تـاريـخ را سـياه
كردند، ملت هاى آنها هم امروز مبتلا هستند به سرانى كه روى تاريخ را سـيـاه مى كنند
و انبيا را سرشكسته در پيش خداى تبارك و تعالى (نعوذ بالله ) مى كنند. شما ببينيد
كه اگر پيغمبر اسلام را ببرند در محضر خدا و به او بفرمايد خداى تبارك و تـعالى ،
وحى كند به او كه اين افرادى كه ، حكومت هائى كه ادعاى اسلام مى كنند ببينيد چـه
مـى كـنـنـد بـا مـردم ، بـبـيـنـيـد كـه ايـن حـكومت ها بر خلاف مصالح كشورهاى
خودشان عمل مى كنند، جوابى ندارند جز اينكه من تبليغ كرده ام لكن آنها نشنيدند. و
اگر هر يك از انبيا را ببرند در محضر خدا و خداى تبارك و تعالى به آنها وحى كند كه
اين حكومت هائى كـه از مـذهب شما هستند، ببنيد الان در جهان چه مى كنند، امريكا با
مردم چه مى كند با دعوى مـسـيـحـيـت . آن مـسـيـحـى كـه تـمـام وجودش بر اين بوده
است ، اين مسيحى كه تمام وجودش روحـانى بوده است و بر اين معنا بوده است كه مردم را
روحانى كند، الان آنهائى كه ادعاى مسيحيت مى كنند، اقبالشان به دنيا از آنهائى كه
مشرك هستند كمتر نيست . آنهائى كه اصلا مبداء و معاد را قبول ندارند، با آنهائى كه
دعوى مسيحيت مى كنند، دعوى يهوديت مى كنند از اين سران ، فرق با آنها معلوم نيست
چيزى باشد، بلكه شايد اينها جلو باشند از آنها در اينكه به دنيا توجه دارند و مردم
مظلوم را زير پاى خودشان خرد مى كنند. امروز شما مى بـيـنـيـد كـه صـهـيـونـيـسـت
در عـالم كـه مـدعـى يـهـودى بـودن هـسـت و يـهـوديـان او را قـبـول نـدارنـد، بـا
مردم چه كند و معذلك ادعا مى كند كه من تابع حضرت موسى هستم . و بـالاتر و بدتر از
او دولت هاى بزرگ مسيحى با مردم چه مى كنند، با آن روحانيتى كه حـضـرت مـسـيـح
داشته است ، با مردم چه مى كنند و با ملت هاى خودشان ، حتى با ملت هاى مـظـلوم
خـودشـان . و ديـگـران چـه مـى كـنـند كه روى مسيحيت را سياه كرده اند، البته روى
خـودشـان سـيـاه اسـت . و هـمـين طور ساير قشرها و آنهائى كه ادعاى اسلام مى كنند.
امروز صـدمـه اى كـه مـلت مـسـلمـان مـا از صـدام دارد مـى كشد و ملت مظلوم مسيحى و
غير مسيحى از صـهـيـونيست ها در لبنان و امثال لبنان مى كشند، كى از ديگرى كشيده
است اين رنج ها را؟ ايـنها همه مدعى هستند، لكن در عمل بينيد كه چه هستند. و ما ملت
ها، ما همه كه در تحت پرچم تـوحـيـد هـسـتـيـم ، تـا بـا هـم مـجـتـمـع نـبـاشـيـم
، تـا در اصل مليتى كه مال همه است با هم مجتمع نباشيم و با هم وحدت نداشته باشيم و
در صحنه حـاضـر نـبـاشـيـم ، نـمـى تـوانـيـم در مـقـابـل ايـن سـيـل كـفـر و ايـن
سيل فزاينده اى كه همه عالم را دارد مى برد، نمى توانيم مقاومت كنيم . اينكه مى
بينيد در ظرف چهار سالى كه ، قريب چهار سالى كه ايران بحمدالله ايستاده است و
رزمندگان در حـدود بـيـش از سـه سال ، بيش از دو سال در جنگ هست ، شما مى بينيد كه
اينها همه ايستاده اند و با همه مشكلات ايستاده اند و ملت هم پشت سر آنها و اين است
كه موجب پيروزى ما شده است .
دولت اسـلامـى بـراى هـمـه ديـن هـائى كـه رسـمـى هـسـتـنـد احـتـرام قائل است
شـمـا ايـن مـطـلب را بـايـد بـدانـيـد كـه دولت اسـلامـى بـراى اگـر بـه وظـايـف
اسلامى عـمـل كـنـد، بـراى هـمه قشرها، براى همه دين هائى كه رسمى هستند در ايران ،
براى همه ايـنـهـا احـتـرام قائل است ، براى همه اينها همانطورى كه براى ساير
قشرهاى ملت مسلمان احترام قائل است ، براى آنها هم قائل
و اين نيست جز اينكه اسلام اينطور است .
شـمـا در تـاريخ شايد ديده باشيد كه وقتى كه لشكر معاويه آمد و چند نفر را چه كرد و
يـكـى از زن هـاى اهـل مـذاهـب رسـمى را، آن خلخال را از پايش درآورد، حضرت امير كه
حكومت آنـوقـت بـود (بـر حـسـب نـقـل ) فـرمـوده اسـت كـه شـنـيـدم خلخال از پاى يك
كسى كه با اسلام است و تابع اسلام است درآوردند و اگر كسى در اين امـر بـمـيـرد،
ايـن را نبايد ملامت كرد. اينطور پشتيبان است . ملت ايران همه با هم بايد در
صـحـنـه بـاشـنـد، هـمـه بـا هم بايد تشريك مساعى كنند براى حفظ ايران و براى اينكه
انـشـاءالله ايـن كـشـورهـاى ديگر را هم از آن اسارت هائى كه داشته اند بيرون
بياورند. شما مقايسه يك حساب ، پيش خود !!! كه !!! يك حساب را مقايسه كنيد مابين آن
رژيم سابق و رژيم هائى كه الان هم در دنيا هست و بوده است ، با رژيمى كه امروز در
ايران برقرار است ، شما مقايسه كنيد بين اين دو تا ببينيد كه وضع همه ملت در عين
حالى كه گرفتارى هـاى هـمـه جـانـبـه دارد دولت و مـلت مـا، در عين حالى كه ملت و
دولت ما در فشار اقتصادى دولت هاى بزرگ هستند، در عين حالى كه دولت و ملت ما مورد
تهاجم نظامى دولت ها هستند، مـعـذلك آنـقـدرى كـه در ايـن چـنـد سـال ، در ايـن دو
سـه سـال كـم ، بـا هـمـه ايـن گـرفـتـارى هـا، بـراى مـسـتـمـنـدان كـار شـده اسـت
، در طـول سـلطـنت اين پدر و پسر غير انسان ، حاصل نشده بود. و مطمئن باشيد شما كه
دولت اسلامى خدمتگزار است براى همه قشرهاى ملت ، اختصاص به يك طايفه ، دو طايفه
ندارد و مـا از طرف اسلام ماءمور به اين معنا هستيم . ما ماءمور به اين هستيم كه تا
آقايان در تعهد خـودشـان بـه دولت اسـلامـى و جـمـهـورى اسـلامـى بـاقـى هـسـتـند،
ما در تعهد خودمان در خدمتگزارى به آنها باقى باشيم . و من اميدوارم كه ملت مطلقا
از مسلمين و اين قشرهاى غير مـسـلم مـربـوط بـه اسـلام و ايـنـهـائى كه به رسميت
شناخته شدند در اسلام و در قانون اسـاسـى ، هـمـيـشـه توجه به اين داشته باشند كه
پيروزى ما با اين است كه همه با هم بـاشيم . پيروزى ما، پيروزى شما در اين است كه
همه در صحنه باشيم ، در اين است كه اخـتـلافاتى كه جزئى بين تان هست برطرف باشد و
اختلاف در كار نباشد. در چيزهائى كـه مـربـوط بـه دولت اسـت ، در چـيـزهـائى كـه
مربوط به مجلس است ، در چيزهائى كه مـربـوط به قانون است ، بايد همه ما تشريك مساعى
كنيم ، همه ملت با هم باشند. مجلس خـبـرگان تقويت رهبرى است امروز در ملت ما مطرح
است قضيه مجلس خبرگان براى تعيين رهـبـرى . ايـن مـسـاءله اى اسـت كـه نـبـايـد
مـلت ايـران بـراى آن كـم ارج قائل باشد. الان يك دسته از قرارى كه شنيدم دوره
افتاده اند كه اين مجلس خبرگان نبايد باشد براى اينكه تضعيف رهبرى است .
مجلس خبرگان تقويت رهبرى است
گـول ايـن حـرف ها را نخورند، بايد همه وارد بشوند، اين يك تكليف است . حفظ اسلام
يك تـكـليـف شـرعى است براى همه ما. حفظ مملكت توحيدى يك تكليفى است براى همه
قشرهاى ملت و اگر چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و راءى به وكلا
ندهند و راءى بـه مـجـلس خـبرگان ندهند و وكلائى كه بايد تعيين بشود و كسرى دارند
راءى كم بياورند، اين بر خلاف تكليف عمل كرده اند. بايد همه در
صـحنه باشند و همه وارد باشند و من به قشر روحانيت هم عرض مى كنم كه كناره گيرى
موجب اين مى شود كه همانطورى كه در زمان سابق از كناره گيرى علماى مذاهب ، اسباب
اين شـد كـه مـلت مـا و بـزرگانشان جدا شدند و هر كارى خواستند دولت كردند و دولت
ها را بـه حـال خـود گـذاشـتند و هر طور سركشى خواستند كردند، اگر چنانچه شما از
صحنه بيرون برويد، علما، دانشمندان از صحنه بيرون بروند، اين اسباب اين مى شود كه
باز آن مسائل سابق پيش يبايد. امروز تكليف است . مجلس خبرگان تكليف است براى همه كه
هم در آن كـه مى خواهد خبره بشود بايد برود اسم نويسى كند، آن كه لايق است برود و
اسم نـويـسـى كـند، ملت به آنها راءى بدهند. در هر صورت اگر چنانچه ما همه مان در
صحنه نباشيم و همه به فكر اين نباشيم كه اين كشور را از شر مفسدان نجات بدهيم ، اگر
به فكر اين نباشيم ، خداى نخواسته اگر حاضر هم ، در وضع حاضر هم خيلى تاءثير نكند،
در وضـع آيـنـده مـلت بـاز تـاءثـيـر مـى كـند و خداى نخواسته دوباره ملت ما را
گرفتار آنـطور اشخاص مى كند كه بر صغير و كبير ما رحم نكنند. و من اميدوارم كه
خداوند تبارك و تعالى به همه ما توفيق بدهد كه خدمت كنيم به اين كشور، خدمت كنيم به
اين ملت و همه بـا هـم بـاشـيم و بر ضد كسانى كه بر خلاف اين ملت هستند، بر خلاف
مصالح اين ملت هـسـتـنـد، نـهـضـت خـودمـان را حـفـظ كـنـيـم و انـشـاءالله در طـول
تـاريـخ ، ديـگـر گـرفـتـار آن حـكومت هايى كه خودشان را از مردم جدا مى دانستند و
براى خودشان دستگاه هاى سلطنتى درست كرده بودند، گرفتار انشاءالله نشويم .
والسلام علينا و على عبادالله الصاحين
تاريخ : 27/8/61
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام موحدى كرمانى
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ محمد على موحدى كرمانى دامت افاضاته
بـه دنـبـال شـهادت جانگداز حجت الاسلام والمسلمين آقاى حاج عطاءالله اشرفى رحمة
الله عـليـه ، جـنابعالى را به سمت امام جمعه باختران منصوب مى نمايم كه انشاءالله
تعالى ضمن انجام اين فريضه بزرگ ، مردم را به وظايف ديگرى كه در رابطه با اسلام
عزيز و انـقـلاب خـونـبـار مـلت شـريـف ايـران دارنـد، آشـنـا سازند. اميد است
اهالى محترم عموما و حضرات علماى اعلام خصوصا و نهادهاى انقلابى فرصت را مغتنم
شمرده همكارى هاى لازمه را در انجام هر چه باشكوهتر نماز وحدت آفرين جمعه با
جنابعالى داشته باشند. موفقيت همگان را از خداى تعالى مسئلت دارم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 3/9/61
بيانات امام خمينى در جمع ائمه جمعه استان خراسان
امروز ملت در مراكز نماز جمعه اجتماع و با يكديگر تفاهم مى كنند
بسم الله الرحمن الرحيم
هـمـانـگـونـه كه كرارا گفته ام ، يكى از بركات اين انقلاب و پيروزى ما اين است كه
با آقايان علما و خصوصا برادران اهل سنت كه قبلا خدمتشان نمى رسيديم ملاقات مى كنيم
و من اميدوارم كه اين مساءله ادامه پيدا كند و وحدت كلمه براى هميشه برقرار باشد.
بـرپـائى نـمـاز جـمـعـه يـكـى از بـركـات بـسـيـار عـظـيـم اسـلام بـود كـه مـع
الاسـف قـبـل از پـيـروزى انـقـلاب در بـيـن عـلمـاى شـيـعـه بـسـيـار كـم جـلوه و
بـرادران اهـل سـنت هم كه اقامه كردند، خطبه هايشان محدود به حدودى خاص بود. اما
امروز از بركت نـمـاز جمعه است كه ملت از خانه هايشان بيرون ريخته و در مراكز نماز
جمعه اجتماع و با يـكديگر تفاهم مى كنند و به مسائل سياسى و دينى گوش مى دهند، كه
اين مساءله بسيار ارزشمند است و همانطور كه مى بينيد روز به روز هم بحمدالله رشد
كرده و بر اين جمعيت افزوده مى شود و هيچ گاه تزلزلى در آن ديده نشده است .
ايـن رسـانـه هاى گروهى بيگانگان هستند كه تبليغ مى كنند مردم علاقه زيادى به نماز
جـمـعـه نـدارنـد شـمـا در كـجـاى دنـيـا مـى تـوانـيـد جـائى را مـثـل اسـتان
اصفهان پيدا كنيد؟ همين چند روز پيش فقط در شهر اصفهان حدود سيصد و هفتاد نـفـر را
تـشـييع كردند معذلك همين شهيد داده ها و داغديده ها همچنان به خدمت خود به اسلام
ادامـه مـى دهـنـد. امـروز مردم ما فهميده اند كه تا فداكارى نباشد، اسلام را نمى
شود پيش برد و مى دانند كه همه ما بايد براى اسلام فدا شويم .
سـيـره انـبـيـاء عـظـام خـصـوصـا نـبـى اكـرم و اصـحـابـش در طـول تـاريخ ، فدا
شدن در راه اسلام بوده است و مردم ما هم اين سيره را پيش گرفته و از آنان تبعيت
مى كنند. اين زمزمه هائى كه گاهى مى شود مبنى بر اينكه گرفتارى زياد است و مثلا
گرانى زياده شده است و مردم دلسرد شده اند، بى اساس است . شما مى بينيد كـه
ايـنـگونه مسائل در كشورهائى كه سال هاى طولانى انقلاب كرده اند وجود دارد و شما
كـشـورى را سـراغ نداريد كه چهار سال از پيروزى انقلابش گذشته باشد و همه چيزش
درسـت بـاشـد و هـر روز مـردم بـيـشـتر در صحنه باشند و بيش از پيش از انقلاب و
دولت پـشـتيبانى كنند و اين چيزى نيست جز اينكه اين انقلاب ، اسلامى و مربوط به
اسلام است . اگر اين انقلاب مثل ساير انقلاب ها مربوط به طايفه و حزبى خاص بود. و
يا عده اى با كودتا قدرت را به دست مى گرفتند ممكن نبود كه ملت اينطور
يـكـپـارچـه دنبالش حركت كنند و از آنها حمايت كنند و اين نعمتى است كه اسلام به ما
عنايت فرموده و ما بايد قدر اين عنايت خدا را بدانيم . اين از عنايات اسلام است كه
همه برادران اهل سنت و شيعه با هم هستند و اختلافى هم با يكديگر ندارند و بحمدالله
كسانى را كه در دو طرف بودند و تفرقه ايجاد مى كردند را هم شناختند و كنار زدند و
امروز صادقانه در كنار يكديگر خدمت مى كنند و من اميدوارم كه اين رويه مستدام باشد.
ائمه جمعه يكى از مؤ ثرترين قشرهاى جامعه به حساب مى آيند
ائمـه جـمـعـه بايد توجه داشته باشند كه يكى از مؤ ثرترين قشرهاى جامعه به حساب مـى
آيـنـد و بـايـد تـوجـه داشته باشند كه مردم گوششان به اينهاست و در اجتماع ائمه
جـمـعـه سـعـى مـى كـنند ببينند امام جمعه چه مى گويد. از اين رو بايد سعى شود خطبه
ها پـرمـحـتـوا بـاشـد. در خـطـبـه هـا هـم بـايـد امـر بـه تـقـوا و ايـنـگـونـه
مسائل رعايت شود و هم مردم را به وحدت و حضور در صحنه دعوت نمايند.
ايـنكه مى بينيد اجانب اينگونه بر ضد ايران تبليغ مى كنند و رسانه هاى گروهى شان
بـى وقـفـه عـليـه مـا به كار گرفته مى شوند، براى اين است كه اين قيام براى اسلام
اسـت و مـا مـى خـواهيم فرهنگ اسلامى را در همه جا گسترش دهيم و اينها مى ترسند كه
مبادا اسلام در كشورشان رشد پيدا كند و ديگر جائى براى آنها نباشد. از جمله امورى
كه اجانب بـه آن دامـن مـى زنـنـد، هـمين مساءله انتخابات است . هر انتخاباتى كه در
ايران مى شود. ايـنها مى گويند مردم اين دفعه نمى آيند، مردم سست و خسته شده اند. و
شما ديديد كه در انـتـخابات گذشته ، از انتخابات اصل نظام جمهورى اسلامى گرفته تا
مجلس خبرگان بـراى قـانـون اسـاسـى ، مـجـلس و رؤ سـاى جـمـهـور، مـردم هـر دفـعـه
بـهـتـر از دفـعـه قـبل شركت كردند. الان هم عده اى در خارج نشسته اند و تبليغ مى
كنند كه اين دفعه ديگر مـردم خـسـتـه شـده انـد و شـور سـابـق را نـدارنـد و از
ايـن قبيل حرف ها. اينها اكثر عقده هائى در دل دارند و روى همين عقده هاست كه اين
صحبت ها را مى كـنند. اگر عقده هاى درونى آنها حل مى شد، چنين صحبت هائى را نمى
كردند. همين منافقين و ديـگـران كـه مـردم آنـها را از ايران بيرونشان كرده اند، در
خارج نشسته اند و مى گويند مردم با ما هستند. شما ائمه جمعه موظفيد براى جلوگيرى از
شيطنت هائى كه اينها مى كنند و مـى گويند مردم اعراض كرده اند و در انتخابات شركت
نمى كنند، مردم را به شركت در انـتـخـابـات دعـوت كـنـيـد و مردم نيز ثابت كنند كه
اعراض نكرده اند و با شركت شان در انتخابات ثابت كنند كه از اسلام رويگردان نيستند.
اسلام چيزى نيست كه كسى بتواند از آن رويگردان باشد. ما هر روز شاهديم كه مادران
شهدا، كسانى كه حتى چند شهيد داده اند، فـرياد مى زنند كه اگر باز هم داشتيم در راه
خدا مى داديم و تاءسف مى خورند كه ديگر فـرزنـدى ندارند كه در راه خدا بدهند. اجانب
تبليغ مى كنند كه در ايران بچه هاى كوچك را بـا زور بـه جـبـهه مى فرستند، در حالى
كه چنين نيست . مردم مى خواهند جلوى اين جوان هـاى چـهـارده پانزده ساله را بگيرند
كه به جبهه نروند، ولى آنها از دست پدر و مادرها فرار مى كنند و به جبهه مى روند.
مسلما فردى را كه بالغ نيست نه كسى مى گويد به جبهه برو و نه كسى چنين حقى دارد كه
بگويد. مردم ما
بـحـمـدالله خـودشـان از رفـتـن بـه جـبـهه ها استقبال مى كنند و جبهه ها را پر مى
كنند. من امـيـدوارم كـه شـمـا آقـايان با صفاى قلب در كنار يكديگر باشيد و مردم را
به صلاح و سـداد دعـوت كـنـيـد و هـمـه در صـحـنـه بـاشيد و مردم را به حضور در
صحنه دعوت كنيد. اينطور نيست كه آدم خوب كسى باشد كه در كنارى نشسته باشد و تسبيحى
دست بگيرد و در مـسـجـد ذكـر بـگـويـد. اگـر انـسـان خـوب ايـنـگـونـه بـود حـضـرت
رسـول صـلى عـليـه و آله و سـلم و حـضـرت امـيـر مـومنان (ع ) هم اين كار را مى
كردند. ما نـديـديم در تاريخ كسى گفته باشد رسول اكرم و امير مؤ منان در جائى از
صحنه كناره گـيـرى كنند و در مسجد بنشينند و ذكر بگويند، بلكه بعكس در همه جا حضور
داشتند و در صـحـنـه بودند. بنابراين اينكه عده اى نشسته اند و مى گويند بايد كناره
گيرى كرد، درسـت نـيـسـت . روحـانيت بايد عضو فعال جامعه باشد و مردم را هدايت و
ارشاد نمايد. شما آقايان هم بر امور جارى در محل خودتان نظارت داشته باشيد و مردم
را هدايت كنيد. من هم از خداوند مى خواهم كه به شما توفيق دهد تا به اسلام و مسلمين
خدمت كنيد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 3/9/61
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـنى در جمع گروهى از
رزمندگان اسلام مستقر در كردستان و
اعضاىخانواده هاى شهداى انقلاب اسلامى
شما برادران موجب سرافرازى حضرت امام زمان سلام الله عليه در پيشگاه خداى تبارك
و تعالى شديد
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن امـروز بـنـا نداشتم كه صحبت بكنم و حالا هم به طور اختصار يك كلمه مى گويم و
دعا مـى كـنم به شما. من الفاظ را و گفتار را ناقص تر از اين مى دانم كه در ستايش
از شما جـوانـان عزيز و همه ارگان هايى كه در ايران خدمت مى كنند، از ارتش و سپاهى
و كميته و بسيج و هم اينها، الفاظ كوتاه هستند كه از شما برادران و از اين چهره هاى
نورانى مستعد بـراى شـهـادت مـديـحـه بـگـويـنـد. شـمـا آبـروى اسـلام را و آبـروى
رسـول خـدا را در پـيـشـگـاه مـقدس حق تعالى حفظ كرديد و شما برادران موجب سرافرازى
حـضـرت امـام زمـان سلام الله عليه در پيشگاه خداى تبارك و تعالى شديد. حماسه هايى
كـه شـمـاهـا در كـردسـتـان و نـيـز دوسـتـان شـمـا در جـاهـاى ديـگـر از قـبـيـل
جـبـهـه مـسـلم و مـحـرم و سـايـر جـبـهـه هـا آفـريـديـد، قـابـل تـوصيف نيست و
شما مستعد اين باشيد كه امام زمان سلام الله عليه از شما توصيف كند و خداى تبارك و
تعالى به شما عنايات خاصه خودش را بكند و انشاءالله خواهد كرد. شـمـائى كـه از جـان
خـودتـان در راه اسـلام گـذشـتـه ايـد و در مـيـدان هـاى نـبـرد حـق بر بـاطـل
پيشقدم شديد و سركوبى كرديد از اين دشمنان اسلام و دشمنان ملت و دشمنان ملت كرد و
غير كرد، شماها موجب سرافرازى همه ملت شديد. ما به وجود شما افتخار مى كنيم و من از
خداوند تعالى سعادت شما را در اين دنيا و آن دنيا و سلامت شما را و رحمت بر شهيدان
شـمـا را خـواستارم و اميدوارم خداى تبارك و تعالى به شما عزيزان پيروزى عنايت كند
و ثـواب شـهـدا را بـه شـمـا مـرحـمت فرمايد. خداوند تمام رزمندگان ما را در همه
جبهه ها از بليات حفظ كند و پيروزى آنها را كه پيروزى اسلام است ، پيروزى قرآن مجيد
است ، ثبت كند در لوح محفوظ.
شما اهالى كردستان گول اين گروهك ها را نخوريد
مـن يـك كلمه به شما و اهالى كردستان عرض مى كنم كه شما اهالى كردستان و ديگرانى
كـه در آن نـواحـى هـسـتـند گول اين گروهك ها را نخوريد. اينها نغمه اى بلند كردند
بر خلاف قرآن مجيد و بر
خـلاف اسـلام . نـغـمـه نـژادپـرستى ، طرح اينكه كرد، لر، فارس ، اينها بايد از هم
جدا بـاشـنـد و هـر يك مستقلا براى خود چيزى داشته باشند، اين آن است كه اسلام آمده
است كه بـردارد از مـيـان ، ايـن ديـوارهـا را اسـلام آمـده است كه خراب كند و همه
شما و همه ما و همه مـسـلمـيـن در تـحـت لواى لااله الاالله و توحيد همقدم باشيم و
هم نفس باشيم و اسلام را به پـيـش بـبـريم . و اميدوارم كه موفق بشويد به اينكه
اسلام را در همه كشورهاى اسلامى و حقايق اسلام را در همه دنيا پياده كنيد و شما
بحمدالله الگو هستيد براى تمام كشورهائى كـه هستند و مسلم بدانيد كه چشم همه كشورها
يعنى مسلمان هاى كشورها و مستضعفان كشورها بـه شـمـا دوخته شده است و دعاى ما بدرقه
شماست . و خدايا! تو را به اوليايت قسم مى دهيم كه اين عزيزان ما را حفظ كن ، اين
دوستان خدا و دوستان امام زمان را پيروز كن .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 4/9/61
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا فـرمـانـده
ژانـدارمرى و نماينده امام در ژاندارمرى
جمهورىاسلامى
سعى كنيد روح ايمان و اسلاميت را در پرسنل زنده نگه داريد
بسم الله الرحمن الرحيم
نـكـتـه اى كـه بـايد تذكر دهم اين است كه اولا هيچ گاه از حجم كار زياد نترسيد كه
كار هرقدر هم زياد باشد در مقابل اراده انسان ناچيز است و اگر انسان بخواهد، مى
تواند همه كارهاى عظيم را با حجم هر قدر هم زياد به انجام برساند.
دوم ايـنـكـه سـعـى كـنـيـد روح ايـمـان و اسـلامـيـت را در پرسنل زنده نگه داريد.
اگر روح اسلام در افراد باشد همانطور كه امروز در سرتاسر جبهه ها مى بينيد، همه
مسائل حل مى شود. همه مى خواستند ژاندارمرى را از اخلاق اسلامى و ايـمان جدا كنند و
آنها را بد تربيت كنند. انشاءالله سعى شود كه تربيت اسلامى در بين افـراد احـيـا
شـود. امـروز مـردم از هـر لحـاظ كـمـك خـواهـنـد كـرد و بـه هـمـيـن جـهـت مـشكلات
حل خواهد شد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 6/9/61
بـــيـــانـــات امــام خمينى در جمع گروهى از دانشجويان
عضو دفتر تحكيم وحدت انجمن
هاىاسلامى دانشجويان دانشگاه هاى سراسر كشور
مراقب باشيد كه منحرفين در انجمن هاى اسلامى نفوذ نكنند
بسم الله الرحمن الرحيم
از شـمـا دانـشـجـوهـاى عـزيـز كـه اميد آينده كشور اسلامى هستيد تشكر مى كنم كه
تشريف آورديـد در اين روز سرد و با شما ملاقات مى كنم . شما مى دانيد كه هر چه از
خوبى ها و بـدى هـا بـراى يـك مـلتـى تـحـقـق پـيـدا مـى كـنـد، وابـسـتـگـى يـا
استقلال ، در قيد و بند بودن و اختناق يا آزادى ، تابع تربيت هاى دانشگاهى است .
آنچه كـه دانـشـگاه در يك كشورى نقش دارد از امور مهمه اى است و نقش بزرگى دارد كه
اين نقش بـزرگ را اگـر ايـفـا كند و به طور صحيح ايفا كند، كشور را به مقصد اعلاى
خودش مى رسـاند. اين دو جناح دانشگاه و فيضيه كه بحمدالله امروز با هم تحكيم وحدت
كرده اند و بـا هـم يـك عـضـو بـراى جـامـعـه شـده انـد، ايـنـهـا مـى تـوانـنـد
كـه كـشـور را بـه اسـتـقـلال حـقـيـقى و آزادى برسانند و اگر خداى نخواسته اين دو
قشر انحراف پيدا كنند، مـطمئن باشيد كه كشور و احكام اسلام به انحراف كشيده مى شود.
از اين جهت اين كارى كه شـمـا دانـشـجـوهـاى عـزيـز داريـد و آن كـار تـوجـه بـه
مسائل اسلامى دانشگاه ، از امور بسيار با اهميت و ارزشمند است و از آن طرف بسيار با
مسؤ وليت .
آن چـيـزى كـه مـن بـه نـوع قشرهايى كه ملاقات كرده ام سفارش كرده ام و امروز به
شما جـوان هـاى عـزيـز سـفـارش مـى كـنـم و تاكيد مى كنم اين است كه انجمن هاى
اسلامى بايد تـوجـه كـنـنـد كه در بين اين انجمن ها از اين منحرفين نفوذ نكنند. شما
مطمئن باشيد كه اين مـنـحـرفـيـن و منافقين و آنهائى كه دستشان از اين كشور كوتاه
شده است با هر حيله اى كه شده است مى خواهند در همه جاى كشور خصوصا در دانشگاه كه
مركز علم و مركز همه جهات كـمـالى انـسانى است ، مى خواهند نفوذ كنند و چه بسا
اشخاصى با ظاهر بسيار صالح و در حـضـور شـماها بيشتر از شماها قيد و بند اسلام و
فرياد (وا اسلاما)
مى زند، خداى نـاخـواسته از منحرفين باشد. آنها همانطورى كه شيطان با هر صورتى در
مى آيد و با هر حيله اى انسان را منحرف مى كند، اينها هم شياطين انسى هستند كه به
هر صورتى و به هـر شـكـلى در مـى آيـند و ممكن است كه در بين شما خداى نخواسته يك
نفوذى بكنند و اگر خـداى نـخـواسـتـه يـك هـمـچـو نـفوذى بشود، بدانيد كه انحراف در
پيش است . گرچه به كـوتـاه مـدت نشود، در دراز مدت انحراف خواهد شد. و لهذا بايد
سعى خودتان را، كوشش خودتان را در انتخاب افراد براى اين
انـجـمـن هـا بـكـنـيـد و دقـت كـنـيـد كـه افـراد، افـرادى بـاشـنـد كـه سـابـقـه
آنـهـا و قـبـل از انـقـلاب آنـهـا و در انـقـلاب درسـت مـعـلوم بـاشـد و بـا
شـنـاخـت كـامـل در ايـن انجمن ها راه داده بشوند. اين انجمن ها فعاليت شان بسيار
ارزش دارد، لكن يك هـمـچـو مسؤ وليت هائى دارند كه مسؤ وليت شان هم بزرگ است .
چنانچه مسؤ وليت توجه بـه هـمـه جـهـات دانـشگاه و نظارت به همه جهات دانشگاه راجع
به اينكه انحرافى واقع نـشـود، اسـتـاد منحرفى خداى نخواسته وارد نشود و متصديان
امور خداى ناخواسته منحرف نباشند، اين هم از امور مهمى است كه بايد بسيار رويش دقت
بشود، لكن توجه به اين معنا كـه براى هر امر جزئى نبايد شما به عنوان اينكه حزب
الله هستيد، براى يك امر جزئى افـرادى كه صالح هستند ولو سابق يك خطائى يا يك كارى
كه الزامى بوده است كردند، نـبـايـد كـنـار بـگذاريد. بايد هر چه بكنيد جاذبه داشته
باشيد و اشخاصى كه اينها در حـال حـاضـر خـوب كـار مـى كـنـند و مفيد هستند، در
دانشگاه ها باشند و تعليم و تربيت را بكنند با نظارتى كه همه دانشجويان در امور
دارند.
در هـر صـورت كـار، كـار مـهـمى است و اين كار مهم مسؤ وليتش هم مهم است و من
اميدوارم كه شـمـا بـرادرهـاى عزيز و عزيزان ملت موفق بشويد در اين كار اسلامى
انسانى و دانشگاه هاى ما انشاءالله باز بشود و به كارهاى خودش ادامه بدهد و براى
اين ملت امورى كه لازم دارد، مهيا كند.
مجلس خبرگان يك مجلسى است پشتوانه كشور
البـتـه مسائل زيادى در پيش داريم و شما در پيش داريد كه باز شياطين دوره افتاده
اند و نـمـى خـواهـنـد بـگـذارند اين مسائل تحقق پيدا كند. يكى همين مجلس خبرگان
است كه امروز مـحـل ابـتـلاء همه است . مجلس خبرگان يك مجلسى است كه بايد شما و ملت
بدانند كه اين مـجـلس پـشـتـوانـه كـشـور اسـت بـراى حـفـظ امـنـيـت كـشـور و حـفـظ
استقلال كشور و حفظ آزادى براى كشور و اگر مسامحه در اين امر بشود، يك تقصيرى است
كـه ممكن است جبران بعدها نشود اين تقصير. بايد همانطورى كه اعلام مى كنند و آن
روزى كـه اعـلام مـى كـنـنـد، آقـايـان بروند و افرادى را كه تعيين كرده اند بزرگان
، به آنها راءى بـدهـنـد و كسانى هم كه خودشان ميل دارند كه راءى بدهند بروند و
شركت بكنند. در آراء آزادنـد، هـركس را مى خواهند انتخاب كنند، و ليكن شركت داشته
باشند، اينطور نباشد كه خداى نخواسته آمال و آرزوى استعمار را در ايران انجام
بدهند. شركت نكردن در اين امر مـورد آمـال آن كـسـانـى است كه مى خواهند اين كشورها
را و كشور اسلامى ما را به انحراف بـكشانند و هر چه ذخاير دارند ببرند. از اين جهت
من به همه ملت سفارش مى كنم ، به زن و مرد سفارش مى كنم كه هر كس به حد قانونى
رسيده است ، در اين مجلس ، در اين انتخاب شـركـت كند و افرادى كه پيشنهاد مى شود و
انتخاب شده است يعنى پيشنهاد شده است ، هر يـك را كـه خـواسـتـنـد، بـه او راءى
بـدهـنـد، لكـن شـركـت كـنـنـد. ايـن يـكـى از مسائل مهمى است كه ما داريم و امروز
دنبال اين هستند كه نگذارند اين كار بشود. كارشكنى هـا مـى كـنـنـد، اشكالات مى
كنند و اين اشكالات و كارشكنى ها همه براى اين است كه از اين مـجلس مى ترسند، از
اينكه اين مجلس تحقق پيدا كند و در موقع خودش بتواند كار خودش را انجام بدهد
مـى تـرسـنـد، از ايـن جـهـت نـمـى خـواهند كه اين انجام بگيرد، چنانچه امروز بعد
از اينكه دسـتـشـان از امـور تـخـريـبـى تـقـريبا كوتاه شده است و در جبهه ها شكست
خورده اند و در داخـل و خـارج رو بـه شـكـسـتـنـد و شـكـسـت خـورده انـد بـاز
دنـبـال ايـن هـسـتـنـد كـه مـجـلس را، دولت را، ايـنـهـا را تـضـعـيـف كـنـنـد.
دنـبال اين هستند كه در بين مردم اشكالتراشى براى دولت بكنند يا براى مجلس . و شما
بـدانيد كه اين اشكالتراشان و اين اشخاصى كه دوره مى افتند و چيزهايى را اشاعه مى
دهـنـد، ايـنـهـا بـه خـير ملت نيست ، به خير شما نيست ، به خير اسلام نيست . امروز
مجلس و دولت از ارگـان هـائى اسـت كـه مـا بـايـد حـفـظشان كنيم ، بايد كوشش كنيم
در اينكه اين دولت مـحفوظ بماند و اين مجلس محفوظ بماند و اين دولت خدمتگزار است و
خدمت هاى بسيار چشمگيرى كرده است و دارد مى كند، لكن خرابى ها از بس زياد است و از
بس كه گرفتارى ها زياد است ، جنگ هست در كار، محاصره هست ، محاصره اقتصادى هست ،
مخالفت همه كشورهاى خـارج بـه اسـتثناء بعضى از آنها هست و كمك كردن به دشمنان ما و
كمك نكردن به ماست ، كـارشـكـنـى بـراى مـلت ايـران اسـت و در يـك هـمـچـو
وضـعـيـتـى آنـهـا مـى خـواهـنـد كه در داخل يك ايجاد اختلافى بكنند كه از آن
اختلاف آنها بهره گيرى كنند.
مخالفت با دولت ، مخالفت با اسلام است
و شـمـا بـدانـيـد كـه اگر چنانچه اين وحدتى كه بين مسلمين هست و خصوصا در بين
ايران تـحقق پيدا كرده است ، اگر اين وحدت از دست برود ما بر مى گرديم خداى نخواسته
به هـمـان رژيـم هـاى فاسدى كه همه چيز اين كشور را به باد دادند و نگذاشتند مغزهاى
متفكر ايـن جـوان هـاى مـا بـه كـار بـيـفـتـد. و مـا الان در صـورتـى كـه سـه سـال
، چـهـار سـال از جـمـهورى اسلامى گذشته است ، مى بينيم كه در همه جا به كوشش دولت
و به كوشش جوان ها كارها دارد راه مى افتد، كارخانه ها با كوشش خود جوان ها دارد
راه مـى افـتـد و در عـين حالى كه ما در سه سال تقريبا در جنگ هستيم ، معذلك دولت
آنطور اقدام كرده است و آنطور خدمت كرده است كه نگذاشته است كه قرض بكند كشور ما از
خارج . در حـالى كـه صـدام در عـيـن حالى كه همه كشورهاى متمكن و داراى قدرت با او
موافقند و هـمـراهـى مى كنند و مجانى به او مى دهند و چه ، معذلك ميلياردها ارز
خودش را از بين برده اسـت و مـيـليـاردهـا قـرض كـرده است و دولت ما بحمدالله با
كوششى كه دارد و با وحدت نـظـرى كـه هـسـت بين شان انشاءالله و با وحدتى كه ما بين
ملت و دولت است ، هم ارز را بـالا بـرده انـد به طور چشمگير و هم از هيچ جا تاكنون
قرض نكرده اند و ما بايد تشكر كـنـيـم از يـك هـمچو دولتى و اگر اشكالى فرض كنيد يك
وقتى داريم كه حتما بدانيد از روى سوء نيت آنها كارى نمى كنند، اگر چنانچه يك وقت
اشتباهى داشته باشند، اشتباه را بـايـد بـه طـور مـعـقـول تـذكـر داد و وقـتـى كـه
بـه طـور مـعـقـول تذكر دادند آنها درصدد رفعش بر مى آيند. من اعلام مى كنم به همه
ملت كه امروز مـخـالفـت با دولت ، مخالفت با مجلس ، مخالفت با جمهورى اسلامى ،
مخالفت با ارگان هائى كه در جمهورى اسلامى است مخالفت با اسلام است و موجب تباهى
اين كشور و اين ملت خـواهـد شـد. بـايـد هـمه پشتيبان باشند و همه توجه كنند به
اينكه در يك همچو مشكلاتى اينطور
گـرفـتـارى هـا را دارنـد بـه تـدريج انشاءالله رفع مى كنند، اين موجب تشكر ملت
بايد باشد. به مجرد اينكه در ذائقه يكى يك مطلبى درست نيست ، فورا هجوم نكنند و
كارشكنى بـكـنـنـد و عـرض بكنم تضعيف بكنند دولت را. و همين طور راجع به مجلس ، كه
مجلس در راءس هـمـه امـور واقـع اسـت ، بـايـد تاييد بكند ملت و هيچ وقت اينطور
نباشد كه تضعيف بـكـند. و من اميدوارم كه ملت توجه كامل داشته باشد و اين تحكيم
وحدتى كه شما در نظر داريد، باز موفق بشويد و ملت موفق بشود كه در بين همه افرادى
كه در كشور هست ، بين هـمـه افـرادى كـه مـشـغـول خـدمـت هـسـتـنـد، تـحـكـيـم
وحـدت بـشـود و هـمـه آنـهـا مـشـغـول كار باشند و دلگرم مشغول كار باشند، موجب
سستى و سردى فراهم نشود، موجب دلگـرمـى بـاشـد مـلت بـراى مجلس و دولت ، تا اينكه
بتوانند انجام خدمت بكنند. خداوند انشاءالله همه شما را و همه ملت را هدايت به راه
راست بكند و همه ما را خدمتگزار به اسلام ، خدمتگزار به مسلمان ها و خدمتگزار به
كشور.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 11/9/61
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام نور مفيدى
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حجت الاسلام آقاى حاج سيد كاظم نور مفيدى امام جمعه محترم گرگان دامت
افاضاته بـديـن وسـيـله جنابعالى را به سمت نماينده خود در منطقه گرگان منصوب مى
نمايم كه انـشـاءالله تعالى در رفع نيازمندى هاى مذهبى و مشكلات سياسى و دينى اهالى
آن سامان اقدام نموده و در امورى هم كه نياز به اذن ولى فقيه دارد جنابعالى از طرف
اينجانب مجاز در تصدى و تصرف مى باشيد. دوام توفيقات آنجناب را از خداى تعالى مسئلت
دارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/9/61
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در جـمـع ائمـه جـمـعـه
و روحانيون استان همدان ، گروهى از
روحـانيوناصـفـهـان ، اعـضـاى نـهادهاى مختلف اجرايى ، كاركنان مركز اسناد انقلاب
اسلامى و وزيرمشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه
تحول روحى ملت از عنايات و تفضلات الهى است
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا بـايـد تشكر كنم از آقايان علماى استان همدان و از علماى اصفهان و از
برادرهائى كه از خارك آمده اند و از برادرهائى كه از تمام كشور راجع به برنامه و
اينها تشريف آورده انـد كه از نزديك با هم ملاقات كنيم . و من اميدوارم كه همه
آقايان در هر جا كه هستند موفق باشند و مؤ يد به تاييدات خداى تبارك و تعالى .
يـك صـحـبـت مـن بـا هـمـه آقايان ، مشترك بين همه آقايان و همه ملت و همه علماى
سرتاسر كـشـور و هـمـه رزمـنـدگـان و قـشـرهـاى ديـگـرى كـه در هـر جـا هـسـتـنـد،
چـه آنـهـائى كـه مـشـغـول بـه يـك خـدمـت دولتـى يـا مـجـلسـى يـا مـلى هـسـتـنـد
و چـه آنـهـا كـه مـشغول به جهاد هستند در مقدم جبهه ها و در پشت جبهه ها و بالاخره
تمام خواهران و برادران كـشـور اسـلامـى ايـران ، و آن ايـن اسـت كـه هـمانطورى كه
آقا فرمودند، خداوند تبارك و تـعـالى بـه مـا عـنايت فرمود و تفضل فرمود، تفضلى كه
ما نمى توانيم از عهده شكر او بـرآئيـم . يـك تـفـضـل در جـنـبـه نـفـى كـه
بـحـمـدالله مـلت مـا بـا فـضـل الهـى مـوفـق شد كه رژيم فاسدى كه مى رفت همه ايران
را، همه جوانان ايران را فاسد كند، از چنگال ظلم آن و ابرقدرت هائى كه دندان و چنگ
شان بر اين مملكت مسلط شده بـود، از ظـلم آنـهـا و از گـرفتارى ها به بركت اسلام و
به بركت ملت بزرگوار ايران رهـائى يـافـتـيـم . و يـك جـنبه مثبت كه تحولى در ايران
پيدا شد كه نمى توانيد شما در تـاريـخ نـظـيـر ايـن تـحـول را پـيـدا بكنيد، تحولى
كه تمام قشرها را از آن وضعى كه داشتند، از آن گرفتارى هائى كه داشتند، چه گرفتارى
هاى اخلاقى و چه گرفتارى هاى مـادى و چـه گـرفـتـارى هـاى مـعـنوى متحول كرد به يك
انسان هائى كه براى خدا، براى اسـلام ، براى استقلال و آزادى ، همه با هم كوشش مى
كنند. نمى تواند انسان تصور كند كـه چـه انـگـيـزه اى در تـمـام ايـن كـشـور، در
بچه هاى كوچك دو سه ساله تا پيرمردهاى مـريـض در بـيـمـارسـتـان هـا پـيـدا شـد كـه
هـمـه از يـك حـالت طـبيعى به يك حالت الهى بـرگـشـتـنـد. شـما الان در هر جاى اين
كشور كه برويد مى بينيد كه توجه عمومى مردم ، تـوجـه توده هاى مردم به اسلام است و
هر گرفتارى كه براى دولت پيش بيايد، براى ارگـان هـائى كه در دولت هستند، براى ارتش
پيش بيايد، براى پاسدارها پيش بيايد، بـراى كـمـيـتـه هـا پـيـش بـيـايـد و بـراى
سـايـر رزمـنـدگـان ، مـردم بـه دنبال آنها و به حمايت
آنـهـا مـهـيا هستند و عمل مى كنند. كه اگر نبود اين تحولى كه خداى تبارك و تعالى
نصيب كـشـور مـا كـرده اسـت ، ايـن اگـر تـحـول الهـى نـبود و اين تجلى ايمان نبود،
هرگز نمى تـوانست كسى باور كند كه آن گرگ هائى كه بر اين كشور تسلط پيدا كردند و با
چنگ و دنـدان هـمـه چيز اين كشور را در تحت سلطه خود قرار داده بودند، آنها بيرون
بروند و نـمـى شـد تـصـور كـرد كـه همه قدرت هاى بزرگ و آنهائى كه دنباله آنها
هستند، چه در مـنـطـقـه و چـه در خـارج منطقه با هم دست به هم دادند از حيث تبليغات
، تسليحات و قواى نـظامى شان و همه بر ضد اين ملت مظلومى كه براى خدا قيام كرده است
كوشش مى كنند و خـداى تبارك و تعالى معذلك قدرتى به اين ملت عنايت فرموده است كه
تمام توطئه هاى آنـهـا را خـنـثى كرده است و مى كند انشاءالله . و اين از امورى است
كه ما شكرگزارى او را نمى توانيم بحق بجا بياوريم ، لكن آن مقدارى كه براى ما ميسور
است در سپاسگزارى و شكرگزارى در اين نعمت بزرگ ، اين است كه اولا تقوا را پيشه خود
كنيم و خداى تبارك و تـعـالى را در تـمـام امـور حـاضـر و نـاظـر بـبـنـيـم در
خـلوت و جـلوت ، در حـال جـنـگ و در حـال صلح ، در تهيدستى و در غنا خداى تبارك و
تعالى را حاضر ببينيم . هـمـه عالم محضر خداست ، هر چه واقع مى شود در حضور خداست ،
هر خطراتى كه در قلب مـا واقـع مـى شـود در حضور خداست . ما بايد به شكر نعمتى كه
خداى تبارك و تعالى ، نـعمت هاى غير متناهى كه به ما عنايت كرده است و به شكر اين
نعمتى كه اخيرا به ما عنايت فرموده است ، توجه به او داشته باشيم و تقوا را پيشه
كنيم و از خداى تبارك و تعالى بخواهيم كه ما را به حال خودمان باز ندارد و عنايت
خودش را از ما سلب نفرمايد.
علماى بلاد و ائمه جمعه و جماعات مردم را دعوت كنند به تقوا و حضور در صحنه
و يـك كـلمه به علماى اسلام و خصوصا علماى ايران و آقايانى كه از استان همدان تشريف
آورده انـد و از اصـفـهـان و بـالاخـره تـمـام علما و ائمه جمعه و جماعاتى كه در
تمام كشور هـسـتـنـد و يـا امـام جـمعه هستند يا مبلغ هستند و مشغول به خدمت هستند،
مردم را دعوت كنيد به تـقـوا. در نـمـاز جـمـعه در خطبه اول واجب است دعوت به تقوا.
با همين عنوان عربى اش را بـگـوئيد، فارسى اش را بگوئيد و مردم را دعوت كنيد كه
متقى باشند. و در خطبه دوم هم احـتـيـاط لازم اسـت كـه مـردم را دعـوت كـنـنـد بـه
تـقـوى . و ايـن دليـل بـر ايـن اسـت كـه در ايـن خـطـبـه واجـب فرموده است كه مردم
را به تقوا دعوت كنند، دليـل بـر اين است كه عنايت حق تعالى به تقوا در درجه بالايى
از ساير عنايت هاست . و مـا مـردم را، شما آقايان علمائى كه ائمه جماعت هستيد،
علمائى كه ائمه جمعه هستيد، علمائى كـه مـبـلغ هستيد، در هر جا هستيد مردم را به
تقوا و توجه به خداى تبارك و تعالى دعوت كـنـيد، كه اين دعوت به تقوا و دعوت به
توجه به خدا (كه انشاءالله مؤ ثر خواهد بود در هـمه نفوس ) موجب اين بشود كه عنايت
حق تعالى به ما ادامه پيدا كند و خداوند اين نعمت را بـراى مـا حـفـظ بـفـرمايد. و
يك چيز ديگرى كه باز مربوط به علما هست و مربوط به ساير ملت ، و آن اين است كه
علماى بلاد، ائمه جمعه و جماعات ، مبلغين ، مردم را دعوت كنند به حضور در صحنه .
تاكنون هر چه بركات به
ايـن جـمـهـورى اسـلامـى رسـيـده اسـت و هـر چـه پـيـروزى نـايـل ايـن مـلت مظلوم ،
كه در طول تاريخ مظلوم بود عايد شده است ، از حضور ملت و همه قـشـرهـاسـت كـه در
صـحـنـه اند و از اينكه جمهورى اسلامى را از خود مى دانند، چنانچه از خـودشـان
هـسـت . اسـلام اخـتـصـاص بـه شـخصى ندارد. اسلام ، اسلام همه است و جمهورى
اسلامى خدمتگزار به همه است و مال همه است .
مـن عـرض مى كنم كه هم علما اين مطلب را هميشه به مردم گوشزد كنند و هم مبلغين
گوشزد كـنـنـد كـه ايـن حـضور شما در صحنه و پشتيبانى شما از جمهورى اسلامى و از
مجلس و از دولت و از قـوه قضائيه و از ارتش و از سپاه پاسداران و همه ، اين رمز
پيروزى است كه عـايد شما شده است و به شكرانه نعمت پيروزى ، مردم را دعوت كنيد به
اينكه در صحنه بـاشـنـد و مـردم دنـبـال اين باشند كه مشكلاتى كه براى دولت يا براى
مجلس يا براى ارتـش پـيش مى آيد، ننشينند و نگاه كنند و ناظر باشند، در صحنه باشند
و فعاليت كنند. بـه فعاليت شماهاست كه اين جمهورى زنده مانده است و انشاءالله با
فعاليت هاى شما هم زنده و شكوفا خواهد بود.
از جـمـله چـيـزهـائى كـه باز تكليف همه ماست و تكليف آقايان است كه مردم را به آن
دعوت كنند و دنباله حضور در صحنه است اين است كه مجلس خبرگانى كه ما امروز در پيش
داريم ، ايـنـطـور نـباشد كه آقايان ، ديگران كناره گيرى كنند، سستى كنند. ملت را
دعوت كنند، خـودشان تشريف ببرند به پاى صندوق راى ، راءى بدهند، ملت را دعوت كنند
به راى . منتها ملت و شما و هر كس آزاد است هميشه و به هر كس كه مى خواهد، راءى مى
دهد، ولو آنكه آقايان و فرض كنيد كه علماى حوزه علميه تهران يا قم آنها را معرفى
نكرده باشند. شما الزامـى نـداريـد به اينكه هر چه آنها معرفى كردند، شما هم همان
را معرفى كنيد. البته آنـهـا بـررسـى كـرده انـد، تـخـصـص در ايـن امـر دارنـد،
بـررسى از امور كرده اند و با بـررسـى ايـن كـار را انـجام داده اند، لكن اين اسباب
اين نمى شود كه كسى الزام كند كه كسى را كه تو بايد به فلان راءى بدهى . آزاد هستيد
و رضاى خدا را در نظر بگيريد و تـوجه به خدا داشته باشيد و پاى صندوق ها بعد از
اينكه اعلام كردند، تشريف ببريد و راءى خـودتـان را بدهيد. اين راءى به اسلام است .
همانطور كه جمهورى اسلامى را شما رفـتيد و راءى داديد و تقريبا از صد كمى كمتر راءى
داديد، اينجا هم اميد است كه به همين طورها باشد انشاءالله .
مساءله برنامه از مهمات يك كشور است
و يـك كـلمه هم با بعضى از گروه هائى است كه اينجا تشريف دارند. اما از آنهائى كه
از جـزيـره خـارك آمـده انـد، بـايد من بسيار تشكر كنم . اينها آنطورى كه امام جمعه
محترمشان نـقـل كـرد الان بـراى مـن ، (قـبـل از ايـنـكـه مـن بـيـايـم نـقـل كـرد)
بـچـه و كـوچـك ، زن و مرد دنبال اين رفتند كه اين مواردى را كه خرابكارها مى
خواهند خراب كنند، اينها دورش خاك بريزند تا نتوانند خراب كنند. اين از همان
تحولاتى اسـت كـه در مـلت مـا پـيدا شده است كه عرض كردم . شما گمان نكنيد كه اگر
همه جزيره خـارك را به باد فنا مى دادند در زمان طاغوت ، يكى پيدا مى شده كه بگويد
چرا، شايد هم مردم خوشحال مى شدند كه
ايـن شـاه و نـمى دانم شاه بازى هائى كه بوده ، بگذاريد كه به هم بخورد. امروز خداى
تـبارك و تعالى به واسطه اسلام كه سايه افكنده است بر همه و سايه محبتش بر روى
هـمـه مـلت اسـت ، بـا خـاطـر اوسـت كـه بـزرگ و كـوچـك در صـحـنـه انـد و در
آنجائى كه احتمال اين هم هست كه يك وقت خرابكارى بشود، معذلك مى روند و اين كارها
را مى كنند. و من بسيار متشكرم از آنها و دعا مى كنم خداوند انشاءالله آنها را حفظ
كند و خداوند توفيق عنايت كـنـد كه خداى تبارك و تعالى توفيقات خودش را از ما سلب
نكند و توفيق عنايت كند كه ما به خدمت مشهور باشيم .
و يـك كـلمـه هم با اين گروه هايى كه در برنامه هستند عرض مى كنم . مساءله برنامه
از مـهـمات يك كشور است . اگر چنانچه بدون برنامه ، يك كشورى بخواهد اداره بشود،
نمى شـود اداره بـشـود، بـايـد بـرنـامـه بـاشـد. بـرنـامـه ريـزى هـا را بـايـد
بـا كـمـال دقـت اشـخـاصـى كـه تـخـصـص دارنـد، اشـخـاصـى كـه تـوجـه بـه مـسـائل
سـيـاسـى و مـسـائل اجـتـمـاعـى و مـسـائل اسـلامـى دارنـد، ايـنـهـا بـايـد بـا
كـمـال دقـت بـررسـى كـنـنـد و مـتحدا با هم برنامه ريزى كنند و براى كشور راه
برنامه ريـزى ، راهـى !!! اسـت !!! بـاز مـى كـنـد بـراى پيشبرد مقاصد كشورى ، لكن
يك نكته را عـرض كـنـم و آن ايـنـكـه اگـر بـرنـامـه ريـزى را بدون نظارت
روحانيون بكنند (يعنى متخصصينى كه از روحانيون هستند) اين موجب اين مى شود كه
برنامه را كه ريختيد ببريد مـجـلس ، مـجـلس رد كـنـد. آنـهـا قـبـول كردند، ببريد
در كميسيونى كه تخصص در اين امر دارنـد، آنـهـا رد كـنند. از اينجا بگذرد ببريد در
شوراى نگهبان ، آنجا رد كنند. اين اسباب اين مى شود كه كارها معطل بماند. شما در
اين اجتماعاتى كه مى خواهيد بكنيد، روحانيونى كـه در ايـن امـر تـخـصـص دارنـد،
آنـهـا را دعـوت كـنـيـد كـه نظارت كنند كه يك وقت خداى نـخـواسـتـه بـرخلاف اسلام
چيزى واقع نشود، كه اگر بر خلاف اسلام واقع بشود، جز ايـنـكـه شما زحمت تان هدر
رفته است ، كارى نكرده ايد، براى اينكه بالاخره وقتى رسيد به شوراى نگهبان ، شوراى
نگهبان رد مى كند، آنوقت شما مدت زحمت كشيده ايد زحمت تان از بـيـن رفـتـه اسـت ،
دوبـاره از سـر بـايـد شـروع كـنـيـد. ايـن را از اول يـك كـسـى كـه تـخـصـص
داشـتـه بـاشـد در امـور اسـلامـى ، و بـيـنـائى و توجه به مـسـائل كـشـور و بـه
گـرفـتـارى هـائى كـه امـروز مـا در كـشـور داريـم ، تـوجـه به اين مـسـائل
رويهمرفته داشته باشد، آن هم حاضر باشد و با شما كمك كند و نظارت كند تا اينكه
مسائل مطابق ارزش هاى اسلامى باشد، وقتى مطابق شد ديگر آسان مى شود، مجلس كـه بـرود
مـجـلس قـبـول مـى كـنـد و شـوراى نـگـهـبـان هـم كـه بـرود شـوراى نـگـهبان هم
قـبـول مـى كـنـد. ايـن اسـباب تند شدن كار مى شود. آنطور، اسباب اين مى شود كه
كارها تـعـويـق بـيـفـتـد، و در حالى كه برنامه لازم داريم و محتاج است كشور ما به
برنامه !!! بـرنـامـه !!! چـنـديـن مـاه هـى دسـت بـه دسـت بـرود، از ايـن كـانـال
رد بـشـود، آن كـانـال رد كـنـنـد تـا آخـر هـم بـه نـتـيجه نرسد. و اما اگر چنانچه
متضصصين در اصل برنامه ريزى ، متخصصين در امور اسلامى ، اينها با هم مجتمع بشوند و
بـرنامه را درست بكنند كه مطابق ارزش هاى اسلامى باشد، آنوقت ديگر به زودى كار
تـمـام مـى شـود و بـهـتر هم خواهد شد. و من اميدوارم كه انشاءالله اين كار را جديت
كنيد كه بـشـود و عمده اين است كه همانطور كه اول عرض كردم ، تقوا داشته باشيد.
تقوا براى همه لازم است و براى كسانى كه متصدى امور كشور هستند، لازمتر است .
آنـهـايـى كـه متصدى امور نيستند، تقوا يك امرى است كه براى شخص خودشان و احيانا هم
بـراى يك عده اى كه با او تماس دارند موثر است و خلاف تقوا براى شخص خود آن آدم و
بـراى اشـخـاصـى كـه بـا او مـعـاشـر هـسـتـند، گاهى سرايت مى كند و موثر مى شود.
اما مـتـصـديـان امور به حسب تصدى كه دارند، اگر خداى نخواسته تقوا نداشته باشند،
يك وقـت مـى بـيـنـيـد كـه اينهائى كه در راءس امورند اگر تقوا نداشته باشند، اين
به همه كـشـور سـرايـت مى كند، همه كشور را يك وقت خداى نخواسته به باد مى دهد و
لهذا براى آنـهـا اهميت تقوا بسيار بيشتر است تا براى اشخاص . آنها، هم براى خودشان
خوب است ، هـم براى دوستانشان خوب است و هم براى كشورشان خوب است ، براى تمام كشور.
اگر با بى نظرى و حسن نظر و تقوا در همه جا عمل بشود، اختلافاتى پيش نمى آيد. همه
اين اخـتـلافـات كـه مـى بينيد گاهى پيش مى آيد، همانطورى كه اختلافاتى كه در دولت
هاى بـزرگ پـيـش مـى آيـد، براى اينكه تقوا ندارند، تقواى سياسى ندارند، تقواى
اجتماعى نـدارنـد، تـقـواى شخصى و اخلاقى ندارند. اين اسباب اين مى شود كه اين مى
خواهد او را بـچاپد، او هم مى خواهد اين را بچاپد، اين موجب اين مى شود كه دعوا
بشود. اما اگر تقوا در كـار بـود و اگـر چـنـانـچـه هـر كـسـى روى مـرز خـودش عمل
مى كرد، اينهمه جنگ و جدال پيش نمى آمد.
اگر بخواهيد شما به اسلام خدمت كرده باشيد بايد كارهائى كه انجام مى دهيد با
تقوا و با حسن نيت باشد
حـالا مـا در كـشـور خـودمان كه بحمدالله مردمش رو به تقوا و رو به اسلام و رو به
احكام قـرآن و اسـلام هـستند و دارند از آن راه مى روند و آن سير را مى كنند، براى
ما، براى خود مـا، ايـن مـسـاءله لازم اسـت كه آنهائى كه متصدى امور اين كشور
هستند، چه دولت ، چه قوه قـضـائيـه و چـه مجلس ، اينهائى كه متصدى راه انداختن كار
اين ملت هستند و آنهائى كه در جـبـهـه هـا هـسـتـنـد و مـشـغـول جنگ يا تهيه جنگ
هستند، همه مردم و خصوصا اينها، اينها اگر چـنـانـچـه بـخـواهند اين كشور پيش برود،
اختلافات از بين برود، اختلافاتى كه همه مى دانيم كه اگر خداى نخواسته پيش بيايد و
ملت را به تباهى خواهد كشيد، اگر اختلافات در سران قوم پيش بيايد سرايت خواهد كرد و
يك وقت مى بينيم كه دسته دسته شدند و هر كسى يك طبلى مى زند، اگر بخواهيد شما به
اسلام خدمت كرده باشيد، بخواهيد به قرآن مجيد خدمت كرده باشيد، بخواهيد كه در
پيشگاه خدا رو سفيد باشيد، بخواهيد كه فردا كه از ايـنـجـا بـه آن در مـى رويـد رو
سـفـيد برويد، بايد اينطور باشد كه كارهائى را كه انـجـام مـى دهـيـد، بـى غـرض و
بـى مـرض و بـا تـقـوا و بـا حـسـن نـيـت بـاشـد. اشـكـال خـيـلى خـوب اسـت ، در
مـجـلس مـثـلا، خـوب ، بـايـد يـك مـطـلب رد و بـدل بـشود، اشكال بشود، لكن اشكال
طلبگى . دو تا طلبه وقتى كه با هم مى نشينند و !!! عـرض مـى كـنم كه !!! صحبت مى
كنند، گاهى مى رسد به فرياد، اين فرياد مى زند سـر او، او فـريـاد مـى زنـد سـر او
بـراى مـطـلب ، امـا هـمـه دنبال اينند كه حق را پيدا كنند، بعد هم كه مباحثه تمام
شد دو تا رفيق هستند، مى روند با هـم مـى نـشـيـنـنـد و چـاى مـى خـورنـد.
ايـنـجـور اشـكـال ، اشكال سازنده است . اشكال مدرسه اى ، اشكال طلبگى ،
اشـكـال سازنده است . طلبه ها آزاد در پاى درس مراجع خودشان مى نشينند، آزاد صحبت
مى كنند، اينطور نيست كه حق صحبت دادن به اين ندهند، به آن ندهند، به همه هم مساوى
حق مى دهـنـد، يـك بـچـه اى هـم بـرود، بـچـه طـلبـه اى هـم بـرود وقـتـى اشـكـال
بـكـنـد گـوش بـه او مـى دهـنـد، جـوابـش را مـى دهـنـد. ايـن اشـكـال سـازنـده
اسـت هـر دو مـى خواهند حق را پيدا بكنند. شما هم همين طور است ، ملت ما هم بايد
همه همين جور باشند. اگر بخواهند تربيت اسلامى داشته باشند بايد توجه كنند،
گـوشـشـان بـه ايـن بـاشـد كـه اسـلام چـه فـرمـوده ، مـا هـم دنـبـال آن بـاشـيـم
. اگـر آراى خـودشـان را، اغـراض خـودشـان را خداى نخواسته در پيش بياورند، هم
خودشان تباه مى شوند و هم ديگران را تباه مى كنند. برنامه ريزى اش همين طـور اسـت و
وزارتخانه هايش همين طور است و مجلسش همين طور است ، ارتش و قواى مسلحش همين طور
است ، ساير ملتش هم همين طور است ، قوه قضائى اش هم همين طور است و خصوصا در قـوه
قـضـائيه از جاهاى ديگر اهميتش بيشتر است ، براى اينكه قوه قضائيه سر و كار بـا همه
چيز مردم دارد، اينها بايد با توجه به خداى تبارك و تعالى و حسن نيت و توجه بـه
مـسائل اسلامى (چنانچه دارند) با اينطور مشى كنند و همين طور ساير برادرهائى كه در
اين كشور هستند.
اگر ما مشى مان را اينطور قرار بدهيم مطمئن باشيد كه آسيبى به ماها نمى رسد. آن روز
آسـيـب بـه ما مى رسد كه از باطن بگنديم ، افراد باطن شان بگندد و اين گند هم سرايت
كـنـد و يك دسته اى را از بين ببرد و متعفن كند. آن دسته ، دسته ديگر را، آن دسته ،
دسته ديـگـر را. آنـوقـت است كه كودتا مى شود و از بين مى رويد، آنوقت است كه ممالك
بزرگ به شما طمع مى كنند و با دست خودتان شما را از بين مى برند. غالب آن جاهائى كه
اين دولت هـاى بزرگ و اين قدرت هاى فاسد غلبه كرده اند بر مردم ، با دست خود مردم
به مـردم غـلبـه كـرده انـد. كـم اتـفاق مى افتد كه يك دولتى بيايد بريزد و خودش
بخواهد كـارى را انـجـام بـدهد. هميشه نشسته اند آنجا توطئه مى كنند، آدم تراشى مى
كنند در خود مـلت . اگـر تـوانـسـتـنـد از خـود ملت يك بساطى درست مى كنند و ملت را
از بين مى برند، كشورها را از بين مى برند. بايد ما كه يك كشورى هستيم توجه به خدا
مى خواهيم داشته باشيم ، مى خواهيم خودمان مستقل باشيم ، مى خواهيم خودمان همين كار
فقيرانه اى كه داريم ، مال خودمان باشد. ما نمى خواهيم كه همه چيزهاى بزرگ را داشته
باشيم و اسير باشيم . ما البته اگر الان هم تسليم هر كدام از قدرت ها بشويم ، هر چه
بخواهيم به ما مى دهند. الان هـم اگـر شما دولت تان ، ملت تان تسليم بشويد به
آمريكا، سرشار همه چيز به شما مى دهند، اما چى ، همان چيزى را مى دهند كه به
حيواناتشان مى دهند، همان چيزى را مى دهـنـد كـه بـه اسـب هايشان مى دهند، همان
چيزى را مى دهند كه به نوكرهايشان مى دهند. اما اگـر مـا بايستيم و بگوئيم نه ، ما
نه شرقى هستيم و نه غربى ، نه اين را مى خواهيم ، نـه آن را مى خواهيم و با هيچ كس
هم دعوا نداريم ، هر كس با ما مصالحه دارد و حاضر است كه ما با استقلال خودمان
زندگى كنيم ، ما با او هم روابط داريم و هركس اين معنا را ندارد، ما نمى خواهيم
روابط داشته باشيم .
بـالاخـره اسـاس يـك كـشـورى بـا اتـحـاد مـردمـش مـى شـود. اسـتـقـلال يـك كـشـورى
اگـر بـخـواهـد حـفـظ بـشـود بـايـد مـردم احـسـاس كـنـنـد كـه مـا استقلال مى
خواهيم . آزادى يك كشورى بايد مردم احساس كنند كه