ، چرچيل در جنگ عمومى رئيس ‍ انگلستان بود، شوروى هم همراه اينها بودند در جنگ با آلمان ، شوروى هم همراه اينها بود، آمريكا هم همراه اينها بود. بـه مـجـرد ايـنـكـه هـيـتلر را شكست دادند، چرچيل گفت كه الان وقتى است كه ما به شوروى بـزنـيـم . شـوروى كه با آنها دوستى داشت و با آنها مى خواست كه وارد بشود يعنى جنگ آلمـان را او بـرد، گـفت الان وقتش است ، منتها مجلس انگلستان اجازه نداد اين را، آنوقت معلوم شـد ايـن مـجـلس انگلستان اجازه نداد اين مطلب را وضع اينها اينطور است ، همان دوستى را كـه دارنـد، آن روزى كـه بـبـيـنند يك دوست ديگرى بهتر از اين است و اين برايشان ديگر خـوب نـيـسـت ، ايـن را پـرتـش مـى كـنـنـد دور يـا ايـن را مـى زنندش به زمين ، وضع اينها اينطورى است . كسى كه به خدا اعتقاد ندارد، كسى كه به معاد اعتقاد ندارد، كسى كه نمى شناسد
آن ارزش هـاى انـسـانـى را، ايـنـهـا نمى شود بهش اعتماد كرد كه ما با آمريكا باشيم و يا ايـنـكـه آمـريـكـا با ما در وقت خودش چه بكند. آمريكا از شما نفت مى خواهد، آمريكا از حكومت حـجـاز، نفت حجاز را مى خواهد براى او نفعى به شما نمى رساند او از شما مى گيرد ومى دوشـد !!! بـراى !!! شما را. براى چه براى او خودتان را به زحمت مى اندازيد و ما را هم به زحمت مى اندازيد؟
انـشـاءالله خـداونـد هـمـه را بيدار كند و هشيار كند و اين عيد سعيد را مبارك كند. و مبارك آن روزى اسـت كـه دسـت قـدرت هـا، دسـت خيانتكارها، دست جنايتكارها از سر مظلومين جهان قطع بشود و انشاءالله اميدوارم نزديك باشد يك همچو وقتى .
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 28/6/62
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا مـسـؤ ول سـتـاد تـبـليـغـات جنگ واعضاى كميته برگزاريثمراسم سومين سالگرد جنگ تحميلى
گمان ندارم با آمارهاى بشرى جناياتى كه بر ايران وارد شده است را بشود آمارگيرى كرد
البـتـه كـار، كـار بـسـيـار ثـمـربـخـشـى اسـت ، درعـيـن حال
بسم الله الرحمن الرحيم
كـه گـمـان نـدارم بـا آمـارهـاى بـشـرى جـنـايـاتـى كـه بر ايران وارد شده است را بشود آمـارگـيـرى كـرد. شـمـا مـقـدار كـمـى را مـنـعـكس مى كنيد اما بعد معنوى قضيه را نمى شود آمـارگـيـرى كـرد. آن تـپـش قـلب هـا و آن دل هـاى سـوخـتـه ولى بـا شـجـاعـت ، مـصـيـبـت را تـحـمـل كـرده اسـت و آن چـشـم هـايـى كـه گـريسته ، اينها را چگونه مى خواهيد آمارگيرى نماييد؟ بالاخره جنايات ابرقدرت هاست . اگر با پيروزى اسلام جنگ تمام شد تمامى اين مـصيبت ها با پيروزى ترميم مى شود و اگر نشد باز هم هفته جنگ داريم كه خداوند نياورد كـه مـدت يـك سـال ديـگـر جنگ طول بكشد و ما باز هم هفته جنگ داشته باشيم . ما گرفتار چـنـگـال گـرگ هايى هستيم كه با تمام وجود در فكر نگه داشتن صدام هستند و به او كمك مـى كـنـنـد، ولى چـنـين آدمى كه اينقدر به كشور خودش و ايران و اسلام خيانت كرده است را نمى شود نگه داشت . امروز صدام اظهار اسلام و نماز خواندن (كه آن را هم غلط مى خواند) مـى كـنـد، حـتى اين اظهار هم از بركات جنگ است والا اينها ضد اسلامند و حزب بعث اساسش بـر نـفـى اسـلام مـى بـاشد. اينها از اسلام برى هستند و اسلام هم از آنها برى . در عراق تـعـدادى از عـلمـا را گـرفـتـه انـد كـه مـن بـعـضـى از آنـهـا را مـى شـنـاسـم مـثل آقاى حاج سيد يوسف حكيم و عده اى را كشته اند. اينها را به آن صورتى كه هست نمى شـود نوشت و يا به نمايش گذاشت ، ولى آنچه را كه مى شود ارائه داد بايد سعى كرد و انجام داد و عمده ارائه آن به دنياست .
امـروز آمـريـكـا و شـوروى و فرانسه و ساير قدرت ها از اسلام احساس خطر كردند و به هـمـيـن جهت به سود صدام تبليغاتى را راه انداخته اند آنها اينطور در ذهنشان آمده است (كه درسـت هـم هـسـت ) كـه اگـر جمهورى اسلامى پا بگيرد و باقى بماند، جاى پائى از آنها بـاقـى نـخـواهـد مـانـد و مـى تـرسـنـد كـه از هـمـه مـنطقه دستشان كوتاه شود. جنگ در عين حـال كـه ناگوار بود و شهرهاى ما را خراب كرد، ولى بركاتى داشت كه اسلام به دنيا مـعـرفـى شـد و ايـنـكـه چـه اشـخـاصـى و قـدرت هـايـى در مقابل اسلام ايستادند و چه كسانى از اسلام مى ترسند و چه قدرت هايى عليه اسلام قيام كردند، همه اينها در جنگ معلوم شد. ابرقدرت ها نه شخص صدام را خواهند نگه دارند و نه ما را مى خواهند بكوبند، بلكه آنها از اسلام
مى ترسند و اسلام را مى خواهند بكوبند، از اين جهت با ما مخالفند و از او طرفدارى كنند. آنها مى دانند كه مردم كشورهاى اسلامى در مقابلشان مى ايستند و همچنين است مردم كشورهاى غيراسلامى كه متوجه ما هستند، مثل سياهپوستان .
ما بايد آنچه كه در ايران مى گذرد را منعكس و منتشر كنيم تا جنايات معلوم شود
پـس مـا بـايد آنچه كه در ايران مى گذرد منعكس و منتشر كنيم تا اولا جنايات معلوم شود و ثـانـيـا كـسـانـى كه اين جنايات را مرتكب شده اند و از آن مهمتر كسانى كه به اين افراد قـدرت داده انـد و آنـهـا را تـقـويـت كـرده انـد تـا مـا را بـكـوبـنـد و بـه آنها ابزار جنگى مـثل تانك و طياره و موشك داده اند و الان هم مى دهند بايد به دنيا معرفى نمود و اعلام كرد و فـهـمـانـد كـه اگر بخواهيد به صدام پيش از اين كمك كنيد، دستتان را از نفت كوتاه مى كـنـيم و اگر به صدام كمك هايى كنيد كه منابع اقتصادى ما را بزند، رنگ نفت را نخواهيد ديـد، امـيـدوارم كـه ايـنطور نشود. و عمده ، جنايات اين ابرقدرت هاست و همچنين فرانسه ، ولى آن كه از همه به ما بيشتر صدمه زده است امريكاست .
امـيـدوارم مـلت ايـران بـه هـمـان انـدازه كـه تـا بـه حـال خوب آمده است ، از اين پس هم بيايد. اميدوارم ملت ايران با هم باشند و عزت خودشان را حـفـظ كـنـنـد. مـا قـبـلا وابـسـتـگـى ذلت بـارى داشـتـيـم كـه مـحـمـدرضـا قـبـول كـرده بود و ما در مقابل امريكا يك عبد ذليل بوديم ، ولى ايران اين ذلت را شست و عزت پيدا كرد. شكم و نان و آب ميزان نيست ، عمده شرافت انسانى است ، و شرافت به اين نـيـسـت كـه انـسـان دسـتش را روى سينه بگذارد تا چند شاهى به او بدهند. بلكه شرافت انـسـانـى بـه ايـن اسـت كـه در مـقـابـل زور بـايـسـتـد. و جـوانـان مـا ايـسـتـادنـد و در مقابل آنها حصر اقتصادى كردند كه همين حصر اقتصادى جوانان ما را بيدار كرد و فهميدند كـه خـودشـان بـايـد كار كنند و زحمت بكشند تا احتياجى به خارج نداشته باشند. خداوند بـه شـمـا تـوفـيـق دهـد تا در كارهاى فرهنگى و تبليغى موفق باشيد. والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 29/6/62
بيانات امام خمينى در جمع اعضاى مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق
تـوجـه كـنـيـد در سـرتـان هـواى غـلبـه و حـكـومـت نـبـاشـد بـلكـه تشكيل حكومت اسلامى و اجراى احكام خدا باشد
از اينكه تشريف آورديد تا از نزديك صحبت
بسم الله الرحمن الرحيم
كـنـيم از شما تشكر مى كنم . آنچه كه خود شما مى دانيد ولى باز هم بايد تذكر داد، اين است كه مجلس اعلا كه از مجاهدين عراقى تشكيل شده است بايد سعى كند كه تمام كارها را بـراى خـدا انـجام دهد و جهات اسلامى و دينى را كاملا ملاحظه نمايد. شما بايد سعى كنيد تـا تـمام توجه تان به خداى متعال باشد. باطن ذات انسان محفوف است به چيزهايى كه تـمـام هـدايـت هـا و انحرافات از آن سرچشمه گيرد. بايد توجه داشته باشيد كه در سر سـرهـم هـواهـاى نفسانى بر شما غلبه نكند، يعنى در سرتان هواى اينكه ما غلبه كنيم و حـكـومـت كـنـيـم نـبـاشـد بـلكـه در نـظـرتـان ايـن بـاشـد كـه حـكـومـت اسـلامـى تـشكيل دهيم و احكام خدا را جارى سازيم . حضرت امير عليه السلام در راس زهاد، حكومت مى كـرد، ولى حـكـومـت بـراى خـودش نبود بلكه هرچه كوشش مى كرد براى اسلام بود. شما مـجـاهـده كـنـيـد تـا هـر چـه در دل داريـد زدوده شـود كـه اگـر بـراى خـدا خالص شديد در پـيـروزيتان موثر است . بايد اتكائتان فقط به خدا باشد و اين نمى شود مگر اينكه از نـفـسـانـيـات بكاهيد منشاء اختلافات از هواى نفس است . هر كجا اختلاف بين خودتان ديديد، مـطـمـئن بـاشـيـد كه از هواى نفس سرچشمه گرفته است . البته اختلاف بين انبيا و افراد مـقـابـل آنـهـا و اسلام و كفر هميشه بوده است ولى آن اختلاف از عبوديت سرچشمه مى گيرد. شـما اختلافاتى را كه از نفسانيت سرچشمه مى گيرد بايد از بين ببريد و مطمئن باشيد كـه اگـر كـارهـايـتـان از الوهـيـت سـرچـشـمـه نـگـيـرد و از وحدت اسلامى بيرون برويد، مخذول مى شويد.
تـلاش نـمـائيـد كـه عـراق از سـلطـه جـباران آزاد گردد همانگونه كه حضرت موسى در مقابل فرعون قيام كرد
اميدوارم موفق باشيد تا براى آزادى و استقلال عراق كوشش كنيد و تلاش نماييد كه عراق از سـلطـه جـبـاران آزاد گـردد. بـايـد هـمـانـگـونـه كـه حـضـرت مـوسـى در مقابل فرعون قيام كرد و نظرش اين بود
كـه حـق را مـسـتـقر كند و به هيچ وجه در نظرش نبود تا خودش حكومت كند، شما هم در قلب تـان ايـن مـعـنـا باشد كه مجلس را الهى كنيد، زيرا اگر اختلاف در مجلس تان پيدا شود، هـمـه از بـيـن مى رويد و اگر با هم بوديد همه پيروز مى شويد. چون شما براى خدا مى خـواهـيـد ايـن ظـلم را ريـشـه كـن كـنـيـد، انـشـاءالله مـوفـق مـى شـويـد و اين توفيق زمانى حـاصـل مـى شود كه بين خود آقايان نگرانى نباشد. و سر اينكه ايران پيروز شد براى ايـن بـود كـه بـيـن تـمام افراد اتحاد بود و هيچ اين حرف ها نبود كه هر كس طرف خودش بـكـشـد. شـمـا بـا هـم مـتـحـد بـاشـيـد كـه بـحـمـدالله هـسـتـيـد و وقـتـى در حـلقـه اول اتـحاد بود، در حلقه هاى بعد اختلاف پيدا نمى شود. شما سعى كنيد كه در سر قلب تـان چـيـزى مخالف الوهيت نباشد و اگر ديديد هست سركوبش كنيد. كرارا عرض كردم كه اگـر انبيا در يك مكان جمع شوند با هم اختلاف پيدا نمى كنند، زيرا مقصد و هدف و مقصود يـكـى و الهـى اسـت . اگر در مجلس شما توحيد واقعى به معناى واقعى آن تحقق پيدا كند، قهرا افرادى كه متصل به شما مى شوند اختلاف پيدا نخواهند كرد و وحدت واقعى ، يعنى قـلب هـمـه شـمـا بـراى يـك چـيـز تپيد كه آن اسلام است . اگر اينطور شد خداوند شما را تاءييد مى كند.
مردم ايران مجتمع شدند و با نيروى ايمان پيروز گرديدند
مـا بـايـد همه چيز خودمان را از او بدانيم . شما نه افراد زياد داريد و نه سلاح و ساز و بـرگ جـنـگـى زيـاد، ولى طـرف مقابل شما از همه دنيا به او كمك مى شود. وقتى اينطور شـد، آن كـسـى كـه هـيـچ ندارد بايد با جهات معنوى مقابله كند، با جهات صورى كه نمى شود. شما خوب مى دانيد كه شاه سابق مجهز بود به جهاز بسيار و امريكا بود كه ايران را پـر از سلاح و مهمات كرد براى اينكه خواست ايران پايگاه آنها باشد و شاه همه چيز داشـت ، پـشـتـيـبـانـى تمام ابرقدرت ها، لشكر منظم تا دندان مسلح ، ولى مردم ايران هيچ نداشتند. از مدرسه فيضيه شروع شد و وقتى مردم ديدند كه اختلافى نيست ، مجتمع شدند و با نيروى ايمان پيروز گرديدند. مردم ايران كه سلاح نداشتند، آنها با مشت گره كرده و فـريـاد بـر دشـمـن پيروز شدند. اينقدر فرياد كشيدند كه دشمن تا بن دندان مسلح را شـكـسـت دادنـد. بـعـد هـم خـود مـردم ، كـمـيـتـه هـا و سـپـاه را تـشـكيل دادند. امروز ايران وضعى الهى دارد. وقتى جوانان ما در جبهه ها آن فداكارى ها را مـى كـنـند، يا آيند و با من صحبت مى كنند، از روح بزرگ و صافى آنها حسرت مى خورم . ايـن وضـع هـر كجا پيدا شود پيروزى را به دنبال دارد. اين مطلب هر كجا باشد، عنايات خـدا را بـه دنـبـال دارد، پس از عنايت خدا، پيروزى حتمى است . خداوند ما را اصلاح كند تا بتوانيم خدمت كنيم .
امـروز در مـقـابـل شـمـا چه درندگانى واقع شده اند، وقتى انسان مى بيند كه شهيد آقاى صـدر آن عـالم فاضل را و همچنين همشيره ايشان ر با چه وضعى شهيد كردند و بعد هم با بـيـت مـرحـوم آقـاى حـكـيـم كه آنقدر خدمت كردند و با آقاى آقا يوسف حكيم كه وقتى انسان ايـشـان را مى ديد، به ياد قيامت افتاد آنگونه رفتار نمودند و 90 نفر از بيت مرحوم حكيم را گـرفـتـنـد، شـديدا متاثر شده و مى فهمد كه اينها چه سبع هائى هستند. من مى دانم كه مردم عراق از اين جهت متزجر هستند. آخر كدام انسانى است
كـه ايـن فـشـارهـا را بـبـيـند و متاءثر نشود. اميدوارم كارها به زودى درست شود. قدرت ها گمان كردند مى توانند كه آنها را نگه دارند. در رژيم سابق هم چه امريكا و چه شوروى ، چـه فـرانسه و ساير قدرت ها مى خواستند شاه را نگاه دارند و عده اى هم از ايران آمدند در فـرانـسـه كه بگذاريد شاه باشد و سلطنت كند نه حكومت ، ولى نشد. او رفت ، حالا هم تـمـام قـدرت مـى خواهند صدام را نگه دارند، ولى نمى شود. شما سعى كنيد ملت عراق را بـيـدارتـر كـنـيـد و امـيـدوارم كـه مـلت عـراق تـوجه كند و وضع ايران را در نظر بگيرد. انـشـاءالله خـداونـد بـه شـمـا تـوفـيـق بـدهـد كـه مـجـاهـد فـى سـبـيـل الله بـاشـيـد و انـشـاءالله بـرگـرديـد بـه عراق و ما هم به شما در حرم حضرت سيدالشهداء عليه السلام ملحق مى شويم .
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 30/6/62
بـــيــانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا رئيـس جمهور، وزير نفت و گروهى از كارگران ومتخصصين وزارت نفت جمهورى اسلامى
ايران دستش را پيش امريكا تا ابد دراز نمى كند ولو اينكه فانى بشود
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن بـسـيـار خـوشـحـالم هـسـتـم از ايـنـكـه اين برادرهاى عزيز را امروز مى بينم و براى ما سـرافـرازى ايـجاد كردند و مساءله بعد معنويش ‍ اهميتش بسيار بيشتر از بعد ماديش است . بـعـد مـاديش ، خوب يك مقدارى نفت رفته و الحمدلله جلوگيرى كردند. اما بعد معنوى همان اسـت كـه شـمـا اشـاره كـرديـد كـه ايـنـهـا مـاهـا را هـمـيـشـه بـا ايـن مـسـائل مـى تـرسـانند. دست به آن نزنيد كه نخواهد شد، غير از امريكا كارى نمى تواند بـكـنـد، غير از فرانسه و نمى دانم چى نمى توانند بكنند. در صورتى كه ثابت كردند جوان هاى ما و كارمندهاى ما و همه اشخاصى كه در اين امور مربوط هستند، به اينكه : نه ، آن كـارهـائى كه آنها ممتنع مى دانند، اينجا ممكن است و ما بايد اين را راهى باز كنيم براى كارهاى بزرگتر. نترسيم از مطلب كه ما نمى توانيم بكنيم . نخير مى توانيم بكنيم .
خـوب ، يـك هـمـچـو مـطلبى كه من ديشب فيلمش را آوردند ديدم ، البته من درست نمى توانم بفهمم مسائل را، اما سختى و مشكلى اش ‍ را فهميدم كه اين كار با چه سختى انجام گرفته ، با چه مشكلى انجام گرفته است و همانطورى كه گفته شده است ، اين را آنطور نمايش ‍ داده بـودنـد كـه غـيـر از امـريـكـا و امـثـال او از آنها نمى آيد اين كار را بكنند و با اين مى خـواسـتـنـد كـه مـا را بـه يك نحوى گرايش بدهند به آن طرف و اين بايد به دولت هاى كـشـورهـاى اسـلامـى و خـصـوصـا بـه ايـن خـليـجـى هـا تذكر داده بشود كه شما خودتان بـرخـيـزيـد از جـا. ايـنـقدر خودتان را اسير اين قدرت هاى بزرگ نكنيد. شما خودتان مى تـوانـيد كار بكنيد. شما خودتان شريان حيات امريكا و امثالش دست شماست و خودتان مى تـوانـيـد كار را انجام بدهيد و معنا ندارد كه دولت هاى اسلامى همه كوشش كنند به اينكه ايـران هم بايد مثل خود ما باشد و مربوط به امريكا باشد. اين كوشش ها بى فايده است و ايـران دسـتـش را پـيـش آمريكا انشاءالله تا ابد دراز نمى كند، ولو اينكه فانى بشود. آنها گمان مى كنند كه ما براى فرض كنيد كه يك نفت و يا براى چيزى تسليم امريكا مى شـويـم در صـورتـى كـه نه ، ما تا فناى خودمان تسليم ديگر نمى شويم . مى توانند آنـهـا اگـر يـك وقـتـى تـوانـسـتـنـد البـتـه آنـطـور كـه بـاز آنـهـا خـيـال مـى كـنـند كه مى توانند هر كارى بكنند. باز مساءله آن نيست . اينها امتحانشان را در افـغـانـسـتـان داده انـد. آن شـوروى قـلدتـر از امـريـكـاسـت ولو اين شيطان تر است ، اينها امتحانشان را آنجا دادند و ديدند چه . خود آمريكا هم در جاهاى ديگرى !!! عرض شود !!! در ويتنام و امثال اينها امتحانش را داد. اين در صورتى است كه فرق هاى زياد است ما بين آنجا و ايـنجا. آنجا دولتش همراه با آمريكا بوده . در افغانستان حزبش موافق با امريكا بوده ، ارتـش اش ‍ مـوافـق بـوده ، هـمـه چـيـزش مـوافـق بـوده . آن چـريك هاى قدرتمند بودند كه مـقابل ايستادند و تو دهنى به آنها زدند و الان هم دارند مى زنند. اينجا بحمدالله همه ملت بـا هـم هـسـتـنـد، كـارگرش ، كارمندش ، زارعش ، دولتش ، رئيس جمهورش !!! نمى دانم !!! مجلس اش ، همه ، همه يكى هستند. ارتش اش ، سپاه پاسدارهايش ، بسيج اش ، اينها همه يك مـوجـود الان هـسـتـنـد، يـك ارگـان را تـشـكيل مى دهند با اسماء مختلف . ولهذا مى بينند و مى گـويند كه اينهمه چيزهايى كه براى ما پيش آوردند، مشكلاتى كه براى ما پيش آوردند، خـود هـمـيـن آقـايـان حـل كـردنـد. و مـشـكـلات بـعـدهـا هـم بـه دسـت خـود هـمـيـن آقـايـان حـل مـى شـود كـه مـا بتوانيم مشكلاتمان را با زحمت خودمان و حفظ شرافت خودمان ، خودمان انـجـام بدهيم . چرا بايد ما دستمان را پيش ديگران دراز كنيم براى اين امور؟ بايد افكار خـودمـان را بـه راه بـيـنـدازيـم ، يـعـنـى هـمـه ايـران اين كار را بكند. همه دانشگاه ها، همه كـارخـانـه هـا، همه افكارشان را به كار بيندازند. از آنها مى آيد، راه را خدا باز مى كند. ابـتدا به نظر آدم مى آيد كه يك كارى نمى شود، وقتى كه وارد شد كم كم مى بيند نه ، خـدا راه را بـاز كـرد و شد. خوب يك همچو كارى كه اين جوان هاى عزيز ما كردند، يك كار مـهـمـى بـود، كـار كـوچـكـى نبود، اين كار مهم را همت گماشتند و با همت كار را انجام دادند. كارهاى ديگر را هم مى توانند انجام بدهند. و ما بايد ماءيوس نباشيم . ما بايد خودمان را از ديـگـران ، از غـير خدا ماءيوس كنيم و بگوييم آنها هيچ ، و با اتكاء به خداى تبارك و تـعالى و قدرت ملى خودمان ، اسلامى خودمان كارهايمان را پيش ببريم و پيش مى رود اين كارها، منتها بعضى هايشان زود پيش مى رود، بعضى هايشان هم يك قدرى ديرتر پيش مى رود. بـايـد مـا عزم مان را جزم كنيم به اينكه نه دستمان را پيش آمريكا دراز كنيم نه پيش شـوروى و نـه پـيش ديگران و بايد خيلى آدم متاءسف باشد اين از اين دولت هائى كه به اسم اسلام در اين اطراف هستند كه همه دارند كوشش مى كنند كه اسارت خودشان را تحكيم كـنـند. نه اينكه اينها نمى فهمند، بسيارشان مى فهمند مساءله را كه اگر اينها با دولت اسـلامـى ، جـمـهـورى اسـلامـى ، مـربـوط بـشـونـد، بـرايـشان خوب است . اما يك وسوسه شـيـطانى در قلب آنها ايجاد كرده اند كه نمى شود اينها را، با آمريكا نمى شود چه شد. تـا هـمين كه سابقا مى گفتند براى ما كه با امريكا اصلا نمى شود طرف شد، باشاه هم نمى شود طرف شد. خوب ، طرف شدند ملت ما، ديدند كه مى شود با امريكا، با شوروى ، همه را دست شان را قطع كرد و ديدند كه خبرى هم نشد و نخواهد هم شد.
وقتى بنا شد همه ملت در يك راه برود نمى شود از اين راه منحرفش كرد
و مـساءله اينطور است كه يك ملتى اگر يك چيزى را خواست ، نمى شود تحميلش كرد. مى شود تحميل به يك گروهى ، يك حزبى ، نمى دانم يك چيزهايى كرد، اما به يك ملت نمى شـود يـك چـيـزى را تحميل كرد. ملت وقتى بنا شد، همه شان را در يك راه روند، نمى شود ديگر اين را از اين راه
منصرفش كرد. با قدرت نمى شود ملت را از آن طريقى كه دارد منصرف كرد. ممكن است كه يـك وقـت فـرض كـنـيـد يـك قدرت هايى سركوب كنند يك ملتى را، لكن نمى شود تا آخر بـرود، در بـيـن راه فـلج مـى شـود. بـحـمـدالله مـمـلكـت مـا جـورى اسـت كـه از اول هـم نـمـى تـوانـنـد، نـه ايـنـكـه بـيـايـنـد و بـيـن راه ، انـشـاءالله از اول هم نمى توانند. و ما به خدا متكى هستيم و خداوند انشاءالله همه جوان هاى ما را حفظ كند و دولت ما را، ملت ما را همه را حفظ كند. و بايد من واقعا تشكر كنم از شما جوان هاى عزيز كـه بـعـد معنويش بسيار زياد است براى اسلام و براى ايران ، شما محقق كرديد و خداوند به شما اجر مجاهدين را انشاءالله عنايت كند. والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 31/6/62
پـيـام امـام خـمـيـنـى بـه خـانـواده هـاى شـهـدا، اسـرار، مفقودين ، جانبازان و مجروحين جنگ تحميلى
بسم الله الرحمن الرحيم
شـهـادت در راه خـداونـد چـيـزى نـيـسـت كه بتوان آن را با سنجش بشرى و انگيزه هاى مادى ارزيابى كرد. و شهيد در راه حق و هدف الهى را نتوان با ديدگاه امكانى به مقام والاى آن پـى بـرد. كـه ارزش عـظـيم آن معيارى الهى و مقام والاى اين ديدى ربوبى لازم دارد و نه تـنـها دست ما خاك نشينان از آن و اين كوتاه است كه افلاكيان نيز از راه يافتن به كنه آن عـاجـزند، چه كه آنها از مختصات انسان كامل است و ملكوتيان با آن مقام اسرار آميز فاصله هـا دارنـد. قـلم ايـنجا رسيد و سر بشكست و ما بازماندگان و عقب افتادگان در آرزوى آن و ايـن بـايـد روز شمارى كنيم و حسرت شهادت و شهيد و شهيد پروران اينچنانى را كه با ايثار ثمره حيات خود عاشقانه به اين شهيدان شاهد افتخار مى كنند به گور بريم و از شـجـاعـت هاى بى نظير شهيدان و دوستان اسير و مفقودشان و آسيب ديدگان و اشتياق زايد الوصف اينان براى بازگشت به ميدان شهادت احساس خجلت و حقارت كنيم . زنان و مردان و كودكان نمونه اى كه در زير بمباران ها و از بستر بيمارستان ها سرود شهادت سر مى دهند و با دست و پاى قطع شده بازگشت به جبهه هاى انسان ساز را آرزو مى كنند، فوق آنـچـه مـا تـصور مى كنيم و فلاسفه و عرفا به رشته تحرير در مى آورند و هنرمندان و نـقـاشـان عرضه مى كنند، مى باشند. آنچه آنان با قدم هاى علمى و استدلالى و عرفانى يـافـته اند اينان با قدم عينى به آن رسيده اند و آنچه آنان در لابلاى كتاب ها و صحيفه هـا جـسـتـجـو كرده اند اينان در ميدان خون و شهادت در راه حق يافته اند. بارالها! ما را به خـدمـتـگزارى در راه آنان و براى هدف بزرگشان توفيق ده و شهداى عزيزمان را در خوان ضـيـافت معنوى خود از جلوه هاى خاص خويش ارزانى بخش و خاندان بزرگوار آنان را با صبر و اجر قرين فرما و آسيب ديدگان عزيز ما را شفا مرحمت نما و اسيران و مفقودان معظم را هـر چـه زودتـر بـه آغـوش ملت عظيم الشان برگردان و به پدران و مادران و همسران آنان شكيبائى و پايدارى عنايت فرما و از بركات حضور بقيه الله ارواحنا فداه همه آنان و ملت را نصيب وافر مرحمت فرما.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 31/6/62
پيام امام خمينى به مناسبت آغاز هفته جنگ تحميلى
بسم الله الرحمن الرحيم
سه سال از حمله وحشيانه و احمقانه سردار قادسيه گذشت . تجربه سه ساله و مطالعه اوضـاع نـظـامـى ، سـيـاسـى ، اقـتـصـادى ايـران كـه بـه خـيال پوچ عفلقيان و منافقان و حزب توده وابسته و دلباخته شوروى و ديگر گروه ها و دسـتـه هـاى نـوكـر مـاب ، در هـمـان هـفـتـه اول و يـا مـاه هـاى اول ، شـكـسـت ايـران و سـقـوط جمهورى اسلامى و اسلام حتمى بود، كه اكنون بر جهانيان خـلاف آن ثـابت شده است ، خوب است چشم كوردلان را باز كند و از كارهاى جنون آميزى كه تـاكـنـون كـرده اند و امروز جز حربه دروغ و گزاف چيزى برايشان بجاى نمانده است ، تـوبـه كـنـنـد و در پيشگاه خداى متعال اگر اعتقاد دارند عذر تقصير بخواهند و در پيشگاه مـلت بـزرگ ايـران بـه جـهـالت و كـوتـاه انـديـشـى شـان اعـتـراف كـنـند. اكنون عليرغم دروغـپـردازى هـا و عـربـده كـشيدن ها آنچه براى صدام مانده است شكست هاى پى در پى و جـنـايت هاى وحشيانه نسبت به مردم مرزنشين بخصوص مناطق عرب نشين و كردنشين و همچنين ديـگـر شـهـرهـاى ايران و به شهادت رساندن زنان و كودكان و مردان بيگناه مى باشد و آنـچـه بـراى دشـمـنـان اسـلام و انـقـلاب چـه آنان كه در راءس كشورهاى كفر و دولت هاى الحادى هستند و چه آنهايى كه به اين دولت ها پناه برده اند مانده است شايعه سازى هاى واضح البطلانى است كه جز عده اى بيخبر از اوضاع ايران و منطقه كسى باور نمى كند. بـى تـرديـد بـايـد بـراى صـدامـيـان و وابـسـتـگـان آن در داخـل كـشـور ثـابـت شده باشد كه كمك هاى همه جانبه ابرقدرتها و وابستگان به آنها و بـوق هـاى تـبـليـغـاتـى شـبـانـه روزى آنـان تـاكـنـون بـه حـال آنـان مـفـيـد نبوده و پس از اين نيز به خواست خداوند تعالى مفيد نخواهد بود. و اگر چـشـم خـود را بـاز كـنـنـد براى آنها واضح شده است كه قدرت هاى بزرگ يعنى امريكا و شـوروى از بـى عـقـلى آنـان اسـتـفـاده نـمـوده و مـى خـواهـنـد بـا دسـت آنـان ولو بـه احـتـمـال بـسـيـار ضـعـيـف ، در مـنـطـقـه يـا در ايـران بـه خيال واهى خود ناراحتى ايجاد كنند. تمام اين مسائل و رسوائى هايشان به خاطر آن است كه اسلام و نفوذ معنوى آن را در توده هاى ميليونى مردم نشناخته اند و چشم و گوش خود را از شناخت حقيقت ها بسته اند. اينان آيا نديده اند كه در ظرف مدت كوتاهى جوانان غيور ايران در سـايـه مـعـنـويت اسلام از پرتگاه هايى كه قدرت نفتخوار و مفتخوار براى سقوط آنان ايـجـاد كـرده بـودنـد به صورتى معجزه آسا نجات يافته و به قله بلند ايمان و تعهد به اسلام صعود نموده اند و با شجاعت و شهامت كم نظير بر كفر جهاى و عفلقيان تاخته و آنان را از كشور عزيز خود بيرون رانده اند و ملت اسلامى خود را از دست

next page

fehrest page

back page