4- عـَلِيُّ بـْنُ إِبـْرَاهـِيـمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ
الْعـَبـْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ الْخُمُسُ مِنْ خَمْسَةِ أَشْيَاءَ مِنَ الْغَنَائِمِ وَ الْغَوْصِ وَ مِنَ الْكُنُوزِ وَ مِنَ
الْمَعَادِنِ وَ الْمَلَّاحَةِ يُؤْخَذُ مِنْ كُلِّ هَذِهِ الصُّنُوفِ الْخُمُسُ فَيُجْعَلُ لِمَنْ جَعَلَهُ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ وَ
يـُقْسَمُ الْأَرْبَعَةُ الْأَخْمَاسِ بَيْنَ مَنْ قَاتَلَ عَلَيْهِ وَ وَلِيَ ذَلِكَ وَ يُقْسَمُ بَيْنَهُمُ الْخُمُسُ عَلَى
سـِتَّةِ أَسـْهـُمٍ سَهْمٌ لِلَّهِ وَ سَهْمٌ لِرَسُولِ اللَّهِ وَ سَهْمٌ لِذِى الْقُرْبَى وَ سَهْمٌ لِلْيَتَامَى وَ سَهْمٌ
لِلْمـَسَاكِينِ وَ سَهْمٌ لِأَبْنَاءِ السَّبِيلِ فَسَهْمُ اللَّهِ وَ سَهْمُ رَسُولِ اللَّهِ لِأُولِى الْأَمْرِ مِنْ بَعْدِ
رَسـُولِ اللَّهِ ص وِرَاثـَةً فـَلَهُ ثـَلَاثـَةُ أَسـْهُمٍ سَهْمَانِ وِرَاثَةً وَ سَهْمٌ مَقْسُومٌ لَهُ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُ
نـِصـْفُ الْخـُمـُسِ كَمَلًا وَ نِصْفُ الْخُمُسِ الْبَاقِى بَيْنَ أَهْلِ بَيْتِهِ فَسَهْمٌ لِيَتَامَاهُمْ وَ سَهْمٌ
لِمَسَاكِينِهِمْ وَ سَهْمٌ لِأَبْنَاءِ سَبِيلِهِمْ يُقْسَمُ بَيْنَهُمْ عَلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ مَا يَسْتَغْنُونَ
بِهِ فِى سَنَتِهِمْ فَإِنْ فَضَلَ عَنْهُمْ شَيْءٌ فَهُوَ لِلْوَالِي وَ إِنْ عَجَزَ أَوْ نَقَصَ عَنِ اسْتِغْنَائِهِمْ
كَانَ عَلَى الْوَالِى أَنْ يُنْفِقَ مِنْ عِنْدِهِ بِقَدْرِ مَا يَسْتَغْنُونَ بِهِ وَ إِنَّمَا صَارَ عَلَيْهِ أَنْ يَمُونَهُمْ
لِأَنَّ لَهُ مَا فَضَلَ عَنْهُمْ وَ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْخُمُسَ خَاصَّةً لَهُمْ دُونَ مَسَاكِينِ النَّاسِ وَ أَبْنَاءِ
سـَبـِيـلِهـِمْ عِوَضاً لَهُمْ مِنْ صَدَقَاتِ النَّاسِ تَنْزِيهاً مِنَ اللَّهِ لَهُمْ لِقَرَابَتِهِمْ بِرَسُولِ اللَّهِ
ص وَ كَرَامَةً مِنَ اللَّهِ لَهُمْ عَنْ أَوْسَاخِ النَّاسِ فَجَعَلَ لَهُمْ خَاصَّةً مِنْ عِنْدِهِ مَا يُغْنِيهِمْ بِهِ عَنْ أَنْ
يـُصـَيِّرَهـُمْ فـِى مـَوْضـِعِ الذُّلِّ وَ الْمـَسْكَنَةِ وَ لَا بَأْسَ بِصَدَقَاتِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ
هـَؤُلَاءِ الَّذِيـنَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُمُ الْخُمُسَ هُمْ قَرَابَةُ النَّبِيِّ ص الَّذِينَ ذَكَرَهُمُ اللَّهُ فَقَالَ وَ أَنْذِرْ
عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَ هُمْ بَنُو عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَنْفُسُهُمْ الذَّكَرُ مِنْهُمْ وَ الْأُنْثَى لَيْسَ فِيهِمْ
مـِنْ أَهـْلِ بـُيـُوتـَاتِ قـُرَيـْشٍ وَ لَا مـِنَ الْعـَرَبِ أَحَدٌ وَ لَا فِيهِمْ وَ لَا مِنْهُمْ فِى هَذَا الْخُمُسِ مِنْ
مَوَالِيهِمْ وَ قَدْ تَحِلُّ صَدَقَاتُ النَّاسِ لِمَوَالِيهِمْ وَ هُمْ وَ النَّاسُ سَوَاءٌ وَ مَنْ كَانَتْ أُمُّهُ مِنْ بَنِى
هـَاشـِمٍ وَ أَبـُوهُ مِنْ سَائِرِ قُرَيْشٍ فَإِنَّ الصَّدَقَاتِ تَحِلُّ لَهُ وَ لَيْسَ لَهُ مِنَ الْخُمُسِ شَيْءٌ لِأَنَّ
اللَّهَ تـَعـَالَى يَقُولُ ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ وَ لِلْإِمَامِ صَفْوُ الْمَالِ أَنْ يَأْخُذَ مِنْ هَذِهِ الْأَمْوَالِ صَفْوَهَا
الْجـَارِيـَةَ الْفـَارِهـَةَ وَ الدَّابَّةَ الْفَارِهَةَ وَ الثَّوْبَ وَ الْمَتَاعَ بِمَا يُحِبُّ أَوْ يَشْتَهِى فَذَلِكَ لَهُ
قـَبـْلَ الْقـِسـْمـَةِ وَ قَبْلَ إِخْرَاجِ الْخُمُسِ وَ لَهُ أَنْ يَسُدَّ بِذَلِكَ الْمَالِ جَمِيعَ مَا يَنُوبُهُ مِنْ مِثْلِ
إِعْطَاءِ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ غَيْرِ ذَلِكَ مـِمَّا يـَنـُوبـُهُ فـَإِنْ بـَقـِيَ بَعْدَ ذَلِكَ شَيْءٌ أَخْرَجَ الْخُمُسَ مِنْهُ فَقَسَمَهُ فِى أَهْلِهِ وَ قَسَمَ الْبَاقِيَ عَلَى مَنْ وَلِيَ ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ يَبْقَ بَعْدَ سَدِّ النَّوَائِبِ شَيْءٌ فَلَا شَيْءَ لَهُمْ وَ لَيْسَ لِمـَنْ قـَاتَلَ شَيْءٌ مِنَ الْأَرَضِينَ وَ لَا مَا غَلَبُوا عَلَيْهِ إِلَّا مَا احْتَوَى عَلَيْهِ الْعَسْكَرُ وَ لَيْسَ لِلْأَعـْرَابِ مـِنَ الْقـِسْمَةِ شَيْءٌ وَ إِنْ قَاتَلُوا مَعَ الْوَالِي لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص صَالَحَ الْأَعْرَابَ أَنْ يـَدَعـَهـُمْ فـِى دِيـَارِهـِمْ وَ لَا يـُهـَاجـِرُوا عـَلَى أَنَّهُ إِنْ دَهـِمَ رَسـُولَ اللَّهِ ص مـِنْ عـَدُوِّهِ دَهْمٌ أَنْ يـَسـْتـَنـْفِرَهُمْ فَيُقَاتِلَ بِهِمْ وَ لَيْسَ لَهُمْ فِى الْغَنِيمَةِ نَصِيبٌ وَ سُنَّتُهُ جَارِيَةٌ فِيهِمْ وَ فـِى غـَيْرِهِمْ وَ الْأَرَضُونَ الَّتِى أُخِذَتْ عَنْوَةً بِخَيْلٍ وَ رِجَالٍ فَهِيَ مَوْقُوفَةٌ مَتْرُوكَةٌ فِي يَدِ مـَنْ يـَعـْمـُرُهـَا وَ يـُحـْيـِيهَا وَ يَقُومُ عَلَيْهَا عَلَى مَا يُصَالِحُهُمُ الْوَالِى عَلَى قَدْرِ طَاقَتِهِمْ مِنَ الْحـَقِّ النِّصـْفِ أَوِ الثُّلُثِ أَوِ الثُّلُثـَيـْنِ وَ عَلَى قَدْرِ مَا يَكُونُ لَهُمْ صَلَاحاً وَ لَا يَضُرُّهُمْ فـَإِذَا أُخـْرِجَ مـِنـْهـَا مـَا أُخْرِجَ بَدَأَ فَأَخْرَجَ مِنْهُ الْعُشْرَ مِنَ الْجَمِيعِ مِمَّا سَقَتِ السَّمَاءُ أَوْ سُقِيَ سَيْحاً وَ نِصْفَ الْعُشْرِ مِمَّا سُقِيَ بِالدَّوَالِي وَ النَّوَاضِحِ فَأَخَذَهُ الْوَالِي فَوَجَّهَهُ فِى الْجِهَةِ الَّتِى وَجَّهَهَا اللَّهُ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَسْهُمٍ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قـُلُوبـُهـُمْ وَ فـِى الرِّقـَابِ وَ الْغـَارِمـِينَ وَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ ثَمَانِيَةَ أَسْهُمٍ يـَقـْسـِمُ بـَيـْنـَهـُمْ فـِى مـَوَاضـِعِهِمْ بِقَدْرِ مَا يَسْتَغْنُونَ بِهِ فِى سَنَتِهِمْ بِلَا ضِيقٍ وَ لَا تـَقـْتـِيـرٍ فـَإِنْ فـَضـَلَ مـِنْ ذَلِكَ شـَيْءٌ رُدَّ إِلَى الْوَالِي وَ إِنْ نـَقـَصَ مـِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ وَ لَمْ يـَكـْتـَفـُوا بـِهِ كـَانَ عـَلَى الْوَالِى أَنْ يـَمُونَهُمْ مِنْ عِنْدِهِ بِقَدْرِ سَعَتِهِمْ حَتَّى يَسْتَغْنُوا وَ يـُؤْخـَذُ بـَعـْدُ مـَا بـَقـِيَ مـِنَ الْعـُشْرِ فَيُقْسَمُ بَيْنَ الْوَالِي وَ بَيْنَ شُرَكَائِهِ الَّذِينَ هُمْ عُمَّالُ الْأَرْضِ وَ أَكـَرَتـُهـَا فـَيـُدْفـَعُ إِلَيـْهـِمْ أَنْصِبَاؤُهُمْ عَلَى مَا صَالَحَهُمْ عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذُ الْبَاقِى فـَيـَكـُونُ بـَعـْدَ ذَلِكَ أَرْزَاقَ أَعـْوَانـِهِ عـَلَى دِيـنِ اللَّهِ وَ فـِى مـَصـْلَحَةِ مَا يَنُوبُهُ مِنْ تَقْوِيَةِ الْإِسـْلَامِ وَ تـَقـْوِيـَةِ الدِّيـنِ فـِى وُجـُوهِ الْجـِهـَادِ وَ غـَيْرِ ذَلِكَ مِمَّا فِيهِ مَصْلَحَةُ الْعَامَّةِ لَيْسَ لِنَفْسِهِ مِنْ ذَلِكَ قَلِيلٌ وَ لَا كَثِيرٌ وَ لَهُ بَعْدَ الْخُمُسِ الْأَنْفَالُ وَ الْأَنْفَالُ كُلُّ أَرْضٍ خَرِبَةٍ قـَدْ بـَادَ أَهـْلُهـَا وَ كـُلُّ أَرْضٍ لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهَا بِخَيْلٍ وَ لَا رِكَابٍ وَ لَكِنْ صَالَحُوا صُلْحاً وَ أَعْطَوْا بِأَيْدِيهِمْ عَلَى غَيْرِ قِتَالٍ وَ لَهُ رُءُوسُ الْجِبَالِ وَ بُطُونُ الْأَوْدِيَةِ وَ الْآجَامُ وَ كُلُّ أَرْضٍ مـَيـْتـَةٍ لَا رَبَّ لَهـَا وَ لَهُ صـَوَافـِى الْمـُلُوكِ مـَا كـَانَ فِى أَيْدِيهِمْ مِنْ غَيْرِ وَجْهِ الْغَصْبِ لِأَنَّ الْغـَصـْبَ كـُلَّهُ مـَرْدُودٌ وَ هـُوَ وَارِثُ مـَنْ لَا وَارِثَ لَهُ يـَعـُولُ مـَنْ لَا حـِيلَةَ لَهُ وَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَتْرُكْ شَيْئاً مِنْ صُنُوفِ الْأَمْوَالِ إِلَّا وَ قَدْ قَسَمَهُ وَ أَعْطَى كُلَّ ذِى حَقٍّ حَقَّهُ الْخَاصَّةَ وَ الْعَامَّةَ وَ الْفـُقـَرَاءَ وَ الْمـَسـَاكـِيـنَ وَ كـُلَّ صـِنـْفٍ مـِنْ صُنُوفِ النَّاسِ فَقَالَ لَوْ عُدِلَ فِى النَّاسِ لَاسْتَغْنَوْا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْعَدْلَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ لَا يَعْدِلُ إِلَّا مَنْ يُحْسِنُ الْعَدْلَ قَالَ وَ كَانَ رَسـُولُ اللَّهِ ص يـَقـْسـِمُ صَدَقَاتِ الْبَوَادِى فِى الْبَوَادِى وَ صَدَقَاتِ أَهْلِ الْحَضَرِ فِى أَهْلِ الْحـَضـَرِ وَ لَا يـَقـْسـِمُ بَيْنَهُمْ بِالسَّوِيَّةِ عَلَى ثَمَانِيَةٍ حَتَّى يُعْطِيَ أَهْلَ كُلِّ سَهْمٍ ثُمُناً وَ لَكِنْ يَقْسِمُهَا عَلَى قَدْرِ مَنْ يَحْضُرُهُ مِنْ أَصْنَافِ الثَّمَانِيَةِ عَلَى قَدْرِ مَا يُقِيمُ كُلَّ صِنْفٍ مـِنـْهُمْ يُقَدِّرُ لِسَنَتِهِ لَيْسَ فِى ذَلِكَ شَيْءٌ مَوْقُوتٌ وَ لَا مُسَمًّى وَ لَا مُؤَلَّفٌ إِنَّمَا يَضَعُ ذَلِكَ عَلَى قَدْرِ مَا يَرَى وَ مَا يَحْضُرُهُ حَتَّى يَسُدَّ فَاقَةَ كُلِّ قَوْمٍ مِنْهُمْ وَ إِنْ فَضَلَ مِنْ ذَلِكَ فَضْلٌ عـَرَضـُوا الْمـَالَ جـُمـْلَةً إِلَى غـَيـْرِهـِمْ وَ الْأَنـْفَالُ إِلَى الْوَالِى وَ كُلُّ أَرْضٍ فُتِحَتْ فِى أَيَّامِ النَّبِيِّ ص إِلَى آخِرِ الْأَبَدِ وَ مَا كَانَ افْتِتَاحاً بِدَعْوَةِ أَهْلِ الْجَوْرِ وَ أَهْلِ الْعَدْلِ لِأَنَّ ذِمَّةَ رَسُولِ اللَّهِ فِى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ ذِمَّةٌ وَاحِدَةٌ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْمُسْلِمُونَ إِخْوَةٌ تَتَكَافَى دِمـَاؤُهـُمْ وَ يـَسـْعـَى بـِذِمَّتـِهـِمْ أَدْنَاهُمْ وَ لَيْسَ فِى مَالِ الْخُمُسِ زَكَاةٌ لِأَنَّ فُقَرَاءَ النَّاسِ جُعِلَ أَرْزَاقُهُمْ فِى أَمْوَالِ النَّاسِ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَسْهُمٍ فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ وَ جَعَلَ لِلْفُقَرَاءِ قَرَابَةِ الرَّسـُولِ ص نـِصـْفَ الْخـُمـُسِ فـَأَغـْنَاهُمْ بِهِ عَنْ صَدَقَاتِ النَّاسِ وَ صَدَقَاتِ النَّبِيِّ ص وَ وَلِيِّ الْأَمـْرِ فـَلَمْ يـَبـْقَ فـَقـِيـرٌ مـِنْ فُقَرَاءِ النَّاسِ وَ لَمْ يَبْقَ فَقِيرٌ مِنْ فُقَرَاءِ قَرَابَةِ رَسـُولِ اللَّهِ ص إِلَّا وَ قـَدِ اسـْتَغْنَى فَلَا فَقِيرَ وَ لِذَلِكَ لَمْ يَكُنْ عَلَى مَالِ النَّبِيِّ ص وَ الْوَالِي زَكـَاةٌ لِأَنَّهُ لَمْ يـَبـْقَ فَقِيرٌ مُحْتَاجٌ وَ لَكِنْ عَلَيْهِمْ أَشْيَاءُ تَنُوبُهُمْ مِنْ وُجُوهٍ وَ لَهُمْ مِنْ تِلْكَ الْوُجُوهِ كَمَا عَلَيْهِمْ اصول كافى جلد 2 صفحه 492 روايت 4 |
ترجمه روايت شريفه : مـوسـى بـن جـعـفـر عـليـه السـلام فـرمود: خمس از پنج چيز بايد داده شود: 1ـ غنيمتها، 2ـ غـواصى (منافع دريا) 3ـ گنجها 4ـ معادن 5ـ نمكزارها (كه معدن مخصوصى است ) از تمام اين انواع دريافت مى شود و به كسانى كه خداى تعالى مقرر فرموده داده مى شود و چهار پـنـجم آن (يعنى غنائم ) ميان جنگجويان متصديان جنگ تقسيم مى شود، و خمس ميان آنها (كه خـدا مـقـرر فـرمـوده ) بـه شـش سهم تقسيم مى شود: 1ـ سهم خدا 2ـ سهم پيغمبر، 3ـ سهم خويشان پيغمبر، 4ـ سهم يتيمان ، 5ـ سهم تهيدستان ، 6ـ سهم در راه ماندگان . سـهم خدا و سهم پيغمبر پس از وفات پيغمبر از نظر وراثت بواليان امر(ائمه معصومين ) تـعـلق دارد، پـس بـراى امام سه سهم است : دو سهم از نظر وراثت و يك سهم بهره خود او اسـت كـه از جـانـب خـدا، بـنابر اين نصف كامل خموس از اوست (كه در اين زمان به سهم امام مـعروفست ) و نصف ديگر ميان خاندانش تقسيم مى شود: يك سهم به يتيمان آنها و يك سهم بـه تـهـيـدسـتان و يك سهم بدر راه ماندگانشان داده مى شود كه طبق قرآن و سنت پيغمبر مـيـان آنـهـا تقسيم شود، به مقدارى كه يك سالشان را كفايت كند، اگر از آنها چيزى زياد آمـد، بـه حاكم مى رسد و اگر سهم امام قابل قسمت نبود، يا كمتر از مقدار كفاف آنها بود، بـه عـهـده حـاكـم اسـت كه از آنچه در دست دارد ايشان را بى نياز كند، و مخارج آنها از اين نظر به عهده حاكم گذاشته شد كه مقدار زيادى از آنها به او تعلق دارد. و هـمـانـا خدا خمس را مختص آنها قرار داد و به تهيدستان و در راه ماندگان مردم ديگر نداد تـا به جاى صدقات (زكاة واجب ) مردم باشد (كه برسادات حرام گرديد) و براى اينكه خـدا ايـشـان را به واسطه قرابتشان با پيغمبر (از گرفتن زكاة ) بركنار كند و از چرك امـوال مـردم ارجـمـنـدشـان دارد، لذا مـال مخصوصى را از جانب خود براى آنها به مقدار بى نـيـازيـشـان مـقرر فرمود تا در معرض خوارى و درويشى قرار نگيرند ولى دادن صدقات بعضى از آنها ببعض ديگر باكى ندارد (زكاة سادات به سادات مى رسد). و ايـن اشـخـاص كه خدا خمس را بر ايشان مقرر فرموده همان خويشان پيغمبرند صلى الله عليه وآله كه خدا از آنها ياد نموده و فرمود: (((خويشان نزديك خود را بيم ده 214 سوره 26 ـ))) و ايـشـان خـود فرزندان عبدالمطلب هستند از زن و مرد (نه دوستان و وابستگان با آنـهـا) و هـيـچـكـس ديـگـر از خـانـدان قـريـش واحـدى ديـگـر از عـرب داخـل آنـهـا نـيـسـت و وابـسـتگان به فرزندان عبدالمطلب (چه آزاد شده آنها باشند و چه هم سـوگـنـد بـا ايشان ) در گرفتن خمس داخل در آنها و يا در حكم آنها نيستند و صدقات مردم بـراى آنـهـا حـلال اسـت و آنها با مردم ديگر برابرند. و كسى كه مادرش از بنى هاشم و پـدرش از سـائر قـريـشـى (يـا سـايـر مـسـلمـيـن ) بـاشـد، صـدقـات بـراى او حـلال اسـت و از خـمـس بـهـره ئى نـدارد، زيـرا خـداى تـعـالى مـى فـرمـايد: (((آنها را به پدرانشان نسبت دهيد 6 سوره 33 ))). و بـرگـزيـده امـوال غـنـيـمـت از امـامـسـت و حـق دارد بـرگـزيـده ايـن امـوال را براى خود بردارد: مانند كنيز زيبا، مركوب زيبا، لباس و كالائى كه دوست دارد و مى خواهد. اين اموال پيش از تقسيم و پيش از اخراج خمس از آن او است ، و او مى تواند اين اموال را به مصرف مخارجى كه براى او پيش مى آيد مانند بخشيدن به مؤ لفة قلوبهم و پـيـش آمـدهـاى ديـگـر برساند، اگر پس از آن چيزى باقى ماند، خمسش را خارج كرده ميان اهـل خـمس تقسيم شود و بقيه (چهار پنجم ديگر) ميان مباشرين جنگ تقسيم شود. و اگر پس از تاءمين مخارج چيزى نماند، ايشان حقى ندارند. و جنگجويان از زمين و آنچه بر آن غلبه كرده اند حقى ندارند، مگر مقدارى را كه به تصرف لشگر در آمده (و در ميدان جنگ بر آن دست يافته اند) و باديه نشينان عرب هم سهمى ندارند و براى امام غير از خمس ، حق در انفال است . و انفال هر زمين خراجى است كه اهلش نابود شده باشند و هر زمينى كه اسب و شتر بر آن رانده نشده باشد (با جنگ و غلبه گرفته نشده باشد) بلكه بنوعى با مسلمين سازش كرده و بدون جنگ و با دست خود تسليم نموده اند و نـيـز سـر كـوهـهـا و تـه رودخانه ها و نيزارها (جنگل ها) و هر زمين بائر و بى صاحب از آن امامست . و زبده اموالى كه در دست پادشاهان است (و در جنگ با اسلام مغلوب شده اند) اگر از كـسـى غـصـب نـكـرده بـاشـنـد بـه امـام تـعـلق دارد، و هـر مال غصبى به صاحبش بايد برگردد، و نيز امام وارث كسى است كه وارث ندارد و مخارج هـر كـس را كه چاره ندارد بايد بدهد (يعنى امام بايد اين درآمدها را در راه درماندگان و هر گـونـه خـرجـى كـه بـراى اسـلام و مـسـلمـيـن پـيـش مـى آيـد و محل ندارد مصرف كند). و بـاز فـرمود: همانا خدا هر نوع از اموال را تقسيم كرده و حق هر مستحق را از خاصه و عامه (امام و ساير مردم ) و فقراء و مساكين و اصناف ديگر مردم به آنها داده است ، سپس فرمود: اگـر در مـيـان مـردم عـدالت حـكـمـفـرا بـاشـد، هـمـه بـى نـيـاز شـونـد عـدالت از عـسـل شـيرين تر است . و عدالت نكند جز كسى كه عدالت را خوب بداند (پس براى نظام زندگى مردم ، امامى عادل لازم است ). و رسـول خـدا صـلى الله عليه و آله زكاة باديه نشينان را به باديه مى داد و زكاة شهر نـشـيـنـان را بـه شـهـر نـشـينان ، ولى زكاة را ميان هشت صنف آنها برابر تقسيم نمى كرد بـطـورى كـه بـهـر دسـتـه 18 برسد، بلكه بمقدارى كه از آن 8 طايفه حاضر بودند، بـانـدازه مـخـارج يـكـسـال هر دسته آنها تقسيم مى كرد، در اين باره وقت و اندازه معينى يا نـامـبـرده و نـوشـتـه ئى نـيـسـت ، بـلكـه هـر گـونـه خود پيشوا صلاح بداند و بهر كس دسـتـرسـى داشـتـه بـاشد، پرداخت مى كند تا احتياج هر دسته از آنها را بر آورد، و اگر چيزى زياد آمد بديگران عرضه مى كند. و امـا امـر انـفال با والى (پيغمبر يا امام ) است و همچنين هر زمينى كه در زمان پيغمبر صلى الله عـليـه وآله فـتـح شده است براى هميشه ، و نيز هر زمينى كه براى دعوت باسلام از جـانـب پـيـشـوايـان ظـالم يـا عادل فتح شده است امرش با والى است ، زيرا تعهد و پيمان پيغمبر نسبت به پيشينيان و پسينيان يكسان است ، زيرا خود پيغمبر صلى الله عليه وآله فـرمـوده اسـت : مـسـلمـانـهـا برادر يكديگرند، خونشان با هم برابرست ، پست ترين آنها بايد به پيمانشان كوشش كند (بحديث 1049 رجوع شود). و در مـال خـمـس ، زكاتى نيست ، زيرا ارزاق و مخارج فقراء مردم (غير سادات ) بر 8 سهم در امـوال مـردم مـقـرر گـرديـده و كـسى از آنها بى خرجى گذاشته نشده (پس از خمس حقى ندارند) و خدا براى فقراء خويشان پيغمبر صلى الله عليه وآله نصف خمس را مقرر كرد و ايـشـان را از صدقات مردم و صدقات پيغمبر صلى الله عليه وآله و والى امر (امام ) بى نياز كرد، پس هيچ فقيرى از فقراء مردم (سادات ) و هيچ فقيرى از فقراء خويشان پيغمبر صـلى الله عـليـه وآله نـبـاشـد، جـز ايـنـكه بى نياز گرديد، بنابراين (در ميان مسلمين ) فـقـيرى وجود ندارد، و از اين جهت است كه بر مال پيغمبر صلى الله عليه وآله و امام زكاة نـيـسـت ، زيرا فقيرى محتاج باقى نمانده ، بلكه بر عهده آنها تنها همان مخارجى است كه پـيـش مـى آيد (و در اول اين روايت ذكر شد) و در آمد ايشان هم از آن راههاست (كه ذكر شد) در برابر مخارجى كه به عهده دارند. |
5- عـَلِيُّ بـْنُ مـُحـَمَّدِ بـْنِ عـَبـْدِ اللَّهِ عـَنْ بـَعـْضِ أَصـْحَابِنَا أَظُنُّهُ السَّيَّارِيَّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ
أَسـْبـَاطٍ قـَالَ لَمَّا وَرَدَ أَبـُو الْحـَسَنِ مُوسَى ع عَلَى الْمَهْدِيِّ رَآهُ يَرُدُّ الْمَظَالِمَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ
الْمُؤْمِنِينَ مَا بَالُ مَظْلِمَتِنَا لَا تُرَدُّ فَقَالَ لَهُ وَ مَا ذَاكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ
تـَعـَالَى لَمَّا فـَتـَحَ عـَلَى نـَبِيِّهِ ص فَدَكاً وَ مَا وَالَاهَا لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِخَيْلٍ وَ لَا رِكَابٍ
فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ ص وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ فَلَمْ يَدْرِ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُمْ فَرَاجَعَ
فِى ذَلِكَ جَبْرَئِيلَ وَ رَاجَعَ جَبْرَئِيلُ ع رَبَّهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ ادْفَعْ فَدَكاً إِلَى فَاطِمَةَ ع
فـَدَعـَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِى أَنْ أَدْفَعَ إِلَيْكِ فَدَكاً فَقَالَتْ
قـَدْ قـَبـِلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْكَ فَلَمْ يَزَلْ وُكَلَاؤُهَا فِيهَا حَيَاةَ رَسُولِ اللَّهِ ص
فـَلَمَّا وُلِّيَ أَبـُو بـَكـْرٍ أَخـْرَجَ عـَنْهَا وُكَلَاءَهَا فَأَتَتْهُ فَسَأَلَتْهُ أَنْ يَرُدَّهَا عَلَيْهَا فَقَالَ لَهَا
ائْتـِيـنـِى بـِأَسـْوَدَ أَوْ أَحْمَرَ يَشْهَدُ لَكِ بِذَلِكِ فَجَاءَتْ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ أُمِّ أَيْمَنَ فَشَهِدَا
لَهَا فَكَتَبَ لَهَا بِتَرْكِ التَّعَرُّضِ فَخَرَجَتْ وَ الْكِتَابُ مَعَهَا فَلَقِيَهَا عُمَرُ فَقَالَ مَا هَذَا مَعَكِ
يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ قَالَتْ كِتَابٌ كَتَبَهُ لِيَ ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ قَالَ أَرِينِيهِ فَأَبَتْ فَانْتَزَعَهُ مِنْ
يـَدِهـَا وَ نـَظـَرَ فـِيـهِ ثـُمَّ تـَفَلَ فِيهِ وَ مَحَاهُ وَ خَرَقَهُ فَقَالَ لَهَا هَذَا لَمْ يُوجِفْ عَلَيْهِ أَبُوكِ
بِخَيْلٍ وَ لَا رِكَابٍ فَضَعِى الْحِبَالَ فِى رِقَابِنَا فَقَالَ لَهُ الْمَهْدِيُّ يَا أَبَا الْحَسَنِ حُدَّهَا لِى
فـَقـَالَ حـَدٌّ مـِنـْهـَا جـَبـَلُ أُحـُدٍ وَ حـَدٌّ مِنْهَا عَرِيشُ مِصْرَ وَ حَدٌّ مِنْهَا سِيفُ الْبَحْرِ وَ حَدٌّ مِنْهَا دُومَةُ
الْجَنْدَلِ فَقَالَ لَهُ كُلُّ هَذَا قَالَ نَعَمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَذَا كُلُّهُ إِنَّ هَذَا كُلَّهُ مِمَّا لَمْ يُوجِفْ عَلَى
أَهْلِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص بِخَيْلٍ وَ لَا رِكَابٍ فَقَالَ كَثِيرٌ وَ أَنْظُرُ فِيهِ اصول كافى جلد 2 صفحه 497 روايت 5 |
ترجمه روايت شريفه : عـلى بـن اسـباط گويد: چون موسى بن جعفر عليه السلام بر مهدى عباسى وارد شد، ديد (مـشـغـول دادخـواهـى اسـت ) و آنچه از مردم به ظلم گرفته اند برمى گرداند، فرمود: اى امـيـرالمـؤ منين چرا آنچه از ما به ظلم گرفته شده بما بر نمى گردانند؟ مهدى گفت : اى ابـا الحـسـن ! مـوضوع چيست ؟ فرمود: همانا خداى تبارك و تعالى چون فدك و حومه آن را براى پيغمبرش فتح نمود، و بر آن اسب و شتر رانده نشد (با جنگ گرفته نشد) خدا بر پـيـغـمـبـرش صـلى الله عـليـه وآله اين آيه نازل فرمود: (((حق خويشاوندان را بده - 28 سـوره 17ـ))) پـيـغـمـبـر صـلى الله عـليـه وآله نـدانـسـت آنـهـا كـيـانـنـد، بجبرئيل مراجعه كرد، جبرئيل هم به پروردگارش مراجعه نمود، خدا به او وحى فرمود: فدك را به فاطمه بده ، پيغمبر صلى الله عليه وآله فاطمه را خواست و به او فرمود: فـاطـمـه ! خـدا بـه مـن امـر فـرمـوده كـه فـدك را بـه تـو دهـم ، فـاطـمـه گـفـت : يـا رسول الله من هم از شما و از خدا پذيرفتم و تا زمانى كه پيغمبر صلى الله عليه وآله زنده بود، وكلاء فاطمه آنجا بودند، و چون ابوبكر به حكومت رسيد، وكلاء او رااز آنجا بيرون كرد، فاطمه نزد ابوبكر آمد و از او خواست فدك را به وى بر گرداند، ابوبكر گـفـت : شخص سياه پوست يا سرخ پوستى (هر كس باشد) بياور تا به نفع تو در اين بـاره گـواهى دهد فاطمه اميرالمؤ منين عليه السلام وام ايمن را آورد تا به نفع او گواهى دادند، ابوبكر برايش نوشت كه متعرضش نشوند. فـاطـمـه بـيـرون آمد و نامه را همراه داشت كه به عمر برخورد. عمر گفت : دختر محمد! چه همراه دارى ؟ فرمود: نامه ايست كه پسر ابى قحانه برايم نوشته است ، گفت : آن را به مـن نـشـان ده ، فـاطـمـه نـداد، عمر آن را از دستش چنگ زد و مطالعه كرد سپس روز آن آب دهن انـداخـت و پـاك كـرد و پـاره نـمود و به فاطمه گفت : اين فدك را پدرت با راندن اسب و شتر نگرفته است كه تو بخواهى ريسمان بگردن ما گذارى (و ما را محكوم كنى يا برده خود سازى ). مهدى عباسى به حضرت گفت : اى اباالحسن ! حدود فدك را به من بگو، فرمود: يك حدش كـوه احـد و حـد ديـگـرش عـريـش مـصـر و حـد ديـگـرش سـيـف البـحـر و حـد ديـگـرش دومة الجـنـدل اسـت ، مـهـدى گـفـت هـمه اينها؟ فرمود: يا اميرالمومنين همه اينها؛ زيرا همه اينها از زمـيـنـهـائى اسـت كـه رسـول خـدا صـلى الله عـليـه وآله اسـب و شـتـر بـر اهـل آن نـرانـده اسـت ، مـهـدى گـفـت : مـقـدار زيـاديـسـت و در آن تاءمل كرد. |