220- داود بن سليمان، ابو سليمان جرجانى كه
مقيم بغداد، كذاب و منكر الحديث است، شايسته
نيست كه حديثش نوشته شود.
221- داود بن عبد الجبار ابو سليمان مؤذن،
نزيل بغداد، کذاب و منکر الحديث است، شايسته
نيست که حديثش نوشته شود.
222- داود بن عفان كه از اصحاب انس بن مالك
بوده مالك حديث مى ساخته و در خراسان مى
گرديده و به نام انس جعل حديث مى كرده و كتابى
بااحاديث موضوعه از او نوشته است.
223- داود بن عمر نخعى، كذاب است.
224- داود محبر، ابو سليمان بصرى نزيل
بغداد متوفى در سال 206 ه كذاب است و به نام
ثقات حديث مى ساخته و در اين روايات نادرست
است و متروك الحديث است، و اگر براى او غير از
وضع " كتاب عقل " عيب ديگرى نباشد، همان براى
آنچه كه گفته شده كافى خواهد بود.
225- دينار بن عبدالله ابو مكيش حبشى كذاب
است.داراى نسخه طولانى است كه در آن دويست و
چهل حديث در كمال وقاحت از انس بن مالك آورده
است و از او روايات ساختگى نقل كرده است.ذهبى
از ابن عدى حديثى از احاديث دينار بطريق محمد
بن احمد قفاص ذكر كرده، آنگاه گفته است كه ء
ابن عدى از قول قفاص گفته است: من از دينار
دويسا و پنجاه حديث حفظ كرده ام.
سپس مى گويد: اگر از اين نوع باشد مى
توانداز او بيست هزار حديث كه همه دروغ باشد
روايت كند.حاكم گفته است: اواز انس، قريب صد
حديث ساختگى نقل گرده است.
حرف "راء و زاء"
226- ربيع بن بدر، كذاب است.
227- ربيع بن محمود مادر دينى متوفى در سال
652 ه دجال و مفترى است با آنكه در سال 599 مى
زيسته ادعاى مصاحبت با رسول خدا و عمر طولانى
كرده است.
228- رتن هندى، شيخ دجال و كذابى كه ادعاى
مصاحبت با رسول خدا را داشته در صورتى كه دروغ
مى گفته شده كه او در سال 632 ه فوت كرده است.
229- بوح بن مسافر ابو بشر بصرى، حديث ساز
بوده از اعمش صدها حديثهاى ساختگى روايت كرده
است.
230- زكريابت دريد "در اسنى المطالب صفحه
213 زويل آمده" كندى كذاب بوده و به نام حميد
الطويل روايت مى ساخته و داراى نسخه اى است كه
ساختگى است و نقل كردن از او روا نيست.
231- زكريا بن زياد، دجال وحديث ساز است.
232- زكريا بن يحيى مصرى ابو يحيى و كار،
متوفى در سال 254 ه از دروغگويان بزرگ و حديث
ساز است ولى فقيه صاحب درسى بوده است ز گفته
شده: از شايستگان و عابدان و فقيهان بوده است.
233- زيد بن حسن بن زيد حسينى، متوفى در
سال 491 يا492 ه، كذاب و حديث ساز و دجال است،
او در حدود چهل حديث در باره ايام " طراد
الزبينى " ساخته است.
234- زيد بن رفاعه ابو الخير، كذاب است، و
طبق فلسفه اى كه داشته حديث مى ساخته و در
اينكار معروفيتى داشته است و براى او چهل حديث
ساختگى است كه ابن ودعان آن ها را سرقت كرده و
همه آنها را طبق سندهاى صحيح و مشهور بين اهل
حديث شايع كرده است.
235- زياد بن ميمون ثقفى فاكهى بصرى، كذاب
و حديث ساز و سست حديث است.
حرف "سين"
236- سالم بن عبد الاعلى، حديث ساز بوده
است.
237- سرى بن عاصم ابو عاصم همدانى، كذاب و
حديث ساز و حديث دزد بوده كه روايات بى سند
را، با سند مى كرده است و احتجاج با آن جائز
نيست.
238- سعيد بن سلام ابو الحسن عطار بصرى،
كذاب است، گفته شده كه حديث ساز است و پيش اهل
حديث جدا بدنام مى باشد، و در مكه به چيزهاى
باطل حديث مى كرده است.
239- سعيد بن سنان ابو مهدى، كذاب است.گفته
شده كه در سال 168 ه فوت كرده است.
240- سعيد بن عنبسه رازى، كذاب است و راست
نمى گويد.
241- سعيد بن موسى ازدى حديث ساز بوده است.
242- سكين بن سراح "ابى سراج"، كذاب است.
243- سلم بن ابراهيم وراق بصرى، كذاب است.
244- سلمه بن حفص سعدى، حديث ساز بوده است.
245- سلام بن سلم "مسلم و سليم" طويل ابو
عبد الله تميمى، حديث ساز و دروغگو و متروك
الحديث بوده و پيش او روايات نادرست بوده و در
سال 177 ه فوت كرده است.
246- سليم بن مسلم حديث ساز، جهمى، خبيث و
متروك الحديث است و حديثش با پيشزى برابرى نمى
كند.
247- سليمان بن احمد ابو محمد جرشى شامى،
كذاب و متروك الحديث و حديث دزد است.
248- سليمان بن احمد واسطى حافظ، كه يحيى
او را تكذيب كرده و ابن عدى گفته است: او پيشم
حديث دزد است و براى او دراين كار افرادى است.
249- سليمان بن احمد ملطى مصرى متاخر، كه
دار قطنى او را تكذيب كرده است.
250- سليمان بن احمد سرقسطى، بغدادى متوفى
در سال 489 ه كذاب است.
251- سليمان بن بشار، از كسانى است كه به
نام افراد مورد اعتماد احاديث زيادى ساخته
است.
252- سليمان بن داود بصرى ابو ايوب، معروف
به شاذ كونى، متوفى در سال 234 ه يكى از حفاظ
كذاب و خبيث است و به مقتضاى وقت و زمان حديث
مى ساخته است و گفته شده كه او اهل مسكر و در
گفتار بى حيا بوده است.
253- سليمان بن زيد محاربى، ابو آدم كوفى،
كه ابن معين او را تكذيب كرده است.
254- سليمان بن سلمه جبائرى "در تاريخ ابن
عساكر آمده، خبائرى حمصى" دروغ مى گفته و حديث
مى ساخته است.
255- سليمان بن عبد الحميد ابو ايوب بهرانى
حمصى، كذاب است و مورد اعتماد نيست.
256- سليمان بن عمر و ابو داود نخعى،
دروغگو ترين افراد نسبت به رسول خدا و معروف
به حديث سازى بوده گر چه در ظاهر آدم صالحى
بود اما حديث ساز بوده است.خطيب گفته است: در
بغداد افرادى بودند كه دروغ ميگفتند و حديث
ميساختند و از آن جمله ابو داود مخعى بود. و
حاكم گفته است: من شكى در حديث سازيش با همه
عبادت و ظاهر- الصلاحيش ندارم.و ديگرى گفته
است:او در عين حال، از همه مردم شب زنده دارتر
و روزه دار تر بوده است.
257- سليمان بن عيسى السجزى، كذاب و حديث
ساز بوده است و پيش از بيست حديث ساخته است.
258- سهل بن صقين ابو الحسن خلاصى بصرت
حديث ميساخته است.
259- سهل بن عامر بجلى حديثهاى باطل روايت
مى كرده و حديث دروغ ميساخته است.
260- سهل بن عمار نيشابورى كه حاكم او را
تكذيب كرده و ابو اسحاق فقيه گفته است: بخدا
قسم سهل بر نافع دروغ گفته و ابراهيم سعدى
گفته است: او با كذب به من تقرب مى جسته است.
261- سهل بن قرين بصرى كه ازدى او را تكذيب
كرده است.
262- سيف بن عمر تميمى برجمى وضاع و ناكس
است و عموم حديثهايش نادرست و متهم به زندقه
است.
263- سيف بن محمد ثورى پسر خواهر سيفان
ثورى كذاب و خبيث و حديث. ساز است كه نبايد
حديثش را نوشت و در مجمع الزوائد جلد 1 صفحه
219 و اللئالى المصنوعه جلد 1 صفحه 129- 101-
47 و جلد 2 صفحه 209 و خلاصه التهذيب صفحه 136
آمده است كه: او به اتفاق كذاب است.
حرف "شين"
264- شاد بن شير يا ميان، حديث مى ساخته
است.
265- شاه بن بشر خراسانى كه ابن حبان گفته
است: او حديث مى ساخته است.
266- شاه بن قرح ابو بكر حديث ساز بوده
است.
267- شعيب بن عمر و الطحان كه ازدى گفته او
كذاب است.
268- شيخ بن ابى خالدبصرى، حديث مى ساخته و
گفته است: چهار صد حديث ساختم و آنها را در
برنامه هاى زندگى روزمره مردم داخل كردم ولى
حالا نمى دانم كه چه كنم؟.
حرف "صاد و ضاد"
269- ابو العلاء صاعد بن حسن ربعى بغدادى
لغوى، صاحب كتاب " الفصوص " وارد اندلس شد و
كتابها تاليف نمود و در سال 417ه فوت كرد.او
در مطالبى كه نقل مى كرده متهم به دروغ بوده و
لذا مردم كتابش را دور انداختند و هنگامى كه
براى منصور بن عامر دروغش آشكار گرديد كتاب
فصوصش را به دريا افكند. زيرا به او گفته
بودند: آنچه كه در آن كتاب است دروغ و بى اساس
است.
270- صالح بن احمد بن ابى مقاتل قيراطى
هروى، متوفى درسال 316 ه، كذاب و دجال است، و
چيزى را كه نشينيده بوده حديث مى كرده و حديث
مى دزديده است.ابو حاتم محمد بن حسان بستى
گفته است: او حديث مى دزديده و آن را دگرگون
مى كرده است وشايد او پيش از ده هزار حديث،
پائين و بالا كرده و آنها را از شيوخ در ابواب
مختلف آورده كه به هيچوجه قابل عمل و احتجاج
نيستند.
271- صالح بن بشير ابو بشر مرى بصرى، متوفى
در سال 172 يا 176 ه، داستانسرا و كذاب و
متروك الحديث است.
272- صالح بن حسان بصرى كذاب است.
273- صبيح "در تاريخ بغداد صبيح آمده است"
ابن سعيد بغدادى خلدى، كذاب و خبيث و ناكسى
است.
274- صخى بن محمد منقرى مروزى حاجبى كه در
حدود سال هاى صد وسى مى زيسته، كذاب و حديث
ساز است، و تمام رواياتش ساختگى است و از ثقات
مطالب نادرست آورده و از مالك وليث و ابن
لهيعه احاديث ساختگى روايت كرده است.
275- صقر بن عبد الرحمن ابو بهز كوفى از
دروغگو ترين مردم بوده و حديث مى ساخته است.
276- صله بن سليمان ابو زيد عطار، نزيل بغداد،
كذاب و متروك الحديث و غير مورد اطمينان است.
277- ضحاك بن حمزه منجى، حديث مى ساخته و
تمام حديثهايش يا از لحاظ متن و يا از لحاظ
سند نادرست است.
حرف "طاء و ظاء"
278- طاهر بن فضل حلبى او به نام افراد
مورد اعتماد حديث مى ساخته و احاديثش را جز به
عنوان تعجب نبايد نوشت.
279- طلحه بن زيد- درلئالى سيوطى يزيد آمده
كه فكرمى كند تصحيف شده باشد- ابو مسكين الرقى
حديثش جدا نادرست است و نمى شود با خبرش
احتجاج كرد او بد حديث و حديث ساز بوده است.
280- ظبيان محمد حمصى، كذاب است و نمى شود
با حديثش احتجاج كرد.
حرف "عين"
281- عاصم بن سليمان ابو شعيب تميمى بصرى،
كذاب و متروك الحديث و حديث ساز است.
282- عاصم بن طلحه، كه ازدى گفته است: او
مجهول و كذاب است.
283- عامر بن ابى عامر، كذاب و حديث ساز
بوده است.
284- عامر بن صالح نوه زبير بن عوام ابو
الحارث اسدى مدينى، نزيل بغداد متوفى در خلافت
رشيد، كذاب و خبيث و دشمن خداو غير مورد
اعتماد است، و ابن معين و ابن حبان و ابن عدى
او را تكذيب كرده اند.
285- عباد بن جويريه بصرى، كذاب تهمت
زننده، متروك الحديث و ناكس است.
286- عباد بن صهيب، موصوف به وضع و متروك
الحديث است.كديمى گفته است: از على بن المدينى
شنيدم كه مى گفت: ازحديثم صد هزار حديث را ترك
كردم كه نصف آنها از عباد بن صهيب از "
المدينى " نقل كرده كه گفته است از صد هزار
حديثم صرفنظر كردم كه در آنها هزار از عباد بن
صهيب بود.
287- عباس بن بكار ضبى بصرى، كذاب است.
288- عباس بن ضحاك بلخى، دجال و حديث ساز
است.
289- عباس بن عبد الله بن احمد ابو الفضل
مرى فقيه شافعى كه در سال 325 ه زيست مى كرده،
كذاب و تهمت زننده است.او راستگو و مورد
اعتماد و مامون نبوده است.
290- عباس بن فضل عبدى ازرق بصرى، نزيل
بغداد، كذاب و خبيث است.
291- عباس بن محمد عدوى، حديث مى ساخته
است.
292- عباس بن محمد مرادى، احاديث دروغى از
مالك روايت كرده است.
293- عبد الاعلى بن ابى المساو را ابو
مسعود جزار، كذاب و حديثش نادرست و