next page

fehrest page

back page


2- مـُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ رَجـُلٍ عـَنْ أَبـِى عـَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجـِبـالِ فـَأَبـَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًا قَالَ هِيَ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
اصول كافى جلد 2 صفحه 277 روايت 2
ترجمه روايت شريفه :
مـردى گـويـد: امـام صـادق عـليـه السـلام راجـع بـقـول خـداى عزوجل : (((ما امانت را بآسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم ، آنها از برداشتنش سرباز زدنـد و از آن پـرسـيـدنـد، و انـسـان آنـرا برداشت ، همانا انسان ستم پيشه و نادانست 72 سوره 33 ـ))) فرمود: آن امانت ولايت اميرالمؤ منين عليه السلام است ،

شرح :
راجـع بـتـفـسـيـر آيـه شـريـفـه و مـعـنـى ظـاهـرى امـانـت و عـرضـه و حـمـل آن ، مـرحـوم مـجلسى هفت قول از مفسرين بيان ميكند كه چنانكه گفتيم مناسب مقام تفسير اسـت ، سـپـس معناى هشتم را مطابق اين روايت ذكر مى كند كه مراد بامانت منصب امامت و خلافت كـبـراى الهـيـه اسـت و مـراد بـحملش ادعاى ناحق آنست و مراد بانسان ابوبكر است ، و اخبار بسيارى در اين زمينه وارد شده است .
3- مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِى زَاهِرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَى الْخَشَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حـَسَّانَ عـَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الَّذِينَ آمـَنـُوا وَ لَمْ يـَلْبـِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ قَالَ بِمَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ ص مِنَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يَخْلِطُوهَا بِوَلَايَةِ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ فَهُوَ الْمُلَبَّسُ بِالظُّلْمِ
اصول كافى جلد 2 صفحه 278 روايت 3
ترجمه روايت شريفه :
امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى عزوجل . (((كسانيكه ايمان آوردند و ايمان خود را بستم نياميختند 81 سوره 6ـ))) فرمود: يعنى بولايتى كه محمد صلى اللّه عليه وآله آنرا آورده ايمان آوردند و آنرا بولايت فلان و فلان نياميختند، كه آن ايمان آميخته بستم است .

شرح :
مـفـسـريـن گـفـتـه انـد: مـقـصـود از سـتـم شـرك و گـنـاه كـبـيـره اسـت ، ولى از نـظـر تاءويل در اين روايت بدوست داشتن فلان و فلان غير از اميرالمؤ منين بيان شده است .
4- مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمِنْكُمْ كافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ فَقَالَ عَرَفَ اللَّهُ إِيمَانَهُمْ بِوَلَايَتِنَا وَ كُفْرَهُمْ بِهَا يَوْمَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ فِى صُلْبِ آدَمَ ع وَ هُمْ ذَرٌّ
اصول كافى جلد 2 صفحه 278 روايت 4
ترجمه روايت شريفه :
حـسـن بـن نـعـيـم صـحـاف گـويـد: از امـام صـادق عـليـه السـلام راجـع بـقـول خـداى عـزوجل (((برخى از شما مؤ من و برخى كافرند 2 سوره 64 ـ))) پرسيدم ، فرمود: روزيكه مردم بصورت مور در صلب آدم عليه السلام بودند، خدا ايمان و كفر آنها را بـا ولايـت مـا شناخت (پس ولايت ما را در هر كس ديد مؤ منش دانست و در آنكه نديد كافرش شناخت ).

شرح :
آيـه شريفه در قرآن چنين است ، هوالذى خلقكم فمنكم كافر و منكم مؤ من و گويا تقديم و تاءخير در اينجا از اشتباهات نساخ است .
5- أَحـْمـَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفـُضـَيْلِ عَنْ أَبِى الْحَسَنِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يُوفُونَ بِالنَّذْرِ الَّذِى أَخَذَ عَلَيْهِمْ مِنْ وَلَايَتِنَا
اصول كافى جلد 2 صفحه 278 روايت 5
ترجمه روايت شريفه :
حـضـرت ابـوالحـسـن عـليـه السـلام دربـاره قـول خـداى عزوجل (((بنذر وفا مى كنند 6 سوره 76 ـ))) فرمود: بنذريكه از آنها پيمان گرفته شد و آن ولايت ماست ، وفا مى كنند.

6- مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عـَنْ أَبـِى جـَعْفَرٍ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ قَالَ الْوَلَايَةُ
اصول كافى جلد 2 صفحه 278 روايت 6
ترجمه روايت شريفه :
امـام بـاقـر عـليـه السـلام دربـاره قـول خـداى عـزوجـل (((و اگـر آنـهـا تـورات و انـجيل و آنچه را از پروردگارشان بر آنها نازل شده بپا دارند 66 سوره 5 ـ))) فرمود: آنچه نازل شده ولايت است .

7- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ زُرَارَةَ عَنْ عـَبـْدِ اللَّهِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع فِى قَوْلِهِ تَعَالَى قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ ع
اصول كافى جلد 2 صفحه 279 روايت 7
ترجمه روايت شريفه :
امـام بـاقر عليه السلام درباره قول خدايتعالى : (((بگو من از شما براى پيغمبرى مردى بـجـز مـودت خـويـشاوندان نمى خواهم 23 سوره 42 ـ))) فرمود: خويشاوندان ائمه عليهم السلام هستند.

8- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِى بَصِيرٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ يُطِعِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ فِى وَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ وَلَايَةِ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً هَكَذَا نَزَلَتْ
اصول كافى جلد 2 صفحه 279 روايت 8
ترجمه روايت شريفه :
امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى عزوجل (((هـر كـه اطاعت خدا و رسولش كند (راجع بولايت على و ولايت امامان بعد از او) بكاميابى بـزرگـى رسـيـده اسـت 71 سـوره 33 ـ))) فـرمـود: ايـنـگـونـه نـازل شـده اسـت . (گـويـا مـراد ايـن اسـت كـه مـقـصـود از اطـاعـت خـدا و رسول ، ولايت على و ائمه عليهم السلام است ).

9- الْحـُسـَيـْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ رَفَعَهُ إِلَيـْهـِمْ فـِى قـَوْلِ اللَّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ وَ مـا كـانَ لَكـُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ فِى عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسى فَبَرَّأَهُ اللّهُ مِمّا قالُوا
اصول كافى جلد 2 صفحه 279 روايت 9
ترجمه روايت شريفه :
يـكـى از ائمـه عـليـهـم السـلام دربـاره قـول خـداى عـزوجـل چـنـيـن فـرمـوده اسـت : (((و شـمـا حـق نـداشـتـيـد رسول خدا را آزار دهيد 53 سوره 33 ـ)))(نسبت بعلى و ائمه ) (((مانند آن كسان كه موسى را آزار كردند و خدا او را از آنچه درباره اش گفتند تبرئه نمود 69 سوره 33 ـ)))

10- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مـُحـَمَّدٍ عـَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سـَأَلَهُ رَجـُلٌ عـَنْ قـَوْلِهِ تـَعـَالَى فـَمـَنِ اتَّبـَعَ هـُدايَ فـَلايـَضـِلُّ وَ ل ا يَشْقى قَالَ مَنْ قَالَ بِالْأَئِمَّةِ وَ اتَّبَعَ أَمْرَهُمْ وَ لَمْ يَجُزْ طَاعَتَهُمْ
اصول كافى جلد 2 صفحه 279 روايت 10
ترجمه روايت شريفه :
مـردى از امـام عـليـه السـلام راجـع بـقـول خـداى تعالى : (((هر كس از هدايت من پيروى كند گـمـراه نـشود و بدبخت نگردد 123 سوره 20 ـ))) پرسيد، حضرت فرمود: يعنى هر كس بائمه معتقد باشد و از فرمانشان پيروى كند و از اطاعتشان بيرون نرود.

11- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مـُحـَمَّدٍ عـَنْ عـَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَفَعَهُ فِى قـَوْلِهِ تـَعـَالَى لا أُقـْسـِمُ بـِهـذَا الْبـَلَدِ. وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ. وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا وَلَدَ مِنَ الْأَئِمَّةِ ع
اصول كافى جلد 2 صفحه 279 روايت 11
ترجمه روايت شريفه :
امـام عـليـه السـلام راجـع بقول خداى تعالى (((سوگند باين شهر، در حاليكه تو در آن جـاى دارى ، و سـوگـنـد بپدر و فرزندانى كه پديد آورد 3 سوره 50ـ))) فرمود: پدر و فرزندان اميرالمؤ منين و فرزندان او هستند كه ائمه عليهم السلام باشند.

12- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مـُحـَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عـَلِيِّ بـْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَ اعـْلَمـُوا أَنَّمـا غـَنـِمـْتـُمْ مـِنْ شـَيْءٍ فـَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبى قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةُ ع
اصول كافى جلد 2 صفحه 280 روايت 12
ترجمه روايت شريفه :
امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى تعالى : (((بدانيد كه هر چه غنيمت گيريد، پنج يك آن از آن خدا و پيغمبر و خويشاوندان و، و، و است 40 سوره 8 ـ))) فرمود: خويشاوندان اميرالمؤ منين و ائمه عليهم السلام اند.

13- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مـُحـَمَّدٍ عـَنْ مـُعـَلَّى بـْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سـَأَلْتُ أَبـَا عـَبـْدِ اللَّهِ ع عـَنْ قـَوْلِ اللَّهِ عـَزَّ وَ جـَلَّ وَ مـِمَّنْ خـَلَقـْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ
اصول كافى جلد 2 صفحه 280 روايت 13
ترجمه روايت شريفه :
ابـن سـنـان گـويـد: از امـام صـادق عـليـه السـلام راجـع بـقـول خـداى عـزوجل (((از كسانى كه آفريده ايم جماعتى هستند كه بحق هدايت مى يابند و بدان باز ميگردند 180 سوره 7 ـ))) پرسيدم ، فرمود ايشان ائمه هستند.

14- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فِى قَوْلِهِ تَعَالَى هُوَ الَّذِى أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مـِنـْهُ آيـاتٌ مـُحـْكـَمـاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ الْأَئِمَّةُ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ قَالَ فـُلَانٌ وَ فـُلَانٌ فـَأَمَّا الَّذِيـنَ فـِى قـُلُوبِهِمْ زَيْغٌ أَصْحَابُهُمْ وَ أَهْلُ وَلَايَتِهِمْ فَيَتَّبِعُونَ ما تـَشـابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ الْأَئِمَّةُ ع
اصول كافى جلد 2 صفحه 280 روايت 14
ترجمه روايت شريفه :
امـام صـادق عـليـه السـلام درباره قول خداى تعالى : (((او كسى است كه اين كتاب را بر تـو نـازل كـرده از آن جـمـله آيـه هـائى اسـت مـحـكـم كـه اصـل كـتـاب اسـت ))) فـرمـود: آنـهـا اميرالمؤ منين عليه السلام و ائمه هستند (((و ديگر آيه هـائيـست متشابه ))) فرمود: اينها فلان و فلان هستند، (((و اما آنها كه در دلشان انحرافى هست ))) يعنى اصحاب و دوستان فلان و فلان (((از اين كتاب آنچه را متشابه است ، براى فـتـنـه جـوئى و بـقـصـد تـاءويـل پـيـروى مـى كـنـنـد، در صـورتـيـكـه تـاءويـل آن را جـز خدا و ريشه داران در علم نمى دانند 7 سوره 3 ـ))) ريشه داران در علم ، اميرالمؤ منين و ائمه عليهم السلام اند.

شرح :
عـلامـه مـجـلسـى (ره ) توجيهاتى بطور احتمال براى اين روايت بيان مى كند و در آخر مى گويد اين حديث خود از متشابهاتست كه جز خدا و ريشه داران در علم معنى آنرا ندانند.
15- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع فِى قَوْلِهِ تَعَالَى أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَ لَمّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ لَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لارَسُولِهِ وَ لَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً يَعْنِى بِالْمُؤْمِنِينَ الْأَئِمَّةَ ع لَمْ يَتَّخِذُوا الْوَلَائِجَ مِنْ دُونِهِمْ
اصول كافى جلد 2 صفحه 281 روايت 15
ترجمه روايت شريفه :
امـام بـاقـر عليه السلام راجع بقول خداى تعالى : (((مگر پنداشتيد رها مى شويد، و خدا كـسـانى از شما را كه جهاد كرده و غير خدا و رسولش و مؤ منين پناهى نگرفته اند، معلوم نداشته است 17 سوره 9ـ))) مقصود از مؤ منين (مجاهد) ائمه عليهم السلام السلام اند كه جز خدا و رسولش ‍ و مؤ منين پناهى نگرفته اند.

16- الْحـُسـَيـْنُ بـْنُ مـُحـَمَّدٍ عـَنْ مـُعـَلَّى بـْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مـُسْكَانَ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَه ا قَالَ قُلْتُ مَا السَّلْمُ قَالَ الدُّخُولُ فِى أَمْرِنَا
اصول كافى جلد 2 صفحه 281 روايت 16
ترجمه روايت شريفه :
حـلبـى گـويـد: از امـام صـادق عـليـه السـلام دربـاره قـول خـداى تـعـالى : (((و اگـر بـمـسـالمـت مـيـل كـردنـد تـو نـيـز بـدان ميل كن ـ61 سوره 8 ـ))) پرسيدم مسالمت چيست ؟ فرمود: وارد شدن در امر ولايت ماست . (يعنى اگـر مـنـافـقين پيشنهاد كردند كه ولايت ما و امر تشيع را بپذيرند، تو هم از آنها بپذير، اگر چه بدانى در باطن كينه و نفاق دارند).

17- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبـِى جـَعـْفَرٍ ع فِى قَوْلِهِ تَعَالَى لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ قَالَ يَا زُرَارَةُ أَ وَ لَمْ تَرْكَبْ هَذِهِ الْأُمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ فِى أَمْرِ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ
اصول كافى جلد 2 صفحه 281 روايت 17
ترجمه روايت شريفه :
امام باقر عليه السلام راجع بقول خداى تعالى : (((طبقه اى را بعد از طبقه ديگر مرتكب شويد 19 سوره 84 ـ))) فرمود: اى زراره ! مگر اين امت بعد از پيغمبر خود طبقه اى را بعد از طـبـقـه ديـگـر نسبت بامر فلان و فلان و فلان مرتكب نشد؟ (يعنى اين امت هم قدم خود را جـاى قـدم امـتـهـاى سـابـق گـذاشـت و بـعـد از پـيـغـمـبـر خـويش خليفه برحق را رها كرد و دنبال گوساله و سامرى و فلان و فلان رفت ).

18- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بـْنِ جـُنـْدَبٍ قـَالَ سـَأَلْتُ أَبـَا الْحـَسـَنِ ع عـَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ قَالَ إِمَامٌ إِلَى إِمَامٍ
اصول كافى جلد 2 صفحه 281 روايت 18
ترجمه روايت شريفه :
عـبـداللّه بـن جـنـدب گـويـد: حـضـرت ابـوالحـسـن عـليـه السـلام راجـع بـقـول خـداى عـزوجـل : (((مـا ايـن گـفتار را براى ايشان پى در پى كرديم ، شايد متذكر شـونـد. 51 سـوره 28 ـ))) فـرمود: امامى را بامامى ديگر پيوستيم (تا زمين از حجت خالى نماند و مردم را عذر و بهانه ئى نباشد).

19- مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سـَلَّامٍ عـَنْ أَبـِى جـَعـْفـَرٍ ع فِى قَوْلِهِ تَعَالَى قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا قَالَ إِنَّمَا عَنَى بِذَلِكَ عَلِيّاً ع وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ جَرَتْ بَعْدَهُمْ فِى الْأَئِمَّةِ ع ثُمَّ يَرْجِعُ الْقـَوْلُ مـِنَ اللَّهِ فـِى النَّاسِ فـَقـَالَ فـَإِنْ آمـَنُوا يَعْنِى النَّاسَ بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ يَعْنِى عـَلِيـّاً وَ فـَاطـِمـَةَ وَ الْحـَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ ع فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ فِى شِقاقٍ
اصول كافى جلد 2 صفحه 281 روايت 19
ترجمه روايت شريفه :
امـام بـاقـر عـليـه السـلام راجـع بـقـول خداى تعالى : (((بگوئيد بخدا و آنچه بسوى ما نـازل شده ايمان آورديم ))) فرمود: مقصود از اين خطاب على عليه السلام و فاطمه و حسن و حـسـيـن است ، و پس از ايشان درباره ائمه عليهم السلام جاريست ، سپس گفتار خدا متوجه مردم مى شود و مى فرمايد: (((پس اگر ايمان آوردند (يعنى مردم ) بآنچه شما ايمان آورده ايد (مقصود على و فاطمه و حسن و حسين و ائمه عليهم السلام اند) هدايت يافته اند و اگر رو گردان شدند، ايشان در راه خلاف و دشمنى هستند 131 سوره 2ـ))).

20- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَجْلَانَ عـَنْ أَبـِى جـَعـْفـَرٍ ع فـِى قـَوْلِهِ تـَعَالَى إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ ع وَ مَنِ اتَّبَعَهُمْ
اصول كافى جلد 2 صفحه 282 روايت 20
ترجمه روايت شريفه :
امـام بـاقـر عـليـه السـلام راجـع بقول خداى تعالى : (((سزاوارترين مردم به ابراهيم ، كـسـانـى هـسـتـنـد كـه از او پيروى كرده و اين پيغمبر و كسانى هستند كه ايمان آوردند 67 سوره 3 ـ))) فرمود: ايمان آورندگان ائمه عليهم السلام و پيروان ايشانند.

next page

fehrest page

back page